Är svensk hiphop död?
...Är den det? Och vad har du för kommentar till vad du tycker om det...
Som vissa kanske vet så pysslar jag och några till med en
DVD som tar upp just den frågan.
Mitt personliga svar är nej. Bara för att MTV/ZTV och de flesta radiokanaler snålar med svensk hiphop så betyder det inte att den är död.
Jag skulle säga tvärtom, den lever mer än nånsin, bara att media inte har märkt det riktigt ännu...men det blir nog ändring på det.
Det dyker fan upp nya artister dagligen som faktiskt är bra, och bara de håller upp motivationen och märker att man faktiskt kan komma nånvart så kommer svensk hiphop verkligen vara the shit!
Redline!
värkligen inte, vart har du fått de ifrån?
Svensk hiphop är död, Svensk RAP lever.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Aggro: Svensk hiphop är svensk rap :P
Redline!
Den mår nog inte riktigt bra just nu. Men död skulle jag inte säga.
de e inge fel på svensk rap de e bara scenen som e död
Den är sjuk, men inte riktigt död.
At the gates of Eternity...
Sen så var det ju det där med att motiverade svar verkar vettigare ;) Klart svensk hiphop lever! Kanske inte som en "enad kultur" p.g.a. att de olika grenarna verkar trivas bäst i sitt eget sällskap, men det finns ju ett gäng rappare, turntablists, graffare, b-boys/ -girls som "lever hiphop" och vill sprida kulturen som de ser den. Finns fortfarande folk som fixar jams och liknande, finns fortfarande folk som har glädje av att skapa, finns en aning fler som vill vara publik, finns fortfarande Svensk Hiphop! 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Om jag säger så här då...Att svensk hiphop kanske inte är död, men sover....vad säger ni då?Dr.Octagon Jag håller med om det där med media-bevakningen av den svenska rapscenen...och att det inte ges så stort utrymme på MTV och ZTV för det... Men...storhetstiden för svensk hiphop var ju för ett par år sedan...man kan ju inte påstå att stämningen i hiphop-sverige är likadan i nuläget... Dessutom (min egen åsikt) känns det som att många artister går ifrån det "renodlade" hiphopsoundet dör att experiementera med stilar såsom grime och musik med lite latinska rytmer...
Som jag nämnt 1000 gånger innan, så måste vi själva göra något, istället för att förvänta oss att massa icke-hip hopare (skivbolagsfolk, ZTV mm) ska hjälpa oss. Men det är som Mabande säger, vi är inte särskilt enade i hip hop Sverige. Sen var det beror på, är en annan historia. Men när folk i det egna ledet inte ens anser andra element (inget illa menat Octagon) ens har med hip hop att göra, så är det självklart att b-boys, DJ's och graffare vänder ryggen till rappare.
BC99: Det är väl ingen här inne som förväntat sig det? De flesta slutade nog förvänta sig det way back... Jag ser inte vad b-boys eller målare (graffare är ett ord som aldrig borde kommit till) kan bidra med till rappen.
Redline!
Dr.Octagon : I den förra tråden som du skrev, så var det massa uttryckte sin ilska över varför skivbolag och media inte "hjälpte oss" hip hopare här i Sverige.
ja haller definitivt med Octagon. ja tycker svensk hiphop blomstrar mer an nagonsin. ja menar, kolla runt lite pa myspace sa kommer ni hitta massa grymma hiphopakter. svensk hip hop ar inte dod. den lider av en depression som den snart kommer ta sig ur. jag tror att hip hopen kommer komma tillbaka och uppmarksammas i medierna aven om den sakert kommer se annorlunda ut an nar Petter, Ken o Ayo sags i tv-rutan. men vad ar ett renodlat sound? utvecklingen gar framat men det betyder inte att man overger hiphopens sjal. nat som jag gillar ar att funk och soul-elementen borjar yttra sig pa vissa stallen. om vi tanker utanfor sverige sa borjar vi ju oxo vinna mark. kolla alla svenska producenter som borjar synas i amerikanska sammanhang. istallet for att sitta o klaga "svensk hip hop ar dod", ska vi hitta nya grepp. det behovs uppenbarligen ett nytt satt att tanka. jag tror stenhart pa svensk hiphop.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
BC99: Du kan ju inte blanda in andra trådar med den här. I den andra tråden tyckte iallafall jag att vi kom fram till att de inte kommer hjälpa. Och jag hoppas att saker folk kommer fram till leder till nått nytt, inte att man tar upp gamla saker igen. (Nu vet jag att det bara är en tråd på whoa, men ändå).
Redline!
Min åsikt är som följer....Hiphopen är inte död - den har fått ekonomiska käppar i hjulen. Det är alltså inte färre aktiva, anledningen till att hiphopkulturen syns mindre idag än för tio år sen är att det numera är svårare att på musiken få ihop cashen till flyers, posters, album och videor.
Profet
jag ser det såhär; svensk hiphop lever men inte i den utsträckningen som den borde... jag känner verkligen att den lever här i västerort så finns det lika många rappare som det finns höghus... Saken är den att det arrangeras för lite shiet och folk tar små grejer som kan bli stora för oseriöst.. jag har arrangerat battle cyphers med b-boys och rappare mitt inne i Stockholm och det blev galet tuungt..Dr.Octagon Ifall du håller på med en dvd om svensk hiphop kanske ett sån grej skulle vara tungt att ha med? försöker fixa sånt typ en gång i månaden men har bara blivit av en gång... +om det finns på film så skulle en sån grej förstoras och det skulle komma fler rappare och b-boys eftersom det är en lätt grej att få fame.. kan ju höra av mig ifall du är intresserad?
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
Död? inte en chans.. den blomstrar.. nya typer av hiphop träder fram dagligen. Utvecklingen är enorm och de som säger att utvecklingen är negativ kan bo kvar i sina grottor..
Jockish @ B-vik
den är död.. Svensk hiphop har dött med sina element :D Jag har 4 element i min crib! De ger mig "värme" och "kärlek" till musiken! Jag vaknar varje dag och går till min breakdance träning sen när jag kommer hem spenderar jag en tid med mina spraycans och njuter.. Sen för att avsluta dagen med lite rap och djeaing.. FFS! Its all about the money be a hustler!! Make Money you got bills to pay!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DalastDon P48 det där tycker jag låter dumt egentligen.. det är nästan som att uppmuntra prostitution.. "Make Money you got bills to pay!". det tar bort känslan lite i musiken tycker jag.. visst tjänar man säker pengar kortsiktigt.. men jag tror(hoppas!!!) att den stora massan genomskådar alla dessa "hustlers" som gör hiphopen för att betala sina räkningar och i tillägg kanske beställa in en Do Pérignon 1996 istället för en stor stark....
28
Inte fan är den död! Det är bara media som många tidigare har nämnt, snålar med att spela upp den!
Yeah, you know..
Svensk hiphop har flyttat utomlands...
kolla runt lite pa myspace sa kommer ni hitta massa grymma hiphopakter. Problemet ligger där, det ska inte finnas på Myspace så mycket. Utan i din stereo, i din TV, på gatan osv
Krom : Och jag tycker inte egentligen DalastDons inlägg var så tokigt. Svenska MC's är inte så hungriga. Svenska hip hopare är också för den delen inga entrepenörer, vi behöver fler business minded hip hopare, istället för business minded skivbolagsfolk.
Den allmänna synen på att man inte får tjäna pengar på sin musik måste bort. Jag tycker inte det är fel att tjäna pengar på musiken man skapar, sålänge man inte skapar musiken bara för att tjäna pengar. Och man märker vilken musik som är gjord för att generera pengar.
Redline!
liite lätt skadeskjuten kanske den är men död är väl lite å ta i ? ska inte klaga,
Don't do drugs, don't have unprotected sex,. don't be violent... leave that to me.
BC99 P24 men du måste förstå att man inte bara kan ta saker sådär hur man vill och tjäna pengar på! därav min liknelse med prostitution, sex är jäkligt skönt o bra.. men man ska inte missbruka det o tjänna massa pengar på det.. det går oftast snett då. visst behövs det pengar inom industrin för att den skall överleva och få bra klass/utvecklas.. men att tänka att det bara handlar om att betala räkningar så är ma fel ute... tycker jag.
28
Problemet ligger där, det ska inte finnas på Myspace så mycket. Utan i din stereo, i din TV, på gatan osv Jo exakt så menar jag oxo. Menar bara att myspace är ett bevis på att det det FINNS mycke folk som brinner för musiken, gör sitt bästa oavsett om dom tjänar pengar eller inte. Och bevis på att svenska hiphopen, musikaliskt och skill-mässigt e fetare än nånsin. Sen understök jag att vi måste hitta ett bättre sätt att ge liv åt hiphopen så att den kan finnas i min stereo, min tv och på gatan.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Den har varit död länge, den som säger nåt annat ljuger.
Jag säger så här: Nej, den är levande!! Bara att media och radiokanaler speglar och spelar fel hiphop. De tror att hiphop och dess kultur är Timbuktu och Petter. De tror de får med allt om dom spelar Karmakontot och Det går bra nu. Men då glömmer dom hiphopen. De får med pop-hiphopen men glömmer den bra musiken. Men framför allt glömmer de breakingen, graffen och alla DJ's där ute!
Nä. Hiphopen lever som fan! Men den göms. Man kan säga att media har kidnappat den!
Har suttit dagen lång på tåget genom babylon.
Den är inte död, gäller bara att veta vart man ska leta.
yes ahaya
Poona F0. Jag tycker inte att d här e ett hip hop fenomen. Du borde istället ställa frågan: Är svensk musik död? Svensk hip hop sover inte på nåt sätt, media sover på svensk hip hop. Om svensk hip hop hade samma exponering som under "storhetstiden" så skulle den va ännu större nu. D finns många fler hungriga rappare nu som vill äta, men maten räcker inte till alla. Att stämningen inte e den samma som förr har främst med nedladdningen att göra. Musiken har blivit en snabbförbrukningsvara, och d kommer ta ett tag innan branschen och rapparna lyckas anpassa sig till förändringarna. I dagsläget kan inte en duktig rappare få ett skivkontrakt, iaf inte på ett storbolag. Samtidigt finns det heller ingen anledning för skivbolagen att signa rappare, allt handlar ju i slutändan om ekonomi, och hip hop fansen e ju dom som laddar ner mest. Hela den här grejen e ju egentligen en branschfråga, och inte en fråga om hip hop. Lyssna på radio, kolla på TV. Dom flesta artisterna du ser idag e typ från Idol el av liknande sort. D är svårt för artister i alla seriösa genres att ta sig fram. Allt detta härstammar från nedladdningen. Visst många rappare går över till andra rapstilar. Men eftersom d finns så otroligt många fler rappare nu än under "storhetstiden" så spelar d faktiskt ingen roll. D finns tillräckligt många rappare för att täcka alla områden. Hoppas att jag lyckats besvara dina frågor.
Slangin' records (2009) www.myspace.com/afc1 http://open.spotify.com/track/5G70l0ZkhUTx19W9nkVL8W
hur kan den vara död när i stort sett alla som alltid har hållit på + nya fortfarande finns här, gör musik och släpper den?! det är ngt annat som är dött, ej musik scenen...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
finns det inte redan 99 trådar om detta?
"du är satsen som din morsa skulle fått i ansiktet" /Leffe
Det säger ju sig självt att hiphopen är lika levande som den va när Ken, Petter å de andra kom ut i slutet av 90/början av 2000. Men då kom det som en stor nyhet att det fanns flera bra akter förutom Latin Kings....det va nyhetens behag, + att skivor sålde bättre då, innan mp3 hade slagit igenom på allvar....som nån sa, samma rappare finns ju kvar som då, och har utvecklats till det bättre.
Först Jesus, sen: Hiphop, Soul, musik!!
Jag hatar den här frågan. Den kommer alltid upp, en gång i månaden, och det finns alltid dem som säger ja, och dem som säger nej. Dem som säger nej ska kanske inte lyssna eller ens engagera sig, då dem bara är negativa. Det finns ju folk som försörjer sig på den, inte så många, men det finns. Det finns folk som lyssnar på det, folk som släpper gratis för skojs skull, spelningar, skivor. Vad är det folk inte fattar? En musikgenree kan aldrig dö ut, bara bli mindre populär. Nästa gång någon skriver än sådan här tråd, skriv istället:Är SVENSK HIPHOP OPOPULÄR?
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Den frågan har man ju hört sedan mitten på nittiotalet. Mitt svar: -Svensk Hip Hop är död för alla som har lämnat scenen. För dom som fortfarande har intresse så är kulturen fortfarande levande. Själv lämnade jag scenen för ungefär sex år sedan. Följer bara med som åskådare. För mig så intresset mer eller mindre dött. Med några få återfall. ;) Att inte media uppmärksammar svensk hip hop är väll inget problem, eller rättare sagt för oss oldschoolerz så var det inte på grund av mediahypen som man började rappa. Men för dom som enbart är ute efter cashen så är det ju en katastrof.
www.myspace.com/sirvaas
AFC_Ramo: Håller med dig. Det där va sanningen och inget annat. 100%
Profet
Dr.Octagon hehe vad sa jag om dom här trådarna, minst varrannan vecka... men som sagt Dr Octagan gör ju nått iaf med dvdn, fast tycker det vore bättre om svt ville stödja nått liknande projekt med budjet... Dokumentären med 4:e världen etc va riktigt bra...
vi "lyssnarna" kan ju se till att den inte dör ut genom att styra deras plattor och se till att annat folk hör låtarna
nej verkligen inte,vad har du fått det i från? peace
hiphop lever alltid om man har hjärta för de själv.....
Den är inte död för den har aldrig ens varit levande...
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Haha... Svensk hiphop va? Den är lite trött bara!
http://www.youtube.com/watch?v=HGmZ7VUv2VY
läser inte tråden och svarar inte på frågan men är det bara jag som tycker hela mini USA hiphop imagen är jävligt löjlig? hoppas nån fattar vad jag menar orkar inte formulera det bätre
Producent
2007-06-04 00:02
Så länge svenska hiphopare lever kommer det att finnas svensk hip hop.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
hellre lite street swagger än glad svensk nerd hip hop...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Svensk hiphop är det ända som håller måttet nuförtiden, död? icke sade nicke.
"Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."
svensk hiphop lever som fan! man hör ju att det snackas om att vissa till och med kan höras i USA så som looptroop, chords, lazee och adam tensta. svensk hiphop = kvalité. synd bara att de inte tjänar så bra som de förtjänar. peace! och köp fler svenska skivor!
MTMTX