I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

5 underskattade MCs

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2011-09-09 12:30

5 underskattade MCs

110% säker på att det här ämnet redan finns minst en gång, men lyckas inte söka fram det?

Droppa fem MCs du älskar som du tycker åtnjuter för lite cred. De behöver inte vara i rangordning, men motivera gärna valen.

Mina:

1) RAMMSLLZSS
(Helt sjukt att alla alltid glömmer honom på top 50-listorna!)

2) Percee P
(Väldigt mkt mer cred nu än för tio år sen när folk på nätforum frågade WHO?! när man droppade honom, men fortfarande gruvligt underskattad)

3) Smiley The Ghetto Child
(Delvis hans eget fel pga släppt så lite material, men nästan varje låt han gjort är en smocka. Hans låt är ju även bästa spåret på Ownerz, så trodde hans hype skulle växa, men det gjorde den väl...knappt?)

4) Heather B
(Vart tog credden vägen? Smått bortglömd av rävarna och nästintill okänd bland the young'uns. Har fler feta låtar än många kändare MCs!)

5) MF Grimm
(Känns som han hamnat i skuggan av DOOM för att folk bara pallar en MF, men han är en av de bästa gatupoeter jag vet, thinking man's 2Pac!)

Vet inte om det är min top 5 och de är inte nödvändigtvis i ordning. Men det är fem stycken jag tycker är väldigt underskattade iaf!

Peace

DJ

2011-09-09 12:42
Eeeh...#1 ska alltså vara Rammellzee. Försökte kopiera in den här andra snygga stavningen:

Men det blev tydligen pannkaka :(

Sen kan jag tillägga Roc Marciano. Har visserligen fått lite hype senaste året tack vare Marcberg men är fortfarande mad underskattad för att vara en av tidernas mest originella och tighta!
DJ

2011-09-09 13:05
Och på min motivering på Rammell hade jag lagt in en hakparentes i parentesen där det stod "även jag!" men hakparenteser tolkas nog som kod...

2011-09-09 20:32
Trodde jag kunde en del hiphop men jag vem är denna Rammellzee? Berätta mer?
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
Producent

2011-09-09 23:00
Billy Danze inte för att han är så jävla bra utan för att han är underskattad. Alltid "on point", grym röst, nice delievery, grymt flow-M.O.P är legendariska.

Havoc-En av mina favorit M.C's, älskar hans attityd, mentalitet, flow, wordplay.

Cormega kanske inte så underskattad men en av de bästa m.c's hitills.

Tragedy Khadafi Samma som med Cory McKay

Det finns säket massor med underskattade rappare men det var bara de här 4 som jag kom på rent spontant just nu "under the influence".
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-09-10 08:50
Jay-z han är jävligt underskattad

Eminem ja han med

Lil wayne han sålde bara 960 000 första veckan men han borde sälja 2 milli

tupac han är legend. Sluta sova

Biggie Vem har bättre flow än biggie?? sen sålde han diamnod men det borde egentligen bli 2 diamond.

Hahaha om någon undrar så är svaret ja jag skojar hehehe
DJ

2011-09-10 10:04
Dopeness: Håller med om Billy Danze

Fletch: Du lär ju ha hört Beat Bop med K-Rob och Rammellzee? Den som Basquiat proddade och gjorde omslaget till, länge den dyraste hkiphoptolvan. Brukar ofta ligga med på old school-samlingar om inte annat. Han var en grym, originell MC och även målare. Med i Wildstyle också. Gjorde väl lite mer experimentell musik på ett annat sätt senare i livet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rammellzee

Beat Bop

Flowmonstret:

2011-09-11 11:00
3) Smiley The Ghetto Child
(Delvis hans eget fel pga släppt så lite material, men nästan varje låt han gjort är en smocka. Hans låt är ju även bästa spåret på Ownerz, så trodde hans hype skulle växa, men det gjorde den väl...knappt?)

Håller med han är riktigt nice!, särskilt hans mixtape "The Antidote" som egentligen känns som ett album med original beats's, för er som inte hört den plattan så rekommenderar jag starkt att ni kollar in den.

Han har också en jävligt tung låt på Grim Team's samlingsplatta: Once Upon A Time In America "The Prequel" (också en bra platta).

Kommer själv inte på nån egen lista just nu men håller med "Dopeness P30" lista: särskilt Cormega & Tragedy.

2011-09-12 12:09
Egentligen tycker jag att Charizma borde lyftas upp högre, men så hann han ju inte göra så mkt innan han försvann...
Drumaddic fix your habit like a crack-addict.

2011-09-12 13:23
Har fyra ryggsäckar som är handmålade customjobs av Rammellzee, decksen han gjorde åt supreme i samma veva är värd tusentals dollar styck.

Betydligt mer begåvad som konstnär än han var mc.

Poet

2011-09-12 17:53
Ali Vegas och Zion-I är de enda jag kommer på sådär på rak arm.

Vill säga AZ också, men han får skylla sig själv lite för att hans karriär inte riktigt gått så bra.
At the gates of Eternity...
Skivsamlare

2011-09-12 19:41
Jamal från Illegal: Släppte klassiska "Last Chance No Breaks" 1995 och på den finns tex. fantastiska "Keep It Real" som är en all-time-classic i mina ögon :)

Danjamowf: Från Supafriendz crewet där även Mad Skillz ingick. Släppte aptunga "Word Of Mowf" 1997 där denna dänga kunde hittas:

Teflon: Hängde med M.O.P. och var medlem i Firing Squad, släppte "My Will" 1997 och har bara försvunnit sedan dess.

Jon Murdock: Sjukt begåvad MC som ingår i The Lost Children Of Babylon gänget.. För er som inte hört denna snubbe kan jag verkligen rekomendera honom, och den här låten speciellt som är bland det bästa jag hört post-2002.

och sedan så co-signar jag på Smiley The Ghetto Child..!

DJ

2011-09-12 22:20
1. Charlie Brown från Leaders Of The New School
Sjukt underskattad och alltid i skuggan av Busta.

2.Smoothe Da Hustler & Trigger Tha Gambler
Kan inte fatta att dem inte blev större. Visar på den här låten ett så översjukt

3. King Tee
Kommentar överflödig

4. Dres (Black Sheep)
Bästa rapparen i Native Tounges.

5. MF GRIMM
Instämmer helt med Soul Survivor på Tupac-referensen.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2011-09-12 22:21
1. Twisted Black - Fantastisk storyteller som fått på tok för lite uppmärksamhet. Både Street Fame och grejerna med One Gud Cide är guld.

2. O.C. - Borde vara betydligt större. Word...Life är en klassiker.

3. Last Emperor - Music, Magic, Myth är helgjuten.

4. Big K.R.I.T. - Ja, ni kommer höra mig fortsätta tjata om honom ett bra tag till. Ett jävla geni till ordsmed.

5. Masta Ace - Särskilt hans senare alster är extremt underskattade. A Long Hot Summer och Disposable Arts är låtskatter av rang.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2011-09-12 22:51
Jamal riktigt tung.

Word up Smoothe and Trigger, måste lyssna mer på dem än jag gjort.

Sen O.C. och Masta Ace, visst de är väl underskattade på ett sätt av the general public, men de känns lite utom tävlan på ett annat sätt, eftersom de är riktiga legender bland heads.

Fett kul att Jon Murdock-låten inleds med låten som Chris Farley och David Spade sjunger i bilen i Tommy Boy eller Black Sheep! :)

2011-09-13 10:31
Teflon: Hängde med M.O.P. och var medlem i Firing Squad, släppte "My Will" 1997 och har bara försvunnit sedan dess.

Han har ju inte försvunnit helt, han var ju t.ex med på Dj Premier's senaste, tror även han ska släppa en skiva med Premier.

Annars är han väl någon slags tränare nuförtiden.

2011-09-13 20:56
På tal om Masta Ace så är hans polare Apocalypse rätt underskattad. Speciellt på Disposable Arts!

h

Den mest underskattade är dock nästan Phife Dawg. Tala om att Q-Tip fått all hype!

Sen tycker jag Nutso är bra. Och den snälla mannen från södern - Supastition aka Kam Moye.

Hejdå!
Producent

2011-09-14 22:55
QNS-D Håller med om O.C.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-09-15 00:51
AZ
En äkta lyricist! Lyssnar man på låtar som Life's a bitch, Rather Unique och Uncut raw blir man lite förvånad att han inte fått den uppmärksamhet han förtjänar.

Havoc
Folk snackar om hur bra Prodigy är men folk verkar inte lägga märke till hur jävla bra Havoc är. Tycker att han har riktigt skönt flow. Sen är han ju en jäkel på att göra beats också!

Trife Diesel
Lyssna bara på tex Biscuits med Ghostface Killah.
En MC med så skön röst, så bra flow och så sköna lines inte får den uppmärksamhet han förtjänar gör mig sorgsen.

Singapore Kane
En av mina personliga favoriter! Fastnade för honom direkt jag hörde honom och är fortfarande lika fast. Dock verkar han alltid få stå i skuggan av resten av snubbarna från Boston.

Roc Marciano
En MC jag har mycket höga tankar om. Hörde talas om honom först 2007 när jag hörde hans låt på Marco Polo's Port Authority. Trodde dock att jag skulle få höra mycket mer från honom men tycker det har varit ganska tyst även om han släppte ett album förra året.

Bubblare:

Vakill
Masta Ace
O.C
Ed O.G.
grek

2011-09-15 01:08
AZ håller jag väl med om. Men musik är ju så personligt så samtliga är ju biased i den här frågan.

Kommer på en för tillfället - One Be Lo.
I want to name my kids after people I hate,
so I can beat them -
and feel good about it.
Rappare

2011-09-15 07:08
Mayhem Lauren - Diggar snubben som fan. Speciellt låten Got the fever
DXA - Dessa grabbar levererar verkligen soft old school. Jag gillart, kolla in låten Fresh med dom. Fin som snus.
Roc Marciano - Motivering? Marcberg LP
Apathy - Alltid diggat men han hamnar jämnt i undanskymdan. Han får väl leta sig ur från skogen i Conneticut.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
DJ

2011-09-15 10:15
Håller med om One Be Lo, Trife Diesel och Nutso!

AZ och Edo G är grymma. Edo är en av mina favorit-MCs. Men då båda är riktigt stora som jag ser det passar de inte riktigt min tolkning av att "få lite cred".

Phife och Havoc är svårbedömda. Ja, de har hamnat i skymundan av sina partners, men de är fortfarande stora. Svårbedömt. Men visst, underskattade på ett sätt.

2011-09-15 21:42
Har tänkt efter lite..

Herb McGruff
Vakill

Dessa skulle jag nog byta ut mot AZ och Havoc
grek

2011-09-15 22:37
Nejdu Soul, jag skulle nog säga att Havoc verkligen inte är underskattat. Men Phife, ingen snackar om Phife, ingen lyssnar på Phife och få uppskattar Phife. Trots att snubben släppt ett av dom bästa albumen på 2000-talet.

2011-09-15 22:38
Sen är ju varken Marciano eller Lauren underskattade. Folk är ju som tokiga i bägge.

2011-09-15 22:42
Är folk galna i Roc Marciano?
Isf märks det då inte iaf.
grek

2011-09-15 22:43
Förlåt om jag spammar nu men jag skulle också vilja säga att kvinnliga MC's generellt är ganska underskattade...vilket är synd. Speciellt Rah Digga.

2011-09-15 22:44
P-Nut: Fråga 30 personer på Whoa vilken förra årets bästa platta var! Jag, liksom många andra kommer att säga Marcberg.

2011-09-16 00:21
Mycket dåligt argument!
Godtas ej!

Om du kommer med ett påstående ska du kunna backa upp det också!

Står fast vid att han är underskattad. Han har inte fått den uppmärksamhet han förtjänar och det gör honom underskattad.

grek
DJ

2011-09-16 10:19
Fletch OK, så det du egentligen menar är typ att Phifes solokarriär är underskattad i jämförelse med ATCQ? För om du säger "ingen lyssnar på Phife" kan det ju liksom inte vara Buggin' Out vi snackar om. Finns väl knappt en person som gillar hiphop som inte älskar den.

Det kan jag väl i viss mån hålla med om, även om jag tyckte det var rätt mkt buzz kring Ventilation när den kom. Sen tycker jag iofs helt ärligt inte det varit Low End Theory-klass på Phifes solomaterial direkt, men det är ju en smaksak. Melody Adonis är en otroligt fet låt iaf. Klassiker.

Roc Marcy är mkt populär i vissa väldigt, väldigt små kretsar. Men det händer fortfarande att man får introducera honom för folk som aldrig hört talas om karln. Sen när man gör det älskar de honom. Det är väl kanske snarare "orättvist okänd" än underskattad om man ska grotta ner sig i semantiken. Men det gäller nog hela min lista isf. Sen tycker jag t.ex. Action Bronson har mkt mer buzz än Marciano. Kanske beror på vilka man känner.

Lauren? Vaddå, Meyhem? Var kom han in?

Håller helt med om kvinnliga MCs och Rah Digga.
DJ

2011-09-16 10:24
Ju mer jag tänker på det tycker jag inte Ventilation var underskattad heller, haha...

Först var det en jävla hype på Jay-Dee tolvan. Folk snackade om den, den hyllades som fan i Fatboss och t.o.m. Gidappa vill jag minnas. Blev en hel intervju. Sen kom albumet och stod framme bland nyheter i alla butiker, videon spelades på TV flera gånger osv. Jämfört med Marcberg var Ventilation typ en Busta Rhymes-platta. ALLA är intresserade av vad en f.d. Tribe-medlem gör liksom.

EDIT: Ser nu att han släppt nåt i år också. Om du menar den är det en helt annan grej. Visste inte ens om att den fanns! :D
Skivsamlare

2011-09-16 11:35
Så många som redan nämnts, svårt att komma på fler.

Blu, fast han har väl iofs fått jävligt mycket hype på senaste tiden..

DXA, som någon nämnde där uppe tycker jag DXA får för lite love. Sjukt grymma produktioner och fet rap.

Grap Luva, Pete Rocks bror. Del av InI. Slept on.. Släpper ju platta genom slice of spice nu i veckan.

Soundsci, JonnyCuba, Audessey, DJ Ollie Teeba, U-George och nu även Oxygen med 2010 års feta dänga "Gone diggin' ".

Finsta Bundy, en av de fetaste grupperna från 90talet imo, och ändå vet så få om att de existerar.

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-09-17 17:32
Smoothe Da Hustler & Trigger Tha Gambler
Kan inte fatta att dem inte blev större. Visar på den här låten ett så översjukt

Håller helt med där!. Broken Language tracken är ju helt galen.
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns

2011-09-20 01:17
finns många man kan nämna här..

håller me om havoc sjukt underskattad
BG äckligt underskattad
Z-ro
kurupt (en av tidernas bästa)
Bun B
nu tycker dom flesta att ja är galen men måste fan nämna Max B ,vilken artist !

finns många många andra me dessa kom upp först

2011-09-20 13:38
Skyzoo är underskattad alltså, sjukt bra rimteknik o ändå så verkar han inte vara så igenkänd av tidningar eller sälja så mycket.

Dannu
från Visionaries, känns knappt som någon känner till hans namn men nästa gång ni lyssnar på en visionaries låt där han rappar, CHECK killens flow ohc hur innehållsrikt han rappar !

Extra Prolific gjorde en galet bra solo platta, underskattad MC från hieroglyphics campet.

Killa sin kanske inte den mest underskattade bland folk som gillar massa Wu tang hangarounds,men inom rap i övrigt verker folk inte fatta att snubben har skills.

AZ Mest underskattade NY rapparen ever ?

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-10-01 16:22
nine. make or take med smoothe da hustler säger allt!

2011-10-26 17:10
Håller med om Charizma och MF Grimm och ja Grimm har hamnat helt i skymundan bakom MF Doom, som inte är dålig heller iofs. Men mer ljus på Grimm!!
Réussir, s'évanouir, devenir un souvenir

2011-11-01 12:33
Soul: Jag menar Ventilation, älskar den! Såg nu att Phife kommer till storstan också, kul!
DJ

2011-11-01 12:58
Fletch:

Jepp, men det är så sjukt mkt konserter nu att jag inte ens vet om jag ska gå! Shyheim nyss och inom kort Just Blaze, Action Bronson, Phife och Smif-N-Wessun. Ketchupeffekt som gör att man måste sålla lite! Vore otroligt kul att se Phife dock. Tycker synd om de som dessutom gillar Rhymesayers och har ytterligare en att ta ställning till!

2011-11-01 13:04
Lite OT: Men vart tog "Nine" vägen?
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
Konsertbesökare

2011-11-05 23:22
Spontant kommer jag på Black Thought och Pace Won. Tycker inte Black Thought fått den cred han förtjänat. Pace Won för hans galna punchlines.

Lyricist

2011-11-06 05:33
1: Kno från CunninLynguists Borde få mycket mer uppmärksamhet enligt mig, lyssna på hans rader på låtarna 616 Rewind, Lynguists och Thugged out since cub scouts så fattar ni nog varför

2: Prevail från Swollen Members grymt underskattad rappare och förtjänar den uppmärksamheten som Mad Child får då han är en mycket bättre rappare, lyssna på Pressure och Watch this

3: Az, Måste hålla med ILLINI_DUDE där AZ är en mina favoritrappare, Problems måste ju vara en av dom bästa hip hop låtarna som har gjorts ;D

4: Classified, Kanadensisk rappare med ett skönt flow men har glömts bort sen hans första skiva

5: Black Milk, Har gjort många låtar med riktigt stor artister och även producerat låtar åt tex. Common, Masta Ace och Royce da 5'9 ( som också är alldelles för underskattad)
men ändå har han inte fått den uppmärksamheten han förtjänar, lyssna på Losing out med honom och Royce, Grym Låt! :D
Where's my sandwich? Oh There's my sandwich! i got a blind date with destiny like any average joe

2011-11-09 01:05
Bayfotter: Second that!

2011-11-10 02:10
ok. mina two cents:

1. RA. Scion.
Kan mycket väl vara, i mitt tycke, en av de bästa MCsen som någonsin rört micken. Hans flow & vocabulär och sociala kommentarer är unmatched. Jag menar, KRS-One supportar mig i det här, det säger väl något. Gör mig ytterst ledsen att jag aldrig ser att någon nämner honom. Kolla "hans" grupp common market. Awesome.

2. Buff1
Ruggigt duktig Detroit MC som jag inte ser så mycket om alls. Skönt flow, finurliga rim, bra huvud på axlara och oväntat mångsidig. Skivan There Can Be Only One e klockren.

http://www.youtube.com/watch?v=Lnk02VZetCo

3. Nine
Nån hann före mig men det gör mig bara glad. Original gravel voiced spitter. TOK skön att lyssna på. Synd att hans senaste releasen va.... meh.

4. Sene
Jävligt skön common man rappare. Bra rim, bra flow och bra syn på livet. Släppte A Day Late & A Dollar Short 2009 producerat av Blu. Hur bra som helst.

5. Heavy D
Kanske extra mycket som har skrivits om honom nu på sistonde och det e ju ganska typiskt för hiphop communityt. Vi visar ingen uppskattning förrän man e död. Kanske e så när det gällar all konst iofs. Jag e iaf ett fan sen länge , äger några skivor och vinyler (värdeökning...) men hans flow, karisma, danssteg ;) och allmänna musik e ju hur bra som helst. Hela blue funk skivan (första gången biggie hörs på wax) e classic. I mina ögon. RIP Overweight Lover, Waterbed Hev, The Heavster, Heavy D!

life is still a bitch....
but sometimes to unwind she lets me feel her tits.

2011-11-10 06:07
Bone Thugs-N-Harmony enough said!

INGEN har bättre flow än dom!
Old school Rap
Gangsta Rap
DJ

2011-11-10 09:41
Silver Soul: Frågan är ju som vanligt "underskattad av vem?" Heavy D är tydligen underskattad av yngre generationer. Det märks ju om inte annat på att typ 4 pers skrivit i RIP-ämnet här på whoa... Men alla som minns hans storhetstid håller väl ändå the Heavster rätt högt? Sån artist som alla har 3-4 tolvor med om inte annat. Och en av kanske 5 MCs som mina polare som inte lyssnade på hiphop hade koll på back in the day. Men iofs tycker jag hans MC skills kunde framhållas mkt mer. Han var ju mkt mer än bara en entertainer och det är lite synd att vissa ibland velat slänga in honom i clown-facket med MC Hammer och Vanilla Ice, i stället för att räkna honom som riktig MC.

2011-11-10 10:42

Soul_Survivor

Det e det sista som du skriver som jag menar lite på. Visst, alla tycker ju att det e kul att spåra ut till Now That We Found Love typ kl 02:00 på en hemmafest men hur många e det som nämner killen i topp 50 äns? Han har ju flow för alla dagar i veckan, karisma som få, killen gjorde respektfulla låtar (inte för att det e ett krav men iaf) till både tjejer och resten Pete Rock säger ju till och med "I can't curse cus heavy d said so". Han va the complete package. Verkade sjukt trevlig också i intervjuer.
Och det där med uppskattad i sin tid kan man ju applicera på typ Rock Marciano, han e ju ruggigt uppskattad nu, kanske inte för tre år sedan men just nu så ligger han på toppen på många "heads" listor. Betyder inte att han inte e underskattad för det.
DJ

2011-11-10 10:54
Silversoul

Jo, alltså det är karisman han får mest cred för och han verkar verkligen ha varit en hedersknyffel. Men han borde få mer uppmärksamhet för sina skills, absolut. Och det blir intressant att se var Roc befinner sig om femton-tjugo år.

2011-11-10 13:10

Soul_Survivor

Så länge han inte hamnar på Papoose status e jag nöjd. Ser honom landa på ungefär en Raekwon nivå. Skön äldre rappare som droppar sin stil fortfarande och respekteras för det.
DJ

2011-11-10 14:08
SilverSoul

Fortsätter han hålla samma höga kvalitet som idag på 2-3 album till borde han bli ihågkommen som en av de största genom tiderna, imho.

2011-11-10 16:08

Soul_Survivor_II P33

Nu kan det ju va så att jag e lite felinformerad eftersom jag inte e helt insatt i Roc Marciano förutom att jag diggar hans musik men han har väl legat i ett tag och måste ju vara till åren, e det inte lite sent för honom då att gå till historien som en all time great? Jag menar, UN skivorna kom väl ut ca 02-05 och innan dess hade han hängt med busta ett tag. En kille som utan tvekan har skills men Marcberg e väl första skivan som verkligen levererat. U N or U Out har ju sina pärlor men är lite ojämn annars i mitt tycke och sen har han ju varit fet på några features men jag tror inte att det räcker för att sätta honom i samma fack som en rakim, kane, ll, jay, biggie, pac, Krs, shan eller vilka man nu har i toppen. Kanske a working mans greatest of all time.