Skitstövel: mjae vi kan vara lika säkra på att den historiska personen Siddharta Guatama som blev Buddha faktiskt fanns som att någon annan historisk person från den tiden fanns.. källorna är tillräckligt många och han hade tillräckligt stort inflytande under sin livstid för det.. och oavsett om han inte hade funnits är lärorna såpass värdefuulla som verktyg för så många människor att det inte spelar någon roll för någon måste ha kommit på det hela och isåfall flyttas bara äran till den eller de personerna istället, läran i sig är på så vis självbärande.. något som gäller i mindre grad men ändå gäller för andra trosystem också, kristendommen har tillexempel mera färgats av kyrkans och maktens män än buddhismen.. läser du lite om buddhismen så inser du också att buddhas läror inte går ut på någon filosofi om existensen utan om ett system för att släcka lidande och de motsägelsefulla saker han säger om liv, död och skapelse är bara till för att väcka tankar i specifika situationer som leder till andlig utveckling.. vi kan veta att hans lära är sanning genom att utöva den och avgöra om den fungerar, så enkel är buddhismen i sin kärna och den går egentligen lika bra att utöva ihop med en kristen, muslimsk eller ateistisk världsbild och kan därför inte helt enkelt ses som en religion även om den såklart utövas som en religion av många..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tror att Penn & Teller's "take" på både kreationismen och kristendomen i allmänhet summerar rätt bra vad många ateister (som att vi behöver ett eget ord) tycker.
Intressepenisen hårdnar!
har ens världsåskådning Penn and Teller som största ledstjärnor kanske man ska vidga sina vyer lite..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
och kan man inte se att kristendommen är ett symbolbaserat verktyg för att uttyda existensen ur genom arbete med det undermedvetna och inte något som bör tas som en bokstavlig beskrivmning av den fysiska världen så är man fan lika korkad om man är ateist eller kristen..
och är inte problemet med de bokstavstroende som ateister så ofta avskyr just att de är inskränkta och behöver vidga sina vyer? hur kan man isåfall som ateist kräva just det att de ska vidga sina vyer och inte bara svälja vad de fått genom sina heliga böcker om man själv vägrar att ens försöka förstå vad religion handlar om på djupet och vad så många miljoner människor finner i det? vansinne..
Vad religion handlar om på djupet rör mig inte särskilt mycket faktiskt. Att religioner såsom kristendomen lärt oss att vara snälla mot varandra tror jag inte på, det har människor känt på sig i alla tider. Det som förbluffar och tillochmed irriterar mig är att folk, än idag, tror på helt bisarra skapelseberättelser med en "gud" i spetsen. Och "största ledstjärnor", Penn & Teller, försök inte sätta ord i munnen på mig. Jag tog de som ett exempel då jag tycker det finns extremt få lättillgängliga, kritiska dokumentärer eller vad det nu än må vara där ute som relativt kort och koncist summerar dessa märkligheter vi kallar religion. Att hänvisa till ett lätt nedladdningsbart alternativ som stimulerar till fortsatt debatt på ett väldigt lättsmält internetforum ser jag som helt okej år 2009. Tycker det är en fånig modern härskarteknik att hacka på folk som hänvisar till något som INTE är en bok.
Intressepenisen hårdnar!
att det inte rör dig att sätta dig in i den utan motstycke mest avgörande filosofin bakom vår civilisation säger ju allt.. oavsett om du gillar det eller ej så måste du inse hur korkat det låter? hur kan du ens debatera emot något som du inte ens bryr dig om att sätta dig in i när det ändå gäller en sak som ligger folk enormt nära hjärtat? penn and teller är såpass värdelösa att det är ok att säga som jag gjorde.. och jag tycker faktiskt att man bör hänvisa till något med mer substans i än ett amerikansk skräp tv program av två showtrollkarlar om man vill hacka ner på något som större delen av mänskligheten lägger enormt värde i..
Jag skyr vanligtvis all slags religionsdiskussion eftersom jag har på tok för mycket åsikter som jag vill ha ur mig på en och samma gång, likaså nu, jag kommer inte ha ork att slutföra detta. Som extremt envis och icke-troende kommer jag inte ändra på mig och knappast heller du. Sagor är sagor, några har dock gått så långt att de kallas religion, så ser jag det. Det är ett hån mot alla de framsteg mänskligheten gjort, gör och förhoppningsvis kommer fortsätta göra. Så ser jag det. Ateism räddar världen, inte religion. Hoppas jag inte lämnar dig med ett slags debatt-blueballs nu men jag ska gå och bränna lite kyrkor nu, jag är ju trots allt en cynisk, hjärtlös ateist.
Intressepenisen hårdnar!
Joel men det e väl som att säga att gud finns eller??? Det finns inte BEVIS och kommer aldrig att göra det om Buddha sa det som står i dom heliga skrifterna man vet inte. Eller har du nol koll på det? Du verkar inte kunna särskilt mycket om Buddhismen. Du får nog läsa på lite innan du yttar dig.
Och jag vet inte vad det e som har trängt in i din hjärna som försöker säga emot mig när jag säger det som jag har läst om buddhismen. Men du verkar inte påläst i alla fall gå nu till ett kloster och läs på lite innan du yttrar dig.
Misery_chick Vad jag menar att var att frågeställningen tar för givet att människan tror på guds existens. Hade någon frågat mig: "Vem skapade gud?", så är ju svaret självklart "människan", men om vi förutsätter att en religös människa ställer frågan så tror ju jag att den personen menar vem som skapade gud rent fysiskt, ur deras syn på det hela. Vad fanns innan gud? förövrigt sjukt ointressant i vilket fall..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
wasteapa: med tanke på att du tror att religion är inget mer än sagor och därmed missar hela den bakomliggande psykologin och att du rätt tydligt uttrycker att du inte intresserar dig för att skaffa kunskap om religionerna du kritiserar så känner jag att du är en cynisk om än inte hjärtlös ateist, därmed inte sagt att ateister är cyniska, du specifikt verkar dock vara en av ateisternas motsvarigheter till bokstavstroende och såna är rätt osköna.. sjukt osmakligt att påstå sig stå på kunskapens sida och sedan öppet visa att kunskap inte intresserar en.. hade det inte varit för att du tydligen tycker att böcker är pretto skulle jag ge dig lite bra tips så att du hade kunnat tala med religösa och argumentera emot kyrka och fanatisk religion med lite vett i huvudet.. SkitStövel: ge mig bra boktips om buddhism tack, är ytterst tveksam till att du har läst särskillt mycket på ämnet.. utöver det förstår jag inte vad du skriver.. vad är som at säga att gud existerar? som sagt spelar det ingen roll om buddha sa det då läran finns och är lika väsentlig oavsett om buddha fanns som fysisk person eller inte, vilket han helt uppenbart gjorde.. läs Buddha av Karen Armstrong för en lätttillgänglig historisk skildring av hans liv..
Gud debuterade i Action Comics #13, skriven och tecknad av Jack Kirby. Så Jack Kirby skapade Gud.
Kultursnobb
Du får tro vad du vill om mig Joel413 , vi hade nog haft rätt givande diskussioner IRL, tyvärr är jag rätt dålig på att debattera i text och överdriver samt ljuger en aning. Jag hänger mig inte åt alltför många diskussioner om religion och dess utövare till vardags och ser det inte som särskilt viktigt att göra det heller eftersom religion inte påverkar mitt liv särskilt mycket eftersom jag tack och lov lever i Sverige. Tack för mig.
Intressepenisen hårdnar!
Joel
Utöver det förstår jag inte vad du skriver.. vad är som at säga att gud existerar? Ja det e väl som att säga att GUD absolute finns eller? För det du sitter och säger e att Bddha absolute fanns. Och att det han sa i dom heliga skrifterna e hans ord. Va det inte så du sa?
Joel
SkitStövel: ge mig bra boktips om buddhism tack Jo det e nog vad du behöver skulle jag tro.
wasteapa: fair enough, tror det är som du beskriver rätt ofta, heh!
SkitsStövel: hur är det att säga att Gud finns att säga att det en gång levde en man som hette Siddharta Guatama och som senare blev en ledande religös gestalt som kallades Buddha?
Jo det e nog vad du behöver skulle jag tro. haha! ge mig ett då du som är så påläst.. själv läste jag precis ut Buddhas Lära av Thich Nhat Hahn som avslutades med sutran om rätt föreställning ur var och en av de stora buddhistiska inriktningarna.. bra bok med en väldigt praktisk beskrivning av Buddhismen..
Joel Det e som att säga att gud finns eller e du trög?? Alla religioner bygger på att det som står i dom heliga skrifterna kommer från oss människor. Det e vi människor som har har skrivit efter vad dom har sagt i urminnestider!! på så sätt e väl bibeln och koranen skapta eller? Inte e det gud eller buddha som skrivit vad som står där i alla fall. Du levde ju inte direkt på den tiden så du vet ju inte direkt speciellt mycket. Att man bara läser om religionerna säger sig ju inte speciellt mycket om dom e sanna.
Joel
hur är det att säga att Gud finns att säga att det en gång levde en man som hette Siddharta Guatama och som senare blev en ledande religös gestalt som kallades Buddha? Finns fortfarande inget BEVIS om det ens fanns en man med namn Siddharta Guatama på den tiden som blev en religiös ledare. Enligt Buddhismen fanns det en man med det namn ja som blev en religiös ledare som fick namnet Buddha enligt Buddhismen ja. Men för det behöver inget stämma enligt Buddhismen man tror det ja.
Joel Det e väl en annan sak om det står i Buddhismen att det va en man med namnet siddharta Guatama som blev en religiös ledare som fick namnet Buddha. Men sen så kan man ju börja kanske undra srämmer det som står i Buddhismen?? Nej för det finns inget BEVIS!
men buddhismen är väl snarare en filosofi om hur man ska leva än religion, buddha betyder "den upplyste" och handlar väl mer om en upplyst person som berättar om sina livsvärderingar. oavsett om han har funnits eller inte så har han eller "historien" orsakat ett bättre och sundare liv för många människor.
Doggsan
men buddhismen är väl snarare en filosofi om hur man ska leva än religion, buddha betyder "den upplyste" och handlar väl mer om en upplyst person som berättar om sina livsvärderingar. oavsett om han har funnits eller inte så har han eller "historien" orsakat ett bättre och sundare liv för många människor. Det va bra skrivet hade inte sagt det bättre.
Det va bra skrivet har inte kunnat sagt det bättre själv menar jag.
Nej. Buddhism är en religion med filosofiska inslag.
Kultursnobb
Skitstövel: det doggsan skrev är ju exakt vad jag skrivit, hur kan du tycka det var bra skrivet men inte det jag skriver? känns inte som att du förstår riktigt.. väntar fortfarande på att du ska berätta om lite bra böcker om buddhismen då du sa till mig att jag borde läsa på och du säger dig vara så påläst. visa någonstans där buddha säger att det finns en gud, utöver de gudomar som var allmänna i området under den tiden. Da_herbman: njae det kan utövas som en religion men filosofin budda förmedlade är knappast en religion i samma bemärkelse som kristendommen eller islam t ex.. det är ju ett filosofiskt praktiskt sytem för att nå upplysning, vad exakt den upplysningen innebär uttrycks ju inte allt för exakt, det kan tolkas både som ett övernaturligt eller helgonlikt tillstånd och som ett rent psykologiskt tillstånd av harmoni.. nirvana t ex kan ju ses som samma koncept som det kristna himmelriket eller helt enkelt som ett tillstånd där man upplever sig själv i total harmoni med sin omgivning..
Joel
visa någonstans där buddha säger att det finns en gud jag menar inte att Buddha säger att det finns en gud eller det kanske inte e du som riktigt förstår vad jag skriver? Jag menar att det låter som att du sitter och säger att Buddha absolute fanns. Vilket jag tycker det kan jämföras med att då kan man väl lika gärna säga att gud finns. Det blir ju som samma jömförelse som du sitter och säger att Buddha fanns. Då blir det som att säga att GUD finns. Eftersom både gud och buddha inte e tillräckligt bevis på om de fanns på den tiden.
Joel det jag citaterade e dina ord så kom inte nu med nån storförvåning att det inte e dina ord.
ZEITGEIST!!!!!!!!!!!!!!!!!
RATED R!
men buddhism räknas väl ändå som en religion? asså den klassas väl mer som en filosofi än en religion p.g.a att det inte finns någon gud, den handlar mer om hur vi ska leva för att hitta vägen bort från lidande och nå det fullkomligt harmoniska tillståndet "nirvana", eller har jag fel?
Joel Varför ska jag hjälpa dig att hitta en bra boktips om Buddhismen? Det va länge sen jag läste om Religionerna. Kommer väl inte ihåg vad den boken hette heller. Det enda jag kommer ihåg var att jag låna den på biblioteket och att jag läste om dom 5 största religionerna däribland Buddhismen. Så kompis du får nog dra till närmaste bibliotek och låna en bok om Buddhismen. Annars får du nog ringa 118 118 om hjälp om du inte kan hitta en bra bok om Buddhismen. Mer tips kan jag inte ge dig kompis.
jag vet knappt vad kristendom är, trots det blev jag ofrivilligt inkastad i det när jag föddes. tror inte det är många som har inventerat alla världens religioner för att sedan hitta den man passar rätt för. va lite ödmjuka mot varandra!
Käft då.
okey. en möjlig teori. Someone förr i tiden ville skapa lagar. och för att dom lagarna skulle följas så sa han att de var gud, någon/något som var mkt större än mänslikgheten och något som ingen vågade trotsa. för vem skulle följa lagarna om ja hade skapat dom liksom?
-pack you'r bags man, you are a tourist!
Skitstövel: hur är det samma sak att säga att en människa som finns omskriven i mängder av texter och av säkra källor fanns och att säga att Gud finns? du har alltså läst en bok om buddhism och anser dig veta vad hela den läran med alla dess grenar och filosofier innebär till fullo? siddharta gautama var med största sannolikhet en historisk person och att påstå det kan inte liknas vid att påstå att gud finns på något sätt.. jag behöver inga tips om böcker då jag är rätt påläst på ämnet till skillnad från dig.. ville mest se om du ens kände till en enda bok på ämnet vilket du inte gjorde..
Joel Hur kan du säga att du e mer påläst om mig? Du vet väl inte ett enda skit hur mycket jag har läst om ämnet eller?
Joel
jag behöver inga tips om böcker då jag är rätt påläst på ämnet till skillnad från dig.. Jo visst det kan vi ju säga då men som sagt du vet inte hur påläst jag e.
Joel Hur kan du säga att du e mer påläst om mig?
Svenne det din teori låter bra =) det är möjligt det du säger =)
skitstövel: du sa ju några inlägg upp att du läst en bok på biblioteket och att du inte mindes vad den hette, bara att läsa dina egna inlägg.. är du en skämtanvändare eller?
Moderator
2009-08-20 14:59
Haha fan vad jag hoppas att skitstövel är allvarlig! Jag har följt den här diskussionen och skrattat hela vägen :D
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Joel
skitstövel: du sa ju några inlägg upp att du läst en bok på biblioteket och att du inte mindes vad den hette, bara att läsa dina egna inlägg.. är du en skämtanvändare eller? Va??
A jag har läst om alla religionerna. O vad spela det för roll om jag inte kommer ihåg vad boken hette? Du kan inte säga att du läst mer Buddhismen än mig. Buddhismen som Buddhismen idioti.
Kaptenkrok
Haha fan vad jag hoppas att skitstövel är allvarlig! Jag har följt den här diskussionen och skrattat hela vägen :D Jag e allvarlig som fan. Och jag fattar inte varför du ska skratta hela vägen för?
Joel Du fattar väl att vi inte kommer någon vägen med den här diskutionen va? För du fattar ju ändå inte vad jag skriver hela tiden.
Moderator
2009-08-20 21:48
Jag e allvarlig som fan. Och jag fattar inte varför du ska skratta hela vägen för? För att det är rätt uppenbart att det du vet kommer från typ högstadiets genomgång av alla stora religioner, och att du därmed inte vet vad du pratar om. Joel, däremot, har faktiskt läst in sig på ämnet och vet därför precis vad han snackar om. Att Siddhartha Gautama fanns vet vi ungefär lika säkert som att Napoleon fanns. Att Gud finns kan vi bara tro på, inte veta.
Förstår du allvarligt talat inte skillnaden i dina exempel såväl som kunskapsnivån som skiljer dig och Joel åt?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Joel Som jag sa i nåt inlägg lite längre upp så sa jag att det va längesen jag läste den boken om dom 5 största religionerna. Men spelar det nån roll om jag inte kommer ihåg vem som skrivit den eller? Du kan ändå inte säga att du e mer påläst än mig. Buddhismen som Buddhismen kan väl inte vara så jävla stor skillnad heller.
Kaptenkrok
För att det är rätt uppenbart att det du vet kommer från typ högstadiets genomgång Fortfarande biblioteket sa jag att jag hydre den och läste om dom 5 största religionerna.
Joel Vilken bok man läser om Buddhismen så står det ju om den upplyste "Buddha" Om att han gick runt för att ta reda på varför det va många månniskor som va uteligare, hemlösa, mådde dåligt och ect. till slut så fick han svarat på alla frågor.
Och om hans uppväxt.
Står det
Den som skapade gud är nog din egna fantasi.
Dra åt helvete!