I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   
Redaktionschef

2013-10-24 21:09

Whoa läggs ned!



Som ni kan läsa på startsidan så har vi bestämt oss för att lägga ned Whoa. Beslutet har varit långt ifrån lätt att fatta, men känns idag – efter en lång tids övervägande – som det rätta. Tiden och energin har minskat på senare år och i takt med att hiphopscenen fortsatt att växa, har vi varken kunnat göra den, er besökare eller Whoa rättvisa.

Whoa som koncept startade under namnet Backlash i september år 2000 i ett litet studentrum i Växjö. Efter att ha expanderat rejält under 00-talet utökade vi sidan med en redaktionell avdelning år 2008, med ökad fokus på musiken och resten av hiphopkulturen. Över 3000 blogginlägg, oräkneliga diskussioner, sköna minnen och upplevelser senare, har det blivit dags för oss att låta stafettpinnen gå vidare.

Vi vill passa på och tacka alla frivilliga som hjälpt till att hålla communityn och redaktionen vid liv genom åren. Inte minst alla ni som varit sidan trogen i vått och torrt. Rappare, lyricister, battlare och skivsamlare. Promotors, djs, producenter, målare och dansare. Samarbetspartners, moderatorer, administratörer och redaktionsmedlemmar.

Jag började arbeta med Whoa när jag var 17 år och har idag hunnit passera 30. Aldrig trodde jag då att vår lilla hiphopsida med ca 500 medlemmar på kort tid skulle växa till den enda självklara mötesplatsen och plattformen för svensk hiphop på nätet. Det känns så klart vemodigt att lämna något som så länge varit en självklar del av ens liv, men när du inte längre drivs av glädje att fortsätta är det helt enkelt läge att sluta. Då Whoa på många sätt är en dokumentation av svensk hiphops utveckling efter millennieskiftet, kommer vi dock se till så att alla trådar och låtar ligger kvar online även i framtiden.*

- Martin Lindgren, webmaster och chefsredaktör


När jag blev medlem på Backlash och Whoa gick jag i högstadiet. Det var 13 år sedan. Ett helt annat liv. Då var jag en "vanlig" användare som betedde sig illa och blev bannad och kunde inte riktigt hantera det relativt nya fenomenet internetforum. Idag 13 år senare kan jag Whoa som min innerficka. Jag har varit moderator, administratör, arrangerat och deltagit i mängder av audiobattles, träffat vänner för livet och min första flickvän. Jag var också en av de som tog fram och utvecklade Whoas blogg och redaktionella innehåll. Trots att många tittar in på bloggen är det ganska få personer som loggar in och använder forumet för att kommentera musik idag. Det som en gång var kärnan och gemenskapen i Whoa. Idag har scenen hittat ut på andra platser, även om jag tycker att svensk hiphop behöver en bestående plats på internet för djuplodlade diskussioner som inte bara försvinner förbi i flödet. Dessutom har vi precis som många användare bakom Whoa vuxit upp och från forumet. Hur som helst har det suttit långt inne att lämna någonting som varit så stor del av ens liv och uppväxt men det är samtidigt en helt naturlig utveckling och som göteborgsrapparen och Whoaiten Parham sa en gång under Whoas guldålder "ingenting varar för evigt". Tack för er tid och alla fina minnen. Länge leve svensk hiphop!

- Pontus Gustavsson, administratör och redaktör


Torsdag den 7/11 klockan 17.00 gästar Martin och Pontus radioprogrammet ”En kärleksattack på svensk hiphop” i SR Metropol, där de kommer berätta mer om beslutet samt resan med Whoa.

För kontakt, intervju eller frågor, maila [email protected]. Vill du ge din syn på nedläggningen så är du välkommen att dela med dig i den här tråden.

* Sidan kommer att fortsätta ligga online, men möjligheterna att skriva i forumen och skicka meddelanden till varandra tas bort. Även bloggen läggs ned.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!