Kcal i skolmat?
Y0, nu är det så här att man börjat träna, löpning och styrka, tänkt få bort lite tjockis, käkar två mål om dagen, lunch i skolan ca 11;00, och sen en middag runt 19;00/20;00, efter ett löppass på ca 30/45 min, undrar dock vad man ska beräkna skollunchens kcal? förstår att man inte kan få nått exakt mått men vad kan man tro? kör ju hellre på några 100+ så att man är på den säkra sidan,' ska man räkna med ca 1000kcal? för att vara på just den säkra sidan? en normal portion, exempel på en veckas käk: Måndag: Dagens rätt Pastagratäng m. skaldjur, vitlök o franska örter Nyckelhål: Chili con carne m. ris Vegetarisk Veg. pastagratäng Tisdag: Dagens rätt Isterband m. stuvad potatis o rödbetor Nyckelhål Bulgursallad m. pastrami o fetaoströra Vegetarisk Bakad sötpotatis m. svamp o örtkesella Onsdag: Dagens rätt Fiskpiccata m. tomatsås o ris Nyckelhål: Kyckling Marengo m. ris o haricots verts Vegetarisk: Quorn o bönburritos m. tomat o olivsallad Torsdag: Dagens rätt Ölbrässerad nötköttsgryta m. kokt potatis o inlagd gurka Nyckelhål: Fiskgratäng m. räkor o dill. Kokt potatis Vegetarisk Tomatsoppa m. basilikatoast Fredag: Dagens rätt Pepparstekt lax m. potatispuré o äppelsallad Nyckelhål Het köttfärslimpa m. tzatziki o klyftpotatis Vegetariskt Squash o morotsbiffar m. tzatziki o quinoa så vad tror ni jag ska räkna med? och så undrar jag hur/om hur mycket kcal man gör av med att bara leva? :P Tacksam för svar! piZ
Vi är alla misstänkta
Den där menyn är alltså skollunch menyn.
Vi är alla misstänkta
Vet inte hur du har på din skola. men den vegitariska på min skola var jävligt bra. åt av den i tre år bara för att den var nyttigare och fräshare. Men du bör räkna med kanske runt 500-700 kcal i skolmaten. 1000kcal känns jävligt mycket. Sen beror det ju helt och hållet på vad det är för mat. Svårt att köra samma på varje mål. Sen beror det ju på hur mycket du äter av allt!
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
det beror ju på hur mycket du äter, och vad du äter. Försök äta mkt proteiner och grönsaker, ex tomat och morötter, så kan du äta mer utan att det drar iväg för mkt kcalmässigt. Exakt hur mkt kcal det innehåller är omöjligt att säga utan att väga maten.
Tack för snabba svar, jag förstår att man inte kan få något exakt mått, ville bara få ett hum typ, men om jag räknar med ca 1000kcal (även om det känns mycket) så gör ju inte det någonting, eftersom att jag bara käkar två mål, lunchen och ett mål till senare på kvällen så lär jag ju gå ner i vikt? käkar normalstora portioner, (ja vad är normalstort?) inte mycket, inte lite, jag är fortfarande lite hungrig efter maten, hah ja vad ska jag säga, men räknar jag med 1000kcal på lunchen så räknar jag kcal på kvällen, käkar jag 500 på kvällen så ligger jag iaf på minus, right? :)
Vi är alla misstänkta
Jag hoppas innerligt att du äter en rejäl frukost? Den är viktigare än något mål om dagen. Jag slarvade med det för några år sen och var supertrött. Nu äter jag en rejäl frukost och står mig fram till lunchen vid 13. sen sen klarar jag mig fram till middag, ibland någon frukt mellan där. Ligger stilla på mina 62 kg och mår toppen!
Frukost? en kaffe och en snus. har aldrig ätit frukost, aldelles för tidigt för mig att trycka i mig något och sover gärna så länge jag kan:), klarar mig utan det och har alltid gjort. men allt handlar väl om att man ska förbränna mer än vad man trycker i sig? kcal in-kcal ut :)
Vi är alla misstänkta
Jo men har du ingen bra start på dagen (om du nu bara ska äta 2 mål om dagen) så kan du räkna med att kroppen efter ca 2 veckor kommer skrika efter näring. Vilket i sin tur gör att du förmodligen kommer äta tills du spyr eller står stilla i vikt. Försök med att börja äta frukost. Kan vara en macka och en kaffe, bara du sätter magen i arbete på morgonen.
rbt: hur gammal är du? hur mkt väger du? hur mkt vill du gå ner? vill du bara gå ner eller bygga i samma veva? vad tränar du? hur ofta? vill du verkligen lyckas kommer du ingenstans med att humma dig fram. min gisssning är att du borde ligga på mellan 2500- 3000 kcal / dagen. Över dagen skulle jag fördela detta så här Frukost ( ja du måste äta frukost) 150-300 Mellis 100 Lunch 500-1000 mellis 100- 300 Middag: 500 - 750 kvällsfika 100- 300 Vill du gå ner så ligg på 40 40 20 i fördelning mellan kollisar, protein och fett, annars ökar du bara andelen proteiner. Ät ofta lite och regelbundet hellre än sällan och mkt. Tumregel är att äta ungefär var tredje till fjärde timme.
18 år gammal, 19 i april, väger 86 kg, 1,85 lång, jag vet att man inte ska humma sig fram, men om man räknar med att lucnhen ligger på 1000kcal (den lär ligga under det skulle jag tro) eftersom att det är ganska nyttigt käk (går restauranglinje) och äter inte spec mycket, så antar man att det ligger på 1000kcal men egentligen är 6-7-800 så tjänar man ju 2-3-400 om dagen på lunchen, maten hemma (middagen) kan jag ju räkna om jag vill. jag ska bygga och gå ner, MEN tänker gå ner först och främst, sen börja bygga efter det, läst (galet mycket) om just detta så jag börjar med att gå ner och sedan bygga, vill iaf ner 10/15 kg, skulle jag tro, vikten skiter jag egentligen i det är kroppen jag tittar på, väger jag 300 men är nöjd med kroppen så är jag det, så just själva vikten är inte så relevant, men ner ca 10/15 kg tippar jag på. just nu kör jag bara löpning, ca 30/45 min om dagen, innan det (har en skada nu) så körde jag styrketräning också, och har tänkt börja med det så fort jag läkt ihop, kombinera det med löpandet. så man ska äta små mål ofta? känns ju som man småäter då, inte bättre o käka lagom mycket två gånger om dagen? Sorry för lång text. tacksam för alla svar! PiZ<3
Vi är alla misstänkta
Rbt: det beror ju på vad man äter. Låt oss säga att ditt kcalbehov per dag är 3000 kcal. Äter du 3000 kcal om dagen går du varken upp eller ner, du behåller din nuvarande vikt. Vill du gå ner måste du minska intaget. Hur mycket du väljer att minska det med är helt upp till dig och beror på hur mycket du vill gå ner. En rekomendation brukar vara mellan 300-600 kcal om dagen. Det är lite under ett kilo i veckan. Ett kilo är ungefär 7000 kcal. Du vill främst gå ner fett. Alltså måste du ligga på ett underskott kcal samt köra konditionsträning. Jag skulle föreslå att du ligger på ett underskott på ungefär 500 om dagen. Du kommer vara hungrig, men det handlar mest om vad du äter. Äter du kcalsnåla grejer kommer du lura kroppen att du är hungrig, men hungern är ngt du får vänja dig vid. Du ska med andra ord äta 2500 kcal om dagen. Fördela detta jämt över dagen, ta hänsyn till när du tränar och försök undvika äta sent eller på natten. Det handlar inte om att småäta utan om att sätta igång din ämnesomsättning. Du ska äta oavsett om du är hungrig eller inte för i och med att du äter regelbundet kommer du inte äta fullt lika mkt. Det är dock extremt viktigt att du äter dina 2500 kcal annars löper du risk att överkompensera om du får chansen. En större varm måltid får gärna innehålla mer kcal, ungefär mellan 500-900 kcal men försök undvika dra iväg till över 1000 för kroppen blir så tung. Bättre äta mindre oftare, då blir inte hungern lika påtaglig. Undvik öl, drick mkt vatten, eventuellt kaffe innan träning, kom ihåg att återhämta dig med frukt, keso eller det som faller dig i smaken.
tack för seriösa svar. Men som jag förstår det (kanske lite trög vad vet jag) så ska man äta ofta och mindre för att inte vara hungrig? jag klarar mig som jag gör nu, lunch vid 11;00 och middag efter konditionspasset ca 19;00/20;00, och äter jag dom två måltiderna så tror jag att jag ligger på underskott. fan två normala portioner om dagen. eller är jag helt ute o cyklar? varför ska man äta många små måltider? kanske förstår dåligt, men tack för att ni tar er tid att skriva långa svar ! :) PiZ
Vi är alla misstänkta
RBT: jag utgår bara från mig själv. Om jag bara skulle äta två gånger om dagen skulle jag bli tokig och direkt efter att jag ätit börjat tänka på hur långt det är tills jag får äta igen. Och om du bestämmer att du bara äter två gånger om dagen måste du ju äta absurt mkt de enda två gångerna, vad händer om du inte orka äta upp allt? Du får gärna förklara ditt resonemang.
Okej, jo klart, men jag har aldrig ätit frukost i hela mitt liv. kanske 4-5 ggr sista 8 åren. förutom på helger då, då kanske man käkar. annars (innan det här tänket) har jag käkat skollunchen, nån macka när jag kommit hem, småkäkat lite,småkäkat lite mer, middag, småkäkat, mackor o skit seent på kvällar osv. jag känner nu att jag kommer klara det här med att bara äta två ggr om dagen, har gjort det ca en vecka nu och märker inga som helst problem med det, fan sover tillochmed bättre och det blev jag jävligt förvånad över, trodde jag skulle ligga vaken hela nätterna. det här med löpning då? förbränner man något om man kör ca 5 km? 30min? eller måste man upp i 45-50 min?
Vi är alla misstänkta
RBT: allt handlar ju om hur snabbt du vill gå ner. Tränar du mindre får du träna oftare och vice versa. Men kom ihåg att det du förbränner adderas till ditt tidigare underskott. Om du har ett underskott på 500 innan träning, och sen tränar i en timme och bränner 400 kommer du ha ett underskott på 900 den dagen. Det är extremt viktigt att hålla ett öga på kosten så du inte äter upp ditt underskott. Det är upp till dig om du vill äta upp det, eller köra på ett högre underskott och gå ner fortare.
Frukost är viktigaste du måste äta för att få igång kroppen. Tips lite yogurt med havegryn. 2 dl yogurt och 1 dl havregryn. Sen tips på bra mat ifall du ska deffa är att äta kycklingfilé med bulgur/ris. Kycklingen är bra för det är lätt matsmältning för kroppen och innehåller mycket proteiner. Och brokoli till som innehåller andra bra saker. Dock jävligt dumt att hoppa över frukosten ifall du ska gå ner i vikt..
Dra åt helvete
Tack för alla svar!
CSG_HUNKEN Dock jävligt dumt att hoppa över frukosten ifall du ska gå ner i vikt.. varför?
handlar det inte om att förbränna med kcal än vad man trycker i sig? :S
PiZ
Vi är alla misstänkta
RBT, äter du inte på morgonen så har du ju ingenting att bränna ifrån.... annars börjar kroppen ta proteiner och syror från dina muskler istället... dessutom försök käka lite bananer också vid 13:00 och 16:00
Dra åt helvete
Hah, jag måste vara heeelt ute o cykla tror jag, fått för mig att: käkar du innan du tränar så förbränner du det du precis käkat? right? käkar du INTE innnan du tränar så förbränner du fett right? om alt två är rätt så måste det ju vara bäst att INTE äta inna (om man ska ner i vikt)? som sagt är säkert helt ute o cyklar.... tack för svar!
Vi är alla misstänkta
RBT: du har ett halvt rätt men om du inte äter innan du ska träna hur ska du då orka träna? Du orkar mer om du tankat bilen innan du ska ut och köra den, eller hur? Huruvida du kommer förbränna har lika mkt att göra med ditt totala engergiintag över hela dagen, som om du ätit innan eller inte.
Jag personligen klarar av löpningen idag, trots mitt matintag, vadå förbränner man mer (fett) om man äter mer alltså? :S
Vi är alla misstänkta
RBT: bland inte ihop att äta mer med att ha ett större kcalintag. Du har fortfarande samma kcalintag med fördelar det över fler små måltider.
Sorry, jag menade såklart samma kcal men mer uppdelat. så man förbränner mer (fett) om man äter oftare? :)
Vi är alla misstänkta
Nej men för att du ska orka hela dagen är det bättre att fördela maten över hela dagen.
Dock känner ju jag att om jag nu ska käka frukost,lunch,något mellanmål, middag o nått mer, så kommer det bli way to much kcal, för lunchen och middagen kommer vara lika stora som om jag bara käka dom två. så står fortfarande fast vid att två mål är bättre. haha :P
Vi är alla misstänkta
rbt: nej det blir det inte. Du har utrymme att äta 2500 kcal, vet du hur mkt det är? 25 ägg .
Nej men för att du ska orka hela dagen är det bättre att fördela maten över hela dagen. Sorry om jag verkar JÄVLIGT JOBBIG. men just det om att orka hela dagen, det gör jag ändå tror jag. piz
Vi är alla misstänkta
Och jag tror dig men tror också att du kanske skulle ha ännu mer energi om du åt oftare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Din fråga om varför man äter många små mål om dagen är för att du ska hålla en jämn blodsockernivå vilket gör att du kommer hålla dig pigg o vaken under dagen. Jag själv har rätt svårt för att äta många gånger om dagen o tycker det är rätt jobbigt men dem gångerna jag tävlar o måste ner i vikt så är det här nåt jag måste göra för att klara av min viktklass.
sen frukosten är för att under natten går magen på hunger inställning & du förlorar även vätska under natten så frukosten blir som en återställare ungefär.
en typisk lunch/middag för min del när jag går ner i vikt.
ris(ca 100g) tonfisk(130g) & grönsaker (250g)
brukar byta ut tonfisken mot kyckling för att inte tröttna allt för snabbt men händer även att jag lyxar till det med ett ägg & lite nötter.
You're misusing the word 'ho'. It's an interjection used to call attention to a destination, not an object, as in 'land ho' or 'westward ho'.
Din fråga om varför man äter många små mål om dagen är för att du ska hålla en jämn blodsockernivå vilket gör att du kommer hålla dig pigg o vaken under dagen. Jag själv har rätt svårt för att äta många gånger om dagen o tycker det är rätt jobbigt men dem gångerna jag tävlar o måste ner i vikt så är det här nåt jag måste göra för att klara av min viktklass. sen frukosten är för att under natten går magen på hunger inställning & du förlorar även vätska under natten så frukosten blir som en återställare ungefär. en typisk lunch/middag för min del när jag går ner i vikt. ris(ca 100g) tonfisk(130g) & grönsaker (250g) brukar byta ut tonfisken mot kyckling för att inte tröttna allt för snabbt men händer även att jag lyxar till det med ett ägg & lite nötter. 1+, brukade köra samma. 130g tonfisk eller 200gram kycklingfile.
Dock ibland när man käkade tonfisken så blev man så jävla gravtäcklad. Och var som tugga tuggummi.
Vilka klasser kör du? Fitness eller body?
Dra åt helvete
vafan går du på för skola igentligen?!?!?! lax o värsta lyxmaten varje dag? shit :D
käkar du innan du tränar så förbränner du det du precis käkat? right? käkar du INTE innnan du tränar så förbränner du fett right? Nej, så enkelt är det inte tyvärr. Finns en viss sån effekt att om du kör lågintensiv konditionsträning på fastande mage så förbränner du något högre andel fett, men det är så marginellt att det inte öht är värt att jobba för.
Anledningen till att du ska sprida ut ditt kaloriintag över dagen är som redan konstaterat främst för att du ska må bättre, men också för att det ökar förbränningen. Som du säger, det som spelar roll är energi in/energi ut, men du kan påverka hur mkt energi som går ut.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Vad gäller fördelningen av matintaget, tryck på med grönsaker som bara den! Av de mest energifattiga gröna grönsakerna (t ex haricot verts, spenat osv) kan du trycka 15kg/dag och ändå tappa vikt. Ingen rekommendation, men visar på hur man kan bli mätt genom att ha hög andel sånt i kosten :)
överdrivet god skol lunch låter de som
Det är för dig våra hjärtan slår, alltid oavsett i alla år!
Y0, har funderat lite efter alla svar jag fått här, och har gett med mig lite grann, slänger in ett mål till, kanske fortfarande är för lite, men tror det blir bra ändå. Lunch vid 11;00, Något lätt runt 16;00/17;00 middag vid 19;00/20;00 låter det där bättre? träning kör jag: ett löppass mellan 11;00-16;00/17;00 och ett andra innan middagen vid 19;/00/20;00, MEN, vad tror ni, jag kör bara band, går fort en km, springer 4, loosar ca 3-400kcal (enligt maskinen) x2 eftersom att jag kör ett extra pass senare på kvällen, kan det räcka? och ni som nämnt den goda lunchen, jovars det blir ju så där när man går restauranglinje, ingen fabrikmat här inte ;) Och tack för alla svar. Några tips på mat man kan käka? lunchen blir ju det som serveras i skolan, det där lilla målet blir typ gröt/äggnågot annat soft. middagen? tips på det? PiZ
Vi är alla misstänkta
RBT: när jag går på diet undviker jag mjölmat i största möjliga mån. Det gäller även pasta och ris. Endast mörkt bröd, inga halvfabrikat. Bra grejer enligt mig är Keso Tonfisk Avokado Makrill Tomat Morötter Potatis ( kokt kall har den lågt GI och är rätt kalorisnål i jämförelse med ris och pasta) Kyckling Ruccola Hallon Egengjord musli med tonvikt på kli, havregryn, solrosfrön, psylliumfrön, nötter. Juice ( bara för att faktiskt dricka ngt annat än vatten) Osötad nyponsoppa
Glömde ägg. Jag lever på ägg. Kan äta fem om dagen.
medoria F29 Tack för svar och bra tips på käk. men vad tror du om skollunchen då? där kan jag ju inte riktigt bestämma vad den ska innehålla. försöka skippa pasta och slänga på sallad, tomat gurka osv? eller ska jag käka som vanligt där och sen tänka på maten jag äter hemma istället? läst lite varstans att många tipsar om att ta med sig eget käk, men har ju inte råd med för många mål om dagen :P Piz
Vi är alla misstänkta
rbt: jag tror inte för din del att det är hela världen om du äter pasta eller ris, jag har undvikit det för att jag behöver gå ner mer och hellre äter mer av ngt kcalsnålt, än ngt som är mer kcalrikt, om du förstår hur jag resonerar. Äter du potatis får du äta nästan tre gånger så mkt som samma kcalmängd pasta, om det är kokt potatis vi snackar om. Jag tycker du ska äta det som tilltalar dig och försöka tänka mer på de andra måltiderna, det är att göra det så enkelt som möjligt för dig, men undvika feta såser, dressingar och försöka äta mkt grönsaker som morötter, tomat, majs etc, och undvika bröd.
Än en gång tack för svaren jag får :) Så jag borde kunna käka det som serveras i skolan? simpelt, skönt att inte tänka för mycket på det isåfall, kommer dock som du säger tänka på feta såser, mer grönt. så kan man ju be om lite mindre potatis/pasta whatever och slänge på mer grönt. Men om jag räknar med att skollunchen innehåller 1000kcal, så har jag ca en tusing till att spendera under dagen right? (om nu det där programmet jag försökte mig på fungerar) något lätt mellan passen, typ gröt eller något och sen en middag efter pass två? något av dina tips kanske. tre måltider om dagem två pass om dagen, borde fan fungera!
Vi är alla misstänkta
Det finns en idé med att försöka äta som man gör normalt, bara äta mindre, smalare och mer varationsrikt. Det här är förändringar som inte bara ska funka en eller två månader utan förhoppningsvis räcka livet ut, kom ihåg det! Jag tycker två pass om dagen sett ur det perspektivet är rätt mycket men om du känner att du kommer orka det, så kör i vind. Kom bara ihåg att ju mer du tränar, ju hungrigare kommer du förmodlingen bli. Visst, du kanske kommer gå ner fort, och jag förstår att du vill gå ner så fort som möjligt, men du riskerar också äta upp ditt underskott också utan att du tänker på det.
Efter din skollunch har du alltså ytterligare 1500 kcal att fördela över dagen. Ett förslag Mellanmål 100-300 Middag 500-900 Kvällsfika 100-300
Moderator
2011-02-20 01:25
Potatis ( kokt kall har den lågt GI och är rätt kalorisnål i jämförelse Om jag får gå lite off topic så måste jag fråga hur man kokar potatis kall? Eller menar du något annat? Eller skrev du bara fel? Tänkte om det finns något coolt sätt att koka potatis som jag inte vet om.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Kapten Krok: Sorry jag var stressad. Kokt kall potatis har lägre GIvärde än varm kokt potatis.
Moderator
2011-02-20 01:52
Kokt potatis som har fått svalna alltså? Tack för att du redde ut det åt mig! :)
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Kaptenen: ja vilket som, rumstemp eller kylskåpskall är bättre.
Sen bör man iofs tänka på att det inte bara är energi per vikt som är relevant, utan snarare energi per mättnad. Dvs om ett livsmedel innehåller en massa vatten som gör det energifattigt hjälper det dig inte nödvändigtvis (eftersom du då måste äta sjukt mkt mer för att bli mätt). Att låta potatis kallna är ett jättebra knep av olika anledningar (varav GI är en), men uteslut inte pasta heller. Fullkornspasta (överkoka inte) är bra käk som mättar länge, men ta inga jätteportioner.
Y0Y0, har suttit och tänkt lite och bestämt mig för att, käka i stort sett som vanligt, lunch vid 11, något lätt när jag kommer hem, och sen middag efter 7/8, har också bestämt mig för att köra styrketräning 4/5/6 dagar i veckan och kondition endast 3 dgr i veckan, (och inte vräka i mig käk för att bli stor o stark) utan kör på samma, borde väl tappa ett gäng kg då? :) PiisZ
Vi är alla misstänkta
du kommer tappa men inte lika fort men du kommer bli smalare. muskler väger mer men tar mindre plats så även om du kanske inte går ner på vågen blir du ändå smalare. kanske inte behöver ta i så du spricker med 6 gånger i veckan, hitta en nivå du kan hålla även efter att du gått ner och inte bara fram till dess.