I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-12-23 18:19

Bästa gitarrsolot

Vilket är det bästa gitarrsolot i en låt någonsin?

Jag tycker solot i Genesis - Firth of fifth
Eller Jimi Hendrix - Little wing

Ska man räkna snabbhet så kär jag nog på hela
Michael Angelo - Speedkills eller Planet gemini.

Mest överskattade solona:
Yngwie Malmsteen - Black star
Eddie Van Halen - Eruption (visst, jäävligt bra för att vara 1978, men idag? nej)

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-12-23 18:54
Slash's Snakepit - The Godfather
Fuck me, I am weak

2005-12-23 19:02
The Doors - Light my fire
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-23 19:16
Haha, jo. Robby Krieger är soft som fan. Jävligt soft gitarrljud också. Fuzz like whoa! Visst är det robby som lirar gura?
Just born to die

2005-12-23 20:00
andra solot i Dire Straits - Zultans of Swing.
////

2005-12-23 20:36
2Dope

det är skinice. Men jag tycker han har gjrt bättre.
Just born to die

2005-12-23 23:36
det i moonlight fire! eller är det ett gitarrsolo där? har för mig det.. lyssnar iofs bara på hardtrance-mixen av den låten nuförtiden.

2005-12-24 10:07
hardcore trance remixer = jävla dynga
Just born to die

2005-12-24 11:55
Hmm, Maiden i Clairvoyant är en favorit...

2005-12-24 12:23
Metallica - Blackened har också ett fett solo.

2005-12-24 15:04
Moonlight Shadow-solot är enligt mig rätt snyggt.
Still in the bridge

2005-12-24 19:45
Kirk Hammets solo i Fight fire with fire
Becuz u CAN´T, u WOn´T, n u DON´T STOP!

2005-12-24 20:27
1. Vivan Campbell i Dios "Last in Line"
2. Kee Marcelo i Europes "Superstitious" (kan låta löjligt men lyssna och knip käft)
3. Adrian Smith i sitt soloband ASAPs"When She's Gone"
4. Marty i Megadeths "Symphony of Destruction"
5. Snake Sabo i Skid Rows "I Remember You"

Slash har gjort mycket bra också ...

Sic!

2005-12-24 21:34
Mark Tremonti i Alter Bridge's låt Ahavo Rabo Taco Salad.

Öser på i precis hela låten
"Don't schsch me motherfucker"

2005-12-25 02:30
Solot i Syd Barrett - Dominoes som är inspelat baklänges på en tagning utan förberedelser. Den killen va fan ett geni...
Hangaround

2005-12-25 05:11
Dream theater - As I Am

Har ett skönt solo blandad med ett kort men skönt trumsolo också.

Är väl trummisen som ska ha cred i det bandet =)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2005-12-25 11:31
kom just på att solot i hold the line är grymt också.
Just born to die

2005-12-25 17:07
Toto är grymma christoffer_robin P0 ^^
Just born to die

2005-12-25 17:08
christoffer_robin P0

ja, det är grymt. Bara känsla. Bränn ut på en cd nån dag. Hela projektet alltså, så kan jag lägga på keybords och grejjer i min studio.
Just born to die

2005-12-25 18:03
Andra solot i Motörheads "Stone dead forever" (studioversionen på "Bomber"). Inte snabbt eller svårt eller nåt, bara så jävla rock'n'roll...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-26 13:18
några kandidater måste vara;
Jimi Hendrix - Little Wing
Jimi Hendrix - Hey Joe
Iron Maiden - Afraid To Shoot Strangers
Terence Jay - One Blood
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2005-12-26 18:57
Gitarrsolot i Beat It med Michael Jackson.

2005-12-27 14:34
Konstigt att ingen nämt Brian May (Queen)!
Peace

2006-03-05 21:52
brian may är grym.
Just born to die

2006-03-06 10:45
acdc- highway to hell....

2006-03-06 11:04
AIex P21

Och vem ligger bakom det om inte herr Eddie Van Halen :)

För svårt att rangordna solon, finns för många bra att välja mellan.

En ständigt återkommande favorit är dock Petruccis gudabenådade solo i Blind Faith, med Dream Theater. Samspelet mellan Petrucci och Rudess är äckligt bra :) För ren hastighetsonani (utan att för dess skull tappa i känsla) är solot i Fatal Tragedy värt att kolla upp.

Sen solot i Rubina's Blue Sky Happiness med Joe Satriani <3 Välplockat och underbart melodiskt!

Solot i Stand Inside Your Love med Smashing Pumpkins är galet bra också.

Ah, sen får man ju givetvis inte glömma alla underbara Neal Schon-solon i random Journey-låtar. Stone In Love, Keep On Runnin', Escape, Lay It Down m.fl.

Steve Lukather har en benägenhet att alltid droppa galet sköna solon, såväl i Toto som på soloskivor. Utmärka exempel på detta är Twist The Knife och Drive A Crooked Road från skivan Lukather.

Jonne droppar ett galet skönt solo i Return to Snake Mountain med Machinae Supremacy.

Mike Oldfield ligger bakom en rad underbara solon, för många för att ens börja lista ^^ Eller ja ok, Four Seasons känner jag mig manad att lista. Man In The Rain också :P

Kevin Cadogans udda tuning ligger till grund för några galet sköna solon i låtar som Lipstick, Writing On The Wall, Callidora m.fl.

Steve Vais solo i Triumph från Devin Townsends nyaste skiva Synchestra är galet skönt. Devins egna solo i Stagnant från Terria är en av de absoluta favoriterna.

Hendrix überklassiska solo i Hey Joe är riktigt trevligt också.

Paul Gilberts klassiska solo i Mr. Bigs gamla dänga To Be With You.

Känner mig så klart manad att nämna något solo med Brian May då det är en favoritgitarrist sen i princip hur långt som helst tillbaka, dels är hela Star Fleet Project fyllt av underbara solon, men om vi ska koncentrera oss på Queen finns det ju ett styck underbart solo i I Want It All och även i One Vision.

Eric Johnson har en mängd sköna solon i Cliffs of Dover.

Nu orkar jag inte mer :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-03-06 11:11
Santanas i black magic women är grymt de tockså :)
Just born to die

2006-03-06 11:22
Tom Morrellos sedvanligt udda solo i Your Time Has Come med Audioslave, mmmmmmmmm, mumma :) Finns en hel bunte sköna solon på Out of Exile för övrigt.

Sen har vi ju så klart allas våran Mattias IA Eklund från Freak Kitchen. Sköna solon på varenda skiva.

Brion James solo i The Heat med Dan Reed Network är mysigt välplockat.

2006-03-06 11:26
Aaaaahhh hur kunde jag glömma Tim Reynolds skräckinjagande solo på Tripping Billies från Live at Luther College med Dave Matthews.

Michael Hedges underbara solo i live-versionen av All Along The Watchtower! För övrigt den bästa versionen av låten i fråga imho.

2006-03-06 11:33
slarv pelle!

Nej, bästa solot just nu: John Fogerty - I put a spell on you, live at woodstock.
Just born to die

2006-03-06 11:59
filåt vijje =(

2006-03-06 16:17
solot i concrete jungle e ju rätt fedt!

2006-03-06 16:59
alltså.. bästa? vad menas med det? vackrast, eller svårast, eller vad? :<

kör på det jag tycker är vackrast iaf,

Joe Satriani
Oriental Melody
Secret Prayer

nu hittar jag inte riktigt i mitt lilla music library, men finns också något från DT jag tycker om mycket. ^^
kichi

2006-03-06 17:29
bästa = det som du tycker om mest.

Formulerade mig lite fel i frågan, ska avra

Vilket gitarrsolo är ditt favorit solo?
Just born to die

2006-03-06 19:56
*highfives helena_*
helvete vad bra smak du har :D

Brian May & Friends - Star Fleet <- gudabenådat solo

2006-03-06 20:11
"Solot i Syd Barrett - Dominoes som är inspelat baklänges "

haha. tjaaa...inte riktigt va.

gitarrsolon är ju djävulens påfund, men några gamla bluesiga utsvävningar åsido nominerar jag jonny greenwoods sista solo på paranoid android. inte för snabbhet(svårhet/whatever utan för ljudet. the magic of mu-tron..

2006-03-06 20:27
Mja hälften av mina solon har varit bara allmänt sköna, inte toksvåra eller snabba :)

Solot i I Believe med Joe Satriani är ren kärlek.

2006-03-06 20:33
Santana- samba pa ti
Blow my mind....the one below the waistline.

2006-03-06 21:05
PenDragon, yeah, detsamma! ^_^ Satrianifan? :>
kichi

2006-03-06 21:42
to my surprise - blue

2006-03-06 22:06
Solot i dominoes är inspelat framlänges och sedan uppspelat baklänges om jag int eminsn fel. Har inte hört det, men det lär vara ganska genialiskt.

Så egentligen är det ju inspelat baklänges. Det han spelade i realtid vände han ju sen på. Alltså spelade han väl solot baklänges?

Bästa solot någonsin på piano är förövrigt hela pianodelen i Emerson lake And Palmer - Pebbles
Just born to die

2006-03-06 22:38
helena_ F17

Han är den gud jag tillber sen åtminstone 15 år tillbaka :D

2006-03-06 22:51
PenDragon

haha! :D .. 15 år? damn! jag "upptäckte" honom mer av en slump för några år sedan, nå väl! han är grym, hur som helst :D
kichi

2006-03-06 23:21
helena_ F17

Jag hittade Flying In A Blue Dream i farsans skivsamling... sen var det kört :D
Han är en komplett gitarrist :) Sån oerhörd känsla för melodier.
Hoppas du har varit inne på hemsidan och tjuvlyssnat på klippen från nya skivan som släpps snart? :D

2006-03-07 10:19
jag gillar verkligen inte satriani. Tycker han är skittråkig. Gillar egentligen inga av de stora virtuoserna.
Just born to die

2006-03-07 10:31
PenDragon

Har faktiskt inte lyssnat något på nya skivan, det var nämligen ett tag sedan jag lyssnade ordentligt på mina "rockigare" saker då jag fastnat för nya genrer på sistone. rocken finns alltid kvar dock! ^___^

ska ta och lyssna så fort jag kommer hem :D

kichi

2006-03-07 11:20
men du är dum i huvudet också fantalight :D men visst, om man inte uppskattar fulländad teknik i kombination med en obeskrivligt stor dos känsla... då är Satriani helt klart ingenting för dig ^_^

helena_ F17

mhm det måste du göra :) nya skivan kommer att bli såååå bra!

2006-03-07 13:48
PenDragon P21

nej, jag uppskattar inte det. Vai är roligare då han är lite mer "konstig" i sin spelstil. Yngwie äger ut både Vai och Satriani när det gäller att spela skickligt och rent, men tyvärr känner han inte till ordet "Lagom". Men han har iaf gjort en del bra låtar också.

nje, Jimi hendrix är och förblir bäst i mina ögon/öron.
Just born to die

2006-03-07 15:22
Hahaha, Yngwie är inte ens i samma galax som Satriani och Vai när det gäller något, allra minst när det gäller att spela skickligt och rent. Det underbara med Vai och Satriani är att de kan göra precis samma tråkiga saker som Yngwie, men är inte på något vis begränsade till det. Det är den nästsenaste G3-touren ett levande bevis på, Satriani och Vai står och röjer loss med diverse innovativa och grymma solon medan det enda Yngwie gör är att shredda... och inte ens bra, verkligen inte rent.

Hendrix kommer alltid att vara en legend och personlig favorit, men samtidigt finns det många imho som slår honom på fingrarna. Att man är "först" betyder inte att man är bäst :) I sinom tid kommer det säkerligen att komma gitarrister som slår Satriani och Vai på fingrarna också (rent tekniskt)... det är det underbara med ett instrument som gitarr, det utvecklas hela tiden. Gränserna för vad som är möjligt expanderas ständigt. Men pratar vi rent tekniskt är Yngwie mest pinsam. Han shreddar och han gör det inte ens speciellt bra.. och som sagt absolut inte rent.

2006-03-07 15:50

PANTERA - CEMENTARY GATES .. Lyssna Dimebags solo dära !
Hmja ?

2006-03-07 16:01
Eller dom flesta solon me Dimebag är tunga!
Hmja ?