I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att rättfärdiga krig.går det?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-20 16:01

Att rättfärdiga krig.går det?

Finns det något fall då det är möjligt att räätfärdiga krig?
Vid anfall av egen stat är den allmäna uppfattningen att man har rätt att kriga för att skydda sig själv??

är glad för alla kommentarer i frågan!

Fred!!

två backar läsk...trevligt

2005-07-20 16:06
krig och våld vs. civil olydnad, bojkotter, strejker och protester.

alt. 2
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-20 16:37
jag tycker inte att det är rätt att döda någon under några som helst omständigheter. därför antar jag att jag inte tycker att man någonsin kan rättfärdiga krig, även om det är i självförsvar...

2005-07-20 16:38
jumpcut P22

orkar du debattera?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-20 16:46
"Döda 100 för att rädda 1000" nåt liknande sätt försvarar sig många i de så kallade fredsbevarande-krig som förs i världen just nu. Är det i fall som irak rättfärdigat att föra krig för att "befria" folket?

2005-07-20 16:52
jag tycker det är berättigat att mörda någon om man har rätt anledningar, dock ska man straffas likadant inför lagen.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-07-20 16:55
jumpcut P22

ok, då struntar vi i det..;)

måste bara tipsa alla om att läsa det ni kan få tag på om satyagraha och icke-vålds motstånd.

"försök inte undvika våld genom att undvika konflikt"

om alla utbildades inom detta så skulle världen kanske vara en bättre plats. men ingen vet.

2005-07-20 18:06
Hmmm nej.. krig går inte att rättfärdiga enligt mig.. Och det är väldigt sällan som fredsbevarande krig faktiskt är en bra llösning.. eller fredliga interventioner..
Fredliga interventioner brukar i dom allra flesta fall leda till att folket lider eller att en ny diktator insätts..

Men irakkriget var väl knappast en fredlig intervention. dom gick in för att dom sa att saddam hade massförstörelsevapen. inte för att iraks folk led..

2005-07-20 18:16
Klart man kan rättfärdiga krig. Klasskriget är rättfärdigat alla dagar i veckan.
På G som i Göteborg men ändå inte.

2005-07-21 01:42
frågan är klart intressant, för många svarar nog intuitivt nej på den. jag tycker att vi ska tänka efter lite mer nu, innan vi kommer fram till ett simpelt "ja", "nej" eller "bara i självförsvar".

först ni som tycker att det är fel att döda:
här finns det ju ett gäng skäl till den här åsikten.
man kan till exempel anse detta av religiösa skäl, att ett liv alltid är heligt och att det alltid är fel att döda en annan människa, oavsett vad. isåfall förstår jag att man generellt fördömer krig, allt annat vore ologiskt.

samma sak gäller väl lite för dygdetiker. är man dygdetiker anser man att det är den person man vill vara som ska avgöra ens handlingar, man ska alltså alltid handla på ett föredömligt sätt, ett sätt som främjar ens person, ett sätt som går att försvara generellt. isåfall vore det fel att kriga, då detta knappast är generellt försvarbart eller föredömligt.

sen finns det de, kanske en större grupp än de båda tidigare, som anser att människoliv är någonting bra, viktigt och värt att försvara. man kanske till och med ser försvarandet av så många liv som möjligt som det viktigaste. detta kan man göra med flera olika utgångspunkter. om man tycker såhär verkar det dumt att generellt fördöma krig. om vi till exempel kunde gå in i ett krig där vi var säkra på att vi, genom att döda ett antal människor, skulle kunna rädda att mycket större antal människor, så måste vi ju försvara ett sådant krig.

och sedan ni som tycker att krig alltid är försvarbart i självförsvar, men aldrig annars:
om ett antal europeiska länder gemensamt hade förklarat krig mot tyskland innan de angrep polen, och därmed kanske avvärjt andra världskriget, hade ni då fördömt dem och uppmuntrat tyskland till självförsvar? den här åsikten verkar lite väl svepande..

sen finns det ju en massa andra filosofiska uppfattningar. jag själv är någon form av konsekvensetiker och anser inte att man generellt ska fördöma krig, man ska istället bedöma varje situation så nyktert som möjligt, och därefter avgöra huruvida handlingen är felaktig eller korrekt.

"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2005-07-21 12:41
albin P33

torbjörn tännsjö - du skall understundom dräpa

något du läst nyligen?

2005-07-21 12:45
jumpcut P22

Citat: ""Döda 100 för att rädda 1000" nåt liknande sätt försvarar sig många i de så kallade fredsbevarande-krig som förs i världen just nu. Är det i fall som irak rättfärdigat att föra krig för att "befria" folket?"

2005-07-21 13:27
CameraObscura

nej. är den bra? kanske skulle köpa den om den har kommit på pocket, tännsjö verkar vettig.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2005-07-21 16:06
Mycket intressanta åsikter.albin p33 har många poänger i sin text.visst ska vi inte förhasta oss.men det vore intressant om någon har ett förslag på ett krig som enligt er är rättfärdigat.motivera gärna..

fred

2005-07-21 16:22
jumpcut P22
hehe du sa ju att ingen påstod att irak kriget var något annat än en ren invasion.. då visade jag att MR.Franker faktiskt hade sagt så..

jag anser att det var rätt att hjälpa länder försvara sig själva.. Till viss grad.. Självklart ska man inte sponsra krig genom att stora nationer står bakom små nationer som bråkar med varandra och genom dom små länderna ha en liten spelyta att bomba sönder varandra på *Host*sovjet.vs.usa* host*

men om ett land aggresivt går in och försöker överta andra länder som tyskland under ww2 försökte göra.. Då bör världssambundet hjälpa dom länderna..

Så enligt mig så gjorde USA och GB rätt i att gå in i andra världskriget..

2005-07-21 16:52
andra världskriget är ett bra exempel. gb och usa gjorde enligt mig fullständigt rätt i att gå in i det kriget. det var ett krig där man kunde försvara ganska stora mänskliga förluster, då ett tyskt maktövertagande i halva världen förmodligen skulle varit bra mycket värre.

2005-07-21 17:36
Läser just nu Rawls - Folkens Rätt
Vilken väkte mitt intresse just i frågan om rättfärdigandet av krig. En väldigt dagsaktuell fråga. Blev konfunderad o vill höra fler åsikter. Gärna gällande dagsaktuella situationer eller händelser.

I efterhand är det självklart enkelt att gb o usa gjorde riktigt i att förklara sig i krig m tyskland. men vad gäller den doktrin som finns idag i ämnet,kan man ställa sig frågan om det i sin tid fattade ett beslut om att förklara ett krig, som vi idag skulle kalla rättfärdigat??Är det riktigt att inleda ett krig?Eller ska vi hålla oss till självförsvar av egen stat?

2005-07-21 18:01
albin P33

om du kan hålla dig ifrån hans klart subjektiva resonemang så är den värd att läsa, intressanta frågeställningar om man tänker över de. han har en klart förutbestämd mening och diskuterar inte så mycket mot sig själv som med sig själv genom hela boken, vilket brukar vara fallet i böcker av denna typen.

om inte annat så är den köpvärd enbart för tabellerna i slutet med svaren från enkäter som han själv skrivit och sänt ut.

2005-07-22 13:57
CameraObscura

vad synd om det är så, jag tycker annars att tännsjö brukar vara bra på att argumentera emot sina egna ståndpunkter. jag får väl gå iväg och köpa den en såhär regnig dag, antar jag.

2005-07-22 15:51
albin P33

det kanske han är, har svårt att bilda en uppfattning av honom. du skall understundom dräpa är det ända jag läst av honom.