I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krs-One överskattad?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-08-11 17:46

Krs-One överskattad?

Börjar känna att Krs får för mycket cred för inget.......antar att många kommer hetta till på detta men seriöst....efter att ha lyssnat på hans senaste (som hade ungefär ett halvt bra spår på sin höjd) började jag skumma igenom hans äldre plattor i hopp om att komma underfund med varför han är så hypad

....och so far KRS-One - KRS-One   känns som den enda bra platta han gjort....om ni anser att jag har fel, vilken/vilka plattor utöver denna ger han rätten att vara så respekterad?

MC´s act like they dont know är för övrigt en av dom fetaste låtarna som finns, den ska han ha cred för

JKIBMM

2007-08-11 18:04
Du tycker KRS är överskattad och har ett citat av Guru?

2007-08-11 18:29
Har du sett KRS Live!?

Isf. förstår jag dig inte..

Förövrigt så tycker jag han har varit med & gjort 2 av dom starkare låtarna idag.. Classic Remixen med Rakim, Nas, Premo & co & Hiphop lives..

Dessutom får han väl inte mer cred än hans legendstämpel förtjänar!?

Han har fortfarande gjort "The MC", "Bridge Is Over" och "Sound Of the Police" m.m.

James Brown gjorde inte heller mkt vettigt mot slutet, mer än att göra tajta spelningar med nivå lite lägre än när han var JAMES BROWN.

Guru är en smakfråga, jag avskydde snubben förr, nu älskar ajg honom!
http://www.myspace.com/souldbeats

2007-08-11 18:29
idag var fel, haha.. menade i år.. :P

2007-08-11 19:40
Du skriver i din press att du, citat " Saknar tiden då hiphop var mer en musik genre istället för en miljardindustri " ... och du har mage att ens nämna KRS i en negativ klang?

KRS är en legend och en en de få som still go it.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2007-08-11 19:54
KRS är fan äldre än min farsa. En levande legend !

Classic som han gästar och Hip Hop lives med marley marl går ju båda in på min top 10 låtar detta år.

Så i mina öron är han inte överskattad.. Faktsitk !
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-08-11 19:59
För mycket cred för INGET!? Har du ens lyssnat på hans första plattor? Han är en legend, dock inte lika bra nu.
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2007-08-11 21:08

spelar ingen roll om krs-one släpper 25 skivor till utan en enda bra låt på, det han gjorde på 80 och 90 talet kan han leva på föralltid..... krs-one är kung

2007-08-11 21:14
ellr hur? KRS stays a legend. precis som Nas o Rakim
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
DJ

2007-08-11 21:26
Skit i soloalbumen, särskilt de från de senaste åren, till att börja med. Du måste börja med Criminal MInded och By All Means Neccesary för att alls kunna förstå dig på denna legend. Sen är det möjligen dags för Return Of The Boom Bap.

2007-08-11 22:19
BDP förkortas svaret på din fråga.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-08-11 22:30

Det känns som han är underskattad som fan

Shuu

2007-08-11 22:33
Han är sjukt underskattad, visst att alla intresserade och insatta hiphopheads håller honom till skyarna men att han egentligen aldrig fick den där mainstreamboomen är bara tragiskt. Istället fick diverse andra artister skina och tjäna massa cash. Kanske är han för smal helt enkelt, det finns exakt så många som gillar KRS som det överhuvudtaget kan finnas? I mina ögon är han ett geni, en av de bästa rapparna ever med massa sköna låtar.

2007-08-11 22:54
boogie down productions är det som gäller. på senare tiden har han åtdragit sig nån slags mentalsjukdom...

Poet

2007-08-11 22:57
Överskattad är han knappast. Jag älskar Kris, men hans griniga, bittra know-it-all attityd blir faktiskt lite påfrestande i längden, då det i många fall är lite dubbelmoral över hans uttalanden.

Men återigen... I love the brother! Bästa konserten jag varit på någonsin, när han var här i Malmö för lite mer än ett år sen.
At the gates of Eternity...

2007-08-12 20:34

förstod denna anstormning skulle komma........men jag har så himla svårt att falla för denna man.......jag får försöka köra igenom den ordningen du tipsa om Soul_Survivor_II P29

Psycholess P26
 . Ja, jag saknar det..men måste det betyda att jag måste behöva tycka om allt som släpptes före miljonhjulet börjar rulla på maxfart? ....jag tror ärligt talat att många diggar Krs-One bara för att folk säger att han är en legend utan att egentligen veta varför

jag skapa denna tråd enbart för att få bättre inblick i varför han är så omtyckt för jag har som sagt tidigare.....haft svårt att förstå riktigt varför

Han har haft sina stunder då jag gillat honom skarpt.....t ex i MC´s act like they dont know, South Bronx, Wannabemceez och Love's Gonna Get'cha ....detta är riktigt bra spår

men men........vet inte riktigt vad mer jag kan säga

JKIBMM

2007-08-12 20:40
Smaken är som baken, jag respekterar det. Men du kan inte komma och ifrågasätta cred? För Cred i hans klass, det är det få som når. Han är ju en av hiphopens päron mer eller mindre.

Jag tror mig sitta på alla hans plattor och flertalet som han gästar runt på mer eller mindre.

Tips, från min sida, på spår att hooka. 1987, Criminal Minded plattan från boogie down produktions, checka "9mm goes bang" och "Elementary" ... Gillar man den typen av rap så, gillar man KRS.

Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2007-08-12 20:44
sitter faktiskt och styr upp Criminal minded as we speak....jag får återkomma om en stund med min reakation...men ofta känns det som om han gnäller mycket...aja jag ska tiga tills jag lyssnat på plattorna ni tipsat om 2,3,4, 10 gånger :)
JKIBMM

2007-08-12 21:09
"jag tror ärligt talat att många diggar Krs-One bara för att folk säger att han är en legend utan att egentligen veta varför"
Eller så har de hört Criminal Minded?

Du hade på riktigt alltså inte hört Criminal Minded och sitter och snackar om folks cred i hiphopgamet?
Jävlar mig...

2007-08-12 23:58
Nej jag hade faktiskt missat den skivan, men det är väl trevligt att så pass många hjälpte mig hitta skivan.....hade aldrig ens tänkt på att söka på BDP

men om det är till någon tröst till alla mina nyfunna hatare så uppskattar jag en hel del av hans gamla grejer...men det är himla stor skillnad på hans bästa och sämsta skiva det kan man lätt säga
JKIBMM
Rappare

2007-08-13 00:10
nån leker oldschool men dissar oldschool!

tror nån ska skapa nytt konto!

SOUTH BRONX DA SOUTH SOUTH BRONX
Tutilooooo

2007-08-13 00:45
Oculi_endo P19

Jag måste säga att jag håller med trådskaparen. Men bara för att försöka bevisa mig själv fel så letade jag upp låten "Bridge Is Over" som du tipsade om längre upp och skulle se vad jag kände för den låten.

Alltså....

Den som tycker den låten är "bra", eller "fet" måste nog har jonkat i 20 år eller precis börjat.

Han kanske är bra live jag säger inget om det för att jag har inte sett honom live. Men när jag hör hans låtar får de inte mig att svänga eller digga, de låter helt enkelt som vanliga mediokra hiphop låtar.. Inget mer att säga
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-13 00:54
Den som tycker den låten är "bra", eller "fet" måste nog har jonkat i 20 år eller precis börjat.

Menar du allvar?

Jag kan sätta min hand på att du tycker att 50 Cent e fetaste rapparen.

Men när jag hör hans låtar får de inte mig att svänga eller digga

Ja o den som bara lyssnar på musik för att "svänga o digga" måste nog gå på steoroider o e helt blåsta i huvudet.

2007-08-13 01:34
whodini

Alltså shit jag får kalla kårar, jag svär på allting exakt innan jag skrev det jag skrev så tänkte jag att någon kommer dra nån kommentar om 50 cent! Det är så jävla typiskt alla "hiphop-besserwisser´s" att dra en sån kommentar.

haha du är rolig.. förlåt mig för att jag gillar musik som rör mig på ett sätt att jag verkligen vill (inte för att det är en hiphop lag som jag måste följa) röra på mitt huvud och verkligen digga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-13 01:34
Ingen och jag menar INGEN kan få en låt att gunga som Krs-One!

2007-08-13 10:17
alunatic P20 - Men herregud människa....MÅSTE man tycka om Krs-one bara för att man föredrar hiphop för ett par år sen?! ..ryck upp dig för nu är du bara pinsamt löjlig

Slutsatts av Krs-One:  Bra emcee..men inte någon av mina favoriter, har ett par klassiska dängor som ger han rätt att få cred för, lite för gnällig/tjatig from time to time dock....men han borde lägga micken på hyllan ..känns som han tappat luften lite på senaste...

känns som jag fått ut vad jag ville ifrån tråden nu så nog med inlägg från min sida, frid
JKIBMM

2007-08-13 10:23
Return of the boom bap e galet bra
R.I.P J.Dilla & Big Proof!

2007-08-13 10:40
Så jävla typiskt.
Folk har inte ens hört BDP-grejerna och dissar.
Sen hör de en platta och fortsätter "halvdissa".
Folk som hörde The Bridge Is Over för första gången för fem minuter sen dissar.

Lyssna ordentligt innan ni dömmer!
Rappare

2007-08-13 11:11
jaha oj ett 'par' år sen? sååå 2-3år sen? eller?
Tutilooooo

2007-08-13 13:12
Självklart har alla sin smak... men går det att gilla hip hop och INTE gilla Channel Live & KRS's Mad Izm? Jag tvivlar.
http://www.toptensomething.blogg.se

2007-08-13 14:58
nä, d tycker ja inte. kris e en bra mc med tight flow (främst under BDP tiden), som djupdyker lyriken i intressanta topics, men han presterar inte så bra när d gäller just musikskapandet. för let's face it.. bara för att man kan kicka lite på micken, behöver d nödväntigtvis inte betyda att man kan konstruera njutbar musica. nästan alla dom riktigt bra å hyllade rapparna e i regel dåliga på att göra bra musik.

2007-08-13 15:02
Förörigt, SP

Instämmer :) Mad Izm är fanimej bomben. Channel Live likaså. "Free mumia" är också bly fet i samma colab.

2007-08-13 15:13
Mad Izm på YouTube. Hade inte sett videon innan faktiskt. Dunderfet låt!
http://www.toptensomething.blogg.se

2007-08-13 15:17
Den är grym som fan faktiskt. För att fortsätta på SP´s inslagna linje.

Mitt förslag på låt, KRS och Channel Live - Free Mumia

Ingen video men väl en youtube länk.

2007-08-13 16:16
....men han borde lägga micken på hyllan ..

Quotar KRS fråm Mad Izm.. "Rippin the microphone 'till Im motherfuckin sixty"

Och så fortsätter vi med en till av KRS många klassiker.

2007-08-13 16:52

BDP - We In There

om du inte tycker detta svänger, så fattar jag inte vad du har med hip-hop att göra överhuvudtaget?

Kitti P0 > hur kan du sakna tiden då hiphopen var mer än musik-genren, som du så fint uttrycker dej, när det verkar som du inte ens var med då eller har nån koll på den tiden? "Criminal Minded" är ju en av dom albumen man borde ha hört om man saknar den gamla goda tiden!

Är det nån av er som dissar som ens har sett honom köra live i 2 timmar? Då kan vi snacka om vad en riktig MC är!

så till alla som hatar, check this BDP - Duck Down

2007-08-13 17:27
JuvanileRuckaSz P23

WORD!

Som han senast i år sa själv i Classic med Premo & co
"This is the difference between an MC and a rap"

cmg P21
Tänk dig ett hundratal pers i en svettig lokal och så går den låten igång.
Då kommer du inte säga samma sak.

Jag tror problemet (eller egentligen charmen) med KRS är att han är för hiphop för sitt eget bästa som artist.

2008-06-19 10:23
Oculi_endo P20
Jag tror problemet (eller egentligen charmen) med KRS är att han är för hiphop för sitt eget bästa som artist.

Kan man vara för hip-hop?
Det är inte att han är FÖR hip-hop, Det är att han är True hip-hop - Han är kulturen hip-hop.

Så det är ju klart han urskiljer sig från alla som bara jobbar med hip-hop som musikstil.

Han är politiskt aktiv, har skapat temple of hiphop och han lär ut hip-hop.

Han är helt jävla bäst.

2008-06-19 10:49
Jag vet en sak iaf och det är att snubben inte är i närheten av varken BDK eller Kool G Rap. Alla är väl i princip lika "old school" men KRS är ju en soppa jämfört. Bara att lyssna på "Big Daddy Kane ft. Kool G. Rap & KRS-One - Class of '87", snubben blir ju rövknullad samtidigt som han sabbar hela låten. =D

2008-06-19 11:25
Hitta någon annan som släppt 8 så stabila album på rak så kan vi snacka och fortfarande gör det idag som han.
Lyricist

2008-06-19 12:13
Kramer räcker åtta?
-------------

själv tycker jag inte det finns många dåliga Krs-låtar, och han är utan tvekan en av dom bästa MC:s som har vandrat på planeten, om inte den absolut bästa. Han vet ju vad han snackar om, det är sällan Krs snackar skit.
Och visst, alla kanske inte tycker att han är bra, och det är väl inget jag ska försöka ändra på men då ska ni fan inte komma o säga att han är överskattad, för är det något han INTE är så är det överskattad..
WORD - abacuz P23

Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-06-19 12:30
Vi snackar åtta klassiker (eller på gränsen), inte så att albumen som kom efter är dåliga dom heller.

Som sagt tänker inte försöka övertyga folk om vad som är vad, gillar man han inte så visst, men försök inte komma med att han är överskattad, speciellt inte när du inte verkar veta något om honom/hans musik.
DJ

2008-06-19 13:09
Hm, åtta klassiker. Det här är nördigt, jag vet, men kan du räkna upp vilka du menar? Min lista "klassiker" med KRS skulle vart Criminal Minded, By All Means, Edutainment, Boom-Bap och den självbetitlade från 95. That's five...vilka är dina övriga tre? Just for comparison?

2008-06-19 13:12
Därför jag skrev (eller på gränsen till), Tycker inte Ghetto Music: The Blueprint Of Hip Hop, Sex & Violence och I Got Next var allt för långt ifrån klassiker "marken" eller vad man nu ska säga.
DJ

2008-06-19 14:19
Aha, OK. Fan jag minns sex and violence som rätt boring, men å andra sidan var det mkt länge sen jag hörde den senast... I Got Next...hmmm...bra låtar men också dåliga...ojämn tyckte jag. Men I see what you mean.
Lyricist

2008-06-19 15:28
köpte Spirutal Minded nyligen, och jag tycker trots att det är album nummer 10 att den är ruggit bra, såklart inte i närheten av hans bästa, men att fortfarande va bra efter så många skivor är för mig totalt jävla overkligt..
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-06-20 10:11
Krs one är INTE överskattad
yeah i said it!

2008-06-20 14:05
Kan väl erkänna att jag tog i lite väl mycket då jag gjorde tråden..men jag är fortfarande ingen större fantast av han :)
JKIBMM

2008-06-21 01:09
hans senaste platta "Adventures in Emceein" är riktigt bra även den tycker jag, finns ett flertal låtar som håller hög klass

2008-06-21 11:33
Bara jag som tycker att faktiskt KRS-1 & Marley Marl - Hip Hop Lives var jävligt bra? Tycker den har as många bra låtar. Många djupa låtar om man lyssnar textmässigt!
http://blogg.streetsofgothenburg.se/
Lyricist

2008-06-21 13:00
Zoom-Zoom P22

jag backar dig på den, tycker den va grym faktist om man jmför med den mesta skiten som släpps nowadays..