I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur litar man på människor?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-21 11:00

Hur litar man på människor?

Den frågan vore ju intressant att utforska, eller vad säger ni?

Säg mig, när blev ni senaste sårade? Pratar helst om vänner som sviker en.

Tex att det var tänkt att ni skulle gå på bio och du har sett framemot det, plötsligt så ringer din vän och säger att det inte går pga ngt annat.

Hur fan kan man lita på människor nuförtiden?

Blev som "sårad" igår av en som lovade att vi skulle ses innan han skulle sticka söderut, men det visade sig att han hade en stort projekt att göra och han glömde telefon hemma. Säg mig, varför kunde han inte kontakta mig tidigare under dagen?

Han ringde senare och bad om ursäky för allt och visade empati (tror att det heter så), och nu har han lovat att så fort han kommer tillbaka så skulle han ha "tid".

Jag kan härmed säga att jag är inte en sådan slyngel som sviker vänner, jag kontaktar dom direkt utifall det skulle vara problem. Jag väntade tills klockan blev 20 00, det var då han ringde och berättade. Hade jag vetat att jag skulle ah föreläsning hela dagen så skulle jag ha skickat sms på morgonen eller så fort jag fick reda på det.

Problemet återstår om jag kan lita på honom, vi har så jävla kul ihop när han är ledig. Liksom skall jag bara glömma det förflutna?

Jag minns när jag hade ngt liknande händelse för två år sedan, det slutade med att jag aldrig pratade med henne nå mer.

2007-12-21 11:09
Om han har en viktig föreläsning så har han npg mycket i huvudet, shit happens.
Du kommer överleva ;)
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!

2007-12-21 11:12
Ja, men man kan ju för fan tänka. Det kan jag förstå, försöker leva in i hans situation men upptäckte att det fanns ändå en möjlighet att kontakta mig.

2007-12-21 13:07
berättade du för honom att det var dåligt gjort av honom? han kanske inte fattar hur du känner om du bara låter det gå förbi och surar för dig själv.

2007-12-21 13:10
Men snälla....Du verkar ta det lite väl allvarligt om någon inte hör av sig. Antagligen hade personen väldigt mycket i huvudet och glömde höra av sig, shit happens...

Inte prata med någon på 2 år för att den personen inte hörde av sig när ni skulle träffas?

2007-12-21 16:34
Känns lite dramaqueen det här. Ta dig i kragen sig åt snubben att inte göra om det och glöm det, eller nåt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2007-12-21 21:56
Ta inte åt dig så hårt så får du lättare att lita på människor.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-12-22 00:17
är du verkligen en kille ??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-22 12:50
det enklaste sättet är att ha en regel som kallas "whatevver reglen"... har man bestämt nått och den ene bangar ur, är det inte hela världen, liksom "okej, whatevver" o sen e det inte mer med det...
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-12-22 14:47
Dekay: jag fattar inte din programering..

om kompisen är ny, då lita.
om lita är mer än ingenting, då lite inte på.
annars lite inte på

varför inte bara
if kompis = new then "trust"; else "untrust";

men vadå, ska man inte lita på sina "gamla" kompisar?
Jag är bra - du är dålig.

2007-12-22 18:19

Att lite på någon för att man ska kunna ha någon typ av realtion överhuvudtaget tycker jag är otroligt viktigt...Men man måste ändå ta i åtanke att vänner är människor och därmed inte perfekta. De kan glömma saker ibland (precis som en själv) och då tycker jag faktiskt att man ska förlåta om det bara är minnet som svikt eller om hjärnan satts ur funktion så att den inte kunnat agera normalt, ungefär. Speciellt då de ber om ursäkt. Ibland så har man möjligheter att höra av sig men är ändå så pass borta mentalt att man inte kan förmå sig att ringa personen man avtalat med i fråga...Har hänt mig själv ett par gånger, åt både hållen.

Sen ett par år tillbaka hanterar jag sådana saker genom att jag berättar hur besviken jag är då jag inte gillar att samla på mig saker. Där tar det stopp. Händer det ofta och kontinuerligt så kan man misstänka att det inte bara handlar om ren "glömska" och då avslutar man mer eller mindre kontakten.

Hur har det då resulterat för mig? Många ytligare vänner fattigare, men många stabila vänskaper rikare.

Så. Förlåt gärna men inte på den nivån att du är naiv.

Delam tange barat

2007-12-22 18:28
Om allt ska stämma (i C#):

string person;
bool trust;
if (person == new)
    trust = false;
else
    trust = true;
Beat the odds like an abusive freak show owner

2007-12-29 15:24
bah, jag hade gjort en fet oneliner i perl. om jag orkat. =)
It's only gay if balls are touching

2007-12-29 15:25
Iaf, är helt klart med Rachel på detta. Ber människor om ursäkt så är det oftast lugnt.
It's only gay if balls are touching

2007-12-29 19:53
Om nån glömmer att höra av sig eller liknande så visst kan man bli jävligt pissed, men man förlåter ju. För om det är en gammal polare så vet man oftast hur människan funkar och inte vill man förlora en polare på grund av en sån skit sak, och är det en ny polare så brukar man väl också förlåta eftersom man är lite mjukare med nya relationer innan man känner varandra tillräckligt mycket för att kunna säga att man fan blev sur. Eller?

2007-12-29 23:01
viktigt är ju att markera att det inte är okej att den här människan gör så här, oavsett hur mkt det tar emot!

2008-01-01 12:40
Lita aldrig på människor. Människor är lika pålitliga som hungriga flodhästar och 99% av dom är dessutom rejält tappade...

Lita på dig själv, det är det enda du kan göra...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-01 13:02
Kallar du det svek ?
Mannen, du skulle blivit sviken på riktigt en gång.

2008-01-01 15:50
jag tycker känslan tillit är fascinerande, kanske skulle göra en tråd om det.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2008-01-01 16:32
man tar sig ur sin lilla trygghets zon och ser rädslan i vitögat. eller så är man en slav under sina egna rädslor det går ju det med....
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-01 17:09
En människa man ska lita på ska man inte ens behöva tänka på om man litar personen eller inte. Min ground rule no. 1 inom det området.

2008-01-02 08:27
Tycker du är lite väl mesig :p

Men det är en kall jävla värld man ska ta vara på dom kompisar man kan lita på.
my name is xelly smelly

2008-01-02 17:04

Den person jag litar mest på i hela världen litar jag på till 99 %
Man kan aldrig lita på någon till 100 %, inte efter vad jag fått lära iaf.
När jag var mindre trodde jag förövrigt att mian föräldrar ville förgifta mig o vägrade därför äta maten vi hade hemma. Så mycke litar jag på folk.

2008-01-02 17:06
Pepper_Jack P21

Hahaha. Värsta lilla misstänksamma ungen. Helt söt.

2008-01-02 22:36

Jag tycker du ska säga till honom om du känner dig sårad när han inte dyker upp och att du hade uppskattat om han ringde dig i tid nästa gång han behövde ställa in. Sen ska man inte ha så höga förväntingar på folk i heller. Ingen är perfekt.

2008-01-03 03:15
Dekay

så hade ju hjärnan hängt sig.. förtroende förtjänar man, inget man ger folk man träffar på krogen..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-05 01:33
Förlåt mina damer och herrar.

Men jag ljög lite (jag "svek" er :) )

Vi pratar om en kvinna, vette fan varför jag skrev kille. Kan nog ha med budskapet av tråden som börjar på K och slutar på K.

Denna kvinna är ca 21-22 år och är gift, det lustiga med henne är att hon vill så gärna vara med mig fast å andra sidan så verkar hon inte ha tid. Det lustiga är att hennes kompiskret (studenkorridoren) verkar vara lediga, dom läser i princip liknande kurser som henne.

Så ibland undrar jag fan om hon drar vita lögner framför mig, hon berättar in princip ingenting om att hon skall bort eller så.

Ja, så var det där med att hon var gift. Hon lär ju ha en annan tankeställning när hon umgås med utländska män ur hennes perspektiv.

Hon berättade att hon skulle ringa så fort hon kommer till Sverige, vilket jag har svårt att tro. Har umgåtts med hennes studentvänner så att säga, jag må "svika" henne. Men samtidigt så måste jag fan bestämma vilka jag vill vara med.

2008-01-05 14:45
spetsnaz: ... men hon är ju för fan gift???
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-21 13:27

eehm..? hon är ju gift. Du är antagligen inte hennes första prioritet liksom.

easy peasy

2008-01-21 14:29

Jag ger alla en chans tills dom bevisar att dom inte förtjänar den, sen finns det ingen som vet ALLT om mig, det som är mitt är mitt.

Och "sveket" du beskrev känns inte så jävla farligt? alla gör väl misstag och speciellt när han ju bad om ursäkt.

2008-01-21 18:04

beklagade mej precis i en anna tråd om de..skulel blasnd annat träffa en tjej i helgen som snacka hur mkt hon skande mej o hur kul de skulel bli o allt...sen sket hon bara i o höra av sej o svara inte när ja gjorde de o ja har inte hört nåt ifrån henne sen dess...likadant för nåra veckor sen me en annan tjej som sa hon ville träffa mej..helt plötsligt sluta hon bara av o höra av sej o inte fan dök hon upp...tycker de e jävligt dåligt stil o göra sånt vare sej de gäller kärlek lr vänskap..ifall man inte kan lr vill komam så kan man ju iaf höra av sej o säga de så folk slipper gå runt o grubbla o undra..

en död moderat är en bra moderat

2008-01-21 18:04
helvete va illa ja stavar ser ja nu :P..
en död moderat är en bra moderat

2008-01-21 20:01
Ja, välidgt ilal.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-01-21 21:30
Angående tillit. Jag litar endast på folk om jag vet att jag inte behöver bli besviken om det skiter sig. Det kan ju vara svårt i vissa situationer, men när det gäller vardagliga saker, och typ möten etc, som jag vet kan skita sig, så brukar jag inte hänga läpp särskilt länge (om jag inte är utsvulten och har haft en allmän skitdag, men det är väl förklarligt?).

2008-01-23 21:05
jag litar inte fullt ut på någon. då blir man oftare förvånad än besviken.

korrigering jag litar 100% på min syster.

2008-01-24 03:49
Man litar på en människa när personen ifråga har gjort sig förtjänt av att litas på. I de flesta kretsar så kan man dock inte lita på folk.
På G som i Göteborg men ändå inte.

2008-01-24 20:50
Man kan aldrig lita på en människa 100%. Det finns alltid omständigheter och situationer som skulle kunna göra att personen i fråga inte går att lita på.

2008-01-25 08:31
behram - exakt.

that's what my old man told me: den enda du kan lita på till 100% är dig själv.
We call them winerbrods.