Graffare
2006-06-20 18:16
Svensk graffitis framtid.
Det har ju diskuterats lite till och från hur Sveriges graffitiscen kommer bli om säg 10-20 år. Jag tror faktiskt att man kommer kunna hitta många likheter med New Yorks scen. New York var ju graffitin mekka för 20-25 år sedan. Massor av rull, ännu mera bombing och framförallt otroligt många graffare som började. Men sedan newyork-graffitins glansdagar har den mer och mer dött ut. De som håller scenen uppe idag är ju faktiskt i mångt och mycket samma målar som var aktiva för 25 år sedan. Få unga hittar graffen och tågscenen är ju utdöd. Visst, man skulle ju kunna tala om hård bevakning och Vandal Squad, men å andra sidan, många européer som kommer på besök lägger problemfritt panels och wholecars på deras pendel och tunnelbana. Samma mönster börjar skönjas i skandinavien, allt färre nya målare tillkommer och de som är aktiva var också aktiva för fem år sedan. Jfr köpenhamn. För 5 år såg man panels av kanske 10-20 olika målare på S-tågen. 3 år sedan var det 10 och i dag är det i princip bara Moas, hate och fers. Samma gäller skåne, det är inte direkt så att några nya målare tillkommer och dominerar scenen som innan. Även stockholm verkar ha mattats av. Så med andra ord... graffen kommer dö ut...
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Känns som att attityden till det hela förändrats totalt, mot vad det var för kanske några år sedan. Nu är det "hardcore ala jag kör vad jag vill, över vad som helst, hur som helst" osv. Nybörjare börjar här istället för att prova på själva. De läser om att bevakningen är stenhård, man åker in i fängelse osv, vilket säkerligen gjort att många inte vågar gå ut och börja lira. Så förstör det här jävla forumet en gång för alla... kan inte komma på en enda orsak till att varför det ska vara kvar. Betalar gärna någon "hacker" för att förstöra det.
Graffare
2006-06-20 18:32
kommer bli mer och mer olagligt och mer och mer lagligt.
They called me Mr. Glass
Om regeringen nu vill stoppa graffitin, varför då göra den till ett lagligt alternativ? Visst, få bort den olagliga. Men samtidigt så känns det ganska onödigt då det alltid finns de som kommer trotsa det hela och köra olagligt ändå.
Graffare
2006-06-20 18:57
Jag tror inte att staten kommer behöva anstränga sig så otroligt mycket för att stoppa graffen. Det klarar graffitimålarna själv. Det känns som att mycket av upptäckarglädjen inom graffitin har försvunnit. Allt är i princip gjort och ingen är intresserad av att få upp sitt namn samtidigt som allt handlar om ett enda rövslickeri till en äldre generation målare som redan lagt upp riktlinjerna för vad som ska målas eller inte. Visst man har brukar av kvalité och till pris som man kunde bara drömma om, men när graffiti innebär inget annat än en massa trakasserier av omogna män med kukkomplex för alla 13 åringar som börjar taga så är det ju knappast många nya som lär känna sig lockade.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Nattugglan har en point t.ex här på whoa så dissar ni alla som vill starta och kallar dom toys osv ingen som vill måla då dagens ungdom som jag t.ex e inte så stryktåliga så dm gör nåt när dom bara får skit för de!
, öl behöver inte ens nämnas, grunden till en välbalanserad kost.//whatone
jag håller också med det för när jag började måla för 2 år sen så visste man ingeting om vad som var bra och man hittade på egna fraser och sånt och det var sjukt spännande första gången, sen efter ett tag blev man medlem är och vops så kände man till alla kända målare och visste vad som var bra och det med bevakningen och vad som hette vad det förstörde en del av upplevelsen...
Fuck that bitch suck that
jag tror inte graffitin kommer dö ut! dock kommer det aldrig att kunna bli som back in them old days!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
lasher true true! Alla blir för lata! Man frågar överinternet om allt hela tiden! kollar allt genom internet "rull m.m" ! INgen som gåR UT and do it the old fashin way!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Graffare
2006-06-20 20:22
Nja, visst internet kan ju ha lite med det att göra eftersom att det blir inte lika mycket av en kompisgrej och dessutom är väl all graff innom räckhåll. Men jag tror också att mycket av det beror på de äldre målarnas inställning. Som i STHLM handlade det att vara kungen av ex. linjen och det fanns en större frihet där yngre målare uppmanades till att måla. Idag verkar det snarare om att rätta in de yngre i en jävla massa hierkiska strukturer.
Graffare
2006-06-20 20:49
lasher P20 Visst, till viss del har du rätt. Alla kids verkar vara på dessa "måla graff på nätet" och det är faktiskt riktigt tråkigt.
Graffare
2006-06-20 21:01
Ett bra exempel på hur stämningen var innan är ju Stylewars där alla i princip är pionjärer och prövar fram sig utan att egentligen veta hur det ska sluta. Samma atmosfär rådde kring graff innan, men nu verkar det som om graffitimålarna jobbar mer och mer på att förstöra för varandra.
ni som tror att graffen kommer att dö ut kann ju sluta måla nu. dom flesta kids slutar när deras föreldrar får veta. men om man lever för graffen så finns den alltid kvar även om det bara e en målare i sverige så finns den ju kvar
"asså när vi bajsade var vi kungar"
Graffare
2006-06-20 21:20
BIT P14 Låter tufft, men kom tillbaka om 2 år.
en liten del har med attt göra tror jag är att så fort man gör nått och inte är så duktig så ska alla klampa ner på en man blir ju itne uppmanad, nu menar jag inte på whoa utan av folk man träffar irl...eller nått
Orkade inte läsa, går efter topic. Den kommer rasa, kommer inte finnas en blyerts-tag kvar.
AOTP - PHARAOHS!
crazy_breaker du har rätt.
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Moderator
2006-06-21 00:17
Några i tråden säger att man inte ska dissa toys på Whoa, för då är det inga som vill börja måla. Men om man inte ens kan ta lite skitsnack över internet, då har man nog icke stake nog att måla.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
fan va alla tjatar om att graffen kommer dö ut o inget är som förr o bla bla bla..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
skönt då blir man snart ensam om att vara ute o köra då......ska bli så nice!
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!
Skrev detta i en annan tråd men jag tar det här med. Målare över lag har blivit latare, och mycket beror på att många av dom köper burkar istället för att dra runt överallt och leta rack-hak och sno burkarna, och medans man åker runt och rackar så bombar man buss\t-bana\pendel\spårvagn och vad det nu är i som Svenska städerna har. Sen har internet-sidorna gjort sitt med, istället för att bara åka ut med ovannämda färdmedel för att glo på graff som man gjorde innan internet tiden kom så sitter man hellre hemma och väntar på att bilderna ska komma ut på nätet. På såvis blir målarna latare , iom att latheten kommer in så pallar man heller inte dra ut och bomba\måla för att man har blivit bekväm av sej. Sen angående dö ut.Det finns andra saker man kan kombinera med tåg\t-bane måleri.Låt oss säga att det är mycket svårt nästintill omöjligt om 10år att måla tåg (vilket det nästan inte kan bli eftersom att man kan inte bevaka allt).Då finns det andra saker man kan måla om man nu vill synas i stan. För egen del så körde\kör jag inte för att synas , jag körde\kör för skojskull.Skiter i vad andra tycker. Men för att återgå till min poäng, om man har lite fantasi så kan man ju tex kombinera tågmåleri med tex Bussar och Byggbarracker, skulle dom unga målarna ge sej fan på att det är en schysst grej så skulle fler målare gå ut och knata i stan och då skulle ens grejer synas med.Och man skulle bli "känd" med, om det är något man strävar efter.Då skulle även latheten försvinna automatiskt. Byggbarrack och buss uppställningar finns ju lite här och där. Så mitt råd till dom yngre ha lite fantasi, eller skit helt enkelt i vad andra tycker.Och kör på utav bara h-vete.Kör på linjen , kör inne i stan, kör byggbarracker, dom flyttas runt överallt.Sen om 5-10 år så kanske det är chill att måla tåg igen. Det är min åsikt om graff-scenens vara eller inte vara.
NEJ FÖR FAN! Graffiti CANT be stopped män! visst, de e hårdbevakning o shit... men de hindrar inte folk för att måla, dom som verkligen vill gör det! men dom äldre och mer rutinerade graffarna måste lufta upp de yngre annars kan de bli svårt
Lever livet o levererar flowen lägligt!!
Allt går i vågor. Det går upp och det går ner. Så länge dom gamla rävarna som alltid kört håller på så kommer nån ny ungdomsgrupp upptäcka graffen för eller senare och haka på.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
"mmm det e sant det du sejer att det blir bara ferre å ferre writers, Men jag lovar att graffen aldrig dör ut, För det finns många där ute som håller på men kanske inte vågar gå på tågen ennu, Så chilla det kommer;D Graffiti kommer aldrig dö ut, För domhär väggarna ljuger inte... Faktume att dasken rullar på fint:D" Just HÄR ligger problemet... En som tror att hela graffscenen i sverige handlar om sthlm, denne kan inte stava ordentligt, citerar en sång från Promoe, 15 år.
Lyricist
2006-06-21 18:30
tror fan d behövs lite nytt.. d gammla e så uttjatat + att me nyare grejer kanske knaset inte är lika stort, eftersom d inte e så många som testat d innan.. e inte säker men i sverige, iallafall i sthlm tror ja d e ganska enkelriktat me graffen, d skavara tåg å hardcore feta kromgrejer å shit... va hände me den riktiga gammla graffen?? alltså den man kunde se senast för några år sän?... ärlit talat så är ju det som läggs nu för d mesta kromfläckar inte mycke wildstyle å grejer om man tittar efter linjerna å så... d handlar ju inte mycket om att d skava snyggt mest vart d sitter å storleken etc... å eftersom d är såhär så blire automatiskt så att nybörjarna tkr d e coolt å så, å att d e typ så man SKA måla å sän målas d ju sånna här så kallade hardcore grejer på inte alls så knasiga lr svåråtkommliga ställen... men va gör man åt saken??? om ja va nån från den äldre generationen skulle ja försöka skapa nåt nytt ingen streetart lr nåt sånt, ja menar typ nåt som ingen i sverige prövat förut (om d finns nåt)... nåt soft.. vet inte vad eftersom d inte gjorts... men nåt finns d ju säkert man kan hitta på, d tror ja skulle väcka liv i graffen å dessutom om man raderade alla dessa internetsidor såsom vandalsquad typ.... vette fan... nån som fattar poängen??
Kommer alltid att finnas nya målare... ta tex. dask och read. Små kids som ligger i och i alla fall i mina ögon, inte kommer sluta. Visst det e klart att det finns "upp n downs" men det e som tröjorna säger, graffiti cant be stopped!
MMM Fikon
de e lungt det graffen går bara igenom en period, precis som csgarnas tid vänta bara typ en 6 mpnader eller något, det är omöjligt för något så stort som graffiti att dö ut visst massa stora writers kanske kommer lägga ner men det kommer alltid komma nya!
"this glas must be like plastic or something"
anledningen till att graffscenen suger är för att ingen pisar. sluta var så färska och gå ut minst 4 dagar i veckan och åtminstonde bomba eller lägg en throw.
sporta sporta
Danne, tendenserna pekar åt andra hållet. Som folk påpekat högre upp i tråden: det finns ingen upptäckarglädje kvar, det känns som om graffen nått sin höjdpunkt, allt som kan göras har gjorts. Det känns meninglöst att utvecka en säregen throwupstil eller häftiga characters, för någon annan har redan gjort ett namn på det. Det är lite som då impressionismen kom och Van Gogh, Seurat, Renoir och hela det glada gänget hakade på. Till sist var impressionismen uttömd, folk började måla annorlunda, eftersom framsteg och utveckling är en av de större drivkrafterna bakom olika konstformer. Det var helt enkelt inte "coolt" att måla impressionistiskt längre, impressionismen var passé och tråkig, man skulle måla på något nytt och annorlunda sätt. Samma sak med graffitin, den har hållit sig i trettio år, men börjar nu vara uttömd. Jag är säker på att den kommer att fortsätta vara en subkultur i sig, men så stor som den varit kommer den aldrig att bli igen. Vi kan ju iallafall hoppas att jag har fel. Fan vad jag är mömmig, har vakat.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
4-Ce P2 för i tiden så kunde du stå och pilla med dina målningar det kan du inte nu, inte bara för att csg finns utan för att folk är nojjiga helt enkelt för att dom tror dom ska komma så dom lägger hellre en 5minuters piece, när dom skulle kunna stå iallafall en 30minuter och arbeta stilen..tror jag
Graff är ju stort i många andra länder....
det kanske oxå ligger nått i att det har varit inne bland först o främst småttingar att hålla på med graffiti (på samma sätt som man skulle vara firmagrabb förra året) några år men att detta nu håller på att mattas av och bara dom verkligt intresserade håller uppe verksamheten......kanske.
Everyone brings us happiness, Some as they arrive, others as they leave!
Tror att upptäckarglädjen fortfarande finns, man måste bara våga köra sitt race och skita i alla andra... Min behållning med graff var/är ju att utvecklas hela tiden. Sen är det väl sak samma om en miljon writers har målat tåg, första gången man står där tänker man ju inte på att "it's been done". Sen tror jag att lite av problemet är ställen som det här där både äldre writers och nybörjare gör fel. Äldre bör ju skola upp nya och se till att skiten lever vidare. De yngre gör felet att vara blåögda och hålla på att ställa frågor på nätet som innan var "trade secrets". Tex vilka yards som är chill och vilket bläck som är svårast att buffa. Där har upptäckarglädjen försvunnit, men det har också trängt ihop oss och det gör att folk inte vågar göra något av risk att bli dissade. Men dissar och battles är en del av det hela. Hiphop-kulturen bygger på kunkurens. Vart hade LL varit om han inte battlat ut Bizzi Bee? Vem hade vetat vem Cap var om han inte hade haft beef med hela NY? Jag tror att vi måste börja tänka utanför den boxen vi byggt upp kring oss själva med måsten. Släpp kylskåpet och gör din grej- då får du respekt förr eller senare. Och tänk på att graffiti är frihet, och freedom isn't free!
GIV-AKT!
Det är nästan alltid lättare att resa någonstans och köra en massa tåg under en kort period i ett annat land, än att vara en del av scenen och palla ta samma risk som infödingarna. Ja, graffitin kommer dö ut, som den ser ut idag, men det kommer antagligen finnas tagare 20 år framåt. Och de kommer antagligen vara över 45 hela bunten :p
den röda linjen sitter djupt i blodet..
lasher nu säger jag emot dig trot eller ej!..du nämnde där uppe att man måste skynda sig på tåg,det förstår jag men stationer?inte då pms målade i 1timma och jag tror dom flesta stationerna som är riktigt sjyssta ligger runt 30-45minuter, så stressa behöver man nog inte man kan vara vaksam men för de behöver man inte lägga en trisst chromepiece utan stil..sörru!
asså e trött på sånna här jävla skit trådar som kommer upp varge dag!. ''ingen kör tåg'' ''det är svårt'' ''ingen vågar'' ''graffen kommer att dö'' .....bla ...bla.......bla. vafan sitter ni på WHOA o klagar över sveriges graffscen? letar ni efter nån slags superhjälte som ska komma o rädda hela scenen?. shit märker att alla e efterblivna idioter. istället för att sitta här o klaga, aa i danmark rullade si o så mycket panels för 20 år sen o sen så mångade målade då o nu hit o dit. fan GÅ UT! åk runt klottar måla gör va fan ni vill men sitt inte här o klaga om era bekymmmer!
CHILLNANI
jaha, det kanske är för att alla tackar ner alla nya "toys" istället för att hjälpa dom när vi spittar deras målningar,jagar bort dom från fames osv. så slutar nog många måla eftersom dom tycker det är tråkigt. var mer öppna för nytt när dask var ny shiit fett fult! omg! han suger ju osv. nu ere en helt annan ställning till han nu när han är bättre! acceptera dom nya annars kommer graffen dö ut!
jaha, det kanske är för att alla tackar ojj jag missade R det ska vara Trackar
If every writer sits on the internet, saying "Graff's gonna die", of course it will. It's up to you, change your attitude. If y'all wanna see bombed walls, bomb walls! It's actually not that hard.
Fuck you, pay me.
Varför inga målar längre? Jo , Dom kom på WHOA
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
okej Lasher men det var ett exempel tror ni verkligen att Fher var så där grym när han började?
VI SKA SLÅSS IN I DÖDEN!!!! INGEN SKA STOPPA MIG!
on the run
men vissa writers/gäng är bara för pissiga min kompis Spöke hadde målat på en vägg som kanske var 40m lång så målade han nånstans i mitten sen så efter ett tag så hadde 1&2 målat snett över hans målning fast det fanns HUR mycket plats kvar som helst! det är ju sjysst...
Jag tror fan också att den kommer att dö ut, eller inte kanske dö ut men det kommer inte att bli nå tågmålande och så i framtiden, så fort dom har tröttnat på allt tågmålande så kommer det att bli mkt hårdare bevakning på det. Sveriges graffscen om några år kommer väl att bli som i NY´s, inget målande på tuben bara citybombing. Tråkigt men sant. Det tråkiga med allt är att förr bodde jag i en liten liten by och där bestämde jag mej för att börja med graff. Gick kanske i åttan då. Vi var två stycken från början som gick ut på nätterna med en kanna bilmacksfärg. Efter ett tag tyckte vi det var så jävla tråkigt med bara två stycken som körde så vi bestämde för att ragga fler folk till graffen och det gjorde vi just genom att fråga! Så efter ett tag var vi jävligt många, Vi hade till och med bildat crews och så så det var skitkul ett tag! Det hållde i sig ungefär 3 år framtills nu när vissa börjar sluta och så. Anledningen är: - Alltså det är för riskabelt att måla nu. :S Så inihelvete tråkigt att det ska bli såhär, från början var vi bara två sedan efter ett tag blev vi flera crews m.m Men det verkar som nu att man är tillbaks från allra början igen, inte många som målar där jag bor nu heller :( Tråkigt men sant. Graffen kanske kommer att dö ut endå? :O
Live Hard, Die Young
den kommer absolut inte dö ut om andledningen är att det är för hård bevakning kommer scenen flyttas till lagliga väggar och fames så det är lungt =)
Färgblind >> På ett sätt har du ju rätt men man vill ju endå ha en olaglig graffscen också?
Live Hard, Die Young
Fronh P0 defenetivt...
""-ThinKuKNoW-"
jag tror det har och gora med att d e so jevla dyrt o mola so d gor inte o go d so ofta och d blivit mycket svarare att racka burkar
* FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! * FUCK YOU! *
alla måste måla mer och bomba mer så blir allt så jävla fint hardcore for life!!!!!