Tids nog kommer det fungera. Inte många Kineser som gråter om man pratar om Djingis Khan nu för tiden. Grejen är ju att ordet förmodligen aldrig kommer att dö ut. Då är det bättre att avdramatisera det helt istället för att det ska ligga och vara laddat i all evighet.
njut
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rubio X1 du verkar sätta lite väl stor tilltro till anonyma uttalanden av anonyma källor på anonyma internet...
därmed inte sagt att det du skriver är orimligt.
djingis khan/nigger finn ett fel.
Catapults Ent.
Rubio man brukar åtminstone bruka kunna förbeställa den på några siter.
You remind me of school on a Sunday, No class /Pick It Up- Redman
Spell att nigger är "mer färskt"?
Demento: Det anonyma uttalandet tar jag för vad det är. Jag har inte trott överhuvudtaget att skivan skulle kunna släppas med den titeln och därför låter det inte osannolikt att det kan vara ett verkligt uttalande från nån på Def Jam. Vi får väl se. Men jag personligen skulle kunna sätta en rejäl slant på att "Nigger" aldrig kommer att släppas på Def Jam eller nåt annat stort skivbolag. Money talks och om inte Walmart, Best Buy etc vill skylta med en skiva som har titeln "Nigger" (vilket de med all sannolikhet inte vill) så kommer skivan troligen heller inte släppas med den titeln. B-Zo: Nej man brukar inte kunna förbeställa om inte skivan ens har ett officiellt releasedatum och inte ens på Def Jams hemsida finns nån info om datum eller ens att den är på G inom kort. Så nej, då brukar det också vara svårt att förhandsboka.
www.plaingold.com
Nas - The Album Previously Known As N-word
Lyor Cohen har redan sagt att dom är till 100% bakom Nas skiva. Och den texten Rubio kopiera in här är från MediaTakeout, alla deras nyheter är ren bullshit. Varför skulle Wal-Mart, Best Buy osv bry sig om Nigger när dom sålde Public Enemys skivor? Dom sålde säkerligen ODB skiva med
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag vet inte vem som är dummast... idioten eller den som följer idioten. broder och explicit, ni har en grymt konstig syn på ämnet, men den är inte min att döma. bara att skaka på huvet åt. den som kliver upp till nas och säger: "Tja nigger hur e läget?" får en femma av mig anytime.
Catapults Ent.
Det som är mest fascinerande är att ett gäng förmenta hiphopare kacklar som en bunt hönsmed löss i fjädrarna om skivtiteln när den enbart innehåller deras favoritrappares tredje favoritord (tätt efter kombon "me/my/I" och "bitch"). Jag avskyr det ordet (i likhet med övriga rasistiska invektiv), men jag skulle kunna ha det som skivtitel för att bevisa en poäng. Som Spell sa: "Jag ser massvis med nördar från annat ursprung som nyttjar orden vardagligen, vilket är fruktansvärt respektlöst och pinsamt. "Explicit - Har "Djingis Kahn" någonsin varit ett (utbrett) invektiv mot kineser? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
"Explicit - Har "Djingis Kahn" någonsin varit ett (utbrett) invektiv mot kineser?" Vet inte, men jag tvivlar ju på att han var speciellt omtyckt i Kina efter hans dödståg.
njut
Så du gör alltså jämförelser med saker du inte har en susning om? Bright... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
" Så du gör alltså jämförelser med saker du inte har en susning om? Bright..." Jag har ju ändå ingen jävla aning om hur svarta människor känner när någon säger neger till dem. Tycker bara det är sjukt konstigt att haka upp sig på ett ord som var ett nedsättande år för flera decennier sen och sedan använder det själv och säger att vita inte får använda det på grund av historien. Tycker all rasindelning är idiotisk och säger man att svarta får säga neger samtidigt som vita inte får det blir det helt konstigt tycker jag. Sen är det väll onödigt ord att användas både av svarta och vita kanske, men det kommer inte sluta existera, då är det lika bra att avdramatisera det så svarta slutar ta illa upp i framtiden.
njut
broder_d: Lyor Cohen har redan sagt att dom är till 100% bakom Nas skiva. Och den texten Rubio kopiera in här är från MediaTakeout, alla deras nyheter är ren bullshit. Varför skulle Wal-Mart, Best Buy osv bry sig om Nigger när dom sålde Public Enemys skivor? Dom sålde säkerligen ODB skiva med 1. Vad har Warners Musics VD Lyor Cohen med saken att göra? 2. Ja, MediaTakeout skriver ofta ren BS, men en del sanningar glider förbi mellan varven. Och jag tror på riktigt att så fallet med den här skivan. 3. Public Enemy har mig veterligen aldrig släppt en skiva som det står ordet "nigger" på framsidan av. ODB:s skiva skrev inte ut albumtiteln på omslaget utan körde nån variant med stjärnor/asterisker och NWA:s Niggaz4life fick heta Efil4zaggin. Det är inte titeln i sig eller vad låtarna heter utan att det på omslaget ska stå ett ord som är extremt jävla laddat och mer så i USA än någon annanstans på planeten. 4. Hur många människor som helst kan gå ut och säga att de stödjer valet av skivtitel. Jag skulle vilja höra hur det låter i Def Jams styrelserum om saken. För faktum är att trots att Nas själv för två månader nämnde februari som tänkbar månad för release, så har Def Jam inte med skivan på sin lista över kommande releaser ens.
www.plaingold.com
Okej, så trots att det är en allmänt utbredd uppfattning att svarta personer kan ta illa upp att kallas för rasistiska invektiv så har du lyckats missa det. Ytterligare en stilpoäng till dig. Det var ett nedsättande ord för flera decennier sedan och det är ett nedsättande ord idag. Även de som påstår sig vilja "avdramatisera" det använder det som ett angrepp vid tillfälle. 10-4, over...
"Okej, så trots att det är en allmänt utbredd uppfattning att svarta personer kan ta illa upp att kallas för rasistiska invektiv så har du lyckats missa det. Ytterligare en stilpoäng till dig." Det är ju rasistiskt laddat för att en del konstiga människor verkar vilja att det ska vara det. Som sagt, ordet kommer alltid att finnas och det är bara dumt att ha ett laddat ord kvar istället för att avdramatisera det. Kan även säga att jag inte använder ordet som ett angrepp vid något tillfälle.
njut
Så säkerligen. Håll dock gärna din avdramatiseringskampanj långt borta från mig. Vad kommer härnäst? Avdramatiseringskampanjen för tjejer - "Våga kallas hora"? 10-4, over...
"Vad kommer härnäst? Avdramatiseringskampanjen för tjejer - "Våga kallas hora"?" Inte riktigt samma sak eftersom tjejer oftast inte refererar till sig själva med ordet hora. Sen tror jag nog inte jag kommer dra någon kampanj om det hela, tycker inte det är så jätteviktigt att engagera alla i att avdramatisera det ordet. Men jag tycker det är konstigt att inte vilja avdramatisera det när det redan används i stor utsträckning utan den negativa laddningen. Antingen ska det ju vara helt tabu att säga det, oavsett vilken färg man har på sitt skinn, eller så ska det vara fritt för alla att använda ordet.
njut
* "Inte riktigt samma sak eftersom tjejer oftast inte refererar till sig själva med ordet hora. " - Så majoriteten av afrikanerna och de med afrikansk härkomst refererar till sig själva som "niggers"? Det var en nyhet för mig. Det är även någonting som jag tror du rakt av drar från den massmediala bilden av en svart människa som varandes en arg ung man från det amerikanska ghettot. Skärp till dig. 10-4, over...
"- Så majoriteten av afrikanerna och de med afrikansk härkomst refererar till sig själva som "niggers"? Det var en nyhet för mig. Det är även någonting som jag tror du rakt av drar från den massmediala bilden av en svart människa som varandes en arg ung man från det amerikanska ghettot" Det är ju de från amerikanska ghettot som syns mest, hur fan ska jag veta vad de i afrika kallar sig. Det finns ju massa svarta i Sverige som refererar till sig själva som negrer. Jag kan ju bara utgå från det jag sett och hört. Majoriteten av negrerna i afrika pratar väll inte ens engelska så de skiter la i det.
njut
Nu har jag visserligen tagit detta för långt. Ser själv att det jag säger inte är helt logiskt, men jag tycker fortfarande att det är konstigt att inte vilja avdramatisera det. Nog om det, känns som att det börjar svänga från topic mer och mer.
njut
explicit, det är bra att du tar det långt, för det är nog först nu du har chansen att försöka förstå hur det känns för en person med afrikanskt ursprung att bemötas med ordet. i vissa fall låter det som om du är avundsjuk på folk med afrikanskt ursprung för att de "får nyttja" ordet, men inte du? kanske är jag fel ute, men det finns många som , tragiskt nog, är det... inse faktum, vissa ord har en historia som bör respekteras, fin tanke att du vill... ja du.. avdramatisera ett ord i princip helt i onödan.. jag menar, vad i helövete ska DU med det ordet till från första början??? använder du ordet idag förresten? btw, försök avdramatisera andra roliga ord eller fraser med historisk eller etisk tyngd som kanske; "Gud" "Heil Hitler" som ditt upptagna exempel - "Hora". Jag skulle istället föredra att ord som n****r försvinner och glöms bort, yttrandefrihet i all ära, men vissa laddade ord bör hanteras med respekt. jag säger som tidigare; vill du avdramatisera ordet så är du välkommen hem till mig i Tensta och skrika dig hes en hel dag, om du orkar ( eller överlever för den delen ;)
Catapults Ent.
Nej jag är inte avundsjuk. Tycker bara det är fel att vissa får göra en del saker som andra inte får pga hudfärg. Tycker all rasism och rassegregation är så jävla fel bara.
njut
Rubio oj menade L.A Reid , blandar lätt ihop alla som styr där borta på Def Jam. Jag har aldrig varit med om att Mediatakeout har varit rätt förutom med deras Remy Ma story
Explicit - När du försöker avdramatisera det: avdramatiserar du det bara med dina vita polare eller avdramatiserar du det även när afrikaner är i närheten?
* "
Det är ju de från amerikanska ghettot som syns mest, hur fan ska jag veta vad de i afrika kallar sig. "
- Men ändå uttalar du dig tvärsäkert om att
inga svarta tar illa upp.
* "
pratar väll inte ens engelska så de skiter la i det. "
- Så du skulle tycka det var helt okej om nån latino kallade dig (eller framför allt alla ur din folkgrupp) för "maricon", "puta" eller annat invektiv bara för att du inte förstår språket?
Gör det skillnad om du får orden översatta åt dig, eller är det fortfarande helt okej?
Ang. att tjejer inte kallar sig själva för "hora":
bokhora.se/blog/ blogg.expressen.se/super_woman/ Går att hitta ett gäng töser på Whoa med samma eller motsvarande suffix, så det är bara att stolt gå ut i världen och "adramatisera" hora också.
10-4, over...
hittade något intressant på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger som kan vara värt att fundera över.
jag citerar:
"
Ordet härstammar från spanska , portugisiska och äldre italienska negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse. Som beteckning för svarta folkgrupper började det användas i de germanska språken i och med slavhandeln med Spanien och Portugal ." Enligt min uppfattning så förstår jag det som att ordet "neger" och "nigger" kom till under slavhandeln. Med andra ord ett ord med klar negativ innebörd.
"
Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av många vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv . Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt ." Jag kan förstå hur folk har växt upp med termen "neger" som neutral och endast negativ om man sätter ett "jävla" neger , framför. Jag pratade om detta med en närstående som också blivit utsatt för ordet i negativ klang och fick höra att denne person skulle tycka det var skönt om ordet avdramatiserades och inte kunde uttnyttjas i syfte till att förolämpa.
visst var det intressant att höra detta från en person med afrikanskt ursprung, men samtidigt står jag nog fast vid respekten för att folk ändå ska ha rätten att få kännetecknas vid en nationalitet, en kultur eller kanske karaktär, framför en term som placerar vissa folkslag i ett fack majoriteten anser som nedvärderande.
Catapults Ent.
"När du försöker avdramatisera det: avdramatiserar du det bara med dina vita polare eller avdramatiserar du det även när afrikaner är i närheten?" Jag försöker inte avdramatisera det, jag tycker det borde bli avdramatiserat. "- Men ändå uttalar du dig tvärsäkert om att inga svarta tar illa upp." Har jag aldrig sagt. Klart som fan det finns de som tar illa upp. "- Så du skulle tycka det var helt okej om nån latino kallade dig (eller framför allt alla ur din folkgrupp) för "maricon", "puta" eller annat invektiv bara för att du inte förstår språket?" Jag skulle inte bry mig det minsta faktiskt. Förmodligen skrattat lite. "Ang. att tjejer inte kallar sig själva för "hora":" Klart det finns tjejer som kallar sig hora, därför jag sa att de flesta tjejer inte gör det. "Jag kan förstå hur folk har växt upp med termen "neger" som neutral och endast negativ om man sätter ett "jävla" neger , framför. Jag pratade om detta med en närstående som också blivit utsatt för ordet i negativ klang och fick höra att denne person skulle tycka det var skönt om ordet avdramatiserades och inte kunde uttnyttjas i syfte till att förolämpa." Det är precis så det är. För mig är ordet neger bara en synonym för en svart människa, helt utan någon negativ laddning. Men för det går jag inte runt och säger neger hela dagarna, eftersom en del tar illa upp.
njut
"Det är precis så det är. För mig är ordet neger bara en synonym för en svart människa, helt utan någon negativ laddning. Men för det går jag inte runt och säger neger hela dagarna, eftersom en del tar illa upp." ... i och med att ordet ursprungligen kommer ifrån sammanhanget som skällsord i negativ och nedvärderande syfte i samband med slavhandeln.
Catapults Ent.
Spell... Niger är svart på latin
Såg inte ditt tidigare inlägg...
Enligt min uppfattning så förstår jag det som att ordet "neger" och "nigger" kom till under slavhandeln. Med andra ord ett ord med klar negativ innebörd. Det kom ju dock inte till under slavhandeln, utan innan. Svart va ju fortfarande negro på spanska innan slavhandeln... Am I right?
Explicit: Varför i hela världen ska man avdramatisera ett i högsta grad kränkande och negativt laddat ord? Det betyder ju vad det betyder. Antingen är man en idiot och använder ordet eller så är man vettig och försöker använda något av alla de icke-kränkande ord som finns för att beskriva de människor som omfattas av ordet ifråga. Bara för att ordet avdramatiseras så försvinner ju inte problematiken kring att det används. Så länge det finns ett "behov" hos vissa att kränka folk för deras hudfärg så är det ett problem, inte ordet i sig.
www.plaingold.com
hiccory om du läser en gång till så upptäcker du att ordet "neger" och "nigger" kom till från spanskans "negro" (svart) och latinets "niger" (svart). dvs, orden kom upp i samband med slavhandeln.
Catapults Ent.
har inte följt denna diskussion alls, men är det ok att använda orden "negro" och "niger" för att tilltala folk då? dessa är ju ursprungsorden som spell sade, och därför inte bildade under slavtiden. därför bör man inte kunna koppla dom till samma negativa laddning heller, eller vad tycker ni?
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Jag förstår inte vad han vill ha sagt med det omslaget. Säger mig jack shit ful va dne också o jag digger allavrligt inte titeln....kommer att bli en vardagsord bland vita också nu tack vare han.....
http://teachmesoul.blogspot.com
etna, seriöst tänk efter en aning... "har inte följt denna diskussion alls, men är det ok att använda orden "negro" och "niger" för att tilltala folk då? " vill du bli kallad "svart"? eller "vit" för den delen? vart kommer du ifrån egentligen? svaert på den frågan är väl fan inte "vita landet"..? ;) niger och negro betyder "svart" neger och nigger är utvecklade ord med härkomst från niger och negro då slavhandlarna inte ville kalla slavarna efter nationalitet till exempelvis "afrikaner", man såg nedvärderande på dom istället och var tvugna att hitta benämningar på dom. resultatet blev alltså "neger" och "nigger". varför i helvete kalla någon svart för i huved taget? är det svårt att säga "färgad" eller "arfikanskt ursprung" eller kanske t om beskriva personens frisyr eller karaktärsdrag..? dåligt tunnelseende man är om man är tvungen att beskriva människor efter hudfärg...
Catapults Ent.
Spell P24 Det här e rätt OT men jag förstår va du menar.. Men ordet "negro" komme rinte ursprungligen som en nedvärderande betäckning på östafrikaner... Utan betydde just svart...
Och negro betyder fortfarande just svart på spanska....
hiccory... ja det var väl inget nytt..? :) eller missförstår jag din poäng kanske?
Catapults Ent.
OT Nej kanske jag som missförstod dig, trodde du tyckte att just ordet negro är ett rasistiskt ord, men det kanske bara gäller folk som inte pratar spanska? Vilket ord som helst kan få dålig innebörd om det används på ett negativt sätt va min poäng.
visst är det så, precis som jag skrev ovan; att ordet "Neger" användts en massa årtionden i sverige i neutral mening, och endast klassats som negativ om du lägger till ett "jävla" framför... jag vill bara ställa fram fakta för de som menar annorlunda, att ordet "neger" och "nigger" kom till världen i samband med slavhandeln. neger och nigger betyder inte "svart". neger och nigger betyder alltså i sammanhanget "färgad afrikansk slav med mindre värde än till exempelvis den vite mannen, germanerna som verkade under slavhandeln" det är med det syftet ordet kom till. man visste att landet hade ett namn - Afrika, men valde att känneteckna flertalet av infödingarna med benämningen "neger" elelr "nigger". om vi har ett ord för "svart" - varför använder vi det i sådana fall inte??? varför måste vi nyttja ett så laddat ord som "neger"??? fan vad trött jag kan bli på ordliberalister i vissa sammanhang... (men vad förväntar man sig här på whoa egentligen.. ;)
Catapults Ent.
Jag förstår dig absolut, nu diskuterar jag dock inte varför vi "måste" använda det ordet, personligen har jag tourettes syndrom för det mesta som är tabu tyvärr... Tolka nu inte det här som ett rättfärdigande av att använda ordet neger men tror du folk i Afrika eller Asien skulle kalla dig för Svensk, Nordeurope om du flyttade dit? Antagligen någonting med ordet vitt/blek/ljus istället, whether u like it or not... Ordet neger kom som du säger kommer antagligen från nått av de ord som kolonister använde för afrikaner, som kom till sverige och blev omskrivet till neger men från början bara betydde just svart. Jag tycker ärligt inte att ett ord som beskriver ursprung eller hudfärg kan vara rasistisk.
tycker du att hakkorset inte kan vara nazistiskt? och jo, jag tror att jag vid ett flertal gånger kan komma kallas för europén eller svensken lika mycket som vi i sverige föredrar att kalla folk efter nationalitet. jag tror verkligen inte att jag ständigt kommer kallas efter hudfärg - whitie t ex. så det handlar verkligen inte om vad jag skulle "like it or not", ledsen. :) visst skulle jag på många ställen kallas för de saker du menar, men det är naivt att räkna med att människor skulle nyttja de begreppen till vardags.
Catapults Ent.
Missförstå mig rätt kunde jag lägga till... Jag tycker hakkorset symboliserar nu det som nazi-tyskland fick det till, just en symbol för nazismen... Va som helst kan bli det man gör det till som sagt. Såg ett pogram om en kille som va halvfinsk o halv afrikan, han va iaf inte dark enough för afrika, din hudfärg skulle uppmärksammas, varför skaru debattera mot det? Det annorlunda uppmärksammas alltid. Mina polare i spanien kallar mig för "el puto sueco" till o från hoy en dia...
det är väl deras problem om det inte väljer att kalla dig för ditt namn eller dina karaktärsdrag eller nationalitet, eller hur? jag vill inte gå och propsa människor att vara politiskt korrekta, men syftar ändå till medvetenhet, jag skulle snarare vilja ifrågasätta varför du vill "debattera" mot det..? :)
Catapults Ent.
Det vill jag inte heller debattera emot... Tyvärr fick jag känslan attu såg ordet Negro som rasistisk. Även känslan attu tycker att ingen borde uppmärksammas varandras ytliga skillnader när ALLA tyvärr gör det...
om du har valt att tolka mina inlägg som vinklade så är det upp till dig.
jag skriver tydligt vad "negro" och "niger" betyder (tror t om att det var jag som drog in det i diskussionen)
jag hoppas att du inte längre "får känslan" av att jag skulle tycka "negro" eller "niger" är rasistiska ord.
jag hoppas också du "får känslan" av att jag uppfattar "neger" och "nigger" som rasistiska ord när de uppkom i samband med slavhandeln med ursprung från spanskans "negro" (svart) och latinets "niger" (svart).
dessa ord hade alltså ingen innerbörd innan slavhandlarna började nyttja dom, kom på dom, om du vill tolka mig korrekt (med relatering till ursprungsorden)
jag förstår om det är invecklat så jag gör så här istället.
läs på och fråga sen ;)
Catapults Ent.
Nej det e inte speciellt invecklat... Men du måste ju således tycka att negro är rasistiskt om en med nordeuropeiskt ursprung säger det då hans kultur snabbade upp det ordet under slavhandeln?