I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recept-tråden

Övrigt - Blandat

   
Graffare

2012-09-27 14:51

Recept-tråden

Vem är game på att dela med sig av recept, för tips och inspiration? Är verkligen inget proffs, men tycker det är kul med mat och prova nya saker.

Jag börjar med en vanlig men ovanligt god köttfärssås som just nu står och puttrar på spisen. Receptet är delvis egenkomponerat/modifierat utifrån andra recept:

400 g blandfärs
1 burk krossade tomater
En halv rödlök
Vitlöksklyftor efter smak
Majskorn på burk
1 tärning grönsaksbuljong
Matlagningsgrädde
0,5 dl rödvin
Rosmarin
Oregano

Hacka och fräs vitlök och rödlök, i med köttfärsen och fräs tills den fått färg. Slå på en skvätt vatten, vinet och krossad tomat. Låt det börja puttra och sen i med buljongtärning och eventuellt lite tomatpuré. Krydda på bra med oregano och rosmarin och puttra i 30 minuter innan du slår på en skvätt grädde. Vid den här tiden kan man slänga i majsen om man vill ha det, samt börja koka valfri pasta. Toppa med riven parmesan eller någon annan skön ost.



Som bonus kan jag tipsa om en jävligt god gröt till morgonen eller mellanmålet:

Hacka ett halvt päron och koka upp tillsammans med fiberhavregryn och lite sojamjöl. Jag brukar även blanda i psyllium- eller linfrön för magens skull.

Lägg upp i tallrik/skål och pudra över vaniljsocker och lite vanligt strösocker. Häll på mjölk: gudomligt.

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah