kommer du vara kvar på facebook?
om du har ett facebook-konto (vilket är troligt, mer än 700milj andra har ju), kommer du ha kvar ditt konto även efter de nya uppdateringarna? som vi alla vet ger varje medlem alla rättigheter för text och bilder till facebook då man signar upp, det är inget nytt. det nya nu är att facebook i sin tur, utan att fråga, ger företag som är intresserade tillgång till all den här informationen. total sell-out, alltså. när FRA drevs igenom var det många som höjde rösten, för nu kunde ju storebror/staten övervaka (ännu) mer. när facebook uppdaterar på det här sättet verkar de flesta acceptera att få sina identiteter, bilder, relationer, åsikter och texter i händerna på de företag som är sugna att betala för det. själv har jag raderat mitt konto. vill icke va övervakad/lägga mina privata angelägenheter i storföretagens händer. bättre förklarat: http://www.dn.se/nyheter/emanuel-karlsten-sa-slapper-facebook-in-foretagen-i-var-privata-sfar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nej, skaffade det för att hålla kontakt med min släkt som är utspridda. Speciellt mina kusiner då nästan alla har förlorat våra mammor som var systrar och väldigt nära. Men de har skype nu så det blir bye bye fb.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag avaktiverade det innan idag, men jag kan ju logga in också är allt tillbaka.. hur tar jag bort det föralltid? så jag inte ens kan gå in och slösurfa
Moderator
2011-09-30 19:35
Det är åt helvete, minst sagt. Men jag kommer ha kvar facebook, för jag tror inte att detta kommer påverka mig speciellt.
//TW
Jag tog bort mitt facebook-konto för typ ett år sedan. Det var typ som att sluta äta kött/röka/knarka etc. mår mycket bättre!
Tror dessvärre inte att folk bryr sig så mycket om dom nya villkoren med tanke på hur mycket frihet vi redan har gett upp och folk känner väl inte att det är så integritetskränkande för att det bara är på nätet, vilket egentligen är helt uppåt väggarna eftersom då är dom ju i princip i våra sovrum.
jag avaktiverade det innan idag, men jag kan ju logga in också är allt tillbaka.. hur tar jag bort det föralltid? så jag inte ens kan gå in och slösurfa Jag tror tyvärr att det enda effektiva sättet är att göra som jag gjorde vilket var ett projekt:
Byt namn (så folk inte hittar och friend-requestar dig)
Ta bort alla dina vänner
Ta bort alla dina bilder och un-tagga dig på alla bilder.
Gå ut ur alla grupper
Ta bort all personlig info
Ta bort alla gamla meddelanden
etc.
Ta bort allt du kan helt enkelt så att även om du loggar in igen så är det bara som att logga in på en blank profil.
Det är åt helvete, minst sagt. Men jag kommer ha kvar facebook, för jag tror inte att detta kommer påverka mig speciellt. Exakt vad jag menade. Det kommer förmodligen inte påverka dig men det är ju själva principen att man lägger ut hela sitt liv på internet, hela sitt kontaktnät, sin familj, sina åsikter och allt den infon äger facebook. Jag tycker det är ganska fucked upp även utan dom nya villkoren.
Finns företag som rensar din FB annars.
Facebook borde dö ut, det skulle vara nåt. Hoppas att det startar nån kedja att alla tar bort sina account, jävligt liten chans dock.
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Chansen är nog större än du tror. Det är förvånansvärt förvirrande med alla nya grejer de hittat på den här gången. Visserligen brukar användarna alltid vänja sig efter ett tag trots att de klagar till en början, men den här gången är det riktigt fackat.
Jag förstår inte vad alla klagar på om jag ska va ärligt. Ok, det är fucked att dom "säljer" ens info till företag och liknande, men själva designen efter uppdateringen är ett grymt steg framåt. För det första är det inte stora förändringar som gjorts, för det andra så är förändringarna bara positiva. Jag har också testat nya "Timeline" - grejen och jag tycker det är hur nice som helst. Tror folk klagar mest för att klaga, eller så är folk galet rädda för förändringar. Det är samma grej här på whoa så fort vi ändrar designen.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Jag kunde inte hålla mig ifrån att trycka på "gilla" knappen, som gör att artikeln automatiskt postats på facebook. Förmodligen min första synliga aktivitet på ungefär ett halvår.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
Moderator
2011-10-01 09:58
Jo jag tror att vi alla kan hålla med om att det bästa vore om facebook försvann helt, FINITO! Jag hade inte gråtit över det, men jag hade nog skrattat till jag börjat gråta när jag ser hur detta skulle förstöra vissa personers liv/vardag totalt :D haha
//TW
Gogaku Jag tycker den nya designen är krånglig, jag är inte ens säkert på att jag förstår den (vilket i sig måste vara ett dåligt tecken, speciellt med tanke på att jag brukar ha ganska lätt för att skaffa en överskådlig bild över sidor jag inte är van vid). För det första hajar jag inte alls varför ens Spotify-låtar och vänners kommentarer till mina icke-bekanta syns ovanför chatten. Även om det inte hade tagit plats på sättet som det gör så hade jag ändå inte förstått meningen med det. Varför vill jag se detta? (Är det förresten någon som vet hur man stänger av denna funktionen? Jag har bara lyckats förminska den) För det andra så tycker jag att det är krångligt att väggen delas in som den gör. Först kommer de absolut most extreme olästa händelserna, sen toppnyheter och sedan de senaste händelserna. Mellan dessa måste man scrolla eller trycka på knappar som mest kan jämföras med Wikipedias "gå till rubrik"-knappar. Inte för att låta alltför konservativ men flikar är väldigt överlägset i den här situationen. Det är möjligt att jag vänjer mig vid ändringarna, men den här gången känns det väldigt svårt. Den nya designen har minskat mitt spanande efter statusuppdateringar markant, orkar liksom inte bry mig.
Asså vem bryr sig om företag köper info om en? Det man lägger ut är det man är villig att visa väl? Folk är helt paranoida, jag tror företagen köper info för att hooka modesvängen och sådant, inte för att styra ditt liv kära whoait
Facebook tillhandahåller en helt otrolig tjänst utan att ta ut någon avgift. Jag förstår inte varför man gnäller när de söker nya vägar att dra vinst av det. Passar det inte behöver man inte ha Facebook, det är väl lätt att ta bort sig.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Fett om något företag använder mina festbilder!
"en helt otrolig"..och nej tydligen är det inte så lätt att ta bort sig, har skrivit mail till dom runt 10gånger ang detta och inte fan får man svar!! Dö
scrotum P21 Den scrollande listan tar ju inte upp nån plats då det inte fanns något där innan, förutom reklam. Jag tycker det är sjukt lätt att hålla musen över ett inlägg i listan och se vad någon skrivit, jag gör det mer ofta än att kolla i min feed just nu. Angående själva feeden, jag tycker det är precis som vanligt. Den enda skillnaden är att de inlägg som facebook tycker är mest relevant för dig hamnar högst upp, men scrollar du ner så ser man ju resten. Tidigare kom ju feeden beroende på vem som senast skrivit, och det gör den nu också bara att den är delad i två delar, mest relevanta poster, och resten. Du ska se hur det kommer se ut om nån månad, Timeline ser HELT annorlunda ut. Du har två feeds bredvid varandra, en för relevanta inlägg, en för resten. Du har också en liten "månads-scroll" så att du kan få fram alla inlägg som postats i t.ex. Juni 2009. Det blir nästan som att ha en dagbok :)
Den scrollande listan tar ju inte upp nån plats då det inte fanns något där innan, förutom reklam. Den snor plats från chatten som blir mer svåröverskådlig. Jag antar att det är någon bugg, men jag ser inte ens hela chattsökfältet i nuläget, och ibland ser jag det inte alls. Jag vill hellre lätt kunna se vilka som är online där än vad dessa skrivit till någon jag inte känner.
Den enda skillnaden är att de inlägg som facebook tycker är mest relevant för dig hamnar högst upp, men scrollar du ner så ser man ju resten. Tidigare kom ju feeden beroende på vem som senast skrivit, och det gör den nu också bara att den är delad i två delar, mest relevanta poster, och resten. Precis så var det ju tidigare också, fast indelat i flikarna "toppnyheter" och "senaste", det var enligt mig väldigt mycket lättare att hålla koll på det sättet.
Det blir spännande att se hur det blir med timelinen, det kan säkert förändra min bild av det hela. Sen vänjer man sig säkert vid detta sättet också, kanske bara jag som är korkad.
Den snor plats från chatten som blir mer svåröverskådlig. Jag antar att det är någon bugg, men jag ser inte ens hela chattsökfältet i nuläget, och ibland ser jag det inte alls. Jag vill hellre lätt kunna se vilka som är online där än vad dessa skrivit till någon jag inte känner. Har du hela chatlistan sådär till höger av skärmen? Jag fixade så att det ser ut som det gjorde förut, med dom små fyrkanterna till vänster istället. För mig tar inte den scrollande listan plats från något alls, förutom reklam som sagt :)
Timelinen är grym, lite buggig i nuläget men det kommer nog bli bättre när den lanseras på riktigt. Jag diggar det iaf, jag har länge sökt en funktion där man lätt kan se gamla inlägg man skrivit, och det kan man verkligen göra med timelinen.
Jag gillar hur de ändrade chatten. Tycker det är behagligt att hela tiden ha de absolut viktigaste uppe. När man har det på detta sättet så halveras chattfönstret med kontakterna. Visserligen kan man förminska flödet uppe till höger, men man verkar inte kunna ta bort det helt, vilket stör mig lite.
Jag förstår :) Det va en av grejerna jag absolut inte gillade att dom ändrade, som tur var kan man ju ta tillbaka det så att det ser ut som det gjorde innan. Gillar det mer som det va då det ser cleanare ut. Plus att, som sagt, scroll-listan är inte ivägen för nåt för mig. Du kan ju alltid testa att ta tillbaka det och se om du diggar det mer på det sättet. Jag undrar om dom kommer ändra själva huvudsidan när timeline rullar ut på riktigt också, just nu är det bara ens profil som ändrats (dvs när man klickar på sitt namn). Det är möjligt att allt kommer att ändras i slutändan.
Var hittar jag inställningarna som ändrar tillbaks till gamla chatten? Intressant att se det ur din synvinkel :D
Längst ner i "chattrutan" till höger så borde det finnas nån liten ikon som har som en pil på sig, tryck på den och det kommer tillbaka såsom det va tidigare med dom små fyrkanterna till höger med dom som är online. Jag har det på engelska så för mig står det "hide sidebar" när jag lägger musen över ikonen.
Den var lika dold som sökfältet, hehe. Funderar på om det är webbläsaren som är fuckad. När jag klickar på den försvinner flödet uppe till höger också. Det känns som att varenda användare har olika gränssnitt på sin Facebook.
Hmm skumt, inget är dolt för mig. Som du säger, det kanske är webbläsaren, det ser bra ut för mig i både firefox och safari dock.
Jag använder Firefox. Ingen aning alltså, men sånt här är ju vardagsmat på Facebook. Tacka vet jag Whoa!!!!111
Det låter som att folk argumenterar som att man bara ska acceptera läget för att sidan är gratis.... Alltså, dom ändrar ju nya grejer på facebook HELA TIDEN tycker jag! Mitt uppe i när man e online, så för det första buggar sidan sönder och blir skitseg, sen ploppar det upp någon ny grej dom gjort... Sen en till, å en till, å en till.. Jag menar, stäng ner sidan några dagar och gör allt ni ska isåfall så får det vara så sen! Blir lättare att vänja sig med en ny design om dom gör klart den komplett...
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Promotor
2011-10-03 15:56
Jag tog bort min fb för ca 1 år sedan. Även jag såg det som att slute med ett beroende. Jag gick in dagligen innan dess och va alltid i behov att logga in vart jag än var. Men som andra också sagt så mår jag bättre utan. Dels för det här med all info som ges ut, man förlorar liksom det lilla privatliv man har idag. Har dock inte tagit bort mina vänner, bilder, meddelanden vilket jag kanske borde. Vet inte varför jag skriver det här men blev väl glad över att se att jag inte är ensam att vara befriad från facebook invasionen. Bojkotta skiten..
"It's in my chromosomes, to rock microphones.."
om man avakitiverar och helt enkelt ger fan i att logga in, då försvinner väl ens bilder och vänner ändån? tillfälligt? eller kan de kolla upp sånt ändån? ser det också som ett beroende man kan klara sig utan!
Toastare
2011-10-03 22:23
ja, jag är hipp och hänger med i svängarna.. och så gillar jag att utnyttja det nu när de flesta har öppna profiler. Snok away!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2011-10-03 22:24
Vanilla, inget försvinner.. du måste ta bort allt manuellt. Men eftersom det en gång legat uppe där så sparas det. Vad är det med Facebook som ni inte förstått med resten av nätet? Tänk efter före.
Facebook will come to an end, sooner or later. Frågan är bara när?
At the gates of Eternity...
BountyBoo Vad är det med Facebook som ni inte förstått med resten av nätet? Tänk efter före. Tänka schmänka. Bara man sätter sin profil till privat och inte lägger till miljoner med människor bara för att vinna "flest vänner vinner" - tävlingen, så känns det rätt lugnt. Ingen förutom dom jag är vänner med på facebook kan se vad jag skriver eller länkar till där. Dessutom har jag bara folk jag känner och/eller litar på som vän där, du är typ den jag känner minst av dom jag har på min facebook liksom :P
Facebook will come to an end, sooner or later. Mina programmerarkompisar tror att Facebook kommer finnas hur länge som helst. Själv ger jag det max sju år till. Då kommer åtminstone intresset ha svalnat tillräckligt mycket för att man ska känna inför det som folk gör inför Bilddagboken och Myspace nu.
Jag tror också facebook kommer finnas hur länge som helst. Det har blivit för mycket "vardag" för att försvinna inom en snar framtid. Det ska vara en riktig överraskning till site som skulle få facebook på sina knän, alternativt ett riktigt sunkigt move utav facebook själva (typ som att sälja sidan till Newscorp, hint: myspace). Det vore nästan som att säga att google kommer försvinna om ett par år, vilket aldrig kommer hända. Ett bevis är att google+ inte minskat facebook-användningen alls, och det kändes som det bästa alternativet för att iaf. ta över några av deras användare. Även om användningen kanske inte kommer vara lika hög om några år så tror jag ändå att själva antalet registrerade användare kommer ligga på ungefär samma nivå. Folk har kvar det för att dom kan hålla kontakten med ALLA dom känner, det finns ingen annan sida där man kan göra det.
Jag förutsätter iofs att Google+ ska bli nya grejen. Glömde att det inte är riktigt kirrat än.
För missbrukande facebukkare: http://www.wikihow.com/Quit-Facebook För uppgivna facebukkare: http://www.wikihow.com/Permanently-Delete-a-Facebook-Account
Tycker ni som är oroliga över integritet och personligt riktad annonsering ska bojkotta google också. Kanske även flytta ut i en hydda i skogen för att vara helt säkra. MEN! Satelliter spanar. De är ute efter just dig, glöm aldrig det.
Jag känner verkligen inte att mitt privatliv hängs ut via Facebook, då jag, 1. Skiter fullständigt i vad "företag" gör med min info, 2. Jag skriver verkligen inte det som är privat, för som nån annan sa där uppe; man lägger ju ut det man är villig att visa.
Tears of Liquor EP https://soundcloud.com/nicoelrico/sets/tears-of-liquor-ep
Toastare
2011-10-04 11:14
Gogaku, haha jag känner mig hedrad! Du tillhör väl samma kategori för mig, folk jag egentligen inte känner mer än över nätet men ändå litar på.
Delar nog några fotoalbum med "vänners vänner"...vilket då blir några 100.000personer till eller nått egentligen.. men det är de album där jag är städad och fin! Allt annat skyddar jag.
Brukar dessutom märka när nått är på G, när nått ser annorlunda ut. Då går jag in på mina inställningar och kollar över dem. Ofta är nån grej lättad på då, som jag får ställa tillbaka.
Och ovanstående bild gäller för det mesta på internet.
Bara jag som har intryckt reklam överallt? Har typ 4ads som myser på sidorna, en i mitten och sen en som stör hela händelsegrejen o buggar!?
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Jag kommer nog inte vara kvar på facebook särskilt länge till.