I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill ha hjälp med symaskin

Övrigt - Blandat

Poet

2013-12-08 06:03

Vill ha hjälp med symaskin

jag ska försöka lära mig sy kläder med hjälp av youtube. jag behöver en symaskin!
jag vill ha en fet symaskin för 4-5 tusen men jag kan ingenting om symaskiner. jag vill bara att maskinen ska va jävligt bra

nån som kan?

VIOLETA PARRA - Gracias a la vida

2013-12-08 11:09
Haha du behöver absolut inte ha en för 4-5 tusen :p
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-12-08 16:59
krossad_anka berätta mer är du snäll =)
VIOLETA PARRA - Gracias a la vida

2013-12-08 17:20
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-09 11:42
Kan rekommendera sömnadskursen på medborgarskolan till att börja med... Kostar runt 1000lappen och är runt 8ggr får jag för mig. De har symaskiner på plats osv.. Sedan får man ta med eget mönster etc. så får man hjälp direkt på plats med att komma igång och även känna sig för om det är något man kan tänkas fortsätta med. Det var så jag gjorde och det funkade bra för mig :)

Har upptäckt att många mönster är jäääävligt dåligt förklarade och använder många gamla benämningar som kan vara svårt att tyda ens med google till hjälp. Mycket att tänka på just angående vad som är upp och ner, fram och bak osv när man ska klippa mönster.. Just den delen har jag haft svårast med.. Tyckte då att det var skönt att kunna ta hjälp av en lärare på plats så man inte slängde iväg tid och pengar på obrukbart tyg på grund av små små misstag. Har alltid hatat syslöjd i skolan osv, men detta var verkligen helt annorlunda. Bara positivt :)

2013-12-09 11:47
Sedan är det väldigt onödigt att köpa en dyr maskin med massor funktioner på som man knappt/aldrig använder ändå. De stygn som är mest återkommande är rak-söm, sicksack och tråckelstygn. Husqvarna är bästa märket när det gäller maskiner! :)
Rappare

2013-12-11 19:11
Det beror väl lite på vad man vill sy också? Är ingen expert, men om man vill sy hoodies eller dylikt så är väl en overlock-maskin att föredra?

2013-12-12 00:22
En overlock-maskin är ingen höjdare om man är nybörjare och saker går åt helvete :)
Graffare

2013-12-12 23:09
Jag kan symaskinsbranschen från insidan. Köp inte skräp som husqvarna E10 osv. Köp inte Singer, det är oftast skit. Den bästa symaskinen gör Janome.

Du kan även köpa Janomemaskiner under husqvarnas och pfaffs brand om du vill, bästsäljarna heter Emerald och Hobby.

Nej, jag har inget med Janome att göra, jag vet bara att detta var branschens värsta konkurrent pga att deras maskiner var väldigt bra.

Vill du lägga en förmögenhet så kan du alltid köpa Husqvarnas/Pfaffs (samma maskiner, olika skal) highend modeller, de är väldigt bra.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Graffare

2013-12-12 23:10
Du kan väl inte göra så mycket med en overlock eftersom att den används till ett specifikt syfte, sy och klippa tyget.

Symaskinsbranschen är en dödende bransch. Inga syr nuförtiden.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded