I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Minska på kött alt. bli vegetarian? (Sanning vs fördomar)

Övrigt - Blandat

Poet

2012-12-05 16:33
Kommer bli mer vegant framöver. Jag äter ca 45-50% vegant, 40-45% vegetariskt och resten tyvärr kött när man är hemma hos och någon osv, har världens munchies och on top of that var redan snorhungrig när man kom dit hehe, ja då tar man vad bjuds. Men det är HELT slut på kött nu framöver. Förutom havsmat. Men även det äter jag mycket sällan. Kanske en två gånger i veckan. Allt annat kött, bläh!

Men det är rent allmänt i min linje med min renlevnads livstil. Ingen tobak, ingen alkohol. Minimalt med koffein, inga kolsyrade drycker mm. Och i ärlighetens namn, sen jag slutade med kött och dessutom började med Sweet Mary J, så kan jag inte komma ihåg sist jag behövde ta ett piller för min huvudvärk, någon annan smärta.

Mina laster och synder är tyvärr godis. Men där har det också, som tidigare nämnt, stadigt blivit mer och mer frukt :) Yes, I'm very proud of my self haha! Men det gäller bara att få rutin på det och ha stödet om man är tex i ett förhållande :)
At the gates of Eternity...

2012-12-05 16:47
fan vad nice! sjukt bra! jag själv har aldrig riktigt tagit ett beslut att det ska bli så, bara blev så, och jag saknar egentligen inte kött alls. bara när det bjuds hos andra kan det vara lite jobbigt ibland. och kyckling saknar jag, men inte annars. jag har t.o.m. fått problem att äta kött, jag tycker verkligen inte att det är gott med kött längre. det hade man aldrig trott för 4 år sen då jag aldrig skulle kunna tänka mig att käka nåt annat än kött, hehe.

och fan vad gött att höra att du faktiskt mår mkt bättre av det!

2012-12-05 18:17
Skillz
Ja fan,det känns ganska vidrigt att tänka på kött när man tänker på hur massproducerat det är och alla keffa tillsatser i det..och bröd och grejer.
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2012-12-05 18:27
http://www.iforma.se/chlorella/139-chlorella-eko-200-tabl-500mg.html

Började käka dom för ett tag sen,funkar fett bra!
Producent

2012-12-05 18:38
BC99 Jag skulle vilja ställa en fråga som jag hoppas att du inte tycker är för personlig. När du inte nyttjar tobak men du träffar Mary ibland, träffar du henne helt solo eller har du i tobak då?
Om inte blir det inte väldigt dyrt och mycket påverkad?
Jag försöker själv att inte använda tobak för mycket.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2012-12-05 18:48
Jag har experimenterat som fan med substitut för tobaken då det är...

1. Skadligt för ens hälsa.

2. Jag inte vill stödja tobaksindustrin.

3. Det kostar pengar.

Jag träffar Mary solo. Det blir en mindre mängd, men jag mår verkligen dåligt av tobak nuförtiden. Har vänner som blötlägger tobak och låter det torka ut. På så sätt avdunstans vissa ämnen.

2012-12-05 18:54
dopeness: det är ju alltid bäst att kicka den ren så länge det inte är brunt. men vill du ändå ha nåt som inte är tobak så testa lite olika örter. har testat en del förut, vissa funkar bra medan andra mindre bra. har för mig att typ mynta lr kamomill funkade rätt bra. men det finns ju också substitut till tobak att köpa, som är till för att rökas. kolla smoketower lr nåt.

jag vill också sluta med tobak och koffein. det är dock lite svårare! :P

2012-12-05 18:56
skridsko: kanske nåt att testa det där då? får bli nån gång när man har råd, men verkar nice!
Poet

2012-12-05 18:56
Jag har gradvist slutat med cigg/tobak. Det som fick mig att droppa det helt var efter att jag läste om kol. Tyckte det lät så hemskt. Jag pallar inte ens vara när människor som röker. Inte för att jag blir "sugen" utan att jag mår illa av röken/lukten.

Man måste till den punkten för att vilja lägga ner det helt.

2012-12-05 19:18
jag tror också att det är en bra del i att sluta. min flickvän slutade efter att hon blev jättesjuk o inte kunde röka på två veckor, efter det har hon inte rökt mer än nåt bloss här och där för att känna den illamåendeheten. vill också nå dit!
Groupie

2012-12-05 19:33
Känner samma sak ang. kött. Tycker det inte är så speciellt gott.

Men iallafall. jag brukar käka en hel del bönor + soppor och sallader.
Men kolla i videon nedan. Äter i princip samma och struntar i att käka kött.

Moderator

2012-12-05 20:33
jag hamnade in en lååång men lugn disskusion med en vegetarian i barcelona i somras. Det började med att hon inte alls förstod hur jag kunde äta kött och jag förstod inte alls hur hon kunde vara vegetarian.
Jag sa i början att jag trodde att många vegetarianer blir just vegetarianer enbart för att tillfredställa sitt eget ego vilket gjorde henne mycket irriterad.

Men i rökmolnen så kunde vi båda efter ett tag förstå varandra väldigt bra.
Jag sa som det va helt enkelt, hur själviskt det än låter så känner jag inte att jag har energi över för att känna sympati för djuren jag äter, jag lägger istället allt jag har på mig, mina nära och kära men ändå så räcker energin inte ens till det.
Och hon förklarade det att hon aldrig ens tyckt om att äta kött, hon äcklas av det, precis som många av er här har skrivit. Sedan så var hon självklart en djurvän också och tyckte helt enkelt att hon inte ville bidra till fler döda djur. (inte för att jag tror att jag direkt gör det men men...)
Vi accepterade varandras levnadssätt och fortsatte disskutera ämnet från massa olika vinklar.

Men efter det så umgicks vi som goda och skitbenga vänner hela kvällen =)
//TW

2012-12-05 20:36
Sen blir vissa veggo när de är i Spanien också för de inte tål att se klövar huvuden, hela kaniner, cojones etc runt omkring dom när de ska handla kött...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-12-05 22:02
shitmannen: Jag stör mig inte på folk som äter kött, men jag hade inte kunnat vara tillsammans med en köttätare tex.

VRGHNHNS: Jag blev vegetarian efter att ha pundat skräpmat i Canada i över ett år haha.

2012-12-05 22:41
Vilken skillnad du måste märka efter ett år med det till att helt bytt kost.
DOm där proteinpillren rekomenderas starkt,eftersom jag är så dålig på att äta annars så blir man lite mätt också,energisk och på fint humör.

2012-12-06 00:11
BC99: Big ups till ditt initiativ!

Ville bara skriva av mig lite här.

En vanlig fördom mot vegetarianer(veganer) är att dom "tycker synd om djuren".

För mig handlar inte om att tycka synd om, det handlar mer om att känna empati och se djur som kännande varelser.
Den norm som gör att vi kan behandla vissa varelser lite hur som helst återspeglar sig tyvärr även i hela samhället. Allting är varor i kapitalistiska systemet och så även människor. Se bara på hur företagen flyttar runt produktionen i världen för att få så billig arbetskraft som möjligt.. En behöver inte vara hippie flum för att förstå att lite mer empati och medkänsla skulle vi alla må bättre av. Det blir speciellt tydligt när högern håller på att förvandla sverige till usa och sjuka, utslitna, sönderarbetande människor blir utförsäkrade och familjer utslängda på gatan för att dom rika ska ha råd med RUT-avdrag.. Anyway!

Det finns massa normer kring att vissa djur får vi ha ihjäl andra inte. Ett djur får t ex en fin begravning på bakgården med hela familjen snyftandes och det andra hamnar i barnens happy meal. Trots att båda känner lika mycket smärta, ångest och panik när de står inför dödens ögonblick tycker vi att det är helt ok att blunda för den enas lidande.

Om du inte kan säga till mig att du också skulle äta upp en golden retriever som heter Frasse så har du nån form av empati och är inte helt psykopat.
(Lägg då till att livet innan Frasse blev köttfärs spenderade han inomhus i ett betongrum utan sol och inte så mycket som ett par metrar att röra sig på. Frasse är dessutom preppad med massa olika mediciner för att han inte ska bli sjuk av alla sår han fått när han legat still för mycket i sin egen avföring eller blivit biten av de andra hundarna som också trängs i hans lilla utrymme..)

Som vanligt. Ostrukturerat men från hjärtat.
Hoppas du lyckas bra med din nya livsstil BC. Om du behöver hjälp med argumentation mot eventuella idioter nån gång så har jag massor på lager. Det finns nämligen ingen ordentlig anledning att äta kött om du har det gott ställt och inte måste slita för din överlevnad och inte har tio minuter över till att laga köttfrimat..

2012-12-06 00:31
Det finns massa normer kring att vissa djur får vi ha ihjäl andra inte.

Hur känner du inför ryggradslösa djur? Värda mindre?

Alla drar gränsen nånstans... Skulle kunna käka människa om det vore så. Största anledningen är alltså att du känner empati för vissa djur men inte andra (kvalster, silverfiskar, vägglöss).

Gränsen går med andra ord nånstans, men om folk inte älskar alla andra däggdjur är man enligt dig psykopat?

Går att applicera på vilka människor man bryr sig om familj/vänner>okända.

Man skulle kunna offra en betydande del av sina bekvämligheter för att potentiellt rädda andra MÄNSKLIGA liv.

Finns många hästar att hoppa upp på, ibland längtar jag till dan det bevisas att växter känner smärta.

Rätta mig om jag har fel
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-06 00:44
baddabeng

Missförstå mig rätt, jag ser upp till alla som kämpar för olika livsformer på olika sätt, krutet borde i mina ögon ligga på att rädda utrotningshotade arter och exploaterade områden.

Uppenbarligen har jag annars dragit gränsen mellan människor och andra livsformer. Djurplågeri skiljer jag från att ta livet av ett djur för näring. Jag grät inte heller när vargskötaren rök för det naturliga urvalet, hade jag gjort om jag känt personen.

Jag har sympati för växter, de är LIV... Jag tycker det är på gränsen till cynism att ha oss själva och våra känslor som paradigm för hur andra varelser och livsformer ska uppfatta smärta.

2012-12-06 12:23
baddabeng said it. Bra skrivet,håller med dig.

Tänkte bara tipsa om denna schyssta sida med massa kläder gjorda av hampa,vilket fler borde välja att ha på sig iställer för skinn,läder och päls.

http://thtc.co.uk/shop
Poet

2012-12-06 12:31
baddabeng: Håller med dig. Jag snackade ur samma synvinkel för några veckor sedan här på Whoa i en annan tråd.

2012-12-06 12:37
Ey BC99 hur går det för dig? =)
Poet

2012-12-06 12:38
Med dieten? :)

2012-12-06 12:52
Yeeeh
Poet

2012-12-06 13:02
Perfekt, mannen! :)

2012-12-06 13:07
Sweet! Skönt att höra,lycka till vidare mannen. Softa maxat

2012-12-06 13:14
Har vänner som blötlägger tobak och låter det torka ut. På så sätt avdunstans vissa ämnen. "Hot Grabba" bäst i d avseendet.

att du faktiskt mår mkt bättre av det!
började med Sweet Mary J, så kan jag inte komma ihåg sist jag behövde ta ett piller för min huvudvärk, någon annan smärta.
Så funkar, verkar det och är till för!

2012-12-06 13:33
ignorans och lathet.

Alltid applicerat d på Kan inte laga mat Bara ignorans och lathet som sagt och inget annat. Kan man läsa så kan man laga mat. Hur svårt kan d vara att följa ett recept steg för steg..

2012-12-06 16:52
en rolig sak är ju att vegetarianer kan beställa en bärs utan problem, men finns det inget ämne där som är "förbjudet" om jag inte missminner mig?
önskar lite halvt att man vore vegetarian när man hör dead prez-healthy men för en som inte ens kan sortera papper känns det som en omöjlighet

2012-12-06 16:56
förstår inte varför folk tror att det skulle vara så svårt att vara vegetarian det är ju bara ta bort köttet, och om man nu tycker att det är en bra grej är det ju inget svårt att googla lite recept och tips på maträtter.

langa en röding så skriver jag en personlig bok med billig vegetarisk mat :D haha

2012-12-06 17:00
Ja men ska man vara äkta så kan ju inte kött ha legat på samma tallrik som resten :)

2012-12-06 17:01
en röding? din kapitalist!

2012-12-06 20:09
Kan nog inte bidra i denna tråd då jag älskar köttsubstitut och vegan junkfood, men att bli Vegetarian är knappast nån biggie.

Lämnar dig med ett livsnjutar tips: Estrellas pepparchips(köttaromen är artificiell) och ett ekologiskt rödvin. POW!

PS: Jag mår bra.
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.

2012-12-06 23:28
WORDpå hela tråden.

FHTEODMunchkvälll deluxe mannen,så gött!
När jag njuter tvärhårt så käkar jag mest mixade nötter,eller choklad soya-havremjölk fan så gott!!
Redaktionen

2012-12-07 11:53
en rolig sak är ju att vegetarianer kan beställa en bärs utan problem, men finns det inget ämne där som är "förbjudet" om jag inte missminner mig?

Om du ska vara hardcore-veg så är det inte lätt. Finns animaliska produkter i allt möjligt b.la. plast. Har svårt att tro att det finns vegetariska bilar t.ex. Och om det skulle finnas så lär det nog vara svårt att ta reda på. Man kan dra det hur långt/kort som helst.

Det jag tycker är en rolig sak är att folk som äter kött ofta är väldigt intresserade av vegetarianers matvanor och reagerar starkt om man "råkar" äta animaliska produkter. Dom är ofta väldigt snabba att påpeka om man gör "fel".

Nu till din fråga.
De flesta öl verkar vara vegetariska.
http://www.enchant.me.uk/Vegetarian_beers.html
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2012-12-07 12:01
finns animaliska produkter i allt möjligt b.la. plast. Har svårt att tro att det finns vegetariska bilar t.ex.

haha, ja va det inte tom fiskrester i fanta...?
Poet

2012-12-07 13:19
Bilar drivs ju av fossilt bränsle hehe

2012-12-07 13:25
Hhehehe...coca coca company är ju redan så smutsigt,skulle inte förvåna mig om dom har allt möjligt äckligt shit i

2012-12-07 16:21
Fanta t.ex är inte veg. Mins dock inte hur. Men tatueringsfärg är det jobbigaste, vissa av de färgerna inehåller förkolnat ben från djur.
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.

2012-12-07 16:33
My Muslim Brothers please don't drink the new Fanta Apple. It contains Carcinogenic (E211, E224) FAT OF PIGS.

läste detta på en sida för längesen.

2012-12-07 17:38
det roligaste med folk som är vegeterianer för att dom tycker synd om djuren är sen när dom sen använder sina andra produkter som bidrar till länder som t.ex. israel eller andra fascister och att massor med människor dör dagligen, men det spelar ju såklart ingen roll, vi människor är ju inte lika värda ett liv.

2012-12-07 18:00
Det roligaste med köttätare är hur de oavkortat känner sig hotade av veganska ideologier och personer till den grad att när de får slut på andra argument måste dra upp andra causes som exempel för att svartmåla veganism i sin helhet.
"Gör du inget åt allt, så är du dålig, ha ha. Jag behöver inte gör nåt åt det jag drog upp, det är ju DU som är veganen"

2012-12-07 18:10
fhteod: så utifrån det jag nyss skrev, tar du förgivet att jag är köttätare? och bara för att jag är vegeterian eller vegan betyder det inte att jag måste tycka att efterblivna argument är bra argument. jag tycker att det är helt sjukt att folk tänker så. klart man inte kan göra allt, men kom igen. det är bara för att det är lättare att sluta käka kött än att göra nåt för mänskligheten istället. och jag är väl medveten att det gynnar mänskligheten och klimatet att inte äta kött, but still.

och för att klargöra ännu en gång, jag äter inte kött! jag äter knappt animaliska produkter alls. vad nu det har för betydelse...

2012-12-07 18:17
det är vad jag tycker, fast kanske i lite väl starka ord, så hatisk är jag inte.

2012-12-07 18:27
Nu är ju dock just FTHEOD en av de viktigare figurerna i en än viktigare kamp, särskilt i Dalarna för vargen...

FHTEOD P30

Min rätt cyniska och snedvridna utläggning tidigare va mer en reaktion mot att bli kallad psykopat pga mitt val att äta kött och hur jag rätt pragmatiskt resonerar kring det hela. Ingen attack mot folk som gör aktiva val för förbättring. /Olle

2012-12-07 18:40
jag har aldrig sagt att kampen om djur är fel, om det var så det tolkades.

2012-12-07 18:49
nerå, ingen feltolkning från mitt håll
Redaktionen

2012-12-07 22:55
det är bara för att det är lättare att sluta käka kött än att göra nåt för mänskligheten istället.

Djur som djur? ;)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2012-12-07 23:33
VRGNHNS- Jag läste inte ditt inlägg. Jag postade mer för att köttätarnas hyckleri alltid kommer slå veganers. Det var inte ett riktat inägg men inspirerat av skills, helt klart.
De som lever ett veganskt liv vet att det är mycket att hålla koll på som det är, och om man ska vara välidgt nitisk med vart ens pengar hamnar när man konsumerar så kommer man till slut få svälta. Bakom varje ekologisk böna finns en fet VD som håvar in bonusar, nån stans i pyramiden, och/eller förtrycker.

Sitter själv nu och funderar på vad det är jag bidrar till om jag går på The Hobbit. Är ett stort fan av boken men jävligt många djur dog i anslutningen till inspelningen. Nån som har inputs på det?

2012-12-07 23:36
FHTEOD Var kan man få tag om mer info om detta? Vore väldigt tacksam för mer info och langa allt du har!

2012-12-07 23:50
FHTEOD P30

Ja, nej förstod det efter jag postat.

Det finns inget direkt försvar för köttätande förutom rent egoistiska/lathet, även om jag personligen inte ser något större fel att ta en annans livsforms liv för näring då vi gör det av många futtigare orsaker hela tiden, dvs om man inte är buddist-munk och sopar framför sig.

Att alla är hycklare till en viss punkt va väl det jag försökte få fram till den jag riktade inlägget eftersom han verkade hoppa upp på en häst av trojanska mått. (iofs försvann han direkt från tråden).