Redaktionschef
2013-10-24 21:09
Whoa läggs ned!
Som ni kan läsa på startsidan så har vi bestämt oss för att lägga ned Whoa. Beslutet har varit långt ifrån lätt att fatta, men känns idag – efter en lång tids övervägande – som det rätta. Tiden och energin har minskat på senare år och i takt med att hiphopscenen fortsatt att växa, har vi varken kunnat göra den, er besökare eller Whoa rättvisa. Whoa som koncept startade under namnet Backlash i september år 2000 i ett litet studentrum i Växjö. Efter att ha expanderat rejält under 00-talet utökade vi sidan med en redaktionell avdelning år 2008, med ökad fokus på musiken och resten av hiphopkulturen. Över 3000 blogginlägg, oräkneliga diskussioner, sköna minnen och upplevelser senare, har det blivit dags för oss att låta stafettpinnen gå vidare. Vi vill passa på och tacka alla frivilliga som hjälpt till att hålla communityn och redaktionen vid liv genom åren. Inte minst alla ni som varit sidan trogen i vått och torrt. Rappare, lyricister, battlare och skivsamlare. Promotors, djs, producenter, målare och dansare. Samarbetspartners, moderatorer, administratörer och redaktionsmedlemmar.
Jag började arbeta med Whoa när jag var 17 år och har idag hunnit passera 30. Aldrig trodde jag då att vår lilla hiphopsida med ca 500 medlemmar på kort tid skulle växa till den enda självklara mötesplatsen och plattformen för svensk hiphop på nätet. Det känns så klart vemodigt att lämna något som så länge varit en självklar del av ens liv, men när du inte längre drivs av glädje att fortsätta är det helt enkelt läge att sluta. Då Whoa på många sätt är en dokumentation av svensk hiphops utveckling efter millennieskiftet, kommer vi dock se till så att alla trådar och låtar ligger kvar online även i framtiden.* - Martin Lindgren, webmaster och chefsredaktör När jag blev medlem på Backlash och Whoa gick jag i högstadiet. Det var 13 år sedan. Ett helt annat liv. Då var jag en "vanlig" användare som betedde sig illa och blev bannad och kunde inte riktigt hantera det relativt nya fenomenet internetforum. Idag 13 år senare kan jag Whoa som min innerficka. Jag har varit moderator, administratör, arrangerat och deltagit i mängder av audiobattles, träffat vänner för livet och min första flickvän. Jag var också en av de som tog fram och utvecklade Whoas blogg och redaktionella innehåll. Trots att många tittar in på bloggen är det ganska få personer som loggar in och använder forumet för att kommentera musik idag. Det som en gång var kärnan och gemenskapen i Whoa. Idag har scenen hittat ut på andra platser, även om jag tycker att svensk hiphop behöver en bestående plats på internet för djuplodlade diskussioner som inte bara försvinner förbi i flödet. Dessutom har vi precis som många användare bakom Whoa vuxit upp och från forumet. Hur som helst har det suttit långt inne att lämna någonting som varit så stor del av ens liv och uppväxt men det är samtidigt en helt naturlig utveckling och som göteborgsrapparen och Whoaiten Parham sa en gång under Whoas guldålder "ingenting varar för evigt". Tack för er tid och alla fina minnen. Länge leve svensk hiphop! - Pontus Gustavsson, administratör och redaktör Torsdag den 7/11 klockan 17.00 gästar Martin och Pontus radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” i SR Metropol, där de kommer berätta mer om beslutet samt resan med Whoa.
För kontakt, intervju eller frågor, maila
[email protected] . Vill du ge din syn på nedläggningen så är du välkommen att dela med dig i den här tråden.
* Sidan kommer att fortsätta ligga online, men möjligheterna att skriva i forumen och skicka meddelanden till varandra tas bort. Även bloggen läggs ned.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Loggade in nu av en slump för första gången på - jag vet inte hur länge. Känns konstigt nog ledsamt och tomt trots att jag inte varit aktiv på sidan på många år. RIP old friend.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
At the gates of Eternity...
Tack för allt Whoa. God jul och gott nytt år!!!
"peace polarn, det här är Simon G, negern i Polisskolan"<br>
1. varför läggs det ner? 2. varför ska den låsas? borde det inte finns lite info/historia här om hiphop??? 3. kan man starta upp det här själv eller bryter man mot er kutym då? jag menar, det är 2013, och varken design eller funktionalitet har ju utvecklats på denna fattiga sajt sedan 99.Uppenbarligen finns det ju ett intresse och behov av detta forum, och hur tänker man egentligen när man lägger ner "sveriges hiphop sajt" samma år som svensk hiphop exploderar. Kul att denna sajt funnits, men jag har alltid stört mig lite på att det var ni som drev den. Hade det varit någon annan (jag) så hade man kunnat investera både tid och pengar i att gjort denna sajt till något större och etablerat. Den här "nedläggningen" och låsningen bekräftar egentligen bara vad jag såg sedan "DAY ONE". Synd. Tack för mig och mina ventileringar. Hoppas ni inte blir ledsna i ögat.
Också.... var ni smarta har ni sparat ALLT som skrivits här, och ger ut delar av svensk hiphops historia i en bok/bibel t.e.x, värd mer än vad Ametist någonsin kommer kunna pussla ihop till sin bok om svensk hiphop! Tror inte riktigt ni fattar skatten ni har? movits, afasi, snook osv.... ni vet vad jag menar.
Tycker som Dr. Octagon. Skippa alla onödiga forum/slå ihop vissa, ta bort bloggjäveln och nischa er istället. Jag ställer gärna upp som Admin/Mod igen om det behövs.
exakt. göra något bra av vad som finns istället för att bara "ge upp".
eller hur. bu stängning. buuuuuuu!
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
min spontana känsla är att hade whoa varit en fysisk plats hade jag marscherat in, satt mig på golvet och ba "NÄÄÄÄJ JAGÅRINTEHÄRIFRÅN NIKANINTETVINGAMIG JAG B O R HÄR!!!)
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Misery_chick skrev: min spontana känsla är att hade whoa varit en fysisk plats hade jag marscherat in, satt mig på golvet och ba "NÄÄÄÄJ JAGÅRINTEHÄRIFRÅN NIKANINTETVINGAMIG JAG B O R HÄR!!!)+1
Kan inte någon bara kapa sidan? Och vägra lämna tillbaka den? Typ samma sak som en fysisk protest?
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
tack för allt!!!!
"jag har nått en punkt nu pallar inte med nån press, samma rutin dag in och ut börjar fan bli less, min medicin hiphop när det var som bäst,technics 1210 daily operations första press"LORDSINA
Producent
2013-12-31 11:35
Tack för den här tiden. Whoa har betytt mycket för mig och min uppväxt inom den svenska hiphopen, tackar även för att jag fick vara moderator över mina favoritforum under en tid. (Producenter&Djs, Beats, Audioforumet.) Surt är dock att jag under så många år kämpat och strävat efter att få en veckans Mp3 aldrig lyckades haha. /Daniel Gyllander
http://www.soundcloud.com/gyllander
Kul tid. Tack alla som engagerat sig.
KaptenKrok Mabande Du dyker väl upp på en eventuellt whoaträff?Missade tyvärr de som var nu i december, men det går ett rykte om att Firstdays ska återuppstå för en kväll och då måste jag vara där, så med lite tur kanske vi ses! :)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag har gjort en liten subreddit på
reddit.com Tänkte att det kanske skulle kunna fungera som en liten mötesplats för de vilsna själar som inte riktigt vet var de ska ta vägen nu.
Lägg upp videos, tipsa om events, kör cyphers, nattrådar, you name it.
Kolla in: reddit.com/r/svenskhiphop Tack kära whoa för 12 fina år!
Redaktionen
2014-01-02 20:22
Även om Queff skriver "grabbar" har Whoa naturligtvis varken drivits eller uppskattats av enbart bois. Härmed vill jag ännu en gång tacka alla er "guys" oavsett kön som funnits här, redaktionskamrater så väl som alla heads som delar min kärlek till musiken -tack!! Skål, vi ses! // v-spot
förlåt för att jag välte ner din krukväxt
Bara jag som ogillar att folk som övergivit skeppet förlängesedan, kommer krälandes tillbaka och vill få lite sista shine? Utan att ens vilja borda skeppet och sjunka med det?
Hejdå!
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
:'(Spoiler Förlåt för alla gånger jag sagt att jag återkommer till en diskussion när jag har mer tid och sedan inte gjort det, det har blivit många gånger under åren.
Moderator
2014-01-03 12:13
scrotum skrev: :'(Spoiler Förlåt för alla gånger jag sagt att jag återkommer till en diskussion när jag har mer tid och sedan inte gjort det, det har blivit många gånger under åren. Jag tycker folk snarare borde be om ursäkt för alla gånger de sagt att de ska lämna en diskussion och sedan återkommit till den. Gång på gång.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick