I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har ni tänkt på att ni förstör för andra?

Vår Hiphop - Graffiti

2006-11-08 19:52
Klart att en sönderslagen busskur är skadegörelse MEN för det är det ju soft ändå :) haha... det mesta är skadegörelse, allt är skadegörelse = rent juridiskt.

Men vem har sagt att skadegörelse är fult? Haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-08 19:58
bara jag som tycker det är roligare att måla på fame/lagligt så man kan ta det lugnt, chilla o göra det snyggt ?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-08 20:17
Lepra

Kan faktiskt nästan börja hålla med dig nu när jag har hört dina argument..
Iallafall detta med attityden. Det är självklart att attityden inte kommer vara "perfekt" i o m att detta från grunden är en slags "tonårsrevolution".
Men varför måste alla va så yo och hardcore, är det fel att bara älska graff och njuta av det utan att vara hardcore thug som säger "fuck alla andra, jag skiter i er!!!!"

För mig så är graff å ena sidan, glädje och gemenskap.
men också å andra sidan, ett sätt att sätta en personlig prägel på det offentliga rummet.

Varför ska vi (läs, medlemmar i samhället) inte få påverka det offentliga rummet något? Som det ser ut nu så måste man ha cash för att ändra det offentliga rummet.

Sen är det för mig en självklarhet att man inte rör privat egendom då det inte är offentligt någonstans.
Men även att man har viss respekt när man målar och inte rör ex; k-märkta hus - svårt att förklara, jag ser det som en självklarhet men säkert inte alla whoa-thugs här.

kyrkor - av rent religösa skäl, visa lite respekt liksom.

privat egendom - ingen vill få sin sommarstuga/bil målad, det handlar om respekt, men även det faktum att det bara får graffiti att framstå sämre än vad det redan är.

(Bussar och tåg skulle man nog kunna säga kommer in som ett mellanting.)

Ha en bra dag =)
dom kallar mig Rambo..

2006-11-08 20:31
jag anser att det är omoraliskt att måla på allt utom personbilar

2006-11-08 21:41
haha. har du egna lägenheter eller? det är synd om de personerna. och ja, alla klottrare har tänkt på det. hej då!!!!!!!!!11

2006-11-08 21:44

Lerpa

Tänk lite längre själv istället...

2006-11-08 21:47
Bodnia P18

Lerpa

Tänk lite längre själv istället...

Och med det menar du vaddå? Att whoa är fyllt me yngre barn, och häftiga gangsters mm, och därför går det inte att diskutera vettiga saker på en intellektuell nivå?

2006-11-08 22:53
Hur många här springer omkring och målar
privategendom? Här är vi målare iallafall så
väluppfostrade att vi (åtminstone) i nyktert
tillstånd håller  labbarna borta från privatpersoners
grejer.

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2006-11-08 23:14
Muhjmathil_Ahmd 

håller med på den punkten.
du är sämst.

2006-11-08 23:35
nej du d har jag inte tänkt på. jag brukar inte måla på bostads hus.
Tensta Rinkeby stilen!!!

2006-11-08 23:46

Alla gör vi dåliga saker, vissa saker lagliga andra olagliga.
sånt e livet, avstå från allt soft du gör som förstör och kom o klaga sen.
tror inte jag behöver vara orolig för att du redan avstår från allt som e dåligt gentemot andra människor och varelser så vida du inte bor ute i en hydda i skogen och lever på vad du kan hitta där.

2006-11-09 00:08
rätt åt slynorna

2006-11-09 00:09
derkWNC P19 word..

2006-11-09 00:09
hihihihihhihihihihi=)
CLEANR QUEENR DONT EXIST!!!!!!!*

2006-11-09 16:09
Sant.. Ingen vill flytta till hornstull nu... :)
...och det är det som är så fint med whoa!

2006-11-09 16:32
LÅT FOLK GÖRA SOM DOM VILL OCH HÅLL DIN KLAGAN FÖR DIG SJÄLV! FOLK SOM VILL GÖR SAKER SLUTAR INTE BARA FÖR ATT NÅGON SÄGER NEJ. SÅNT E LIVET..
UFFLINE, TUFFLINE
UPPGIVARSAMHÄLLE

2006-11-09 16:35
caps lock är sååååå 94'
dom kallar mig Rambo..

2006-11-09 16:38
ja det har jag tänkt på, för mkt tanken jagar mig vaken som sovade det spelar ingen roll den äter upp mig innifrån, mitt samvete i en kombination med min feta ångest förstör mig,

2006-11-09 16:44
no school like old school..
UFFLINE, TUFFLINE
UPPGIVARSAMHÄLLE

2006-11-09 16:44
okej, vad sägs om att alla slutar måla? så kan moderat-roffe 43år (crackpundare i smyg) ska kunna gå och lägga sig och sova gott om natten efter att han har fifflat av oss våra skatte pengar? pözz

2006-11-09 16:51
jag målar graffiti för mig själv och andra graffare, vem bryr sig om vad svensson tycker
"Streetart är Graffitins påtvingade bögvän."

2006-11-09 16:57
klart jag har tänkt på det. men jag placerar mitt eget psykiska välmående över andras plånboksinnehåll så...yeah

if destroying andras egendom is wrooooong
then I don't wanna be riiiiight

2006-11-09 17:10
gud va fin du är som är så omtänksam, ska lägga det i åtanke..så hör jag av mig!! idiot.
yeah its true motherfuckers,im alive n shit-<br> the mainstream motherfuckers try to hide my shit-<br>

2006-11-09 17:14
har du tänkt på att varje gång du runkar så dödar du framtida barn?
www.myspace.com/drdrogdisko

2006-11-09 17:15
24
WORD!

2006-11-09 17:19
OJOJOJ! nu fick jag en tankestallare... HAHAHA INTE
Lever livet o levererar flowen lägligt!!

2006-11-09 17:31

å shit de e fan sant, jag slutar med engång

2006-11-09 17:33
Ack ack, små barn, små barn, så omogna, så små.
När ska ni växa upp?

2006-11-09 17:43
varför pieca eller klottrar på privata egendommar när man kan göra d på komunala väggar, bilar å tåg, man blir bara buffrad fortare på privata en på komunala shits. hallå alla vill väll ha kvar sin målning i mer en i typ tre dar...
ya man!! ,! squez, 15 o 30 e bästa flowsen,
om alla skrev så, så skulle vi va utan dom här jävla "vilka e dom bästa flowsen" trådarna

2006-11-09 17:49
dessutome d bara dumt
om alla skrev så, så skulle vi va utan dom här jävla "vilka e dom bästa flowsen" trådarna

2006-11-09 17:50
Säger du verkligen något vettigt i ditt meddelande. Det är en regel på whoa att man måste skriva nåt i alla trådar man läser. Så skriv inlägg i stil med "Ok", "Cleant", "Ball", "Dra åt helvete", "Du suger", osv osv. Utan har du något vettigt att säga som tillför diskussionen något så låt bli att skriva nåt.
folk som faller baklänges enbart tar emot med nacken.

2006-11-09 17:58

ok, lepra du suger balle å håll dina moralsgrejer för dig själv,
( o ja mena d ja sa förut)

2006-11-09 18:11
lepra  varför går du inn i ett graff forum å säjjer nåt i stil med måla inte på andras saker, hadde du förväntat dig posetiva svar? typ: bra du tog upp d ja kommer fan aldri mer graffa (utan ironi) eller nåt, starta inga fler tråder

2006-11-09 18:15
men d e ju liksom lite därför man målar...asså inte för att förstöra för en privat person...men för att va lite upprorisk mot samhället...
jag ska måla hela världen lilla mamma!<br>

2006-11-09 18:23
sammhället ja, inte privata personer!! har du fattat d lepra

2006-11-09 18:37
vafan ska vi måla på om om vi inte får lagliga väggar?

2006-11-09 18:38

Har du tänkt på att detta är ett GRAFITTI forum så uppenbarligen är det nog inte så många här som *tänker* som du ?

BTW så hatar jag folk som säger att "jag skulle inte vilja att nån målade på mitt hus iaf.." osv, hur ofta går man till ett villaområde och målar ner nåns privathus? däremot om det är nåt fult industriområde med betongverkstads-hus som ingen bor i så tycker jag det är en helt annan sak.

AayFukYuuuu :@
Groupie

2006-11-09 19:22
Vart går gränsen mellan klotter och graffiti?

Låt mig fundera, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

jag vet inte, kan du inte tala om det?

Och att synas i det OFFENTLIGA rummet förstår jag.
Men det OFFENTLIGA är ICKE det privata. Det OFFENTLIGA är det statliga/kommunala, fast det har ni väl redan insett va?
Eller har ni inte funderat på pensionen än?

Jag tycker också om att "va lite upprorisk mot samhället..."

varför går du inn i ett graff forum å säjjer nåt i stil med måla inte på andras saker, hadde du förväntat dig posetiva svar?

Intressant att diskutera kanske? Med vissa.

okej, vad sägs om att alla slutar måla? så kan moderat-roffe 43år (crackpundare i smyg) ska kunna gå och lägga sig och sova gott om natten efter att han har fifflat av oss våra skatte pengar? pözz

HAHAHAHAHAHA, vilket jävla skämt................. du alltså.

och jag fattar inte att en liten tag kan kosta över 10 tusen heller dom överdriver bara för att jävlas !

Material plus arbetskostnader m.m Det rinner iväg fortare än du tror. Fast så klart, du har nog inte tillräckligt mycket erfarenhet i ditt liv för att inse att det inte spelar ngn roll om det är en tag eller en målning. Eller ens vad en arbetstimme kostar. Det är inte direkt "lite svamptvätt och en kvarts jobb". En yrkesman kostar i snitt 4-600 i timmen.

k-märkta hus - svårt att förklara, jag ser det som en självklarhet men säkert inte alla whoa-thugs här.

K-märkta hus finns just för dom är K-märkta "Kultur" märkta. Vilket innebär att dom finns till för deras unika värde.
KULTUR helt enkelt.. och kultur är ju vad graffitti handlar om?
Fast iof, blir inte förvånad om dom flesta folket inte försvarar kulturen i detta fall.... (dubbelmoral???)

men vad är poängen med allmän skadegörelse utan ngt som helst syfte egn? t.ex. pajade glasrutor i busskuren???? De enda som drabbas är vi som åker buss som får pröjsa mer..
Men skulle inte förvåna er som gör det sedan sitter och gnäller för det är dyrt med linje trafiken.

Sen en sak, jag gillar också graffitti. Hatar bara sättet som så många förstör den på, spec när dom själva anser sig "leva rätt" i  den. Bara kretinmässigt.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2006-11-09 19:23

Jag tycker också om att "va lite upprorisk mot samhället..."

Men det kan göras med klass och stil det med.
Groupie

2006-11-09 19:25
reklam har INGET med den här diskussionen att göra.

Groupie

2006-11-09 19:30
ayna1 skriver till min gästbok:

tjenare hittade ditt inlägg i forumet och kunde inte motstå att skapa ett redigt snack me dig. Jag har lite punkter här som du ska läsa igenom innan du öppnar ett såndär tråd igen.
Hur ofta har de hänt att en graffiti konstnär målat på ett helt normalt prevathus? Visst det har hänt men är högst ovanligt! Tycker du seriöst att om du går förbi en en tråkig grå vägg påväg till t.ex jobbet skulle tycka att de skulle va trevligare än en färgsprakande yta? Skulle du inte tycka de va roligare att se en fin välgjord målning sitta på stationen när du kommer för att hoppa på ditt tåg? Tycker du det är nödvändigt att sattsa dina skattepengar på att de ska tas bort? Skulle du inte häldre vilja att konsten som nån har slitit för att få upp skulle sitta kvar? Jovisst det finns negativa delar med graffiti med. Jag kan fatta att folk inte ibland uppskattar en tag för att dom inte tycker att den ska sitta där på just den väggen. Men om man tänker påre så slår nog dom posetiva delarna ut som negativa? Nu tänker du säkert på att vi kan ju stanna på dom lagliga ytorna som är gjorde för att vi "klottrare" som media och regering kallar oss för att ni ska bli så hjärntvättade som möjligt, och måla där? Men varför skulle vi hålla oss dit? Mer en 50000 målare finns i sverige hur skulle alla kunna stanna på ca 20 lagliga platser? Konstvärken skulle bara målas över på en gång och bara sjunka in i mängden med alla andra och den skulle inte få någon mening. Kretisera gärna.

Har jag inte klargjort för alla att jag också vill ha graffitii men att jag tycker man måste respektera dom PRIVATPERSONER som inte vill det.

Tänk för fan om jag såg eran bil men tänkte, "VA FAN, DEN BORDE VARA ROSA". Sen spraylackerar jag hela din bil rosa bara för att JAG vill det.

Vem fan är tönt egentligen aynia1?
Groupie

2006-11-09 19:33
Jag vill inte ha deras förjävla fula kavajer och deras höjda skatter? Respekterar dom de?

aynia1

VILKA BESTÄMMER SKATTERNA?

privatpersonerna?

nej. STATEN?

JA JA JA JA

har jag sagt ngt om att det är fel att måla på statliga saker?

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ..

tönt

Groupie

2006-11-09 19:33
väx upp

2006-11-09 19:35
lepra  varför går du inn i ett graff forum å säjjer nåt i stil med måla inte på andras saker, hadde du förväntat dig posetiva svar? typ: bra du tog upp d ja kommer fan aldri mer graffa (utan ironi) eller nåt, starta inga fler tråder

Ja vart fan ska han annars gå, in på ett ballet forum och fråga dom frågorna?

Han gick självklart in här och frågade för det e oss frågan rör.
Tyvär så tog han nog bara fel på whoas forum, med nått annat, han visste väll kanske inte vilken nivå detta forum har, och lyckades då inte föra en intellektuell diskution på en nivå högre än mellanstadet i grund skolan.

Tyvär e det mest små barn här inne.
Och dom lite äldre består till större delen av puckade vuxna som stannat kvar i utvecklignen och endå får räknas som barn, eller häftiga gangsters som så omoget tycker det e häftigt och coolt att skita i allt och säga "fuck the police". Sen finns det ju en liten skara vettigt folk, men dom visar sig tyvär inte ofta..
Groupie

2006-11-09 19:37
Smärtar att hålla med dig där....Tyvärr sant

2006-11-09 19:38
HAHAHAHHAHAA!!! alla är så jävla G på whoa... era jävla töntar, jag blir mörkrädd!
jag blundar nu.

2006-11-09 19:39
Shit vilka sega människor det finns här inne alltså. Han har förfan inte sagt nått om att det e fel med graff eller konst. Och inget om att det e fel på komunala hus osv.

Allt han menar är att det e fel att klottra på saker som privatpersoner eller enskillda individer får lida för.
Småbarn!

2006-11-09 19:58
Ek-one 

Varför ska man sluta måla för att man har respekt för andra männskor?

2006-11-09 20:01
ingen får ekonomiska bekymmer om man målar deras hus, det beror väll på om de vill tvätta bort eller inte...

har inte läst tråden någon har säkert redan sagt det...
Shame on a nigga who tried to run game on a nigga. Wu bucked wild with the trigga...

2006-11-09 20:20
Det är moraliskt att måla på privat egendom
Det är omoraliskt att måla på det kommunala..