Förresten, vem fan har en pistol i USA utan ammunition? Det är ju bara att gå in på närmsta wall mart och handla patroner.
han var i livsfara.. å ännu mer i livsfara om snubben i bilen hade vapen på sig, som någon nämnde..
work some magic
Jo visst va han i livsfara kanske. Men va fan skulle han upp på motorhuven o göra? Jävla nolla. Noll respekt för värdet av ett människoliv.
Till skillnad från killen i bilen?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
Vad vet vi? En video på drygt 4 min kan knappast säga oss vad som egentligen hände. Då till båda parters nackdel, kanske. Vi vet väl inte om han sköt, men han bar vapen och brände runt långt över tillåtna hastigheten. Då saknar man också respekt för andra.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
kunde lika gärna vart snubben som skulle mejja ner snuten från huven, vad vet vi om snuten såg han dra pistol genom rutan?`INGEN VET.
work some magic
Sen när förtjänar man att bli dödad för att man smiter från polisen?sjuukt
Fattar inte varför alla tuffingar alltid måste tömma magasinet, räcker det inte med ett skott eller måste man överbevisa matcho? jag hade iaf dött av 1 skott
MR-J: Efter att 50 Cent överlevde 9 skott har polisen i USA nu bestämt att alltid skjuta gärningsmännen 10 gånger för att vara på den säkra sidan.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
Alltså, ingen här kan någonsin sätta sig in i den stress som båda parter i videon befinner sig i. Enligt mig så är det inte rättfärdigt att använda dödligt våld i något läge men(!) ibland kan det inte undvikas. Snubben i bilen var ju beväpnad. 1. Ett vapen ( Pistol, Sub, whatever ) 2. Bilen, ett 1 ton tungt mordvapen. Alltså, vi behöver inte sitta och ilskna till på varandra här, i ett forum pga detta. Och vem vet? När dumpolisen hoppade upp på rutan eller hur det nu gick till så kanske snubben riktade sitt vapen mot honom vilket vi inte ser i videon. och då skjuter polisen. Jag vet inte. Jag var inte där. Och jag är glad för det. =) Alltså, alla poliser är inte dumma i huvudet. Jag är tacksam att dem finns. Även dem gör misstag. Men ställ er själva den här frågan: Du är ute och går, med dig har du din glock du köpt på ebay( Hehe). Plötsligt hoppar två personer fram och börjar hota dig med något som ser ut som ett vapen... Skjuter du? Eller backar du och hoppas på de bästa? Inte det bästa exemplet men ändå lite samma princip som de vi ser i typ sådana här videos. Kärlek!
"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /<br> som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"<br>
Håller med iLLh till fullo. Jag hade agerat precis likadant. Fast jag hade iofs inte gått och blivit snut från första början.
Ingen här har väl en aning om förarens tillstånd heller. Eller vad han har gjort för att hamna i den kniviga situationen. Han var ju uppenbarligen beväpnad i o m att det nämndes. Och som tidigare sagt, så att köra in i en bemannad polisbil räknas som mordförsök. Jag har kan inte se några fel i beslutet. Visst, 7 kulor var lite att "ta i". Men han har själv satt sig i den positionen och kunde inte räkna med något annat. Det är väl endå varje människas skyldighet att vara medveten om lagarna där man bor, och där med leva efter dem.
http://myspace.com/BoodaBlezzin
iLLh jepp, håller med dig till en viss del, men egentligen ligger inte problemet i vapnen, det ligger i USAs system. Hade folk i allmänt varit så skjutglada / vapenkåta i det landet och man hade istället haft en engelsk (svensk) system så kanske man hade kunnat undvika sånt här. Det som stör mig angående detta att i USA så hör och ibland ser videos på sådan här form av polistaktik ske alldeles för ofta. Det finns t ex. en incident där polisen bad en kille (svart) att dra upp sitt vapen, vilket han inte hade, han skulle ta ut sin plånbok, då han drog ut plånboken, vilket polisen bad honom om att göra, att ta upp vad han än höll i handen och en av poliserna började skjuta för han såg ett "vapen". En annan incident är där en kille i Brooklyn tror jag det var, hade svensexa, polisen gjorde samma kväll razzia på stället för att det var känt för sina kriminella aktiviteter som pågår bakom stängda dörrar. Polisen sköt här ner killen som hade svensexa och han dog senare på sjukhuset, polisen bara bad om ursäkt. Sen i Sverige med den killen som höll en kniv, ni känner till den allihopa. Nu råkar jag också tycka det är bra med poliser, men så fort dem kör förbi känner man sig skyldig, dem brukar sin makt alltför glatt och medvetet. Dem får komma undan med alltför mycket våldsamma aktiviteter. Sen att dem har en pro-polis propaganda TV programm som heter Cops är inte så konstigt kanske?
I be around, just out of sight
spara mig alla hate inlägg som ska enbart tala om hur fel jag har.
Jag håller med dig. Om du menar incidenten utanför Lindesberg så måste jag bara nämna att kulan tog i grinden och ricocherade upp i killens buk. Polisen ifråga sköt mot hans ben. Det var inte hans avsikt att döda honom. Och, människor regerar olika i vad DEM uppfattar som en trängd situation. Jag tycker också att du borde tänka dig för att dra alla över en kam gällande maktmissbruk men jag förstår din poäng. Jag tror inte på idén med att det hade funkat med ett engelskt-svenskt system. Det bor alldeles för mycket människor i USA och klyftan mellan rik och fattig är för stor. Jag menar, har du lite pengar och hamnar fel så är klart du tycker det är soft att vara kriminell. Snabba cash liksom. Jag tror mer på att snöra åt tillgängligheten på vapen. Satsa pengar på ungdomar och idrott för dem, minska klyftorna och få bort så mycket narkotika man kan. Jag kanske låter som ett heligt liten barn men jag tror verkligen att det är girigheten hos människan som får henne att göra dåliga saker. Kul att diskutera med dig, det finns hopp om whoa än så länge=) Fred!
"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /<br> som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"<br>
Alltså polisen klättrar upp på motorhuven för att stoppa föraren. Att föraren då fortsätter köra innebär ungefär att han hade uppsåt att om inte döda iallafall skada polisen. Han agerade helt rätt. Visst, han behövde väl inte tömma magasinet men samtidigt är det en stressig situation, tror inte han tänkte på hur många gånger han sköt, mer att han ville få stopp på bilen. Sen har jag sett videon förr. Då nämndes det att killen som blev skjuten har åkt in och ut ur fängelset för våldsbrott hela sitt liv. Jag sörjer inte sånt. Särskilt inte i den situationen
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
iLLh jo, sant detta med klyftorna, men sen har du N.R.A. som både har ett stöd från regeringen och allmänheten, dem älskar sina vapen precis som sverige älskar sitt snus, alla snusar inte, men dem som gör kan inte få nog hehe, kanske dåligt exempel, men N.R.A. riktar sig också till medelklassen där man intalar ganska välbärgade människor att dem behöver ett vapen för att skydda sig och dem köper detta.
iLLh angående lindesberg grejjen, efter att sett videon så tyckte avstånden mellan polis och killen med kniv var ganska lång, även där kunde polisen sköta saken bättre och inte behövt döda killen. men där tror jag sveriges polis inte har tillräckligt med erfarenhet, dem hamnar inte i såna situationer så ofta att dem bygger upp en erfarenhet av det, men det är bara vad jag tror.
Bigissue Jag köper ditt argument till fullo med NRA. Det är sjukt. Svensk polis är ju i princip rädda för att använda sitt tjänstevapen, och ironiskt nog kanske det är tur eftersom dödsskjutningarna skulle vara högre om dem hade "itchy triggerfingers". Men man kan ju också se polisens sida av samhället. Ta den senaste dödsskjutningen av en svensk polis. KOmmer inte ihåg var det var men han blev skjuten i samband med ett tillslag. Hade man gått in där med lite amerikansk tåga, alltså med instatsstyrkan så hade det förmodligen aldrig hänt. Jag är ingen pro- amerikan men ibland är deras sätt att hantera brottslingar ( farliga sådana ) mycket, mycket bättre och mer säkra än våra svenska poliser. Aja, måste till plugget. skriver mer sen =)
ILLh Yeah, känner till den historien, men som sagt, även där tror jag det handlar om erfarenhet av att handskas med en sån situation. Ohc javisst, tror med dem är rädda för att använda sina pistoler. Men farliga med det är att när man väl bestämmer sig för att använda pistolen så kan allt gå fel. Problemet med denna videon här uppe är att polisen där verkar tycka att skjuta ihjäl folk är enkelt o smidigt. Visst riskerade den kriminella alla andras liv för fara, men som jag ser det, om han ändå står bredvid bilen kunde dem skjuta sönder däcken och snutbilen vars vinkel allt filmades ifrån kunde sen rama sönder den kriminelles bil. Allt jag vill säga är att dem behövde inte ha dödskjutningen som lösning, det finns inga gränser längre om man tillåter såna hära metoder.
hm, jag har lagt upp den korta versionen tidigare. Inte litet kraftpaket till bil alltså.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Snuten ljög i början, han sade att bilen försökte ramma honom, självfallet försökte han bara komma undan. Och när ser ni att han i bilen har en pistol? Jag har sett den hur många gånger som helst och ser bara snuten skjuta som en galning.
Baazeon Bara du som tycker det är konstigt att han är nervös?Blasta Det ser man inte, de ropar om det i radion..
U-Nas Jaha, bara för polisen ropar det i Radion gör det saken mera trovärdigt? Polisen ljuger aldrig, precis som när dem sa att han försökte rama dem. Ni som inte hållit mig i diskussionen, Ni har utgått från vad som sas och det ni tror ni såg och fick det att låta som om Big Issue hade fel rakt igenom när jag sa att han inte behövde hoppa upp på rutan och blasta killen. Ni kan inte försvara det när ni inte vet att det fanns ett vapen.
BigIssue Ni har utgått från vad som sas och det ni tror ni såg - Till skillnad från dig. Du kommer ju med fakta tagen på annat håll, och inte alls ifrån precis samma video som vi alla har sett. Det vi tror vi såg - är det också till skillnad från dig? Du, om någon i tråden, har droppat både kommentarer och slutsater. Dessutom bjuder du på helt gratis utbildning via nätet, i hur man får stopp på en skenande bil. Låt mig förtydliga ditt deltagande i tråden lite;1. "att skjuta han var sjukt onödigt, han var omringad, övermannad" 2. "Hur kan han köra på en polis som först försöker öppna dörren sen magiskt hamnar på huven." 3. "kort o gott så säger jag att dem kunde löst detta på ett annat sätt" 4. "Som sagt, dem hade alternativ, han borde inte handlat så impulsivt." Med alla dessa påståenden i portföljen väljer du ett par timmar senare att spotta ur dig "Sen sluta diskutera som om du befann dig på platsen." . På vilket sätt befann du dig närmare händelsen än nån annan? Ser du varför bl.a. jag får tvångstankar på ditt resonemang?
U-Nas: Well, bara nr.4 var ett påstående, resten var åsikter, precis som allt annat i tråden.
U-Nas Får hålla med Blasta här, jag är inte så dum så jag pratar som om jag var på plats. T ex. Jag har inte sagt att han har en pistol o byggt mina argument på skit vi inte vet nåt om så jag kan få lite propps frå n andra i tråden...Försökte bara förklara att det fanns fler alternativ och chanser för polisen o ta snubben. Du däremot...
Blasta Spelar la ingen roll. Det som stör mig är dumförklaringen av andra i efterklangen i många av Mr Issues inlägg. Näsan-i-vädret-style.
U-Nas Men ska du gråta ut om saken nu med? Du måste ha allas propps för du har inget riktigt liv utanför whoa?? ciaos
Vilka argument! Nä jag väntar fortfarande på svar, men vi lägger nog ner här..
i'll finish this. Han drog från snuten. Blev skjuten. dog. USA's "spray n´pray" teknik har ännu en människa på sitt samvete. Om det sedan var rätt eller fel är inte upp till oss bestämma Vi var inte där. Vi var hemma i Sverige. Låt oss lämna detta nu i lugn och ro.