I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har ni tänkt på att ni förstör för andra?

Vår Hiphop - Graffiti

Groupie

2006-11-08 11:40

Har ni tänkt på att ni förstör för andra?

Att en del folk förlorar stora pengar på att få sina hus målade?
Att en del folk faktiskt _inte_vill_ ha målat på sina hus trots att dom anser det vara konst?
Att en del folk faktiskt kan få ekonomiska bekymmer tack vare eran målning?
Att en del människor inte vill bo i områden som blivit målade och därför inte vill flytta dit och att dom/de som äger bostadsområdena förlorar oerhörda summor och anseende p.g.a det?

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2006-11-08 11:41
Ja. Det har jag tänkt på.
Call me Mr. Tibbs

2006-11-08 11:42
Och?

2006-11-08 11:51
who cares..

2006-11-08 11:55
Vad var Lepras poäng egentligen?
Call me Mr. Tibbs

2006-11-08 12:00
Lepra, dettä är inte den riktiga platsen för moraliskt tänkande. Föredrar nu att nu hittar dig en annan plats att snacka på :)

2006-11-08 12:10
Lepra: har du tänkt på att folk kanske inte vill bo på en gata där en konstnär har fått tillåtelse att ställa ut en måla ko?
har du tänkt på att alla kanske inte vill se konst på tunnelbannan?
har du tänkt på att man betalar skatt för att de ska vara gratis att gå in på museum?
Don't blame me, blame society!

2006-11-08 12:16
Att en del folk förlorar stora pengar på att få sina hus målade?

Jag kanske missuppfattade det nu men det verkar som om du syftar på privata hus; villor etc.
Men det målas la inte så himla mycket på privata hus, kyrkor, k-märkta hus etc..?

Om man sen ställer e motfråga; Reklamen får folk att må dåligt och ger folk sjuka ideal som får folk att banta när de redan väger för lite. Är det bättre? Borde inte staten vara en förebild?
dom kallar mig Rambo..

2006-11-08 12:32

vem fan bryr sig förutom dom

5 minets of shooting on this crazy ass nigger oh shit the clip jammed when i pulled the trigger.

2006-11-08 13:13
whoa är underbart.. fanns nog bara ett vettigt inlägg i den häör tråden..och det var fan sunkich..mer behövs inte sägas..

(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18

2006-11-08 13:15
Jag försvarar inte skiten, jag bara utövar den för att jag har kul.
lev livet & må bra, de e såre ska gå till.

Blodröda trådar.
den röda linjen sitter djupt i blodet..

2006-11-08 13:15
aa de har jag, men jag bryr mig inte
Not all drugs are good. Some... are great!
Groupie

2006-11-08 13:47
Grejen är att jag ville se era reaktioner. Men det är faktiskt jävligt jobbigt att jag ska få höjd hyra med 75 spänn/månaden för att folk klottrar. Jag själv gillar graffitii. Men vill inte "drabbas" av den.

F.ö. hade jag inte ngn poäng. Bara att det inte bara är "fuck alla andra" attityd ni borde ha. Jävligt naivt att tro att bara "rika" förlorar på klotter.

och om reklamen.. hör det ens hit?

2006-11-08 13:49
man målar inte direkt på villor...och det är inte en sj som betalar om ett hyreshus eller nåt liknande blir ned klottrat haru tänkt på det

2006-11-08 14:00
Har du tänkt på att vi graffare inte bruar köra på privata hus?

2006-11-08 14:05
mm somsagt det är inte många som kör på privata hus... och om det är graff på ett hyres hus, så är det ju inte hyresgästerna som betalar ?
folk som faller baklänges enbart tar emot med nacken.

2006-11-08 14:22
Ja det är synd, och pga det så försöker jag att hålla mig från att klottra på saker som andra får lida mycket av.
Det är synd att privat personer ska behöva lida för nått som dom inte förtjänar eller har att göra med.

Men graffiti e otroligt egoistiskt, iaf det mesta av det.
Folk inom graff bryr sig oftast inte om andra människor, så länge dom får sitt lilla roliga så spelar det ingen roll om någons stackars far eller mor eller annan person får lida och betala massa pengar ur egen ficka.

Men sen finns det en mindre bunt graffare, mer mogna och vettiga människor som inte är respektlösa snorungar som måste vara tuffa och gangsters hela tiden. Och dom respekterar andra människor och försöker att köra på ställen som inte ger någon direkt skada till en viss oskyldig privat person.
Sen ibland så e det oundvikligt att vissa osykldiga får lida, men det beror mest på deras egna inställning till graff/klotter, och inte graffen i sig.

Jaja skitsamma, det e svårt de där. Spec att diskutera detta på ett sådant forum som whoa, det e näst intill omöjligt med alla dessa hårda gangsters.

2006-11-08 14:58
Det finns väl en oskriven gyllene regel inom graffiti och det är väl att inte klottra på kyrkor, privatbilar, privat egendom(villa o tomt)? Respekt mot individen måste man väl ändå ha ?
>:D

I rz 3vul g33nuz

2006-11-08 15:07
Lepra, du fill inte bli drabbad ? Tror du SL vill bli drabbade då etc. ?

2006-11-08 15:18
Lepra

vet inte riktigt vad jag menade med reklamen..
Var la mest som någon slags motpol till graffitin, fast det hörde inte riktigt hit.. sorry, ha en bra dag istället =)
dom kallar mig Rambo..

2006-11-08 15:19
AliceOne P0

yo niggah

2006-11-08 15:31
gå in på www.poesi.se tänk om
Hej svejs

2006-11-08 16:03
Jag kör inte på privategendom..
Man kör helt enkelt på statensegendom. =)
Varför är alla på Whoa så oseriösa?

2006-11-08 16:13
håller med GraffMan finns ingen anledning att dra på en villa... eller en bil eller nåt... bara väktar bilar å skit....

2006-11-08 16:54
morfar

vad menar du?
dom kallar mig Rambo..

2006-11-08 17:28
haha, detta var en intressant tråd.

2006-11-08 17:31
Lepras din dumma moralkärring...

Ärligt, i hur många sammanhang har folk
avstått från att bo i ett visst bostadsområde
pga. graffiti/klotter? Visst, folk yttrar sig & klagar
en hel del men inte direkt:
Nae jag tackar nej till lägenheten för den befinner sig i graffitimiljö!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-08 17:33
Reppa kommunala grejer & strunta i den privata egendomen då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-08 17:38
Deluxe_

Finns säkert moralkärringar med fördomar som har valt mellan två ställen och sedan valt det utan klotter eftersom de tror att det bara är en massa klottrare som sniffar lim där..
dom kallar mig Rambo..

2006-11-08 17:46
ja det har jag tänkt på. sen valde jag att inte bry mig

2006-11-08 17:48
Har man lite vett ger man fan i att måla privatägda fastigheter, fordon och liknande, gå på allt statligt skit istället!
08.5

2006-11-08 17:48
Ah okej.. ah de finns inte så mycket hoods idag ändå så spelar roll? Dessutom, ah folk tror dom kan välja & vraka bland lägenheter, man får fan ta det man får! Inte allt för lätt i dagens läge att få exakt det man föredrar. För i helvete.

2006-11-08 17:50
jag tror Lepra menar att de är brist på empati från graffiti målares sida.

och om man klottrar på hyres hus så blir de i slut endan den som betalar hyran å bor i huset som betalar högre hyra.

2006-11-08 17:51
Ah det är otroligt höga summor hahaha
Groupie

2006-11-08 17:57
som jag sa, har inget emot graffitti beundrar det själv.
Tycker världen är vackrare med konst på hus än betonggrå men
Tycker bara det är jävligt löjligt den attityd jag hittar hos dom flesta baggy kids som tror dom blir hypade p.g.a. "en nice bombning" eller en "wavead buss".

Skippa hype begäret och gör det för konstens skull. Och ge fan i privat egendom.
Och framförallt, gör det SNYGGT om ngt.

2006-11-08 18:07
Äh vafan
baggy kids
de flesta jag känner klär sig med stil
och känner vibben..  ingen jidder
Graffare

2006-11-08 18:14
Lepra, jag har ALDRIG målat, eller förstört någons privata egendom, och det har säker många här kan samsas med mig om. Jag tycker det är jävligt fult (läs inte fult som i inte snyggt) att förstöra någons privata egendom. Och sen är det ju upp till dem som vill ha bort klottret som får det att kosta, jag kan ha en vägg fylld med målningar, men inte fan kostar det mer än förövarens färg, om jag väljer att inte ta bort det. Har du tänkt på det?

Groupie

2006-11-08 19:06
Och sen är det ju upp till dem som vill ha bort klottret som får det att kosta, jag kan ha en vägg fylld med målningar, men inte fan kostar det mer än förövarens färg, om jag väljer att inte ta bort det. Har du tänkt på det?

Dom har ju knappast själva beställt klottringen?

Groupie

2006-11-08 19:07
Dessutom så måste dom ibland ta bort det oavsett vad dom själva tycker om det.

Groupie

2006-11-08 19:07
F.ö. så räknas bostadsrättsföreningar som privat egendom? Det visste ni va?

Groupie

2006-11-08 19:14
Jag dissar inte graffitti, bara den nochalanta stilen och förhållningssättet så många av er har.

2006-11-08 19:16
GAYYYY
LeeRoyJordanJr.7.2
Groupie

2006-11-08 19:21
Men era kretiner.

Jag vill också ha feta målningar runt omkring mig.
Men det är jävligt larvigt av er att förvänta er att andra tycker det är kul att betala för eran skit.

Som jag skrev tidigare, eran nochalanta stil är lika värdelös som bottenlös.

Seriösa målare har min respekt, ni snorungar med "attityd" har den inte.
Groupie

2006-11-08 19:22
Klotter ja, jävligt less på klotter.
Graffitti är FORTFARANDE OKEJ ENLIGT MIG. Kan du inte läsa?

2006-11-08 19:30
Jag håller iaf med dig lepra till 100%.
Jag tycker inte att privat personer ska behöva lida onödigt mycket för att jag gillar någon spec hobby som skapar problem för andra.

Att visa respekt och hålla sig till att måla och klottra på ställen som inte ägs av en enskild individ osv, det e självklart i mina ögon. Men sen finns ju alla dessa idioter som bara tänker på sin egen njutning och skiter i om någon annan får lida för det.

2006-11-08 19:30
Lepra, vart går gränsen? Du tycker bergis att en sönderslagen busskur är skadegörelse också..

Groupie

2006-11-08 19:32
Både ja och nej.

Klart det är skadegörelse. men förstår anledningen, så jag skiter fullständigt i det. Dessutom Suger Connex

2006-11-08 19:36
Vart går gränsen mellan klotter och graffiti?

2006-11-08 19:37
Sen att jag personligen skulle uppskatta en eller flera ritktig snygga pieces på mitt hus, det e en annan sak.
Jag har ju lite mer vett än att inbilla mig att alla andra skulle uppskatta det också bara för att jag gör det.

Självklart finns det massa folk som inte vill ha det, precis som det finns folk som inte vill ha sin bil repad, snodd eller pajjad, och massa andra liknande saker, och då ska dom inte heller behöva bli uttsatta för det tycker jag.

Och ni som snackar om att man inte behöver ta bort det, och får skylla sig själv för att det kostar cash om man tar bort det.
Hoppas ni får en ful tag eller t-up på eran bil(när ni blir gamla nog att ha en), så får ni se hur kul det är.
Eller en söndersparkad ruta eller nått, ni måste ju inte laga den liksom, bilen funkar ju endå, så skyll er själva om ni vill betala för att laga det. De e ju inte förövarens fel att ni måste punga ut cash, det  e ju erat eftersom ni envisas med att laga det.  

2006-11-08 19:38
Du tycker bergis att en sönderslagen busskur är skadegörelse också..

Haha okey. Så en sönderslagen busskur e inte skadegörelse?
Vad e det då? Konst?

2006-11-08 19:43

Det var en bra fråga. Det beror ju på, ifall man har krossat rutan med en spark eller en sten så finns det ju en själ i själva trashingen. Ifall man använder en glashammare så är man ju bara feg. Den som använder en glashammare kan jämföras med de som målar fame eller lagligt. Amen.