Det är sant, det är för många rappare. Och alltför många dåliga också. Men det är så vi svenskar fungerar. Vi blir lätt imponerade. Vi har inte höga krav på artister, ännu mindre rapartister. Allt för många "rappare" som är peppade av sin mormor eller fritidsledare, och allt för få som säger som det är, att de suger. Svensk hip hop idag är en basketmatch där korgen ligger på höjden av 190 cm, alla kan dunka (rappa). Hade vi däremot höjt korgen till sin rätta höjd (305 cm) så hade krävts att man haft en helvetes jävla bra spänst för att kunna dunka eller att du är en jävel på att trepoängare. Men när det är så "lätt" att vara en rappare idag, så är det ganska självklart att massa tonåringar med identitetsproblem vill ha sina 15 min av fame och börjar rappa. De förstår dock inte att de fuckar up för alla andra som gett allt de har for this game. Det finns så många kassa rappare att när någon är medelmåttig, så blir vi så imponerade eftersom vi är svältfödda på bra rappare. Och som vi typiska svenskar, fega och konflikträdda, så dissar vi skiten ur kassa rappare på internet , istället för att göra som världen över, bua ut dem totalt på jams och andra uppträdanden. Men nej... vi applåderar istället och säger "bra där :)" Fuck that...
At the gates of Eternity...
För att parafrasera Edwyn Collins: There's just too many hiphop singers Not enough hiphop songs 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Tack så hemskt mycket, vill tacka "BC99" för sin liknelse med basketkorgen, den är mycket bra och reslistisk: "Svensk hip hop idag är en basketmatch där korgen ligger på höjden av 190 cm, alla kan dunka (rappa). Hade vi däremot höjt korgen till sin rätta höjd (305 cm) så hade krävts att man haft en helvetes jävla bra spänst för att kunna dunka eller att du är en jävel på att trepoängare. " Hiphop handlar om att så underifrån - för att citera snook, vi måste höja ribban och visa att vi finns, att vi har bra rappare, vi måste väcka alla som "sover" det måste göras något. Fridens liljor/ Daniel
Lacka ur med klotterfärgen
Framför allt måste vi sluta snegla på USA hela tiden.
NTM förklarar varför man ska göra musik. För sitt folk helt enkelt. Lyssna på stilen och känn beatet. Riktig hiphop, om ni frågar mig.
http://www.youtube.com/watch?v=GBwAQmLDokg
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
Det görs mycket dålig musik, sant, men så är det inom ALLA genrer! Men det finns mycket mycket bra rappare oxå. Intressant att fansen inte verkar tro att dom har nån skuld i det som händer. Alla vill se bra hiphop överst på topplistorna men INGEN är beredd att lägga så mycket som EN krona för att försäkra sig om att det produceras bra musik som kan hävda sig! Skandal! Detta är bara ett exempel men jag minns tex hur alla hyllade Org 12, som jag oxå tycker är en av landets bästa! "Åhh när ska han få skivkontrakt? Han mååååste få det! Han e så grym"! Okej, vad hände sen när han fick kontraktet som alla, inklusive jag, unnade honom? Jo alla jävla fittor och svikare laddade hem hans platta istället för att pröjsa o se till så att han hamnade överst på listorna och så att han kan släppa igen och sen va det kört! Fy fan va pinsamt agerat av fansen!
Profet
helt sant det du säger.. men samtidigt Måste hiphopen ha småttingar som tar över efter att dom gamla slutar..
JONIS REST IN POWER
alltså whoa är väl inte i praktiken sämre än svenskunderjord var ..det är bara att nu tycker alla här att de är hiphopartister.. och skyhög de enda hiphopsidor du verkar sakna är sidor med battle klipp.. ta det tillbaka litegrann .. åk runt på hiphopjams och kika själv. Jag måste säga att många jams runt om i landet är långt ifrån välbesökta.. tiden med svenskunderjord var bättre.. ..eller hiphopstämningen i sverige var bättre då.. fler och bättre jams ..och framför allt.. alla var inte "stjärnor" ..lite kort om vad jag tycker iaf..
www.catapultsent.com www.myspace.com/nekkidee
profet, Även om jag liksom du tycker att man ska stödja dom artister man gillar så kan man inte kräva eller förvänta sig att folk ska göra det också. Det sker förändring nu i skivbransen som vi får följa från första parkett, det är intressant tycker jag. Själv tycker jag att fler borde trycka upp vinyler..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kolla på myspace!!!!!!!!? M.Sakarias har precis släppt ett riktigt bra mixtape gratis på interneto
Jag tycker att man man seriöst borde stödja dom artister man gillar och vill få fram. Bara för att det inte är ett krav betyder det verkligen inte att man inte ska göra det. Snålhet och gnidenhet underminerar svensk hiphop och det är mycket synd tycker jag
Främja fantasin
Håller fullständigt med, stöd artisterna! personligen tjackar jag plattor som jag vill ha, dels för att jag tycker att det är dålig stil att "sno" musiken samtidigt som jag inte har kunnskapen att ladda ned, vilket jag är glad för. Och till "NeKKiD" kan jag säga att det är inte bara battle klippen jag saknar, jag saknar BRA mp3:or, jag saknar den "levande" comunityn, det känns somma tt ingen bryr sig längre, ingen försöker.. (nu vet jag att det finns folk som gör det) men det finns även många stoppklossar.. Och nej jag menar inte bara internethiphopen, jag menar hiphop över huvud taget. Det var bättre förr hur konservatistisk jag än låter. Jag påstår inte att jag vet allt eller att jag har hängt i "gemet" längre, eller kan saker och ting bättre, men jag har lyssnat på hiphop sen jag var 8-9år gammal och jag är besviken över att behöva säg att hiphopen inte är hälften av vad den har varit.
Lacka ur med klotterfärgen
Jag tror inte riktigt många idag är sanna hip hopare, därmed känner de ingen plikt att köpa hip hop musik.
På nätet syns alla som vill bli något. På scenen syns dom som verkligen ÄR något.
R.I.P JONAS SKOGLUND 1988-2006 Free Piel&Bleiz!!
Fuck jo : Och det tror du själv? Går jag på ett hip hop jam idag så måste jag stå ut med minst 8-10 akter innan jag hör någon som är något värt namnet.
fuck_jo: Har du nån aning om hur få konsertställen det är som bokar hiphop-artister idag? Anledningen till det är att eftersom ingen kan visa upp nån skivförsäljning så tror arrangörerna att de inte har fans och att det inte ska komma en kotte! Tyvärr är de så att skivförsäljningen fortfarande gäller som "garanti" överallt! Untouchable: Självklart är det ett jobb! Tror du man ska jobba 8h på lagret och sen komma hem på kvällen och spela in ett album!? Målet är att kunna försörja sig på musiken för att garantera lyssnarna att man lägger ner så mycket tid som möjligt på musiken så att den blir så bra som möjligt på alla olika plan.
Profet
Har haft funderingar länge på att styra ett nytt hiphopcommunity med invites och bra info, media etc. 100% good genuine shit! Och 90% av whoa skulle tyvärr inte vara välkomna.. ;) Tyvärr har jag inte tid med det..
Untouchable Yrket musiker är en väldigt gammal företeelse. Givetvis är det orimligt att tänka sig att alla världens artister skulle jobba 8 till 5 fem dagar i veckan, o sen kunna leverera på samma höga nivå utan någon försämring av kvalliten. Hur skulle dom tex ha möjlighet att genomföra spelningar om dom måste jobba större delen av tiden? Din inställning är inte så värst realistisk. Handlar om mycket mer än at "få betalt för att göra det man gillar" Du ser det hela som svart eller vitt, men verkligheten är lika multikulör som den praktigaste regnbåge
Främja fantasin
Vad ska låtar handla om då? bara nyfiken vad "ni" tycker.
yes ahaya
Untouchable - Du missar poängen. Det är väl ingen som säger att du ska stödköpa MC No-Talent som släppt sin demo med snodda beats och datamic?
Det som sägs är helt enkelt:
Om du gillar det - köp det. Gillar du det inte? Köp det inte och framför allt - radera det du laddat ner. Svårare än så är det inte ;)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Ett litet P.S: Om du inte har råd att köpa plattorna nu - köp dem senare, eller gör en deal med musikerna om du råkar på dem. Bjud på bärs, pizza eller en kram, fixa en spelning eller hooka upp dem på något annat vis, men var inte så jäkla snål att du inte ens vill försöka ersätta dem för det slit de utfört för att du ska kunna lyssna på en bra skiva... 10-4, over...
Uppenbarligen är du ju snål om du inte vill ersätta någon för hans / hennes arbete. Det primära är som sagt anledningen till köpet och vad är bättre anledning än att se till så att den som gjort plattan du gillar har råd att göra en till? 10-4, over...
Untouchable - Det är, som sagt, en stor skillnad mellan att känna att musiken är en hobbyverksamhet och att känna att man inte kan göra någonting annat än musik.
Några extra frågor i denna off-topic-diskussion:
Vad genererar din inkomst? Brukar du ha spelningar? Skulle det vara okej om nån känd rappare "lånade" dina beats och gjorde en hitskiva utan att du fick andra royalties än ett shoutout? 10-4, over...
instämmer på första in sändarn ;P
du kan kolla in mig se det i profil kommer aldrig leva villa volvo hund och bil
Word! Mabande och Kiwano! Till alla er som har nån form av konstig inställning att musik är gratis får fan vakna och tänka om! NI, 100% ni, har förstört svensk hiphop...och kanske för alltid! Svensk hiphops anseende i branschen är kört i botten! Skivbolagen skrattar åt rappare och säger "Signa hiphop! Aldrig! Era fans köper inga plattor, hahah!" Vill ni ha musik i framtiden så MÅSTE ni fan se till att bidra till att det blir så! Vi artister gör vår del av dealen...när ska ni fans göra er del!? Om du vill lyssna på en skiva eller på en låt betala för det i annat fall biter ni den hand som föder er rent musikaliskt. Ingen kommer att göra musik bara för att vara sjyssta och för att ni ska ha nått i lurarna när ni cyklar till skolan eller tar bussen till jobbet!
Profet
Untouchable: Tror du verkligen att nån överhuvudtaget går på ditt snack om att att du inte är beroende av fans!
Det är ALLA som sysslar med musik professionellt. Alla!
Petter, eller Latin Kings hade aldrig fått chansen att släppa alla dom skivor dom släppt om inte de vore för fansen...självklart inte! Om inte fansen KÖPT och BETALAT för skiva nr 1...hur ska dom då finansiera skiva två?
De e verkligen en superenkel ekvation som alla som vet minsta lilla om ekonomi förstår!
Jag gör också musik för mig själv i första hand, om inte så skulle jag nog inte orka hålla på...
MEN är självklart beroende av alla mina fans för att kunna fortsätta i samma skala!
Profet
svenskabattles finns ju kvar ...
Frågan är sen hur många av artister som gnäller som köper alla sina skivor? Internet är ett faktum som inte går att ignorera o beklaga sig över det är bara att slösa energi. Folk köper fortfarande plattor, jag gör det och gör det hellre av folk som distribuerar sin musik själva än av folk som ligger på stora bolag, synd bara atte är relativt svåråtkomligt med skivor överhuvudtaget, särskilt i småstäder på grund av just kanske internet men det är inte mkt att göra åt. Jag gillar just att ha den riktiga skivan med omslag o allt vad som hör till o är berredd att betala för det men inte till det överpris som är i butikerna nu o där antagligen största delen av pengarna går till stora bolag. Ändå det finns mkt bra svensk hiphop o folk som arbetar hårt, många går att få tag på via whoa. Livet överhuvudtaget är ingen gåva utan kamp och för att försörja sig som artist så krävs det något som tilltalar en större pubilk, det gäller att visa sig o ständigt hålla sig aktuell. Att klaga på fansen o publik leder ingen vart. En artist är ju ändå en artist för konstens skull och inte för att tjäna sitt levebröd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Svårt att acceptera din åsikter? Hahahaha! Jag har inga som helst problem med dina åsikter! Du får tycka vad du vill. Det jag inte kan acceptera är idioter som inte ser vad som håller på att hända och fortsätter förstöra svensk hiphop!
Profet
Untouchable - Ledsen, antog att du var hiphopproddare, men det är något åt det elektroniska, eller? * "Jag lägger inte ut mina 'beats' för allmänheten innan jag är färdig med min skiva. Efter det får folk göra vad dom vill " - Så det är helt lugnt om någon utan att betala dig samplar stora sjok av dina låtar och baserar sina hitbeats på det? Har du släppt en fysisk skiva eller har du planer på att göra det? * "jag gör musik för min egen skull i första hand " - Skillnaden mellan hobbymusiker och de som vill satsa på det är oftast just scenen. Du vill inte stå på scen, utan nöjer dig med att sitta hemma och möjligtvis lägga upp det på myspace medan den som satsar på musiken (oftast) vill framföra den för en närvarande publik och se / känna responsen. Visst varierar det mellan olika genres, men just hiphop är definitivt en livegenre.hiccory * "Livet överhuvudtaget är ingen gåva utan kamp och för att försörja sig som artist så krävs det något som tilltalar en större pubilk " - Men vad ska du göra när du tilltalar en publik (större eller mindre) som rakt av vägrar köpa dina skivor utan väntar till den läckt? Då blir kampen plötsligt mellan dig och dina fans där du har investerat tid och pengar i studiotid / -utrustning och framför allt skivpressning, men får inte ens pengarna tillbaka för skivorna (trots att folk bevisligen uppskattar dem eftersom de laddar hem och spelar musiken) = en förlustaffär för dig... 10-4, over...
Du har rätt! Självklart är det jag och alla andra rappare som pumpar ut gratis musik för att hålla kulturen vid vid som är bovarna i dramat och förstör hiphopen! Fortsätt du att vara en riktig eldsjäl och ladda hem dina låtar! Jag är säker på att alla artister och alla användare som läser här på whoa vill tacka dig för din fina insats för kulturen...
Profet
Untouchable - När du väl släpper din platta - kommer det vara en netplay eller kommer du pressa den? * "som artist måste man också vara vara villig att offra en del för att just kunna framföra sin musik och göra sig själv hörd, vilket ibland kanske innebär att man måste framföra den gratis. " - Skillnaden mellan ditt exempel och det vi diskuterar är valet . Ditt exempel innehåller valet mellan att framföra det gratis och att inte framföra det, men problemet som Profet och jag pekar på är att alltid tvingas ge det gratis. En spelning gratis då och då kan vara värt det för att fixa en större fanbase och få spelningar som betalar sig så pass att man i alla fall går plus / minus noll, men att alltid få sina plattor rippade och upplagda gör så att man alltid går back. Det hela kokar ner till: Är det ditt val hur din musik ska behandlas / distribueras, eller ska vem som helst få göra vad som helst med den? 10-4, over...
Mabande P30 - Men vad ska du göra när du tilltalar en publik (större eller mindre) som rakt av vägrar köpa dina skivor utan väntar till den läckt? Då blir kampen plötsligt mellan dig och dina fans där du har investerat tid och pengar i studiotid / -utrustning och framför allt skivpressning, men får inte ens pengarna tillbaka för skivorna (trots att folk bevisligen uppskattar dem eftersom de laddar hem och spelar musiken) = en förlustaffär för dig... Jag har aldrig sett konst som en affärsverksamhet, det är endats unnat ett fåtal personer som kan leva på det. Hur många konstnärer som målar kan exmeplvis överleva på sina tavlor? Dom största konstnärena uppmärksammades mest efter sin död. Man vet själv vad man ger sig in på, om man brinner tillräckligt mkt för sina verk borde det vara nog att kunna nå ut till många personer på det ena eller andra sättet. Sen när det kommer till kritan så kanske ens fans inte är så stora fans om dom inte är villiga att ens slänga en 50-lapp på skivan.
hiccory P21 Håller med om att man bör brinna för det. Men du jämför päron med äpplen då du jämför rap med att måla tavlor, eftersom omständigheterna kring de båda är så oerhört skillda på så många plan. När det gäller just hiphopfans så laddas det ner väldigt mycket. Har inte så mycket att göra med huruvida man är ett stort fan eller ej. Givetvis är det inte bara fansen som kan ges skulden eftersom det är så oerhört lätt att ladda ner och människor till syvende och sist är människor. Därmed inte sagt att man inte måste ta sitt ansvar i vissa frågor och inse att ens handlande givetvis ocskå har verkningar. Vem ska man ladda ner? Jay Z eller rapparen som har grym talang men som har gått back på att bränna ut sina första 200 skivor? Det är i alla avseenden mycket oartigt att bara ta ta ta och aldrig ge något till tex en artist som Profet. Han, och många med honom behöver och förtjänar uppbackning från fansen. För vissa artister kommer det säkert att bli ohållbart ekonomiskt med hejhjärtad sattsning på musiken, och de som förlorar på det är ju i slutändan fansen. Man får helt enkelt den politik man förtjänar. Frågan är vad fansen kommer att tycka i ett sådant läge? Är det värt att förlora en artist man diggar istället för att då och då faktiskt köpa dom skivor man gillar?
Främja fantasin
hiccory * "Hur många konstnärer som målar kan exmeplvis överleva på sina tavlor? " - Hur många konstnärer som målar får exempelvis sina tavlor kopierade och massdistribuerade utan att de får någonting för det? Som Kiwano sa: äppeln och päron ;) * "Sen när det kommer till kritan så kanske ens fans inte är så stora fans om dom inte är villiga att ens slänga en 50-lapp på skivan. " - Eller så kanske de helt enkelt inte har greppat att det kostar att göra musik? 10-4, over...
Sett fejk-dali tavlor i många hem men det va bara ett exempel, möjligtvis lite off track men det finns otroligt många andra konstformer där utövarna inte tjänar ett öre på det dom gör men som ändå offrat ekonomisk trygghet för att kunna satsa helhjärtat på sin konst. Tror verkligen folk greppat att det kostar pengar och energi att göra musik, det handlar om vad folk prioriterar att lägga sina pengar på.
hiccory - De fejk-Dalì:erna är troligtvis massproducerade under licens. Framför allt så är de troligtvis inte tillräckligt bra kopior för att förväxlas med orginalen. Visst är det många konstnärer som offrar ekonomisk trygghet för konstens skull, men fortfarande: när de väl säljer någonting (oavsett om det är biljetter eller tavlor) så går det inte att kopiera så lätt som just musik och film. Jag tror att många vet att det kostar pengar, men det har inte förstått det (typ "aa, visst, det kostar lite att köpa en mick, men sen är det ju bara att köra ju"). 10-4, over...
Nej, det är väl det som är grejjen, musik som ända "sann" konstform är väl egentligen live-uppträdandet, allt annat är ju kopior...? Rent visuellt så ser ju en kopia av en tavla likadan ut precis som det låter likadant från en bränn-skiva som orginalet, men vi lämnar det... 10-3,5, over
gå på soc o gör hiphop då
hiccory - Du kan omöjligt göra en exakt kopia / reproduktion av Mona Lisa. Den tekniken har duhelt enkelt inte råd med. Du kan mycket väl få en fotokopia, men den relaterar till orginalet som en kasettinspelning från TV:n gör till en orginallåt. En bränn-CD är (oftast) så pass likt orginalet att du inte kan avgöra skillnaden ens som "expert". Ett liveuppträdande är en helt annan upplevelse än en skiva och är lika svårt att kopiera som en målning. 10-4, over...
Saknar också svenskunderjord. Det är en bra idé med fler communitys och sites då det vidgar och delar upp så att man vet vart man ska vända sig då man letar efter just sin typ av musik och så vidare. Dock saknar jag en större skala av arrangemang utanför Internet. Detta har sagts många gånger förut (kanske tyder det på att det är förbaskat sant), men svensk hiphop så väl som väldigt många andra genrer har gått och blivit digitala. Det är ju inte riktigt så att man går ut på gatan och letar efter affischer med snygga motiv och nya akters namn längre, tyvärr. Senaste jag har sett är Ison & Fille på någon rätt tråkig affisch, men det är i alla fall något att glädja sig över. Kan hålla med om att mycket av det som kommer upp i audio-forumet här på whoa.nu tråkigt nog är relativt dåligt, men för de nya akterna är det ändå en ganska bra grund att komma igång på. Det man får hoppas på är att de sliter sig loss tillslut och drar sig utåt. Men! Det finns även akter som släpper sina grejer i audio-forumet som faktiskt är bra och som kanske har större potential att komma någonvart med sin musik än andra. Jag skulle däremot faktiskt vilja se att svensk hiphop fick ett par amerikanska fläckar på sig. Inte i sin musikaliska form dock, men sjävla själen av den amerikanska hiphopen är ju utan tvekan fenomenal. Eller, den var det i alla fall. Det jag menar är att det tyvärr inte är ofta man ser en akt som verkligen går utåt och lägger ned sin själ i sin musik längre. De svenska artisterna som jag känner har en tendens att göra det åtminstone på en mindre skala är Timbuktu & co, Ken Ring & co, Looptroop & co. Dvs, de äldre och mer etablerade artisterna. Hiphop var en bit av soul back in the days och det höll i staterna ett bra tag. Detsamma verkade ju gå relativt bra här i Sverige också fram tills att napster tappade attraktivitet och en hel drös av nya akter trädde fram ur skuggorna. Ni förstår vad jag menar, den tappade känslan och formen. Hoppas att jag inte gled av topicen nu, men jag tror att jag höll det på en ganska bra nivå i alla fall. Det finns ett par oslipade ädelstenar i askan, punkt slut.
Yeah, you know..
hiccory P21 Grejen är inte att det finns mycket folk som inte tjänar något på sin konst. Alla dessa människor kämpar ju för att ta sig någon stans. Man kan inte säga att det är okej att ladda ner bara för att man själv tycker att en sann artist minsan ska lida o leva i yttersta missär för att vara "äkta". Det är inte liksom det debatten handlar om. Även om jag respekterar att du har din åsikt (det gör jag) så betyder det inte att tex en artist tycker samma sak som dig i ärendet och däri uppstår en intressekonflikt. Talar inte om dig personligen, utan bara i största allmänhet. Bara för att man själv tycker att det är okej att andra skapar utan att få någon som helst support betyder det inte att så är fallet för artisten i fråga
Främja fantasin