I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-05-30 00:11
eftersom jag nästan aldrig "mastrar" den nerbouncade filen så att säga.

2006-05-30 00:11

eller nä - jag gör det när ja konverterar ner till 44/16 ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-30 00:12
quick:

aight well då blir de typ same same but different
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-30 00:13
ok, men du gör det även om grejerna ska hamna på cd eller? för jag antar att du spelar in och mixar i 24 bitar. lr?

2006-05-30 00:13

2006-05-30 00:14

: )
nä fan ja måste däckish nu.. ha de fint !

2006-05-30 00:15
Quicksilvah

Ditter? Det är ju mer eller mindre en nödvändighet i vissa fall (CD bl.a.) men inte så nödvändigt om det är "posta beat på whoa i audioforumet", det hänger på hur seriös jag är med ett beat. UAD pluggarna är svinnice och grymt prisvärda.

AEAP

Här har du (för dig också Quicksilvah) ett tips på ett bundle PAK för en billig peng, det finns billigare än detta, bl.a. ingår Dream Verb, Pultec, FairChild o.s.v... Stoppas i PCI-slot.

2006-05-30 00:17

thanx gaia för tipset!

otroligt givande tråd för en gång skull här i forumet.

*går o nannar*

2006-05-30 00:22
GAIA P24
Precis. Håller med dig.

ang. UAD
Fan vad kul att höra att dom är nice, var ju det jag hörde och därför köpte dom dock. Men alltid nice att få det bekräftat igen.
Jag köpte DSPkortet och de tillhörande plugarna, jag köpte inte den utökade kompletta versionen av UAD-1. Dock vet jag ett sätt att komma över resten av plugarna för en jävligt billig penning. Ska iallafall bli riktigt intressant att sätta sig ner med det nästa vecka då allt ska vara installerat och klart.

2006-05-30 00:25
Quicksilvah

Grattis, ska själv köpa ett UltraPAK till min hemdator när jag har cash nån dag, kör massa Waves och dylika andra bundle paks med pluggar nu och de fungerar ju faktiskt utmärkt men fuck, ljudet överlag i UAD kortet är sjukt nice, kan ha att göra med att kortet beräknar effekterna och avlastar ljudkortet.

2006-05-30 00:34

2006-05-30 08:32
uppediy upp

2007-01-04 23:23
Riktigt bra tråd! Lärde mig ett och annat men vad menar ni med bouncar ner?

Producent

2007-01-04 23:27
gör allt till ett spår. om jag inte misstar mig helt nu eftersom jag inte läst tråden helt.
http://www.soundcloud.com/gyllander

2007-01-05 15:07

Föresten så undrar jag om ni vet varför man använder dither. En gång i tiden hade jag själv ingen aning om vad dither var, när man skulle använda det, vilken typ av dither som var att föredra etc. 
En viktig grundtanke inom musikproduktion är att veta varför man gör en grej tycker jag. Vid nermixning till 16 bitar är dither en nödvändighet men hör man verkligen skillnaden? Skulle vara kul om någon kunde ladda upp två filer, en med dither och en utan i 16-bitar. Kan inte någon skapa en ny tråd och göra ett sådant lyssningstest?

För oss ljudingenjörer är det väldigt bra träning. Givetvis finns det risk att chansa rätt, men för träningssyfte skulle det vara roligt.  

Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2007-01-06 12:01
dither är väl en form av brus som lägss på de register som inte används när man konverterar ner från ett högre format.. fan.. har glömt.. men jag vet att jag vet varför.. men kommer inte ihåg exakt vad mastraren sade när han förklarade det steget..

2007-01-06 15:10

2007-01-06 16:43
Används inte dither för att motverka dist på spåret, det läggs på ett brus som på ett eller annat viss motverkar detta? Kan vara helt ute och cykla nu...

En fråga jag har är, jag spelar automatiskt in med 16-bitars upplösning, ska jag lägga på dither ändå till 16-bitar eller blir det någon kaka-på-kaka effekt då? Kanske formulerade mig dåligt, vi får se :)

2007-01-06 16:50
L3an tar sjukt mycket cpu kraft

2007-01-07 01:59

I grund och botten handlar dither om att maskera den lägsta "trappsteget" vid en digital omvandling av analogt ljud. Vi vet alla att en digital återskapelse av en analogt signal har formen av en trappa, där varje nivå motsvarar ett binärt tal. Hoppet mellan den absolut lägsta nivån och inget ljud alls bör alltså maskeras för att inte hörbara fenomen ska uppstå. Därför används ditherbrus för att dölja detta. man lägger alltså medvetet till brus för att kompensera för annars hörbara fenomen som uppstår vid nermixning till 16 bitars ljudspår.    

Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2007-01-07 09:23
maxmix:
så var det ja. amen då hade ja iaf nästan rätt.

2007-01-07 14:59
fifan va krånligt allt låter!

aja får plugga nångång i framtiden just nu känns det inte så nödvändigt!

jävligt intressant dock

2007-01-09 02:45
Fan va kul med en vettig tråd här efter semestern!!
Big op! Jaha, ni mastrings nissar kanske har lite tips till mig då..
Det är så att jag har mixat en låt, jag är nöjd med mixern och allt, låter helt ok men min lilla " mastring aka få upp tryck och värme i skiten hårdvaruburk " har ballat ur, tror det är röret och det betyder att jag måste fixa detta datoriserat.. hela mixen har råkats mixats jävligt lågt, lättare sagt jag har 2 låtar jag råkat mixa på denna volym och nu vill ha upp det..

Någon som är sugen på att ge sig på det?
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2007-01-09 07:49
hur installerar man plugins till cool edit?

2007-01-09 10:04
Jag tar den långa vägen och tillför mer skada än vad som behövs, mest för att få mer kontroll i varje stadie när jag kör waven genom masteringkedjan.

Wav -> Q10,för första korrektion av EQ -> 4 uppsättningar låg/högpassfilter, för att dela upp signalen i höga, medelhöga, låga och medellåga frekvenser, lyssnar igenom varje band för sig och fixar till nivåer för bättre balans samt pillar bort eventuella nedre/högre frekvenser jag vill ha bort från varje band -> hög/mellanhög/mellanlåg åker in i en dedikerad sidechaincompressor (med diskreta inställningar, inget benassipump) med låg som sidechain, låg åker in i en maxxbass -> allt åker in i en L3a -> Spectralive NXT för att lägga till värme om det behövs.

När allting har pillats i ordning så slänger man upp fötterna på bordet och gör en sista A/B-lyssning för att njuta av hur städat ljudet blev.

2007-01-09 21:28
jag har märkt att LinMB är en betydligt bättre limiter än L3.
Varför?

Jo, L3an har en tendens att fucka upp snare trumman.
LinMB stoppar allt vid 0 utan att förändra ljudet.

Risken för att det låter distorted är större men det undviker man genom att mastra ordentligt med eq, compressors, multibandskompressors och eventuellt exciters innan limitern läggs på.

Jag slutade använda L3an för ett bra tag sen.. kör numera endast dessa pluggar och får resultatet jag e ute efter.

Waves C4:
Höjer volymen, fixar registret typ som en eq, samt komprimerar precis som jag vill ha det. Här kan jag också höja volymen så mkt det går innan det låter distat. Redan nu är jag uppe i +8db eller nåt men det gör absolut inget, limitern kommer ju sen.

Kjaerhus Golden Compressor:
Maxa volymen ännu mer.

Wavelabs stereoimager:
ja, bredda ut det lite.

Wavelabs Spectraliser:
en underbar exciter, brukar använda den med ungefär 10% mix.

LinMB:
Stoppar allt vid 0db.

Färdigt!
såklart ställer man in alla pluggar efter själva låten men denna grundsetup (med mina egna presets noga utformade såklart) är en väldigt bra mastrings grund.

Sen kommer nedkonvertering till 16 bit samt en dither, sen gör man mp3 av skiten.

2007-01-09 21:51
mac:
det är ju digitalt.
jag kan visa screenshot om du vill?
+8 är kraftig dist men örat uppfattar inte det om man gör rätt..
sen gör limitern sitt jobb och stoppar det vid 0.

tro mig.. vi menar båda samma grej...

2007-01-09 21:56
http://img76.imageshack.us/img76/4471/innanlimiterts6.jpg

+8 kanske va överdrivt för just detta projektet men så du ska se de ur min synvinkel.
detta är alltså innan jag lagt på min LinMB.

2007-01-09 23:51
amfetaminpsykos: Din beskrivning om hög/lågpassfilter tycker jag verkar intressant, men förstod inte riktigt? Lägger du 4 filter som en kedja och "städar" med en i taget, blir det inte någon dubbeleffekt eller så utav det? Missuppfattade jag? Hit me!

Skulle gärna vilja ha svar på mina frågor några svar uppåt om det är möjligt.

Peaceness

2007-01-10 16:03
Flinta

Så här ser det ut

Efter Q10an mutear jag alla lågpass utom en för att pilla med ett "band" i taget, sen har jag alla omuteade för att höra helheten. Originalsignalen är mutead och används bara för A/B-lyssning och Motowntricket i vissa fall.

2007-01-10 20:25
mac:

informera gärna mer om liquid mix!!

2007-01-10 20:26
amfeta:

wow. helt sjukt onödigt men roligt såg detdär ut:)
jag är övertygad om att du får bra resultat med detdär..

obs jag är inte ironisk, det ser helt klart intressant ut.

2007-01-11 19:08
man ska inte ligga på 0db, gärna -2db , detta är för att inte alla cd spelara klarar att spela upp skivor med 0db ....
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2007-01-11 19:12
dirty:

va menar du? menar du att en topp inte får nå 0db?
har ja aldrig hört talas om..

det är ju rms värdet som talar om hur hög en låt är, inte högsta toppen.. ?

2007-01-11 19:12
mac:

aha.

2007-01-11 19:26
opps ...
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2007-01-11 19:27
missa -0.  ....