I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hiphop behöver engagemang!

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Manager

2007-04-25 14:40

Svensk hiphop behöver engagemang!

Ya'll heard me!

Jag har under de senaste månaderna diskuterat svensk hiphop med diverse olika männsikor som är aktiva inom branschen, och människor som bara gillar musiken.

Det som ofta dyker upp i samtalen är självklart det faktum att det finns sjukt mycket folk som rappar och att det släpps väldigt mycket dålig musik just pga av det. Är det så att folk vägrar vara publik och måste rappa?

Där kommer jag in på den andra grejen folk ofta har nämnt, att svensk hiphop saknar folk som jobbar med hiphopen på andra sätt runtomkring. Visst, det arrangeras ett och annat jam, och det finns ett par butiker....men kom igen, det finns säkert mer rappare än det finns jams på ett år.

Och nu är det inte bara jams, utan allting runtomkring. Jag menar, hur många managers finns det t.ex.? Hur många bloggar finns det?!
Distrobution? Hemsidor? Man, det fins pengar att tjäna ;)
 
Jag tror att det är det som saknas helt enkelt, folkets/publikens engagemang. Uppenbarligen vill inte "vanlig" media spela svensk hiphop (förutom några få utvalda), så varför inte skita i svensk media och skapa egna banor? Jag vet att det finns väldigt mycket folk som gillar svensk hiphop, och som har möjligheten att göra nått åt saken.

I dagsläget finns det väldigt många som är 25 år och äldre, som har lyssnat på svensk hiphop sen back in the day. Borde inte vi ta vårt ansvar och se till att det lever vidare, och varför inte ta det till nästa nivå? Vi har fan säkert erfarenheten, kunskapen och viljan att iallafall dra strån till stacken.

Jag vet att kvalitén på musiken har varit sisådär förut, men det jag hört från 20-30 olika artister runtom i landet de senaste månaderna har verkligen chockat mig. Folk har kommit upp till den nivå svensk hiphop bör ligga på, och om det ska hålla måste andra också upp en nivå.

För som vi alla vet så köper inte folk skivor längre, och som det ser ut kommer det inte bli nån drastisk ändring på det heller.
Det behövs helt enkelt andra sätt att ekonomin i ekvationen ska stämma. Och den erfarenhet jag har fått av artiser så är ekonomi det sista de vill pyssla med. Bara ett tips.

Vad säger folk? Är det dags för en till våg? Och om det är så, har folket lärt sig surfa?



Redline!