Lämna svenska kyrkan
Jag har länge tänkt denna tanke, och ser absolut ingen anledning till varför jag ska betala skatt till kyrkan. Dock vet jag inte hur jag gör för att lämna den. Någon som kan berätta hur de gjorde? :) (Inlägget ändrat av Louder 2010-03-21 21:28:47) (Inlägget ändrat av friktion 2010-03-23 12:51:22)
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Fast tar lång tid, jag skickade in papper förra hösten, men kommer ändå ta till 2011 typ innan min skatt ändras tror jag..lång tid var det iaf.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
tog mig några veckor.
Ja jag tror det tog 2 veckor för mig typ.
2 veckor här med
*snaark*
Toastare
2010-03-23 14:11
De gör det i november eller nått sånt varje år, så det beror på när man skickar in att man vill gå ur.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2010-03-23 14:13
Alltså utträde sker direkt, men kyrkoskatten slipper man inte..
För att befrias från kyrkoskatt måste medlem anmäla utträde senast den 30 oktober (gäller år 2005), året innan beskattningsåret. Inför kommande år är det bäst att kontrollera när anmälan senast ska vara gjord.
Ja exakt, det jag menade. Fick också ett brev 2vk senare men betalar ju fortfarande skatt åt dom.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
pengarna går ju æven till upprustning av kyrkor och kyrkogårdar m.m, vilket næstan alla vill ska vara fint, eller hur?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
för min del kan kyrkor/kyrkogårdar gärna avvecklas helt och icke-religiösa gravplatser smällas upp istället.
detta visste jag inte tidigare, kan bero på att jag är muslim men endå, tkr de e fucked up att man ska betala dem :S kostar det att tro nuförtiden, okej att man kan skänka till kyrkan å så men detta va ju sjukt!
men allvarligt talat, hur mycket pengar rør det sig om per år egentligen? jag ær inte kristen och går inte i kyrkan, men tycker man kan sponsra kyrkan eftersom det finns många många mænniskor som behøver dem
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
+ att det kan vara trevligt att kyrkogården ær fin och stædad nær man går dit, och att kyrkorna ser hela ut, och att det ær en del av vår tradition vilket vi bør ta vara på.. var inte så jævla snåla folk
Tack för detta. Såg just att jag betalt nästan 3000:- till kyrkan i år. Kommer att få göra det ett år till, men sen är det stopp. Tänker inte ge mina pengar till något hitta-på.
jagvillocksåhaenblog.com
chana_masala P21 fast varför ska jag som ateist betala för skötsel och underhåll för religiösa byggnader?
Fan vad jag hatar alla kyrkor och all religion, riv skiten på en gång!
Misery_chick. du tycker alltså att det inte är värt att betala en liten summa pengar för att se välvårdade kyrkor, kloster och andra byggnader som tillhör vårt svenska kulturarv? jag är så anti-kristen en människa kan bli men jag tycker iaf att våra kyrkor ska se fina ut
"Det behövs många sprayburkar för så mycket färg. De måste ha gjort ett riktigt nattinbrott i en butik, för så många burkar snattar de inte under jackan."
misery för allas trevnad? ungefär som att jag betalar med skattepengar till en tunnelbana i stockholm jag aldrig ens har sett.. kass parallell kanske men du förstår antar jag.
Chana_masala, eller vård för människor du aldrig kommer att träffa, underhåll av parker du aldrig kommer besöka, utställningar av konst du ger blanka fan i etc. Listan kan göras väldigt väldigt lång. dessutom, säga vad man vill om kyrkan - men den är oerhört viktig för förvånansvärt många. i vissa fall säkert viktigare än t ex. psykiatrin. kyrkan gör också mycket gott i samhället för ensamma, svaga och sjuka etc. det är främst därför jag fortfarande betalar skulle jag tro. det och att jag var för sent ute förra året när jag först fick infallet att gå ur. misery_chick, varför ska jag som republikan betala för underhåll av slotten. varför ska jag som konsthatare betala för underhåll och restaurering av konst. varför ska jag som totalt ointresserad av det förflutna betala för riksarkiv och bibliotek. varför ska jag, varför ska jag. som påpekat är våra kyrkor en viktig del av vårt kulturarv, huruvida du är ateist eller ej har väldigt liten betydelse för detta. som ett klargörande kan det va på sin plats att informera om att man dock inte kommer undan från denna del av skatten även om man går ur kyrkan - kyrkans pengar räcker nämnligen inte, så utöver kyrkoskatten tillkommer statligt stöd för just bevarandet av det kulturarv kyrkorna de facto utgör. när jag ändå är ute i klargörningssvängen kan det väl vara på sin plats att nämna att pengarna givetvis inte räcker ändå för att underhålla våra typ 4000 kyrkor. Självklart är det dock en prioritetsfråga i slutändan då någon del av vårt kulturarv kommer förfalla mer eller mindre hur vi än vrider och vänder på det, så att inte vilja betala för just kyrkor ser jag egentligen inget fel med, men just ateistargumentet saknar faktiskt relevans då kyrkan är en ytterst central del av vår historia och vår kultur vare sig man tror på gud eller ej.
cry me a river! --> thcrew
Nån skrev " kyrkan är viktig för många människor". Det är ju inte riktigt sant då de flesta av oss inte går i kyrkan. Kommer ihåg senast jag var där, det var min systerdotters dop. Tror vi va runt 30 pers varav alla utom 3 va släkt och vänner. Och till er som säger att det är ett viktigt svenskt kulturarv, då kan vi ju lika gärna börja bygga asatempel igen eller? Det är väl svenskt om nåt.
Hur vet man om man betalar skatt till de? Är det ngt som sker automatiskt eller måste man tacka ja till det först?
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
jag håller med Misery_chick helt och hållet. varför ska jag behöva betala för religösa byggnader? jag kan betala för skolan fast jag inte ska ha barn för det är en del av samhället, kan betala för vård för det är en del av samhället, kan betala för slottet tills vi avskaffar skiten, kan betala för massa saker, men jag tänker inte betala för andras tro. nu hade jag ju iofs turen att födas av en ateist och en muslim, så jag har aldrig varit med i svenska kyrkan, men ändå.
matadåren P28. "asatempel"? dom flesta blot och offer till asagudarna skedde vid heliga träd eller vattenkällor och allt eftesom sverige kristnades så byggdes det kyrkor på eller bredvid dessa offerplatser.
"Det behövs många sprayburkar för så mycket färg. De måste ha gjort ett riktigt nattinbrott i en butik, för så många burkar snattar de inte under jackan."
OsvenskTiger det ska stå på skattesedeln har jag för mig. och är du född in i svenska kyrkan så betalar du skatt dit. men kolla på din senaste deklaration. har för mig att det ska stå på den.
matadoren,
Nån skrev " kyrkan är viktig för många människor". Det är ju inte riktigt sant då de flesta av oss inte går i kyrkan. Kommer ihåg senast jag var där, det var min systerdotters dop. Tror vi va runt 30 pers varav alla utom 3 va släkt och vänner. Att de flesta inte går i kyrkan betyder inte att kyrkan inte är viktig för många människor. vet inte riktigt hur du tänkte där, om du tänkte alls. Vidare gör kyrkan somsagt mer än att bara hålla gudstjänster och dop.
Och till er som säger att det är ett viktigt svenskt kulturarv, då kan vi ju lika gärna börja bygga asatempel igen eller? Det är väl svenskt om nåt. Nej, men vi bör definitivt lägga pengar på att bevara de tempel som finns kvar. Svenska kyrkan bygger nog förövrigt väldigt få nya kyrkor (finns liksom inget större behov, då församlingarna krymper) och skulle de bygga nya kyrkor skulle de knappast ha något större värde kulturarvsmässigt. återigen missar du liksom poängen.
junkgirl,
återigen betalar du inte för andras tro, vidare betalar du även om du inte är medlem i svenska kyrkan för underhåll av vårt kyrkoarv.
junkgirl Ok, tack. Har fått min deklaration igår. Ska kolla upp det. Är inte född i Sverige och bor här bara ett par år så jag tror det är chill (=
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
OsvenskTiger, är du inte född och inte gjort ett aktivt val är du inte med i svenska kyrkan.
född här.
joda absolut, men det jag betalar till dem genom min vanliga skatt är väldigt mycket mindre än om jag skulle betala kyrkoskatt, eller hur? vad staten gör med de pengar jag ger dem är inget jag kan styra över men jag kan styra över om jag vill betala en större summa direkt till svenska kyrkan.
junkgirl, absolut, men å andra sidan lär ju det beloppet öka ju fler som går ur kyrkan. men givetvis är det så, ville bara klarlägga att du inte kommer undan även om du vill. struntsamma. personligen förstår jag dock inte hur man kan göra bevarandet av kulturarv som råkar ha religiös anknytning till en fråga om religiositet (eller underhåll av slottsstaten till en fråga om statskick, underhåll av div. konst och annan kultur till en fråga om smak etc.). men det är mycket jag aldrig kommer förstå här i världen.
joda jo, det är uppenbart. ^^ skämt åsido, klart man inte slipper, men det kan ändå kännas jäkligt skönt att veta att man inte ger dem mer pengar än man absolut måste för att man är del av ett samhälle. jag vill inte ge pengar till synagogor eller moskéer heller, trots att jag tycker om fina byggnader. byggnader som är så starkt knutna till tro borde finansieras av de som tror på den typen av religion det rör sig om. det är iaf vad jag tycker.
men varför gäller det då inte övriga kulturella artefakter? visst att man någon gång hör folk säga att de inte vill betala för bevarandet av skulpturer, konstverk, slott, herrgårdar etc, men allt som oftast tycks folk likväl vara förmögna att skilja på det egna tycket och det kulturella värdet - förutom just när det handlar om kyrkan. för mig känns det mer som en ursäkt för att slippa betala skatt när man har valet att låta bli, men det är ju förvisso i sig knappast anmärkningsvärt eller förvånande när jag tänker efter. Säkert rätt många som skulle välja bort att betala extra skatt vilket av mina exempel det än gällde.
ja, precis. jag önskar jag kunde välja bort att betala skatt för allt som inte gäller rent nödvändiga kostnader som skola, sjukvård, pension osv. om det finns en skatt jag VERKLIGEN vill välja bort så är det tull på saker man inte kan få tag på i sverige. det är bullshit att jag ska behöva betala tull för något jag inte kan få tag på i sverige när tull (enligt det jag fått lära mig) ska vara till för att skydda det egna landets varor, som trä, tyg, bilar osv skatten på snus är också en sån grej jag gärna skulle välja bort eftersom snus inte genererar några större kostnadet för samhället som sjukvård och skit, på samma sätt som röktobak gör. sen skulle jag också helst betala högre skatt till de rent nödvändiga sakerna (skola, sjukvård osv), men det kan man ju inte välja att göra för då får man återbäring. nåväl. nog om min syn på skatt. jag är inte ens med i svenska kyrkan och har aldrig betalat en medveten spänn till dem, så...
gick ur kyrkan idag, räknar med 3000:- plus nästa år, glöm att kyrkan ska få mina stålis..
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Stångådalsbanan Håller med fullt ut. älskar kyrkor och vill bevara kulturen. Det här är typisk inställning hos den korkade medelsvensson att inte betala kyrkskatt eller tv-avgift. Sätter sig upp mot allt den kan som en liten snorunge som inte har respekt för äldre. Alla som går ur kyrkan idag kommer ångra sig när de blivit äldre, likt en källsorterare som värnar om framtida generationer och spar in på skitsaker för att de tror de ska rädda planeten. Blir så jävla trött på idioter och folk är värsta sorten!meskker P27 Tack.
shyffert du är medveten om att medelsvensson betalar både kyrkoskatt och tv-avgift? döm inte befolkningen i landet på vad folk på whoa gör.
Tanken att stödja något som enligt mig gör mer skada än nytta är inte logiskt.
Shut that mes!
Moderator
2010-03-25 11:08
Dågge På vilket sätt gör svenska kyrkan skada?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Alla som går ur kyrkan idag kommer ångra sig när de blivit äldre, likt en källsorterare som värnar om framtida generationer och spar in på skitsaker för att de tror de ska rädda planeten. Blir så jävla trött på idioter och folk är värsta sorten! Nu måste jag ju då ändå fråga mig... varför skulle man ångra sig när man blir äldre? Och vad har källsortering med det här att göra?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Henkso man kanske ångrar sig när man blir äldre för att man blir religiös i rädsla för döden. ^^ närå, jag vet inte vad han menar faktiskt.
Rätta mig gärna om jag har fel men om vi ska snacka "gamla fina kyrkor" så är de "värdefulla och vackra" oftast k-märkta, vilket gör att det är länsstyrelsen som hanterar det rent ekonomiskt... Beviljar bidrag etc. och då kommer väl ändå pengarna från kommunalskatten? Hör alltid folk prata om att svenska kyrkan gör så mycket bra. Men vad gör svenska kyrkan som är så bra, som vilken annan organisation inte gör? Att jag tar mina pengar som jag INTE lägger på kyrkoavgift längre och skänker till t.ex. Läkare utan gränser och övriga organisationer (vilket jag faktiskt gör) vad gör det för skillnad egentligen? Vilken målgrupp missar jag? Vad finns det för konkreta saker som kyrkoavgiften faktiskt går till som vi redan inte gör något åt genom andra skatter och dylikt? Gamla fina kyrkor sköter (såvitt jag vet) länsstyrelsen och att hjälpa folk i andra länder har vi SIDA till och vi skänker även rätt bra privat till hjälporganisationer och att hjälpa folk i Sverige hoppas jag redan att vi gör då vi har en utav de högsta skatterna i världen och flera institutioner och organisationer för att skapa så drägligt liv som möjligt för alla.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Ni som inte vill att folk ska gå ur har ju inga bra argument alls. (Om ni nu inte är religiösa då, då förstår jag att ni inte vill att folk ska lämna.)
Angående bevarandet av gamla kyrkor osv..
Bevarande av kulturbyggnader En del väljer att stanna kvar i Svenska kyrkan för att stödja vårt gemensamma kulturarv, som bevarande av kyrkobyggnader och liknande. Vad gäller kyrkobyggnaderna så betalar den svenska staten ut pengar till Svenska kyrkan för detta och kommer under år 2007 att betala ut 300 miljoner kronor för detta underhåll. Detta kommer att ökas upp till 460 miljoner kronor år 2009. Dessa pengar tas ut på skattesedeln oavsett medlemskap i kyrkan. Läs mer om detta på Svenska kyrkans hemsida. Svenska kyrkan har tillgångar på cirka 40 miljarder kronor och 25.000 anställda. Källa: uturkyrkan.se
Man kan också välja att skänka en summa till olika organisationer som jobbar med samma saker som Svenska Kyrkan gör också.
Religion. Som jag ser det skapar religion otroliga motsättningar och jag kan inte se mycket nytta med att det ska finnas
Shut that mes!
Eccan, många gamla vackra kyrkor förfaller i dag. länsstyrelsen har inte råd att underhålla alla kyrkor av värde, oavsett om de är k-märkta eller ej.
schyffert Alla som går ur kyrkan idag kommer ångra sig när de blivit äldre förklara gärna varför vi skulle det.
Toastare
2010-03-25 21:19
Att man betalar underhåll av kyrkor är ju bara bs.. som Gurraa citerade. Jag lämnar kollekt när jag besöker en kyrka.. men jag vägrar betala ett par tusen om året.
Toastare
2010-03-25 21:20
Min mamma är 66, hon gick ur svenska kyrkan för 5 år sen. Kan då tillägga att min morfar var kantor i Västra Stenby och min mamma är uppvuxen bredvid och i kyrkan. Men hon är som jag, ateist. Och det var faktiskt hon som fick mig att gå ur efter att jag tidigare tjatat om kultur och att bevara ett kulturarv. När hon förklarade det hela så förstod jag..
joda Vilka då?
De fall jag har läst har det handlat om att kyrkan själv inte ansökt om bidrag från länsstyrelsen ens.
K-märkt hus står och förfaller Och att det inte finns pengar till alla kyrkor är ju inte så konstigt.
Väldigt mycket som det inte finns pengar till och det är väldigt mycket i min mening som går före ALLA kyrkor.
För inte förfaller en majoritet av Sveriges kyrkor ens?
Fem kyrkor får bidrag Ps. På ett personligt plan kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om Sveriges kyrkor, men men...
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
schyffert * "
Sätter sig upp mot allt den kan som en liten snorunge som inte har respekt för äldre. "
- På vilket sätt är det att "sätta sig upp" om man inte vill vara med i kyrkan?
* "
Alla som går ur kyrkan idag kommer ångra sig när de blivit äldre, likt en källsorterare som värnar om framtida generationer och spar in på skitsaker för att de tror de ska rädda planeten. "
- Den enda konkreta ångerdelen är väl när de inser att begravningen kommer kosta pengar där och då istället för att tillhandahållas som en "tjänst".
* "
Blir så jävla trött på idioter och folk är värsta sorten! "
- Jag antar att du med det inte menar exempelvis präster som tar
våldtäktsmannens parti och hjälper honom bryta mot besöksförbudet gentemot den våldtagna , eller kvinnoprästmotståndare, eller homohatare o.s.v.?
Den som vill gå ur har helt enkelt ingen anledning att vara kvar.
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda