I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SOS fortsätter att neka ambulans?!

Övrigt - Blandat

2011-07-31 18:53
Precis,

min poäng var att skicka fler ambulanser skulle rädda fler liv. Dem som ringer pga de anlednignar som jag räknade upp innan, eller inte är ute efter en ambulans får man räkna bort från den statistiken som Refused kom med tidigare. När man gjort det så tror jag inte att det handlar om dubbelt antal ambulanser.

2011-07-31 22:44
La_latina
Läste du andra stycket i mitt inlägg eller sket du i det?
Givetvis så ska det inte vara så att man missbrukar sitt yrke och inte skickar ut en ambulans när det skall/bör göras.

Men man bör heller inte glömma att oavsett vilket yrke de där operatörerna har och vilken utbildning de har bakom sig så är även de människor som kan fela.

Det är lätt att sitta på ett forum och skälla sig blå om något man har väldigt knapp kunskap om. Och jag tror att de är medvetna om sina problem faktiskt.
För vår del återstår det att hoppas att de får ordning på det där. Och att människor med mindre akuta problem vänder sig till vårdcentralen istället.

Oavsett om larmoperatörerna begått många och allvarliga fel så är det ett faktum att en stor del av problemet är just alla dessa samtal som aldrig borde ha kommit in. Samtal som stjäl tid och resurser från dem som verkligen är i akut behov av dem.

Och du, idioter finns överallt, även inom ambulanssjukvård. :)

Mvh Agge.
Ad astra per aspera

2011-07-31 23:10
Aggrobaggro

Med det sagt anser även jag att de måste se över sin verksamhet. Såhär får det fan inte fortgå.
Man kan tycka att de skulle blivit lite mer noggranna efter de senaste årens alla dödsfall pga av deras felsteg ( ja det är ganska många som dött då de nekats ambulans inte bara ovanstående )

Jag tyckte inte att det ovanstående stycket var viktigt att skriva något om då jag håller med dig om detta. Det var endast ett reflekterade.

Dock är det ju ändå så att de samtal som kommer in till 112 som ej bedöms vara akuta dirigeras om till exempelvis sjukvårdsrådgivningen eller polis, om det är det ärendet gäller. Det är ett nödnummer för allt, så att alla linjer kan/brukar vara upptagna på 112 låter osannolikt i mina öron. Men om så är fallet måste de verkligen se över personalstyrkan.

112 är det offentliga nödnumret i Sverige för att få hjälp från alla hjälpresurser samt polisen. SOS-centralerna är öppna dygnet runt alla dagar och samordnar hjälpresurserna. Men du ska endast ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till människor inblandade i olyckor eller andra nödsituationer.
http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/

Det är lätt att sitta på ett forum och skälla sig blå om något man har väldigt knapp kunskap om. Och jag tror att de är medvetna om sina problem faktiskt.
För vår del återstår det att hoppas att de får ordning på det där. Och att människor med mindre akuta problem vänder sig till vårdcentralen istället.

Ja, om man personligen har drabbats är det lätt att irritera sig än mer (som i mitt fall). Men samtidigt, true jag har väldigt knapp kunskap om hur det är att jobba där. DOCK är det skillnad på fel och fel. Ett exempel på ett rimligt fel. Då min polare fick ett grand mall, blir blå i ansiktet, talar jag med 112 och kvinnan frågar om hans tillstånd. Jag har tidigare uppgett att han inte fått luft och håller honom i sidoläge för att öppna upp andningsvägarna ( så att tungan faller på plats). Hon frågar om han fortfarande krampar. Jag säger då utan att tänka mig för (då det kan misstolkas) att det nu rycker och drar i hans armar och ben. Hon avbryter mig och skriker (och då menar jag SKRIKER) "SLÄPP taget om honom!" Nu var det ju så att när muskler har spänts så kan det rycka lite i efterhand - alltså var det ju så att han krampade inte. Men om jag nu inte hade vetat detta utan släppt taget om honom (eftersom han fortfarande var blå i ansiktet) så hade det kunnat gå riktigt illa. Självklart säger jag inte att man inte kan göra fel om man jobbar där - men jag står fortfarande fast vid att man bör skicka en ambulans hellre än att neka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-31 23:47
Latina.

Absolut!!
Jag säger ingenting om det. ( För övrigt kan EP-anfall vara grymt obehagliga särskilt om man inte är van vid att uppleva dem... )

Jag har också dåliga erfarenheter av ambulanssjukvård. Men även många bra erfarenheter!
Det ligger väldigt mycket på landstinges bord eftersom det är de själva som bestämmer vilket bolag som skall anlitas och vilka krav man ska ställa på "tjänsen" de utför!

Det är tragik i många fall hur det sköts.
But still - de räddar väldigt många liv :)
Ad astra per aspera

2011-08-01 00:04
Aggrobaggro

Självklart kan ett grand mall upplevas som obehagligt. Och kvinnans reaktion gjorde inte det hela bättre.

Okej, men det är bra att du har det. Självklart har de allra flesta (även jag) upplevt att de har bemöts professionellt när de har ringt 112, men det är ju inte det den här debatten handlar om.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-08-01 00:15
Latina.

Nu utelämnade du en del av mitt inlägg igen ;)
Hur ambulanssjukvården fungerar varierar stort från län till län eftersom det inte finns EN aktör utan flera....
men en sak är ju klar i alla fall. De behöver större kompetens för att klara av att utföra sitt arbete ordentligt.
Ad astra per aspera

2011-08-02 12:30
Aggrobaggro

Whut? Nej, jag har inte utelämnat något. Du skrev att du har både negativa och positiva upplevelser - jag reflekterade över det. Jag tror du har missförstått då jag inte har argumenterat emot dig i det sista jag skrev.

2011-08-02 17:10
jag är stressad och snurrig av mig, jag skyller på det helt enkelt ;)
My bad!
Ad astra per aspera
Rappare

2011-08-02 21:55
På samma sätt har vi ju receptbelagda läkemedel som kräver läkares bedömning - det är knappast heller för att folk skulle ljuga.

En ganska avgörande skillnad är väl att för att få receptbelagda läkemedel utskrivna måste man först besöka en läkare för att få en läkares bedömning. Jag vill hävda att det är en ganska stor skillnad mellan det och att någon genom en telefon ska väga för och emot riskerna för någons potentiellt livshotande tillstånd.