I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som erfarenhet av att jobba i Norge?

Övrigt - Blandat

2010-06-14 23:31

Någon som erfarenhet av att jobba i Norge?

Nämligen så att jag tänkt åka själv till Norge nu till hösten (Augusti/Sep). Har kollat lite info på google och så, men tänkte höra om någon kan tipsa om jobb man tjänar bra pengar på? Det kan vara allt från handel till restaurang.
Fiske ska också va rätt bra betalt har jag hört, men till hösten blir det väl försent antar jag.
Har ingen tidigare utbildning utan bara några små meriter.
så har ni några förslag?
tack

muuuuuuu...

2010-06-15 14:40
Vart i Norge ska du?
Jag bor själv i Oslo och att hitta jobb är inga större problem. Lagerjobb brukar oftast vara hyffsat betalt och det finns ofta chans till en hel del övertid.
Många svenskar jobbar även inom restaurang-/serveringsbranchen och där kan du ju plocka en del dricks.

Utbildning och meriter är sällan ett krav, iallafall av det jag har erfarat under de två åren jag bott här.

K.I.S
Killaz In Suits

2010-06-15 17:10
resturangbranschen går du in på en oftast rætt risig grundløn men nær du får dricks slutar det væl som en vanlig løn, jag jobbar i mataffær och tjænar 130 kr i timman. det funkar bra før mig, du kan ju dock få mycket mer om du har flyt, men dem flesta jobben ligger væl på 125-135 kr timman enligt mina erfarenheter. men som sagt, detta ær i oslo.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-15 17:31
bygg och rivningsbranchen är där mycket pengar att hämta i ..hade sjukliga 400sek på övertid och helger
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-15 20:36
är det inte dyrt att bo i oslo?

2010-06-15 20:57
apple, jo løjligt dyrt

2010-06-29 02:33
blir det inte plus minus noll då?
Redaktionen

2010-06-29 11:40
jo för när man bor i oslo TVINGAR befolkningen en att köpa restaurangmat och gå till dom dyraste matvaruaffärerna.

det värsta är när dom tvingar unga svenskar att köpa deras hiskeligt dyra ciggaretter o sen står o skrattar åt dom när det betalas.
namaste

2010-06-29 15:44
Jag jobbar lager och tjänar 170 nok i timmen, men då är det treskift. jobbar man fast skift tror jag man får 140 ca..

2010-06-29 16:31
bara åka till svinesund å handla sig..

2010-06-29 18:53
ÅderpåleOne P21
lugna dig. menade mer om hyrorna, maten o transport va dyrare än dom andra städerna.

2010-06-30 02:51
Oslo är inte så farligt dyrt. Visst kostar det mer cash än i swe men det har man igen på lönen.
Jobbade tidigare som bartender och fick ut runt 15k efter skatt (vilket är ganska lite) plus dricks. Har du ett vettigt jobb här så tjänar du efter skatt vad de flesta i swe har före.

Alla normalbegåvade människor kan hitta ett jobb i Oslo eller övriga Norge.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2010-07-09 20:31
Uppar denna lite angående att det är dyrt i oslo.

Jag tjänar cirka 27000 Nok i månaden i norge efter skatt om jag inte jobbar övertide. I sverige hade jag kanske tjänat 13000 med lite flyt.

Nu har jag en hyra på 4800 Nok och äter mat för kanske 3000 i månaden om jag inte äter ute.

Då har jag alltså 19000 Nok kvar att leva på, lägg 570 på ett busskort med kanske

sen har jag alltså cirka 18500 kvar att röra mig på i oslo vad skulle jag haft i sverige? 5000 kanske, det är alltså långt mycket bättre än +- noll men det beror absolut på vilket jobb du har då.

2010-07-09 22:18
Klart att det lockar att blåsa pengar lite i storstaden också, MEN du kan självklart om du vill få det till att gå mycket bättre än + - noll. Den där myten är seglivad. Själv gick jag massor med + under vinterhalvåret då jag inte gjorde så mycket och såg till att handla all mat i Sverige typ. Nu under sommaren däremot tycker jag det är värt det att vara lite mer slösaktig och ha mer kul när man har chansen. Så det är helt upp till dig själv. Jag sitter i kassan på ett byggvaruhus och tjänar 130 nok/timme.
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
Moderator

2010-07-09 22:31
Choppa
Men vad jobbar du som? Och bor du ensam eller delar du hyra?

Också funderat på att dra upp till Norge, får se vad man är taggad till efter sommaren.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-07-10 00:00
Ramuz

går treskift som godsexpeditör. Bor i kollektiv vilket väl är det vanligaste bland folk som jobbar här