I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-05-11 20:38

hobby mastring

yo.

när ni mixat o exporterat waven -
vad gör ni då?
själv brukar jag gå in i wavelab o lägga på lite snygga waves pluggar.
kör mest med c4 för att få upp volym sedan L3 för att maxa skitet.
eller ja, ibland gör jag så, ofta struntar jag i det.

vad gör ni folks?
peyz

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-11 20:43
eftersom jag inte har nån koll alls på mastering så gör jag två enkla saker. skär bort allt onödigt under 40 hz typ. å sen på med L2an för att pumpa upp volymen.

är L3an fetare eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-11 20:44
smaksak i think..
jag gillar l3an iaf.

2006-05-11 20:45
ajt!

2006-05-11 21:14
Mer eller mindre samma sak. Dock är det inte alltid att jag pressar mot 0 dB i mastringen nödvändigtvis, beroende på projekt kan jag dra upp volymerna direkt i mixen istället. Har jag tillgång till t.ex. en Pultech så EQ'ar jag kanske mixen också etc etc. Kör Wavelab och det är aight, snyggt, enkelt och lätthanterligt. Även om jag kan programmet utan och innan använder jag det inte superofta, ofta ser jag till att mixen är så tight att den inte behöver mastras, kan vara om du har fler saker du vill göra, Komp, EQ, Ditter, add. FX, o.s.v, som det är lite trevligare arbetsyta i Wavelab än i t.ex. Pro-Tools, Cubase mfl.

2006-05-11 21:43
Ang. L3an som jag testar lite just nu...
Vilken profile brukar ni som använder L3an använda?
Säkert helt beroende på låten iof. Loud and Proud låter faktiskt riktigt najs på den jag testar nu :)

2006-05-11 21:57
Jag drar på nåt fint ftt filter och sen mastrat i T-Racks. Fråga mig inte vad jag gör i T-Racks för jag vet inte själv haha. Jag bara vrider och vänder på saker tills det distar liiiiiiiiiite gran på nåt ställe.
myspace.com/kushforeal

2006-05-11 22:03
kompressor rcl sen eq om de behövs sen l3 max
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2006-05-11 22:54
emelpee:

ait men LinMB är limiter också

2006-05-12 10:57
Jag brukar dra på C4'an den är fin! Sen lite reverb och nån Q8 maybe.

2006-05-12 12:01
King-Size P17

reverb på mastern? ja just det...

2006-05-12 12:46
Brukar mastra direkt i logic

Waves Stereoimager
Waves Rennissance EQ
Waves Rennissance Compressor
Waves L2

Så brukar det se ut, men det varierar ju helt klart från projekt till projekt
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet
www.myspace.com/miomusik
GFX YO!

2006-05-12 16:21
DJDoggy P21

Ja ibland kan man få hela skiten att låta varmare då.

2006-05-12 16:23
blir nog bra serru. jag skulle aldrig få för mej att lägga det på en färdig produktion iaf.

2006-05-12 16:56
Brukar skippa allt vad limiters heter på masterbussen, brukar oftast bara bli så mycket plattare. PSP:s mixsaturator åker på ibland dock. Eller en Waves Rcomp.

L3:an använder f ö nyare och "bättre" algoritmer än L2:an.
It's only gay if balls are touching

2006-05-12 16:58
ingen som använder Elephant eller iZotope?

2006-05-12 17:00
nån som har lust att mixa en låt åt mig?

2006-05-12 18:07
kupo:
masterbussen?
menar du alltså main out i mixern?
där "ska" man väl inte lägga några processer eller effekter..
för att göra det lättare för mastraren sen?
typ? :)
ja har den clean sen istället fixar jag i wavelab.
det kanske blir samma sak i principen ?
på hobby nivå kvittar det kanske.

fill me in

2006-05-12 19:34
EQ
Multibandskompressor om det behövs
Limiter

Och sist över på kvartstum och tillbaka in i datorn för lite fin bandkomprimering.
chilla ta en prilla

2006-05-12 22:40
AEAP P23 - det är som sak samma, antingen om man gör det på masterbussen eller senare på wavefilen. För min del blir det enklare jag gör det på wavefilen, då blir jag mer fokuserad på vad det är jag gör.

Att man inte lägger nåt på masterbussen för att göra det enklare för mastraren stämmer, men det är främst för att det är rätt vanligt att folk annars kör på en kraftig limiter och plattar ut dynamiken, istället för att låta mastraren sköta slutkompressionen.

(Annars finns det ju vissa som föredrar att lägga en kompressor (en av de mer populära är SSL-kompressorn) på bussen och mixa med den påslagen.)

2006-05-13 04:53
är mjukvaru SSL grejerna ute än?

2006-05-13 08:43
Hittade dom häromdagen, men den rellen funkade inte. :/

2006-05-13 09:39
kupo:
ait.
jag tycker ändå nog det blir enklare att 'mastra' sen i typ wavelab.

man måste ju ändå stänga av effekterna i masterbussen annars.. går ju inte så bra väl att mixa o hålla på när comps o limiters är påslagna på mastern..

men du sa nåt om SSL.. Vad är det för nåt ?

2006-05-13 10:03
"skär bort allt onödigt under 40 hz typ. "

det verkar helt galet. gör inte det mer.

Bättre att försöka mastra i mixen så att säga, processera om du måste på enskilda kanalerna, men gå inte in o lägg en kompressor på mastern. Då förstör du ju din mix.

2006-05-13 11:42
quicksilvah, menar du att han ska göra grejerna på dem individuella spåren istället för själva mixen? t.ex att skära bort allt under 40 hz? varför är detta dåligt å göra på mixen i helhet
chase the clouds away

2006-05-13 13:45
Att lägga på effekter på master utgångarna (så som reverb) kan göra mycket gott för slutmixen... givetvis med väldig måtta. Annars brukar i alla fall jag behandla varje instrument väldigt ingående för sig. Men man kan använda vilken typ av effekt som helst på mastern, så länge man inte överdriver.
Stora variga K.

2006-05-13 17:07
Quicksilvah P23

jasså du? alla ljudsnubbar jag pratar med säger att man bör göra det. typ mellan 30-60hz.

2006-05-29 16:38
va roligt me så skilda åsikter:)

varför slutade diskussionen? för en gångs skull ett nyttigt ämne att diskutera där man kan lära sig något nytt.

*gör cpr på tråden*

2006-05-29 17:33
Jag håller med, intressant läsning här!

Upp!

2006-05-29 17:53
de3t som ligger under 40 går typ inte att höra ändå.. kan va störningar o dylikt
largemoney ent.

2006-05-29 17:54
spyder:

mm.. bäst o skära bort de helt då ju.. eler ?

2006-05-29 19:32
Spyder P23
du hör ju ner till 16 Hz va fan.
Sen att vissa skithögtalare/de flesta högtalare inte kan återge korrekt bas på de låga frekvenserna är en annan sak.
Men om du har laggt en sub bas till exempel och spelar den i en bra anläggning vill du ju känna trycket från den. skräpljud etc kan man ju ta bort i de enskilda spåren, men basen o kansske kaggen t.ex. kanske du vill ha där nere.
T.ex. Lös E-sträng på en bas (Kontra E) har sin grundtonsfrekvens vid 41.2 Hz. Ett Sub E har således en grundtonsfrekvens runt 20z.

Att man bara skär av all bas under 40Hz å¨mastern like that, kan jag tänka mig beror på att man vill pressa upp nivån för att ha någon chans i loudness kriget som råder. Men det är klart att du hör skillnad om du tar bort allt under 40 Hz.

2006-05-29 19:33
ord på dedär..
de låter ju hur logiskt som helst!

2006-05-29 20:45
ojdå då e ja ute o surrar. va på rösten jag tänkte.. asså de man spelar in som rap ex.. inte så mycket att ha där nere då
largemoney ent.

2006-05-29 21:50
Spyder
det är därimot helt riktigt. Om man inte har närmickat väldigt nära och
på köpet även fått me puffar o sånt. Men det där brukar man å andra sidan vilja bli av med så då är det en helt annan femma. Jag brukar också cutta typ rap i de lägsta frekvenserna om det behövs.

2006-05-29 23:17
Yo grabs... long time. Eller nåt. *gäsp*

Måste komma med mina superba åsikter åxå här bara för sakens skull (intressant tråd AEAP ).

Att skära under 40Hz (eller var jag nu känner för) på mastern gör jag ibland, inte ofta, men det händer.. av ren lathet. Ifall jag vet att jag inte har något instrument som ska ligga å hålla på där nere.

Fast sen så ska man ju helst inte hålla på och skicka på massa effekter å processorer å skit på mastern när man mixar. Jag gör det typ jämt, fast jag inte borde. Visst, det blir i stort sett exakt samma sak som att göra jobbet efteråt, med en väldigt stor vesäntlig skillnad... och den är mer psykologisk än något annat (Kupo va inne på det).
Nämligen att då finns inte allt annat runt omkring att jiddra runt med.
Gör en sak i taget.
Mixa först, och se till att ni gör den så bra som möjligt och noggrannt, och om ni inte har masa grejer på mastern så blir ni inte lurade av dom.
Sen när ni är nöjda med mixen så börjar ni mastra, allra helst i ett annat program, om inte annat så bara för att få bort hela mix-tänkandet och arbetssättet från huvet.
Psykologi my friends.
Fokusera på det ni ska göra och tänk på att hjärnan lätt blir distraherad.
//Spliffan

2006-05-29 23:21
ja håller helt med ovan!

fast jag visste inte det var därför jag aldrig mastrat på masterkanalen utan alltid i wavelab.. ja trodde man "skulle" det.

men de e fkatiskt för jag kännt ett aktivt sug att komma iväg från mixtänkandet o gå in i en ny stadie.

tack spliffan för bekräftelsen hehe :P

2006-05-29 23:41
Jo det argumentet har man ju hört tidigare också.

Jag tycker dock man ska se det som ett undantag snarare än en regel.

2006-05-29 23:53
Kör ni profiler på L3'an? Man ska ju pilla själv? F.ö. vad tycker ni om Blue Tubes?

2006-05-29 23:56
gaia:

nej profiler är för suckers! :)

blue tubes har ja inte testat men ja kom på en riiiktigt fin plugg nu som ja helt glömt bort - BBE Exciter (tror jag den heter) samt en som heter PSP Vintage Saturate Driver. (inte helt koll på namnet där heller)

båda är fina pluggar som ger hela mixen redigt me värme.
antar blue tubes också är en rörvärmarplugg ?

2006-05-29 23:58
AEAP

Exciters är trevligt, alltid nice med lite glitter på mixen, ;)

Blue Tubes är ett bundle pack från Nomad Factory, ligger massa olika pluggar där.

2006-05-30 00:00
gaia:

åhå. de va ordet Tubes som lurade mig :P

2006-05-30 00:03
AEAP

Yes, provat pultec btw? Alla UAD's grejer är feta, tyvärr finns de inte som VST utan är integrerade med hårdvara, d.v.s. man måste köpa ett kort med pluggarna på. Fina grejer dock och korten ligger väl på en drygt 10000 nu, en pissdroppe i havet jämfört med vad hårdvarumotsvarigheterna skulle kosta.

2006-05-30 00:03
förresten ni lägger väl på ditherbrus på mastern innan ni bouncar ner, eller skiter ni i det? vore intressant och se hur vanligt det är att folk inte bryr sig om det.

2006-05-30 00:04

gaia:

tyvärr har jag inte fått nöjet att testa någon riktigt riktigt het plugg än.
jag längtar dock!
nån dag har man väl råd att införskaffa sig något ordentligt!

2006-05-30 00:05
quick:

det gör jag aldrig i mixen endast för att en mastrare sa till mig att det är bäst att göra det ALLRA sist :)

2006-05-30 00:06
GAIA P24
har du testat några pluggar till UAD-1?
Har det men inte installerat ännu. Vore kul o höra om du i såfall tyckte något var speciellt bra/dåligt och så.

pz

2006-05-30 00:08

2006-05-30 00:09
quick:

ok men du fråga om vi lägger det INNAN vi bouncar?

2006-05-30 00:10
ja, det sista jag gör innan jag bouncar ner min låt ;)

2006-05-30 00:11
aha.. hehe ok :)

jag gör de de sista jag gör innan jag gör mp3 av alles.