I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uncharted 2 recenserat (PS3)

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-10-15 12:08
Spela igenom det i helgen och jag håller med. Visuella OMG-moments nästan hela tiden, stannade många gånger och bara tittade . Och visst storyn känns ganska förutsägbar men den levererar ändå precis det man vill ha tycker jag.
I helhet jävligt grymt spel.
Har precis börjat testa lite multiplayer och första intrycket där är att det verkar rätt trögt, kanske kommer igång bättre.

2009-10-15 17:13
detta är nog game of the year för mig, det är så otroligt häftiga set-pieces hela tiden, charmig story, sköna kommentarer, klockren gameplay, underbar grafik, tokbra ljud. stannar flera gånger och bara tittar ut, specielt i nepal. i love it<3
du är kär i mig.

2009-10-15 17:43
detta är nog game of the year för mig, det är så otroligt häftiga set-pieces hela tiden, charmig story, sköna kommentarer, klockren gameplay, underbar grafik, tokbra ljud. stannar flera gånger och bara tittar ut, specielt i nepal. i love it<3

Håller med. dog två gånger under tågkapitlet eftersom jag tittade ut och blev mindblown av miljöerna istället för att hålla koll på vad fan som hände.

Jag gillar att platforming-sekvenserna är längre än i ettan. Det är inte direkt "fler" platforming-segment men de som är där varar ganska länge, vilket är najs om man gillar sånt.
Stealth är kul också, använder mig av det så ofta jag kan. Jag försöker alltid ta ut så många jag kan med stealth innan jag börjar kaosa med vapnen.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-10-15 17:54
Förresten, för er som har klarat Uncharted 1. Gå in på Store och tryck fyrkant så får ni 100.000 att köpa unlockables för. Tycker inte att de gjorde det så tydligt, jag råkade hitta skiten av misstag när jag tryckte fyrkant(man använder fyrkant i menyerna i demon's souls).

Fan va svårt de har gjort det med treasures i tvåan. Jag gick in på chapter selection och såg att jag har missat jättemånga :(
Eller så är jag bara grymt dålig på att leta.

2009-10-15 18:52
Man skulle alltså sparat sina filer när man bytte maskin ;)

Närmar mig slutet nu och är fortfarande sjukt imponerad. Det enda som e lite trist är att plattformsdelen känns väldigt låst samt att man inte kan stealtha ännu mer. Fast å andra sidan så är Fiendernas Ai före de upptäckt en helt förfärligt usel så spelet hade väl blivit lite för enkelt.

Annars hade jag gärna haft ett mer omfattande meleesystem Visst är detta bättre än ettan men fortfarande på tok för enkelt och enformigt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-10-15 21:05
Är på kapitel 22 nu och måste säga att dethär är en av eller tom den bästa singelplayer upplevelsen jag varit med om, är chockad över hur bra det är.

Bara en sån sak som att när jag fått tag på ett snipergevär och ser en kille så zoomar jag in och tänker "Nu jävlar" och precis innan jag skjuter så säger Nathan - "Say goodnight". Eller när jag just varit med om en riktigt itensiv eldstrid och jag pustar ut och tänker "Skönt att detdär är över" och Nathan säger exakt samma sak(fast på engelska såklart). Aldrig haft samma känsla när det gäller karaktärerna i något spel förut. Älskar det

2009-10-15 23:11
SPOILER:

SpoilerMen really, snömannen-demoner..?
det kunde de väl ha skippat.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-15 23:30
TheMatt

SpoilerSpela vidare. De "förklarar" snömannen-demonerna senare. Men du kanske inte kommer gilla sanningen bakom dom heller. haha

2009-10-16 11:42
GRAFIKEN!!! Omg... Som möglig säger, man stannar ofta upp och bara tittar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2009-10-16 11:48
Helt underbart att stealth har utvecklats och att man oftast får välja hur man vill ta sig an fienderna. Älskade ett av de första uppdragen på museet.

Enda negativa är väl att kameran ibland får för sig att vridas i fel moment. T ex om man hoppar ut på en balkong och därifrån ska vidare till en gatuskylt, så får kameran för sig att vrida sig 45 grader rakt ut i ingenting precis när man ska hoppa från balkongen och man dör. Inget stort problem men ett litet irritationsmoment som gör att man måste stanna upp någon sekund då och då. Sen kan jag också tycka att de highlightat lite väl mycket med vitt. Inte lika mycket som ettan, men det blänker lite för mycket på sina ställen. Men som sagt, det här är mest detaljer i ett i övrigt fantastiskt bra spel. Och då har jag bara klarat 44%.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-10-16 16:10
Kap 16

SpoilerDet är nästan för snyggt nu. Blir svårt att fortsätta spela när man vill spendera tiden med att klappa oxar på huvudet och skrämma hönor.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-10-16 16:57
potatissuger P22

SpoilerKlappar man alla oxar i byn så får man en trophy :) Det kapitlet fick mig f.ö att börja undra hur coolt det skulle vara med ett RPG med den grafikmotorn. Det var riktigt coolt och atmosfäriskt att bara gå runt i byn och prata med folk.

2009-10-16 17:20
SpoilerFick ni "marco" "polo" trophyn? (om man hoppar i hotellpoolen)

, tyckte det var lite rauwligt.. tôrr som jag är.

2009-10-16 17:23
marvingaye

Ja ett RPG med sådan grafik får gärna dyka upp inom en snar framtid :)

TheMatt

SpoilerJapp, upptäckte den jag också. Vattnet såg så skönt ut så jag kunde inte låta bli.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-10-16 18:19
marvingaye

Spoilertrophy eller medal? :P
du är kär i mig.

2009-10-16 19:07
Svensson

oops, kollade upp det nyss och det var visst endast medal för den, ej trophy :(

2009-10-16 21:00
Då var ja klar med storyn ,dax o börja nöta MP.
Tycker det är riktigt kul, coolt att stealthdöda,
dra folk nedför klippor etc.

Ang. story igen:

gillade det mest rakt igenom,
Spoilermen de bredde på för mkt i slutet.
att det alltid ska va som en jävla stephen king film
slut i de flesta spel, synd. De kunde styrt undan
monsterfasonera, men all in all. grymt spel.

blir nog o köra det på crushing senare.

2009-10-16 23:23
TheMatt P28

Spoilerwell dom gjorde ju samma sak i ettan

klarat det nu och står fast vid att det är game of the year, men jag blev lite besviken på slutet i kontrast till den episka helheten med tanke på att ettan slutade så bra
du är kär i mig.

2009-10-17 13:18
Underbart spel rakt igenom. Det tog ungefär 12½ timme att klara ut det på "Hard" och då var det inte överdrivet många ställen som man fastnade på en längre tid (som i Killzone 2 bl.a.). Utan tvekan det bäst presenterade spel jag någonsin haft nöjet att spela. Grafik, ljud och dialog satt perfekt, även om dialogen kan vara rätt löjlig ibland men det är ju bara väntat med tanke på varfifrån spelet hämtar inspiration.

Blir att spela igenom på "Crushing" nu och utnytta sina stealth-skills från första början.

Till er som har klarat ut spelet:

SpoilerJag var rätt orolig ett tag att de hade gjort exakt samma "vändning" som i föregångaren. Hela situationen var nästintill identisk med en massa döda nazister runtomkring, en MP40 och sedan de där varelserna. Hoppet kom dock tillbaks när jag märkte att dessa varelser förhöll sig i bakgrunden och att spelet fortfarande drog nytta av stealth-elementen.

Jag blev positivt överraskad när det visade sig att "demon sasquatch" i själva verket var någon slags utspökad vakt. Efter några minuter så återkom dock de övernaturliga inslagen. Egentligen har jag inga större problem med det eftersom att det höll sig på en förhållandevis rimlig nivå. Uncharted - Drake's Fortune hade en viss tendens att spåra ur sista fjärdedelen av spelet.

Appropå att spåra ur. Sista bossen var lite väl "über" för min smak. Fint att han börjar kasta fyra granater i taget samtidigt som han dekorerar ens rygg med blyhagel.

2009-10-17 13:22
Spoilerrofllolz :D
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-10-17 18:09
Spoilerja sista bossen var faktiskt inte så bra, kände direkt att dom hade misslyckats med den fajten, jag gillade ändå sista i U1, och även den var utmanande... kan ju inte precis säga att jag ser fram emot att möta lazarebitch på crushing...
du är kär i mig.

2009-10-18 13:41
Är jag den enda som tycker att Spoilerslutet skulle varit otroligt tråkigt och torrt om Shambhala, Cintamani Stone och hela den där myten skulle varit falsk? Hur jävla kul är det då? Allt som de jagat efter, åkt runt hela jordklotet och löst diverse mystiska gåtor osv allt för att inget av det ska vara sant? Fuck that. Precis som i ettan så satt jag verkligen och hoppades att det skulle vara något awesome och övernaturligt som ska inträffa och att det skulle ligga någon sanning i myten. Det är så det ska vara i såna här äventyr. Precis som när man sitter och kollar på indiana jones eller spelar tomb raider så hoppas man att allt huvudkaraktärerna kämpar för att ta reda på faktiskt ska inträffa och att sägnerna/myterna ska vara sanna.
Det var f.ö otroligt vackert när de öppnade dörrarna och man först såg Shambhala. Miljöerna i det sista kapitlet var galet coola. Speciellt när man kunde se ut över den jättestora bron från sidan. Arkitekturen påminde mig lite grann om världen i ICO/SoTC.
Slutbossen gillade jag dock inte så jättemycket. Men den var ju ljusår bättre än Navarro i ettan som bara var två korta Quick-time events. Tyckte det var helt värdelöst. Men sen gillar jag inte quick-time events så mycket, bara om de är integrerade på ett bra och dolt sätt. T ex hela meleesystemet i Uncharted2 är egentligen ett quicktime event men det funkar för mig eftersom det står inte direkt "trekant", "fyrkant" osv varje gång utan när man ser i realtime vad som händer och trycker rätt knappar.

2009-10-18 14:08
marvingaye

SpoilerJag har inga som helst problem med övernaturliga inslag så länge som det hanteras på ett snyggt sätt, vilket det utan tvekan gjorde i det här spelet. Det var som sagt skönt att sista tredjedelen av spelet inte förvandlades till "Run and gun" likt föregångaren.

2009-10-20 14:38
Håller helt med marvingaye
SpoilerSånna här historier kräver något övernaturligt, annars blir det helt ointressant i mina ögon. Trist som fan om dom kommer fram och bara hittar en stor diamant, då hade dom lika gärna kunnat nöja sig med ett bankrån typ.
Det hela bygger ju på att de ska upptäcka nånting och en gömd stad med övernaturliga invånare är fan det enda rätta.
Sen håller jag även med om slutbossen den var enbart dryg, typ det sämsta momentet i spelet.

Admin

2009-10-20 15:41
SpoilerJa, sista bossen var ganska trist. Spring, vänd dig, stanna, vänta och skjut. Men det blir bara en parentes som inte skadar särskilt mycket.
De övernaturliga urinvånarna hade jag inte så stora problem med. Visst var det lite överdrivet kan tyckas, men å andra sidan var det nästan nödvändigt för att få ihop storyn. Det övernaturliga i spelet hade lätt kunnat gå till överdrift, nu tycker jag de håller sig på rätt sida.

Några andra bra saker med mutanterna:
- Man fick ingen överdriven presentation eller förklaring av vad eller vilka de är. De är urinvånare kort och gott som käkat kåda. Jämför med de flesta amerikanska filmer där varenda lilla detalj ska förklaras till överdrift vilket bara förminskar tittaren. Här förväntas du åtminstone kunna dra enkla slutsatser.
- Ingen interaktion. Jag undrade lite när man skulle tas till fånga av dem, kommunicera lite och till slut bli bästa polare. Alternativt att de skulle offra någon av tjejerna till någon gud.

Någon som spelar multiplayer? Har testat lite och det är helt okej men det är inte hundraprocentigt. Irriterar mig lite på att det är samma knapp för att slänga sig och ta skydd bakom väggar. Det hade inte skadat med några fler banor heller. Det tar ofta lite för lång tid att hitta medspelare och det är ganska dåligt att man måste vänta på nya medspelare efter varje omgång. Varför inte köra på samma gäng hela tiden? Om någon lämnar mitt i tillkommer ingen ny. När det gäller objectives kan man inte välja vad det är man vill spela.
Samtidigt är röstningssystemet ganska bra.
Sen undrar jag vad det är för monster som sitter på level 43 tre fyra dagar efter att spelet har släppts. Eller som kutar runt som Marco Polo vilket kräver platinumtrofén :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-10-20 16:35
Eller som kutar runt som Marco Polo vilket kräver platinumtrofén :)

hey hey, jag är inte långt ifrån platinum nu. Samlade alla treasures och uppfyllde i princip alla "Kill X amount of people with Y weapon" på min andra genomspelning på hard.
Har egentligen bara kvar att klara det på Crushing.
Just det, har även kvar den jobbiga skiten med att mjuka upp fiender med skott och döda dem med ett slag, bleh. Om någon har nåt tips på bra vapenkombo/antal skott så vill jag gärna veta. Tog mig även ett tag att fatta hur fan man springer över snubbarna med riot shield.
I övrigt har det varit väldigt roligt att samla medals/trophies i det här spelet. Jag bryr mig endast om trophies i spel där de är bundna till roliga unlockables(eller korta spel jag gärna fortsätter spela efter att ha klarat dem, typ Flower)! Och Uncharted serien är riktigt bra när det gäller sånt.

Doughnut Drake är f.ö det bästa singleplayer-skin(et) någonsin. Hela single player storyn blir till en enda lång komedifilm. Varje gång en lina/bro/klippa/stolpe går sönder tack vare en smällfet Nate så ser det hysteriskt kul ut(om man har barnslig/dålig humor och skrattar åt slapstick). Sen att även hans röst är annorlunda och han låter andfådd hela tiden gör det inte mindre roligt. Det blir smått ironiskt de gånger någon kommenterar Nates rumpa eller Nate kommenterar någon annans rumpa.

2009-10-20 17:15
Mjuka upp fiende skiten klarade jag på 1an jävligt lätt genom att köra ett kapitel med lagom många fiender på very easy och typ skjuta ett skott med pistolen sen slå en gång. Vet inte men det borde funka typ likadant på det här.

2009-10-20 21:13
Jag ska snart börja nöta igenom Uncharted 2 igen för att samla trophies men för tillfället har jag dock fastnat ordentligt i Brütal Legend. Kan vara det skönaste spelet att bara glida runt i någonsin.

Just det, har även kvar den jobbiga skiten med att mjuka upp fiender med skott och döda dem med ett slag, bleh. Om någon har nåt tips på bra vapenkombo/antal skott så vill jag gärna veta.

I Uncharted - Drake's Fortune sköt jag tre skott med första pistolen (92FS?) och sedan sprang jag fram och slog. Körde dock alltid på Hard/Crushing så det kanske krävs färre skott på lättare svårighetsgrader.

Doughnut Drake är f.ö det bästa singleplayer-skin(et) någonsin. Hela single player storyn blir till en enda lång komedifilm.

Används det skin som väljer även i cutscenes? Gillade möjligheten att byta skins i ettan men störde mig något otroligt på att alla mellansekvenser fortfarande visade den vanliga utstyrseln.

2009-10-20 21:49
Nja, det är lite bättre än i ettan. Den nya utstyrseln visas i de allra flesta cutscenes ingame. Men i flashbacks och alla cutscenes som är mellan olika kapitel så visas den vanliga utstyrseln. Det kunde varit bättre.
Förutom de flesta cutscenes så är i alla fall alla ljudeffekter medans man spelar kopplade till det skin man väljer. Spelar man som t ex Chloe så är alla ljuden när karaktären hoppar, blir skjuten, oneliners innan/efter hon dödar nån osv med rätt röst. Men när hon börjar kommunicera med andra karaktärer(och sin dubbelgångare) så är det i Nates röst.
Det är därför Doughnut Drake funkar bäst för även när han pratar med andra karaktärer under spelets gång så är rösten annorlunda. Har dock inte provat med så många skins än men jag tvivlar på att de har ändrat "prat"-rösten på några andra skins.

Ska prova pistolgrejen för att ta Steel Fist trophies.

2009-10-21 16:27
Ok, Steel Fist Master trophyn var ganska enkel efter att ha läst hur man ska göra. Tydligen kan man döda fiender med ett slag om man gör melee på dem precis efter att ha skjutit ett blindfire skott från nära avstånd.
För att förklara det bättre; Stå nära en fiende men inte så nära att en slagsmålssekvens börjar och tryck R1(utan att hålla inne L1) och sedan fyrkant med en gång efteråt så dör de med en gång. Man måste alltså slå dem under deras "åh nej jag blev skjuten"-animation.

2009-10-21 16:51
Hur gör man för att få den där skiten som gör att man får cash money för att ha klarat 1:an?

Nämde det för brorsan och han tyckte genast jag ska göra det men how the fuck gör man? :D
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-10-21 18:03
Hur gör man för att få den där skiten som gör att man får cash money för att ha klarat 1:an?

Tryck fyrkant inne i spelets "Store" under singleplayer.

2009-10-21 18:11
går in på store och trycker fyrkant när det finns som alternativ "drake's fortune"
du är kär i mig.

2009-10-22 11:56
Jag blir alltid lika imponerad över att folk orkar. Jag kör igenom spelet på hard nu och har väl lyckats ta 3/4 av alla medaljer men jag ser inte riktigt värdet i att spendera så jävla mycket rid på att 100% ett spel längre. Var får folk all sin tid ifrån?. Idag kommer dessutom Demon's souls så Drake får ursäkta.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Admin

2009-10-22 12:40
Kommentarerna ändras väl med Doughnut Drake också?

SpoilerTänker t ex på ett av de första kapitlen (på muséet) där man ska hoppa från ett tak till ett annat och stupröret lossnar. Flynn griper tag i en och säger "you've put on weight", vilket han väl gör oavsett, men lägger sedan till "no more donoughts for you". Det säger han väl inte när man spelar normalt?

2009-10-22 12:47
Kommentarerna ändras väl med Doughnut Drake också?

Nej, det är fortfarande samma kommentarer. Rösten är det enda som skiljer.

2009-10-22 15:27
Evolution P25

jepp han säger samma sak oavsett skin.
du är kär i mig.

2009-10-22 15:32
Öj, ni vet, han säger samma sak fast han är tjock.
Admin

2009-10-22 15:50
Då var kommentaren antagligen bara roligare eftersom han var Doughnut Drake :)

2009-10-22 16:18
lirar igenom på crushing nu, och jag tycker fan att det är lite för lätt... i ettan var crushing ett jävla helvete, nu fick jag seriöst survivor-trophyn... man fastnar inte alls länge på samma ställe, i ettan kunda man nöta ett speciellt parti i en timme typ. och så var man ju jättenöjd när man faktiskt klarat det, här känns det ju bara som att man behöver vara lite mer försiktig än på hard.
du är kär i mig.

2009-10-22 16:39
Svensson

Ja, det finns ju ingen motsvarighet till "det vattenfyllda rummet med pelare" som spökade i Uncharted - Drake's Fortune. Den enda ordentliga utmaningen lär väl bli slutfighten.

I och för sig så kan jag inte säga att jag klagar på att Uncharted 2 är förhållandevis lätt. Det blir lätt segt att sitta och nöta samma område i hur många timmar som helst (Killzone 2 är väl det bästa exemplet som jag kan komma på).

2009-10-22 17:30
Coke P24

Jag har aldrig tagit 100% trophies ett fullängdspel innan(endast psn spel) men Uncharted 2 kan mycket möjligt bli det första. Det känns ännu mer troligt efter att ha läst kommentarerna ovan om att Crushing inte är lika jobbigt som det var i ettan.
Inga sega onlinetrophies + belöningar i form av unlockables + underbart spel är bra motivation för att sitta och spela 100% :) Annars brukar jag tappa intresse eller helt enkelt gå vidare till ett annat spel.
Lycka till med Demon's Souls f.ö, det kommer du behöva. Du kommer även behöva Länk till http://demonssouls.wikidot.com/intro för info om diverse saker som spelet inte direkt förklarar.

2009-10-22 20:41
Bästa spelet någonsinn! Roligt slut!
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-10-23 02:15
"Jag har aldrig tagit 100% trophies ett fullängdspel innan(endast psn spel)"

Lol noob

Dieallot

2009-10-23 15:24
marvin

La 10 $ extra för deluxe så jag har en guide på 150 sidor ifall det skulle skita sig fullständigt ;)

Admin

2009-10-23 16:37
Jag faller oftast på det där att leta småsaker i spel. Det är så otroligt tråkigt. Och jag orkar inte sitta med t ex youtube vid sidan av. Men nån gång så ska det väl bli av :)

2009-10-23 17:22
Coke P24

haha nice

2009-10-25 17:49
Är det nån som tycker som jag att storyn blir väldigt ryckig och repetiv från och till?
Hela tiden att man kommer fram till sitt mål,sen kommer dom och pajjar allt för en sen börjar man om och lyckas nå målet sen kommer badguys igen..och förådd sådär 5 milj ggr i rad.

Annars skitläckert och actionpackat spel,skulle kunna vart lite mer gåtor och pussel..Come on dessa kan en 5 åring lösa.
...

2009-10-25 19:22
Lite besviken på att de inte lärde sig av första spelet..
SpoilerMonster? Monster igen?
Just det övernaturliga inslaget tyckte jag var det sämsta med ettan, och att döma av forumen är det väldigt många som håller med mig.
Gillade inte heller hur många skott vissa motståndare tar, löjligt. Speciellt bossen på tåget. En snubbe med bar överkropp som överlever flera granater.. Tycker att de kunde hitta nåt annat sätt att göra spelet svårt på utan att slänga hundratals motståndare mot en (på vissa ställen började jag tro att de skulle fortsätta spawna tills jag gjorde nåt för att stoppa det) och låta dem överleva headshots.

Slutet var skit också. Förstår inte varför spel och filmer gör så. "Hon är död. Lol, jag skojade." Dels är det otroligt played out och dels finns det ingen pay off i det.

Med det sagt är det här ett av de bästa spelen jag har spelat. =)
Bara sur att de fumlade med sånt trams..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2009-10-25 19:26
Caliber,där kan jag hålla med väldigt mycket..vissa av fighterna känns överdrivna..plus att man får löjlig rambokänsla därtill ibland också.
...