I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-04-24 19:50
ja det är klart. men det är inte det som detta handlar om eller hur?
Fotboll är lagligt  och om nått sker finns regler och bestraffningar. om det är Hulliganer är det inte fotbollens fel utan fansen och dom får sannolikt också straff.

så det går inte jämnföra..
 www.RekFoto.se

2008-04-24 19:58
Graffiti är en "sport" med regler och straff också?

2008-04-24 19:59
Okej det där var fan en dålig jämförelse

2008-04-24 20:02
Men visst jag fattar vad du menar. Men tycler ändå du resonerar fel. Du drar alla över en kamm. "sånna som du, skapar hat på internet".

Men klotter/graffiti eller vafan du vill kalla det är då fan inte värre än mord/dråp.

2008-04-24 23:41
Lexicon

i fotbollen  ingår inte skadelgörelse eller andra olagligheter. det är också en skillnad.

Vad är det du inte fattar när jag säger att den enda likheten är att båda är hobbys?

2008-04-25 03:33
Lexicon

Likheter mellan fotboll och graffiti?

-Fotboll är liksom graffiti en efterfrågad kulturell aktivitet.
-Fotbollen har liksom graffitin utövare och anhängare som håller sig till lagen, respektive de som inte håller sig till lagen.
-Fotbollen och graffitin har båda utövare på elitnivå och nybörjarnivå, och massor där emellan.
(det finns hundratals andra självklara likheter, jag orkar bara inte rabbla fler).

"Fotboll är lagligt  och om nått sker finns regler och bestraffningar. om det är Hulliganer är det inte fotbollens fel utan fansen och dom får sannolikt också straff."

Graffiti är inte olagligt. Stockholm (eller är det hela Sverige?) har dock en policy att inte tillåta exponering av graffiti på allmän yta - men företeelsen i sig är inte olaglig. Däremot är policyn i sig väldigt nära att kunna kallas konstcensur, vilket är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.
Men som tur är (för de konstkunniga politikerna i riksdan) kan man ju inte kalla graffiti och klotter för konst, men däremot kallas all konst som olagligen hamnar på en yta för graffiti och klotter, ironiskt! :)

I alla fall, kommunerna behöver inte lägga stora summor på att bygga lagliga väggar, men när en kommun köper upp en laglig graffitivägg bara för att kunna illegalisera den (som det skedde i Bromma t.ex), då har det fan gått för långt.

2008-04-25 06:59
Göjkemale P21

jo och dom likheterna sa typ inget.. bidrog med inget till tråden....

nej jag har inget emot graffiti. fortsätt. hejsvejs
 www.RekFoto.se

2008-04-25 07:38
Tag kontakta med Polisen och/eller socialtjänsten om du misstänker att ditt barn klottrar. Det finns risk att klottrandet leder till annan brottslighet till exempel stölder av sprayfärg eller annat för att finansiera inköp av färg.

Smart xD skönt de lär kännas o anmäla sin egen son för skadegörelse :P
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!

2008-04-25 13:51

Lexicon

Dom sa massa, som precis Göjkemale förklarade, men du verkar inte vilja förstå.

Göjkemale

Visste inte att kommunen köpte upp väggen, fett sjukt! Det är som att illegalisera en hel konstform. Äckligt att dom försöker tysta nere en hel konstform på det sättet!

2008-04-27 02:17
och vad var det du ville säga med det här då?

2008-04-28 17:11
Fotbollsplanen och hockeyrinken är förmodligen dom två platser där det sker flest misshandlar, som är olagligt i lagens mening men eftersom det sker på en plan eller rink i en match så bestraffas det oftast endast med ett gult eller rött kort utav domaren och kanske några matchers avstängning. Jag har själv avsiktligt tacklat en kille så han bröt armen under en match, jag fick rött kort och så var det med det.

Misshandel är ett grövre brott än skadegörelse anser jag och det högsta straffet för misshandel är högre än det högsta för skadegörelse enl. lagen.

Det är en ganska talande jämförelse rent brottsligt sett mellan en sport och en konstform, skulle vara kul att se statistik på hur många förseelser under matcher som kan klassas som misshandel i lagens mening och hur många fall som verkligen blir till anmälningar? Det är än ännu mer talande jämförelse att det är "ok" att spöa på varandra om än under ordnade former än att det är att måla på ett tåg exempelvis. Något som jag personligen tycker är helt befängt.
Ride 13"s y que?

2008-04-28 17:16
Göjkemale P21
olikheter mellan fotboll och graffiti:

en överväldigande majoritet av landets befolkning är villig att betala för fotbollsplaner, ungdomsidrottsklubbarnas välmående och för eventuella skador som åsamkats spelarna under matcherna. en överväldigande majoritet av landets befolkning är INTE villigt att betala för lagliga väggar, att glädja landets klottrare och betala för den skadegörelse som klottrarna genomför.

när ska det gå in i folks huvuden att de allra flesta INTE vill främja graffitikulturen på något sätt? då vi (tack och lov) lever i en demokrati så betyder det att man antingen får bita i det sura äpplet och göra det man tycker är roligt i strid med svenssons åsikt eller foga sig med landets lagar. det är precis så enkelt.

förstår inte varför folk är i ett så stort behov av acceptans från den stora massan? lite motvind ska man alltid ha...

2008-04-28 17:35
aj men shiet, fuck fotbollen, fuck graffiti
det e hon kärringen som är fokus.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-04-28 17:47

hade varit kul om man hade fotbollsregler inom graffitin, skulle kunna se ut så här:

Om du målar något elakt så kan du få gult kort.
Offside skulle kunna vara om någon målar "på fel sida av lagen".
Man får bara byta färgburk tre gånger per målning.
O.S.V!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-29 00:08
haha word på Fooly !
(´) <--- And thats a CP kuk!
/ /
( ) )

2008-04-29 01:17
"(...)klottrar och använder droger. Samtidigt kan samma ungdomar sköta sig i skolan, det är två bilder av en och samma person."

word. schizofrenin är nära ibland.

HMOR

2008-04-29 12:01
Dj_Josh P21 ja jag känner mig väldigt kyven
SMÅLAND!

2008-04-29 12:29

mr_mountain P21 japp samma här, även fast de två rollerna ibland olyckligtvis glider ihop, på fyllan

HMOR

2008-04-29 12:39
Jävligt bra tråd!
Polisen är alltid lika söta.
http://biggedy-b.blogspot.com

2008-04-29 15:13
Ett sånt missbruk av ordet klotter.
Innebörden är väl ändå en slavrigt ritad bild eller text, och inte fan gör jag min tag slarvig eller min piece. maztha har också sagt en massa saker som jag kom att tänka på xD
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-30 01:38
Vad skönt att vi kan göra någonting konstruktivt av det hela.
Skriva, skära, spraya.

2008-05-01 02:53
Jag målar så snyggt att jag skulle vara lika stor som Zlatan om graffiti skulle vara lika poppis som fotboll.
Ride 13"s y que?