I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whats up med skivkontraktsartister?

Svensk Hiphop - Allmänt

Producent

2009-11-27 22:27

Whats up med skivkontraktsartister?

Alla som har skivkontrakt sitter alla och säger VAD DOM ÄN SLÄPPER "så jävla fet låt, ööh, man behöver inte skriva flerstav för att vara bra på rap" blablablabla.

men sen när det kommer till... vad ska man kalla dom.. "whoa-artister"? lol... så är det "nja alltså du flyter fett grymt, as fett beat, men din text är för simpla rim, så den hamnar i papperskorgen".. kanske dags att inse att whoa-artister är bättre än "Petter" "Ken ring" "TLK" och vad fan ni nu vill kalla "rappare som flyter bra utan flerstav".. ni är pinsamma. tack hej

Producent

2009-11-27 22:29
med detta sagt. ni kräver mer av "audio o video" rappare här på whoa, än vad ni kräver på "skivkontraktssnubbar" VARFÖR?!

2009-11-27 23:33
den frågan är vi två om att undra över
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2009-11-27 23:44
Kunde inte hålla med mer

2009-11-28 00:47
ken ring skivkontrakt?
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Rappare

2009-11-28 01:00
Jag håller med dig, och har tänkt på det så jävla länge.
 ööööööööööööööh

2009-11-28 01:59
Word! Passar lika bra till amerikanska hip-hopen där 2pac och Biggie räknas som de största genierna som nånsin har nuddat en mick, medan undergroundrappare som välsigna beatsen med sina rimscheman och punchlines räknas som "bra, men inte i närheten av legenderna".
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-11-28 11:35
driver du ?en och annan splirre för mycket igår kväll kanske..skärpning!
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !

2009-11-28 12:58
Fast nu är ni ju väldigt enkelspåriga. ALLT handlar inte om rim? Jag anser själv att en som rappar och använder enstavsrim genom hela låten har en del att lära. Men att jämföra whoa-rappare och "stora" rappare för att dom inte rimmar lika bra? Skärpning.. Det är mycket mer än rim som gör en rappare, right? Anledningen till varför det talas mer om rim här är väl snarare att folk som saknar det dom "stora" har kanske försöker väga upp det med komplicerade rim/rimscheman/etcetc.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2009-11-28 15:12
Det finns ju ändå en anledning till dom är på ett skivbolag och Whoa-rappare inte är det.

Har man en stadig fanbase så finns det större utrymme att experimentera.
Poet

2009-11-28 15:58
Alla som blir signade blir ju inte det för att dom är "mycket bättre än resten i underjorden på alla sätt och vis", säg vad ni vill men it's about who you know.
Sen finns det ju dom som har varit duktiga med flerstaviga rim etc innan de blev signade, men "förenklar" texterna sen, antagligen för att låtarna ska bli mer mottagliga för den större massan.

My point of view.
Jag hänger i rimnördarnas ringhörna

2009-11-28 15:58
Har man en stadig fanbase så finns det större utrymme att experimentera.

Hrmm... fattade inte riktigt logiken eller relevansen i det där... Om något så borde väl kändare artister inte vara lika benägna att experimentera då de har en massa fans som kan förloras. Och menar du att man är en bättre artist ju mer man experimenterar?

2009-11-28 16:14
Jag menar att många lyssnar litar på artisternas omdöme.

Kanye West är väll ett relativt bra exempel.
Poet

2009-11-28 16:16
"Kolla den här killen är ju kändis och han spelas på radio, då måste det ju vara bra. Yeah nu diggar vi!" ?
Producent

2009-11-28 16:20
Så Sadat X från Brand Nubian är ingen bra rappare för att han rimmar sällan?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-11-28 16:35
Det är ju uppenbarligen mer än hur många rim man har. Innehåll, delivery, flow, wordplay, metaforer, röst och rim (stavelser/rimscheman/noggrannhet/nödrim).

Sadat X är självklart ingen dålig rappare, men han är ingen mästare enligt min smak.
Producent

2009-11-28 16:41
Sadat X är ju en mc så visst är han en mästare.
Sen är det viktigare vad du säger mellan orden du rimmar på än vilka ord som du rimmar på.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-11-28 21:21
Det finns rappare med sjuka rimscheman, punchlines osv osv men som inte direkt har någonting vettigt att säga i sina låtar.

Sen finns det rappare som mer kör på budskap osv som kanske inte fokuserar lika mycket på rimmen etc.

Slå ihop allt och du har en riktig vinnare i mina ögon! Ska man ta ett exempel som folk känner till så kan man ju t ex ta "Eminem - Rock Bottom"

2009-11-28 21:58
Wordar ovanstående lite.
Moderator

2009-11-29 18:53
Sen är det väl lite så att många av rapparna på whoa kan rimma flerstav, men ofta finns det ingen sammanhang med det dom får fram. Dom större och lite mer rutinerade har ofta en hel annan helhet i sin musik än våra rappare.

Även att andra rappare eller användare tycker att dom själva kan komma och säga till lite hur "whoa-artister" ska förbättra sig, att få leka lite kunniga och så. Någon blandning av allt detta känner jag att det är.

:)

time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-11-29 20:33
Hypen som vi oftast ser är den skapad av marknadsföringen. I inlägget som heter ”Nr 1 i skåne” så har dom namedroppat Marke och Tay Tay mest (!?), detta för att folk går efter vad som är hett just nu, m a o det vi hör, ser, och läser om mest. I samband med grym marknadsföring tillkommer det en massa rövslickeri.

Nu försöker man också få ut musiken genom bloggar och flera börjar ha det som en main feature på sina hemsidor. Den som uppdaterar sig mest, uppmärksammas mest. Allt ska vara brand new, nybakat, exklusivt, cleant, modernt, trendigt, effektivt, snabbt. Sen vill man vara överdrivet tillgänglig på alla möjliga sätt, främst genom internet däribland youtube, spotify, myspace, facebook, twitter, bloggar som sagt osv, det här uppmuntrar lyssnaren till att vara lat.

Idag letar man inte efter musiken, utan ”musiken hittar dig”. Kollar vi på andelen artister inom svensk hip-hop som intensivt marknadsför sin musik så hittar vi inte många, men det är dom enda som når ut. Lata lyssnare + bra marknadsföring = malplacerad hype.

2009-11-29 20:47
Jag tror det har att göra med att dom som skriver i audio forumet inte är samma personer som försvarar petter

2009-11-29 22:48
Idag letar man inte efter musiken, utan ”musiken hittar dig”.

Mja, håller inte med. Den musiken som "hittar" oss är ju oftast den värdelösa. Jag skulle snarare säga att man får leta efter bra musik, den serveras inte via radio, tv osv osv. Eller inte den musiken som Jag anser vara bra i alla fall.

2009-11-30 00:02
jag håller med! därav citationstecken ;o)

2009-12-02 22:59
Skivkontrakt är jävligt oväsentligt och jävligt 80-tal, man klarar det mesta själv. Stora skivbolag har också en tendens att släppa själlös skit. MEN. Det finns INGEN "whoa-rappare" som är bättre än någon etablerad hiphopartist i det här landet. You slippin!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-02 23:48
Det finns INGEN "whoa-rappare" som är bättre än någon etablerad hiphopartist i det här landet. You slippin!

Rätt uppenbart att du tror att alla etablerade rappare har skivkontrakt för att de är de bästa rapparna, och att "whoa-rapparna" inte har det för att de inte är tillräckligt bra.

Jag är övertygad om att om någon av de kändaste rapparna skulle posta en text i Lyricism-forumet (med nåt random-nick såklart) så skulle du inte tycka att den var mer än medioker.

2009-12-03 00:08
Qnivqast

Nej det finns bra och sämre artister med skivkontrakt, men poängen kvarstår ingen i audioforumet är bättre än dom.

Jag är övertygad om att om någon av de kändaste rapparna skulle posta en text i Lyricism-forumet (med nåt random-nick såklart) så skulle du inte tycka att den var mer än medioker.

Nej det är just därför dom kallas för rappare eller MC's. August Strindberg kunde också kunna kläckt en fet text i lyricismforumet men gör det honom till en bra rappare? Eller gör det honom värd ett skivkontrakt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-03 02:31
dom flerstaviga rimmen ska ju betyda nånting med? inte bara massa ord, för mig går känsla före rim
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Poet

2009-12-03 16:08
Nej det finns bra och sämre artister med skivkontrakt, men poängen kvarstår ingen i audioforumet är bättre än dom.

Slusken har hållt på i över 10 år och droppar fortfarande sin shit i audioforumet, jag skulle nog vilja säga att han är bättre än många signade svenska rappare. Bara ett exempel.

2009-12-03 16:17
Detested

Ingen aning om vem det är. No offence men är man kvar i audioforumet efter 10 år så är man nog inte direkt nån överjävlig MC.

2009-12-03 16:52
Ingen aning om vem det är. No offence men är man kvar i audioforumet efter 10 år så är man nog inte direkt nån överjävlig MC.

Eller så kanske man inte har som största mål att bli känd och rik.

2009-12-03 16:58
Eller så kanske man inte har som största mål att bli känd och rik.

=D
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-12-04 10:14
Jag tror det har att göra med att dom som skriver i audio forumet inte är samma personer som försvarar petter

Min tanke också. Om det inte är samma personer som försvarar enkla texter av etablerade artister, som också fördömer enkla texter av internetrappare, så är ju hela argumentet meningslöst. Vissa personer tycker avancerade rimscheman är viktiga, vissa tycker det inte.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-12-04 14:41
Jag tror väldigt mycket även har att göra med att om vissa audioforumsrappare skulle få en asfet prodd och spela in i proffsstudio skulle de få betydligt varmare mottagande än de får i dagsläget.
Ta Masses Gott & Blandat 2 som exempel, Fittja Chrille fick skitmycket bra kommentarer, men jag personligen tyckte han hade rätt stelt och knaggligt flow, samt att texten mest var en upprepning av de vanliga "jag mår uselt" clichéerna.

Det har också självklart mycket med hype att göra, men jag tror folk i allmänhet lyssnar på hur en rappare låter mer än vad en rappare säger. Där kan vi ju ta Kartellen som exempel. Deras texter tar väldigt många genvägar i grammatik och finess, och handlar mer eller mindre alltid om samma sak. Men folk gillar dem för att de låter stenhårda och menar det de säger.
Och för att ta en whoarappare som blivit stor (på whoa) med samma grej, Kaggen har aldrig varit något lyrikaliskt geni, utan mest skrivit punchlinetexter med simpla, playade liknelser, ändå är det till och från det dyker upp trådar där folk ber om hans låtar och undrar var han tagit vägen.

Sist men inte minst, många av dagens etablerade rappare har börjat som audioforumsrappare, så att säga att audioforumsrappare inte är i närheten av lika bra som de etablerade är ju att skjuta sig själv i foten lite.
Poet

2009-12-05 12:00
Narkimic
Då har du ju missat något :)

2009-12-05 12:25
Lite spretig diskussion... Det har ju kommit till den punkten att det krävs något "extra" för att nå uppmärksamhet. Det kan vara något så enkelt som att spy i Tv, bli barnprogramsledare, va med i en dokusåpa...

Eller det mer logiska: uppträda som ett as göra låtar med mer kända akter(det sista brukar fungera rätt bra för hype) Oavsett det ena eller det andra så handlar det om att SYNAS och HÖRAS...

Att släppa låtar i Audioforumet för egomatande besserwissrar och P18 som räknar rim och vill ha låtar om öl och fitta kanske inte är någon höjdare...

2009-12-05 12:31
whoa rappare är FÖ inte bättre än artister som Ken och Petter, det krävs SJUKT mycket mer skills och karisma för att leverera en simpel text än en mer "avancerad text".

Citerar min egen myspaceblog:

För faktum är att det är svårt att leverera en "simpel" text och ändå göra det intressant. Riktigt svårt. För det krävs det att MCn har en rejäl pondus, röst, inlevelse och sound. Det är något som Ken har. Ayo hade det också och Petter, idag anses de nog allihop som svenska old school rappare och en del yngre både lyssnare och rappare avfärder dem som att de bara slog för de "var först". Men både tex Petter och Ken har en otrolig förmåga att fånga lyssnare och få den att känna någonting till personliga berättelser.

Det är inte svårt att lära sig att skriva flerstavigt, olika rimscheman, retoriska figurer etc, dock är det verkligen svårt att göra det snyggt hålla en röd tråd etc men det jag vill betona är hur svårt det är att leverera en väldigt "simpel" text snyggt och trovärdigt, för det krävs det skills. Man har ett blankt papper, ett tomt beat framför sig och ska få det att låta så fett som möjligt. Det finns många olika vägar att välja, får man det att låta fett har man helt enkelt lyckats. Ken Ring runt arton-nitton(?) bast:

2009-12-05 14:44
Lorentz & M.Sakarias är väl ett väldigt bra exempel.

Visst, M. är väl helt okej, men Lorentz är ju förfan så inihelvete jävla värdelös.
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
Producent

2009-12-17 02:08
Music-Of-Steel P20
läs det du skrev, sedan det jag skrev.

skönt att många tänker som mig. att flertalet procent av lyssnare kräver mer från "underjorden" än "skivbolagens artister" för att låtarna ska få stanna på datorn.

2009-12-17 11:06
Tror att det handlar mycket om att man ska kunna anknyta till en karaktär som ger oss en tydlig bild av helheten. Känns som att många stora börjar med att utveckla rimscheman, häftiga flow osv för att senare utveckla helheten. Exempel Afasi, och Organismen.

Pst/Q verkar ha stannat kvar lite i sin tekniska utveckling och stil, vilket nog är orsaken att många tycker att musiken blir tråkig. Det finns ingen rappare med lika grymma punchlines, liknelser och rim, men i helhet så blir ljudbilden jävligt svårslukad.

Personligen tycker jag att kombinationen av alla element är bäst i slutändan.
http://www.johnlemon.se - varje dag

2009-12-17 11:47
Är det bara jag som tycker att den bästa hiphopen som finns är RIKTIG undergorund hiphop?

2009-12-17 11:55
tycker det är intressant att det för många är viktigast med komplicerade rimscheman och flerstavigt. det är musik! det handlar om känsla. vem bryr sig om att sitta och lyssna efter strukturer osv. det viktigaste är väl hur musiken KÄNNS och berör?
kan tänka mig att ni som är väldigt inne på det här med rimscheman å så inte lyssnar speciellt mycket på t.ex. Soul? Eller?
Poet

2009-12-17 13:11
Hurvida folk lyssnar på soul eller inte har ju ytterst lite med den här diskussionen att göra. Jag kan säga att jag är ett fan av rimscheman och flerstavigt, sålänge it all makes sense. Själva sporten är ju att kombinera känsla och innehåll med bra rim, man måste inte hålla sig till bara det ena eller det andra.
Jag gillar att bli imponerad, vissa rappare har ju såna rader som man bara ryser när man hör för att dom verkligen blir slående med sina nice rim Och är väldigt fyndiga eller on-point på samma gång.
Men jag säger inte att jag Bara lyssnar på såna rappare, Black Moon är väl inte kända för att vara dom tyngsta battle-rapparna, men dom gjorde ändå tung musik.
Sen så vill jag väl påstå att det är en jävla skillnad på Black Moon och Petter trots att båda kör med relativt simpla rim/rimscheman.
Du hittar säkerligen fler soul-inspirerade beats hos Black Moon för övrigt.

Och nu är Petter och BM bara två exempel jag tog sådär på rak arm.

2009-12-17 14:24
Det var en undran från min sida eftersom bra soulmusik ska vara känsla som slår en i magen och hjärtat. Jag tänkte bara att de som enbart dömer en rappare utifrån hur bra de rimmar har missat själva poängen lite. därför gjorde jag en koppling till soulmusiken eftersom jag kan tänka mig att dessa personer inte heller uppskattar eller värderar "känsla" i musik speciellt högt...

självklart kan jag också bli imponerad och rysa till om jag hör en grym punchline eller ett fett rim. men det är absolut inte det viktigaste och jag tycker inte man kan döma en rappare enbart utifrån ett sådant kriterium.

2009-12-17 15:03
Tycker det är larvigt att sidan som inte bryr sig så mycket om texterna alltid ska hacka på de som fokuserar på texterna i såna här trådar. Vissa bryr sig inte alls om texter, vissa bryr sig bara om texter. Så är det. Märkt att det oftast är "de som inte bryr sig så mycket om texter" som tycker att "de som bryr sig mycket om texter" är idioter, tycker det är trist. "Texter" kan bytas ut med "rim" i de flesta fallen.

Däremot så kan man ju tycka att vissa artister inte är värda hypen, helt klart. Lorentz? Jag tycker att det mesta som spelas på radio är rent skit, och av den enkla anledningen så tycker jag att folk som gillar allt som spelas på radio är idioter. Det mesta är verkligen skit. Idioti krävs för att massan ska gilla saker och ting, ett exempel är Lady Gaga. Hennes akustiska versioner av t ex Paparazzi och Poker Face är helt grymma. Hon sjunger skitbra osv, helt utan mixning. Jämför man de akustiska versionerna av de två låtarna med radioversionerna så är det ganska tydligt att hennes fina röst är söndermixad och musiken är nerdummad. Sorgligt som fan.

2009-12-19 16:59
de artister med kontrakt som blir stora är dom som kan anpassa sig. de flesta här på whoa kan ta till sig av låtuppbyggnaden och olika rimscheman. när det blir för komplicerat blir det svårt att ta till sig vad som sägs och budskapet kommer inte fram till dom som inte är så insatta i rap för dom hänger inte riktigt med. men det betyder inte att petter o ken ring e kassa bara för de har en rapstil som folk i allmänhet förstår och kan ta till sig.

2009-12-19 18:53
Ja musik handlar om rimscheman. Bara. Allt annat är bara strunt.

- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha?
- Jag vill ha bas!

2009-12-19 19:50
Skivbolagen är rätt så dumma. Förstör många duktiga musiker & gör dem till ringsignals-rappare. Gillar inte att musiker nu för tiden är så lättmanipulerade. Det borde vara dom som gör musiken som ställer krav på skivbolagen & inte tvärt om.

Poet

2009-12-19 22:18
"Det borde vara dom som gör musiken som ställer krav på skivbolagen & inte tvärt om."
Synd bara att det är skivbolagen som betalar artisterna och inte tvärt om :)

2009-12-20 12:39
"tycker det är intressant att det för många är viktigast med komplicerade rimscheman och flerstavigt. det är musik! det handlar om känsla. vem bryr sig om att sitta och lyssna efter strukturer osv. det viktigaste är väl hur musiken KÄNNS och berör?"

För det första, har man öra för rimscheman, struktur, eller i allmänhet lyssnar på texter så behöver man inte lyssna efter det, det är uppenbart i samma stund man hör det. Sen om man uppskattar musiken mer som en teknik eller form av poesi får ju stå för var och en, men de ändrar inte faktumet att ord och texter har minst lika stor makt som musiken för att förmedla känslor.

Sen nämns det ganska sällan i sånnahär diskussioner att musik måste inte låta vacker för att beröra, och när en musiker kan arbeta med oljud och sätta ord på den stämningen, då börjar det hända grejjer.

2009-12-20 13:54
Ja musik handlar om rimscheman. Bara. Allt annat är bara strunt.

Men fan, ge upp, vissa tycker det. Precis det jag menade, folk tycker olika, varför ska inte vissa få tycka att rim och rimscheman är allt? Hör aldrig folk som bara behöver rim och rimscheman klanka ner på de som tycker att känslan i själva musiken är viktigast, så varför kan det inte bara vara så enkelt att folk är olika?

Jag kan gilla viss musik för rimscheman, rim och allmän teknik, men minst lika mycket musik för bara känslan. Däremot blir jag allra gladast när det är en blandning.