I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Hiphop är död sen länge.(endast seriösa svar)

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-09-20 15:57

Svensk Hiphop är död sen länge.(endast seriösa svar)

"Svensk hiphop"
Vart ska man börja.. ?
När bokstavligen tala riktiga mesar börjar göra låtar som heter etc "Supergalaxgruppen"  så kan det inte bli mer dekadent....
Svensk hiphop är Död sen länge. När grupper som etc snook får "hiphop awards" osv så kan man inte annat än skratta. I dagsläget känns det som om att varenda jävla snorunge rappar...Jag blir bara så jävla arg och Låtarnas innehåll är lika med noll.
Hiphop föddes på gatan, och gatanska den evigt representera...eller ? Idag verkar det inte som att någon tänker på hiphopens budskap, Härstam eller något som hiphop egentligen ÄR.
Hiphop föddes ur arbetarklass områden som ett sätt att berätta för den blinda världen hur läget är, och hur det ser för minoriteter och övriga arbetarklassen, rap handlade om orättvisan, förtrycket, Rasismen osv i världen. Vilka är rapparna idag i sverige ? Internet rappare som antingen gör helt oseriösa låtar om inget alls, fake ass gangsters som tillhör medelklassen, kärlekslåtar. Det är det enda som just nu skapas i svenska hiphopens ramljus. Men bakom kulisserna så finns dock fortfarande den äkta hiphopen som predikerar mot stat och kapital, Reppar området man är uppväxt i och samhörigheten för de som samhället svikit finns där..Men den "sorterns" hiphop blir bara mindre och mindre för var dag. Jag finner det förnedrande och vidrigt att musik genren hiphop har förvridits så GROVT. Svenska rappar som i dagsläget fortfarande gör äkta hiphop är okända och många har aldrig ens hört talas om dom rapparna. varför frågar man sig då ? Jag tror att det beror på att det har blivit en trend att vara "rappare". Jag menar, visst det är skitfint att skriva ner sina känslor , sin ånger osv i form av låtar dedikerat till sin mamma som ett förlåt för att man utsatte henne för en jobbig situation under ens uppväxt, eller låtar som berättar hur mycket man älskar en person. Eller att man lägger ner hela sin själ och hjärta i en text om vad som pågår runt omkring en för att försöka få folk att hitta en utväg från de man själv gått igenom. Men när varenda liten överklass/medelklass snorunge gör RÅKEFFA kärlekslåtar och "Förlåt för att jag snattade eller skolkade mamma" låtar, "Jag är så jävla hård för jag har slagits med folk några gånger" och "Jag har rökt brajj så jag är gangster"-låtar så skäms man. Är man själv trogen till gatan så vet man också vilka som är det själva. Man ser det, Man känner en slags samhörighet till personen/Personerna och orden i texten tilltalar en och väcker minnen. Scenener som idag runt om i världen fortfarande är äkta (enligt mig) är följande:

Franska Scenen
Amerikanska Underground Scenen (Pirus Bloods etc)
Holländska Scenen
Jamaicanska Scenen

Så enligt mig är och förblir den svenska hiphop scenen DÖD tills alla studio gangsters och mesar försvinner från den. Och som det ser ut idag, verkar det som att svneska hiphop scenen aldrig kommer att väckas till liv igen. Det var allt från mig. Vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden, Kände bara att jag ville få d

brrrapp

2007-09-20 16:06
Det är ni, inte vi som har dödat skiten.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2007-09-20 16:08
tycker fan hela den här hiphop-e-död debatten är minst lika played out som kärlekslåtarna du snackar om!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-20 16:10
betaform 

Vad menar du med "vi" och "ni" ?
brrrapp

2007-09-20 16:11
"Ni" som snackar om att den är död...
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2007-09-20 16:12
* "Men bakom kulisserna så finns dock fortfarande den äkta hiphopen som predikerar mot stat och kapital"
- ...och du bevisar att du verkligen vet exakt hur den första hiphopen lät, eller? ;D

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-09-20 16:12
Klingan P18

Om debatten är played eller inte är irrelevant i mina ögon. Jag vet inte hur många gånger saken disskuterats på WHOA, eftersom det här är ingen hemsida jag besöker ofta, utan jag skrev ur mitt egna perpektiv, och säkert mång aandras. Så kortfattat; Det är bland annat "whoa rappare" som förstör scenen i mina ögon.
brrrapp

2007-09-20 16:16
alla musik genres har sina dåliga artister, hiphop är inget undantag

för övrigt en lite notis: hiphop skapades inte enbart för att få ut den svages röst, den skapades också för att underhålla och hålla folk borta ifrån kriminallitet, så varför får inte hiphop vara underhållande också om den görs på ett bra vis?
JKIBMM

2007-09-20 16:16
Mabande P30

Exakt hur den lät ? Hur ska jag på något sett kunna veta EXAKT hur den lät när den första hiphopen varken dokumenterades eller spelades in ? Det jag vet är att den är inte som hiphopen idag.
brrrapp

2007-09-20 16:17
Det ligger mt i det du säger angående jantelagens utpressande av pajjasrappare som i sitt utförande gör narr av det de själva håller på med men det eju det som Sverige gillar...

Attu sen försöker göra hiphopen till en klassfråga så räknar du ju bort sverige helt för det finns inga "riktiga ghetton" här sen äre mest marginella skillnader i välfärd om man räknar bort dom riktiga tjack-pundarna men dom kommer nog inte nära ett mickbås...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-20 16:18
Kitti P0

Jo, visst var det en del av syftet, Men som jag nämnde ovan, så idag så sitter både medelklass och överklass snorungar och "rappar" om jag vet inte vad.
Jag menar, MUF har gjort en "hiphop" låt bland annat, Och jag behöver nog inte ens förklara mer om det....
Det jag menar är att idag "används" inte hiphop och rap som det var menat att "användas" på, utan mer som en status höjare.
brrrapp
Manager

2007-09-20 16:18
Sfinx: I Sverige har majoriteten inte varit med om så mycket utöver det du just beskrev, och det är därför musiken låter som den gör.

Jag har hellre en del hiphop som jag inte kan relatera till än att det ser ut som USA's ghetton här och var i Sverige.

Hiphop i Sverige är inte död, den har bara vandrat iväg åt många olika håll och utövas av folk som kommer från alla möjliga bakgrunder.

Den mediala hiphoppen är tyvärr väldigt kass, men det är uppenbarligen det som säljer och tilltalar den stora massan. Men det har varit så sen day one nästan, och är så inom alla genrer. Alltså att den lättsmälta och slätstrukna skitmusiken går hem hos idioterna medan musiken som låter som det ska göra inte funkar hos massan.
Redline!

2007-09-20 16:19
Sfinx
* "Hur ska jag på något sett kunna veta EXAKT hur den lät när den första hiphopen varken dokumenterades eller spelades in ? Det jag vet är att den är inte som hiphopen idag."
- Uppenbarligen missade du poängen helt. Med ditt första inlägg visar du att du inte har en susning om hur hiphop startade eller hur de första raplåtarna var.
Att langa ut påståenden som "Hiphop föddes ur arbetarklass områden som ett sätt att berätta för den blinda världen hur läget är, och hur det ser för minoriteter och övriga arbetarklassen" eller "rap handlade om orättvisan, förtrycket, Rasismen osv i världen" är bara naivt och en romantisering av kulturen. Det har aldrig varit en enad front mot orättvisorna hur mycket än Afrika Bambaata ville det.

När du sen följer upp med att svensk rap idag skulle bestå av "Internet rappare som antingen gör helt oseriösa låtar om inget alls, fake ass gangsters som tillhör medelklassen, kärlekslåtar" visar bara att du inte riktat näsan åt annat håll än just diverse forum på det internet som du så förkastar.

Helt enkelt: Om du vill ha en seriös debatt får du nog ta och göra seriösa inlägg ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-09-20 16:20
Hatar folk som ska begränsa hiphopen så jävla mycket. Vad är det som säger att hiphopen MÅSTE vara på ett visst sätt idag? Det faktum att det såg ut så förut?

Allting går framåt mannen, och om du tycker att den svenska scenen är död så lyssnar du fan inte särskilt bra.
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2007-09-20 16:23
hiccory P22

Tack.
Dock en liten pekpinne från min sida.
Arbetarklass behöver inte vara ghetto.
Svenska arbetarklassen är de som sliter för sitt uppehälle med skitlöner, blir diskrimínerade på jobbet osv pga kön, etniskt urspung osv, Och majoriteten av svenska arbetarklassen bor i förorterna. Om man nu ska jämnföra Förorterna i USA med förortena i sverige är det eelt olika. Förorterna i sverige, där bor majoriteten av den svenska arbetarklassen, medans i förorterna i USA  bor mestadels medelklass.
Men nu skaj ag inte gå in djupare i det, eftersom denna tråd ligger inte i politik forumet. :)
brrrapp

2007-09-20 16:28
Vad hiphop borde handla om är vad denna låt handlar om , dock är detta reggae, men bara som ette exepel länkar jag detta:

http://www.youtube.com/watch?v=rkjHJPNs9Cs&mode=related&search=

Liknande innehåll som i Tupac- Changes.
brrrapp

2007-09-20 16:36
Fattar inte varför vartannat inlägg på whoa är relaterat till att svensk hiphop har dött. Det är sant att dom flesta emcees är totalt keffa. Snook får priser i Sverige, 50 cent får priser i USA, men måste du lyssna på dom för det? Du som är underground och "äkta hiphop" får fortsätta vara det.

Det finns ju ingen definiton på riktig hiphop. Det är bara det att om man säljer så är man inte riktig hiphop, då är man mainstream istället.
Men nijag förstår hur det ligger till, som någon i Snook sa, "nu när hiphop är stort vill jag göra det litet igen"...

c c c...Mångfald heter det kompis, mångfald.

Men hursomhelst, vi kanske ska förbjuda folk att rappa och leva på nostalgin där alla ska lyssna på 2pac och Biggie förevigt?
nejnej, du är skönare

2007-09-20 16:37
Nej absolut men dom sociala förhållandena i "den svenska arbetarklassen" är rätt svåra att jämföra med den tex amerikanska. Tycker det e synd om du anser atte bara är i den miljön som "äkta" hiphop kan skapas, men håller med dig om at sånna förhållande lägger underlag för mer lidande o själ i sin musik än att hänga på östermalm, iaf av vad man lyssnar å artister. Men bra hiphop kan födas varsomhelst, handlar mer om individen än var den kommer ifrån geografiskt.

2007-09-20 16:43
Det är väl snarare så att grupper som Snook är vad som håller scenen vid liv. Det är utveckling som håller igång skiten, inte att trampa i samma gamla fotspår år ut och år in.

Svensk hiphop är inte död, däremot är det en hel del personer som försöker att ta död på den genom att göra sånna här skittrådar istället för att göra någonting produktivt.

2007-09-20 16:47
Precis...
Man blir så jävla trött på allt gnäll...

Vem fan var det som började?
nejnej, du är skönare

2007-09-20 16:59

man blir så trött på konservativa fjantar som dig.
Vaddå äkta hiphop? vem fan är du att definera "äkta"?

jag tycekr du säger emot digsjälv när du snackar om "fake-ass studiogangsters" som tillhör svensk medelklass som gör låtar om ingeting... någonsin tänkt på det enorma utbudet av "fake-ass studiogangsters" som tillhör amerikansk överklass som gör låtar om ingeting?
jag tycker det är så jävla trist med bakåtsträvande "keep-it-real"-snubbar som tror att hiphop ska låta på ett visst sätt. Hiphop är, likt språket, levande! det finns olika grenar och stilar. allt från överklass bratrap till förorts gangsta-rap. Ser du inte det sköna med det? det betyder såklart inte att man måste älska all form av svensk rap heller...

Anmärkningsvärt är att du uppenbarligen inte kan se sambandet mellan riktigt utanförskap och social misär och vad du kallar "äkta rap". Du förstår i sverige har inga franska ghetton, vi har inga bloods och crips, - hur FAN ska svensk gangsta-rap ala 2pac kunan utvecklas då?
Inse att folk lyssnar på sån rap som man själv kan relatera till.
Somsagt vi har inte fransk eller amerikanst undergroundscen. Men vi får väl se, när borgarna fuckat upp vår utbildnings-och integrationspolitik så våra förorter blir fattigare och mer segrigerat... jo då kanske vi kommer få en liknande rapscen.

http://www.kalvinhiphop.com

2007-09-20 17:01
Du tycker att hiphop ska vara underground och handla om missär osv, men du blir arg när mångmiljonföretag delar ut hiphop-priser till rappare du inte tycker är förtjänta de. Borde inte du ge fan i så stora företag och deras åsikter om vad hiphop är? För de är väl kapitalister och du gillar dem väl inte? Därav borde du inte förutsätta att dem har god hiphopsmak?

Om du skulle sluta bry dig om den delen ("mainstreamrapparna") (inte hata) och istället visa din kärlek/uppmärksamhet till det du kallar hiphop skulle kanske de "rätta" artisterna få mer rampljus och erkännande?

Om du nu istället hade tipsat whoa om en fet skiva eller ett galet tape med en "bra" hiphopartist hade du nog gjort mer nytta än genom att skriva en tråd om att andra lyssnar på "fel" musik.
www.justdet.se - svensk hiphop

2007-09-20 17:19
varför säga att svensk hip hop är död? När du igentligen menar att dom flesta rapparna inte låter som du vill.

Sen tycker jag du ska plugga på lite om hur hip hopen startade
t.e.x HÄR

och lägg speciellt märke till
"Old school rap was often focused on good times, parties and friendship. An exception was "The Message", a rap song written by Melle Mel for his hip hop group, Grandmaster Flash and The Furious Five. The popularity of "The Message" led the "message rap" to gain a place in the hip hop canon."

2007-09-20 17:19
Och så handlar ju faktiskt Hiphop om mer än bara musik, det är nog många som inte håller med om att kulturen är död.
Bronx
Promotor

2007-09-20 17:25
hiphopen dör inte, den går just igenom nånting som vi kallar "utveckling". Den började som nåt, och fortsatte som nånting annat, vist jag stör mig också på att varannan rappare är överklass och skryter om sina pengar och sånt shit, men vi kan inte haka upp oss på det, GÖR NÅNTING ÅT DET om du har problem med det, om du är gata, så slå ner nån, ta deras mick och ha det som samlarobjekt eller nånting??

tack för mig

2007-09-20 17:56
den svenska hiphopen är ju en ganska liten genre om du jämför med ex. pop / rock..tror att det finns enort många fler som är råkassa där, jag menar, alla är inte stjärnor och så kommer det att vara, men alla börjar ju någonstans, av 1000 "whoa rappare" blir högst några få väldigt duktiga, men de hade knappast blivit lika duktiga om de inte hade haft ngn publik att vända sig mot..det är ju inte direkt lätt att bli upptäckt som rappare i sverige..finns typ petter, snook och timbuktu som "vanliga" människor vet vilka dom e inom hiphopen.
vet inte riktit vart jag vill kolla men..tkr iaf att det är skojj med "whoa rappare"  finns vissa duktiga faktist=)

2007-09-20 17:58

jag förstår och känner vad du säger och håller med om en del, dock har hip hop växt och utvecklats till en bläckfisk typ, så vad ska man göra?!

jag lyssnar och utövar det jag gillar vilket går under dina katogorier, upp till var och en

ett land du glömde är england, enligt min mening det bästa i europa och även världen, dock så har ca 99% av sverige eller resten av världen ej hört ngt därifrån, har dom det så lyssnar dom på kanske ca 1% av all fet skit

det finns ngt för alla, skit i dom andra, dom får göra vad dom vill och ändrar sig inte, dom som vet dom vet!!!

www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-09-20 18:14
Hiphop föddes ur arbetarklass områden som ett sätt att berätta för den blinda världen hur läget är, och hur det ser för minoriteter och övriga arbetarklassen, rap handlade om orättvisan, förtrycket, Rasismen osv i världen.

ööh... har du hört typ Sugar Hill Gangs låt rappers delight från 79? som är typ första "kända" hiphop låten...

den börjar iaf med
i said a hip hop the hippie the hippie
to the hip hip hop, a you dont stop
the rock it to the bang bang boogie say up jumped the boogie
to the rhythm of the boogie, the beat

och den innehåller även rader som:
i got bodyguards, i got two big cars
that definitely aint the wack
i got a lincoln continental and a sunroof cadillac
so after school, i take a dip in the pool
which really is on the wall
i got a color tv so i can see
the knicks play basketball
hear me talkin bout checkbooks, credit cards
more money than a sucker could ever spend
but i wouldnt give a sucker or a bum from the rucker
not a dime til i made it again

förövrigt så ser inte jag HipHop som ett sätt att sprida sina budskap på...Visst kan det vara ett sätt att sprida sina budskap på, men jag ser det mest som ordlekar och tycker inte alls att det på något sätt alls behöver vara innehållsrikt...
http://www.myspace.com/akinonline

2007-09-20 19:51
Önskar att jag orkade följa den här debatten för den verkar kunna bli jävligt intressant. Konceptet med hiphop är i allra högsta grad levande då så otroligt många rappar och finner det meningsfullt. Ditt problem är bara att du är jävligt konservativ och bakåtsträvande, och att din bild av hiphop inte stämmer överens med hiphopsveriges. Och det är verkligen inte mitt problem!

Supergalaxgruppen!
WWW.ISMEN.NU
Promotor

2007-09-20 19:52
word på OY

2007-09-20 20:02
det är ju iallafall fett mycket hiphop att ha en lång joppe som sin visningsbild
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2007-09-20 21:42

haha börja tycka synd om grabben så jag ska backa upp dig lite

Det är mycket dynga men det är pga att det finns pengar att tjäna i denna bransch

men bara för att det finns mycket skit behöver man inte påstå att genren är död, finns fortfarande folk som gör bra grejer, även i sverige (Ison&Fille är ett bra exempel enligt mig)

fokusera inte på det negativa, hitta dina guldkorn och följ dom istället

JKIBMM
Manager

2007-09-20 21:49
Håller med om rätt mycket, men det känns som att dessa artister och grupper du snackar om inte tar upp speciellt stor del i hiphop.. många av dom syns knappt utanför whoa och tar därför heller inte upp plats för någon annan.

tycker dock att folk är för hårda mot snook.. har du ens hört senaste plattan eller har du bara hört mister cool och såpbubblor?

förstår inte varför överklass-snacket angående dem kommer ifrån egentligen.. timbuktu hänger också på stureplan liksom.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-09-20 21:58
lyssnar du på rätt artister så får du den hip hop delen du vill ha?
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2007-09-21 07:49

"Old school rap was often focused on good times, parties and friendship. An exception was "The Message", a rap song written by Melle Mel for his hip hop group, Grandmaster Flash and The Furious Five. The popularity of "The Message" led the "message rap" to gain a place in the hip hop canon."

Det är inte tillåtet att länka till upphovsrättsskyddat material

2007-09-21 09:30
jag håller med snubben som startade tråden.svensk hiphop är pinsam.det finns tunga äkta mcs i sverige,men dom syns inte lika mycket.pass på snook o såna grabbar,not for me...

2007-09-21 09:43
vem fan bryr sig hur hiphopen lät för 30 år sen, ska alla kicka på keff electro beats o ha space-afrikanska kläder eller?? skiten utvecklas, världen ändras, även hiphopen.

att hiphop ska va gata håller jag med om, men d handlar inte om att man måste va från betongen för att göra äkta hiphop. ska vi ha nån slags hiphop polis i sverige, "du e inte 100% arbetarklass blatte, du får inte rappa nå mer", låt svennarna på östish rappa om dom vill, ju fler som rappar destå bättre, sen om dom e keffa är det bara att inte lyssna på dom. Om skivbolagen signar dom är det inte deras fel eller hiphopens, utan skivbolagens politics. d e naivt att tro att all hiphop skulle vara bra, eller scenen mer levande, bara om alla va från arbetarklassen.

och varför måste hiphopen vara politisk? har du glömmt alla 1000tals battle rap låtar som bara handlar om hur bra man är? är dom inte hiphop nu ? vill man föra ut sitt budskap med rap så är det fine, det är ett otroligt bra kommunikations medel, men om man bara vill multirimma om folks mammor i alla låtar gör det inte det hela mindre hiphop.

det finns inte alls samma sociala missär i sverige som i usa, men måste man ha dom sämsta förhållanden för människor att leva i för att hiphopen ska vara bra? kan inte äkta hiphop existera i vårat svenne-bannan-välfärdssamhälle?

sen glömmer du bort alla otroligt bra förortsrappare från usa, suburbs, bla common, e han inte hiphop nu?

d e bra att d förs en diskution om detta, men alla kommer aldrig vara överens o ha nån slags enad bild av vad hiphopen är. 

grundproblemet är att sverige e så litet land, jag tvivlar på att samma diskutioner förs i större länder.

shuu and u dont stop

2007-09-21 09:57
common e från southside chicago inte nå "suburbs".det kanske inte är projects men han är från ett svart undre medelklass område.men det e sant det måste ju finnas keffa rappare för att man ska känna igen dom bra.

2007-09-21 11:02
Sfinx X1: Jag tycker dina åsikter är bitvis ganska så rättvisande vad gäller varifrån hiphop:en en gång kom ifrån. Minoriteter som på något sätt hade en social samhörighet. Den sociala samhörigheten fanns även i den svenska scenen för några år sedan. Det fanns nog t.o.m. nästan ngt vad jag skulle vilja kalla för en svensk egenhet. En gemensam identitet om man så vill. Från det att internet blev 'rummet' där alla agerar och exponerar sig förflyttades all social aktivitet även hit. Gränser upplöstes. Inga fler samordnade evenemang. Nu jämförs vi hela tiden med en amerikansk standard vilket inte borde vara fallet. Vi borde som flera antyder istället åter skapa något eget och inte gå med på denna kulturella likriktning. Det började med att folk skulle skämmas för att de körde på svenska, eller som i många fall bli anmärkta vid varje 'felaktigt' uttalat ord på engelska. Nu står vi mer än någonsin i en tillvaro där allt mer av vår nationella karaktär suddas ut. Att därför tala om en 'svensk scen' blir bara svårare och svårare när de flesta ändå hämtar sin referenspunkter från annat håll. Därför kan man väl kanske som sagt kanske säga då att jaa. Det som var 'svenskt' i svensk hiphop har om inte dött, så i alla fall har det tynat bort.

Resten: Sfinx ville ha seriösa svar. Tycker ni skall fundera på vad det är för jävla attityd som skapas om allt som skrivs enbart syftar till att märka ord. Ni & vi. Varför göra en åtskiljning? Och mabande som är admin borde väl styra upp sådant här och inte lägga sig och skvalpa i samma låga vatten.

2007-09-21 12:40
Just det.

Man kan inte haspla ur sig en massa grejer utan å ha belägg å sen förvänta sig att det ska bli en seriös debatt.

Vill du sprida budskapet att hiphopen är död kan du väl prova ta pulsen först.

2007-09-21 12:56
Precis som alla andra "Hiphopen är död"-debattrådar så faller även din på din egen okunskap, du verkar med andra ord knappt veta vad du själv snackar om (Mabande la fram det snyggt).

Hiphopsverige förmodligen aldrig varit så levande som den är idag.

Att man inte tycker om den musik som görs i Sverige är acceptabelt, men att man skulle kalla den död med argumentet "Det är inte så det ska låta", "Det ska komma från gatan" och sånt skitsnack är bara så befängt det kan bli.

Allting utvecklas, ta Lilli's exempel: Hur skulle det se ut om en del pappskallar skulle sitta och jämra sej över att vi näst intill glömt gammelsvenskan och idag beblandar våran svenska med engelska ord som "soft" och "chill"? Eller, varför inte klaga på "Ey yo mannen"-uttryck också när vi är igång?

Öppna öronen, i annat fall kan du ju sitta där med dina 2Pac-plattor och jämra dej över hur jävla värdelöst det är med rappen i Sverige som en annan konservativ gnällspik.

2007-09-21 13:20
Kefft !
--/roadlake rep.2010+

2007-09-21 14:42
word på klockan,!
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2007-09-21 16:17
Akin_O-Y P20
Och du tror att dom föddes med guldsked i käften ?

blåöga X1
,shoooo X1

Tack.

Kitti P0

Visst, Highwon grabbarna är och antagligen förblir tunga, Men fortfarande, Så är majoriteten av svensk hiphop skit, enligt mig och tydligen rätt så många andra. Och jag lyssnar bara på den slags hiphop jag gillar, men när man försöker hitta nytt tungt shit från den svenska scenen snubblar man nästan endast över bullshit i min mening.

Yun_DI P17
Snook kommer nog aldrig bli bra i mina öron. För det första, låter dom så jävla fejk so mdet går, deras texter är mer dagis rap och deras beats är bara tråkiga, deras image likaså.
Och att Timbuktu hänger på stureplan är väl endå inte relevant ? Jag menar, han började som äkta, men du kan ju knappast kalla han musik äkta längre. Money fucks peoples minds up.

mickelito P20
Du får ungefär samma svar som klockan.

Klockan12 

Att du får det att verka som att det handlar om konservativism är ju helt sjukt. Det handlar inte om konservativism, utan mer om Äkta och oäkta, Betydelsefullt och meninglöst osv. Sen att man kan vrida det till hiphop konservativt är väl en annan femma, men då skulle ju iof allt kunne förknippas med futurism, konservatism osv osv.

Nu orkar jag inte svara på fler för tillfället.
brrrapp

2007-09-21 17:06
Hehe många pinsamma inlägg av folk som tror sig veta hur hiphop startade och de första låtarna etc. Läs böcker som "Can't stop, Won't Stop" eller "And it don't stop" för att få mer av den rätta inblicken, folk verkar ha glömt vad källkritik är.

Sen att säga att svensk hiphop är död är ju bara en kliché. Visst att tycka vad man vill, men ta er i kragen. Svensk hiphop peakade innan 2000-talet började enligt min uppfattning och som det ser ut nu så har folk börjat fatta det och den är påväg åt rätt håll igen.

Kolla bara på folk som Trainspotters, Prop Dylan, Allyawan etc. Detta är folk som gör hiphop på rätt sätt enligt mig idag. De blowar upp mer och mer och förtjänar det.

Sen så snälla anklaga inte folk på Whoas Audio-forum för att vara hiphop, det är ungefär lika mycket hiphop som att limma modell-tåg på sin fritid.

2007-09-21 17:40
Självklart är svensk hip-hop död sedan länge. Vissa inser inte det, inte ens vissa artister. Folk köper inte ens skivor längre. Hade jag varit svensk rappare idag hade jag aldrig släppt skivor utan folk hade fått köpa låtar som mp3 för en billig slant sen kunde man dra in på spelningar istället och på kläder t.ex Har man bara grejer som folk gillar så kan det gå bra för en.

2007-09-21 18:25
Svensk hiphop är inte död, den har bara kommit ut i ett helt annat format, inte många som verkligen kan leva street och är gangmembers som har tid att rappa, eller ens bry sig om rap.

Snook är ett bra tecken på evolutionerande stilar inom hiphop, och deras låtar innehåller faktiskt något, tvärtemot gangsterrap.
 http://www.myspace.com/murderdem

2007-09-21 18:51
Svensk hiphop är inte död, den är bara lite mer urban än vanligt..
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013

2007-09-21 18:52
men hallå varför skulle vi ens ha massa gangmembers musik?? Finns väl roligare saker att hitta om sverige

no offence peaceee

2007-09-21 19:48
gitano
de va han trådskaparens tanke, menade det bara som en liknelse..
 http://www.myspace.com/murderdem

2007-09-21 21:24
Inlägg av den här typen kunde man läsa även för 7 år sen. Dom är lika tidlösa som hiphop i sig.

Till trådskaparen: Du ondgör dig över "whoa-rappare". Visst, det kanske släpps en del som inte håller hög kvalité. Men det lär väl knappast ha undgått dig att det idag faktiskt är möjligt för vem som helst (i princip) att spela in en låt och medelst internet sprida den till riktigt många?

Om du vill, så kan du se det här som nåt negativt. Att bara ett litet fåtal borde få komma i närheten av en studio. Men då är det du, och inte jag, som är en riktigt gammal bakåtsträvande borgarbracka..

Själv tycker jag det är skoj. Och gillar du inte dagens hiphop kan du ju alltid lyssna på gårdagens istället. Class never goes out of style.