I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tågmålare med stil eller utan?

Vår Hiphop - Graffiti

2009-01-21 05:43

Tågmålare med stil eller utan?

fråga till alla 'whoa-kids'.. Vad tycker ni om aktiva tåg-målare som inte håller klass när de kommer till stil?
---------------
Etc: Fher.. Han gör världens tråkigaste grejer och blir sjukt uppskattad, Varför förstår jag inte då jag anser att om man målat i så pass många år ska man kunna dra ut en burner från röven..
Folk som gör likadant/bättre blir hatade på över fotolog men sedan när den är signad Fher eller nån annan överskattad målare i mitt tycke blir de sjukt uppskattat

Någon annan som delar samma tycke som mig eller är det bara mitt 'konstöga' som har fått sämre syn?

The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-21 05:44
Och ja, Jag gjorde mitt konto idag, då jag aldrig varit riktigt intresserad av whoa förrens nu på mina äldre år då jag anser att jag är så pass gammal att jag håller mig till lagliga väggar och fames :)

2009-01-21 08:16
Hubbelito alla tycker olika...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-21 08:26
Jag tycker kanske 1 av 30 tåg-målningar är snygga, och då räknar jag inte in PMS t.ex som fina. Jag tycker nästan alla doms saker är fula, dom har kanske 1-3 snygga. Och nu kommer Whoa kidsen säga d.y.l "PMS är kingz", "fan va du snackar skit", "lägg upp nått du gjort då?". Men det skiter jag i, för detta är min åsikt. Hata eller bli hatad.
que sera sera.. vi håller på AIK!

2009-01-21 08:38
Håller med ephedra

Svårt och hitta snygga tågmålningar i Sverige/Sthlm. Väldigt få som är riktigt snygga men det är kul att folk ligger i ändå :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-21 08:45
Fher har gjort över 1000 panels, många välgjorda med färg-fills ins. Otal top2bottoms, 1man-wholecars. Sånt räknas när man dessutom gör det med stil..

2009-01-21 09:19
Hubbelito, fyfan vad du är ute å cyklar..

2009-01-21 10:12
Hur kan du säga att FHER inte har en stil?

2009-01-21 10:31
För att det är hans åsikt..?

2009-01-21 10:36
Man kan ha fel åsikter.

2009-01-21 11:00
jag håller med Hubbelito. visst, Fher har stil när har lirar väggar å vissa panels kan se bra ut, men det mesta av han e inte så fint, och då syftar jag på tåg. han kan göra bättre
Gud är högre än Människan... Människan är högre än Gräset. Ibland så röker människan gräset. Då blir människan högre än Gud.

2009-01-21 12:13
Jag har spenderat tid på tåg layups jag med i min ungdom.. Så tro inte jag är nån liten internet kicker som sett lite på area 08 å tycker det är roligt å yttra mig emot alla för att skapa lite 'bråk' över nätet, Säger bara han har ingen stil enligt mitt tycke, Det är oftast enkla grejer som är väldigt tråkiga i längden, En toptobottom var inte direkt svår på tidigt -90tal förfan, Man kunde campa inne på yardsen.. Har inte varit så insatt i hela PMS graffitin då jag höll mig på dansk/skånska fronten när jag körde och var i uppåt landet ett fåtal gånger.. Han kanske lirar feta prodds och kan måla, Men hans tåg/linje grejer är förjävliga..

2009-01-21 12:20
håller till en viss del av de hubbelito säger. Fher kör slarvigt men han knullar alla linjer med att synas jag tror att han vill synas har dock sett några riktigt schyssta väggar han kört. men de finns andra som kan köra fetare o snyggar men han är ändå den som syns på alla linjer utan att överdriva!
DRUM ´n´ BASS IN YA FACE... DODILIDOOO

2009-01-21 12:22
Man kan ha fel åsikter.

"OK..."

2009-01-21 12:25
STOPPA SABBET!

2009-01-21 12:27
Jo.. Han är väl en aktiv målare, Och de kan jag absolut inte ta ifrån han och jag klagar inte direkt på han.. Då jag känner att graffitin som existerar idag handlar mest om att synas och det har han lyckats med då han har en Panel i varje jävla tidning/film.. Men man kan ju ha lite stil också, eller bara en förenklad throw-up man kan synas med? Känner till folk som också har synts i filmer osv men ändå kör råfeta grejer..

2009-01-21 12:28
Lite dubbelmoral i över inlägg, Klagar gör jag ju ändå inte, Kan framstå så.. men nä

2009-01-21 13:26
Klart som fan man respekterar fher ! !
Du är ju bara avundsjuk och vill nu att vi ska hata honom....

eller ?

2009-01-21 14:03
Hubbe: En mkt intressant diskution detta! jag måste säga att jag diggar lika mkt gamla hederliga färgburners(tänk erse) lika mkt som fhers block/throwups av idag......
För mig har dano/fher lika mkt stil som exempelvis skil/marvel skillnade är bara graden av avancerad stil.men att påstå att de stilmässigt inte håller en nivå tycker jag inte alls stämmer.
Sen att bli "hatad" över fotolog....vem bryr sig om vad som skrivs här egentligen.ligger mkt avundsjuka bakom som vanligt tror jag o e inget att hetsa upp sig för:)

sen när du säger "konstöga" så undrar man ju lite försynt om du funderat igenom det....jamenar mkt konst känner man att "va fan det där kan en treåring göra i sömnen" och det må vara hänt men det är inte säkert att en treåring eller för den delen en 25 eller 55 åring lyckas komma på just detta "konstverk" eller throwup eller böj på "s"et eller dylikt....och där tycker jag tex fher ofta kommer med nya sköna fills man inte sett för.

The bottom line är som sagts tidigare att alla har olika smak ch visst kan jag hålla med dig om att det finns långt mer avancerade grymma stilar än fhers, men jag kan uppskatta hans lika mkt minst:)
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!

2009-01-21 14:13
Man kan aldrig döma en panel om man inte vet var hur den är gjord... Saker jag sett av fher i hamnen "nkpg" har vart riktigt feta sköna färger och ofta ett trevligt och roligt tema..
Till saken.. man ska inte döma när man inte vet. mycket av fher´s saker är backjump och under 4-7 så kör man inte en stor fett burner så länge man inte är några stycken på samma...
Mina ord mitt tycke sen kan många tycka att det är skit prat men ta det med digsjälv ist...

2009-01-21 14:25
Kan hålla med om att fhers stil kan bli lite tråkig i längden.. men men, stilarna & det folk uppfattar som snyggt är helt åt det personliga hållet. Men den stilen han kör är helt enkelt hans stil!

2009-01-21 14:27
Etc: Fher.. Han gör världens tråkigaste grejer och blir sjukt uppskattad, Varför förstår jag inte då jag anser att om man målat i så pass många år ska man kunna dra ut en burner från röven..
Folk som gör likadant/bättre blir hatade på över fotolog men sedan när den är signad Fher eller nån annan överskattad målare i mitt tycke blir de sjukt uppskattat

Någon annan som delar samma tycke som mig eller är det bara mitt 'konstöga' som har fått sämre syn?

Helt rätt, tycker exakt samma sak.. trodde inte att det fanns folk som tyckte och tänkte som du gör - här på whoa faktiskt ;)

2009-01-21 15:01
Tack för alla seriösa svar, var lite o formulerad i det hela.. men det är iallafall så jag tycker, Skil och Marvel ligger på en helt annan nivå i kreativitet och stil.. Marvel är en av dom få som jag verkligen kan säga jag respekterar inom graffitin då han har vääääldigt mycket kreativitet som smittar av sig lätt och anpassar sig perfekt till den europeiska graffitin även om den är 'egen'.. Jag anser iallafall att blockletts är väl cool osv, Men kör man de i typ 10 år hela tiden blir de tråkigt, Du kan lägga en fet "panel-piece" som är lätt men ändå stilfull..

2009-01-21 15:05
De jag uppskattar med FHER dock de va att han och Wufc körde som hårdast då de va som svårast och lägga panels, Det uppskattar jag, och jag vet av ett faktum själv av egen erfarenhet att en backjump piece kan va mer avancerad än så..

2009-01-21 15:56
måste säga att köra så hårt och fokuserat är respct. För mig är målarens personlighet viktig, gilliar jag honom eller inte. Om inte så kan han bajsa på sin bruner för den kommer jag köra över ändå.

Har slutat bry mig om nån kan göra en fet bruner, det blev man ju tvungen att se mellan fingrarna i mitten av 90-talet då alla började med sina busiga brott mott graffitins estetik

2009-01-21 16:00
alltså kör man hårt och allt så spelar det ingen roll vad som händer på whoa. whoa är liksom de inaktivas utslussningsfas, efter ett tag märker man att det inte händer något här heller.

Vet inte om det framgår vad jag menar men... peace!

2009-01-21 16:07
Fher uppskattas för att han kan tekniken.
Kolla på hans linjer precis som CP crew syns det att det finns skills i linjerna även om det inte är en snygg skiss för alla, samma sak är det med proportionerna, dom är rätt och därför uppskattas den stilen ändå.
Om man däremot ser en liknande stil med fula linjer eller proportioner faller allt.
!!!

2009-01-21 17:03
Can kontroll har väl alla efter ett ex antal år i gemet? Skills har han kanske, men tråkig är han vilket gör han "mindre skillad" än vad han bör vara.

2009-01-21 17:41
Fher har en någon slags energi som jag gillar.. Det är något med hans grejjer som gör att jag gillar dom. Även om dom inte är de snyggaste jag sätt, så är det något speciellt med hans saker. Det kan vara för att jag vet att under samma vecka har de kommit upp 5 andra pieces av honom på helt olika ställen.. man undrar hur en människa kan lägga så mycket som han gör. Jag gillar målare som får mig att fundera på saker som: Jag undrar vad han jobbar med? Hur har han klarat det där? Hur ofta är han ute? Osv osv.

Sen att folk får props för fula saker bara för att dom är kända är bullshit.. blir alltid irreterad på sånt men det finns inget man kan göra.

2009-01-21 17:43
Att lägga mycket är inte svårt, Han är ju definitivt ingen ungdom och har jobb som kan betala för dessa cans, Inte svårt å va en aktiv målare.. Handlar bara om pengar/tillgång till stuffs.

2009-01-21 17:53
BrainDamage:Eftersom du tar up just CP så måste jag flika in att deras nya grejjer (2002-talet) ser ut som riktig dynga.förstår inte det "lekfulla" i det hela alls(tilläggas ska att jag gillar amans nya grejjer som fan om nån skulle fåför sig att lägga de i samma liga) skit graff enligt min mening! sen må dom vara hur skillade som helst.Likaså den sthlmsbaserade MOFO medlemmen som har snarlik stil...men jag kanske inte förstår den vad vet jag:)

En annan inflikning: Jag ger tung respekt till ALLA som lägger ned stor energi/massa tid/sitt liv i graffen oavsett vad de presterar stilmässigt.kör su bajs med guldfärg e det ju fortfarande bajs men har du gjort det oförtrutligt i 10-20 år för att du älskar det så ska du ha respekt!på min graffkarta är dedikationen det viktigaste, kärleken helt enkelt(nu räknar jag bort alla flugor som kör hårt i tre-fyra år o som åker ditt fett o sen lägger av utav olika anledningar).

2009-01-21 17:55
^^ingen diss mot mofo o cp alls utan till deras stil, i mitt tycke:)

2009-01-21 18:41
Fher kanske tycker det är skönt att köra den stilen han kör. Upp till honom. Fan va folk är efter i hjärnan.

2009-01-21 19:22
ruma
Ja han kan ju gilla den stilen själv.
Men här diskuterar dem inte vad han gillar utan vad andra tycker om hans stil o.s.v!

2009-01-21 19:40
Hubbelito

Ja, det finns antagligen lätta svar till frågorna. Men han fick mig och fundera på det, det är det enda som spelar roll.

2009-01-21 19:52
Hubbelito P29

Om man har ett jobb så är det mycket svårare att vara "ute" än om man inte har ett arbete.
Man får dock cansen betalda med ett jobb. Att ha ett jobb betyder att du har tider att passa,och nånting att förlora. När arbetsveckan närmar sig så är det kanske inte så smidigt att bli busted så att du blir släppt ur fyllecell och kommer försent till kneget på måndagen.
Om du inte tänker erkänna varenda gång, nekar du så blir du tagen till en fyllecell.
Och vid misstanke om upprepad skadegörelse så kan du bli häktad, vilket jag misstänker att fher skulle bli med tanke på hur mycket den karln kör.

Ett jobb ger dig också större summor i böter.
Håller inte med dig, det är inte lätt att vara en aktiv writer bara för att man har cash och jobb, snarare jävligt mycket svårare.

Jag antar att Fher arbetar, därför tycker jag att han är värd all respekt med tanke på hur mycket han har uppe, det måste kräva en jävla iver att få måla för att lägga tags,färg pieces, chrompieces, throwups osv i den omfattningen, och utan avbrott i flera år.
Så hans stil är hans ensak, men det viktigaste är att han själv trivs med den och det verkar han göra för man kan titta på hans grejer från 99 och se att stilen är snarlik, bara skillsen är fetare i dom senare målningarna.

Peace!

2009-01-21 20:06
Det har blivit nån jävla trend att klanka ner på legender som exempelvis Fher.

2009-01-21 20:08
SMAKEN ÄR SOM BAKEN, DELAD!

fan att det ska va så svårt att inse?
diamonds are forever

2009-01-21 20:12
Det är nåt fel i hjärnan på varenda en. Det är ju nästan bara små skitungar som säger att hans stil är dålig, har aldrig hört det av någon stor målare.

2009-01-21 20:21
finns inga stormålare som hänger på whoa, så det kan vi släppa direkt.

2009-01-21 20:34
Har väl sett något snyggt av fher men det mesta tyckte jag var ganska fult men det är bara min åsikt..
SOMA: När det gäller konst finns det inte fel åsikter.

2009-01-21 21:52
Hubbelito,Du får det låta så jävla enkelt..Tror inte karln köper de mesta av sina burkar utan det får mackarna runt om i sverige stå för.Man undrar vad karln lyssnar på för musik eller vad som hamnar i hans munn när man ser vissa fylls,bakgrunder och bombings.Fher är och kommer alltid att vara kung!Vilka andra har legat i såå mycket som han gjort sedan han började ?Han "vågar" köra sin egen stil,som när han kom upp med knock ,då undrade men vad han hade gjort för något med tagsen men efter ett tag gillade man det för det var unikt.Stort,enkelt och stiligt är det som jag uppskattar.Släpp Fher och prata om någon annan så blir det roligare disskution.

2009-01-21 22:00
Jag kan uppdatera det jag skrev i början i tråden. MIN åsikt är att näst intill alla panels i Stockholm är fula. Jag gillar inte "Stockholms stilen". Dels för jag är uppvuxen i Dalarna och på så vis gillar "Dala-Stilen" mer. Men jag tycker att HFU lägger dom finaste kladdbitarna Sverige. Det här är min åsikt, om du inte gillar den så hata på baby!
que sera sera.. vi håller på AIK!

2009-01-21 22:22
Som en person sa till mig: FAT CAP TIDEN
Varför är alla på Whoa så oseriösa?

2009-01-21 22:43
tycker fher får alldeles för mycket fame än vad han är värd. för att han har målat mycket förtjänar han en viss respekt för. MEN, absolut inte och bli kallad bäst i sverige när det kommer till graffiti, vilket han har blivit ett ex antal gånger. det är minst sagt patetiskt när han kan lägga upp vad fan som helst och han kommer garanterat få kommentarer som; WOW, HÄFTIGT!! skit snyggt!!! kung! när det enda han egentligen har bidragit till i svensk graffiti historia, är många panels och väggar som på sin höjd har hållt en OK-nivå om ens det.

2009-01-21 23:28
Simpelhet och stil går hand i hand.
Tyvärr verkar många kids missuppfatta det hela o tycker det är okej med fula pieces, det räcker med att dom är hardcore.
Sen skylls dom fula målningarna på stress. Lägg lite mer tid i skissblocket och jobba fram en enkel snygg stil som går att genomföra snyggt fast det är ont om tid.
Enligt mig krävs det mer stil för att göra en ENKEL och STILREN piece än att göra något där man kan gömma sig bakom massa häftiga linjer, färger etc.

2009-01-21 23:31
Den här tråden är kul hahah..

2009-01-21 23:33

Fher är kung!
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2009-01-21 23:35
jag gillar enkelheten i Fher's stil.
Den är brutal o effektiv.

2009-01-21 23:42
skulle det där vara snyggt?!

2009-01-21 23:49
JAAAAAAAA !?Vänta några sekunder ska bara hämta skruvdragarna för att dra åt din lösa skruv !