I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hiphop behöver engagemang!

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-05-02 14:14
Va till BC...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2007-05-02 14:16
BC: Självklart respekterar jag det som skedde back in the day, och jag förstår att det är grunden. Men det jag respekterar är just engagemanget de hade. För även om det lät som det gjorde så fixade de värsta turnéerna, såg till att skiten hamnade i europa och jag vet inte vad.

Mycket av det vi gör idag kommer förmodligen låta som skräp för de som kommer börja lyssna på det om 20 år. Bara för att vi tycker att Sugar Hill Gang låter som skräp idag, gör det nödvändigtvis inte till skräp. Utan det gör det till musik som inte faller i våran smak.

Nja...dåtidens "rap" var rent tekniskt dålig. Idag är den inte det, utan nu är det mer av en smaksak vad som är bra/dåligt.

Och visst, jag vet vad TLK har haft för inverkan, men vad spelar det för roll om jag inte hade vetat det?
Redline!
Poet

2007-05-02 14:18
Dr.Octagon: Inte alls lik hip hop idag? Ok du kanske inte bor på samma plats som jag gör, visst har hip hop blivit annorlunda, men det är fortfarande hip hop för det. Och defintivt samma uppbyggnad och grund, även om fasaden bytt färg och design ett par gånger. Det är väl snarare inte hip hopen som är sig olik, snarare miljön.

Jag håller med om anpassningen, därav att vi själva måste ena oss och sluta ha inställningen att någon annan ska hjälpa oss. Slår alla ihop sig ekonomiskt, och alla har diverse egna sysslor/uppgifter inom en lable eller annan rörelse, då kommer det, hör och häpna, trots det klimat vi har i Sverige faktiskt att kunna leva på sin musik.

Självklart vilar sig detta på ett starkt varunamn och att artisten/artisterna är lyssningsbara.
At the gates of Eternity...

2007-05-02 14:18
BC99:

Det är medias fel att dom förebilder du talar om hamnat i skymundan, och att istället sådana som 50-cent,Eminem, osv lyfts fram och glorifierats till förebilder.

Det är där du brister, du klagar på att 90-tals generationen inte har något kulturarv och sen i nästa sväng försvarar du media och dom stora skivbolagen, trots att det är dessa som hindrar dom förebilder du talar om från att göra sig hörd till massorna.

2007-05-02 14:23
Pratar vi försäljning så är det dags man överger drömmarna att kunna leva på sin musik genom skivförsäljning, den tiden är förbi, att digitala nedladdningsbara format är framtiden är väl redan nu avgjort mer eller mindre.

Poet

2007-05-02 14:24
Hiccory: Det där med folk som ägnar sig åt fel syssla, är oss som svenskars fel också. Vi är för snälla i Sverige. Vi är konflikträdda. I många andra länder så hade folk buat och kastat flaskor på folk om de stod på scen och var allmänt kassa. Då hade det krävts en hel del nerver att våga sig upp igen, och då sker det en automatisk gallring redan där.

Men det gör inte vi i Sverige, vi är "modiga" och dissar folk på internet istället.
Manager

2007-05-02 14:26
BC99: Jag orkar inte ta en diskussion ang. hiphop idag vs. då, för det är inte riktigt vad det handlar om.

Jag håller med om anpassningen, därav att vi själva måste ena oss och sluta ha inställningen att någon annan ska hjälpa oss. Slår alla ihop sig ekonomiskt, och alla har diverse egna sysslor/uppgifter inom en lable eller annan rörelse, då kommer det, hör och häpna, trots det klimat vi har i Sverige faktiskt att kunna leva på sin musik.

Alltså syftet med hela tråden :D

Redline!

2007-05-02 14:33

Ja vi är konflikträdda, därav vår välfärd hehe. Men jantelagen har ett stort finger med i röven helt klart

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2007-05-02 14:33
Naero: Jag försvarar skivbolagen eftersom de inte har någon skyldighet att promota något de inte vill promota. Förstår du? Vill vi lyfta upp artister som konstrast till 50 Cent, och ingen vill hjälpa oss. Ja då får väl vi ha oddsen emot oss och kämpa hårdare än att istället gnälla på skivbolagen.

Förstår du vad jag menar? Det är inget skivbolags skyldighet att hjälpa oss som hip hopare. Precis som i början av 80-talet då hip hop började bli stort, så ignorerade alla skivbolag hip hop. Nu är Bad Boys Records, Def Jam och otalt fler skivbolag (som skapats av hip hopare, för hip hopare) otroligt stora och marknadsmässigt ekonomiskt starka.

Do you know what I mean?

Dr.Octagon: Varför deras rap är "tekniskt" dålig har ju sina orsaker. Rap redan då var ju starkt influerat av disco musik och ragga.

Allt beror på hur hip hop ser ut om 20 år. Till exempel så hade förmodligen "Enter The Wu-Tang" aldrig blivit lika stor hit, om det släppts idag. Och många som lyssnar idag, hade fömodligen tyckt att det är skräp också, om det inte vore för att man "måste" älska Wu-Tang om man ska kalla sig hip hopare.

Återigen... timing.

2007-05-02 14:38
ouf... Väldigt svårt att se Enter-skivans framgång som ett resultat av bra timing... Diggar den lika mkt idag om inte mer
Manager

2007-05-02 14:53
BC99: De du är ute efter är att skapa en hype, vilket har med timing att göra. Det skapades en hype runt hiphop back in the day, och det skapades en hype med Wu.
Frågan är dock, vem skapade hypen, och varför gör inte vi det med svensk hiphop?

hiccory: Det var den skivan som fick mig att gå till NY hiphop...men den är fan inte lika bra idag. Jag vill inte säga att den är kass, men det är inte nått jag lyssnar på förutom när jag är nostalgisk.
Jag var iofs. typ 13 när jag fick tag på den, och inte så kunnig.
Redline!

2007-05-02 17:10
BC99:

Pengar växer inte på träd, anledningen att dessa förebilder kunde göra sin röst hörd med små medel förr i tiden var just för att dom större bolagen inte brydde sig, numera är det tekniskt omöjligt för dessa röster att göra sig hörda pga att dom drunknar i vimlet från dom större bolagen.

Det är omöjligt imo att bortse från denna aspekten, folk kämpar fortfarande, men du ser ju också dom fruktlösa resultaten av denna kamp.

2007-05-02 17:54
Doc Ock
* "Eftersom Kurtis Blow m.m. var med och skapade en kultur som inte alls är lik hiphop idag så ser jag inte anledningen.
De fyra elementen är lika viktiga för hiphop som mina element hemma t.ex.
"
- Om man definierar hiphop som vad det uppfattas som av "allmänheten" just nu, så har du rätt. Men det är lite som att låta andra definiera dig efter att ha snackat med dig en minut. Majoriteten icke-insatta ser ju hiphop som synonymt med vulgär (våldsam) rap i för stora kläder ;)
Med fler olika subgrupper av hiphop inblandade är det lättare att skapa en hype. För att bygga vidare på BC99:s exempel: Nån breakare som har på sig sin rappande polares logga när han blir intervjuad i lokalpressen funkar också. Eller lär känna lite andra musiker. Det lär ju inte skadat vare sig Snook eller Salem Al Fakir att medverka i / göra varandras videor.
Nätverka lite, det kostar knappt nåt ;)

Man måste inte kämpa för att "återuppbygga Zulu Nation" eller liknande utopier, men utan gemensamma referenser som går djupare / längre tillbaka än "förra årets fluga" så kommer "rörelsen" inte bli seriösare än de modeslavar och hipsters som hänger på den tuffaste bloggen och ska vara först med det senaste.
Att se kulturen som helt losskopplad från historien gör bara att det omöjliggör en större rörelse eftersom ingen kommer ha någon tradition att stå på.
För om du inte vet var du varit så kanske du inte vet vart du ska?

naero
* "Det är medias fel att dom förebilder du talar om hamnat i skymundan, och att istället sådana som 50-cent,Eminem, osv lyfts fram och glorifierats till förebilder."
- Nej, det är konsumenternas fel. Nöjesmedia har i grund och botten ett vinstintresse och eftersom sensationsjournalistik säljer bättre än seriös rapportering så har det blivit en skev rapportering.
  • "Rappare slog sin fru!"
  • "Rappare bygger barnhem!"
Vilken artikel skulle du läsa? Framför allt: vilken artikel tror du "alla andra" kommer läsa?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-05-02 17:57
mycket snack och lite verkstad..
yes ahaya

2007-05-02 18:13
Mabande:

Givetvis barnhem, skämt åsido, ser nu att jag formulerade mig rätt klantigt, fel ordval kanske är ett bättre uttryck t.o.m
Poet

2007-05-02 19:48
Naero: Du vet väl att det som skivbolagen promotar idag (Byz, Linda Bengtzing, Bass Hunter mm) knappast är några konkurrenter till vad vi som hip hopare sysslar med?

Jag förstod inte riktigt ditt resonemang för att vara ärlig. 

Mabande: För om du inte vet var du varit så kanske du inte vet vart du ska?

Tack för de orden :)

2007-05-02 20:40
BC99:

Jag menar att man pushar mainstream producerad hiphop/clubbangers och att sådana som faktiskt har något att säga drunknar i denna mängd.

I dom tider du pratar om så det ej ut så, och det gick lätt för dessa människor att göra sig hörd.

Svårt för nya generationer att få vettiga förebilder när det är så otroligt svårt för dom som har något att säga att göra sig hörd till dom större massorna, kommersialiseringen av hiphop som ett varumärke är den stora anledningen till att dom du namedroppar ej hörs numera.

Poet

2007-05-02 21:35

Naero: Återigen, vad har skivbolagen för skyldighet att promota ickeförsäljningsbar musik?

Om du hört tidig hip hop, så handlar allt nästan uteslutet om party, dans och att gå loss. Sedan i slutet av 80-talet så kom den allvarliga, politiska hip hopen med Public Enemy i spetsen, för att senare överlöpa i gangsterrap och nu dagsläget, party hip hop.

Allt går i vågor. Om det är deppig hip hop som säljer imorgon, så kommer skivbolagen promota det. Lyssnar du till exempel på Biggie's "Life After Death" så finner du kanske sammanlagt 4 party låtar av totalt 24 spår. Hade han levt idag och släppt en skiva, så hade det förmodligen varit minst hälften av dessa låtar som vore party/clubbangers.

Det kallas anpassning. Antingen gillar du det och får mat på bordet, eller så kan du vara "äkta" och svälta. Jag säger inte nödvändigtvis att det är så jag vill att det ska vara, men nu är tyvärr läget så, och vi kan inte sitta och tänka tillbaks på de goda dagarna och hoppas att de ska återvända.

Vi får göra det vi kan göra helt enkelt.

2007-05-02 22:03
Ett litet tillägg bara:
Det går ju inte att kräva att alla ska ha stenkoll på historien heller, men så länge som folk är intresserade av att veta och inte är helt ignoranta så kommer det lösa sig ;)

10-4, over...
Manager

2007-05-03 08:37
Mabande: Du vet själv att jag inte tillhör allmänheten, utan har koll på vad jag säger, och jag kan säga att jag känner/är bekant med/morsar på säkert över 100 pers som pysslar med hiphop på ett eller annat sätt, och det är en som jag kan komma på som breakar.
Jag anser att break inte hör hemma bland hiphop längre. Vilken amerikansk artist har breakare med i sina videos i dagsläget?

Men att nätverka är ALDRIG fel, och det borde varenda jävel inom hiphop syssla med.
Nu säger jag inte att vi ska bygga en stor hiphopfamilj, för det behövs lika mycket konkurrans och beef som det behövs hook-ups, för det är ju konkuransen det hiphop bygger på (tack Johan).

Jag blev varse av Fattaru pga folk hade på sig T-shirts med deras logo. Jag kände igen namnet säkert ett halvår innan jag hörde deras musik.

Man måste inte kämpa för att "återuppbygga Zulu Nation" eller liknande utopier, men utan gemensamma referenser som går djupare / längre tillbaka än "förra årets fluga" så kommer "rörelsen" inte bli seriösare än de modeslavar och hipsters som hänger på den tuffaste bloggen och ska vara först med det senaste.
Att se kulturen som helt losskopplad från historien gör bara att det omöjliggör en större rörelse eftersom ingen kommer ha någon tradition att stå på.
För om du inte vet var du varit så kanske du inte vet vart du ska?

Jag tror inte man ska dra in amerikas hiphophistoria med sveriges hiphophistoria. Sverige har en egen historia, som jag tycker att man isåfall ska luta sig emot istället för USA's.
Visst är det oundvikligt med influenser, men det är väl ändå oss vi ska koncentrer oss på?
Vi har andra förutsättningar, andra spelregler, andra hjältar och andras fiender.

Kisen: Det är just den inställningen som inte behövs.

Jag kan säga att jag har full verkstad just nu, och inom ett par månader kommer bevismaterialet fram.
Jag hoppas att andra blir motiverade då.

Redline!
Poet

2007-05-03 14:15
Utan att låta nedvärderande, men att anse att b-boying inte har med hip hop att göra längre? Kanske i Sverige, ja. Men inte utanför vårt lilla skitland på endast 9 miljoner invånare.
Manager

2007-05-03 14:23
BC99: Nu pratar vi iofs. om svensk hiphop.
Redline!

2007-05-03 14:32
Det går ju att snacka i evigheter, lämna diskussionen nu. Så gör vi något åt saken istället?
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Poet

2007-05-03 14:33
Bara för att vi lyckats få en egen svensk identitet gällandes hip hop här, så betyder det inte att vi ska räkna bort ett element bara för att vi inte ser det lika ofta längre.

Visst har b-boy trenden gått ner lite de senaste åren, men som vilken annan aktivitet, så är det som brinner för det, som fortfarande ägnar sig åt det.
Manager

2007-05-03 14:42
LEGENDEN: Man kan väl snacka samtidigt som man diskuterar saken. Vi är ju inte fast här hela dagarna ;)

BC99: Vi lägger ner hela grejen istället. För meningen var inte att diskutera element eller b-boys eller vad som är hiphop och inte hiphop.

Jag kommer alltid hävda att breakdance och graffiti inte har nått med hiphop att göra, och att elementen är passé sen 80-talet, och jag är själv målare och har varit det sen typ 94.

Det spelar ingen roll...vill nån breakdansa och kalla det hiphop så får han göra det, det är inte så att jag bryr mig...hiphop är enligt mig nånting som man själv skapar en betydelse för. För mig betyder inte dans ett skit, så därför har det inte nån betydelse.
Redline!
Poet

2007-05-03 14:52
Då kan du väl också räkna bort Dj'ing eftersom de flesta DJ's idag varken har turntables eller ens spelar hip hop när de DJ'ar.
Manager

2007-05-03 15:00
BC99: Det har jag iofs. gjort, glömde ta med det. Jag har aldrig personligen sett DJ's som mer än en mänsklig jukebox, eller kanske en cirkuskonst.

Jag måste bara påpeka att jag tycker illa om varken  DJ's eller målare, utan väljer bara att exkludera de ur vad jag kallar hiphop.

Breakdance däremot är bara slöseri på tid, som all dans :P
Redline!

2007-05-03 15:04
Dans är en parningslek
Manager

2007-05-03 15:31
hiccory: Haha, om det vore så skulle jag bli tvungen att leva hela livet med högerhanden :D
Redline!
Poet

2007-05-03 15:36
Då kan du väl också exkludera rap? Med tanke på att många rappar över låtar som inte ens i närheten låter som hip hop. Timbuk, Snook och ja... all grime och garage är ju inte hip hop, men ändå rappar de i sådana låtar.
Manager

2007-05-03 15:38
BC99: Som sagt, jag vill exkludera hela den här bilden med fyra element. Så ja, vi kan exkludera rap också.

Kan vi exkludera det här samtalet i tråden nu?
Om du vill kan vi diskutera det privat.
Redline!

2007-05-03 16:39
Doc Ock - Jag vet att du har långt fler hiphopkontakter än de flesta (inlusive mig), men att du bara känner en enda breakare gör väl inte att break inte är hiphop?

* "Jag anser att break inte hör hemma bland hiphop längre. Vilken amerikansk artist har breakare med i sina videos i dagsläget?"
- Det visar ganska exakt på vad jag snackar om - Är hiphop bara synonymt med rap och i så fall: varför?
I och för sig så brukar ju Missy Elliott ha diverse dansare i sina videor (okej, kanske inte direkt rakt av just break, men i alla fall).

Vad är hiphop för dig?

* "Nu säger jag inte att vi ska bygga en stor hiphopfamilj, för det behövs lika mycket konkurrans och beef som det behövs hook-ups, för det är ju konkuransen det hiphop bygger på"
- Ja, utan någon konkurrens alls skulle det ju bli lite för mjäkigt, det är ju trots allt hiphop vi snackar om, så tävling är ju grunden som de fyra elementen är kopplade till ;)
För att kunna göra någon "rörelse" av det hela så behövs det någonting som skapar uppståndelse och lite beefs funkar, men samtidigt så måste ju folk inse att det inte går att göra som har hänt i Sverige tidigare: beefa utan annan anledning än att få lite uppmärksamhet (jag kan skicka namn via meddelande om det behövs).
Open mics där folk faktiskt blir bortkörda från scen om de inte är bra skulle vara en start :)

* "Jag blev varse av Fattaru pga folk hade på sig T-shirts med deras logo. Jag kände igen namnet säkert ett halvår innan jag hörde deras musik."
- Ett riktigt bra exempel på ganska lyckad marknadsföring :)
Länge sen man såg nåt sånt, tyvärr. Senast jag såg exempelvis en HighWon-tee var på en highwon-snubbe : /

* "Sverige har en egen historia, som jag tycker att man isåfall ska luta sig emot istället för USA's."
- Visst har vi vår egen historia, men vi skulle aldrig startat utan U.S.A. och fortfarande är många av influenserna vi har direktimporterade från U.S.A. så det går inte bara att helt bortse från vad som hänt / händer där heller. Än är vi inte lika självständiga som fransoserna : /

10-4, over...
Manager

2007-05-03 16:42
jag har en highwon tee yo.
vart är alla affisher och stickers och sånt då? sjukt längesen jag såg något sånt på stan.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2007-05-03 16:51
Mabande: Missy Elliot är inte hiphop, hon är hitpop :P

När jag säger svensk hiphop så menar jag rappen, alltså artisterna och musikerna. Vill nån skapa hype kring break eller slå ett slag för det, go for it, jag kommer inte ställa mig i vägen för det. Det gynnar väl hiphop på nått sätt säkert.

Open mics där folk faktiskt blir bortkörda från scen om de inte är bra skulle vara en start :)

Länge sen man såg nåt sånt, tyvärr. Senast jag såg exempelvis en HighWon-tee var på en highwon-snubbe : /

Du får hooka med mig oftare. Jag har en Las Palmas tee och en Kafkaotiska Inspelningar tee som jag rockar regelbundet :P

Kan grodlåren kan vi, haha..
Redline!
Poet

2007-05-03 22:44
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang alls Dr Octagon. Alla elementen är beroende av varandra, även om de kommit isär lite på sistonde. Och det säger jag inte för att låta äkta eller låta som någon old school räv. Men så klart svensk hip hop går åt helvete när folk inte förstår vad graffiti, DJ'ing och b-boying haft för roll i historien och att det kan användas återigen tillsammans med rap, i symbios för att gemensamt lyfta hip hop.

Vi förlorar INGETING på att sammarbeta med DJ's, b-boys/b-girls och graffiti konstnärer. Tvärtom, det är en win-win situation.

Och så klart saker och ting vandrar på egen hand och bildar något nytt. Syftar nu på att du tycker att b-boying, DJ'ing och graffiti inte är hip hop längre.  Men det är ju samtidigt det som hip hop i grunden bygger på. Något gammalt som man tillför sin egen prägel på. En mix av allt, men samtidigt så unikt.
Manager

2007-05-04 08:21
BC99: Herregud...jag har väl aldrig sagt att vi förlorar på att samarbeta med DJ's, b-boys eller målare.

Jag har sagt att de inte betyder nått för mig i hiphop sammanhang, men mitt ord är knappast lag. Som jag sa tidigare, alla har sin egen uppfattning av vad hiphop är, och det är upp till var och en vad de vill göra, bara de gör nånting.

Kan vi lägga ner nu? Jag pallar inte prata eller läsa om vad hiphop är och vad det består av.
Redline!

2007-05-04 09:13
"Yun DI": Hmmm, jag undrar varför? Vilken gåta!!!

Kan det kanske vara för T-shirts, stickers och affisher kostar pengar att tillverka och downloads från dc++ finansierar ju inte direkt.

Ju mer folk laddar hem destu färre vinyler, cd-skivor, stickers, affisher, spelningar mm kommer vi att se. Frågan är bara när folk ska fatta det?
Profet
Manager

2007-05-04 09:21
profet: Problematiken i det hela ligger i att folk kommer inte sluta ladda ner, även om hela hiphop-eliten skulle hota med att sluta spela in och aldrig släppa nått igen. Gratis är alltid gott.

Jag tror att man måste lära sig att jobba runt det faktum att ens låtar inte kommer sälja i samma utsträckning längre, tyvärr.
Jag som skivsamlare tycker det är skittrist, men man måste bita i det sura äpplet och följa med utvecklingen.
Ken's sms-tjänst är en skitbra grej, som jag tycker att fler borde satsa på. Även om man inte säljer i samma utsträckning så kan folk som verkligen gillar ens musik betala en liten summa, som de vet hamnar i artistens ficka.

Jag tror att rappare som vill tjäna riktiga pengar  måste just ut till publiken. Kör man en bra spelning så kommer garanterat ett par ur publiken tjacka en t-shirt.
Mycket inkomster ligger nog i saker som inte går att ladda ner.

Så Profet, jag tror att du kan tjäna en bra hacka på ditt om du lägger ner energi på att komma på andra lösningar att tjäna deg på, än att föra en kamp mot nedladdarna som du kommer förlora.

Jag kommer garanterat köpa en tee om du fixar!
Redline!

2007-05-04 13:37
Dr.Octagon: Håller med dig om det mesta du säger men du måste förstå att vi för ingen kamp mot downloads eftersom det är det mest effektiva sättet för oss att ditribuera och det smidigaste sättet för fansen att nå sin musik...det vi måste motarbeta de downloads som är stölder dvs musik som inte var tänkt som gratis downloads.

Det jag ville visa med mitt svar till Yun_DI var att folk måste se hur allt hänger ihopa...det är som sagt inte alls konstigt att sånna saker som stickers och vinyler blir färre eftersom artisterna inte kan bekosta det längre.

Det jag tycker att du fått lite om bakfoten är att det är inte artisterna som är förlorarna i kampen mot olagliga downloads....det är artisterna OCH fansen eftersom lyssnarnas eget agerande gör att antalet låtar och album hela tiden minskar!

Idag finns det få "riktiga" svenska hiphopskivor, dvs cd:s eller vinyl, att köpa i butik, för det mesta laddas ner och inga skivbolag signar hiphop.
Om ett par år finns det kanske inte ens låtar att ladda ner heller eftersom att artisterna drar ner på sitt engagemang eftersom fansen stjäl från dom.
Hur ska dom då stjäla musik??

Profet

2007-05-04 13:40
Dr.Octagon: Glömde säga att jag uppskattar ditt inlägg. Det kändes konstruktivt och hade en positiv anda!
Naturligtvis tackar jag också för att du hade köpt en tee om det funnits, hehe! Det kanske kommer? ;)
Profet
Manager

2007-05-04 13:50
profet: Håller med dig om det mesta du säger men du måste förstå att vi för ingen kamp mot downloads eftersom det är det mest effektiva sättet för oss att ditribuera och det smidigaste sättet för fansen att nå sin musik...det vi måste motarbeta de downloads som är stölder dvs musik som inte var tänkt som gratis downloads.

Jag förstod det. Men som sagt, jag tror inte det går att motarbeta, just för att det blivit nått nästan alla gör.
Och jag tror att de flesta vet hur det hänger ihop, men skiter i ändå. Samma som att folk vet att avgaserna från bilen inte är bra för miljön, men tar bilen ändå för att det är så trångt på bussen.

Det är därför jag tror att man måste kringå det faktum att man inte kan tjäna några stora pengar på låtarna, utan att man måste tjäna deg på annat sätt. Allt från gage på spelningar till saker som inte går att ladda ner, typ tee's etc.

Utvecklingen har lett oss till den plats där vanliga skivor inte säljer, och då kan vi antingen:

1. Gnälla över det, skriva förbannade inlägg och hoppas på att folk ändrar sig

2. Acceptera läget och komma på nya sätt att tjäna deg på musiken

Och personligen tror jag att tvåan är rätt väg att gå.
Och som sagt, jag är skivsamlare och hatar mp3's, men förstår ändå att de dagarna är förbi.

Så frågan är, vill du lägga ner din energi på en kamp som troligtvis inte leder nånvart, eller vill du lägga ner energin på att komma på andra sätt att få ihop dina stålar?

Jag tycker inte det är värt att gråta över spilld mjölk..
Redline!
Manager

2007-05-04 13:52
profet: Glömde säga att jag uppskattar ditt inlägg. Det kändes konstruktivt och hade en positiv anda!
Naturligtvis tackar jag också för att du hade köpt en tee om det funnits, hehe! Det kanske kommer? ;)

Tack tack. Det känns som att det krävs nått konstruktivt.

Ähh, vilken kanske...fixa nu nått snyggt ;)
Redline!
Manager

2007-05-04 14:12
Jag hade ingen aning om att stickers osv kostade så mycket, men nu vet jag det.

Jag tror att en stor anledning till att rappare i sverige inte säljer mer är för att de flesta verkligen suger på att marknadsföra sig själva.
Varför hustlar ni som vill komma någonstans inte som Bucc och Rmh gjorde tidigare t ex? Han var inte speciellt grym, men man hörde hans namn överallt.. Det är likadant med Adam Tensta nu, värsta hypen trots att han egentligen inte är övermänskligt bra.

Ni borde i stort sett tvinga på folk att höra eran musik, det räcker inte med en tråd på whoa och en myspace-sida..

Inte riktat till just dig Profet, för du verkar vara rätt duktig på detta.

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2007-05-04 14:18
Yun_DI: Jag tycker inte rapparna ska behöva göra det. Iallafall inte etablerade rappare.

Rapparnas jobb är inte att marknadsföra sig, deras jobb är att rappa.

Det är lite där skon klämmer. Det behövs folk bakom kulisserna. Folk som sköter allt runtomkring. Folk som just Bucc, som nu jobbar för RMH. Folk som ser till att skiten spelas, att skiten syns och att skiten rör på sig.

RMH är en bra inspiration. Boiling Pandas likaså. Illizit vet också vad det handlar om. Finns säkert fler som jag missat, men hursomhelst så är det alldeles för lite.
Redline!

2007-05-04 15:09
* "Rapparnas jobb är inte att marknadsföra sig, deras jobb är att rappa."
- Det funkar bara när man redan är etablerad.
När rapparen är okänd så är halva jobbet att sprida sitt namn, andra halvan är att göra bra låtar.
Om man vill ha andra att marknadsföra åt en så måste man kunna ge dem en rimlig ersättning också och det kan nog vara en flaskhals för många (som tror att polarna ska ställa upp och göra reklam bara för att de är just polare).

Bucc är jäkligt enträgen :)
Helt klart en kille att ta efter när det gäller att promota sig själv (även om man kan lugna ner det lite). Det är nog bara ett fåtal gånger jag träffat honom som han inte haft med sig flyers, skivor, eller annan merch. Det stora plusset är att han inte bara försöker sälja grejerna, utan faktiskt är såpass social att man inte bara känner sig som en kund ;)

10-4, over...
Manager

2007-05-04 15:19
Mabande: Jag sa ju etablerade, kolla där uppe :P

Självklart kan man inte förvänta sig som oetabelrad rappare att folk ska sköta marknasföringen åt en, och då är som du säger, Bucc ett lysande exempel på hur man kan göra det.

Han hade dock fördelen att jobba på en skivbutik också, men som sagt, han hade på sig sitt shit ute också vart han än rörde sig.
Redline!
Redaktionschef

2007-05-04 20:04
Utvecklingen har lett oss till den plats där vanliga skivor inte säljer, och då kan vi antingen:

1. Gnälla över det, skriva förbannade inlägg och hoppas på att folk ändrar sig

2. Acceptera läget och komma på nya sätt att tjäna deg på musiken

Det är lite där skon klämmer. Det behövs folk bakom kulisserna. Folk som sköter allt runtomkring. Folk som just Bucc, som nu jobbar för RMH. Folk som ser till att skiten spelas, att skiten syns och att skiten rör på sig.

Håller med dig Dr.Octagon och tycker det är bra att du postade den här tråden. Det är precis som ovanstående. Även om det givetvis också existerar en hel del rappare som är dåliga på att marknadsföra sig också. Allt för många som tror att internet räcker.

För att ta ett exempel. Jag skriver om svensk hiphop i Kingsize, som sedan något år tillbaka varit det ledande svenska hiphopmagasinet. Allt för ofta är det jag - som skribent - som tvingas ta kontakt med artisterna för att få dom att skicka in sina skivor till tidningen för recension. Borde det inte vara tvärtom?
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2007-05-04 20:10
har inte orkat läsa igenom alla inlägg efter mitt senaste,min fråga är dock ,har ni kommit fram till nått ? kort svar gärna nån,konkret vad som behövs göras ?
Behöver beats !!

2007-05-04 20:17
Bigrob743 - En grej är att rapaprna måste bli bättre på att marknadsföra sig ;)

Oracle
* "skribent - som tvingas ta kontakt med artisterna för att få dom att skicka in sina skivor till tidningen för recension. Borde det inte vara tvärtom?"
- Lite sorgligt faktiskt... Oavsett om det gäller nån demogrupp eller etablerad rackare.

10-4, over...

2007-05-04 20:24
Svensk hiphop behöver för fan sluta sitta och pilla navelludd. Svensk hiphop behöver självinsikt. För fucks sake liksom.. "Hej Miki".... Svensk hiphop behöver fler som vågar ta steget och göra något annorlunda som Snook eller Timbuk. Fan till och med Mange Schmidt var annorlunda.

Petter hade chansen liksom.. så släpper han årets jävla skitalbum. Körde så hårt på Amerika-stuket att det blev pinsamt. Hypade upp sig så han nästan exploderade.

Nu släpper han remix med Snook och Maggio där han snackar om att han är en ordinär kille med ordinär lön.. "det går inte bra länge....." Vem fan ska ta dig på allvar?

Svensk hiphop behöver rappare som slutar tro att bara för att de rappar ska de också kunna leva på det.

Jag arrangerade Fresh N Effect och Freestyle SM som femton år gammal kille. Jag ätnker inte sätta min fot i den branschen eller den musikgenren igen p.g.a. alla rövslickande, backstabbande, uppblåsta, wannabe-underground, pengahungriga och oseriösa jävla rappare som lever i någon jävla bubbla.

Tvi!