DN behandlar hiphoppen styvmoderligt (IGEN)
Nån som läste DN På Stan idag? Var det inte ovanligt många fel i den artikeln? Jag mailade DN och la upp mailet på min blog . Vad säger ni?
haha yes, jag önskar du var min pappa o slappade mig vid frukostbordet för jag miss citerade nas låtar :-D shu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag får sådär rent spontant herregud-hur-fan-orkar-du-bry-dig vibbar samtidigt som jag naturligtvis tycker att det är bra om faktafelen hålls till ett minimum i DN...
haha soft hoppas du får svar.
http://soundcloud.com/rod_g
Är man intresserad så är man. Jag hade skrivit ett mail om dem hade gjort samma visa med wu. :)
Lyricist
2007-06-29 02:06
hahahaha fett roligt ju. du e klockren, rätt ska va rätt, posta om dom svarar också Peace Out!
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Alltså det är ju skillnad om man lyckas få in ett eller två små stavfel eller faktafel i en artikel. Men när man gör så där många fel visar det ju att man A) Saknar respekt för den/ det man skriver om eller B) Skrev artikeln på fem minuter strax innan pressläggning. Hur lyckas man citera typ 6 rader ur en låt och få in ett fel i varje rad? Jag slappar ingen vid frukostbordet, jag kan också citera lite på en höft till vardags, men ska det tryckas i Sveriges största morgontidning kanske det kan vara värt att kolla upp citaten om man har så taskigt minne. Och som sagt, ver det så här mkt fel i deras artiklar om Marit Bergman också skulle nog de flesta tappa all respekt för tidningen, men i och med att det här hiphop kan man skriva lite som man vill...blir fett störd över det...
Går direkt in och meta-rättar mitt "ver" till "var".
fått svar ännu ?
SKU - SKU - SKULASON!
Soul_Survivor_II P29 kan delvis hålla med mej, nu är jag inget stort papoose fan men om det hade varit t ex sean price, kanske jag hade reagerat likadant måste gå lite offtopic men har du fått nån bekräftelse på att coulisse ska lägga ner?
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Ripoff: Nej, inte mer än typ "vi funderar kanske på det". Tror inte dom bestämt sig riktigt ännu...
Producent
2007-06-29 13:47
Det är det som är så skönt när man skriver om hiphop. Man kan skriva lite som man vill.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Är det skönt att man kan citera en person helt fel? Skriva fel albumnamn? Fel samplad artist? Fel ålder på en person? Jag tycker det är respektlöst. Skulle aldrig accepteras i någon annan typ av artikel i DN.
Man undrar ju vart dom får allt ifrån? Tar dom inte reda på saker innan dom skriver? Får dom betalt för sånt här på riktigt? Inte första gången man ser detta..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Nej precis, det händer ju rätt ofta med just hiphop. Orkar inte ens lyssna igenom låten en extra gång utan skriver texten lite grann ur minnet. Jag vill se en journalist göra så med en Dylan-text liksom.
Läste den också, och störde mig litegrann. Hade ingen aning om den samplingen, men när han citerar från monopoly reagerade jag. Och sist av allt får han nacirema dream fel. Tänkte först också skriva ett mail och skriva något i stil med; (Först lite props på att skriva om pappa påse, internt nick på papoose, osv. För att sedan bara anmärka på att han fick albumet fel) Albumet heter inte Nicarema Dream, utan Nacirema Dream. "Nacirema is american spelled backwards, for y'all backward ass motherfuckers!" Men nu har du ju redan skrivit in så det får väl räcka
"People are always like; 'Why you never smile in pictures? Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this." - Papoose
Nej, vi mailbombar honom :)
Haha. Fan vad skön du är i ditt mail Soul Survivor. Haha. Så skönt ödmjuk men samtidigt ägande. Härlig bild också uppe till höger.
Det känns som att denne Poppius har fått i uppdrag att skriva om Poose, och "läst på". Typ kollat wikipedia, googlat sig fram efter hur hans låtar är. Läst andra artiklar, bajtat lite här och där. För om han har så mycket fel i sina citat och speciellt när han felstavar albumtiteln; ja då kan han fanimej inte lyssnat på Papoose på riktigt. Langar iväg ett mejl nu också.
"People are always like; 'Why you never smile in pictures? Cause there aint that much to smile about, I'm dead serious about this." - Papoose
Uhh: tackartackar, "skönt ödmjuk men samtidigt ägande" , hehe, det var väl ungefär den stämning jag sökte ja :D
jag minns när kristoffer poppius skrev att hans favoritlåt från jay-zs kingdom come var "died in your arms", som är en piratversion av "moment of clarity" från the black album (som var en rätt uppmärksammad låt när den kom) och alltså inte har något med kingdom come att göra. kanske inte rätt kille att skriva om hiphop.
mer poppius-bashing här:
http://annikaflynner.blogg.se/130106193144_istllet_fr_musik_carina_rydberg.html
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Asså, jag garvar åt ditt mail men egentligen blir man sjukt upprörd över hela. Hur kan man göra en sån här grej i DN? Det är verkligen skandal. Hatar den här nonchalanta attityden folk har gentemot hip hop. Som om det vore en mindre intellektuell genre på nåt sätt. Typ en lägre musikstil.
jakpuk: Haha! Jag misstänkte torrent-sjukan även nu när han gissade friskt på ett par låttitlar. Antagligen hette dom väl så där han "köpte" dom. Uhh: EXAKT!
Mycket bra mail! Tur att vi har någon som tar sig tid att stå upp mot nonchalansen till hiphop.. Props! Det som var bra var att du verkligen tog dig tid att vara så utförlig och inte gjorde som jag skulle gjort och skrivit nått i stil med "nästa gång du skriver om nått du inte har någon aning om, borde du läsa på lite! Hoppas du blir sparkad!!!!" hehe =) peace!
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/ It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
Klart inspirerande :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
jag vill bara se svaret nu.
SKU - SKU - SKULASON!
jag vill samma som maran
Inget svar ännu. En fet disclaimer från min sida dock: han säger nog fan "so we taught to lie". Pinsamt, hoppas det inte tar udden av hela grejen...
Han kommer troligtvis dubbelkolla allt du skrivit och anmärka det där felet för att spela lite duktig.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Yun-Di: Troligen, ja. Det bjuder jag på. Kanske skulle utmana honom att hitta lika mkt som jag hittade? ;) Nej, nu börjar det här kännas bara ett eller två steg från att klippa ut tidningsbokstäver och klistra in dem i brev.
Fortfarande inget svar eller? Isåfall borde du inte räkna med något heller =/ Han sket väl i brallan när han insåg att han inte vet bäst i hela världen.
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/ It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
Skönt att någon står upp för hiphop alltså. Håller helt med dig med att det blir väldigt nonchalerat i media. Det känns väldigt respektlöst, ungefär som det är en kultur som är mindre värd nästan. Jag menar, man skriver fan inte fel på en albumtitel, seriöst. Big up
Nope, inget svar...inget svar är väl också ett svar...I dunno...
Bra jobbat. Gött att du skrev det på ett konstruktivt och moget sätt, som många redan berömt dig för. Skulle du (och andra) bara bashat på honom kan man ju undra om han skulle vara så sugen på att skriva om hip-hop i fortsättningen. Dock så är det ju såklart tråkigt att arttikeln var så slarvig, sen kan man ju bara spekulera i om det rör sig om hela tidningens syn på hip-hop, eller att skribenten försov sig.
Albin: Tack. Han skriver ju typ en gång i veckan, så det var en riktig sjusovare ;) Nej, men det är klart det är slarv och inte medvetna fel. Men ju mer slarv man tillåter sig, desto mindre respekt har man får det man skriver om generellt...anser jag. Det kom aldrig nåt svar btw...
Soul_Survivor_II P29 Massa ggr jag har önskat jag hade orken o skriva o klaga !! Alltid något fel när dom ska skriva något om hiphop i svenska tidningar. Till o med i p3 hiphop o skit kommer dom med fel info o dom ska vara riktiga hiphop heads. Blir sjukt iritterad på sånt. Aja tacka gud för Mats Nileskär som älskar det han gör
Tantalizing AZZ Ooh Boy
I och för sig så kanske det inte bara är hiphop det gäller. Läste någon "recension" av ett band på Accelerator och det gick ut på att den lesbiska sångerksan var tjock och tuff och dansade mest av alla. Hur det lät eller nånting annat åt det hållet nämndes knappt... Plus att rubriksättaren upenbarligen inte läst texten eftersom två grejer blandades ihop. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Helt enkelt: det krävs inte så mycket för att etablera sig som "nöjesjournalist" nuförtiden : / 10-4, over...
Jag tänkte också när jag läste artikeln, med så många fel, att jag skulle mejla honom, men de tankarna föll i glömska fram till att jag läste soul survivors inlägg här, så jag slängde också iväg ett mail, och jag fick svar!: "***mitt namn***, jag är uppriktigt ledsen om budskapet inte gick fram till dig (och andra läsare) på grund av felciteringarna. De kommer av att det vad jag vet inte finns några texthäften att tillgå eftersom alla låtar bara finns på mixtejps och internet. Laglydig som jag är har jag bara lyssnat på dem, inte laddat ner, och skrev ur mitt huvud i hopp om att poängen ändå skulle gå fram. Angående "The Nacirema Dream" måste jag fått en släng av dyslexi, klart jag menade så, hade t om en rubrik som jag själv tyckte var så bra, "Den amerikanska mardrömmen", som dock föll bort nånstans på vägen. Vad ska jag säga, jag är inte lika slängd i käften som Papoose, har du hört den där "Alphabetical slaughter",. där han rappar sig från A till Z och (nästan) tillbaka igen? /Kristoffer"
Jag har också fått svar nu. Ungefär samma svar kan man säga...jag föreslog att man kan göra som jag och vara laglydig och köpa Sharades-tolvan, så får man Monopoly på b-sidan.
var väl schysst ändå att han svarade...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Jag föredrar faktiskt hellre inga artiklar än sånna här bullshit artiklar där de fått allt om bakfoten. Kan förstår skittidningar som Aftonbladet, Expressen mm. Men riktiga dagstidningar som DN, SvD, att de med en verkligen "I-dont-give-a-fuck"- mentalitet skriver artiklar. Fast det är ju bra att ni fick svar och att han inte kaxade sig till med massa citat och fakta som skulle innebära ett "oavgjort", bra att han erkände sig fel... delvis.
At the gates of Eternity...
"Laglydig som jag är har jag bara lyssnat på dem, inte laddat ner ", viiiisst :D Jag tror en orsak till att nöjesjournalister ibland är lite mer ödmjuka i sina svar kan vara att de insett the power of the blog och att alla andra kan få lika mycket uppmärksamhet som de ;) Tänker dock inte påstå att så är fallet just här, utan det var bara en tanke som slog mig :) 10-4, over...
stabilt att snubben svarade faktiskt och inte började med massa bortförklaringar.
SKU - SKU - SKULASON!
Om nån undrar varför jag inte postar hela svaret, så bad jag honom om tillstånd först. Känns inte rätt att "publicera" någon annans email utan tillstånd.
Ja P3 hip hop ska vi inte ens snacka om. Där stör jag mig ännu mer. Det kan vara allt från årtal till medlemmar till saker som hänt som inte stämmer in alls med artisten de snackar om. Där borde P3 definetivt satsa på att slänga in folk med mer koll. Finns ju inte ett uns av fingertoppskänsla i varken låtval eller journalistisk synpunkt.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
grass: Du och jag tar med oss ett par hundar och baseball-trän och knallar bort till radiohuset och tar över då :D
Inte mig emot. Har tröttnat på deras felsägningar 10 ggr för mycket,
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Där instämmer jag fullt ut. Jag minns på tok för många gånger då Timbuk och Amato uttalat sig helt felaktigt och det ska ju såklart inte få hända på den nivån. Inte ens svensk hiphop verkar de ha särskilt bra koll på, och där är de ju ändå själva uttövare. Vi får hoppas på bättring eller nya programledare.
Uptown med Robert Zillén och DJ Akilles är tillfälligt satt på paus. Under tiden kan det vara bra att hålla ett öga på www.goddamnit.se/gitsomething
jag måste nog steppa in och försvara amato och timbuktu här. Hiphop idag är ett väldigt stort område att täcka med tanke på hur globalt det är med sina utövare och subgenrer, självklart blir det lite felsägningar här och där. Sen är jag övertygad om att det finns någon som sitter på mer fakta än Timbuktu och Amato men det gäller ju att ha lite karisma också för att man inte ska behöva plåga sig igenom snacket mellan låtarna och karisma är något som timbuk och amato har.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.