Hur många procent ligger skatten på idag? Både på snus samt cigaretter?
Rör inte min prilla !
Dagens lågprissnus kommer kosta dagens vanliga snus om inte billigare då säkert en del nya konkurrenter dyker upp...
Men att köpa lågprissnus som knox, LD etc. för samma pris som general kostar idag , är ju bara förjävligt. det finns en anledning att dom kostar mindre ! det är inte lika sweeet
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
varför förstöra det ända bolag som går riktigt bra i sverige med nån knullad jävla östermalms överklasmoderat fitt regel!
Aja. Ni snusare som håvar in feta pengar kommer ju att fortsätta snusa. Vi andra blir väl typ tvugna att sluta. Otippat drag av alliansen där. Blir nog till att försöka sluta. Jag har verkligen inte råd att pynta 37:- per dosa. Om inte annat får man väl som sagt ta det man behöver istället. Personligen har jag inga problem med det.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Här kommer stalltipset, Ni som snusar portion payar 25:- för 24 gram som är delvis påse och delvis snus. Köp ett euroshopper tepaket och en dosa lös snus, klipp av toppen, häll ut det avskyvärda teet, använd tepåsarna som material för ett par portionssnus. Av en dosa 50 gram så blir det typ 2½ dosa portion och den portionen smakar bättre än vanliga portionssnus. Tepåsematerialet är lätt att vika på ett bra sätt. Praktiserades friskt i lumpen, ;)
Hur fan kan folk säga att det är bra? ni är en bunt jävla idioter och jag hoppas på att ni sväljer en kaktus fitta har snusat i 10 år snart och så ska dom höja sicka jävla kuksugare iofs kanske ld och liknande budget snus kanske fixar biffen ld snus just nu = 15kr och det blir ju 22 om dom ska höja med 7kr samma med kronan även det 15 kr så om vi tänker efter så snusar jag nog budget snus hädanefter
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
"man med ekonomiska styrmedel kan påverka konsumtionen på ett effektivt sätt" Får jag bara fråga, gäller det där heroin också? b/s according to me. Bara det att vi får mindre cash över i fickan, men de som är inte insnöade i jord-under-läppen-världen trappar nog inte direkt ner för höjningen, mest sönderslagna kapital(!)varor isf.
lugna och fina, smuggelsnuset kommer flöda :D
SKU - SKU - SKULASON!
Snart kanske vi skulle ha en högre skatt för feta personer också? Dom löper väl lika stor risk att råka ut för sjukdomar och måste bli behandlade på sjukhus osv.
Det enda som störde mig var att det var en förhållandevis liten höjning av skatten på cigg... borde ju snarare vara tvärtom, att skatten på cigg höjdes med 100% och snuset fick en mindre chockartad höjning.
Look with your own eyes - See with your own mind
Ja du, de har sannerligen blivit "Sveriges nya arbetarparti". Med riktig sosseretorik och veta bäst manér kommer de och inskränker, åter igen, på den lilla frihet man har. Smutsiga alliansen. Smutsigt, kriminellt och jävligt. Det börjar på allvar bli dags att flytta här ifrån.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
är det klubbat ännu ?
SKU - SKU - SKULASON!
..tänk de som behöver en dosa varannan dag då=/ huwwa! Nåja, varifrån ska detta smuggelsnus komma då? Det är väl typ bara Sverige som tillverkar snus i världen? Norge? De har väl samma sketna priser, om inte värre!?
Det är fan på tiden, dom ska lätt casha lika mkt som cigg fiendsen.
Sluta babbla om "In your face" etc. Det här är ett riktigt sossebeslut och det är bara ett tecken på att moderaterna tagit sin roll på lite för stort allvar. Det bör tilläggas att jag röstade grönt i valet, så slopa personangreppen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag snusar inte, så för mig spelar det ingen roll, men börjar dom pilla på alkoholen och cigaretterna då jääävlar lackar jag ur!
Tell them it's okay even though it's fucked.
Men ni kan ju fan inte vara kloka. Det är som om världens undergång var nära. Läs ärkesvins inlägg där uppe, och ta in det.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Kan inte ni som är emot höjning klämma fram ett enda relevant och vettigt argument? Förvånande... Gewan: Jag tror att herionmissbruk skulle öka om heroin var billigare och mer tillgängligt, ja. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Tror att detta kommer att leda till att nikotinberoende väljer att nyttja cigaretter istället för snus i en större utsträckning än idag. Det är olyckligt tycker jag.
Katastrof! Kläm åt rökjävlarna och låt snusarna vara i fred!
Jag tycker att det är bra, för snusning ger ju dålig tandkött osv. Jag har snusat en gång och har slutat, tycker att detta är ett tecken på att Sverige bryr sig om sitt land med att undvika DROGER och rökning och allt anant ohälsosamt. Det är inte som USA där man kan få en 150gr hamburgare för under 20 lappen.
estragon: Cigaretter kommer ju fortfarande att vara bra mycket dyrare, så jag tycker det låter ganska oekonomiskt? //NickeMannen
Propagerar inte moderaterna för skattesänkningar? jävla fittor. Sånt här SKALL man berätta innan valet är genomfört. Guld och gröna skogar in my ass.
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen
Nickemannen, men cigaretter blir som sagt billigare än tidigare gentemot snus, detta bör väl leda till att färre väljer att snusa istället för att röka utav ekonomiska skäl eller har jag fel? jag tror i alla fall att det är bra om det finns billiga, mindre hälsovådliga alternativ till cigaretterna för oss förtappade nikotinmissbrukare
Alltså ni som snackar om smuggelsnus och flytta till et annat land för att snusa? jag har för mig att det inte finns snus på å många ndra ställen? vart ska ni flytta lixom? det blir ju inte karibien eller Thailand iaf.
jaha då är det inte bara öl i damnark som lockar.. eller finns snus i danmark btw? :S
jag har alltid rätt.
Illa helt klart.. Släpp fångarna loss ;)
Allt försvann i tvätten!
NickeMannen P21 Inget bra kan komma av detta, fan vilken dum argument att det är bra för att snusare och rökare kommer att sluta snusa/röka. De börjar ju med att höja skatten med snus o cigg, de lär höja skatten på mycket mer sen. De börjar ju med detta för att de får det att verkar som att de gör en god grej så att folk ska sluta röka/snusa. Villdu betala 1009023281+0 kr för mjölk sen eller? Nej precis, säg nej i tid, inte när det är försent. PS. Kan du sluta skriva //NickeMannen P21 efter varje meddelande, vi vet redan att det är du som skriver. Man kan nämligen se nicket till vänster.
Fan vad sur jag blir! Dom är ju fan helt dumma i huvudet!! Jävla borgare!!!
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
estragon: Javisst. Men det lär knappast leda till att någon går från att snusa till att röka av ekonomiska skäl som du försökte hävda? Däremot kanske något färre går över från rökning till snus, men som sagt: Snus är fortfarande billigare än cigg. cmg: "De börjar ju med att höja skatten med snus o cigg, de lär höja skatten på mycket mer sen. De börjar ju med detta för att de får det att verkar som att de gör en god grej så att folk ska sluta röka/snusa. Villdu betala 1009023281+0 kr för mjölk sen eller? Nej precis, säg nej i tid, inte när det är försent." HAHAHA, va? Är du på riktigt? //NickeMannen
Hangaround
2006-10-17 15:33
Jahopp. Bara att börja lägga undan mera pengar nu då. 40:_ per dag har man knappt råd med. men fan 60. D är det kört. PÅ med träningsoverallen och börja träna.
NickeMannen P21 Nej det är jag inte //CMG //CMG //CMG
jävla förmyndarstat... Vilken cancer jag vill dö av är fan min ensak!
jag undrar också vart argumenten emot skattehöjjning på snus står att söka? kan inte ni som är emot plocka fram några av era..?
Priyan Att förbättra folkhälsan. Det är varken bra att snusa eller röka. Jag vet att det inte är bra att supa heller men att chockhöja priset på ett gott rödvin förbättrar knappast folkhälsan. Att göra det med snus och framförallt cigaretter gör det. Vem fan som helst kan inse att det är bättre att inte röka än att röka. Jag är som alla förstår varken rökare eller snusare. Har aldrig förstått mig på det där. Känns bara som slöseri med pengar.
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
Priyan Vad sägs om t.ex:
Människan ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Forskningen om att snus är en hälsorisk är bristfällig, som bäst. Ända anledningen till varför de höjer skatten är för att staten tycker att de tjänar för lite pengar på "lågprissnus" som finns på marknaden.
Jag skulle gärna sluta snusa men känner för tillfället att en prishöjning förmodligen inte skulle vara min lösning. Jag blir arg och irriterad så snart jag inte får nikotinet och det skulle omedelbart gå ut över min tjej haha. Visst är det bra med en höjning, yngre folk har inte lika lätt för att börja med skiten. Men knappast för att det skulle komma mer pengar till staten? Haha, get real för fan, dem reser upp pengarna på privatflyg och strippklubbar istället.
Jävla förbandade förband
Det är väldigt lätt sätt att ta in pengar på. Många, många är beroende av snus. Det är ingeting du slutar med för man höjer priset med ett par spänn, men det blir mycket pengar på ett år och lär generera stora pengar för regeringen. http://www.swedish-snus.com/se-snus-marketinfo.html Konsumtionen överstiger femtusen ton. 5.000.000 kilo. 123 kr i skatt per kilo snus ger en skatteintäkt på 0,6 miljarder. Ökar nu till 1,2 miljarder. Finns det verkligen kostnader kring snuset som är bevisade, ordentligt bevisade - som kostar staten i närheten av en miljard per år? Vad isf?! Rökningen kostar jämförelsevis 26 miljarder per år, och det väljer man ändå att inte ha samma skattehöjning på. Snuset gör dessutom att vi i Sverige har en väldigt låg andel rökare, specielt går många rökare som inte klarar att sluta över till att snusa. Det gör ju att skador vi annars hade åkt på minskas. Varför i helvete då öka kostanden för att snusa mer än för att röka. Så otroligt ologiskt, ur alla vinklar. Källor: Snusa minskar rökningen: http://www.swedishmatch.com/Swe/SnusandetISiffror_tbl.asp Första jag hittade på google. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909432,00.html Bara ett exempel ur tiden. Två tidigare rökare som numera snusar. Kontenta: - Snus är mycket ofarligare än rökning, men ändå ökar man skatten främst på snus - Snus är något många rökare går över till, och reducerar därmed sjukvårdskostnaderna. - Moderaterna behöver ha in flis för att uppfylla sin budget Ja, vad är egentligen anledningen till att man straffar människor för att de snusar - när snuset har en skadereducerande effekt på svenska folkets tobaksvanor. Lägg där till den jävligt enkla anledningen att ingen ska väl tamejfan bestämma vad jag ska göra med min kropp. Men eftersom 99% här inne tycker man är en egoist om man inte gillar att snyltare kräver att samhället ska bekosta de skador de själva dragit på sig så väljer jag att ta upp frågan ur folkhäslosynpunkt. Kom igen nu förfan, hela höjningen är ju pinsam.
(Snus är dessutom enklare att hålla en skattehöjning på, eftersom man inte kan importera det utifrån till rabeterade priser på alls samma sätt. EUs frihandel blåser ju annars in som en frisk fläkt över förmyndarsverige, men tyvär är snuset exkluderat då några ciggaretjättar i Bryssel lyckats lobba sig till ett förbud mot snus i hela EU. En reglering som är brutalt sjuk ur alla synvinklar.)
Jag är storsnusare och egentligen har jag blivit mera beroende av själva nikotinet än själva snuset. Sen känner jag inte snussmaken längre. Så en skattehöjning blir för mig ännu en motivationshöjare för att sluta.
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!
Preach that shit! Det handlar bara om att regeringen klipper så många hörn som möjligt för att kunna sänka inkomstskatten. Ur väljarsynpunkt är det smart, de får säkerligen fler väljare som uppskattar en inkomstskattesänkning, än tappar väljar som snusar. Men det är ändå fittigt.
Men vafan, ingen dör av snus. Är ju inte det bästa för tänderna men det betalar man ju själv. Så dra åt helvete
oj priyan läste fel, blev förvånad att du skulle sympatisera med rökarna...
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse
"Och jag vill inte ens tänka på vad våran storsnusande generation kommer kosta om 50 år när vi alla ligger där med åderförkalkning." osv Sitter vi med samma styre som nu så lär det ju inte kosta nånting, för då kommer hela vårdsektorn att vara privatiserad,så man får betala det ut egen ficka. Pengarna lär snarare gå till fler filer på vägarna, för att gynna dom som väljer att köra bilen till jobbet. fuckers
Jag kan hålla med om att motiven till höjningen känns något tveksamma, men det gör inte åtgärden i sig dålig. Det är mycket märkligt när ni hela tiden pekar på att höjningen på snus är mycket högre än på cigaretter för det ger ju en totalt osann bild. Höjningen är visserligen högre, men TOTALT SETT är skatten och priset på cigaretter betydligt högre. Att höja skatten mer på snus innebär alltså inte på något sätt att cigaretter favoritiseras. Ett nyliberalt argument kan jag möjligtvis köpa som logiskt. Om man inte tycker att samhället gemensamt ska hjälpas åt att betala sjukvård och tandvård och anser är det förstås naturligt att ifrågasätta punktskatter överhuvudtaget, åtminstone de där som gäller varor där man inte skador omgivningen i allt för stor omfattning. Själv tycker jag att den generella välfärden är viktig. Det är sant att det inte finns lika mycket forskning kring skadorna av snus, men det beror väl främst på att snus inte är särskilt vanligt i övriga världen. Det krävs mer forskning, men det finns bland annat belagt skador på tandkött och tänder, ökad risk för bukspottskörtelcancer och en ökad risk att dö i hjärtinfarkt. Dessutom har jag hört talas om en studie som visade att snusare hade större dödlighet än icke-tobaksbrukare och det tyder ju i så fall på olika hälsorisker som kanske inte är helt belagda. Sen har vi ju beroendeproblematiken, som ofta är värre när det gäller snusning än rökning. Visst finns det positiva saker med att rökare övergår till att snusa, men jag ser det ändå inte som en lösning. Det är bättre om rökare väljer att sluta använda tobak. //NickeMannen
CMG: Mjölk lär ju inte ha några negativa biverkningar.
Det är fan skam! man kan inte tvinga någon att sluta snusa genom att höja priset! Det kostar ju redan en rejäl slant så om man vill sluta för att spara pengar så behövs inte en höjning! Istället för att hjälpa folk att sluta ger dom de som inte kan en oundviklig sämre ekonomi!
Och det är fan inte upp till dom hur jag ska dö eller vad jag vill göra i mitt liv så länge det är lagligt..
Seriöst jävla skitregering! De har ju precis kommit till makten vad fan kommer dom ställa till med de kommande 5 åren!?
jag har alltid rätt.
sluta diskutera dom är dumma i huvudet när dom höjer skatten på snus/cigg så...vill jag dö i förtid så väljer jag för fan de själv, men neeeej där kommer mister regering fram o bestämmer vad jag ska göra o inte göra, som vanligt! domkan ta sin sänkta jävla inkomstskatt o stoppa upp nånstans, så slipper dom höjja allt annat, idioter!
BAHA!