Producent
2010-11-26 20:00
[DN] Rökförbud Ute
Das Artikel! Ja, vad tycker ni whoaiter om det här? Är det bara trams eller låter det som något som kan ha samma effekt som det förra rökförbudet hade?
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Vet inte, lite drygt om dom ska införa det på utserveringar eftersom det är alltid chill å ta sig en cigg till alkoholen :( är inte rökare annars men snusar.
Allt är sant på internet.
Röker inte sj, men det här känns bara som trams.
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Producent
2010-11-26 21:08
tycker det är bra. jävligt bra.
Förbjud förbud förframöfer
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Å ena sidan tycker jag att staten lägger sig i för mycket. Folk bör ha rätt att göra vad de vill med sina kroppar och betalar ju faktiskt för den framtida vården i och med en väldigt hög tobaksskatt. Jag kan helt köpa rökförbud inomhus då icke-rökare utsätts för passiv rökning (vilket f ö orsakar en procent av alla dödsfall i världen enligt en studie som presenterades idag/här om dagen). Men utomhus? Den passiva rökningen är inte lika påtaglig för det mesta. Det går att flytta sig från rökaren och de flesta rökare har vett nog att ställa sig lite avskilt. Visst skulle det vara extremt skönt att slippa få rök i ansiktet när man väntar på tåget men jag tycker ändå det vore ett angrepp på den personliga integriteten. Uteserveringar kan vara okej då man ändå betalar för att sitta där och oftast inte kan gå iväg. Frågan är väl egentligen hur mycket rökning ska demoniseras. Det är den överlägset största orsaken till cancer och till död över huvud taget. Världen skulle mycket bättre utan tobak. Men var har vi det fria valet? Att många började när de var unga och dumma är ingen direkt ursäkt. Alla kan sluta. Det är inte alltid lätt men det går. Jag är kluven. Det här är en gång då inskränkningar i personlig integritet faktiskt skulle gynna mig.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Jag är för rökförbud på uteserveringar och allmänna samlingsplatser så som busshållplats, tågstation, krogentre etc.
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Ja jättebra ide, då kan nästa steg vi tar vara hetsjakten på fetma. Vi börjar med att passera en lag som säger att dörrarna till mataffärer får endast vara 85 cm breda. Kommer du inte in utan att gå vanligt, utan måste vrida på dig eller liknande för att komma in. Då har vi en två meters wannabe polis som nekar dig att komma in i affären. Detta är ju en fantastisk ide för att ta itu med folkhälsoproblemet som går under namnet fetma. Detta sänder ut ett klart meddelande om att banta och ta itu med din fett problem, eller bli utstött av samhället. Your choice. Och om man köper ut mat till en tjockis, så borde dagsböter inte vara långt borta. Och tänk inte ens tanken på att åka och stor handla smuggel mat på Lidl i Tyskland för då tar tullen och stoppar dig. Ja lite full är jag men who cares, lika bra folk passar på och supa så mycket det bara går. Dom tar väl snart bort det med. Fan va skönt och inte bo i Sverige längre.
Trams, hälsohysteri och överförmyndarfasoner är vad det handlar om. Riktig djävla svensson-attityd och man vet minsann vad som är bäst för andra. Om man går runt och lider av rökandet som ickerökare numera är man nog mest en grinig fan och behöver mer någon form av terapi för att sluta irritera sig på en rökpust som kommer ens väg på en tågperrong eller uteservering lite då och då. Hälsovådligheten är helt försumbar om man inte tillbringar större delen av sin tid inomhus i rökiga miljöer, och ska man skylla på obehaget och doften när man lagstiftar får man ju införa svettluktsförbud och parfymförbud på samma gång. Men då är vi ju för fan inne på elallergitantsattityder, och ska vi låta sådana styra i samhället är det ju bara att säga godnatt och skjuta sig själv på en gång.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Trams. Samtidigt finns det saker jag själv vill förbjuda i det offentliga rummet, t. ex. fetton och alkisar. Riktigt gravt utvecklingsstörda tycker jag heller inte att man behöver dra med på en del matställen. Jag är full och sur på allt och alla.
Intressepenisen hårdnar!
Ja jättebra ide, då kan nästa steg vi tar vara hetsjakten på fetma. Det finns inga paraleller att dra här. Rökförbud är ju mycket till för oss som valt att inte röka. Jag ska väl inte behöva rätta mig efter att någon annan tvunget måste röka i tid och otid? Att andra människor är feta skadar inte mig.
Riktig djävla svensson-attityd och man vet minsann vad som är bäst för andra. I det här fallet vet vi faktiskt vad som är bäst. Forskning på rökningens skadeverkningar saknas inte direkt. Dessutom uppskattades dödssiffran från passiv rökning alldeles nyligen till 600.000 årligen av WHO. Problemet vi har är att vi vet vad som är bäst för oss icke-rökare (och rökare) men rökare verkar ofta skita blankt i att de skadar andra. Visst låter det rimligt att hälorisken minskar utomhus, men den är inte 0, så det finns utrymme att minimera.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Finns väl både för och nackdelar med det hela. Vet ärligt inte vad jag själv skulle vilja. Är ingen rökare direkt, men tycker att lukten är god så jag har ingenting emot någon som röker bredvid mig.
Wurrup?
Rökning bidrar till global uppvärmning, det om något är anledning och sluta röka.
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Toastare
2010-11-27 10:27
Det är ju redan rökförbud på busshållplatserna, eller inne i dem. Och som de flesta skrivit, annars ställer ju sig de flesta på avstånd. Visst kan det vara störigt om man käkar ute och ett helt sällskap börjar bolma loss på uteserveringen. Men så farligt är det inte. Förbud utomhus är att ta det ett steg för långt.. det är som att säga att man bara skulle få köpa X antal glas vin/öl när man är på lokal.
Jag skyller allt på Emma!
I Kanada så är det rökförbud på alla "public places". Regeln var också att om ett tak inte tillhör dig så kan du inte röka under det. Typ att stå vid köpcentrets entré och röka kunde man få böter för. Man måste även stå 10 feet ifrån busshållsplatser och röka.
At the gates of Eternity...
Jag ser inget fel med att förbjuda rökning på uteserveringar, busshållplatser, lekplatser etc. Jag skulle inte klaga på om det skulle bli förbjudet att röka på alla offentliga samlingsplatser. Fan, dom kan gärna förbjuda folk att röka i sina bilar när dom liks håller på för bilbesiktarnas skull. Ta det som ett krav i besiktningen, bilen får inte lukta askkopp. Jag tycker att det är ett bra incitament för folk att sluta röka. Den gamla hederliga piskan. Morötter är för hästar.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
I det här fallet vet vi faktiskt vad som är bäst. Forskning på rökningens skadeverkningar saknas inte direkt. Dessutom uppskattades dödssiffran från passiv rökning alldeles nyligen till 600.000 årligen av WHO. Dock gör undersökningen ingen skillnad på olika grader av passiv rökning. Det är en grej om jag står på busshållplatsen och får lite äcklig rök i ansiktet, en annan om jag bor i en etta med två föräldrar som ständigt röker och aldrig vädrar. Finns det någon undersökning som är bättre att tillämpa i den här situationen?
Om någon dessutom kunde länka undersökningen vore det trevligt :) (alltså inte nån nyhetssida som skriver lite om den, utan den faktiska undersökningen)
Producent
2010-11-27 14:21
sabotage P25 det är väl en jäääääävla skillnad på fetma och folk som röker. hur många tar skada av att andra är feta?
Det är en intressant fråga. För några dagar sen rapporterade man om att rökningen ökar (
länk ) bland yngre. Jag känner att min bild av dagens ungdom måste vara skev, då jag inte märkt av detta. Kanske är det ett steg i rätt led.
BC99: Hur efterlevs det då? Jag menar, säger folk till varann om någon röker på fel plats, eller är det en regel som finns, men inte upprätthålls?
Jag stör mig mycket på rökning och är glad för förbud. Normalt sett är ju förbud för det mesta av ondo, men rökare är inte direkt världsmästare i hänsyn. Rökares åsikter om hur icke-rökare är för känsliga och liknande är helt irrelevanta i diskussionen givetsvis.
Personligen kan jag inte dra mig till minnes att jag i mitt liv "råkat ut" för någon annans cigarettrök mer än ett väldigt fåtal gånger, detta trots att jag är rätt glad i att festa + att jag har en mor som rökt under hela min uppväxt. Hur fasen bär sig folk åt egentligen för att hamna bland all denna rök som nu plötsligt måste förbjudas?
Intressepenisen hårdnar!
Hur fasen bär sig folk åt egentligen för att hamna bland all denna rök som nu plötsligt måste förbjudas? Du kanske inte störs av det helt enkelt. Jag störs om någon som luktar rök bredvid mig på tåget. Jag störs ännu mer om någon röker i närheten av mig.
Om någon dessutom kunde länka undersökningen vore det trevligt :) (alltså inte nån nyhetssida som skriver lite om den, utan den faktiska undersökningen) http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)61388-8/fulltext Rökning på balkonger vill jag gärna se ett förbud mot.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
En lokal restaurang med uteservering har rökförbud på uteserveringen fram till 22.00 för alla som äter skull. Jag tycker det är bra, har varit där i syfte att äta innan kl 22 men även sitta och dricka nån bärs (röker oftast på fest) och tycker ändå att det är nice.
Producent
2010-11-27 19:14
Jag är inte så mycket för förbud i allmänhet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness Word. Först och främst tycker jag inte att passiv rökning är så mycket att grina över, finns väl för fan värre saker att ta tag i. Som till exempel att övertyga folk att inte röka från början. Jag är själv rökare, och tänker inte starta en diskussion om varför jag började. Jag var väl en tuffing, antar jag. Kan bara berätta att iallafall jag aldrig röker på busshållplatser och folkfyllda ställen utan att gå en bit bort för att inte störa. Och är det så att någon stör sig på mig får dom väl för fan ta sig i kragen och be mig avlägsna mig ytterligare. Röker aldrig nära de jag anser vara gamla eller barn. To be continued, måste tagga. Ställ gärna frågor.
Hej
Producent
2010-11-27 19:33
Håller med Hypnoz. Det är tufft att röka.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Kan man inte använda samma argument för att förbjuda alkohol pa allmänn plats da. Själva drycken i sig skadar visserligen inte nagon annan än personen som dricker men effekten av den skapar nog mer oreda i flera bemärkelser, däribland andras hälsa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kan man inte använda samma argument för att förbjuda alkohol pa allmänn plats da Det är upp till varje kommun i Sverige att bestämma om man får dricka på offentliga platser. Alkohol i måttlig mängd skadar dock ingen annan. Dricker man så mycket att man faktiskt skadar andra kan man omhändertas av polis. Jag är helt med på att rökare borde omhändertas av polis.
Dricker man så mycket att man faktiskt skadar andra kan man omhändertas av polis. Fast det där är ju väldigt luddigt, polisen omhändertar folk som antingen är sa fulla sa de knappt kan röra sig eller folk som redan ställt till med problem, alltsa efter att skadan redan är skedd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så är det väl iofs med alla lagar. Har man inte brutit mot en lag kan man inte omhändertas.
Priyan: Vid köpcentrumen så efterlevdes det inte särskilt mycket. Folk stod ganska nära entrén och agerade ögontjänare om en vakt råkade passera. Vid busshållsplatserna så var det ingen som verkade våga sig på det. Snuten tvekade dock inte att dela ut böter om de såg ett tillfälle.
Just det, även förbjudet att röka i den egen bil om du har en person som är under 19 år gammal, i bilen. 19 är åldern för att få köpa alkhol och tobak i Kanada.
Om någon dessutom kunde länka undersökningen vore det trevligt :) (alltså inte nån nyhetssida som skriver lite om den, utan den faktiska undersökningen) Kan även kolla
här . Forskarna som ligger bakom som kortfattat förklarar studien.
Hypnoz Kan bara berätta att iallafall jag aldrig röker på busshållplatser och folkfyllda ställen utan att gå en bit bort för att inte störa. - Då är du inte en del av problemet och skulle förmodligen inte beröras nämnvärt av ett eventuellt förbud. Förslaget handlar ju om rökfria zoner. Jag gillar exemplet ovan med den lokala krogen som har rökförbud ute fram till 22:00 av hänsyn till matgäster. Mer sådant kombinerat med den kanadensiska lagen om att man inte får röka under någon annans tak och hemtjänsten i Vaggeryd som kräver att man ska vädra en kvart innan personalen kommer så skulle det inte vara några problem.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
I det här fallet vet vi faktiskt vad som är bäst. Nej candide, vi vet inte vad som är bäst, vi vet vad som är mest hälsosamt. Det finns en betydande skillnad. Du hänvisar vidare till en artikel som visar på att 600 000 för tidiga dödsfall årligen är
relaterade till passiv rökning. Ett skolboksexempel på hur man missbrukar statistik, då det rent spontant låter som en väldigt hög siffra, men i själva verket är en extremt låg siffra om man ser till hur många dödsfall som sker i världen per år.
Det har dessutom inte så mycket att göra med en debatt om rökning i Sverige, eftersom det, om man gräver lite i det, visar sig att en försumbar siffra av de dödsfallen har att göra med passiv rökning i utvecklade länder. Det handlar främst om fattigare länder där man fortfarande röker inomhus i hemmet och de flesta andra lokaler. Folk verkar glömma att det fortfarande en bit in på 2000-talet var tillåtet att röka inomhus på arbetsplatsen i många europeiska länder...
Ergo; Passiv rökning är en av de mindre hälsoriskerna du utsätter dig för även om du växer upp i ett hem där det röks inomhus, och rökförbuden har för länge sen passerat gränsen för när det handlar om hänsyn för icke-rökares hälsa. Och det är, förutom djävligt irriterande för oss som gillar att avnjuta en cigarett inomhus i en privatägd utskänkningslokal som ingen tvingar er att gå till, en rätt obehaglig samhällstendens.
"jag har fin hår. som en waterfall."
men i själva verket är en extremt låg siffra om man ser till hur många dödsfall som sker i världen per år. 1 procent av världens dödsfall faller inte under min definition av "extremt lågt". Men vi har väl alla olika uppfattning antar jag.
Att siffran är betydligt mindre i Sverige köper jag dock.
Och det är, förutom djävligt irriterande för oss som gillar att avnjuta en cigarett inomhus i en privatägd utskänkningslokal som ingen tvingar er att gå till, en rätt obehaglig samhällstendens. Den främsta anledningen till rökförbud på krogen är inte att vi icke-rökare ska ha rätt att inte utsättas för rök utan snarare att alla ska ha rätt till en rökfri arbetsplats. Jag håller med om att jag inte tvingas gå till krogen, jag tvingas däremot att gå till tågperongen där rökare tar sig rätten att stå och bolma.
Det är ju alltid en balansgång vad gäller hur mkt man får störa andra med sitt beteende, och jag är inte säker på vad jag tycker här. Men jämförelserna med fetma, alkohol osv är ju bara för dumma - det är inget som i sig skadar andra. "Det finns värre saker att ta tag i" är ju också sjukt lol. Såna här trådar blir verkligen VM i dåliga argument.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
När det gäller något som egentligen är så enkelt att undvika som passiv rökning så är ett enda dödsfall ett för mycket. Jag tyckte att 600 000 personer årligen i världen inte lät så mycket i förhållande till, ptja, allt annat. Men 1% däremot är en hel del. Det verkar (enligt WHO 2004) vara mer än bl a våldsrelaterade dödsfall, Alzheimers, krig och olika former av cancer. Dock lär siffrorna variera kraftigt om man bryter ner dem i olika världsdelar beroende på inkomst, livslängd och andra faktorer. I länder där den förväntade livslängden knappt är över 40 (som t ex Afghanistan) är det möjligt att krig är en större dödsorsak. Det visar dock bara att passiv rökning förmodligen är en ännu större bov i dramat under fredliga förhållanden och i en värld där alla kunnat bli över 70 år.
Refused P30
Men jämförelserna med fetma, alkohol osv är ju bara för dumma - det är inget som i sig skadar andra. Vilket jag ganska tydligt ocksa papekade. Jag är inte för förbud av nagot av de men vi kan nog leta upp ett betydande antal dödsfall per ar som är en direkt konsekvens av alkoholens existens i samhället.
Vill man undvika ohälsosamma inslag till den grad att vi ska förbjuda rökning utomhus sa faller det ganska naturligt för mig att man ocksa borde ha en liknande standpunkt när det gäller andra hälsoproblem i samhället som skadar fler än personen som själv konsumerar det.
Ganjaholic: Motsvarigheten till att förbjuda alkohol är naturligtvis att förbjuda tobak. Det är det ingen som har föreslagit (än iaf). Det man försöker förbjuda här är den direkta handlingen att påverka andra med tobaksröken. Motsvarigheten skulle t ex vara de våldshandlingar som kan komma ur ett alkoholmissbruk, och de är ju redan förbjudna.
Ja tycker man kan ta efter Kanada i den här frågan. sjukt bra initiativ förövrigt att förbjuda på allmäna platser. snusare har jag inget emot, visst dom ser totalt efterblivna ut med sin fläskläpp men det är deras problem. sålänge dom inte skräpar ner efter sig tycker jag det är helt ok, men det kan man inte ha som krav då får man gå in på tuggummituggarna också osv. men rökare, vad ger en rökare rätt o förgifta mina lungor med nån skit som denne har valt att förstöra sin kropp med? blir förbannad varje gång ja känner lukten av ciggrök. skrattar år rökare som säger "ska ut o ta lite frisk luft" så står dom där o röker sen, idiots
Haters gon' hate...
Själv är jag emot det här förslaget. Vad hände med frihet under ansvar? Jag tycker att man hör förbud, förbud, förbud. Snart får man ju inte göra någonting. Det är ju sällan man hör att ett förbud upphävs.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Mvh: Vilka förbud, förbud, förbud har kommit på senare tid? Jag kanske har missat det, men har inte märkt någon särskild kavalkad.
Klart som fan man ska få röka utomhus. Förbud förbud förbud..
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Man kan byta det till "förbud, censur, övervakning". Tror dock att folk i det här fallet ser förbudet som att storebror staten berättar vad som är bäst för dig när det i själva verket är storebror staten som ser efter alla runt omkring dig.
lol.. Vad fan bor man i för jävla land? Jävla överförmyndande horungar.. Alla ni som går runt och är rädda att eran enorma konsumtion utav passiv rökning skall placera er i den LILLA skaran människor som dör pga det vid 78 års ålder istället för 79 kan ju för fan flytta ut på landet och odla ekologiska grödor eller något, vill man inte bo i ett samhälle där man kan råka bli påkörd av bilar, måsta inhalera rök, höra på när grannen festar eller på annat sätt råka ut för oss frilevande individers vidriga livsstilar så kan ni ju flytta ut på landet som sagt. Företrädelsevis till något läger i norra lappland vore ju inte dumt.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Alla ni som går runt och är rädda att eran enorma konsumtion utav passiv rökning skall placera er i den LILLA skaran människor som dör pga det vid 78 års ålder istället för 79 Nu är jag inte särskilt rädd för att mitt liv förkortas p.g.a. passiv rökning. Jag vill dock se ett förbud mot rökning på alla ställen där jag kan tänkas vilja vistas. Helst skulle jag gärna se ett förbud mot att röka 15 minuter innan man stiger på en buss eller ett tåg. Rökare luktar ju arsle.
Förbjud rökning utanför det egna hemmet och mångdubbla skatten på tobak.
Nu är jag inte särskilt rädd för att mitt liv förkortas p.g.a. passiv rökning. Jag vill dock se ett förbud mot rökning på alla ställen där jag kan tänkas vilja vistas. Helst skulle jag gärna se ett förbud mot att röka 15 minuter innan man stiger på en buss eller ett tåg. Rökare luktar ju arsle. Förbjud rökning utanför det egna hemmet och mångdubbla skatten på tobak. haha.. Idiot.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Hehe... inte mycket till argument, som sagt. "Förbud, förbud, förbud" är, tro det eller ej, inget argument. Oroar det inte er själva när ni upptäcker att ni inte har den minsta backning för era åsikter?
Tobak borde förbjudas. Snusar själv och röker lite för ofta också. Det enda jag får ut av mitt nikotinberoende är abstinensen av att vara utan. Totalt meningslöst då det inte ger något rus (nikokicken får man allt mer sällan).
jag har alltid rätt.
Jag tycker inte man ska inskränka på friheten mer, rökning enbart i sitt eget hem? Fy fan vad vidrigt säger jag. Och om det inte är hälsan man är rädd för, utan för att man tycker att det luktar illa? Ska man förbjuda en sak som luktar illa? Nigga plz
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Ska man förbjuda en sak som luktar illa? Jag förstår att det inte är genomförbart, men jag hade nog röstat för. Tvångsomhänderta rökare, tanter med för mycket parfym och folk med dålig personhygien.
Jag tycker inte man ska inskränka på friheten mer, rökning enbart i sitt eget hem? Fy fan vad vidrigt säger jag. Men det blir ju lite av en frihetskonflikt. Varför är det rökares frihet vi inte ska inskränka? Jag antar att du är konsekvent och tycker samma sak om fabriker som släpper ut avgaser och avfall? Ska vi inte heller inskränka på deras frihet att utnyttja luften. Luften är ju ändå fri, eller?