Lite ny
Hej jag är ny på detta med Graff och just flyttat till ny stad, kollat runt rätt mycket på nätet om hur man gör och liknande samt funderar nu på en tag. Jag är fett rädd för polisen och väktarena dock, inte vart bra om man åkt fast farsan hade blivit vansinning, har läst en tråd här om hur flera torskat men men de flesta verkar ju klara sig. Så extremt mycket i böter verkar det ju inte vara. Känner inte så många här än men har sett flera tags och piece i stan, skulle vara kul att joina en crew längre fram om man träffar några. Det var väldigt många förhållningsregler här så hoppas man inte blir bannad nu men jag undrar vad "rolla" betyder mer exakt och innebär "kannor" cans? Har lite pennor osh skall snart beställa lite cans.
Sliding my tag
hm, lustig post.
Du pratar om graffiti som det vore en sport.
"rolla" betyder att du rollar en vägg med plastfärg innan du spraymålar den,
"rolla" är inget slangord, ett låneord från rulla.
Om du inte har en artistisk förmåga och har tecknat och ritat i hela ditt liv så lär du inte utvecklas särskilt snabbt.
Här finns en massa kul saker för dig;
Länk till kul
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mindgem, seriöst :) Rolla kommer från rulla ja men det e fan inget krav på att det måste vara plastfärg all färg som fäster på väggen duger, och rolla kommer från måleri branchen där verktyget man använder kallas för en roller och apliceringen utav färg på väggen med detta verktyg kallas att "rolla". och seriöst det enda du gör här verkar vara att göra reklam för din sida, sure jag tycker det är okej med en länk eller så i avatarer eller om det hör till diskutionen men det är ju inte så att killen kommer lära sig vad graffiti är genom att gå in på din sida. Håller dock med dig om en sak, graffiti bör inte ses som en sport, och böter kan vara jävligt höga, beroende på om du har inkomst m.m själv åkte jag på 30k i böter för en minimal målning i en övergiven tunnel. Om du inte är beredd att ta konsekvenserna utav ditt handlande så bör du nog inte syssla med detta. Mindgem: har absolut inget personligen emot dig har ju setts IRL men försök hålla diskutionerna på en bättre nivå, du om någon som har lång erfarenhet av the big net borde veta mer om Netikett :)
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
Finns ju tre typiska saker som jag tror kan hända dig i framtiden om du börjar med graffiti.a ) Du inser det inte var nått för dig och lägger av, kanske efter du åkt dit en gång (troligast).b ) Du fastnar för det, eventuellt torskar några gånger och stundvis får lida för din hobby. När du blir äldre inser du hur meningslöst det är samtidigt som du gillar det för mycket för att sluta. (mindre troligt)c ) Du upptäcker att det här var din grej i livet, du kanske torskar och kanske inte torskar men oavsett fortsätter du. Du ångrar inte en sekund dagen du posta den här tråden på whoa, som blev inkörsporten till mening med ditt liv. (ganska otroligt) Gör som du vill, men jag skulle råda dig låta bli och försöka hitta en bättre hobby.
Yardfeeling. Vad i fan! Du är på mig hela tiden med ditt skitsnack. Var inte jag trevlig mot dig när vi träffades eller? Nu får du fanimig byta tampong asså. Liraren som frågar har ingen suck så jag förklarar att rolla inte är ett slangord, inget konstigt med det. Och plastfärg är naturligtvis det man rollar upp med, hur många känner du som rollar upp lackfärg? Det finns inget annat än plastfärg som torkar snabbt och som inte skulle visa sig igenom sprayfärg som t ex lackbaserad färg. Jag gör reklam mina grejer hur mycket jag vill, vad i hela världen har du med det att göra? Du gör precis lika mycket reklam själv, du vill tom göra reklam på mitt forum. Gör så här, skit i vad andra gör eftersom alla är olika så funkar inte din netikett på alla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
a) Du inser det inte var nått för dig och lägger av, kanske efter du åkt dit en gång (troligast).
http://gbggraffpics.blogg.se/
Riktigt bra post! :) Du ska inte vara rädd för poliser/väktare.. Så länge du inte håller på med tåg är du inget "maintarget" i Sverige iallafall.. Dessutom är de inte så jävla mycket i böter.. du klarar dig lindrigt undan.
The News called it crack, i called it diet coke..
varför beställa? gå till child ba.
det kanske ger dig något bra i livet, men när du sitter fast vid 30 bast utan utbildning och och du har tappat räkningen på torskningar. Du börjar tänka bakåt, visst livet var röjj och nu är fett känd men vad ger det dig i stora drag. Håller med flera här, hitta en skönare hobby eller försök hålla dig till lagligt vilket är ovanligt.
Skyll på systemet
Gillar att du ska beställa "cans" men du vet inte säkert att de är kannor? eller ?? får inte i hop de :)
It´s BIG it´s BLACK it´s JACK´S
Graffare
2009-11-28 10:51
skit i småtorskarna, se bara till att inte ha blackbooks, foton, videos, färgiga kläder och andra bevis hemma så lär du klara dig undan bra :)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Sålänge du försöker lägga se värda saker så äre OK, men om du är för svensson och slutar med allt för en utskällnig inget för dig, om du torskar blir du mera seriöst o fattar att den hära är inge lek,
CSG4SAINTSHIT!
Jag säger som Ras Cricket bomba tuben bomba väktarbilen bomba snuten och så nått mer.hhaha..Man ska inte tänka men samtidigt ska man vara smart..En del e inte föda till writers helt enkelt och jag tror att du faller in i den gruppen
BastaRDS
Supa_dupa Tragiska är att man börjar tänka så trotts man inte är varken fett känd eller 30år... Visst har man fått uppleva goa grejor men frågan är om man inte får det oavsett vad man gör... jag hoppas innerligt jag inte är "aktiv" när jag är över 30 i alla fall.. hoppas verkligen jag är "ren" då...
Vadå inte så höga böter? Beror väll på hur mycket/många saker du blir fast på och hur stora/mycket yta detta har gjorts på och vad allt kostar att sanera + dagsböter? Tänk!
Gör som jag gjorde, börja med penna och papper och håll dig till det. Ta sedan ett steg till nästa nivå genom att fördjupa konsten. Du kanske börjar med att skissa ABC, och slutar med att kunna skissa vad som helst du kan tänka dig. Om du blir bra, lär du få så mycket uppmärksamhet som du kan tänka dig. Kasta inte bort livet genom att gå ut och bomba, för i slutänden är du bara X i en ekvation som polisen försöker att lösa.
har läst en tråd här om hur flera torskat men men de flesta verkar ju klara sig De flesta torskar förr eller senare, tyvärr.
Illsnidig tråkigt att du känner så. :/
Varför slutar du inte?
När jag var liten tyckte jag att busa var det roligaste som fanns. Sen har jag alltid gillat att rita/måla. Då var graffiti liksom en naturligt fortsättning när den dörren öppnades. Om man är osäker på att börja är graffiti nog inget man ska hålla på med.
Tycker själv att jag haft extremt kul med graffiti och ser inte hur någon annan aktivitet skulle gett mig "samma sak". Man kan inte alltid tänka på framtiden, allt måste inte leda till någonting. Man måste leva lite i nuet också. Man lever bara en gång. Är det någonting som spelar roll förutom att ha kul egentligen?
Men...det är också bra att tänka på vafan det är man håller på med ibland. De flesta slutar någon gång och när man inte tycker det är lika kul längre tycker jag man genast borde fundera på att sluta/dra ner på olagligheterna/röjjet för då är det inte värt en torsk längre eftersom man sätter sitt framtida utanför-graffen liv på spel.
Kasta inte bort livet genom att gå ut och bomba, för i slutänden är du bara X i en ekvation som polisen försöker att lösa. Vadå bomba är ju hur kul som helst, hur är det att slösa bort livet? När man är 15 ska man leva för dagen, bara man ser till att inte torska. :]
den bästa tiden att sluta hade varit när man gick ur gymnasium, eller efter högskolan!
Skyll på systemet
Vad pratar du om Supa_dupa , det är ju då man blir arbetslös, och gör man då inget för att krydda tillvaron blir man även orkeslös. Extra bra är det om man INTE har en tös, då jävlar blir det ös. Man ger igen på folket som nekade en ett jobb, folket som bara fnös. De som behandlar dig som drös. Sluta inte för fan, ut med handen och klös.
the_real_apa P20 Väldigt bra fråga du. Ibland känner jag riktig ångest över att "behöva" gå ut och måla, men jag gör det ändå. Det är liksom en del utav vem jag är för jag har pysslat med det så pass länge nu. Jag gillar ju graffiti och hela kulturen men befinner mig i en fas i livet där andra saker prioriteras högre (i alla fall är jag medveten om att dem bör göra det). Att riskera en torsk är då lite obehagligt då man vet att det kan pajja väldigt mycket i en "riktiga" liv, och med tanke på att jag redan pajjat tillräckligt utav det livet genom att klanta till det i skolan finns inte så mycket svängrum nu. Men jag har lovat mig själv att när jag fyllt upp min nuvarande "svartabok" så jag har minnen att se tillbaka på, då ska jag kasta in handduken. Men man vill ju ha något att visa upp för all möta och tid man lagt ner på det här när allt är över. ...Fast det är rätt många sidor kvar så det är väll bara att köra på nå år till. Ju mer jag kör ju närmare mitt mål kommer jag ju i och för sig, vem vet du kanske t.o.m hinner se mitt namn rulla förbi nån gång innan ridån faller ner?.. vem vet, vem vet. Det är det som är så vackert med graffiti.. ingen vet. :)uc funderat på att lägga ner med graffiti och ta upp nått annat istället.. rap kanske eller julklapps rim?=P
graffiti och klotter är den bästa kriminella handlingen du kan göra. konsekvenser kan det väll få. speciellt nu när fort europa är på g och vi lever i 1984 så sådär när vi är 40-50 blir vi väll förda till ett underjordiskt säkerhets fängelse för att vi en gång i tiden gjorde den samhällskritiska, barnsliga, konkreta, vackra, fria handlingen att vi tog och skrev ett meningslöst ord som ingen bryr sig om att läsa eller lägga på minnet på en meningslös vägg som ligger i nån fet idiots såkallade ägo men kör hårt, det är värt det
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
Illsnidig P23 the thought has crossed my mind.
Tack för responsen killar och hjälpen med förklaringen av cans och rolla!! Min jävla email har strulat och så glömt lösenordet hit men nu är det ordnat. Har dom bra grejor på Child store då, har inte varit där än men vet vart det ligger. Har dom mycke grejor och så som nätsidorna då? Jag har ritat rätt mycket innan och är bra på vissa grejor men inte ansikten och sån skit, fick VG i bild men det säger väl inte så mycket. Ni säger olika om hur dyrt det är att åka dit och att alla torskar någon gång men finns det ingen som aldrig torskat? Målar jag bara på dolda ställen är väl risken rätt liten. Jag vill gärna ta kort på mina piece och lägga upp dom på nätet bilddagboken, netlog m.m. så andra kan säga vad dom tycker. Har ni andra tips på sidor? Hörde att om man bombar snuten eller väktabil kan man bli accepterad i ett crew, stämmer det?
Sliding my tag
childstore har ju inte så mkt mest montana och molotow chrome men sen finns det ju Panicstore på kommendörs g. 33
Nej Lars-Eric bilar är inget man kan snatta...
Hörde att om man bombar snuten eller väktabil kan man bli accepterad i ett crew, stämmer det? stämmer bra det
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
Ska ge lite tips :) För det första så spelar hur mycket du får i böter mycket in på, din ålder, inkomst, vart du bor, vart du målar och mest, hur mycket du har gjort, det är väll grunden för hur mycket det kommer kosta. Samtidigt om du målar på avlägsna ställen så ser färre dina saker, men du minskar ju torskrisken, Tro mig, du kommer inte kunna hålla dig till ett litet ruttet hus mitt i skogen, ;) Jag har aldrig torskat, dock nära ett x antal gånger. Om du står och målar och det kommer någon som säger till er att sluta så kommer det gå så snabbt att du inte kommer hinna reagera, du kommer direkt vara uppe i maxfart och förmodligen springa ifrån den som jagar dig, när du får igång reptilhjärnan så kommer det enda din hjärna ha i åtanke vara att klara sig undan, alltså du kommer kunna springa och hoppa över saker du i vanliga fall inte klarar, det är viktigt att du använder hjärnan när du blir jagad, tänk på snabbaste vägen och inte bara springa runt, då torskar du förmodligen .. Ganska bra tips/ saker att ha i bakhuvudet. Det där med farsan vet jag själv hur det är, eller var. Det bästa är väll att prata med honom, man blir som sagt inte en dålig person för att man applicerar lite färg på en vägg.. visst det är balls som fan, men du blir inte medlem i ett crew för det... // ak :)
visst det är balls som fan, men du blir inte medlem i ett crew för det... // ak :) Jodu ak man blir med i TheMitchBuchannons CP CREW som bombar tomma ölburkar i hela scandinavien....
Nej Lars-Eric bilar är inget man kan snatta...
Var jag du skulle jag först och främst lära mig staden, sedan när jag gjort det skulle jag ha börjat kört lugna ställen osv så du tränar upp nerverna. Kommer polisen/väktare, Spring! Dom är inga övermänniskor som många verkar tro.
AK: dagsböter har ingenting med ålder och var du bor att göra. dagsböter beräknas på typ av brott och årsinkomst, som lägst 50:-st och som högst 1000:-st antalet dagsböter förhåller sig till vilket brott du döms för. Sedan har vi det underbara med skadestånd, det kan bli sjukt mycket och det fins ingen generell formel för att beräkna detta utan beror helt på skadans omfattning, saneringskostnader m.m.
------------------------------- Tröttnat på Whoa? -> http://www.graffitiforum.se
Det där med böter har jag ingen erfarenhet utav,,, Bara en gissning där, men det borde väll spela roll om du torskar i sthlm som har nolltolerans eller om du torskar i någon liten håla ? Bara en gissning..
martinvk P14 Vad gör du på whoa, btw du har grammatik som ett kvastskaft där solen inte skiner ;)
Det kunde varit värre.
På sätt och vis har det att göra med vart du torskar, för det har att göra med vem som behandlar ditt ärende m.m. Alla dömer inte lika. Aldrig torskat - och jag börjar bli rätt gammal nu.. på tok för gammal för whoa iaf.
Springa gör ja ganska bra så det är nog lungt men dom har väl hundar ibland? SKal man slänga ifrån sig grejorna om man blir upptäckt eller vad är bäst? Kommer ju inte bomba en snutbil eller så det första jag gör men får man chans så :-) Tack för panicstore tips ska kolla in
Sliding my tag
highslider , Jag brukar alltid ha handskar på mig när jag hanterar burkarna för att slippa fingeravtryck. Nu vet jag inte hur ofta dom tar fingeravtryck, men om du har gjort något väldigt stort på en vanlig byggnad dvs inte industriområde, barack o.dyl så skulle jag dumpa burkarna om dom är fria från avtryck. Har aldrig haft hundarna efter mig men det känns nog rätt meningslöst att springa från dom så länge man inte är villig att skada ett stackars djur.
..bästa är (beroende på situationen) kanske att ta med dem från brottsplatsen och dumpa dem i flykten när dem inte ser dig. Förslagsvis på nått ställe du vet dem inte kommer hitta dem. Exempelvis slänga upp dem på ett hustak, ner i en sjö/brunn eller under ett hus. Är man miljömedveten tär det kanske lite på samvetet men du kan ju alltid gå dit nästa dag och ta reda på efter dig om möjligt i såna fall. Annars kommer polisen leta efter en kille som sprang utan sprayburkar från brottsplatsen (samt att dem kan ta fingeravtryck ). Men tar du med och "gömmer dem" letar dem efter en kille som flydde med sprayburkar.. och så hittar dem förhoppningsvis dig, då utan sprayburkar eller färgfläckar på händerna (för du använder givetvis handskar som du också slänger bort i samma veva).
Handskar verkar schysst, har lite gamla handskar hemma plasthandskar går ju sönder så lät väl? Men dumpa burkar, dom är ju inte gratis direkt.... Dom kan inte spåra mig sen via färgen då? som typ sån CSI shit :p
Sliding my tag
dumpa dom i en buske eller något där polisen inte hittar, nästa dag går du dit o hämtar dom ;)
http://gbggraffpics.blogg.se/
problemen kommer då man INTE hinner dumpa burkarna, jag rekomenderar plasthandskar, en ganska billig försäkring och kan användas till mer än just spraymålande :)
nej burkar är inte gratis, men jag kan lova dig att böterna blir dyrare om du åker fast. Plasthandskar går oftast inte sönder, och du slänger dem efter du använt dem - i snitt kostar det väll 1-2kr för ett par så det är ingen större förlust. Och nej polisen använder sig inte utav nån "CSI shit" men dem kan ta dina fingeravtryck och har du samma färg på tröjjan eller fingrarna som finns på den nymålade väggen 100m bort kan du givetvis åka dit på det. Använd handskar och ha inte så mycket skisser och annat som kan kopplas till dig hemma vid eventuell husransakan, det är väll allt. Ut och måla nu.. Köp 100 pack handskar på apoteket.
Shysst killar, har lite cans nu gjorde en liten grej igår.....kass men jävligt kul!!!! apoteket har bra asså, då blir det såna. Ska beställa on the run penna med, kan man fylla på dom med vilken färg man vill, alltså typ?
Sliding my tag
highslider: nej inte vilken "färg" som helst, OTR och liknande pennor(flows) behöver ett lättflyktigt ink för att fungera, typ molotow, otr mfl tjockare ink typ silverfärg m.m behöver oftast en udd som "flödar" lite mer då det är större/mer pigmentpartiklar i den typen av färg. Squeezers fungerar utmärkt till de tjockare/heltäckande färgerna men kan vara lite svårare att använda första gången innan man förstår hur de fungerar.
så länge man inte är villig att skada ett stackars djur. hmmpf, stackars och stackars, det är dresserat till ett vapen.
man kan ju diskutera om en polishund är ett djur eller en grisjävel. snut som snut
highslider. hur känns det att lära sig graffiti på internet?
1. stäng av datorn
2. skissa
3. gå ut
4. stanna vid önskad vägg
5. börja måla.
testa dig fram, lev och lek med det. vad fan är det för mening med att göra nånting om man ska sitta på whoa och bli upplärd av massa anonyma meningslösa meningar.
tvinga nån vän att börja måla med dig, på så vis har du nån att utvecklas med också. om du nu känner dig ensam vill säga.
eller flytta till en stad där det finns en graffitikultur.
VIKTIGAST: stäng av datorn. gå ut och måla.det är det enda sättet du kan lära dig
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
TheMitchBuchannon har en poäng där, även om han poängterade den lite otrevligt. Att fråga efter nånting på ett forum är visserligen helt ok, det är därför dem finns. Men du kommer aldrig komma nån vart om du inte tar en penna/sprayburk/krita eller vad du nu har och går ut och provar i praktiken.
Ok nog bättre att börja bomba på riktigt då, men vi ses därute o tack för hjälpen.. PS. Snackar med andra på riktigt med, lär mig inte allt här......Ba så ni vet Fick en tanke om att spraya nått i en ishög, ska testa ;-)
Sliding my tag
Hörde att om man bombar snuten eller väktabil kan man bli accepterad i ett crew, stämmer det? Låter mysko, typiskt något nån skulle skriva som utgav sig för att vara nybörjare och intresserad. Kanske bara jag som är paranoid?
TheMitchBuchannon sa väl det enda som gäller i alla väder?
1. stäng av datorn 2. skissa 3. gå ut 4. stanna vid önskad vägg 5. börja måla.
"Life is on the wire, the rest is just waiting"<br> Coletivo Êxito D`Rua<br> http://brasil.indymedia.org/images/2005/08/328099.jpg