I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Hiphop är död sen länge.(endast seriösa svar)

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-09-21 21:31
Sfinx X1
nej jag tror verkligen inte dom föddes med en guldsked i käften, men det spelar väl ingen roll? dom körde fortfarande inte gatusnacket om rasism och orättvisor, och det var det du påstod... sen om du ser hiphop endast som ett sätt att sprida sina budskap på så fine.. men jag och många andra ser det som ett sätt att leka med takter och ord.. oavsett tema

Kitti P0
Det är mycket dynga men det är pga att det finns pengar att tjäna i denna bransch

det finns i pårincip inga pengar att tjäna i branschen.. vart har du vart det senaste? höhö
http://www.myspace.com/akinonline
Redaktionschef

2007-09-21 22:38

Kan förstå att många blir irriterade när dom läser en sån här tråd. Men det gäller att se det ljusa i situationen också. Det är grymt många här inne som visar att svensk hiphop lever. Så länge man bryr sig, engagerar sig, tycker till, uppmuntar och visar sitt stöd så kan musiken och kulturen omöjligt dö ut. 

Frågar du mig så är det människorna som fått för sig att hiphopen ska hålla sig inom vissa, bestämda ramar som motarbetar och förstör den. Folk som stänger in den i en sluten grupp för inbördes beundran. Då kan den omöjligt utvecklas.

Varför begränsa hiphop? Blablabla jag gillar inte din musik så du är inte äkta, blablabla dig diggar jag så din musik har rätt att kallas hiphop blablabla. Hur sjukt låter inte det egentligen? Trist som fan att se.

Inse istället att det finns både dålig och bra hiphop, både bra och dåliga artister. Det är fullständigt naturligt att musiken är i rörelse och ständigt förändras. Saker och ting kommer aldrig att se ut som det såg ut från början. Klart som fan att artister ska få ha fritt spelrum i sitt skapande. Hiphop är trots allt en konstform. Ingen ska behöva höra att de måste göra sin musik på ett speciellt sätt för att accepteras. Hur ska man hitta glädjen och sin egen stil då?

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2007-09-21 22:56
den är ju inte död men det är inte många som håller den levande som kan sin sak.

The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-09-21 23:40
Bara fattiga som får rappa med andra ord.
Om det är så hiphop klassas så gör jag inte hiphop, lyssnar inte på hiphop eller något sånt.
Saker och ting utvecklas, är ingen klasskamp på samma sätt längre.

Musik!
yes ahaya

2007-09-22 01:24
Helvete vad du ser allt svart och jävligt. Det är skönt att se rappare från alla samhälls klasser gå loss, sen är det en smak sak vilka som är bra eller inte (även om det finns en jävla massa stolpskott som skulle passa bättre som affisch snubbar). För mig är "äkthet" då man älskar det man gör, sann mot sig själv och kulturen. Värsta jag vet är folk som inte tar hiphop seriöst, som något jävla Tv-spel... eller en förbruknings vara, trendnissar som flashar runt på klubbar blir inte långlivade, sånt folk sugs upp i damsugaren sen ere klart å bettat. Glida omkring i pappas BMW är inte hiphop. Its all in the mind. Visst, snook är inte heller min kopp kaffé, men dem gör sin grej och deras fans älskar deras musik. Det är bara nyttigt för hiphop att det finns olika stilar och olika typer av folk från olika bakgrunden, that's life. Sen vilka som slår i genom är gambling, det är så mycket som spelar in vilka som slår osv.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-09-22 04:40
Kan inte en medelklassunge få uttrycka sin kreativa sida genom att rappa för att hans föräldrar har lyckats försörja denne vettigt? Vilket patetiskt uttalande. Kan inte jag som har kommit från en medelklassfamilj identifiera mig med folk som inte haft mina förutsättningar?

Sånt här är ju så jäkla mycket bullshit.

Stå du där och nodda när vi andrar har roligt och dansar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-22 16:19
> Oracle
"Hiphop är trots allt en konstform. Ingen ska behöva höra att de måste göra sin musik på ett speciellt sätt för att accepteras. Hur ska man hitta glädjen och sin egen stil då?"
- Ord som tusan!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-22 16:24

Ord på Oracle som fan ja! Discussion oveeeerrrr

2007-09-22 16:30
orka sitta o klaga o säga att svensk hiphop är död på ett internetforum,gör något åt saken istället!

2007-09-22 16:33
afro_p P16
Och vad gör du nu ?
brrrapp

2007-09-22 17:23
blåöga - Beklagar att du tyckte att jag sänkte nivån. Dock känns det inte som att den blev lägre än den var i och med att folk som bara langar ur sig inlägg utan att ens försökt tänka igenom vad de skriver är ibland rätt så tröttsamma : /

Att som svensk internetanvändare gnälla över att hiphopen har spridit sig "utanför ghettot" är en självmotsägelse i och med att det säger att man inte ville höra skiten från början.
Att basera sitt gnäll på att amatörerna har lyckats langa upp sina grejer på nätet gör det inte bättre, utan visar bara på att man inte håller ögonen öppna för vad som är intressant, utan bara vill se det som man ogillar. Helt enkelt ett sätt att få leka rebellen...

Känns som ett väldigt stort ickeproblem att Snook eller Max Peezay inte gör traditionell hiphop i och med att de inte konkurrerar om de "äkta hiphopskallarnas" plånböcker eller tid.
Den som bara gillar den typ av hiphop som Sfnix vill ha mer av kommer inte lockas över till "den mörka sidan" av Snook, utan kommer fortsätta lyssna på de Ken-låtar som passar in på mallen (och även om snook börjar trilla in i nåns låtlista: är det verkligen ett problem?).

Sfnix - Testa att hypa de som gör det rätt istället för att hypa de som du tycker gör det fel så kanske du får se lite mer "levande" hiphop.
Varje gång du nämner Snook ger du dem mer uppmärksamhet och hypar dem, oavsett om du hyllar eller gnäller.

Det är f.ö. kul att du vill att 14-åringar som langar upp sina första trevande rapförsök ska låta som 2pac gjorde efter ett decennium i gemet ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-09-22 18:56
Det blir vad man gör det till..
be the change

2007-09-22 22:51
^ eller it iz what iz ^

orka
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-09-23 00:59
hahaha psykoooos va snackar ni om

2007-09-23 07:51
Om varenda snorunge rappar, hur är hip hopen död... du klagar på en generation som du inte tycker gör hip hop, men så ser äldre generationer på er med....

Och nej hip hop texter behöver inget budskap, verkligen inte... snacka om din gympadojja eller mikrofon liksom, det blir skitbra. Låtar om ingenting är ofta dom fetaste, avskalade till bara ren stil typ.. Inte heller föddes hip hop för att berätta för omvärlden om sin taskiga situation.. 'The message' som födde den grejjen höll ju inte ens på att finnas till för att furious 5 trodde att ingen skulle gilla den.

Jag är ifrån en äldre generation & känner inte alls igen din bild av vad raptexter är... Rap var väl egentligen bara sån 1988-1991 typ... och aldrig emot stat & kapital? Sånt kom ju på 2000 talet liksom??

2007-09-23 08:05
Inte "äldre generationer" utan många ur äldre generationer..

2007-09-23 08:21
CW.. vete fan, den där länken alltså.... Det du klistrade in där; Melle Mel skrev inte 'the message'....

2007-09-23 12:05
svensk hiphop har ju inte "levt" mer än vad den gör nu enligt mig vi har ju ändå artister som ken,timbuk,promoe, o massa andra men sen är det vissa som enligt mig mer eller mindre förstör hiphopen i sverige som typ snook.

Men i utlandet där tycker jag hiphopen håller på mer eller mindre att dö för att alla dessa gamla grymma (snoop,bone thugs,tupac(död), dead prez,wu tang o.s.v) vissa av dem är helt borta och vissa håller på försvinna men där finns inte riktigt någon som kan ta över efter dem.                                                                                                    
feel tha beaaat maaan

2007-09-23 12:40
Eazyaxeproductions - På vilket sätt förstör Snook och liknade hiphopen? Går de in i Kens studio och mixar om hans låtar till att låta som sina grejer? :)

10-4, over...

2007-09-23 13:14
haha nä tycker bara det är nämre pop än hiphop dock vill jag säga att dem är egentligen duktiga men uttnyttjar inte det=)
feel tha beaaat maaan

2007-09-23 14:00

Alla ser bortom det som han egentligen stör sig på: Atte verkar slå eller va populärt att bara göra narr av hela genren skojja bort allt med YO-argument o det e credd att gå runt i kjol o rappa om lakritsfiskar...

Efter ett tag blire ju faktiskt lite störigt att folk bara garvar närom hör ordet svensk hiphop o börjar direkt "det e så vi göre här i stockholm... höhöhö"

Nej det e klart man kan garva åte, "mina största inspirationskällor är Ali g o maliboos most wanted plus markoolio..." Men vafan näre bara är dålig intetsägande hiphop(den som rpresenteras i det svenska språket) som slår blir man lite bitter.

2007-09-23 14:22
hiccory - Om det är buskishiphop som han (och du) stör sig på så är det lite fel ute att gnälla på Snook. Snarare borde det vara lämpligt att kritisera Mange Schmidt, Mange & Ante, Markoolio och liknande, för där har du tre akter som (av det jag hört om / av dem) är oseriösa och ger hiphop en pariastämpel.
Snook kan sina grejer trots att de är klart på gränsen mot pop rent ljudbildsmässigt. Till och med extremen CK är en seriös rappare trots att han ibland behandlar genren och ämnena med en stor dos sarkasm / ironi / en klackspark.

Det Sfnix skriver pekar mer mot att han ogillar grejer för att de inte låter som han vill att hiphop ska låta, inte för att de inte är hiphop.

10-4, over...

2007-09-23 14:23

Orkade inte läsa igenom allt men känner ändå för att skriva ner en tanke.

Självklart har ingen patent på hiphop och kan bestämma hur den ska låta eller vad texterna ska innehålla. Amerikanerna tycker jag personligen har skadat den mest av alla, fast det bara pga dom kommersiella krafterna som köpt upp och styrt konsten till en arena där man kan marknadsföra olika produkter. En kidnappning helt enkelt.

Hela hiphoppen e död debatten gör mig ledsen för att det känns som den startades av hippa skribenter i media för att dom ville dra vidare till nästa heta grej. Det här va samma gäng som tror att svensk hiphop föddes iomed Petter. Och nu verkar det som att vi själva gått på den myten.

Så länge det finns utövare i Sverige så lever scenen, däremot behöver man inte gilla allt man hör.

Tillslut min egna lilla analys av varför det råder sån oenighet om allt och alla t ex här på whoa: Jag tror nämligen att dom flesta är utövare själva och drar sig för att skriva upp eller stödja någon annan av rädsla att det på något sätt ska konkurrera med det man själv försöker göra.

Sorry för att det blev en hel bok....

Max Peezay & Hop Louie
*Boven I Dramat* på G

2007-09-23 16:04
inlägget ovan dödade tråden.

tack och gonatt
http://www.kalvinhiphop.com

2007-09-23 17:02

Mabande P30

Nämnde varken Snook eller ck... Ck har jag knappt hört. Snook tycker jag intenågonstans är dåliga rappare men dom har gjort en grej av anti-yo prylen vilket jag erkänner mig störa mig på. Musikaliskt håller jag med o atte e närmare pop.

Jag tycker Petter relativt Ken drog upp en grym rap på svenska det står jag för, finns många som känns jävligt "äkta" förutom dom också, finns väldigt många grymma akter exempelvis fjärldevärlden men dom lär väl aldrig få en sån hit som "glasiiigt" om dom inte börjar just fjanta till sig i det här landet. Iom hysterin som kom efter bananrepubliken o många keffa rtister fick kontrakt så blev dom skillade rånade på sin shine o drunknade i gemenemans ögon at hiphp blev et stort skämt. POW POW POW; VA VILL HON HA YO EN PITTBUL PÅ SCEN. Svaret från publiken verka vara att igen vilja lyssna på JUST D rap om grannar o julgransplundring, det e ingen utveckling det e ett steg tillbaka ffs.

2007-09-23 17:26
Sfinx : sant,jag gör inte heller något åt saken,men jag klagar inte på scenen heller
Producent

2007-09-23 18:49
så jävla wack tråd.

www.myspace.com/bevismaterial

watch out den kommer snart och bevisar motsatsen till ditt keffa inlägg.

du kommer ingenstans så sluta böla.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2007-09-23 22:42
SHIT!
D è ganska enkelt d här tycker jag ;-)
När d landar RAP på skiva är det inte HipHop utan just RAP till olika typer av musik. HipHop alltså riktiga MC`s såg vi på FIGHT NIGHT på Lava igår! (big props till KIKO o alla MC`s)
En DJ, en beat o MC`s som battlade.
I pauserna fick vi se grymma RAP akter bla.
OM vi kunde enas om att HipHop är en kultur fortfarande o INTE en musik stil så va frågan löst! Då slipper vi folk som garvar o sjunger ett par stråfer ur glassigt när vi pratar om HIPHOP.
Media som ALLTID vill sälja mer har bara satt denna stämpel för att just sälja mer!! 
Piiiiiiz!
Micke aka M-Jay

First Move -82, Crazy Moves -83, Double M Crew -84-85<br> IC-Rockers 85-89, Popping & DJ Comeback -06.

2007-09-23 23:15
Jag tycker att den lever på för fullt. Man måste bara veta vart man ska lyssna..

2007-09-24 06:50

vad är äkta och vad är oäkta? vilka som rappar är hiphop och inte hiphop? fan vad hela diskussionen är larvig. måste allting ha ett fack där man måste följa en massa regler!? gör vilken jävla musik du vill och lyssna på vilken jävla musik du vill! alla är och tycker olika jävla bakåtsträvande pappskallar! inte ens när hiphopen startde så tyckte o tänkte folk lika. visst att det fanns fler gemensamma nämnare då men världen ändras, deal with it!

SUCK SHAFT

2007-09-24 11:36

dujaeruvija X0

Hahahaha det har jag verkligen inte påstått.. Jag ser mig inte ens som en rappare, så absolut är det inte vad jag syftar på när jag säger att det finns bra svensk hiphop.. Haha sikken lirare :)

2007-09-24 12:21

Busk X50

Om diskussionen är löjlig så varför hoppa in... Om du tycker toybox är hiphop får du gärna tycka det... Du verkar ju tydligen bry dig om vad folk klasifierar som hiphop eftersom du blir sur då folk utesluter det som dom inte tycker är hiphop o kallar det att va bakåtsträvare?

Du bryr dig, deal with it

2007-09-24 16:05
dujaeruvija X0

Vi säger såhär, om jag såg en snubbe som åkte på en skateboard och jag provade, är jag en skatare då (eller hur man nu stavar det).

Dessutom vet jag att jag inte ens är i närheten av att vara bra, även där en anledning till att jag inte kallar mig för rappare.

Ajja, nu ska jag inte vara lika frän som dig och försöka plocka poäng hos resten av folket här på whoa.

2007-09-24 16:07
Ajuste, vad ser jag mej som.

Jag ser mej som en kille som har ett headset liggandes och leker lite med det när det finns brist på annat att göra.

2007-09-24 16:40
great swedish hiphop cant die, it dosnt even excist.
Producent

2007-09-24 19:06
så bull att ni sitter på ett svenskt hiphop community och hatar på svensk hiphop.

skaffa liv.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2007-09-24 19:30
"Förlåt för att jag snattade eller skolkade mamma" låtar, "Jag är så jävla hård för jag har slagits med folk några gånger" och "Jag har rökt brajj så jag är gangster"-låtar så skäms man.

har ALDRIG i hela mitt liv hört någon säga så där i en låt... du kanske ska sluta leta låtar på frizon istället?
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB

2007-09-24 21:53
vafan! jag tycker nog att svensk hiphop lever i allra högsta grad, mycket bra kommer från sverige å några har ju till och med hittat sig utomlands...å sluta klaga på snook, dom är ju fan king på freestyle båda två, Adams Ray van ju desutom freestyle sm 2004. peace!
MTMTX

2007-09-24 22:52
Hahaha det blir ju typ inte mycket mer hip hop än att snacka om sin gympadojja eller mikrofon... Fan så mer hip hop än att snacka orättvisor hahaha..

2007-09-24 22:54
krillebajok jag skrev iallafall att snook är bra men dem utnyttjar det på helt fel sätt det är för popigt=)
feel tha beaaat maaan

2007-09-25 03:11
Då är man inte bra.

2007-09-25 11:52
Den svenska hiphop-publiken är död, men kulturen lever fan. Jamet på Lava i lördags va FEEEEEETT!!!

2007-09-25 12:58
jag måste ju bara åxå få tillägga att hiphop för mig är inte låtar om braj och dålig uppväxt på gatan, hiphop är som all annan musik, det ska komma från hjärtat och det tycker jag att svenskarna fixar mycket bra. peace!
MTMTX

2007-09-25 13:20
PALLA VARA ORTODOX! 140BPM!
fcuk spleling

2007-09-25 17:17
hiccory - Jag refererade till Sfnix lista över folk som "förstör hiphop".

Att sen sätta likhetstecken mellan att ha en bred lyssnargrupp och svensk hiphop är helt fel ute. Orsaken till att Petter, Ken och Blues slog så hårt '98 var att Petter var den "förste" svenskspråkige rapparen som kändes "amerikansk" i sitt tilltal (samt inte såg ut att ha några uppenbara utländska rötter), Ken gjorde en jäkligt känslig låt om sin mamma (det här landet är suckers för vemod och framför allt för uno svenningson) och Blues faktiskt hade nåt att säga på ett lättfattligt sätt. Petter blev ganska omgående ett household name genom att media plockade upp honom som "det stora vita hoppet", Ken åkte ur ligan genom att vara med på vattenfestivalen och Blues släppte en andraskiva som inte lät som den första. I korthet så försvann nyhetens behag och pop-publiken (d.v.s. de som köpte lejonparten av petters och kens plattor) gick över till nästa stora grej (gyllene tiders återförening?). Kvar finns de som gillade hiphop och maxantalet svenska hiphopfans / hiphopare är troligtvis en bra bit under 80 000. Inte alla av dessa har samma smak för vad hiphop är och klart färre ändå är intresserade av att köpa skivor. Den ökning av fans som ändå finns beror nog till största delen av folk som börjat lyssna på de poppigare varianterna och sen gått över till mer "äkta" låtar.

Du får även kolla vilka det var som plockade fram en del av grupperna som du säger sänkte svensk hiphops anseende. Trippel Ett blev scoutade av Petter himself, samma med Fevens fatala försök att rappa på svenska, och nu har han ju plockat fram Mange "glassigt" Schmidt. D.v.s. en av de du tycker är "äkta" gillar folk som du inte tycker är "äkta" och hur "äkta" är det? ;)

10-4, over...

2007-09-25 17:17
Aningen virrigt inlägg från mig f.ö. :)

10-4, over...

2007-09-25 18:29

Mabande

Att han fick det att låta amerikanskt står han själv för.. Men om det e "svenskt" att låta just d så vettefan... Jag tror han slog för atte lät seriöst o grymt på Svenska för första gången o säger som han själv sa, atte lika gärna kunde va han som Ken som slog. Han hade större chans för att han va svenne, kan iofs hålla med dig där. 

Helt rätt att Petter satsade på sina polare o hade står del i att skiten drunkna, inte sagt nåt annat heller. Kul atte blivit så tabu o använda ordet äkta btw. Nej men det e väl jantelagen, jag skiter fullständigt om Petter diggar electricbananaband signar dom o gör en låt med dom iofs tycker jag dom e fett äkta (För dom står för attom gör barnlåtar). "ja höhö dom e redan signade"

Du har rätt i att man inte kan sätta ett likhetstecken mellan säljarsiffor o hur bred svensk hiphop är, inte riktigt det jag syftade på, jag ser mer en tendens som lutar åt just d-soundet när det gäller rappare som kör på svenska som ett resultat av anti-yo äkta grejjen.

Nu ser jag Jamie kenedy göra electric boogie på martha stewart. Det är fett äkta

2007-09-25 18:32
Mitt inlägg blev också jävligt virrigt hehe... Grund o botten tycker jag det e äkta om en rtist har nått själfullt att förmedla, sen spelar inte resten nån större roll om man gör barnprogramm med markoolio eller what ever, tyder ju på självdistans så länge allting inte blir en parodi av dig själv. Hoppas du förstår mig, men ta gärna några cheaps shots med att förklara för folket hur man använder äkta på ett ironiskt sätt.

2007-09-25 21:02
Slita tvivla på den, & gör ditt bästa för att den ska fortsätta leva!
www.myspace.com/suspectrap

2007-09-26 10:40
Jag tycker som snubben som startade tråden. men jag tycker även som exempelvis Optimistisk.

Hiphopen utvecklas, men åt fel håll. Alla de bra rapparna har blivit vuxna och gamla nu. Ågren som en gång var bäst i jävla Sverige kommer inte kunna köra hur länge som helst. Men de rapparna som tar över är fan inte jämförbara med mbma för fem öre!
Det klart att rapen utvecklas och idag kan vem som helst rappa för det är bara att plocka fram datamicen och bli medlem på frizon, sen får du hype och blir häftig.
Rappat skitlänge.