I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[DN] Rökförbud Ute

Övrigt - Blandat

2010-12-08 07:21
JonkaGOO P22 Du låter smart!! Precis som med droger så skulle allt nikotin försvinna om det bara förbjöds! Abstinensen du nämnde skulle nog också ge sig av i samma veva!

Enda som hade hänt om tobak förbjöds är att du hade fått betala jättemycket pengar när du ska jaga dina nikokickar.

2010-12-08 11:23
Nej, om det förbjöd skulle det säkert bli billigare istället.

Samma med alkohol, därför undrar jag varför vi inte bara kan förbjuda det på en gång istället?!
Så får man enklare att köpa skattefritt i framtiden istället.
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-12-08 12:49
Nej, om det förbjöd skulle det säkert bli billigare istället.

Billigare om man stryper tillgången? Med säkerhet dessutom! Du får gärna utveckla.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-12-08 12:54
candide

Det blir som sagt skattefritt.

Aldrig köpt smuggelbärs/sprit eller cigg?
prinsen i hundkostym.

2010-12-08 13:16
Nej, det har jag faktiskt inte. Att det blir skattefritt är inte detsamma som att det blir billigare. Enligt en studie från 2008 utgjorde smuggelcigaretter ungefär 6% av den totala marknaden.

Du tror inte att en utbudschock, att 94% av marknaden försvinner, leder till en viss prisökning?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-12-08 13:29
Nej, det har jag faktiskt inte.

Nej.. Så varför försöker du ens argumentera isf?

Alla vet att både cigg och alkohol är ungefär.. Hmmm ca 100ggr(?) billigare i princip överallt söder om malmö, så ingen kommer betala langaren som tar ut sjuka överpriser när grann distributören/brännaren tar ut mycket mindre.

Inledningsvis kommer det säkert bli mycket dyrare, tills införseln kommit igång igen ett halvår eller något år senare.

prinsen i hundkostym.

2010-12-08 13:51
Oj, jag måste vara den enda som missat att ciggaretter kostar 50 öre paketet (en hundradel av priset här) söder om Malmö. Tack för att du, som är så klipsk, upplyser mig om det. 2 kronor för en flaska sprit låter inte heller helt illa.

Inledningsvis kommer det säkert bli mycket dyrare, tills införseln kommit igång igen ett halvår eller något år senare.

Smuggligen skulle ju behöva öka helt vansinnigt för att utbudet skulle komma upp i samma nivå som nu. Att en stor del av konkurrensen försvinner samt att folk har en betalningsvilja som faktiskt representeras av dagens marknadspris gör att åtminstone jag tvivlar på att priset skulle sjunka om man förbjöd alkohol och tobak.

2010-12-08 14:01
Oj, jag måste vara den enda som missat att ciggaretter kostar 50 öre

Jag var förvisso ironisk, vilket jag trodde att varje medelinteligent människa skulle förstå.
Däremot så finns det ju baltländer o såna där det inte kostar mycket mer.
Samma med alkoholen, fast lite dyrare kanske.

Att en stor del av konkurrensen försvinner

Försvinner konkurrensen när monopolet försvinner?

folk har en betalningsvilja som faktiskt representeras av dagens marknadspris

Skitsnack, varför tror du att alla billigaste sorter säljer överlägset bäst?

jag tvivlar på att priset skulle sjunka om man förbjöd alkohol och tobak.

Ja.. Det är ju självklart väldigt svårt att sia i, och egentligen rätt onödigt då det inte direkt kommer förbjudas imorgon.
Men jag tror iaf att eftersom alla vet ungefär vad saker kostar vartifrån langarna kommer hämta det, eller vad det kostar att bränna hemma så kommer väldigt få vara sugna på några fantasisummor liknande dagens.
Om nu folk börjar sälja för dubbla priset så kommer jag personligen göra miljoner på att fara o hämta och ta billigare än alla andra.
prinsen i hundkostym.

2010-12-08 14:48
Försvinner konkurrensen när monopolet försvinner?

Ja, den svarta spritmarknadens konkurrent är väl monopolet?

Skitsnack, varför tror du att alla billigaste sorter säljer överlägset bäst?

Gör de verkligen det? Källa isf. Att det finns en betalningsvilja för cigaretter till ett pris om 50 kronor kan du ju inte motstrida. Om du inte vill mena att det inte säljs några cigaretter alls i handeln förstås. Folk är säkerligen villiga att betala ännu mer. Alkohol, tobak och bensin är några exempel på varor där vi tycks vara väldigt okänsliga för prisförändringar. Alltså perfekta varor att beskatta tungt, vilket vi gör.

Men jag tror iaf att eftersom alla vet ungefär vad saker kostar vartifrån langarna kommer hämta det, eller vad det kostar att bränna hemma så kommer väldigt få vara sugna på några fantasisummor liknande dagens.

Det beror väl helt på straffet att smuggla och bränna hemma. Att odla cannabis är ju väldigt billigt, men fortfarande betalar folk uppemot 100 kronor per gram.

2010-12-08 16:43
Ja, den svarta spritmarknadens konkurrent är väl monopolet?

Vi har ju ett monopol, men det är klart att den olagliga handeln minskas eftersom man kan gå o köpa lagligt i någon butik bara.

Gör de verkligen det? Källa isf.

Googla SB's försäljningssiffror bara, jag minns en artikel i tidningen från mitt län iaf att sorter som KUNG, Norrlands Guld, Sofiero mfl. sålde överlägset mycket mer än mer exlusiva sorter som går på typ 17kr/33cl eller mer.

cigaretter till ett pris om 50 kronor kan du ju inte motstrida.

Folk är ju beroende och dessutom gillar att röka, då är det klart att folk betalar, folk kommer betala även när det kostar 100kr/pkt.. Och?
Folk betalar 100tals kr/gram för Kokain, perfekt att göra lagligt och beskatta det hårt då också alltså.
Men när skatten försvinner och ända sättet att få cigg på är genom smuggel, då vet folk att vartifrån smugglarna köper det nämligen t.ex i rumänien kostar ett paket bara ett par kronor, att då ta över 50kr för det i Sverige skulle inte folk göra då grannen säkert säljer för mycket rimligare 35kr t.ex.
Många kommer däremot sluta röka helt säkert till följd av förbjud.. Så go ahead bara direkt istället för att hålla på fjanta med förbud här och där men inte där,"för där förbjuder vi senare när förra förbjudet sjunkit in, sen lägger vi på snuskig mängd skatt också så att idiotiska rökare som inte fattar något blir ännu fattigare osv osv"

Bensin är f.ö också en sak som vi måste köpa oavsett.. ungefär som bindor, tamponger och blöjjor.. Mm perfekt att sätta högt pris på sånt alla/dem flesta måste ha.. Därför det är så dyrt att bo också iofs. Jävla skönt tänk det dära.

hsh så kan det förstås bli problem med alkoholen då tullarna som vanligt kommer vara på hugget efter olovliga varor.
Men hellre ett förbud med en gång än att med denna snigelfart försöka forma någon form av renlevnads människa där iogt-nto försöker forma den perfekta medborgaren.

ang. Cannabis så är det inte riktigt samma sak, vi har inte någon CB-kultur i Sverige därav priset, kolla länder med CB-kultur ungefär lika utbredd som Sveriges Alk-kultur så ser du att priset där är summor som jag torkar mig i stjärten med.

Förbannade nykterist >:( när jag tar över Sverige kommer ni alla hamna i läger.
Där kan ni få leva ut eran dröm utan nikotin, alkohol och cannabis, bara arbeta hela dagarna och sluta störa oss andra.

prinsen i hundkostym.

2010-12-08 21:06
Candide
Men som det är nu får man inte röka var som helst precis som man inte får smälla upp en fabrik som spyr avgaser var som helst.

Jag är själv rökare men uppskattar verkligen inte alltid lukten av rök, kan också tycka att det inte är schysst när jag äter varje gång etc etc.
Men dom gånger jag tycker det är jobbigt flyttar jag mig i den mån jag kan, röker själv inte i busskurer och så om dom inte är tomma alternativt om det inte sitter en som röker i den redan.
Bara för att man röker måste man ju inte kämpa för att göra det jobbigt för ickerökare.

Sen skulle jag röka på allmän plats oavsett vilka förbud som fanns, vilket många andra skulle göra också.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.