Graffare
2012-09-27 14:51
Recept-tråden
Vem är game på att dela med sig av recept, för tips och inspiration? Är verkligen inget proffs, men tycker det är kul med mat och prova nya saker. Jag börjar med en vanlig men ovanligt god köttfärssås som just nu står och puttrar på spisen. Receptet är delvis egenkomponerat/modifierat utifrån andra recept: 400 g blandfärs 1 burk krossade tomater En halv rödlök Vitlöksklyftor efter smak Majskorn på burk 1 tärning grönsaksbuljong Matlagningsgrädde 0,5 dl rödvin Rosmarin Oregano Hacka och fräs vitlök och rödlök, i med köttfärsen och fräs tills den fått färg. Slå på en skvätt vatten, vinet och krossad tomat. Låt det börja puttra och sen i med buljongtärning och eventuellt lite tomatpuré. Krydda på bra med oregano och rosmarin och puttra i 30 minuter innan du slår på en skvätt grädde. Vid den här tiden kan man slänga i majsen om man vill ha det, samt börja koka valfri pasta. Toppa med riven parmesan eller någon annan skön ost. Som bonus kan jag tipsa om en jävligt god gröt till morgonen eller mellanmålet: Hacka ett halvt päron och koka upp tillsammans med fiberhavregryn och lite sojamjöl. Jag brukar även blanda i psyllium- eller linfrön för magens skull. Lägg upp i tallrik/skål och pudra över vaniljsocker och lite vanligt strösocker. Häll på mjölk: gudomligt.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
Kyckling file med fetaost inlindad i bacon lägg ut massa god fetaost ovanpå kycklingen toppa med lite timjan och basilika linda runt bacon så det är väl täckt sen in i ugnen på 175 grader i drygt 20 minuter. Till detta bör man ha en tzatsiki och klyftpotatis. helt sjukt gott...typ bästa...
vi är överallt!
hmm, ska jag skriva recept på en äkta chiligryta? Lite kluriga ingredienser men en äkta chiligryta, såsom ni aldrig ätit den förut? Dock blir det en del handlande i saluhallar osv, men om det finns intresse kan jag skriva :) droppar ett annat så länge :p Halstrad tonfisk med tomat, spenat och pinjenötsrisotto: Inköpslista: Tonfisk (färsk, inte på burk haha) Arborioris Hönsbuljong Romanticatomater, eller random körsbärstomater Bladspenat Pinjenötter Vit vinäger 2-3 Charlottenlökar 1 Flaska vitt vin ( 1-2DL till maten resten till dig själv) Färsk timjan Torkad oregano Paprilapulver Cayennepeppar Flingsalt Tror det var allt, risotton kan du ju slänga i vafan som helst igentligen, och tonfisk är ju rätt dyrt (4-500kr/kg) så det kan ni ju byta ut mot kyckling eller whatever. Hur som helst Risotton: Gör hönsbuljong, typ en liter beroende på hur mycket ris du kör, läs på paketet Finhacka och stek charlottenlöken i smör Häll sedan i riset och stek ytterligare ett par minuter Slå på vin, och låt koka in. Ös sedan succesivt på hönsbuljong, en slev åt gången under omrörning, låt koka in och kör på mer. Detta brukar väl ta runt 20 minuter totalt, du behöver ju inte stå och röra hela tiden men varje gång du kör på buljong kan du röra om lite. När den är färdig, dela och stek tomaterna i smör, rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Blanda i spenat tomater och pinjenötter i risotton. Blanda en skvätt rapsolja, en skvätt vit vinäger, vitlök, cayennepeppar, paprikapulver, färsk timjan och oreganon, använd mortel med fördel, annars mosa ihop skiten bara. Pensla tonfisken och stek varsamt på SKITHÖG värme, stekpannan måste bli riktigt varm innan du lägger på firren, stek 1 min på varje sida, tonfisken är röd och behöver inte vara genomstekt. När firren är klar penslar du den ytterligare en gång lägg upp risotton, dela tonfisken efter den stekts med ett snett snitt på mitten, lägg på risotton. dekorera med lite smörsteka tomater och nötter och lite flingsalt
ja, jag vill gärna att du delar med dig av din chiligryta :) jag kommer säkert byta ut en del produkter eller leta billigare, kanske mindre smakfulla prudukter. jag har inte riktigt råd att köpa saker på saluhallar :(
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Jag vill också att du delar med dig av chili receptet. Dela dela dela! :)
Ta mig inte seriöst Jag är inte på riktigt
Efter träning snack 1 banan 2 ägg Mosa bananen, vispa äggen, ner med bananen och stek. Låter inte så gott, men är förbannat jävla gott haha. Perfekt litet snack om man har tränat :).
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Graffare
2013-04-09 21:34
Idag blev det en väldigt enkel linsgryta: Fräste purjolök, paprika och chorizo i olja. I med två burkar hela eller krossade tomater, någon deciliter vatten och röda linser. Jag smaksatte med kycklingfond, cayenne, salt och en skvätt citron.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
Hangaround
2013-04-12 23:23
Vill man utveckla novas kycklingfilé och göra den ännu puligare kan man göra ett snitt i filén och fylla med massa goda grejer, typ oliver och soltorkade tomater. Yum! Att fylla kött med grejer är the shit.
inte Hälsans kök, big no-no Always this!
Kopierar detta direkt från en hemsida, men riktigt softa burritos iaf:
Bönfyllda burritos 4 portioner 8 tortillabröd
3 dl kidneybönor
3 dl svarta bönor
2 dl majs
1 paprika
1 stor gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 tsk spiskummin
chili efter smak
salt, svartpeppar
Hacka löken och fräs den i rapsolja tillsammans med spiskummin. Skär paprikan i mindre bitar, lägg den i stekpannan tillsammans med majsen och hälften av bönorna och låt allt fräsa några minuter. Mixa resten av bönorna tillsammans med tomatpuré. Blanda allt och smaka av med salt och peppar. Lägg lite bönröra på ett tortillabröd och rulla ihop eller vik ihop till ett litet paket och lägg i en ugnsfast form. Fyll alla tortillabröd och lägg dem i formen. Gör sen tomatsås.
Tomatsås
1 tetra passerade tomater
1 msk tomatpuré
salt, svartpeppar
chili efter smak
vitlök efter smak
en nypa socker
Blanda alla ingredienser. Häll tomatsåsen över burritosen och riv eventuellt lite veganost över dem. Grädda i en halvtimme i 200 grader. Servera med guacamole, nachochips och sallad.
Va gillar du inte Israel eller scrotum ? Chili con Quorn med linser o Soja ver 2 - 3 portioner 150 gram quorn färs 3 dl kokta gröna linser 1 gula lökar 1-2 paprikor av olika färg 2 msk olivolja 1 tsk chilipulver 1 tsk paprikapulver 1 klyfta vitlök 1 msk Sojamjöl 1 burkar krossade tomater Koka linserna enligt paketet. Hacka lök och paprika. Fräs i oljan i en kastrull. Pressa i vitlöken, häll i quornfärsen och kryddorna. Tillsätt mjölet och rör runt sedan tomaterna. Koka i cirka 10 min. Blanda i linserna och koka ytterligare 5 minuter på svag värme. Späd eventuellt med vatten om det blir för tjockt. Smaka också av med salt och vitpeppar. Servera med ris, bröd och eventuellt en klick creme fraiche.
scrotum skrev: inte Hälsans kök, big no-no Always this!+1
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Slängde ihop en pesto idag som blev rätt god! Ska se om jag minns va jag hade i den haha, men något sånt här krävs dock att man har en mixer, eller stavmixer. Du behöver: Chili, typ spansk peppar Olja, gärna raps Valnötter Soltorkade tomater Pecorino (ost) Basilika Vitlök Scharlottenlök eller vilken lök du nu har hemma Tjärna ur chilin, ta så mycket du vill ha, klyfta löken, mixas ju endå Riv rätt mycket ost blada en kruka basilika sen är det bara höfta lite, kör in skiten i en mixer och brassa på, avsluta med att ha i valnötterna så dom inte blir för mixade, om du nu, likt jag gillar lite Crunch blanda med en schysst pasta, kanske ett sotat kycklingbröst till, eller nåt annat eller ingenting.
ah, sen häller ni sakta ner oljan under mixning, tills ni får konsistensen ni behagar, lite salt och peppar kan man slänga i, jag körde i en habanero också men kan och bör undvikas
Gjorde tvärgodaste pastasalladen med sås till i dag! Ingridienser: Till sallad - En lök - Ett broccolihuvud - Majs - En burk kidneybönor - Isbergssallad - Ruccolasallad - Oliver - Två tomater - Färsk oregano (lade till eftersom jag hade det hemma,blev riktigt gott) - Champinjoner ca 10 st (stora) - Pastaskruvar eller vilken pasta man vill egentligen - Rödbetor några stycken Till sås - 2-3 dl soyayoghurt - En halv riven gurka - 5-7- klyftor vitlök - Några blad med färsk mynta Skär salladen,kosta pastan och blanda. Häll sedan några klickar med såsen över. Klar till att äta!
http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Glömde skriva att jag saltade och pepprade såsen. Hällde lite olivolja och pressade lite citronsaft,tillade salt och peppar på salladen.
http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
väcker liv för munch-magar. lite chokladkaka dårå... 2 ägg vispa ihop med 3 dl socker och ställ åt sidan blanda ihop 1,5 tsk vaniljsocker, 4 msk kakao, 1,5 dl mjöl och blanda ner i ägg/sockret smält 100gr smör eller kanske lite mera :) och häll över geggan från ovan och blanda ihop. sen ska det in i ugn i en skön form. 150-175 grader i ca 35 min jag kör på 160 grader i en form som är runt och kanske 30 dryga cm i diameter fungerar som den är men jag vill gärna kladda på en mix av florsocker, grädde och kakao ovanpå också(och den höftas grovt). allt för munch-magen :)
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain