Svensk hiphop behöver engagemang!
Ya'll heard me! Jag har under de senaste månaderna diskuterat svensk hiphop med diverse olika männsikor som är aktiva inom branschen, och människor som bara gillar musiken. Det som ofta dyker upp i samtalen är självklart det faktum att det finns sjukt mycket folk som rappar och att det släpps väldigt mycket dålig musik just pga av det. Är det så att folk vägrar vara publik och måste rappa? Där kommer jag in på den andra grejen folk ofta har nämnt, att svensk hiphop saknar folk som jobbar med hiphopen på andra sätt runtomkring. Visst, det arrangeras ett och annat jam, och det finns ett par butiker....men kom igen, det finns säkert mer rappare än det finns jams på ett år. Och nu är det inte bara jams, utan allting runtomkring. Jag menar, hur många managers finns det t.ex.? Hur många bloggar finns det?! Distrobution? Hemsidor? Man, det fins pengar att tjäna ;) Jag tror att det är det som saknas helt enkelt, folkets/publikens engagemang. Uppenbarligen vill inte "vanlig" media spela svensk hiphop (förutom några få utvalda), så varför inte skita i svensk media och skapa egna banor? Jag vet att det finns väldigt mycket folk som gillar svensk hiphop, och som har möjligheten att göra nått åt saken. I dagsläget finns det väldigt många som är 25 år och äldre, som har lyssnat på svensk hiphop sen back in the day. Borde inte vi ta vårt ansvar och se till att det lever vidare, och varför inte ta det till nästa nivå? Vi har fan säkert erfarenheten, kunskapen och viljan att iallafall dra strån till stacken. Jag vet att kvalitén på musiken har varit sisådär förut, men det jag hört från 20-30 olika artister runtom i landet de senaste månaderna har verkligen chockat mig. Folk har kommit upp till den nivå svensk hiphop bör ligga på, och om det ska hålla måste andra också upp en nivå. För som vi alla vet så köper inte folk skivor längre, och som det ser ut kommer det inte bli nån drastisk ändring på det heller. Det behövs helt enkelt andra sätt att ekonomin i ekvationen ska stämma. Och den erfarenhet jag har fått av artiser så är ekonomi det sista de vill pyssla med. Bara ett tips. Vad säger folk? Är det dags för en till våg? Och om det är så, har folket lärt sig surfa?
Redline!
Känns som det kommer en sån här tråd varje dag. Är det nån speciell lösning du har eller mest klanka ner på att hiphopsverige idag består av 50 000 rappande 16 åringar ett fåtal bra och att ingen köper skivor?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hiccory: Om du läser en gång till så kanske du märker att jag har ett par tips på olika lösningar, och i andra fall vill jag se engagemang. Jag klankar ingenstans, utan konstaterar mer. Och uppmanar dessutom till att folk ska komma på kreativa lösningar på det faktum att skivförsäljningen inte existerar, fast det kanske inte kom fram så tydligt.
Redline!
Spitbull: Exakt. Fan, kolla USA, England, Tyskland, Japan etc. där hiphop är en movement i sig. Sverige har samma potential.
Redline!
Ok men medge atte varit många sådana här trådar, vill inte verka för "negativ". Var det dessa lösningar du föreslog?:Och nu är det inte bara jams, utan allting runtomkring. Jag menar, hur många managers finns det t.ex.? Hur många bloggar finns det?! Distrobution? Hemsidor? Alla artister har ju så gott som myspace där dom "marknadsför sig". I en annan tråd diskuteras i princip samma sak där Svenskunderjord tas upp vilket var en väldigt bra sida som tyvärr fick lägga ner och orsakerna. Få verkar också brinna för svensk hiphop som ett samlat begrepp utan stödjer mer de grupper de gillar och klankar ner på andra. För att det ska behövas en ny våg krävs det också ett nyväckt intresse vilket jag tror det behövs en/flera artister som återigen kan sätta svensk hiphop i fokus för massmedias intresse.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hiccory: Jo, det har väl varit en del...men de flesta verkar hänga upp sig på dalande skivförsäljningar eller är ledsna över nedlagda hemsidor. MySpace är inte ett vettigt sätt att marknadsföra sig på. Gentemot publiken funkar det till viss del, men mot klubbar, festivaler, butiker, TV-kanaler, radio etc etc så krävs det folk som engagerar sig i marknadföring, promotion, management etc Att folk klankar ner på andra är väl inget nytt, men bara de gör nått för att hjälpa de grupper de gillar så hjälper de ändå hela rörelsen. Om musiken jag hört sprids på rätt sätt så kommer musiken i sig väcka nyintresse, för folk släpper hett skit i år!
Redline!
Absolut men jag har också sett initiativ till... ja nu kom jag inte på hiphop-namnet men grupper som hjälper till med försäljning o reklam på gatan, från hand till hand, men det verkar inte leda nånvart. Som du säger så krävs det angagemang, och väldigt mkt angagemang, vilket väldigt få orkar frambringa för att promota andra än sig själva, särskilt då det faktiskt inte finns så mkt pengar att tjäna. Dom bästa medierna för marknadsföring förblir tv radio tidningar o sen internet, men internet är som du säger inte att föredra, men i de andra fallen är det pengarna som styr. Ja det finns mkt grymt men det blir nog som vanligt upp till dom akterna att marknadsföra sig själva genom uppträdanden och de sätt dom kan.
hiccory: Det finns pengar att tjäna bara man kan bygga upp en stadig marknad för det hela, och det måste ju börja nånstans. Som jag sa tidigare så finns det fler äldre människor inblandad nu än det varit tidigare, så de barriärer som funnits förr borde vara fan så mycket lättare att riva ner nu. Jag tycker att artisterna inte ska behöva marknadsföra sig mer än via musiken och scenshowen, och överlåta marknadsföringen till folk som antingen är utbildade till det eller iallafall engagerar sig i det mer än halvhjärtat. Jag tror helt enkelt att det behövs en attitydförändring hos de flesta.
Redline!
glöm inte att de tog 20 år för hiphopen i usa å få en stabil grund och kunna försörja sig på sig själva, å då snackar jag om nu 2000 talet när rappare äger stora bolag osv.. ge de lite tid, folk håller på för fullt me olika företag här hemma för få shit poppin.. men har man ingen budget så tar de några år å få igång.
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
* "Jag tror helt enkelt att det behövs en attitydförändring hos de flesta. " - Jupp. Folk är fortfarande knäckta av att det inte exploderade ordentligt i förra vändan, så en hel del bitterhet har smugit sig in bland de "gamlingar" som hängt med sen dess. Plus att "ungdomarna" blir mer och mer indoktrinerade i någon variant av pseudoindividualism där man själv alltid ska vara stjärnan, oavsett om man är bra på det man gör eller inte (för att överdriva en aning och vara lite bitter ;) ). Bara för att låta som en 68-kommunist så måsta jag langa in att "det behövs mer solidaritet" också ;) * "Alla artister har ju så gott som myspace där dom 'marknadsför sig'. " - Å andra sidan har ju varenda noname också ett myspacekonto * "För att det ska behövas en ny våg krävs det också ett nyväckt intresse vilket jag tror det behövs en/flera artister som återigen kan sättasvensk hiphop i fokus för massmedias intresse. " - Antingen en ny rappare / grupp eller ett nytt fenomen. En bra radio- / TV-kanal eller åtminstone ett TV-program på SVT (känns lite som att nileskär / timbuk inte fångar upp så många, utan mest tar hand om de som vet om att programmen finns) med insatta och entusiastiska programledare (inte mtv-idjuts) skulle kunna väcka en del intresse och engagemang (om de gör reportage om jams så kommer folk vilja vara med och om folk vill vara med så kommer någon få tummen ur och arrangera lite jams). Dock är det ju det lilla problemet med att ett sånt program kräver en ordentlig tittarbas för att ens hamna på planeringsstadiet på någon av de större kanalerna, så det är ett moment 22. Det kan dock lösas genom att någon gör en webb-TV där en videoström varvas med reportage, intervjuer och direkta program (krävs dock forfarande ett schysst startkapital för det), eller att folk kontaktar sina lokal-TV-stationer för att göra program. En ny tidning skulle nog inte funka, för det finns ju redan två stycken (med olika inriktningar) vars upplaga är relativt liten för att de ju "bara" lockar redan frälsta, så det skulle behöva vara ett riktigt toppkoncept på den för att det skulle funka. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag är gärna med och hjälper till, bara jag gillar konceptet :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
fett bra sagt altså,jag håller med dig på samtliga saker du tog upp,men frågan är vad man kan göra åt saken,vill ingen köpa svensk hiphop och radio stationerna vägrar spela den,så är det svårt att få ut musiken på en högre nivå,väldigt sällan man ser videos på mtv o ztv osv osv.ja om man räknar bort timbuk och petter så finns det inte några andra på den nivån,möjligtvis medina som hade sin frenzy förra året,bortsett från dom 3 så är det inte mycket som spelas,därför lever hiphopen på nätet, som åxå bidrar till att varenda icke talented mother fucker ska plocka upp en mick o bygga sin hemmastudio och bli cool och börja rappa,för på internet kan även den allra sämsta få sina låtar hörda. sen tror jag åxå att killar som t-roc är väldigt sällsynta jag mena kolla på snubben han e 27 ? och kickar fortfarande för han älskar skiten så mycket,men faktum är att vem har råd och tid att leverera musik på toppnivå utan att få skit för det mer än några tusenlappar hit och dit i flera år.min poäng är att dom som är riktigt riktigt dutkiga och förtjänar radio tid,och skivkontrakt kanske ger upp,för att det inte finns tid eller pengar till att göra det på toppnivå (för hyan måste ju in samt alla andra räkningar) och en låt som ska hålla absolut toppklass gör man inte på 20 minuter liksom. hoppas det löser sig,för som jag känner nu så börjar svensk hiphop tappa klass pga alla 15 åringar som börjar rappa,dom slutar med cs för att börja rappa liksom. mer svensk hiphop i medierna tror jag är lösningen,svårt att ta det i egna händer och få hiphopen att blowa upp,media är det största verktyget man kan andvända sig av i kampen om svensk hiphop. bra att du tog upp detta,hoppas det blir förändring i framtiden frid
Behöver beats !!
särskilt mtv med en hip hop dj som ansvarig borde se till att ej bara spela samma videos eller repriser hela tiden
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Saken är väll att eftersom alla gör det mesta själva, och därmed ändå inte tjänar några speciella summor pengar så är det ju svårt att skapa nånform av enighet, eftersom varje person vill sätta mat på bordet, då blir allt så mycket svårare...
TeKoNe: Om vi säger att Latin Kings första skiva var början av svensk hiphop (jag vet att det verkligen inte var så, men rent kommersiellt så var det en första stora grejen), så började det 94 va? Det är 2007 nu, alltså 13 år. Så om det tar 20 år att nå nått form av mål så borde det vara hög tid att börja med nått nu.
Mabande: Plus att "ungdomarna" blir mer och mer indoktrinerade i någon variant av pseudoindividualism där man själv alltid ska vara stjärnan, oavsett om man är bra på det man gör eller inte (för att överdriva en aning och vara lite bitter ;). Jepp...men det har inte bara med svensk hiphop att göra, utan mer att dagens ungdom (man känner sig gammal när man säger så, haha) växer upp med den mentaliteten.
ZTV borde fan ta sitt ansvar. P3 kan man glömma, med tanke på att som du säger så är det bara de redan insatta som lyssnar. Tror inte folk lyssnar på P3 på fritiden om det inte är ett program de vet om.
Biten med just media är väl den svåraste, men skapar man en hype kring folket först så måste media haka på, det gäller väl bara att se till att de blir intresserade först, och det tror jag man kan göra via jams, spelningar etc..
Bigrob743: Som sagt, att folk kommer köpa musik, iallafall i den form den kommer nu, kan man nog glömma. Man måste hitta nya vägar. VIlka vägar det är vet inte jag, men nån borde komma på nått snart...det gäller alla genrer.
Men det är inte riktigt det diskussionen handlar om, utan mer hur man skapar en industri av det hela...eller iallafall en genre som är värd att satsa på. Visst spelar ekonomin en stor roll i det hela, men det finns tusen andra sätt att grinda cash än bara skivförsäljning, man får vara lite kreativ bara ;)
Snubbar som T-Roc är inte överdrivet sällsynta...varenda stad har minst en med samma drivkraft och knowhow verkar det som, bara att de inte får skina, som T-Roc.
Det är de 15-åringarna som är framtiden. När de får veta att de är kassa så lägger de oftast ner allt som har med hiphop att göra, istället för att försöka sig på andra sätt att pyssla med hiphop...om man på nått sätt kunde fånga de...
Jag tror att vi dessutom måste ändra den här "de i media vill inte veta av oss" mentaliteten, och istället koncentrera oss på andra lösningar att få ut hiphop. Tillslut kommer media att böna och be om att få visa svensk hiphop, om vi väljer andra kanaler att komma ut som ger resultat.
Ta ut hiphop på gatorna igen, skapa hype kring det, gör det intressant igen!
Redline!
word up på octagon,du ska leda oss igenom denna kris ! =) nä men allt du säger verkar hur logiskt som helst,hoppas nån snurrar vidare på dina tankar och gör verklighet av det !
Behöver beats !!
men när man kollar på marknadsföringen av svensk hiphop så e den värdelös, man ser ett fåtal reklamer, intervjuer innan någon släpper sin skiva.
www.facebook.com/papmusik www.p-a-p.se www.facebook.com/menasmusic
mbma-eran med våldsironi och allt vad det heter förstörde allting :)
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Bigrob: Yeah, det är väl lite förhoppningen med hela inlägget. Peppa folk typ. DissMasterKatt: Lätt!
Redline!
"det jag hört från 20-30 olika artister runtom i landet de senaste månaderna har verkligen chockat mig. Folk har kommit upp till den nivå svensk hiphop bör ligga på" -> vilka åsyftas? om du har funnit artister som förtjänar uppmärksamhet vore ju en start att ge dessa lite ord på whoa...för jag vet då inte direkt vilka 20-30 du åsyftar... sen håller jag med om att svensk rap borde kunna hålla en hög klass. sverige är ju ett erkänt duktigt musikalland inom andra genres, så varför skulle vi vara sämre inom just rap? vill för övrigt passa på att slå ett stort slag för henry bowers platta mastermind .... söker ni grymt fet svensk rap (på engelska) så är det här plattan ni söker! helt underbart tung.
Gör någon sjysst hemsida där man kan läsa recensioner, ladda ner en "veckans MP3", intervjuver, kommande jams osv, släpper 4 mixtapes/år etc. Har man den biten klar så ska man röra sig dit ungdomarna är, vilket är olika communities (playahead etc), klubbar, metro/city etc. Lyckas man med en bra movement med detta så kan man via olika radiostationer som Voice samt ZTV och MTV arrangera större jams i Stockholm, Malmö, Göteborg. Därefter har man Aftonbladet och andra medier som blir nyfikna. Jag är gärna på att se till att detta verkställs och har en hel del bra kontakter som även dem är på.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Jag orkar inte skriva nåt långt inlägg, men en sak som verkligen behövs e en svensk version av Yo MTV raps. En TV kanal som åtminstone sände en 1 timmes show /vecka som fokuserade på svenska rapvideos, nya släpp etc. Medieexponering krävs för att svensk hip hop ska tas på allvar på riktigt. Amerikansk hip hop exploderade med Yo runt -89 -90... Frågan e bara vilken kanal som vågar ta steget. Utan stjärnor inga fans...
Slangin' records (2009) www.myspace.com/afc1 http://open.spotify.com/track/5G70l0ZkhUTx19W9nkVL8W
Nu spinner jag vidare på LEGENDENs idé om en ny hemsida: Istället för en "veckans mp3" kan man göra en topplista. Där en panel väljer ut ett antal låtar (som artisterna får skicka in själva) som besökarna på hemsidan sedan får rösta på. Sen håller man nya omröstningar varje vecka där låtarna med minst röster åker ur och ersätts med nya låtar som panelen väljer. Då har man ett ställe där man kan hitta några av dom hetaste låtarna inom svensk hiphop. (Så länge dom som väljer låtarna är seriösa och får bra låtar skickade till sig.) Sen behöver man ju inte slopa "veckans mp3" idén heller. Man skulle ju till och med kunna utveckla det hela och köra en "veckans artist" istället och köra en presentation + intervju och sen langa mp3an i samma kör för att förtydliga vem den här artisten är och vad han (eller hon!) kör. På så sätt kan man ju verkligen hjälpa artister nå ut. Sen gäller det att man får duktigt och seriöst folk som vill hålla i det hela annars blir allt bara pannkaka (vilket iofs är väldigt smarrigt, men inte så bra i det här sammanhanget).
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Priyan: De artister jag syftar på ligger i full produktion med sina skivor och andra projekt, och när de väl släpper sina grejer så kommer jag givetvis ge dem den uppmärksamhet de behöver. De flesta är artister som redan är etablerade, men som har klättrat ännu ett par nivåer. Yeah, Henry Bowers platta är grym. Gillar nästan allt han har släppt. Har du hört hans banjogrejer? :D Legenden: Fett bra idé. Svenskunderjord var en bra början, och en mall man kan snegla på...men tyvärr var namnet kanske lite fel, för inte fan ska vi hålla oss under jorden längre, haha! Ramo: Grejen med Yo! är att innan det kom så fanns det en movement runtomkring i landet. Folk drog runt på turné och syntes överallt, så de blev illa tvugna att fixa Yo! Det är det som måste göras först, att se till att få exposure så mycket som möjligt överallt, guerilla tactics och allt. Sen när de märker att "shit, hiphop här i Sverige verkar vara seriöst på uppgång" så kommer det nog dyka upp ett program. Så länge det finns cash att tjäna hos media så bangar de inte på nått. Som du säger, utan stjärnor, inga fans.
Redline!
www.dj-silence.com försöker ju lite med det som skrivs ovan ang sidor för hip hop
vi har ju en känd hip hop dj som redan jobbar på MTV, dom som känner han kan la prata med han?!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
mayornas: Damn, den har blivit uppdaterad som fan sen jag var där sist, haha...den var vit senast :D Jävligt nice sida, dock aningen svårläst. Det är sån här shit man ska marknadsföra på massa olika vis, typ banners, stickers, reppa på låtar etc etc.
Redline!
Jag tycker det dyker upp lite spelningar här och där lite då och då, oftast 18-årsgräns men man kan oftast fixa in sig via kompisars kontakter. Men andra har svårt att komma dit även om dom vill så åldersgränsen måste sänkas en aning och därmed kan alkoholintaget inte vara ett måste för att se hiphop. Dessutom gäller det att det kommer folk på spelningar. Man kan inte nöja sig med att köpa eller ladda ner en skiva eller ett mixtape, man måste se det live för att verkligen uppleva det. Som t ex en gång när jag var på en spelning med Ismen på en klubb här i "byn" och där var det 15 årsgräns tror jag, ändå var det lite folk där, som Mickelito uttryckte sig i en freestyle "Vi är fler här på scen än ni i publiken" (jag ber om ursäkt om inte citatet var helt exakt). Man behöver inte klandra nån som laddar ner en platta, utan dom som vägrar gå på spelningar. Det är spelningarna som ger artisterna de stora pengarna. Så om det är en spelning nån fredagskväll för oss som är under 18 så låt bli att köpa en tysk-importerad sjuttis för 150 kr och det där feströkarpaketet för 40 kr den kvällen och gå på spelningen för 100 kr ist. Då har du stöttat svensk hiphop och dessutom gjort av med 90 kr mindre.
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)
Det mesta vettigt som finns att säga har väl egentligen redan sagts, om nu bara någon tar sig för och punktar upp det så finns det en vettig plattform att utgå ifrån iallafall. Det som behövs sen är ju eldsjälarna som har tiden att dedikera en stor del av sin tid för ett bra tag fram över till ett sådant här projekt.
Hmm... En "samlande sida" behöver nog ett namn som är lättare att bara halka in på än dj-silence.com (framför allt eftersom det var nån fransk donna som har djsilence.com). Ska nog tipsa Silence om att skaffa en extra-adress som studsar vidare till hans sida :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: Jo, ett bra namn som fastnar direkt och som är lätt att komma ihåg är mer eller mindre ett måste.
Whoa.nu skulle ju kunnas utvecklas till mer än ett forum. Väldigt många är ju här redan.
Yun_Di: Man skulle få bygga om väldigt mycket, samt att det skulle behövas personer som mer eller mindre släppte sitt 9-5 för att få det att fungera. Det är det som tar emot för många skulle jag tro, det faktum att dom kommer få investera sin själ i sådant här projekt för att det skall fungera, samt att pengar behövs för att bygga portal,drift, och andra kostnader. Nej, skall man göra något sånt här skall man nog nästan börja från grunden och sen bygga uppåt.
Redaktionen
2007-04-29 19:40
det kommer, när jag är examinerad civilekonom så ska ja börja bygga mitt svenska hiphopimperium, suge knight-stylee :)
niggaz want me to rhyme? $3,99!
ManiaZee: Jag håller med om att det behövs MYCKET mer spelningar och jams för folk under 18 år. Fan, det är skämmigt hur lite det erbjuds till ungarna idag. Yun_DI: Back in the days var ju Whoa och Svenskunderjord samma sida typ. Problemet då var att folk kollade väldigt lite på infosidorna och bara hängde i forumen. Jag vet inte om det är bättre med separata sidor, eller om man kan göra det bättre, så folk inte missar att det finns annat än bara en community. Rec: Gör det. Det behövs!
Redline!
ter-g, där kan jag ej hålla med dig, svensk hip hop har en framtid...
ter-g: Smaksak. Pallar inte ens göra värsta utlägget. Håller man för öronen så hör man inget.
Redline!
Mycket bra tråd enligt min åsikt!Nån påpekade att det kom ett sånt här inlägg varje dag. Om det nu är så så visar det väl det bara att fler och fler inser allvaret i situationen vilket innrbär hopp för svensk hiphops framtid. Till dom här på whoa.nu som tycker att svensk hiphop bör läggas ner osv har jag bara en fråga; Vad gör ni här? Är inte den här communityn till för dom som gillar svensk hiphop och för att kulturen ska kunna växa?
Profet
ter-g P61 hahaha du låter som en trettonåring som springer runt på stan med baggy byxor nere vid knäna och en new era keps på snedden och en tröja som är XXXL när dom egentligen har Small :D
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)
Förstasidan på whoa skulle kunna vara en sida i sig, och därigenom kan man navigera till det här forumet. Det måste gå att samarbeta på något sätt.
Yun_DI: Skulle väl egentligen bara resultera i ett nytt frizon, för att få till något riktigt så skulle det behöva bli väldigt omfattande och framförallt tidskrävande, det är därför jag tycker man skall bygga något från grunden istället.
Producent
2007-04-30 16:37
word mayn.. det jobbas för lite bakom kulisserna för att det ska finnas bröd för alla.. från min point of view så behövs det mer promotors, folk som kör klubbar, folk som bokar spelningar och styr upp vägar från artisten till publiken.. det finns ingen outlet just nu som skapar nån betalande publik.. och de som sitter på makten att göra det är några jävla battys som skiter i.. det behövs några genuint intresserade hiphopmänniskor som styr upp lite tv-tid 1 gång i veckan på en tv-kanal.. för skulle någon kanal få göra det på eget bevåg skulle det säkert bli skit.. kanske ett turnékoncept som up in smoke tour och babylon by bus.. men se till att ha med en bra variation av akter + lokal artist i varje stad.. en hiphopfestival borde heller inte vara så svårt att styra upp, reggaefestivalen har ju blowat upp som fan på sjukt kort tid..
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
En hiphop-turné med sveriges bästa vore ju galet soft.
naero: Jag tror på det också. Vart finns allt kunnigt IT-folk idag? change: Exakt! Om reggaen kan så kan fan hiphop också :D
Redline!
Nu kommer jag vara fräck och citera mig själv ur en annan tråd som jag skrev för bara några minuter sen.
Allt går i vågor. Nu är det i grova drag ca 30 år sedan hip hopens skapelse, och vågen har gått ner i ca 7-8 år. I början så ignorerade de stora skivbolagen hip hop, då de inte trodde på det alls. Vilket fick hip hoparna att bli sina egna distrubitörer och finansiärer av sin egen musik. Detta fungerade hur bra som helst i USA, även om det gått ner sig i USA också. Men svenska hip hopare är inga entrepenörer. Svenska hip hopare är sällan business minded. Få svenska hip hopare vet inte att de kan med små enkla medel faktiskt kunna sprida sitt namn (inte musik) och göra det till ett varumärke. Allt handlar om att ta det där det började, gatan. Jungel-telegrafen är fortfarande och kommer för alltid vara ett mycket mer effektivt sätt att sprida info på än internet. En kille/tjej bärandes en t-shirt med en rappares namn, som delar ut stickers/flyers om ett uppkommande jam, är tusen gånger effektivare sätt än att bara skriva lite skräp på sin press på Whoa, respektive Myspace sida. Tror ni Puff Daddy sitter på förmögenhet på 600 miljoner dollar för att han är en bra rappare och att han sålt så många skivor?
At the gates of Eternity...
Och jag fortsätter med att säga detta också: Det finns inga riktiga hip hopare i Sverige! Därav ingen riktig publik. Alla hip hopare i Sverige skäms för att vara hip hopare, och de som inte skäms är sådana som är 15 år gamla, med en 2Pac/Eminem t-shirt, Wu-Tang byxor och tycker att 50 Cent är i särklass världens bästa rappare och gör West Side tecken. I Sverige har man inställningen att hip hop är något man växer ifrån med åldern. Lite av en tonårsfluga. Jag förstår folk på ett sätt också, det är ganska jobbigt att försvara hip hop nuförtiden, då (speciellt amerikansk hip hop) har blivit så grotesk. Den stora massan tycker inte hip hop är konst. Och samtidigt finns det ingen som kan motbevisa dem heller, då de som börjar engagera sig hip hop idag , inte kan någoting om hip hop. Hip hop sålde bra under svenskt 90-tal för att generationen som köpte skivorna växte upp under 80-talet och visste och förstod vad hip hop var för något. De kunde diskutera det, försvara det och främst, uppskatta det. Generationen idag som växt upp under 90-talet som kallar sig hip hopare, kan ingeting om "sin" historia. De tror att Eminem var den första vita rapparen, Tupac var den som skapade hip hop, och 50 Cent är Tupacs kusin. Så vad hände med DJ Kool Herc? Grand Master Flash? Run DMC? Jag säger inget av detta för att jag tror att jag är äkta. Jag säger detta för att jag anser mig själv vara hip hopare. Jag har gått med i en underbar subkultur och då är det min plikt att kunna "min" historia. Man ska veta vart man kommer ifrån. Eftersom jag föddes -83, så började hip hop för mig egentligen runt tidigt 90-tal. Min främsta inspirationskälla är Biggie Smalls. Men jag känner det som min plikt att veta vilka som fanns innan Biggie, och vilka som inspirerade honom. Varför gör inte dagens hip hopare samma sak för? Och som sagt, detta säger jag inte för att jag tror att jag är äkta. Jag säger rakt av: i min stereo hör du inte så mycket Run DMC, Grand Master Flash, Kurtis Blow eller Sugar Hill Gang. Men jag känner till dem väl, och jag respekterar dem oerhört mycket och jag vet vad dem har gjort för hip hop. Det finns inget arv i svensk hip hop, ingen som skolar folk. Det finns inga svenska hip hopare.
BC99 P23 Det finns det visst o enligt mig började den mer med Petter o Ken än med Just D eller latin kings eller diverse no-names som körde innan. förstår inte ens va du menar med ditt inlägg förutom att svensk hiphop skulle vara jvligt "oäkta" bara för atte e många 15 åringar som fjantar runt. Vill du ha hiphop som ämne i skolan som kan lära ut om Kurtis blow? Jag med många andra lyssnar på hiphop varje dag en viktig del i våra liv, som rappar o kämpar mot strömmen med hur hiphop uppmärksammas idag o ständigt tar fighter med folk för att visa på bra artister och vad hiphopen gett en. Grunden i hiphop handlar ändå inte om att kunna name droppa o skivor... Det handlar ju om hela livet, nutidens poesi, hur personer ser på saker o ting o den mest utrycksfulla formen att säga det, om att ta tag i sitt liv hur desperat din livssitiuation än är. Jag kallar mig för hiphopare och jag har nog aldrig hört Kurtis Blow
hiccory: Han menar väl att det inte finns några profiler som utmärker sig, och som fungerar som förebilder för dom generationer som växer upp nu. BC99: Förstår dock inte riktigt pratet om 90 generationen dock, tycker du pekar finger på helt fel bov, den du borde peka på är media och mainstream för det är det som "förstört" hiphopen, jättebolag som köpt sig fram.
BC99: Jag har nog aldrig hört en låt med Kurtis Blow, och vet inte ens vem snubben är. Jag hörde namnet första gången för typ nått år sedan. Jag har hört typ två låtar med Sugarhill Gang och en med Grand Master Flash. Jag har aldrig direkt brytt mig om hiphopens historia, och tycker att musiken från den tiden är till 99% skräp, även om det finns en och annan rolig låt. Jag förstår inte riktigt varför man måste kunna hiphopens historia för att kunna uppskatta dagens hiphop. Ok att man kanske förstår den på ett annat plan, men vem bryr sig när dagen musik är tusen gånger bättre, det pratas om aktuella händelser och artisterna man lyssnar på idag kör spelningar. Jag kan fortfarande peka på saker som är sann konst inom hiphop, även om jag inte kan min historia. Jag hör vilka verser som är tunga, vilka rim som knäcker och vilket flyt som är bäst. Så jag måste säga att hela den delen av ditt inlägg är enligt mig bullcrap :P Men däremot så håller jag med om att fler måste bli varumärken, som i USA, för att det ska hända nått ordentligt. Petter har kört på det sen day one vafan.
Redline!
Hiccory: Om du visste ett och annat så borde du väl ändå veta att Latin Kings (jag tycker inte de är särskilt bra) har inspirerat Petter väldigt mycket (något han öppet sagt många gånger). Petter i sin tur har inspirerat väldigt många också. Så att säga, så att komma med ett "enligt mig" argument, fungerar inte när det står emot fakta. Så klart svensk hip hop inte kan fortsätta framåt om man inte kollar upp ens historia. Om du inte känner till Kurtis Blow, well vad ska jag säga då. Du är inte mindre äkta för det. Men hade du däremot känt till honom, så hade du fått ett större perspektiv på hip hop och därmed haft en annan förståelse. För Kurtis Blow har garanterat direkt eller indirekt inspirerat några som du lyssnar på idag.Naero : Sluta klandra media. Skivbolagen har ingen skyldighet att signa hip hop artister på löpande band. Skivbolag är och kommer alltid vara ett företag. Deras syfte är att sälja. De måste tjäna pengar. Och när du signar en artist, så är det företagets pengar som står på spel. Och låt oss vara ärliga, det finns få artister här i Sverige som hade förtjänat en mega-lansering av amerikanska proportioner. Vill ingen hjälpa oss, så måste vi helt enkelt klara oss själva. Och det är där det brister, vi är för få. Och varför jag skyller på 90-tals generationen är för att de borde förstå att alla är inte lämpade till att rappa, de borde ägna sig åt att vara en stödjande publik än att istället ta onödig plats. De är dem som kommer ta över senare, och då borde de väl ändå ha värdigheten att kunna berätta för folk vad hip hop är för något.
Dr Octagon : Synd att du har den inställningen mannen, jag har inte sagt att man måste nödvändigtvis älska eller ens tycka om det som gjordes då, respektera det däremot, då dem har lagt grunden för våran verksamhet idag. Och de kanske var inte lika duktiga som oss idag, men de var 1000 gånger mer engagerade och enade än vad vi är idag. Och det kan ingen någonsin ta ifrån dem! Och du är ändå en resonabel person, så du borde ändå veta att det handlar om timing. Vissa saker kommer helt enkelt vid rätt tid. Mycket av det vi gör idag kommer förmodligen låta som skräp för de som kommer börja lyssna på det om 20 år. Bara för att vi tycker att Sugar Hill Gang låter som skräp idag, gör det nödvändigtvis inte till skräp. Utan det gör det till musik som inte faller i våran smak. Jag tycker Latin Kings är kassa, riktigt kassa. Men jag förnekar inte deras betydelse och inverkan för svensk hip hop. De hade förmodligen aldrig blivit något om de hade kommit idag, men då, i början av 90-talet, så var dem mer eller mindre allt. Förstår du?
BC99: Eftersom Kurtis Blow m.m. var med och skapade en kultur som inte alls är lik hiphop idag så ser jag inte anledningen. De fyra elementen är lika viktiga för hiphop som mina element hemma t.ex. Och varför jag skyller på 90-tals generationen är för att de borde förstå att alla är inte lämpade till att rappa, de borde ägna sig åt att vara en stödjande publik än att istället ta onödig plats. De är dem som kommer ta över senare, och då borde de väl ändå ha värdigheten att kunna berätta för folk vad hip hop är för något. Och så borde de ägna sig åt att jobba bakom kulisserna. Fan, alla som har möjlighet, och som gillar svensk hiphop, borde göra nånting vid sidan om sitt vanliga jobb....bara man skriver en blogg så gör man nått. Sen måste folk acceptera att definitionen på hiphop kommer ändras med varje generationsskifte. Istället för att hålla benhårt på nått som uppfanns på 70-talet så tycker jag att man ska välkommna de friska fläktar som blåser. Sen om nån vill forska i historian så är väl det roligt, men man måste anpassa hiphop efter det nrådande klimatet.
Redline!
Jo jag vet det, men faktum är att explotionen hade kommit utan latin kings, med just Ayo Ken eller Petter, även om latin kings inspirerat. Jag kanske ska kolla upp Kurtis Blow ;)... Jag började lyssna på hiphop runt 98 med Enter o at the speed of life, även svenska artister som Ken o Petter. Många förstår först senare i livet "va dom är lämpade för" o ju fler som kör desto fler bra borde kunna resa sig ur gyttjan. Ser inget negativt framtismässigt med så mkt aktiva rappare det är väl bara som du säger att just nu tar dom plats av många grymma som förtjänar uppmärksamhet.