[Video] - Riktigt bra talare som får mig att tänka om!
Vette fan om denna snubbe vart på whoa förut, men hittade iaf inget när jag sökte. Snubben är lite löjlig i början men om man ser hela filmen så får i alla fall jag en rejäl tankeomgång. Vad tycker ni om snubben och allt han snackar om?
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
För lång
http://duckdown82.tumblr.com/
Om du ser klippet kommer du snabbt dra slutsaten att du är för dum! :)
varit upp sen tidigare men jag tycker det är ett helt fantastiskt föredrag!!
tut!
Har sett den här förut jag med, och han är verkligen bra, även om jag inte håller med om en del saker som han tar upp. Den här snubben var ju även med en snabbis och föreläste i Klass 9A.
såg honom när det sändes på svt, han är hyvens
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
Fått glutta på det där i plugget. Man känner sig rätt underlägsen som Svensk =P
mok vurban
Kände på mig att det var Härén på titeln, han har precis släppt en bok som jag läst lite ur. Det ska bli intressant, han har många viktiga poänger.
boken heter "Vad som händer i världen - och varför det är viktigt att förstå"
Hur får det dig att tänka om? Han tar bl.a. upp Indien, som då ska ha sprungit om oss i Sverige gällande kunskap. Det han inte nämner är att hälften av alla vuxna Indier är analfabeter. Sedan verkar han tycka att det är frid och fröjd att man kan anställa en kinesisk akademiker för 18 kr timmen. Det är frukten av att en förtryckande stat har full kontroll över landets alla fackföreningar. Det finns endast ett fack i Kina, och det kontrolleras av regimen. Det är olagligt att strejka. Det blir att skaka galler om man opponerar sig. Det är nya tider, helt klart. Han tar upp mycket intressanta saker. Däremot är det bullshit att utländska företag investerar i Kina och Indien pga att de är så mycket mer välutbildade, eller att de kan sjunga våra västerländska sånger i karaoke-taxis. Det handlar helt och hållet om att människor är mycket billigare att anställa/utnyttja där. Det är en intressant föreläsning, men vad är syftet med den? Att vi ska börja jobba för 18 kr timmen? Att vi ska avskaffa facken i Sverige? Att vi ska lära oss kinesiska schlagerhits?
elitz.. rekommenderar
Ted Talks om du gillar lite ögonöppnande grejer/grymma föreläsningar. Sorry för offtopic :)
verbose- P24 Ska kolla upp det:) Det som slog mig hård under hans föreläsning var faktumet att kina/indien osv utbildar så extremt många unga människor nu. "Värdet på kunskap sjunker" Så jag börjar ju fundera på att skippa plugga vidare efter min samhällsutbildning i gymnasiet och börja med något mer kreativt samt lära mig kinesiska. Läs noga att det enbart var funderingar , inget jag kommer bestämma mig över bara sådär.
HusetsEgna:
Det är en intressant föreläsning, men vad är syftet med den? Att vi ska börja jobba för 18 kr timmen? Att vi ska avskaffa facken i Sverige? Att vi ska lära oss kinesiska schlagerhits? Syftet är nog att vi inte ska nöja oss med att vara ett "developed country". Vi är inte längre i täten, nu måste vi bara fatta det också. Vi måste lära oss av de tidigare "u-länderna". Vi måste följa dom, dom är framtiden. Inte USA.. de är förfan på väg i konkurs. Näe, rikta blickarna österut. Lär av dom som dom en gång lärde av oss (det behöver inte nödvändigtvis vara schlagersånger, det vara bara ett exempel, du förstod det va?) :) Visst, allt är inte frid och fröjd i Kina, men i deras samhälle jobbar människor som är 3ggr så utbildad som dig för 13ggr mindre pengar, vi måste hitta sätt att konkurera med det.. Varför utvecklas de så sjukt mycket snabbare än Sverige? Om vi fortsätter såhär så är det vi som är u-landet snart.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
Grymt bra.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Hitler var en bra talare, och kolla vad det ledde till!
fullfjädrad när jag kickat en gås..
pigglaen: Hade inte hitler lite mer extrema åsikter? :)
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
Rapsodisk. Anser du att vi bör utbilda oss 3 gånger så mycket och arbeta 13 gånger så mycket för att få bibehålla samma levnadsstandard vi har nu ? Du vill alltså konkurrera med det? Du måste kanske tänka ett steg längre. Varför är arbetskraft så billig i Kina? Du kanske ska gå i bräschen och arbeta för 18 kr/timmen, därmed är du säkerligen väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. Om du nu är så sugen på att konkurrera. Kina har privatiserat och friat markanden, däremot är inte folket fritt att kämpa för sina löner och rättigheter.
fredish Jag kollade inte ens på klippen :)
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Jag vill KUNNA och vi måste hitta lösningar på hur vi ska konkurrera med det.. Hur detta ska gå till vet jag inte, då hade jag inte suttit här. Men något måste ju uppenbarligen göras. Sverige står ju relativt stilla i ett "vi-är-nöjda-som-vi-har-det-läge" vilket är livsfarligt.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
grymt bra faktiskt :] jäkligt intressant och han gör det verkligen på ett bra sätt.
www.RekFoto.se
Rapsodisk. Personligen anser inte jag att det handlar om att vi ska konkurrera mot dåliga arbetsförhållanden, slavlöner och ingen möjlighet till fackröelser. Jag anser att det handlar om att kineser ska få bättre löner och förhållanden, istället för att båda ska ha det lika dåligt.
husets egna - jag tror inte snubben i videon menar att dom ska sänka våra löner till samma nivå som asiaternas. allt han talar om är ju att vi måste börja utvecklas och börja om och inte vara nöjda med det som finns nu.
www.RekFoto.se
Att det svenska skolsystemet är en katastrof är väl inget nytt under solen. Gör som jag, välj
IB på gymnasiet!
Lexicon - Hela hans föreläsning handlar om att det är mer attraktivt för företag att etablera sig i Kina än i Sverige. Att det skulle bero på att de är bättre utbildade är skitsnack. Det handlar enbart om att det är billig arbetskraft, det handlar enbart om vinstmaximering för företagen. Då ska man kanske ställa följdfrågan varför det är så mycket billigare arbetskraft. Hur mycket vi än "utvecklar oss och börjar om" så kommer företag fortsätta att etablera sig där människor jobbar för spottstyver. För att citera honom själv: I varje lågkonjunktur kommer företag skära ner, när de sedan anställer igen i högkonjunktur anställer de inte i Sverige. Fredrik Härén är en mycket duktig föreläsare och det är väldigt intressanta klipp. Men man måste tänka steget längre. Vad är det han vill ha sagt? Att vi ska ha mer fantasi istället för kunskap nämner han. Ja, kineser kan nog också fantasiera, men de kan göra det 10 gånger billigare. Det handlar om PENGAR för guds skull, inte om fantasi. Bara att bita i det sura globaliseringsäpplet. Ska man ha föreläsningar om globaliseringen så kan man väl iaf komma med någon slutsats. Jag rekommenderar att ni kollar in Joseph Stiglitz.
Det är synd att han när tvungen att använda ordvrängeri för att kunna ta fasta på sin ståndpunkt. "Developed" och "developing" countries är inget jag öht har hört talas om innan, i Sverige pratar vi nämligen och u och i land, utvecklingsländer och industrialliserade länder, mao så referrerar utvecklingen till industri och inget annat. Rätta mig om jag har fel.
Den där idioten föreläste på mitt universitet, det var sjukt att se hur alla svagtänkande individer bredvid mig satt hänförda och som i trans när han pratade.
snokåtjuvåtta Och dina argument emot detta är: ???
Jag tror han pratade på ungföretagsverksamhets mässan förra året. Bra talare, yes.
Tjenare!
Visst har vi mycket att lära om teknik osv. av länderna i fråga, men där tar det stopp. När det kommer till att värna om befolkningen så ligger vi ju som sagt i topp. Jag tror säkert att man skulle kunna göra transaktioner via mobiltelefonen här i Sverige, men till vilket pris? Skulle vilja ha lite siffror på hur många som använder den där tjänsten i Zimbabwe. Sen exemplet om tandläkaren i Thailand? För det första är han ju ett "offer" för genomtänkt marknadföring. För det andra är målbilden att Stockholm skulle bli mer som Bangkok? Utvecklingen i många av dom där länderna sker enbart i kärnan av storstäderna. Inte lika vackert om man går ett kvarter bort. Men ok, p(k+i) stämmer väl mer eller mindre, men det behövs det ju inte direkt ett geni för att lista ut. Räcker med att läsa baksidan på en bok om företagsutveckling för att nämna ett exempel. Årets föreläsare? Snarare årets kvacksalvare.
- I'm from the place where hardcore is beautiful (G-Boro)
Ja, jag håller med JK. Hycklare och förvrängare är vad han är, det är inte alls konstigt att de kan "våra" politiker, "våra" företag, "våra" sånger. Det är västvärlden som etablerat sig i asien inte tvärt om, de kan eftersom de blivit influerade och tagit till sig av oss eftersom vi globaliserade, det är inte deras "förtjänst" på något sätt, och det är en självklarhet att de har den allmänbildningen eftersom den blivit påknuffad dem. När det gäller att ha ambitioner och så vidare så är han ytterst trångsynt och tar inte upp många andra spekter av kreativitet och höga mål än höjden på byggnader. Stor wtf. Om vi redan bor bra i Sverige och det inte finns ett behov eller en politisk aspekt som påverkar så finns det ingen anledning att förändra. Men det betyder inte att utveckling inom precis detta område inte existerar i väst. Nästa steg är nämligen rymdutveckling och elektronik, utveckling av nya energisystem och forskning inom respektive, det är där den stora utvecklingen kan ske, det är där väst satsar mest och det är där man kan hitta ambitioner som han vill att vi ska ha. Åh, "de" har världens högsta hus, men "vi" har världens störst partikelaccelerator. En annan tragisk sak är att han inte klarar av att gå ifrån "vi och dem" konceptet, det är jättebra att kineser driver utvecklingen frammåt, eftersom väst knappast är fattiga så kan de snabbt ta till sig de nya framgångarna där också. Drömma? Ja, drömmar är jättebra, men fan heller att det är på det sättet de flesta kineser tänker. Det här citatet beskriver det bra; kineser lever för att arbeta, svenskar arbetar för att kunna leva. På gott och ont förståss.
Tveksamt om detta platsar i webbsidor forumet egentligen.
Jag nickade till efter 5 minuter. Vad vill snubben?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är egentligen väldigt kontroversiellt, och rent utav idiotiskt, att berömma kinesiska folket för deras kunskaper och information. Staten kontrollerar all media. Staten vill inte att kinesiska folket ska få tillgång till all information. Staten censurerar för fan google! Är det vad Fredrik Härén är imponerad av? Ju mer jag låter Fredrik Häréns föreläsningar sjunka in desto mer irriterad blir jag. Han är en äcklig ultraliberal som bryr sig mer om häftiga tandläkare än människors välmående. Korporativt, för att citera Naomi Klein, är vad Kina är idag. Det är vidrigt hur han lindar in saker och framställer allting. Han är garanterat en fri-marknad-fundamentalist. Han njuter av bristen på fackrörelser och andra saker som kan förhindra marknadsekonomins fulla potential. Han skiter fullständigt i människorna bakom arbetena. Han nämner inte en enda gång hur förtryckta det kinesiska folket är. Han nämner inte en enda gång hur vidrig den kinesiska staten är.
Bra skrivet.
Såg denna snubben förut. Han vann ngt pris för bästa talesman. Såg han av slump på svt för nästan år sedan kanske? Jag tyckte han var bra då , så jag orkar inte kolla 30x2 min till, men jag rekommenderar han.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent
2009-02-03 17:00
Jäkligt bra på att snacka är han, men vad det egentliga syftet var med den föreläsningen är jag inte ensam om att undra.. Innehållsmässigt var det något allmänbildande och intressant på det sättet men i övrigt kändes det som han bara stod och rabblade upp en massa självklarheter som om det vore helt ny kunskap att ta till sig. Även om budskapet om kreativitetens betydelse är viktigt så var det knappas någon aha-upplevelse för min del. Tror nog mer hans framgång som talare beror på hans retoriska förmåga och att kunna charma en publik, snarare än hans föreläsnings-innehåll.
HusetsEgna P27 Du tänker helt jävla fel! Men det är väl för att du själv inte begriper vad han pratar om eller för. Han försöker ge alla en insikt i affärsutvekling och entreprenörsskap och att de nämnda länder ligger brutalt före sveriges och andra västerländska i-länder. Titta på Shanghai där det kommer till nya miljonärer varje dag och där de på väldigt kort tid har tagit sig snabbt upp. Och där har han helt rätt! Vi får väl se om det händer något med stockholms tunnelbana. Sedan var de har för problem i övrigt är inte intressant då det var detta ämne det skulle talas om.
BANG!
xlnt P26 Lite som hitler då.
Warnoless - Upplys mig då. Vad är det han talar om? Förutom de självklarheter som gemene man redan vet om. Under Pinochets styre tillkom det fler miljonärer och miljardärer än någonsin tidigare i Chile. Samma sak i Ryssland när Jeltsin sålde ut allt till oligarkerna. Lustigt hur du mäter framgång. Tror du verkligen det land som har flest miljardärer i sitt land som är det bästa? Bra argument stolpskott. Det är väldigt angeläget att diskutera vilka "problem" länderna har, det är en direkt koppling. Skrämmande hur många i den här tråden som inte ser det stora hela.
HusetsEgna P27 Tror ju knappast att Chile eller Ryssland utbildade så många unga människor som Kina gör idag. Som du sa, ryssland fick sina miljonärer när Jeltsin sålde oligarkerna. Kina får sina med hjälp av deras stora företag som växer och växer pga av alla utbildade människor. Ser du skillnaden?
elitz P20 Vilka företag är det du talar om? Kan själv inte komma på ett enda betydande kinesiskt företag. Det är dessutom långt fler (procentuellt) som utbildar sig på universitet osv. här i Sverige än vad det är i Kina. Flest vinner?
Tror du verkligen det land som har flest miljardärer i sitt land som är det bästa? Bra argument stolpskott. Nu säger ju iofs aldrig Fredrik Härén att kina är det bästa landet.
Jag vet faktiskt inte hur utbildningssystemen och kvalitén skiljer sig från Chile på 70-talet, Ryssland på 90-talet och Kina 2000-talet, jag vet däremot vad de alla har gemensamt. Folket är förtryckt och begränsat. De får inte lära sig vad de vill. Staten bedriver censur. Du får inte tycka vad du vill, du riskerar att hamna i fängelse eller ännu värre bli dödad. Du påstår alltså att de nyblivna miljonärerna är nyligen utexaminerade studenter som nu blivit arbetare. Du hängde alltså inte med när han sa att akademikerna jobbar för 18 kr? Vilket samtidigt är anledning till att företag vill investera i Kina. Vilket leder till mer kapital och satsningar i landet som i sin tur ökar på tillväxten. Ser du sambandet? Sedan verkar inte folk förstå att den huvudsakliga orsaken till att Kina växer är pga att det är så ofantligt stort. De har en så stor arbetskraft. Tidigare har de inte utnyttjat sin fulla potential pga kommunism och planekonomi. Det är inte så att de växer helt plötsligt för att de uppfunnit ett nytt superduper-utbildningsystem som många här verkar tro. Att döma av vissa forumister i denna tråd så kan man tro att ni tagit fasta på vad Fredrik Härén har sagt. -"Nu sjunker värdet på kunskap"
JK P23 I första videon (tror jag) nämner Fredrik ett par kinesiska företag som med stormade fart intar marknaden. Sen att du inte kan komma på nått betyder ju inte att det är ont om dem utan snarare att du inte vet! Insnöad som fredrik kallar det. Skulle även påstå att jag är det! Flest utbildade borde vinna i längden eftersom mer och mer arbeten stängs här i Sverige och öppnas i andra delar av världen. En utbildad svensk är bara bättre här i Sverige! Så det gäller ju att utbilda sig rätt för att få jobb. Egentligen kan vi ju argumentera emot varandra i evigheter. Återstår bara att se hur framtiden blir. Några har rätt, andra fel.!
Nu säger ju iofs aldrig Fredrik Härén att kina är det bästa landet. Det har jag inte sagt heller. Jag bemötte bara ett argument i ett ovanstående inlägg där han påstod att antalet miljonärer är en bra måttstock.
Sen att du inte kan komma på nått betyder ju inte att det är ont om dem utan snarare att du inte vet! Insnöad som fredrik kallar det. Skulle även påstå att jag är det! Anledningen är att de inte exporterar produkter till Sverige. Jag känner till Nike eftersom de säljer dojjor nere på stan.
"Kan nån säga 10 indiska/kinesiska varumärken." Nej det kan jag inte. Varför ska jag gå och plugga in varumärken från Asien, för skojs skull? De exporterar inte hit till Sverige. Sedan om de vill göra det så är det väl för fan inte min uppgift att lära mig deras varumärken. Det är företagets uppgift med hjälp av marknadsföring.
Men om ett företag säljer väldigt bra i Indien så växer det troligtvis snabbt, mycket snabbare än nått som du kanske vet om här i Sverige. Tillslut är det så stort att det börjar inta marknaden i Sverige och är då världomfattande kanske. Dvs företagen i Indien tjänar mer pengar än vad vi tror och växer snabbt till skillnad från många västlänska företag. Vad detta beror på behöver jag nog inte gå in på. "Kan nån säga 10 indiska/kinesiska varumärken." Många i indien kan det, samt mämna 10st Amerikanska. Tror det var det som Fredrik ville få fram.
Många i indien kan det, samt mämna 10st Amerikanska. Tror det var det som Fredrik ville få fram. Därför att de 10 amerikanska företagen isf exporterar till Indien. Jag tror nämligen inte att Indier, likt mig, ser något nöje i att rabbla utländska varumärken som inte har någon påverkan i ens liv.
Producent
2009-02-04 14:37
ser något nöje i att rabbla utländska varumärken som inte har någon påverkan i ens liv Var det inte främst de största och viktigaste ländernas ledare som han tyckte alla i Sverige borde kunna?
Varumärken kanske inte är lika viktigt
Hur som helst kändes det som han förenklar tillvaron lite med att påstå att vissa u-länders stora innovationer enbart beror på större drömmar och kreativitet, tror visst han glömde bort pengar och hur samhället fungerar också.
Producent
2009-02-04 14:40