I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Demon's Souls [PS3]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2010-02-11 18:55
Vikktorius P22

Well, hur brukar du reagera när du dör i tvspel? Enligt min mening så finns det två slags "otåliga personligheter" när det gäller tvspel.

* Dom som blir förbannade på spel när det går dåligt och skyller varje nederlag på själva spelet istället för på sig själva(ibland är detta rättfärdigat). När det väl går bra så blir de inte så mycket gladare utan tycker mest att spelet är dåligt och att hade det inte varit för det ena eller det andra så hade de klarat spelet för längesen. Dessa personer ger upp ganska fort, speciellt om spelet de spelar straffar deras nederlag med att de t ex får börja om från början av banan.

* Dom som blir förbannade på sig själva, är envisa och ger sig fan på att klara saker och ting i tvspel fastän de för tillfället inte har jättekul och allting går dåligt. Dessa personer brukar känna en del tillfredsställelse när de väl överkommer omöjliga odds.

Är du mer lik den sistnämnda så kan du ha kul med Demon's Souls då du kommer känna en enorm tillfredsställelse när du klarar nånting. Är du en person som t ex hatar att börja om från början av banor när du dör och lägger hellre ner så skippa detta spelet. Vilket är helt okej egentligen, alla gillar inte att ha det jobbigt när de spelar tvspel utan föredrar en mer lättsam och rolig upplevelse.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-02-11 19:02
Jag är sjukt sugen på ett spel som håller ett tag. Och är lite i valet och kvalet med vad jag ska köpa..

Å ena sidan gillar jag en utmaning, å andra sidan så vet jag att jag kan bli riktigt trött på spel när jag bara dör hela tiden och får börja om.

Är storyn osv så bra att den får en att vilja ta reda på vad som händer härnäst? Hur mycket dör man ungefär?

2010-02-11 19:15
Är storyn osv så bra att den får en att vilja ta reda på vad som händer härnäst?

Det finns egentligen ingen story att prata om. Det är främst den påtagligt hotfulla atmosfären och ens egna nyfikhenhet som driver en att spela vidare.

Hur mycket dör man ungefär?

Ungefär lika ofta som du tappar koncentrationen eller underskattar en fiende. Det fanns vissa områden i spelet som, för mig, var mycket jobbigare än andra under första genomspelningen. Ofta klarar man sig ganska länge innan det är dags att börja om banan igen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2010-02-11 19:17
Nej tror det får bli Darksiders, Bayonetta eller Dantes Inferno istället alltså. Känner på mig att jag kommer balla ur på detta spelet och då kommer 700kr vara ett sugit pris att ha betalat haha.

2010-02-11 19:18
Vikktorius

Finns inte så jättemycket till story direkt om du inte själv anstränger dig lite. De ger dig ett intro, ett par cutscenes här och där och en slutscen. Men allt däremellan är upp till dig själv att "ta reda på" eller tolka. Du kan få ut mer av storyn när du pratar med NPC's och genom att iakta omgivningarna och så. Men den bästa storyn är helt enkelt allt du får vara med om under spelets gång, alla upplevlser och alla odds du lyckas överkomma. Speciellt om man spelar medans man är uppkopplad till PSN. Nästan alla jag känner som har spelat Demon's Souls och gillat det har haft rätt så unika upplevlser med spelets onlinefunktioner.

Hur ofta du dör beror på hur försiktig och vaksam du är när du spelar. Det här är ett sånt spel där man går med skölden uppe hela tiden och faror lurar runt typ varje hörn. Man bör aldrig rusha nya fiender utan istället "känna av dom" försiktigt och lära sig deras rörelsemönster innan man börjar veva loss.

2010-02-11 22:00
Reste bort innan jag fick hem det men har nu spelat några timmar. Dött två gånger. En gång mot en red eye knight i början som jag trodde jag kunde lame'a med soul arrow men han var snabb som fan och en andra gång mot spindel bossen. Inte så svårt än sålänge som jag trodde det skulle vara.. Men känns som att det kanske ökar, det är grymt kul iaf.

Något tipps på ett bra vapen att satsa på i början? Hittar vapen kors och tvärs och vet inte riktigt vilket jag ska satsa på. Självklart så använder man ju den typ av vapen som är bäst för situationen men någon liten vägledning skulle vara roligt såhär i början

2010-02-11 22:40
!

Den rödögda riddaren måste ha varit otaliga nybörjares baneman :)
Svårigheten ökar ordentligt efter Tower Knight i värld 1-2 eller efter Armored Spider i värld 2-1 så du behöver knappast vara orolig. Om du vill ha en riktig utmaning från första början kan du testa på värld 4-1 eller värld 5-1.

Som du säger är det ju ofta situationsanpassat när det gäller vilket vapen man ska bära runt på. Jag har tidigare tipsat om Mirdan Hammer (går att finna i värld 2 eller värld 5) som fungerar väldigt bra som allround-vapen. Annars fungerar ett spjut rätt fint också.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2010-02-11 22:49
potatissuger P22
Aight, tänkte faktiskt ge mig på värld 4 imorrn så får se hur det går. Dom flygande rockorna är där va? Känns som att thief ring är att föredra.

Ska se om jag kan skaffa fram mirdan hammer och ett trevligt spjut då så får jag testa mig fram. Ska nog fixa fram en bra båge så jag kan döda den röda draken först dock.. Purple flame shield sen blir det vapen jakt

Moderator

2010-02-11 23:25
potatissuger I det youtubeklippet du länkade, där han kör på 56e genomspelningen, är det en vanlig fiende han slåss mot då? Eller är det någon slags boss/miniboss? För ganska jobbigt om varje fiende ska ta fem minuter att ha kol på.

För övrigt älskar jag den här tråden och blir lika glad varje gång den uppdateras. Är verkligen redigt sugen på det här spelet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-02-12 00:07
detta ska köpas!!!!
GUERILLA WAR TACTIX - BLACK MASS RITUAL - HUMAN GENOCIDE PROCESS - www.myspace.com/GuerillaWarTactix - Album Out Now!

2010-02-12 08:07
KaptenKrok

Han möter en så kallad "Black Phantom" som kan sägas vara en slags miniboss. Det tar alltså inte flera minuter att döda varje fiende :)

2010-02-14 03:41
potatis: kan omöjligt vara 56:e omspelningen... För det första suger han verkligen sen så skulle jag tippa på lite mer staminabar och mp :D
E på +++ nu och min är nästan längre.

Vikk: Dantes inferon och darksiders är kiss. Bayonetta är coolt som fan.. Dock så slår jag ett starkt slag för demons souls.. Du kommer inte bli besviken.. Finns sånt otroligt djup i omspelarmöjlighet och coop/pvp... Bästa spelet jag kört på år.

Blessed mirdan hammer+5 och Blessed great sword+5... uj uj uj vilken damage. Faith temple knight är lite för overpowered alltså :D
rapperted.se

2010-02-15 00:47
Fixade Meat Cleaver förut, Galet.. Makoto är också fränt, me like katanas. Har Dragon long sword +4 eller nåt atm och sänker allt som smör. Är lite bevisken på bossarna, dom känns inte så skrämmande svåra som jag trodde, det är väl ganska bra iof för då skulle jag nog bara bli förbannad. Maneater verkar vara pain in the ass dock. Meeeeen det är ett av dom bättre spelen jag kört på väldigt länge, vill inte sluta spela

2010-02-15 10:19
!: Ye håller med.. var många år sen man fick den där "fan jag vill hem och lira"-känslan.. underbart! :D
Vad kör du för klass/inriktning?

Maneater(s) är underbara... var en svettig fight i NG++ kan jag ju säga, hehe...

rapperted.se

2010-02-15 13:37
Jag kör Royal, det var tydligen bäst att börja med. Dock kör jag inte magic.. eller jag tänkte köra magic först sen ångra jag mig så några points hamna ju fel men det gör ej så mycket^^

Usch det ser ju så trångt ut när man slåss där. Tror jag fixar total protection inför den fighten. bra ide?

2010-02-15 14:09
Cool.. vad satsar du på för attributer? str och dex elle?
Som sagt tidigare så är det nice att gå mot iaf 40 i endurance (max stamina).
Jag går fullt ut på Faith, ligger på ca 80 nu.

Hehe, ja det är trångt och ganska stressigt.. ett måste nästan är att köra 50% Eq burden så du kan rulla lätt. Håll dig till elden i mitten så är det lugnt.
Jag kör second chance som är en lifesaver.. lite fusk nästan, så bra är den. Men kör protection så går det nog bra.. bara ha lite tålamod.. ett hugg och rulla ut.
rapperted.se

2010-02-15 21:14
Har lagt mest på end sen är dex och str kort efter. Vene hur mycket det är värt att lägga på vit men min är på runt 25 nu iaf

Försöker hela tiden ligga under 50% eq burden, blir väl lite svårt om jag ska skaffa en bättre armor. Tänkte faktiskt byta till mig second chance eftersom jag har 2 slots. kan vara bra att ha inför bossfighter. Annars har jag evacuate och sen en tom slot som jag inte vet vad jag ska fylla den med.

Blev invaderad för första gången idag förresten. Hjärtat stannade nästan men som tur var så mosa jag fanskapet med ze dragon long sword.

2010-05-08 18:18
Demon's Souls får en välförtjänt europa-release den 25 juni i år!

http://demonssouls.wikidot.com/nbp-announce

2010-05-09 03:17
Bättre sent än aldrig. Känns lite sercret of mana över hela grejen. Vi som e intresserade har redan kört det.
Priset kommer stupa galet snabbt då de som faktiskt råkar köpa det byter in det illa kvickt. Kommer troligtvis att stiga en del i värde om ett par år, Usa ce har redan gjort det. Jag har dock lyckats spräcka kanten på min box ganska så duktigt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2010-05-09 07:02
haha ja, känns som att alla som vill ha det eller ens skulle gilla det redan har köpt det. De kommer få ett par random sales från folk som ser på hyllan och tycker det ser intressant ut, plockar hem det, lirar det fram tills red eye knight i 1-1 eller kanske bara blue eye knight, lackar och sedan lämnar tillbaka det.
Nu kommer det dock bära Namco loggan istället för Atlus så inga ovetandes Persona fans kommer köpa fel i af.

Fast jag kan tänka mig att det möjligtvis finns en drös som hört hypen och tvekat på att importera som nu kanske blir manade att köpa det. Bättre sent än aldrig som sagt.

2010-05-10 21:41
Jag kommer köpa det och har varit astaggad på det, men det har helt enkelt funnits för mycket annat. Så jag tycker det blir asbra med en europarelease :)
du är kär i mig.

2010-05-10 23:56
Ja, det är nog helt sant att större delen av spelets målgrupp redan har spelat sönder det men den europeiska versionen ser så pass bra ut att jag överväger ett köp. Det är ju ändå en "Limited Edition" det handlar om med medföljande soundtrack, artbook och strategy guide.

2010-05-23 13:07
Om ni inte har spelat med en renodlad PvP-build (Black Phantom) än så gör det. Jag började nyligen spela som "Royal" och tänkte fokusera på någon form av Assassin/Mage-karaktär som ska bryta ned den andra spelarens försvar med plauge och spells. Det är sjukt svårt än så länge, främst på grund av att motståndaren oftast tillkallar andra spelare som hjälp.

Någon som har erfarenhet av att vara Black Phantom och kan ge några tips?

2010-05-23 13:25
Fan vad jag längtar tills det blir lite lugnare med spelreleaser så jag kan dyka tillbaks in i Demon´s Souls igen, känner nästan aldrig såhär om spel där jag i princip redan gjort allt man kan göra. Nyss sprungit igenom Alan Wake och är knee-deep i Nier nu(otroligt underskattat) som håller mig sällskap tills Red Dead dyker upp på gråa marknaden(alla rockstar spel blir bannade i landet jag bor i, lol). Men sedan blir det till att vandra in i boletaria igen.

Mitt enda tips för att vara Black Phantom är väldigt simpelt: spring "förbi" motståndarna och tvinga dem att gå vidare i banan där de inte har gått än. På asiatiska servrarna är det inte ofta någon går omkring i bodyform helt själv online på högre levlar, de har för mycket att förlora och omgiver sig alltid med blue phantoms. Springer man inte förbi dem så har man i princip ingen chans. Att använda den outforskade delen av banan emot dem, där det fortfarande finns fiender och fällor, är den största fördelen man kan skaffa sig som black phantom, bättre än alla builds och vapen man kan ha.

När man väl tagit sig förbi packet man invaderat och är "framför" dem i banan så finns det massvis med opportunities för ambush och man kan flytta omkring fienderna med soul remains (funkar bättre än vad man tror) och försöka ambusha.

2010-05-23 15:33
Ja, Demon's Souls har helt klart det största återspelningsvärdet den här spelgenerationen. Det har ju släppts massvis med bra spel (Uncharted 2, Valkyria Chronicles, Dead Space, Metal Gear Solid 4, Killzone 2 m.m.) men det är få som man kan återvända till med oförsvagad entusiasm.

Jag brukar göra precis som du säger och försöka ta mig förbi motståndarna för att kunna ta hjälp av fiender/miljön längre in i banan. Tower of Latria (speciellt första delen) är riktigt kul att invadera då man kan gömma sig i celler för att ambusha. En stöt med "Baby's Nail" i ryggen på sin fiende är ett grymt sätt att börja sina trakasserier på. Motståndaren får lätt panik när man har tagit bort möjligheten att hela sig ordentligt. Dessutom är det väldigt få som springer omkring med Widow's Lotus för att kunna bota plague-effekten och att organisera om sin inventory är ingen god idé i stridens hetta.

Har inte spelat mer än några timmar ännu men jag kan redan nu konstatera att Endurance är extremt viktigt för Black Phantoms även om man bär väldigt lätt utrustning. Det största problemet för mig har varit att springa ifrån mina motståndare och jag dör oftast genom att själv bli backstabbad när jag flyr.

2010-05-27 12:11
Varför fungerar inte mina "Soul Remains" när jag spelar som Black Phantom? Jag brukar springar fram till en grupp av fiender och sedan kasta "Soul Remains" några meter framför dem men de reagerar inte ändå.

2010-06-05 01:58
Black Phantom-edition (det vill säga den europeiska versionen) förbokad hos Webhallen för 529kr. Känns ju riktigt värt med tanke på allt man får med. Förhoppningsvis kommer man att uppleva mindre lagg när man kör online nu.

Det betyder alltså att Demon's Souls och TES III: Morrowind är de enda spel som jag har köpt dubbla exemplar av hittills. Stort.

2010-06-06 08:42
Hoppas de släpper Black Edition här också. Kan absolut tänka mig köpa det här två gånger för att få lite schwag.

Tråkigt att de aldrig släppte DLC eller nåt. Hade nog köpt upp allt de släppt utan att tveka en sekund.

Satt och snacka med en kollega häromdan om E3. Vi kom överens om att det bästa som skulle kunna announcas är Demon's Souls 2. Inte helt omöjligt heller, DS släpptes ju tidigt 2009 i japan och resten av asien, typ Q1/Q2.

2010-06-06 22:57
Det ser dock tyvärr ut som om att det inte dyker upp en uppföljare inom den närmaste tiden. Om det nu inte är en utstuderad fint av From Software likt artikeln antyder:

http://www.examiner.com/examiner/x-12218-Video-Game-Examiner~y2010m5d25-From-Software-Demons-Souls-2-not-in-development-or-planned

Riktigt tråkigt då det helt klart är ett vinnande koncept med stor potential. Jag håller tummarna för att Demon's Souls får en värdig uppföljare (att den sjätte "Archstone" är inaktiv kan ju faktiskt vara en hint om just detta).

2010-06-27 13:40
Man får lim ed med artbook, soundtrack, fet box osv för 499 nu.
så min fråga, finns det nått "Zelda-mys" i det här, aka
plocka blommor, prata med folk i lummiga gröna byar osv?
Eller är det bara mörkt o ondskefullt o svarta grottor
o en jävla massa slayande?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-27 18:01
Atmosfären är minst sagt mörk. Allting känns hopplöst och det avspeglas även i karaktärerna man möter. Det är dock inget "hack and slash" likt Diablo, striderna kräver såväl teknik som tanke.

2010-06-27 19:55
Jag passade på att beställa det idag, tillsammans med FF13 för att balansera det dystra.. =)
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2010-06-27 20:50
Jag tänker göra nått liknande, fast jag klipper nog 3D Dot Heroes istället för FF13.
O Singularity, för testosteronet..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-27 21:45
Det värsta (eller kanske bästa?) är att det är just den dystra atmosfären som är så pass beroendeframkallande att alla andra spel förefaller vara överflödiga. Jag har i stort sett gått miste om alla större spel sedan Demon's Souls släpptes i USA. När jag väl skramlat ihop en del slantar för att köpa ett nytt spel fick det bli den europeiska utgåvan av Demon's Souls...

2010-06-30 17:49
Så, har fått hem det. Något tips från er mer erfarna nu i början?
Har läst att Royalty är rekommenderat. Vill inte göra det svårare för mig än det behöver vara, då det verkar svårt nog..

2010-06-30 20:40
aja, testar att köra som en magician. Gillar att spela spellcaster, men i många spel är det väldigt utmanande..

Jobbigt att spela det här efter Red Dead Redemption. Jag har slösat upp nästan alla items man börjar med för att jag vill trycka på fyrkant för att springa snabbare =)

2010-06-30 23:28
Om du vill köra spellcaster så ska du nog börja med Royal. Du kan lägga statsen hur du vill sen iaf. Se bara till att tänka dig för och skaffa Cling ring som ger dig 40% mer HP i soulform. Du borde även kolla upp ett par ställen där du kan farma souls

2010-07-01 00:11
Caliber

Första gången man spelar Demon's Souls är det faktiskt roligast om man får förstöra sin gubbe en aning. Kolla inga guider eller liknande om du inte kör fast och läs inte på för mycket om vapen och annan equipment.

Ett tips är dock att satsa på Endurance och Vitality till en början. Speciellt Endurance, som är extremt viktigt för att kunna undvika skada och röra sig kvickt, är viktigt att få upp över 25-30 ganska snabbt.

Hitta ett vapen som du känner dig bekväm med och anpassa sedan dina stats efter dess "statscaling".

Att spela som Royal eller någon annan spellcaster gör åtminstone början av spelet lite enklare. Problemet är ofta att magiker dör väldigt lätt om fienderna hinner komma nära.

2010-07-01 00:24
Ok, tack för tipsen till er bägge, ska ha dem i åtanke!

Anledningen till att jag söker spec är att jag är lite orolig för att lägga ner 10+ timmar och inse att jag har specat fucked up och tvingas börja om för att jag fastnar. Finns risk att jag lägger av då.

2010-07-01 01:22
Som tur var finns det alltid någon vänlig Blue Phantom som hjälper till om man inte kan ta sig vidare :)

Min första karaktär var, har jag förstått nu i efterhand, ingenting annat än en katastrof men kunde ändå klara sig genom spelet. Så länge som du har någorlunda klart för dig hur du vill spela bör det inte bli några större problem. Vitality och Endurance är som sagt väsentliga innan man hunnit vänja sig vid spelet.

2010-08-21 22:29
http://img340.imageshack.us/img340/4787/32562925.png

Haha, så rätt. De där gubbarna måste vara de svåraste i hela spelet, i synnerhet när man stöter på dem i träsket.

2010-08-22 12:42
hahaha, skön.

Dom jävlarna alltså, hatade att stöta på dem i träsket där man inte kan springa snabbt. En av dem jagade mig i typ 10+ panikfyllda minuter i slutet av 5-2 där vid deras äckliga "by".

2010-08-23 00:15
Haha! Ja dom är äckliga, inte så farliga dock:P Men första gången jag stötte på en sprang jag som en liten flicka

2010-09-06 01:55
Jäkligt kul spel. Har hittls haft ihjäl alla .1 bossar samt 2st .2. Fy fan vilka problem jag hade med maneater, utöver honom/dom så har det gått relativt smidigt hittils. Beroendeframkallande till max och ibland lite frustrerande men ett av dom roligaste spelen jag spelat på länge. Kör temple knight för övrigt.

2010-09-06 10:30
Varje gång jag ser att denna tråd är röd så känner jag mig sugen på att börja spela igen. Dock vill jag först ha en vettig internetlinje så att jag verkligen kan få utnyttjat onlinemöjligheterna fullt ut.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2010-09-06 22:27
Klarade ut det i förrgår... Blev lite besviken på slutet och det var egentligen bara första 3~ världarna som det var svårt, sen vande man sig och då var det nästan cakewalk. Maneater va fan svåraste bossen. Men all in all förbannat bra. Trist att jag måste spela om hela jävla spelet nu för att skaffa alla spells och sånt, och jag har fortfarande inte greppat White/Black tendency, är ju sjukt jobbigt att styra.
du är kär i mig.

2010-09-08 19:03
Tycker personligen att slutet speglar den hopplöshet som genomsyrar varje vrå av spelet perfekt.

Jag har nötit PvP i några månader nu, började med invasioner för att sedan ge mig på dueller (Red Eye Stone) och det blir som ett helt nytt spel. Svårt till en början, speciellt när man håller sig till Soul Level 120, men om möjligt ännu mer belönande än single player. Har greppat det riktigt bra nu och har hittills testat en stabil Faith-build, som tyvärr hade rätt stora problem med att göra slut på spelare som käkade mycket gräs, och en Dexterity-build. Dex är sjukt roligt att spela med och har ett stort utbud av vapen (Sharp Kilij+5 och Sharp Flamberge+5 är mina favoriter).

World Tendency är inte så komplicerat som det först verkar. Finns en bra guide på Demon's Souls Wikin som redogör för det:
http://demonssouls.wikidot.com/world-tendency

Om någon vill duellera/sparra eller behöver hjälp vid level 100-130 så är det bara att skicka iväg ett PM. Jag kommer förhoppningsvis ha ganska mycket tid över för DS nu under hösten.

2010-09-09 11:12
spelar du EU?
du är kär i mig.

2010-09-09 14:35
Ja, spelar enbart på EU nu. Har två builds runt level 120 så om du är inom SL 100-135 och behöver hjälp eller vill duellera/sparra så är det bara att skicka ett PM med din PSN :)
Admin

2010-09-09 15:31
Nu har jag haft det här spelet i typ ett år och inte kommit igång. Ska göra ett sista försök snart.

En fråga, är det bäst att börja köra online eller offline? Och går det att börja spela i ett läge (t ex online) och fortsätta det i ett annat?

Har läst att servarna stängs i början av 2011 (vet inte om det gäller Europa dock).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?