Fildelning, bra för miljön?
Låg och funderade på en sak nere på stranden idag. Hade druckit någon öl så det kan förklara en del saker. La tråden i Vardagsfilosofi. Men om det är fel så flytta den bara. Men nu till saken. Fildelining borde väl vara bättre för miljön? Med tanke på att en skiva ska fraktas och så. Sen är den gjord av plast osv. Skivorna tillverkas ( rätta mig om jag har fel) i en fabrik, som antagligen släpper ut avgaser. Om man skulle sluta tillverka skivor, hur skulle miljön påverkas? Aja lämnar över tråden till er, heey!
Väldigt många som fildelar bränner också ut filmerna de laddar hem. Om fildelning är bra på något sätt för miljön är det på grund av att man inte behöver ta bilen för att se en film.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
är det verkligen så många som bränner filmer?.. känns som hela den där "mest cds när han dör vinner"-eran är borta med vinden.. fan det är ju bara jacka valfritt medium in i tvn om man vill titta. finns ju fan knappt tandborstar utan hdmi/usb-kontakter nuförtiden.
mama said knock you out
är det verkligen så många som bränner filmer?.. känns som hela den där "mest cds när han dör vinner"-eran är borta med vinden.. fan det är ju bara jacka valfritt medium in i tvn om man vill titta. finns ju fan knappt tandborstar utan hdmi/usb-kontakter nuförtiden. Och 90% av alla randoms har en egen HTPC hemma..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Kolla bara på Kina, piratkopieringarnas land (Som ett exempel d.v.s) där de laddar ner & kopierar filmer, och polisen bränner upp alla cd-skivor de får tag på mitt ute på gatan. Men jag anser att det är rätt så miljöfarligt. Det är ingen hållbar utveckling
*snaark*
Huruvida fildelning är bra för miljön eller ej är ju ett föga intressant argument för fildelning. Om det skulle vara så att digital media som överförs på internet är miljövänligt så finns fortfarande inget bra argument till varför man ska skita i att betala för det. Jag läste en artikel i The Economist för nån/några vecka/or sen. Den tog upp hur miljövänligt internet är. Enligt artikelskribenten konsumerar internet (alla servrar runt om i världen) 1 procent av jordens energiförbrukning. Jag har inga exakta siffror på hur mycket energi musikindustrin kräver men nog tror jag att det är mindre.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Jag läste en artikel i The Economist för nån/några vecka/or sen. Den tog upp hur miljövänligt internet är. Enligt artikelskribenten konsumerar internet (alla servrar runt om i världen) 1 procent av jordens energiförbrukning. Jag har inga exakta siffror på hur mycket energi musikindustrin kräver men nog tror jag att det är mindre. Men så är ju internet inte vara till för saker du kan jämföra med musikindusrtin heller.. Mest porr på internet..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Simba Sant, tycker inte att mitt argument är särskilt starkt. Men jag tycker fortfarande inte att miljövänlighet är ett bra argument för fildelning, för nedladdning av betald musik kanske.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Mest porr på internet.. 17% av alla sidor på internet är porr :)
17% av alla sidor på internet är porr :) Har du en källa på det? :)
Candide Förvånansvärt liten siffra ändå, jag blev överraskad. Har själv jobbat nära serverdrift och även i mitt nuvarande jobb blir det en tur till vår serverhall. Det är rejält mycket energi som behövs för att hålla igång allting, och det var ändå inget överdrivet stort kluster. Sen kan man fråga sig om det ändå inte är en rätt prioritering av energin, Internet suddar ut väldigt mångra gränser och gör världen lite mindre rent socialt nätverksmässigt. Det kan i sin tur leda till bättre förståelse och högre medvetenhet. Ta bara Kina som exempel. Staten försöker censurera men det finns proxy's och andra genvägar för att leta reda på information mer än den staten väljer att visa. Det är en positiv utveckling enligt mig. Länka gärna artikeln om den finns online, intressant läsning. Nåja, det är en helt annan diskussion, ursäktar mitt off-topicande :). Jag får hålla med om att det är ett väldigt svagt argument FÖR fildelning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
CrashworkZ Kan försöka leta på länken.
Pengafrågan för musikindustrin har ju inget med miljövänligheten att göra. Däremot vet jag inte hur mycket bättre mot miljön det är eftersom att i princip alla stora skivbolag har börjat tjäna sina intäkter på merchandise istället, vilket om något är onödig produktion.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Buy our stuff, save the planet" Jo visst är det en bra användnig av energin. Internet har ju dessutom ökat konkurrensen mellan företag och på så vis gjort det bättre för oss konsumenter rent prismässigt. Men som du kan läsa i artikeln så ger internet upphov till mer utsläpp än exempelvis Argentina.
candide Skall läsa så fort jag får tid, tack för länken. Tyvärr är det ju så med det mesta - det är alltid någon eller några som får lida. I en perfekt värld hade alla mått bra. Frågan är hur man skall förebygga, återkommer när jag läst (fast inte i denna tråden, vi får nog göra en egen :) ).
det släpps ut avgaser när man laddar ner
eftersom att du i de flesta fall kan köpa varan du laddar ner olagligt digitalt så faller ditt argument.
cry me a river! --> thcrew
Ännu ett argument för fildelning. :)
jag tror garanterat att framtiden för majoriteten av all media som konsumeras kommer vara i form av ljud och videofiler på ett eller annat sätt...
skrev ett inlägg jag skulle ändra på så jag kopierade texten och tryckte på radera när jag sen skulle klistra in inlägget å ändra så va inget alls kopierat lol anyway.. cd skivor är nog passé snart, man fyller istället upp hårddiskar med datafiler, vilket också faktiskt är rätt bra mycket miljövänligare än att konsumera nya cd/dvd/blu-ray skivor hela tiden tror det mer blir så i framtiden med allting annat också, t.ex att SL remsor och kort byts ut mot ett enda kort man fyller på med olika info (t.ex går ut om 30 dagar osv.) tekniken för det kanske inte är där ännu reklam annonser ute på stan blir snart dataskärmar så de slipper byta ut hela skylten för att visa ny reklam, och den reklamen kan dessutom röra på sig (fyfan) då blir gubbarna som sätter upp ny reklam idag utan jobb, plus väldigt många fler som kommer ersättas av robotar som sköter allt, som sedan kan matas med ny input om det skulle behövas... så snart behöver vi inte arbeta heller :)
koladeal: Men någon måste ju tillverka robotarna och skyltarna? :) I-robot nästa..
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
Rapsodisk P20: de tillverkas enbart en gång för att hålla tills de går sönder, och de bör hålla ett bra tag också
Internet och fildelning skapar massor av utsläpp som inte fanns innan digi-eran. Enorm ökning av komponenter till datorer, bredbandskabel som ska finnas i jorden, ipods, jada jada. Det går runt tillslut ändå.
http://www.earforcefm.blogspot.com
wackcent tillskillnad från nu menar du? majoriteten av all media som produceras (i vår del av världen) är väl redan digital i dagsläget?
(bortsett från papperstidningar etc såklart som kommer leva kvar väldigt väldigt länge :D)