Hjälp mig rädda min vän...
Vet verkligen inte hur jag ska sammanfatta allt som hänt men ska försöka så gott jag kan.Under den sista veckan så har min bästa vän spårat ut helt. Den här tjejen har sjukt grova alkoholproblem. Och det är alltid när hon har varit full som något av dessa saker har hänt. - Förra helgen fick jag rädda henne från att hoppa från en bro. Jag stod med räcket bakom mig och hon framför mig och hon matade slag på mig för att jag vägrade flytta mig och låta henne komma förbi. - Dagen efter när jag försökte prata med henne om att hon inte ska dricka alkohol så gjorde hon allt för att undvika mig. Vi hade planerat i en vecka att gå på bio den dagen. Men hon sade att hon var för bakis och inte mådde så bra, vilket jag förstod. Så vi skippade det. Senare samma kväll fick jag reda på att hon trots det gick ut och festade igen. - Någon dag efter det gick det knappt att prata med henne, hon undvek mig som fan, och gick ut och festade igen. - Den här helgen hade vi bestämt i cirka tre veckor att gå på en spelning i en annan stad tillsammans. Jag hade egentligen ingen lust att åka efter allt som hänt, men eftersom vi ändå hade betalat 300kr var så kände jag att det var ingen idé att ångra sig. Så vi åkte dit. Innan resan hade hon lovat mig att ta det lugnt med alkoholen som fan och inte spåra ut. Men det visade sig i bilen upp, att hon hade skitit i det och druckit sig full som fan ändå. I bilen på vägen upp berättade hon även att hon hade legat med en gammal kärlek till mig samma natt som hon försökte begå självmord och "hoppades att jag inte var sur". Detta gjorde mig förstås JÄVLIGT förbannad, men jag orkade inte ställa till med någon scen just då utan hade tänkt vänta till dagen efter med att ta upp det. Senare samma kväll när spelningen väl var över så var hon ännu fullare och började provocera mot folk. Detta resulterade i att hon blev grovt misshandlad (o jag försökte verkligen stoppa det, men jag kunde inget göra). När killen som slog henne äntligen flydde så visste jag inte om hon levde. Folk försökte hjälpa mig, några sa att hon inte hade någon puls. Och jag har nog ALDRIG varit så ledsen i hela mitt liv som jag var då. Tur nog var ambulansmännen jävligt snabba o kom och tog hand om henne. Hon kände inte ens igen mig de 10 första minuterna när hon väl vaknade. Jag har försökt prata med henne om att hon inte ska dricka, men hon nonchalerar mig bara. Och jag vet att det är hennes beroende varför hon gör det. Jag har verkligen försökt hjälpa henne att få proffessionell hjälp eftersom jag vet att jag inte kan göra något mer. Men hon vill inte ta emot hjälpen.. Så jag vet inte vad jag ska göra. Det tar så jävla hårt på mig att se HON, min allra bästa vän, dag för dag försvinna mer & mer. Och jag vill egentligen bara skita i henne för att slippa utsätta mig själv för ännu mer. Men jag kan inte ignorera henne, vill inte att något ska hända henne. Vet verkligen inte vad jag ska göra... Snälla hjälp :(.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det har ju uppenbarligen gått för långt iom allt detta som har hänt. Vet hennes familj om detta? Bor hon hemma? Har ni gemensamma kompisar som håller med i det du säger? Varför inte konfrontera henne tillsammans (intervention). Har ingen aning om hur det ska gå till att styra upp en sådan. Men det, om något, lär ju få henne att i alla falla lyssna till sina närmaste som gör detta för att de bryr sig om henne.
Hon blir alltid vild och galen när hon är full också? Har ett par polare som super dagligen, men dom kan åtminstone hålla sig lugna. Så länge personen går att hålla någorlunda lugn så går det ju att diskutera med den, om personen bara vill ut och festa, bråka eller hoppa från broar (sorry) så är det väldigt svårt att komma någonstans. Har hon själv sagt att hon är beroende eller förnekar hon det? Du måste prata henne, men om hon inte inser att hon är beroende (eller aktivt förnekar det) så lyssnar hon antagligen inte.
heltbortalen: Hennes familj orkar inte göra något längre.. De har tagit avstånd för att hon aldrig lyssnar på dom. Hennes mamma och pappa bryr sig dock väldigt mkt, men de känner sig lika hjälplösa dom. Jag pratade med hennes mamma när allt det här hände nu i helgen. Och hennes mamma sa att hon inte hade råd att åka till sjukhuset. Hon sade också att det har blivit en vana för henne att få samtal mitt i natten om att dottern ligger på sjukhus. Så hon blir inte längre lika upprörd. De har alltså gett upp. Men ja, att konfrontera henne vi alla närstående tillsammans kanske skulle få henne att tänka till. Tack för tipset. Ska kolla upp det och se om föräldrarna ställer upp på det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Anenkefali: Hon blir nästan alltid vild och galen när hon är full. Men den sista veckan så har det varit värst. Så här brukar hon inte bli. Annars brukar hon mest bara bli utkastad från krogen för att hon går runt och äcklar sig och ramlar omkull överallt. När hon dock mår bättre och är i nyktert tillstånd kan man få lättare kontakt med henne, då kan hon till och med erkänna sina alkoholproblem. Men när man i dessa lägen försöker tala med henne om det, då tycker hon bara att man är jobbig och tjatig och så blir hon sur och super ner sig dagen efter igen.
Producent
2009-12-08 18:26
vill hon inte ta emot hjälpen, vad ska vi på whoa då kunna göra? du verkar ha gjort det du kan redan, fråga henne VARFÖR hon super först och främst... hon kan ju knappast gilla att må dåligt dagarna efter och bli utkastad från krog till krog.
Känner igen mig själv sjukt mycket i din kompis. De vill att jag inte ska dricka så mkt, för jag ballar ur ofta. Blir aggresiv, bryter löften, bråkar med polare osv. Har skurit ner på alkoholen som fan sista 3 månaderna och det har väl hjälpt. Det blir inga skandaler och så men jag är ju inte ute och har så kul heller.. Nåt jag verkligen hatade var när polare typ "tog åt sig" av mitt beteende, och inte bara sa ifrån lite lätt. Som du gör typ. De var bara dryga och töntiga och fattade inte att man bara hade kul. Man får ta konsekvenserna själv, att man "gör av med" vissa polare och så. Livet går vidare ingen katastrof.
konstigt: varför jag skapar en tråd om det här här är för att kanske få något tips på hur jag ska hantera allt det här. jag kan ju inte skita i henne o jag kan inte fortsätta leva i det. och jag vill inte att hon ska gå och ta livet av sig. och jag är inte den som har så mkt erfarenheter av det här. så jag frågar ER. eftersom människor på whoa verkar ha mkt erfarenheter i sina liv. så snälla sluta vara en sån jävla pesimist. jag vet att hon mår dåligt och att det är därför hon super. och jag vet också vad det är hon mår dåligt över. men det är inget jag kan hjälpa henne med som vän. utan jag måste hjälpa henne att få hjälp på annat sätt. och återigen, det är därför jag vänder mig hit och frågar vad fan jag kan göra.
Var där som en polare och fortsätt vara schysst. Hennes hjärnspöken försvinner med tiden. Du får kanske dra lite tungt lass ibland men det är fan det bästa du kan göra för henne.
Jony: det här beteendet hos en människa skadar inte bara denne själv, utan också alla dens anhöriga och närstående. att se någon man älskar förstöra sig på det här viset, det är inget som "bara är lite kul". periferia_sud: hon har haft kontakt med socialen vet jag. men det var för länge sedan och har inte det längre. har dock för mig att det inte hjälpte så mkt och att föräldrarna inte uppskattade kontakten med dom.
Jony: Jag har ett eget liv att sköta och har inte psyket till att ständigt bli inblandad i alla hennes problem. O jag vill inte heller stå där och bli misshandlad varje gång hon tänker ta livet av sig. Så fuck that. Det är inte till någon särskild stor hjälp för henne att låta allt vara så hon kan skapa ännu mer problem i sitt liv.
Utifrån det du skrivit så verkar det mer som att du ser henne som din bästa vän medan hon tragiskt nog skiter i dig och är en jävla idiot, tyvärr.. Nu vet jag inte hur länge ni känt varandra och hur länge hon varit såhär men ni måste haft riktigt bra stunder ihop för att du ens ska orka stå ut med henne. Personligen tycker jag du ska säga upp kontakten helt med henne, åtminstone under en längre tid. Det kommer inte ge dig NÅGOT positivt alls att fortsätta såhär. Visst vill man hjälpa sina nära och kära men hon är ju helt bakom flötet, plus att hon behandlar dig som skit vilket en så kallad vän inte gör. Med tanke på att även hennes föräldrar givit upp hoppet om henne så går det väl konstatera att det inte är något tillfälligt, hon har uppfört sig på detta sätt väldigt länge helt enkelt.. Vad är det som säger att det kommer bli bättre? Nåväl, jag är som sagt mest nyfiken av vilken anledning du gillar henne så mycket om hon alltid håller på såhär? Sedan är det ju givetvis inte alkoholen som egentligen är boven i dramat. Jag har likt dom flesta fått karatefylla etc men inte fan har jag slagit sönder mina bästa vänner och försökt hoppa från en bro för det.
jeppehehe: Jag har känt henne i cirka 8 år. När hon är i nyktert tillstånd och mår bra så är hon världens underbaraste och skulle ALDRIG drömma om att göra några av dessa saker mot mig. Men när hon dricker så försvinner hennes "vett och etikett" helt, hon blir en annan människa, kommer aldrig ihåg något dagen efter och gör saker hon inte ens vill. Vet inte hur jag ska förklara, men hon är verkligen inte sig själv på fyllan och det har hon konstaterat själv. Och som jag sa, efter allt som hänt den sista veckan så vill jag egentligen bara skita i henne för resten av mitt liv och skippa all kontakt med henne. Men jag har inte samvete nog att göra det. Kan inte lämna henne nu när hon mår som allra dåligast. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hon gick och tog livet av sig efter att jag sagt upp kontakten med henne. Men så fort hon får hjälp. Då kommer jag klippa kontakten helt. Men först vill jag veta att hon får hjälp.
krossananka nej men ok om du inte har tid med henne så skit i det då. varför frågar du ens om du inte ens har tid att bara vara hennes polare? Bussa snuten och soc på dig själv istället.
Tråkigt Emma! Inget riktigt förslag till detta men försök med social eller psykolog (kan kosta). Du va en helvetes bra vän ska jag säga dig iaf! Lucky her
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
Jony: MEN FÖR HELVETE, VAD FAN ÄR DITT JÄVLA PROBLEM. DIN EGOCENTRISKA JÄVLA IDIOT. Alla vill inte bli utsatta för såna här saker. De har andra saker att lägga sin energi på. MEN jag har tid för min vän, och det är DÄRFÖR jag försöker hjälpa henne komma ur det här beteendet. MEN JAG HAR INTE TID, LUST ELLER ORK TILL ATT GÅ RUNT OCH UTSÄTTA MIG SJÄLV FÖR HENNES PROBLEM.
Men jag har inte samvete nog att göra det. Kan inte lämna henne nu när hon mår som allra dåligast. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om hon gick och tog livet av sig efter att jag sagt upp kontakten med henne. Men så fort hon får hjälp. Då kommer jag klippa kontakten helt. Men först vill jag veta att hon får hjälp. Förstår dig helt och hållet.. Situationen är tyvärr helt skitusel för dig eftersom du gör allt du kan men det ger ingen utdelning. Jag vet inte hur någon ens ska kunna hjälpa henne då hon verkar vara oerhört korkad, envis och självisk... Handlar nog mest om att hon själv måste inse vad som sker annars kommer det inte gå, såvida man inte låser in henne på något hem.
I slutändan så har hon fortfarande slagit dig, ignorerat dig och behandlat dig som skit, inte varit en vän och slutligen även knullat "din" kille. Hur jävla deprimerad och full hon må vara så gör man inte så mot en vän. Det finns inte alltså..
GhostfaceKillah: tack, det glädjer mig som fan att du ser det positiva i det jag försöker göra för min vän. jeppehehe: jo, i slutändan har hon gjort alla de här sakerna. men jag vet att det är värt det. för hon är egentligen inte den här människan. och kan jag göra något för att hjälpa henne att hitta tillbaka till sig själv så gör jag det mer gärna även om vi i slutänden inte kommer förbli vänner. dessutom hade jag velat att någon gjorde detta för mig om jag var i samma sitts som hon. o allt hon gör är ju tecken på uppmärksamhet, hon vill ha hjälp. och hjälp är precis det jag vill att hon ska få och det är därför jag försöker få henne att komma i kontakt med någon som kan ta över och hjälpa henne på riktigt.
Yes, du agerar precis som en äkta vän ska göra som sagt. Hoppas bara att hon skärper till sig utan att du tar ännu mer skada. Lycka till! :)
kontakta socialen och se till att hon får prata med någon på någon psykavdelning på erat lokala sjukhus eller öppenpsyk och får antabus, för hon ska ju fan inte röra alkohol.
äcklig o sne. vänerns-öl-stars
Producent
2009-12-08 20:22
du får helt enkelt ställa krav på henne när hon e nykter att hon får välja alkoholen eller dig. Väljer hon endå alkoholen så får du ju svar direkt att hon tar hellre alkoholen som vän än dig. Då måste man tyvärr göra svåra val när det går så lång. Har själv haft en polare som va riktigt nere i skiten med droger...till slut pallade jag inte mer o gav han ett ultimatum att välja mig eller drogerna. Han tog till sig det jag sa o la in sig till slut...
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Du kan ju inte påstå att du har tid att hjälpa din vän, om du samtidigt säger att du inte har tid/lust/ork att få skit från henne. Känns lite som att du bara vill hjälpa sålänge hon är med på dina villkor, och det är lite egocentrisk känner jag. Å andra sidan förstår jag dig, det är säkert en sjukt jobbig situation att göra saker för någon, men inte få någon respons. Det jag tycker du ska göra är att komma ner på jorden, inse att du inte besitter förmågan att kunna rädda en annan människa om den inte vill bli räddad och bara vara där för henne istället. Pallar du inte hennes beteende när hon dricker, umgås inte med henne när hon dricker. Lek inte hobbypsykolog, försök inte rädda henne - du kommer inte lyckas. Nyckelordet är vänskap, och vänskap för mig är inte att vara babyvakt åt någon som kommer göra som hon vill ändå. Det handlar om att vara där.
Försöker hon bokstavligt talat ta livet av sig så ringer du polisen och socialen DIREKT. Hon är en fara för sig själv, verkar ju inte va en engångsförteelse heller, upprepat mönster... Jag säger ring, hon kommer tacka dig, men kanske inte imorgon eller nästa månad men senare.
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Toastare
2009-12-09 15:40
Som sagt, ring socialen... Vad har hennes föräldrar gjort för att hon ska få hjälp? Hon verkar ju inte genomgått någon behandling? Det du kan göra är som sagt att ringa socialen, sen är hon ju alkoholist. Steg två du ska göra, hur hårt det än låter, är att vända henne ryggen. Gör klart för henne, när hon är nykter, att så länge hon dricker vill du inte ha något med henne att göra. Så länge hon inte söker hjälp så finns du inte där för henne. Folk här som säger att du inte är en riktigt vän för att du inte orkar lägga tid på henne kanske inte har så stor kunskap gällande missbruk. När du ställer upp för henne i vått och torrt och hon fortfarande dricker är du medberoende. Du finns där för henne och visar då att du accepterar hennes missbruk och medföljande beteende.
Jag skyller allt på Emma!
Låter som föräldrarna är lite lama, dom är oroliga och inte ´´kan´´? man kan om man vill, låt farsan va lite hård mot henne ffs, kör lite navy seals på henne, väck henne kl 5, jogga osvosv, visa vem som bestämmer! hatar lama föräldrar ( om det nu är så!!) TA TAG I SKITEN FÖRÄLDAR!
Toastare
2009-12-09 16:10
Håller med, hon måste ju i alla fall vara -25 år och bor hemma. Föräldrarna känns rätt lama.
bountuboo kunskap om missbruk, ok men du vet hur man ska göra då eller? du borde ju bli världspresident då isf. du menar att om man väder en missbrukare ryggen och låter han välja mellan rusen och vännerna, så skulle han välja vännerna då? ok... sköna missbrukare du har erfarenhet av isf.
Jag tycker som BB.Jony Om hennes vän skulle välja spriten och inte ens försöka söka hjälp, så är det ju uppenbart att krossad_anka inte kan göra ett piss för sin vän iaf.
Delam tange barat
Toastare
2009-12-09 18:50
Jony, nej det menar jag inte.. jag menar för hennes egen skull som medberoende. Min pappa är den jag har mest erfarenhet som nykter alkoholist sen 17 år tillbaka. Hade han idag börjat dricka igen, då hade jag skitit i honom. Jag är vuxen nu och kan göra det. Så resonerar nog de flesta vuxna barn till nyktra alkoholister. Det samma kan man göra med sina vänner. Hon kommer inte på något sätt hjälpa henne genom att lägga ned kraft och tid på henne. Det borde hennes familj göra. Möjligtvis då ringa socialen och berätta hur det ligger till.
Tack för alla råd. Pratade med henne igår igen och förklarade att det INTE var OK allt det hon har gjort. Det hjälpte dock inte så mycket eftersom hon snabbt började försvara sig och försökte få alla sakerna att låta som om hon vore helt oskyldig och att det var alla andra (inklusive jag) som hade gjort "fel". Dessutom sade hon; "Tro inte att du är den enda som mår dåligt Emma! En annan tar ju dock till med alkoholen som tröst för o glömma allt. Fattar inte hur du kan sitta o säga så här till mig efter allt som hänt." Efter det här samtalet känner jag mig något sjukt jävla besviken, förbannad och ledsen. Jag orkar fan inte mer. Har ingen som alls lust att ens höra av mig till socialen längre. Visst kanske hon säger allt detta på grund av hennes beroende. Men fyfan alltså. Jag orkar inte. Tack för alla svar. Men nu får hon fan komma till instinkt om allt själv. Kanske och förhoppningsvis får hon sig en tankeställare på köpet också i samband med att jag lämnar henne helt.Suck....
Auro: Jag har pratat med polisen tre helger i rad nu och de säger att de inte kan göra något med tanke på att hon är myndig och inte vill bli inlagd själv... =/
man undrar ju vem det är som missbrukar grejjer, när folk bussar snuten på sina vänner...
krossad anka, jag tycker inte du är dålig för att du gör som du gör. Du är skitduktig som bryr dig och vill göra bra. Tycker bara att du missförstår henne, och du och bountuboo kan inte riktigt sätta er in i hennes sits. Antagligen för att ni inte vart där själva, kan se det från insidan typ.
Men mitt råd till dig är chilla. Snacka med henne. Hon behöver folk som fattar, inte folk som typ tycker hon är cp, det har hon så många som gör ändå. Lycka till!
Andra versen(börjar vid 1 minut) *skulle skrivit nåt bra här men mina hjärnhalvor samarbetar inte så bra*
lyssna på resten också om ni vill.
Summan av kardemumman är: Vill hon inte ha hjälp så kommer ingenting fungera. Anledningen till att Sveriges vårdsystem gång på gång misslyckas är för att de som bli tvingade till vård genom att bli dömda inte ens vill sluta med skiten de sysslar med. Om de hamnar på en drogfri rehab av något slag kommer de hålla sig drogfria tills dagen de släpps, sen blir det fest när de kommer ut. Det enda som fungerar är om hon själv inser sitt problem och vill ha hjälp. Om du ringer socialen så kommer det bara göra det värre för henne! Prata med henne. Vill hon inte bättra sig så var ärlig och säg att du inte pallar slösa din energi på att vara orolig för henne dagarna i ända?
Not a follower, so Twitter has never been an option.
Jony: När sin polare står och tänker hoppa från en bro och man står där, blir slagen och är nära på att tappa kontrollen så han/hon skulle lyckas hoppa. Då tar man till med alla åtgärder. Och min lösning efter många misslyckade fall på att ropa på hjälp var att ringa polisen. När sin polare ligger och är avdäckad o man varken vet om han/hon lever eller ej, då ignorerar man det inte bara. Utan man ringer 112 som skickar både polis och ambulans. Polisen var ju för övrigt i detta fallet också på hennes sida eftersom det var HON som hade blivit misshandlad. Så ser inget fel i att ringa polisen i något av fallen. Första helgen jag fick ringa polisen ser jag inte heller något fel i. Utan då var hon på en helt annan plats än mig, var både drogad och full och hotade med att ta livet av sig och plus att det var en random kille som var i hennes sällskap och inte visste vad han skulle göra. Så där blev jag också tvungen o ringa polisen eftersom kl också var 5 på morgonen, jag var hemma och skulle upp efter bara någon timme o jobba. Jag gör mkt för mina polare, men jag kan inte göra allt. Jag har ett eget liv att sköta också och kan inte alltid hänga upp mitt liv på att hjälpa polare. Illa men sant. Jag har varit JÄVLIGT lugn och sansad gällande henne. Har tagit det lugnt och aldrig skällt på henne. Utan jag har snarare bett henne snällt varje gång att försöka lugna ner sig och tänka efter vad det är hon gör mot sig själv. Men den här gången är det fan nog. Jag klarar inte av att se på mer. O + att hon också har varit JÄVLIGT elak mot mig den här gången. Så aee, jag ger upp nu alltså. Jag har ställt upp som fan på henne och aldrig fått något tillbaka. Det får vara nog nu.
Jag har inget att tillägga förutom att Roffe-låten är mysig.
Fucking kravall brud HAHAHAHA bull som fan för dig som vän.. Förlorat en del bra soldater till droger.. Just nu faller en nära vän ner i piller.. Vilket suger. vissa går helt enkelt inte o rädda. killen borde få sitt huvud insparkat, menar ge en full-kaxig-vevande tjej en lavett på fyllan är väl inte helt OK men inte helt fel.. men att hoppa in skallen på tösen.. nja.
The News called it crack, i called it diet coke..
Jag önskar jag hade sånna vänner som dig krossad_anka ! Tycker faktiskt att du är för bra vän för den här tjejen..hon uppskattar inte det du faktiskt gör! Lycka till med allt!
Love is shit that's why I won't deal with it!
Skriv ett brev till henne, förklara din syn på saken.
Sitt inte och trolla!!
Hubbelito: Usch, låter inget vidare. Vet hur du känner dig, även om det kanske inte är till någon större tröst. =/ Ja, killen som misshandlade henne borde få mer än sitt huvud insparkat.. Men synden straffar sig själv, som det nu brukar låta. Så får hoppas på det! Bella: Tack för de fina orden! De kommer jag bära med mig i hjärtat länge! Tack! Robre: Åhhh, det var smart! Känns som att något sånt verkligen skulle kunna funka. Tack för tipset!
Min pappa är alkis och har alltid varit det mer eller mindre. Det finns inga sätt att "bota" en alkis, utom de själva. Du har gjort ditt. Ställ ultimatum: 1) "Få ordning på ditt drickande och ditt liv eller 2) så lämnar jag dig tills du har gjort det"
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Förresten så kom jag att tänka på en sak. En tjej som den tråden rör känner sig nog väldigt ensam och att varenda samtal ska röra hennes negativa saker hjälper nog inte heller..
Krossad: sätt dig ner och öppna upp dina känslor och säg verkligen vad du tycker. och berätta att du är orolig för hennes liv. Ni alla kan hålla med om att de fanns inget värre i tonåren än o höra från föräldrarna "Jag är inte sur.. Jag är besviken på dig". Försök spela på hennes dåliga samvete så kanske hon kommer till insikt att sprit inte är roligt o dricka förutom på vissa tidspunkter.
The News called it crack, i called it diet coke..
Min pappa är alkis och har alltid varit det mer eller mindre. Det finns inga sätt att "bota" en alkis, utom de själva. Du har gjort ditt. Ställ ultimatum: 1) "Få ordning på ditt drickande och ditt liv eller 2) så lämnar jag dig tills du har gjort det" Det är väl just det man inte ska göra? eller ? Har jag alltid hört iallafall.
http://mutualism.blogg.se/ https://vitsvart.wordpress.com/
Du kan ju alltid göra en LVM anmälan på henne, du kan välja att vara anonym eller så kan du ju helt enkelt snacka med din vän och förklara att du överväger att göra en LVM-anmälan för hennes eget bästa.. Då blir hon ju mer eller mindre tvingad till att skärpa till sig!
Länk till http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____861.aspx Lycka till!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
p-m vad ska man göra då menar du?
Jony Har lyssnat på låten du länka till och måste fråga om du anser det vara en hälsosam livsfilosofi att dränka sig i alkohol för att man har haft en tuff uppväxt eller vart med om hemska saker i sitt liv? För att korta av hela konversationen så är det inte mer än den simpla vägen ut. Har man ett problem, gå till botten med det. Lättare sagt än gjort- ja - men det är det enda rätta.
If you don't stand for something, you'll fall for anything. Martin L. King
Graffare
2009-12-17 13:17
ring aina på henne, hon kommer tröttna på knaset dagen efter
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Toastare
2009-12-17 13:26
p-m, jo det är det ultimatum man ska säga. Min mamma sa att hon var riktigt trött på saker och tänkte lämna min pappa om han inte tog tag i saker och ting. Hade han då fortsatt dricka hade hon gått med oss barn och vi hade väl fått ta valet om vi ville träffa honom. Som tur är valde pappa att ringa öppenvården dagen efter och efter sin öppenbehandling började han besöka AA, vilket han gjort nu i 17 år - 2 dagar i veckan. Som jag skrev ovan, hade min pappa börjat dricka igen. Då hade jag (och jag kan nog tala för min mamma och min bror också) vänt honom ryggen. Som sagt, alkoholism är en sjukdom.. något man är hela livet, antingen aktiv eller som nykter alkoholist. Man måste själv ha viljan att bli frisk och hålla sig frisk. Många snackar skit om AA och att det är kristet, även om deras grundsyn handlar om att man ska inse att man inte är störst på jorden utan det finns något som är större än en själv. Jag är så sjukt glad, och stolt, över att min pappa idag är AA-ist istället för alkoholist.
Toastare
2009-12-17 13:28
emotion87, du förstår att alkoholism är en sjukdom som de flesta människor kan drabbas av.. även de utan problem?
Jag har inte orkat läsa hela tråden men tänkte skriva vad jag tänker ändå. Jag tror inte att man kan hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt och jag tycker att du har gjort det du kan för att få henne att förstå att hon behöver ändra sitt beteende. Jag tror inte heller att en person med alkoholproblem slutar dricka fören drickandet får negativa konsekvenser. Jag tycker att du ska prata med henne när hon är nykter och säga att du är hennes vän men att du inte vill träffa henne eller prata med henne vid tillfällen då hon är full. Detta löser självklart inte problemet, men du kanske delvis kan skona ditt psyke genom att du slipper hennes fyllebeteende och hon vet att du finns där när hon är nykter. Jättesvår situation utan enkla lösningar..
När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer