Aftonbladet är mycket erfarna av att prata i nattmössan, speciellt om kulturer som av folk anses som farliga. Tex huligan- läktar och graffitikulturen.
UGK 4 LIFE! RIP PIMP C
"allt fler privatpersoner får nu sina ägodelar nedklottrade. Det handlar främst om lastbilar, bilar....." Varför inte skriva om alla dessa göteborgare som har lastbils åkning som sin privata hobby.. vilken miljö fråga, intressantare än klotter.
checkcheck: T-ink.se & art4food.org
om man verkligen inte vill att svensson ska betala saneringen kan man lika gärna lägga av. För saneringen tas oftast av skattepengarna dvs skattebetalarna = 18år och uppåt. så min åsikt skulle väll vara att ge fan i hus som skulle kunna få de boende att se ut som slum, "hans mejeri" som skulle ge hans företag en oseriös stämpel och privatägda bilar som skulle kunna få en porsche att se ut som en gammal golf
först var det helt inne o baita nyc stil rakt av(throw ups och tags, helst breda saker med större udd), sen har man sett typ sånthär på fotolog
http://www1.fotolog.com/awucrew/27113490 Då är det ju helt jävla självklart att det är inne med nyc och trailers? även skåpbilar är ju propps...
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART
Bilderna ur artikeln visar en gångtunnel och en spårvagn, vart är det privata?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad sägs om att inte klottra på sina vänners bilar, lastbilar, hus osv. Varför hålla den stora grå massan "privatfolk" på en jävla piedestal. Det låter som sagt jävligt dumt när ett gäng klottrare har en moral och etik-diskussion om vad som är rätt och fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Empire det är hemma i min trädgård, jag har en egen linje som går mellan mitt äppelträ och poolen.
Lugna er, det är en eller två tags på nåns lastbil men
ALLT förstoras i media, så är det bara!
Fred bröder
Göteborg, heja gais.
hur vanligt är det egentligen med lastbilar. malmö har bra lastbilskultur iofs. riktigt fint!
men i övrigt, i sthlm verkar det nite alls utbrett och i n lite stad i norr så är det ren lyx m det får rula tägs på den i några dagar
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
tjock stångad har du noll kolla areo wufc fups många har målat lastbilar skärp dig
"Graffiti is like expressions,some are good others not"
Dom bad om det...
Ride 13"s y que?
för djävligt , håll er borta från privata saker , jävla toys!!!
"Enligt Göteborgspolisen är en typisk klottrare en ung kille som går i skolan, ofta med ordnade familjeförhållanden. De klottrar oftast på nattetid och i grupp." Amen seriöst?
"Ett graffititäckt godståg dundrar förbi och dränker rösterna från unga och gamla nationalister."
"Enligt Göteborgspolisen är en typisk klottrare en ung kille som går i skolan, ofta med ordnade familjeförhållanden." ordnade familjeförhållanden, förstår inte riktigt det?? menar dem att graffare har problem hemma o därför väljer att dra ut o klottra?
I be around, just out of sight
BigIssue P22 nej att målaren inte har så många familjeproblem o har det rätt så bra ställt typ.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Aspudden är det nått fel på göteborgare?
play the game or the game plays you.
hehe o k . förr var det ju tvärtom, graffare knarkar, har problem hemma etc etc.
Så jävla rätt, inse att allt går att klottra på.
man e dum o man klottrar på privat saker man ska ju ta statens saker inte privata sjävl klottrar jag på statens saker :P
myche hahaha, man är dum...
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
om jag bombar på personer, vad säger ni då da!!!!!
Dubstep changed my life!
håller med, privat egendom känns lite för mycket, plus att det ger folk ännu mera anledning till att hata / kämpa emot graffiti målare. Måste finnas en gräns någonstans, och privat egendom är en sådan gräns. Privata människor betalar skatt också, sen ska dem betala för sanering, håll er till det statliga. 2 oskrivna regler för mig vad gäller graffiti 1. Inget privat ägt 2. Inget K-märkt.
No religous stuff määään! Men det e sjukt lockande att måla stora fina vita kyrkor med bra läge.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Jag ska börja backjumpa bilar vid rödlysen så får aftonbladet en ny trend att skriva om. PERSONBILAR NEDKLOTTRADE I VÄLLINGBY Sent igårkväll vid rödlyset på skolgatan i vällingby springer 2 killar fram till en van som näntar på grönt. Den ena skissar medans den andra fyller i och sedan sätter konturer. "Det gick oerhört snabbt" - Per 39. Drabbad volvo ägare. Polisen ser en ny trend i att klottra på personbilar och privatägda fastigheter då kollektivtrafiken med nya kameror inte blir lika attraktiv längre. Mikael söderlund kommenterar: 24 Timmars saneringen av statliga byggnader m.m. har gett effekt, Nu tar medelklassen smällen istället. Men hur skulle du regagera om någon klottrade på din bil micke? - Jag köper bara en ny jag är ju moderat svarar han med ett hånflin. Fakta om Graffiti. Graffiti målas oftast illegalt och klassas då enligt svensk lag som skadegörelse. Den målas på platser där allmänheten kan se den - som på husväggar, tågvagnar och brofundament. Graffiti målas även i viss utsträckning på lagliga väggar. Det vanligaste målade motivet är artistens pseudonym eller namnet på gänget, det "crew", artisten tillhör, i vidsträckta bokstäver. Källa: Aftonbladets spekulationer, Mikel söderlunds borgarsnack samt Polisens klotterkommission och "whoa.nu" Research: Niklas Hansson, Layout: Marcus Petré Text: Jens Fischer.
-
"Taggar (tags på engelska) används inom graffitin för att signera ett verk. Tags kan också förekomma i syfte att uppmärksamma andra på att taggens upphovsman varit sig på platsen, då ofta skrivet med tusch." hahahaha så jävla underbart, kan inte sluta garva.. kör ni med tusch eller killar?
Kixer X0 Helst vattenbaserat också, lättast torka bort ( fuck buffs )
Ni snor ungar som klottrar ner hus och personbilar, Ni är ens inte världa att kala för klottrare ens!! Man har lust att söka upp er för fan!! Säger då det, dagen graffiti målare han inte läst in spelreglerna inom graffiti! Allt för mig.
Den som sa att kunskap var lätt att bära, har aldrig bärt 50st lexikon!!!
Tänk vad skönt att få kalla sig "klottrare", vara värd den titeln! Skönt! Djäkla identitets-krisande pre-pubes...
Intressepenisen hårdnar!
'Enligt Göteborgspolisen är en typisk klottrare en ung kille som går i skolan, ofta med ordnade familjeförhållanden. De klottrar oftast på nattetid och i grupp.' Aftonhoran said it, again. F.ö ge fan i husvagnar, villor etc, det är bara löjligt.
Den där mannen.
Men som någon sa kan det va ganska bra att låta bli vissa grejer ur en rent egoistisk synpunkt. Idag är ju nästan alla "svenssons" av åsikten "målningar är fint tags är fult" och även om alla inblandade vet att målningar bara är stora tags med lite flashigare färger så tar man ju inte just den diskussionen med kollegorna, klasskamrater eller vilka det nu kan vara varje gång man pratar om graff. Men vid ett utbrett målande på vissa känsliga grejer kan det bli riktigt jobbigt. Känns inte som man behöver ta det ett steg längre i hat från allmänheten. Men sedan så utgår ju alla från sina egna värderingar, tankar osv. Säger inte till nån att göra eller inte göra... Kyrkor e ju ett sånt exempel. Personlig har jag väldigt svårt för styrd religion men det är inget jag bombar ändå. Den negativa responsen från folk med allt vad det innebär gör det inte värt det i slutändan. Om inte annat så har de ju ofta ganska najs arkitektur.
Idag är det ju fortfarande inte säkert folk bryr sig om du blir påkommen när du målar, en hel del reagerar ju fortfarande positivt vid sådana tillfällen. Men det skulle nog kunna ändras ganska fort vid målande på känsliga platser.
Det här e ju ingen ny diskussion heller. Något alla däremot borde göra är att aldrig betala för kvällstidningar. Läsa går bra men ge dom aldrig dina pengar...
Ok såg nu att jag skrev samma sak tre gånger... Aja poängen framgick iafall..
jag målar inte på kyrkor målar bara på mosker.
kill em' all!
hahaha det spelar ingen roll vad ni säger här grabbar , folk kommer endå köra på vad dom vill när dom vill, det var allt för mig peace
Bullshit! Det spelar aboult inte någon som helst roll om vad "Svensson" tänker om graff eller tags. Skulle någon slut måla för det? Jag tror inte det. Så, klimatet idag är mycket hårt och det kommer inte att lätta. Många målare i stockholms regionen går runt och drömmer om detta, men ingenting sker automatiskt utan handling. Faktumet är att SL faktiskt tjänar på deras stora bevakning, den ryms i budgeten och har resultert i mindre kostnader för SL som företag (Nu ser det ut som SL har slut i sanerings bufferten om man ser på pendeln). Detta betyder inte att graffiti har minskat på övriga ställen i samhället, tex kan jag tycka att den ökat i vanliga kommuner. Nu är frågan, har SL lyckats att flytta kostnaderna för skadegörelsen från sitt område till "samhällets",det vi betalar med ofentliga medel? Är detta på något sätt en "taktisk" lösning för att få hela samhället att arbeta mot graffitin? För att få politiker att agera som i Stockholm och Göteborg. Nå, vi står nu inför ett vägval. Att visa att vi är riktiga terrorister eller inte. För hittills har vi angripit samhället och i synnerhet transport företagen, men jag yrkar för att vi lyfter in en ny dimension här. Privatpersonerna. Skulle ett tusen man, klottra på 150 bilar var. skulle summan i självrisk bli 1500x150000 = detta skulle då reultera i att en kvarts miljard kronor lyftes från de privata konsumenterna. Otroligt vilken POWER detta skulle ge till debatten. När dessa aktioner, gemensamt, utförts x antal gånger, skulle samhället antingen skrika efter mer bevakning, lynchmobber eller ett mindre agernade från SL. Frågan är, har SL lyckats att göra graffitin i Stockholm till ett större problem för hela samhället efter att dem anlitade CIP/CSG 2004? Det är ingen hemlighet att graffitimålaren idag försiktigt närmar sig SL´s områden. Eftersom risken att åka fast är betydligt mycket större. Dessutom! Skulle alla graffitimålare bli nykterister! Skulle domarna reduceras betydligt.
antar att de är målare som inte gillar SUV bilar, hade i love co2 stickers som ja satt på lite här å där, ibland på bilar tror ja:) sen kanske folk hämnas på folk som sett till att de torska, klart man dra in rutan på deras hem å sen in me ngn brandbomb eller en burk me färg som pajjar 1 rum
lastbilar ! Go for it , men bilar o hus förstår jag inte ;/
PODS YUM GOON4S LK EASTLAND FRIA DREGL FTP FTS FTW
Håller med villor och privatbilar ska man ge fan i. Det är staten man vill åt! Fast man dock inte kan veta vilka lastbilar som e privat ägda har det väl alltid hört till kategorin streetbombing. Jag har till och med hört att det blivit en trend att chauförer betalar writers att måla om deras lastbilar i paris.
Jag trodde det var att måla/bomba man ville åt. Skulle man enbart ha saker som tillhörde staten som mål skulle man vara sjukt begränsad. Kan tänka mig att rätt många med liknande agendor har en något skev uppfattning om vad som ägs av staten och vad som inte gör det - och räknas egendom tillhörande företag som enbart är halvstatliga?
utin Jo, det skulle ge förmodligen ge POWER till mycket - bl.a. att du åker på ett fälgkors i bakhuvudet om din ryggsäck råkar skramla till när du är ute på staden .) SL och liknande parter skulle slå sig för bröstet och säga "vad var det vi sa?"
men aftonbladet, nigga please..
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !
tagga morsaaan... bästaaah.
hade en bil, privatägd av mig, fått en tag på sig så hade jag sökt upp målaren och antingen spöat skiten ur honom eller anmält honom. ingenting är heligtfilosofin är precis det som gör att privatpersoner, som tolererat graffiti och kanske även tyckt att det var trevligt, tycker det är åt helvete. att angripa privata objekt är at ge sig på en enskild individ. kul om en ensamstående småbarnsmamma ska behöva använda sparade pengar att ta bort färg från sitt hus, bil etc. och då inte kan använda pengarna till nåt hon skulle tycka var roligt ist. man måste ha lite hjärta. tagar man på kyrkor och helgedomar så kränker man bl.a etniska grupper. som med rondellhundar och muhammedkarikatyrer. yttrandefriheten är inte till för att man ska få kränka oprovocerat. toys
yttrandefrihet har väl inget att göra med något som är emot lagen
-
om man verkligen inte vill att svensson ska betala saneringen kan man lika gärna lägga av. För saneringen tas oftast av skattepengarna dvs skattebetalarna = 18år och uppåt. och varför räknas inte skattebetalare under 18 då?
croZ.. kan bero på att man inte betalar skatt under 18 års ålder! retard
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !
bara idioter som drar på privata saker men lastbilar e ok :)
rökmokare X0 Så en 17 åring som jobbar heltid skulle inte betala skatt menar du? Då skulle vi nog se en hel del förmögna minderåriga. retard var ordet sa Bill, ordet var retard sa Bull.