I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tågmålare med stil eller utan?

Vår Hiphop - Graffiti

2009-01-23 19:03
Jag har nog faktiskt inte sett lady in red, men jag pumpade soundtracket hårt på min cd-freestyle..

Arsles stil är i min mening perfekt för det han gör, mycket och mer. Karakteristiskt och simpelt men ändå stilrent.
HMOR

2009-01-23 19:57
kohandlaren: Jag var ju inte direkt nån cope2, Men lite smygfame och rättigheter till att yttra sig om någon annan målares stil har man fått genom åren, De kan jag lova dig..
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-23 22:27
Alltså, vad handlar det här om egentligen Hubbelito?

Du börjar en tråd med ett svepsjäl för att börja klanka ner på någon som du onekligen stör dig väldans mycket på. Du namner ju ingen annan målare du tycker saknar stil utom just Fher, varför döpte du inte tråden till "Jag tycker att Fher får alldeles för mycket cred, samtidigt vill jag passa på att poängtera hur duktig jag är samt att jag minsann har varit med i film/er också!" ?

Jag har tagit mig tid och läsa igenom tråden och kan bara konstatera att du ÄR galet avundssjuk på Fher. Varför i all världen skulle du annars ens bry dig om att folk uppskattar Fher för hans aktivitet OCH hans stil? Det lyser igenom så fruktansvärt mycket. Förmodligen känner du nu efter att ha målat i en många herrans år en oerhörd frustration över att du själv inte kan få kommentarer som "Han är kung" och "Fan vilken grym stil" över dina målningar.

Att det bara skulle vara kids som uppskattar Fher vad gäller stil och klass är faktiskt, om möjligt, ännu dummare än något annat du sagt i resten av tråden... Det kan ligga viss sanning i det om man endast räknar dom som bor ute i landet, dvs inte sthlm. Varför? Enkelt.
Det är inte tekniskt möjligt att ligga och pumpa 2-10 tåg i veckan om man bor i Lund, Borlänge, Karlstad, Umeå (borträknat gods...), Nässjö eller någon annan obskyr ort. En enstaka vecka? Visst. Under extremt lång tid? Nej.
Det är inte tekniskt möjligt att ligga och pumpa på 7-10 väggar/stationer varje vecka oavbrutet om man inte bor i sthlm. Vissa enstaka veckor? Visst. Under väldigt lång tid? Nej.
Jag gissar att du är från skåne eftersom du skryter med en glad fjortis-smiley om att du minsann varit med i "Lady in red".
Börjar man klottra i sthlm så har man, vare sig man vill det eller inte, en högre "hardcore faktor" inpräntad i hjärnan än vad vad man har om man växer upp med att ha 1-10 ställen att måla tåg på. Eller 0-10 stationer att måla på.

Det jag vill ha sagt med det här är att de allra flesta målare som har betytt något för graffitikulturen i sthlm genom tiderna garanterat diggar Fher och hans stil. Givetvis inte alla, jag är inte så puckad att jag drar precis alla over en kam som du väljer att göra här och där. Har man bott i sthlm mer eller mindre hela tiden som mr. Fher har varit aktiv så har man en mycket bättre känsla för vad det egentligen är han uträttar än vad man har om man sitter i Lund och ser vad han har med på film/tidningar samt besöker sthlm en eller ett par gånger om året. Vet man vilken nivå av engagemang killen har i det han gör och samtidigt öppnar ögonen och ser att han visst har en mycket stilren stil med orginella detaljer i sina målningar, då kan man nästan inte annat än att gilla stilen han kör.

En stil är inte bara hur ena personen gör en viss bokstav eller bakgrund, en stil är till stor del också hur man har byggt upp sin "image" som målare. Bokstäver, helhetsbilder, aktivitet, hängivenhet, inriktning osv. Allt det är stil.
Fher har en av dom grymmaste stilarna.

Och där hör ni!!

2009-01-23 23:08
Känns bra att någon, Lite äldre har kommit med ett seriöst inlägg och verkligen argumenterar mot mig på en seriös och bra nivå, Nu kanske jag drar fram mer än det du tror jag är avundsjuk på att han är en "överskattad målare" Avundsjuk? absolut inte, Kanske är avundsjuk på att gubben har så pass mycket fritid och pengar och betala för det han gör, Det kan jag va avundsjuk på.. Men annars Nä.. Skapade tråden för jag ville ha fler exempel än just fher och que som nämns tror jag, Fler exempel på "överskattade" writers stilmässigt, Men de blev inte så.. istället fick jag en mob arga småbarn som säger att jag är avundsjuk(inte riktat mot dig) Och annat trams.. hade nån sagt, Ja. så kan du tycka här är en JAG tycker är överskattad stilmässigt å lagt upp en bild/fotolog länk eller liknande så hade tråden fungerat som jag velat..

ursäkta mitt röriga inlägg då jag är lite rund om fötterna.

2009-01-24 03:35
Till Hubbelito !!

1)Först och främst om du målar fames och har bra stil så vill jag bara se en bild på en målning som du har gjort, så får vi alla bedöma din stil.

2) När du nämner konst så e du ute och cyklar konsten främsta uppgift i dagens samhälle är att skapa debatt och väcka känslor gör den det så anser man att det e bra konst,

Fher= väcker debatt upprör å e älskad så han är den som enligt om man mäter med konstenslinjaler så e han den största konstnären.

3) fher har en egen stil, som influerar och påverkar mängder med målare.

4) han har en makalös teknik... väldig unik sådan.

5) han är den ända målaren som har varit all out king i så många år, han är tillsammans med vimarna å reson det störta vi har i svergie.

6) om det hade varit så lätt att måla mycket då hade det funnits fler fhers genom tiderna.. men det finns bara en fher o det e FHER !!!

7) du e avundsjuk bara.

8) jag skulle vilja slå dig

MVH

Den ledsna killen som gillar pankakor med sylt (ni som vet vet)
I got lots of love 4 my crew

2009-01-24 06:07
Avundsjuk är jag inte, Du är välkommen å slå mig. Nej, jag lägger inte upp nånting på whoa/internet förutom Fotolog där jag är anonym.. Vi kan säga jag är skit dålig och aldrig gjort något, Det ändrar ändå inte min syn på Fher, Har absolut inget emot han, och som sagt uppskattar att han kör så hårt som han gör, Men det ändrar ändå inte att jag tycker han ska byta upp sin skiss lite då å då, Jag har sett den blockletter piecen sen han börja skriva fher.. det är ex antal år.. Det är nästan som hans throw up i piece form, då jag sett throw ups av honom också som inte har imponerat mig direkt.. det är en smaksak och anledningen till forum tråden skapades var för jag ville se om folk tänkte så om nån annan målare, Att dom är duktiga men får för mycket props för de dom gör.. Fher var bara ett av flera exempel och det var meningen att folk skulle komma med andra förslag.. Men så blev det inte, å alla börja jiddra leka hårda.

2009-01-24 07:47
snälla din fotolog adress tack då, jag e så nyfiken vad herren ifråga kan leverera ??? snälla din adress tack...

2009-01-24 08:03
Lägger inte ut sådana uppgifter över whoa :).

2009-01-24 08:04
Jag är ursprungligen från USA, och det var där jag körde mest.. New York.. Flyttade hit tidigt 2000 tal och hooka upp med ett malmö crew.. Var inte så intresserad av tågmålning tills jag hooka med dem..

2009-01-24 08:45
Hubbelito !!

Du e en sån jävla mupp hahahhahah, kan inte låta andra få se dina bilder hahahaha din lilla lilla toy boy.

du e en liten fegis, vet du det, och fegisar blir aldrig hardcore dom förblir avundsjuka på hardcore people å önskar att dom kunnde vara som dom. och det du har gjort i usa det har ingen sett det e bara dina lögner säkert.

Jag undrar om du ens har målat graff i ditt liv, du e säkert en sorlig person utan pungkulor och liv som fördriver sin tid, med att kritisera legender för att kunna få lite uppmärksamhet.

Var en man visa vad du går för visa en pannel snälla, jag ber toy snälla.

Angånde ditt hemland kolla på dom flesta i state your name dom e inta alla stilkungar direkt men vi fattar påängen med vad som gör dom stora ändå och alla dom verkar vara hårda där,
inte som du din lila MES

2009-01-24 09:15
Oj vad surt inlägg, Jag tar ju illa upp av någon som har "i got lots of love 4 my crew" som signatur.. Jag har Målat, Och varit uppe i New York.. hade du kunnat något om graffiti så hade du vetat att ingen "toy" kommer upp där, Då det är 95% med civvare än i sthlm, övriga Sverige.. Sedan ditt inlägg att jag inte har "Pung kulor", Vafan vet du om mig? du är sur för jag dissar din idol, Det förstår jag.. Men att du hackar ner på mig betyder väl att du är avundsjuk? Har aldrig kallat Fher toy, Tvärt om.. Då man bott i New York, Uppskattar man folk som kommer upp OAVSETT skills.. Sålänge du syns så finns du, Det är dealen med graffiti.. Har absolut inget emot FHER.. Tycker bara de är tråkigt då han börja med FHER skissen typ 01-02(då jag såg han första gången) Det är allt jag säger, Sen att han har massiv cankontroll har väl inget med stilen och göra? tycker det han gör är tråkigt, Men uppskattar och tycker om han för hans ork för graffitin, visar mycket kärlek och karaktär för de han gör...

State Your Name är baserad på AKTIVA målare, Inte skills.. För det är så pass svårt att komma upp i New York så gör du det hårt, som vissa i state your name gör dvs: Boner, Noxer, Skuf, JA-ONE, KEZ, LES och KET så är du värd å va med i en film.. Iofs dom jag drog upp förutom boner som inte är så värst tight, Men är uppe i HELA New York har stil.. New York är stort, Och är man All City i New York är man duktig.. Vilka skills man än har.. Att komma upp med ett gäng som är dubbla CSG(Vandal Squad) efter sig är inte lätt lilla du, då new York aldrig sover och 50% av alla taxi bilar är undercovers.

2009-01-24 10:32
När jag hittat Kameran och hunnit svinga förbi systemet så kommer det upp en bild från en Bok Som endas går å köpa i New York..(i alla fall då) nu vet jag inte, Där jag är med..

2009-01-24 11:13
Ingen bryr sig om vilken bok du är med i..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-24 12:01
Dom har frågat om fotolog och annat 10 gånger, det är därför inte för jag tror någon bryr sig.

2009-01-24 12:20
Keep on strugglin Hubbelito! :)

2009-01-24 13:06
Börjar bli lite jobbigt med alla småkids som är sura, Jupp.

2009-01-24 13:29
Re : Hubbelito :

Jag bryr mig och är väldigt intresserad av att veta vilken bok du är med i eftersom att jag själv har dokumenterat graffiti i x antal år och har träffat mycket konstnärer under mina år, men däremot har jag aldrig någonsin stött på en grafftimålare som inte har velat visa vad han går för.

Då enligt mig en utav grunderna i graffitin är att battla ut varandra stilmässigt eller att vara notorisk och köra mer än den andra år ut och år in.
Där jag tycker att Fher håller måttet genom att köra mer än någon annan i norden, han har dock dragit ner på pulsen men även solen har ju fläckar, förmodligen bara en återhämtning inför den kommande åren kan jag tänka mig eftersom att han fortfarande är ung och stark och har en sjuk drivkraft i det han gör, vilket gör honom till den unika graffitimålare som han är.

Skulle för ett antal årsedan dokumentera Backjumps-försök på en utav stockholms t-bane slutstationer till en tidning och de enda de fyra målarna pratade om var Fher och hur många gånger han hade målat just det stället.
Och jag blev väldigt intresserad och frågvis som jag är så fick jag höra en heldel roliga historier som t.ex Att han har målat alla Backjumps-ställen så många gånger att det tillslut stod civilklädda Falck-vakter vid alla slutstationer. Men han var fortfarande så hungrig på att måla så att han började med "surf-paneler" dvs att han surfade med tågen och målade mellan femton till tio sekunder vid varje stop tills det var en fulländad målning.
Vet dock inte om det var han som började med det , men jag blev knäsvag då jag hörde det.

En annan fråga jag också fastnade på, var hur har människan råd att måla så mycket?
Fem till tio paneler i veckan.
En utav killarna påstod att han brukar höra av sig och säga att " jag har 50 svarta och 50 vita - som var hämtade på Sveriges bensinmackar han erbjöd fyra för hundra kr vilket är 25 kr st, orginal priset ligger på 45-75 kr st och folk köpte dessa burkar eftersom att de helt klart är överlägsna, Montana svart och vit -suger fick jag höra.

Varför han gjorde detta var för att själv kunna köpa Montana burkar. Indirekt så har han ju inte betalat något för de färger han målat med.
Vilket folket i style-wars inte heller gjorde vilket han tyckte var viktigt
,att det inte ska kosta pengar att måla.

Killen kör ju helt klart sitt eget race och det ska han ha kredd för tycker jag.

Ang , stilen tycker jag själv att han en mycket varierande och mäktig stil.. gillar hans konstvärk.

En annan sak jag tycker är viktig att ta upp i denna tråd är att det idag inte under några omständigheter går att måla lagligt i Stockholm.
Vilket också påverkar stilen med stress och som vi alla vet så blir det allt svårare och svårare att måla och dokumentera för den delen.

Ps : Pressleg växer ju inte på träd..

2009-01-24 13:49
Jag klagar väl inte på han utöver hans stil? som jag anser lite tråkig, det är allt.. men alla förstorar det.. Sen att han kör så hårt är väl för han gör något annat vid sidan, Lagligt eller olagligt skiter jag i, då det inte till mig för att lägga mig i. Jag säger inte det med boken osv för att skryta, bara de att jag inte är nån random toy som bara klagar, utan som jag sa var tråden skapad för att de vilka stilar folk tycker om, Och tycker är under/överskattade.. Men det blev bara en hat tråd mot mig och jag får försöka försvara mig mot alla småkids som är jättesura..

2009-01-24 14:06
Om du klagar på hans stil eller inte är ovesentligt enligt mig
det som är viktig är att du har skapat en tråd där du vill veta från folket vilka som är under/överskattade målare.
Varför vill du veta det?

Du började tråden helt fel enligt mig eftersom att du namn gav en målare som gjort sjukt mycket inom scenen. klotter föder klotter, han målar mycket och det bidrar till att folk vill måla mycket och på det sättet överlever graffitin.
Hade du formulerat dig bättre i början av denna tråd och kanske döpt den till "Vilka målare tycker du är under / överskattade inom den svenska scenen" så finns säkert en sådan tråd i arkiven och det är inget nytt att folk gillar att höra vilka andra personer ogillar och gillar, men som sagt det var inte så du inledde denna tråd vilket gjorde folk upprörda.

Du hade en specifik person du angrep vilket enligt mig är väldigt oseriöst. Du hakar på en scen som du inte kan delta i eftersom du anser dig vara för gammal och för rutinerad.
Alla väggar i kriss står där de alltid har stått så att jämföra målningar på fames och väggar i kriss med tågmålningar i Stockholm är helt fel enligt mig.

2009-01-24 14:19
Vem har sagt jag inte kör fortfarande? Graffiti handlar om att vara anonym, Att hänga ut sig på whoa är inte å vara anonym gubben.. Jag orkar inte diskutera med.. tråden blev helfel och folk blev sura, Thats it.. vill ni något så får ni ta reda på vem jag är, och slå en pling så kan vi ta en fika och diskutera detta.

2009-01-24 14:25
Jag ska faktiskt damma av LIR.kommer inte vara så svårt att lista ut vem du e........men säg gärna vilken bok det va du var med i så ska jag sätta min man på jobbet så e biffen löst i ett nafs:)
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!

2009-01-24 14:28
Har inte påstått att du inte fortfarande "kör"
Men du deltar inte i den scenen du skriver om.

Att Graffiti handlar om att vara anonym står för var och en anser jag.
Har inte heller sagt att du ska "hänga ut dig själv på Whoa" Men varför skriver du då att du har varit med i böcker målat mycket är duktig osv, Vad hade du förväntat dig att få för svar förutom dessa motfrågor?

Tycker också att tråden är död och att det inte finns så mycket mer att skriva.
Jag gör gärna en intervju med d över enig fika helt fredligt för att höra din syn på grafitti scenen.
Är du inresserad utav detta skicka en mail-adress där man kan kontakta dig. eller ett telefonnummer.

2009-01-24 14:44
Keso! för jag vill inte att folk ska veta vem jag är, Iofs skrev annat i New York än vad jag gör här...

Kohandlaren: hiiihihhi hemlis.

2009-01-24 14:54
Man kan vara anonym och fortfarande dela med sig sina åsikter och tankar. Därutav att man har nick-names " och dylikt.
Men det känns inte som att du vill dela med dig utan bara skapa en debatt , och självklart kan man göra det... men då ska man inte säga att man vill ta en "fika och diskutera saken på helt opartiska och fredliga grunder " om man inte har avsikt att stå för det och göra det.

2009-01-24 15:00
New york spåret kan snart vara löst......då agenten borde vakna inom den närmsat timmen:)
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!

2009-01-24 15:11
Du verkar vara en självgod jävel som skryter om att du är med i en bok från usa.
samt att du är med i dålig film . att måla tåg i skåne är ingenting jämfört med
sthlm . du är nog en riktig bonde som inte lagt mer en 10-15 skitpieces .
så du kan bespara oss ditt skitsnack. Kom upp till sthlm och vissa vad du går för istället
för att gömma dig bakom en dator och tro att du är kung på ngt sätt (för så tycker jag
det verkar) ! ! du framstår som en idiot som leker kung.
Men i själva verket så är du ju riktigt besviken på dig själv, du vågar ínte stå för vem du
är, och klankar ner på en av sveriges aktivaste målare genom tiderna .
"för jag vill inte att folk ska veta vem jag är"....du är nog rädd för kritik .
om inte, var en man och stå för vem du är och lägg upp ett av dina mästerverk då .

vad är ditt problen whoa-kid ?

2009-01-24 15:19
Orkar inte argumentera mot dig, Det är exakt så du säger.. Jag har lagt ett par skit pieces och skyltar med stolt att jag är före detta new york bo, Vi lägger ner diskussionen nu...

Kan någon ta bort denna tråd? admin please?

2009-01-24 16:14
Någonting som stör mej i denna tråd som jag känner kräver en rättning!

http://www.fotolog.com/arsle4ever ÄR INTE HERR ARSLES PERSONLIGA FOTOLOG!

Det är något litet fän någonstans i bonneland som lägger upp bilder(mestadels från 99) som han hittat på diverse graffiti relaterade hemsidor för att visa sin kärlek? till sin idol.

Fred.

Länge leve kungen.

2009-01-24 16:16
intressant fenomen, nu när tråden vände sej mot dej o dina prestationer så blev det genast stress o tråden uppmanas att skrotas...

Ska tilläggas att jag skiter fullkomligt i vad som sagts o inte sagts, men kunde inte låta bli att notera vändningen.

have a nice day

2009-01-24 21:53
Haha, jag tror inte att jag skrivit i ett inlägg på flera år, men den här tråden är som en färsk dos crack efter att ha varit "on the wagon". Från och med nu är det nedförsbacke.

Hubbelito. First thing's first. Om du är född i USA så vill jag bara säga att din svenska är väldigt bra. Props!

Om vi går tillbaka till ditt första inlägg så tycer jag att Impish är den som sagt det bäst i den här tråden. Man ser en piece som enligt vissa (i det här fallet du själv) inte gillar stilmässigt, och sedan när den är signad Fher så blir den hyllad. Impish påpekar, helt korrekt enligt mig, att stil är mer än bara skissen; det är en helhetsbild, ett varumärke om vi ska dra paraleller till ngt utanför graffen, som i fallet Fher har kultiverats i mer än ett decennium.
Och med kultiverats menar jag inte bara 5 tags på centralen (som du använde för att beskriva klientelet här på Whoa); visst har Fher lagt centralen, både en och fem gånger (piecat då alltså), men till detta kan vi lägga alla andra pieces, tags, throw-ups osv som redan nämnts.
Jag vet att jag inte behöver nämna dessa igen då du skriver att du vet hur mycket Fher har kört. Frågan är om du själv förstår Impish resonemang och kan erkänna att Fher kanske inte var det bästa exemplet? Om du inte förstår det, eller om du inte håller med, så vill jag be dig utveckla dina argument för detta. För om du inte kan göra det så ger du tyvärr alla de som kallar dig avundsjuk rätt.

Jag skulle även vilja tillägga att jag inte håller med om att alla "kids" ser en Fher-piece och hyllar den direkt. Det känns snarare så att alla de här whoa-kidsen-med-5-tags-på-centralen klagar på, hellre än hyllar, Fher.

Kvantitet, precis som du påpekar vad gäller New York (även om du samtidigt verkar säga att New York inte går att jämföra med Stockholm vad gäller civvar-klimat), är en viktig del av graffen. Vissa som börjar med graffiti tittar på Erse och tänker "damn, om bara jag kunde göra en sån piece"; andra tittar på Olik (som är en annan målare jag skullekunna tänka mig att du inte tycker förtjänar uppmärksamhet) och tänker "oooufff, den killen har tags överallt, jag vill också bli så känd". Och i dessa två exempel krockar två av graffitins olika synsätt: kvalitet vs. kvantitet. Varför kan vi inte ha båda? Måste det ena vara mer rätt än det andra?
Man kan inte bortse från det Weston o Reson säger i det där gamla klassiska Elbyl-reportaget om graff, att graffiti är ngt vem som helst kan göra: man hittar på ett namn och skriver det på så många ställen som möjligt. Det handlar om att bli känd; sedan att alla har olika kriterier för hur DE SJÄLVA vill bli kända eller vad som borde vara definitionen för "känd-uppskattad" kan väl knappast ta ifrån Fher att han,som redan påpekats, varit all city, all out kung i Stockholm i flera år. Tiden går och går, endast Fher består...gammalt djungelordspråk.

I mitt tycke har du självklart rätt till att tycka vad du vill om Fher. Själv håller jag honom som min absoluta favorit inom graffitin pga att grabben e dedikerad till max, ständigt förnyar sig och anpassar sig till nya klimat, har stil (ja, tro det eller ej!) och sist, men inte minst, personifierar allt som jag tycker graffitin är/ska vara (ja, självklart är detta subjektivt, så ni behöver inte klaga om ni inte håller med...det är inte en av Newtons lagar, det är bara min ringa åsikt).

Har jag missuppfattat ngt så får du gärna säga till. Tackar tack!

Man created booze, God created grass /Terror (Vimoa)

what?!

2009-01-25 01:01
Måste worda på hubbelito, har nu inte läst hela tråden men jag har varit i samma tankebanor. Inte konstigt att folk hatar graffiti när det bara handlar om namn, inte om att försöka göra något riktigt snyggt. Fher är kung och förtjänar propps för sin aktivitet, men inte fan lägger han målningar som faktiskt är snygga. Om jag inte var graffitiintresserad så skulle ja inte uppskatta alla tags, tups och kromblaffor jag måste stå ut med dag efter dag, men jag skulle uppskatta om någon faktiskt målade snygga grejjer.

Så tycker iaf jag.
"Vafan är grejjen med att inte kunna stava?"

2009-01-25 02:02
fher=kng

2009-01-25 11:18
Denna tråden spårade totalt ut, Jag är född i USA och bodde där lång tid.. men under den tiden åkte jag till Sverige massa gånger + hade en Styvfarsa som var svensk :). Var alltid förtjust i Danmark och då mamma å styvfarsan kände på äldre dar att dom ville skita i stress så flytta jag med dom till Sverige.. Där dom nu är bosatta i en stuga uppe i Norrland..

Tråden: Det handlade om att ni skulle ta upp klottrare som NI tycker är överskattade för sin sak, Och jag tog upp Fher som ett exempel då jag faktiskt inte vet någon som har kört med samma skiss både på tåg/väggar så pass länge som han, Wufc kanske.. Men dom har iallafall throwups å pressa upp på väggarna, som dom faktiskt gör.. Det var absolut ingen "diss-tråd" till Fher då jag tycker att han är en väldigt aktiv målare och respekterar honom för det.. VERKLIGEN.. Men Tycker ändå att man kan leka med tanken mer än å bara ha en straight letter piece.. eller?

2009-01-25 11:22
Det är bara de, att där jag kommer ifrån så kommer man upp med tags/throwups och när man väl lägger en piece i den tag-throwup rushen så är det en jävligt fresh piece.. Hade fher gjort samma sak med throwups som han gör med sin straightletter grej så hade jag inte dragit upp han som exempel överhuvudtaget då jag anser att throwups ska va förenklade pieces och piece ska va något man slösar tid på, vilket jag inte ser fher har gjort.. då den fungerar som en throw up.

2009-01-25 12:48
Fast det beror ju också på att amerikanerna är efterblivna som inte kunnat anpassa sin piecestil till klimatet. Vilket vi gör här i sverige.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-25 12:50

Fher, Arsle, Misil, Inzane, Bov, Nio, Tio, Blir , Flash, Down, Eld, Ond, Pig, Dos, Machine, Ins, Knock.

Är stilmässigt unika.

Att folk därifrån du kommer lägger tusen throwups och sen lägger en fräsch målning går ju knappast att jämföra med att lägga tusen tåg och också lägga tusen throwups på sidan av som ser exakt likadana ut det är också en konst i sig enligt mig men jag tycker inte att de ser likadana ut jag ser utveckling och kreativitet och ny tänkande i hans konstverk.

Och för vissa kanske bara konstigt och om vi diskuterar konstigt, märkligt, udda, , finurligt, klurigt.
Så är ju du enligt mig en bakåtsträvare som tyckte allt var bättre förr. Tänk 2009 nu, och tänk framåt..
Ut och lägg burners på tågen så kanske du kan bli en ny förebild för den kommande generationen graffitimålare.

För denna generation kommer vilja köra mycket och mest hela tiden.
Inget varar för evigt saker går runt svårt att säga vad framtiden har att erbjuda det kanske blir så att man kan stå sex timmar på ett tåg igen tåg kanske blir de nya famesen vem vet.
låter ju långt borta men vem är jag att sia om det.
Men stå på dig du var grym och hård i det förglömda syns man inte finns man inte så har det alltid hetat.

Han är så unik så att om man tar tio graffiti utövare och ber dem dra ett streck på en vägg så kommer fher´s streck vara aningens rakare, skarpare vassare och cleanare och det är bara att acceptera.

Skämt och sido han byter caps efter varje tag.

2009-01-25 13:31
Keso och What,Håller med er till 100%.
Hubbe,när du säger att piece är något man ska lägga ner tid på så tänker jag två saker.Som Keso sa,vi lever i nuet och måste anpassa sig.Man kan inte stå och ta god tid på sig som förr.Därför blir det resultatet kanske inte liiika strålande vilket verkar wajna dig.Det andra är,har du ens sett alla hans verk?Verkar inte så för fem öre,ta en titt igen så ser du nog de sjukaste fillen och bakgrunderna,det är Fher liksom,unikt..

2009-01-25 13:46
Varför ser jag då Fher pieces med en jävla burner brevid sig? Tåg panels förstår jag, Men att de körs samma på alla väggar är ju lite annorlunda.

2009-01-25 13:55
Re : Hubbeltio :

Skulle väldigt gärna vilja se det exemplet där du sett en burner brevid en Fher piece på ett tåg.
För det har inte sett på svenska tåg någonsin.
För det första kör han inte "samma" på alla väggar förutom att han kör Fher men stilen varierar ju.
Och för det andra hur kan man ställa frågan överskattad "målare" inom konstvärden, det förstår jag inte de som gillar stilen ger kredd för det och de som inte gillar stilen gör inte det svårare än så är det inte.
Finns det så pass många som gillar stilen och man blir hyllad för det så är väll inte det fel, eller?
Inom konsten finns det inga rätt eller fel.

2009-01-25 14:11
Snacka om Linjegrejer.. såg nån fher grej med en SKIL brevid.. Å de va en redig burner av skil.. Tågpieces förstår jag måste gå snabbt, men inte chilla linjeväggar.

2009-01-25 14:16

"" Tågmålare med stil eller utan?

fråga till alla 'whoa-kids'.. Vad tycker ni om aktiva tåg-målare som inte håller klass när de kommer till stil? ""

Om jag förstår denna tråd rätt så handlar det om tåg-målare.
Så visa där SKIL har målat brevid FHER på ett tåg.

2009-01-25 14:21
Tjiiiiist, pallar inte mer.. Han är en jättecool målare med uberstil, så.. låt tråden vara nu.. den dog på sida 1.

2009-01-25 14:25
Rätta mig om jag har fel på sida ett diskuterar du om att det är lätt att måla så mycket om man har pengar.
Han har ju inga pengar hans årsbudget ligger som han skrev på 50kr för 2009.

Så du dog i tråd ett med tanke på att han målar mest med eller utan pengar.

Att du inte kan argumentera för din sak är både sorgligt och pinsamt, SKIL slutade jag dokumentera 1998 då han försvann från tågen.

2009-01-25 14:28
Keso du verkar vara en redig liten fanboy, så fortsätt kartlägga folk.

2009-01-25 14:35
diamonds are forever

2009-01-25 14:36
Re Hubbelito :

Jag har dokumenterat graffiti sen jag fick min första kamera 1990.
Och jobbar numera på en tidning och dokumenterar fortarande graffiti.
Har ingenting med att kartlägga personer att göra utan mer om att kartlägga graffitin i Sverige, vad hände då och vad händer nu och vad händer imorgon ?
Jag är bra på att dokumentera och gillar att fota och därför jobbar jag också med det.

2009-01-25 14:38
Keso, Det är bra för dig.. Bra att du gör något du gillar, De stod 50 k = 50tusen inte 50 kr.

2009-01-25 14:49

Jag skulle tolka Knocker´s inlägg som 50kr, men det kan hända att det är "50 K" som han menar..
Men han har redan bevisat att han kan måla mest med eller utan pengar om man tittar bakåt i tiden.

För femtio tusen idag så får man ca 1400 burkar, och det är ju inte mycket.
Då har han ca 116 burkar i månaden vilket blir tre burkar om dagen och det räcker inte ens till en målning.

Det är för lite pengar helt enkelt.

2009-01-25 14:52
Aa, han måste gå igenom massa burkar.. hihi

2009-01-25 15:00

Lägg korten på borden , släpp sargen va med i matchen.
Då och jag fika, intervju, mitt uppslag fyrfärgs tryck.

Lek med tanken du slår upp mitt uppslaget och där hittar du .

S A N N I N G E N O M D E N S V E N S K A G R A F F I T I S C E N E N
SVERGIES STÖRSTA KLÅPARE TALAR UT!

Allt detta kan bli ditt.
om du bara går med på en intervju, självklart får du vara anonym.