Slavar för mat
Man snackar om männskliga rättigheter right? Mat borde vara en männsklig rättighet. Du förds på jorden, och du måste äta för att överleva. vad äter vi? andra djur och andra växter. En människa blir hungrig och för att stilla sin hunger, vilket är livsviktigt, går hon och dödar ett djur eller käkar en kokosnöt etcetc. Detta är en männsklig rättighet, gå i skolan är inte en männsklig rättighet, att kunna äta mat GRATIS (med viss möda) är en urgammal, naturlig männsklig rättighet. Maten är för alla, den är till för alla, den är till för att ätas av alla. I nuläget måste jag gå och jobba för en annan människa, så att den här människan ger mig matkuponger i papper och bommul, som jag sedan måste gå och byta in till en annan människa som sitter inne med mat och som vill ta emot matkuponger (pengar) för sin mat. Det här är riktigt jävla fel. Du ska ha rätt att käka dig mätt varje dag utan att betala ett skit för det (mer än den mödan det tar för dig att jaga fatt i maten och laga till den). När detta är avklarat (matfrågan), då har jag en del fritid över, den här fritiden kan jag ägna mig åt att göra en annan människa en tjänst (jobba) och få tillgångar av denna (pengar) som tack, som ajg kan använda för att byta till mig olika varor jag känner för att äga och bruka under min fritid, varor jag inte kan bygga själv eller varor som ahr med nöjjden att göra. Men i dagsläget tvingas man slava för en annan människa på sin fritid för att kunna äta, vilket är rent av fuckt up. Slavtänk in i grunden! vad tycker du?
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Vem ska ge dig maten? Det finns ingen som hindrar dig från att skafffa en jordplätt och odla käk på den. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
varför ska du kunna gå in i en affär och få gratis mat som, om vi pratar kött, är uppfödd, slaktad, paketerad, fraktad, etc etc av en jäkla massa andra människor. maten har kostat folk pengar att tillverka, varför ska den ges bort gratis? vill du att det ska vara som på stenåldern så får du väl ge dig in i skogen och fånga en hare eller nåt
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Tror inte ditt inlägg var speciellt genomtänkt..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Moderator
2009-12-05 23:38
Det är sånt här man tänker på när man är full, så antar att TS var det. Jag känner likadant nu.. Vi borde skapa något!
time isn't wasted when you're getting wasted .
Jag håller med dig. Samhället är ganska sjukt. Problemet är att jorden är väldigt överbefolkad. Skulle gärna leva på stenålders/naturfolk-vis. Gå ut och jaga kanske en 3 timmar om dagen och sen gå hem och tillaga maten. Resten av tiden jobbar man lite på byn/hyddorna/grottan och umgås/hittar på saker med familj och vänner. Väldigt mycket mer lockande än att jobba 8 timmar om dagen år ut och år in tills man är 65 och då vill man inte ens sluta jobba för man har jobbat så mycket att man glömt bort hur man kan ge livet en mening utan att slava. Folk brukar säga: bygg ett hus i skogen då och jaga/odla din mat. Grejen är den att bara(förutom det faktum att man inte får bygga ett hus i skogen)för att man vill leva mer enkelt/självklart betyder det inte att man vill bli en eremit. Människan är ett flockdjur och behöver en strävan i en samhörighet för att vara lycklig.
För att odla din mat måste du äga/hyra odlingsbar mark. För att jaga måste du ha jaktlicens och hyra/köpa jakträtt. För att fiska måste du ha fiskekort. Det enda du egentligen kan "bara fara ut och göra" är att plocka bär och svamp, och det kan du inte leva på. Samhället har lagt beslag på all mark och alla jakt och fiskerättigheter. Därför borde det vara en skyldighet från samhällets sida att se till så att alla har mat och kan leva utan motprestation.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så e det. En cynisk människosyn skapad av kapitalismen. Där inga rättigheter existerar sålänge man inte låter sig/kan bli exploaterad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
TS sätter ändå fingret på en intressant punkt. Det gapas mkt om "mänskliga rättigheter" i debatten om reglering av bostadsmarknaden och vård t ex, men mat är tydligen inte lika viktigt. 900 kr / år är tydligen smärtgränsen för vad högkvalitativ vård får kosta, men mat? Vad kan man tänka sig att folk lägger på det, 15000 kr / år?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Nu handlar det inte om det praktiska och hur fucking omöjligt det är. det handlar om rättigheter som ananrs ska vara så jävla viktiga. När jag lägger min fritid på att jobba för någon och få värdesaker jag kan använda är det en sak. När jag lägger mitt liv för att jobba åt någon för att kunna äta mig mätt är det slaveri rent ut. synd bara att folk i allmänmhet accepterar det här och samtidigt dumförklarar folk som påpekar det. Det är inte så svårt, sätt lite press på skiten så blir det skillnad, men det är lite tråikigt att folk hellre låter sig utnyttjas satan, går hem och firar jul samt vaknar upp till ännu en dag av skitjobb än att göra något åt saken. Hela grejjen talar för Nietches teori om övermänniskor och undermänniskor, samhället är fullt av idioter som inte kan tänka själva eller vara ens två sekunder kritiska till vart de lägger sin fritid. Staten och myndigheter har inga rättigheter utöver mina egna och den dagen de påstår det så borde det vara krig , inte mer med det. PS: trådskaparen var inte full, inlägget är som alltid genomtänkt.
ZoO-Man: Jag förstår inte riktigt ändå. Om du är självförsörjande och odlar din egen mat för att kunna äta dig mätt antar jag att du inte tycker det är slaveri. Men om du jobbar för lön och sen köper mat för delar av lönen (dvs byter dina tjänster mot mat) är det tydligen slaveri? Det är inte riktigt konsekvent - och har definitivt inget med Nietzsche att göra.
Det är konstigt också att några har bestämt att om man föds innanför vissa sträck på en karta, som ska motsvara världen, tillhör man automatiskt ett land, som sätter ett produktionsnummer(läs personnummer) på en, har massa lagar som man ska följa, skatter att betala, och allt annat, utan att ta hänsyn till att denna människoapa kanske hellre vill springa runt i skogen, äta vildsvin och sova i sin grotta, och skiter i om Nasdaq-börsen gick upp 0,2 procent idag.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Mvh: Jag tror faktiskt du skulle kunna bo i en grotta utan att någon skulle hindra dig. Men vill du verkligen det? Däremot är landindelningen rätt whack, ja. Vad ger mig mer moralisk rätt till Sveriges rikedomar för att jag råkade ha turen att födas här istället för i Ghana? På sikt är det enda rimliga att alla får flytta precis dit de vill.
Majoriteten av er skulle svälta ihjäl om ni försökte fixa er egen mat, så tacka storebror för att han ser till att ni kan få er kebabpizza med extra sås utan att försöka er på att skalla ihjäl en älg eller något liknande. För övrigt är det inte alls en mänskilg rättighet att äta; historiskt sett har det varit ett privilegium för de starka att äta ordentligt, medan de svaga har svultit ihjäl eller fått leva på det som blev över. Så funkar det för de flesta djur.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Som sagt man vill inte bli en eremit. En liten männscho-by skulle jag dock inte ha något emot att flytta till. Och ta med mig släkt och vänner förstås. :] Angående odla mat/tjäna pengar så är det väl i princip samma sak. Men i vårt samhälle förväntas det att de flesta människor ska jobba heltid i större delen av deras liv. En stor del av befolkningen tvingas då spendera större delen av sitt liv med att arbeta med något de egentligen inte gillar. Visst, de flesta människor "nöjer" sig till slut men det är också många som blir olyckliga. Men ja som svensk och någorlunda intelligent har man möjligheten att ta sig ur det här och göra nästan vad man vill. Andra får lida istället. :] UncleSam "historiskt sett har det varit ett privilegium för de starka att äta ordentligt, medan de svaga har svultit ihjäl eller fått leva på det som blev över. Så funkar det för de flesta djur." Dock inte för människor och andra flockdjur. Vi har oftast delat med oss av födan.
Moderator
2009-12-06 14:50
the_real_apa Ja visst förväntas det att vi ska jobba heltid, eftersom tanken är att alla kan inte göra allt så vi hjälps åt och göra olika saker åt varandra, men det är ingen som tvingar dig till det. Du kan göra precis vad du vill med ditt liv så länge du inte bryter mot några lagar. Men de flesta tycker att systemet vi har byggt upp funkar rätt nice, och väljer därför att delta i det.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Joo jag ä rätt privilegierad så jag kan göra mycket i mitt liv, I Sverige kan vi t.o.m. bryta mot lagar utan att riskera allt för mycket även om jag tror många överskattar den frihet man har i Sverige. Jag tycker systemet är bra uppbyggt och kan själv inte komma på något vettigt välfungerande alternativ med tanke på populationens storlek. Men det är fortfarande ett sjukt system som tvingar massorna att vara arbetsmyror. Det är hittills heller inte hållbart för naturen. Jag tror att de flesta deltar i systemet för att alla andra gör det, ser det som en självklarhet och för att det verkar vara det enklaste alternativet.
ZoO_Man Tror faktiskt det skulle ta mer kraft och tid att först jaga, sedan göra iordning och sen tillaga din egen mat varje dag än att jobba 8 timmar om dagen (och dom pengarna går till mycket annat än mat, jobba en timme om dagen eller något så har du pengar till bara mat om du vill det) och köpa den mat du vill ha. Folk ordnar din mat, allt du behöver göra är att gå till Ica, köpa den och sen steka på. Skulle du hellre springa runt i skogen och leta älg och hoppas du får tag i mat? Dessutom skulle maten ta slut här i Sverige tillslut om alla ska göra så, för jag tror inte folk importerar djur från andra länder så vi kan jaga dom. Men vad hindrar dig? Köp mark och jaga din egen mat. Sen att man kan äga mark är en annan sak. Det tycker jag är konstigt. Men det är som sagt en helt annan sak.
Moderator
2009-12-06 19:28
Fast om du skulle lyckas skalla ihjäl en älg så har du ju mat för resten av veckan iallafall om det är så
time isn't wasted when you're getting wasted .
Angående odla mat/tjäna pengar så är det väl i princip samma sak. Men i vårt samhälle förväntas det att de flesta människor ska jobba heltid i större delen av deras liv. En stor del av befolkningen tvingas då spendera större delen av sitt liv med att arbeta med något de egentligen inte gillar. Visst, de flesta människor "nöjer" sig till slut men det är också många som blir olyckliga. Till skillnad från andra samhällen där majoriteten inte behöver jobba?
Jag skulle gissa på att bland alla drängar, svinaherdar och jägare i historien så fanns det några som inte heller var så förtjusta i sitt jobb. Och de jobbade från soluppgång till solnedgång. Vadfan skulle de göra?
Livet är inte lätt för majoriteten. Livet har aldrig varit lätt för majoriteten. Det är för helvette inget NYTT påfund att folk måste slita för att överleva.
Sen behöver man faktiskt inte jobba så jävla hårt för att 'klara sig'. Du kan jobba en dag i veckan och överleva på det om du inte har några skulder. Visst, du får hyra ett rum någonstans (eller dela en billig hyresrätt i ett inte-så-attraktivt område) och äta budgetmat frå lidl, men du skulle ha skitmycket tid att umgås med familj och vänner, om det är den livsstilen du föredrar.
Men i slutändan så väljer de flesta av oss att jobba mer för att ha råd med mer prylar. Inte för att vi måste. Samhället tvingar ingen att köpa plasmaTV eller Xbox. Vi VÄLJER att göra det. Det kanske faktiskt är så att det inte är så jävla hot att umgås med släkt och vänner hela jävla tiden?
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Det är väl det som är det moraliska problemet med äganderätten,egentligen har ju alla lika stor rätt att ta ett äpple som växer på ett träd t.ex en person rätt till liv borde inte sättas efter dens förmåga att tillskaffa sig papperslappar. Konkurrens om maten hade varit acceptabel i ett samhället där det inte finns mat åt alla men när FAO(FNS livsmedelsutskott.) publicerar rapporter som visar att vi har resurser till att ge tillräcklig mat åt ca 72miljarder människor och knappt lyckas ge det till 5 börjar man tänka över hur bra detta systemet är egentligen..
http://mutualism.blogg.se/ https://vitsvart.wordpress.com/
Till skillnad från andra samhällen där majoriteten inte behöver jobba? Ja i naturfolks-samhällen behöver man inte jobba. :]
Jag skulle gissa på att bland alla drängar, svinaherdar och jägare i historien så fanns det några som inte heller var så förtjusta i sitt jobb. Och de jobbade från soluppgång till solnedgång. Vadfan skulle de göra?Drängar och svinaherdar ja, jägare nej.
Sen behöver man faktiskt inte jobba så jävla hårt för att 'klara sig'. Du kan jobba en dag i veckan och överleva på det om du inte har några skulder. Visst, du får hyra ett rum någonstans (eller dela en billig hyresrätt i ett inte-så-attraktivt område) och äta budgetmat frå lidl, men du skulle ha skitmycket tid att umgås med familj och vänner, om det är den livsstilen du föredrar.Faktum är att man inte behöver jobba alls för att klara sig. :P
Men om jag jobbar en dag i veckan får jag inte mer tid med familj och vänner eftersom de jobbar mycket mer. Det är heller inte socialt accepterat att jobba endast 1 dag i veckan, man ställer sig utanför samhörigheten vilket gör en olycklig.
Men i slutändan så väljer de flesta av oss att jobba mer för att ha råd med mer prylar. Inte för att vi måste. Samhället tvingar ingen att köpa plasmaTV eller Xbox. Vi VÄLJER att göra det. Njej, massorna påverkas av samhället och man vill passa in och vara en del av samhörigheten och anpassar sig därför. Sen Xbox och plasma TV. Varför köper vi sånt egentligen? Blir vi lyckligare av sånt? Jag tror själv konsumtion är ett dåligt substitut för det mänskliga umgänget vi genom att leva så isolerat som vi gör saknar.
Det kanske faktiskt är så att det inte är så jävla hot att umgås med släkt och vänner hela jävla tiden? Ärligt talat så tror jag det är det enda som är viktigt i livet.
Skyll gärna på det mänskliga samhället ni men betänk att om det inte vore för att naturen ständigt söker bryta ner er och utplåna allt liv så skulle ni inte behöva äta över huvud taget. Världen är ordnad så att allt levande har att kämpa utsiktslöst för att hålla döden i stånd. Endast de vilka tidigare generationers samlade ansträngningar distanserat så från denna eviga fiende att de knappt förmår urskilja hennes allomstädes närvarande och nedbrytande hand kan någonsin få för sig något så tokigt som att de har rätt att äta. I de stenålderssamhällen där hunger och svält var en naturlig del av tillvaron fanns inget utrymme för sådana illusioner.
Det måste vara skönt att kunna skylla allt på samhället så man slipper ta ansvar för sina egna val. Och är du så naiv att du tror att naturfolken inte får slita som fan för att klara sig så ska du nog vara glad att du inte behöver leva i ett naturtillstånd, för du skulle inte klara dig fem minuter. Och att jägare inte skulle kunna vara missnöjda med sin roll i livet är ju bara löjligt. Ligg i en buske i fyra timmar och vänta på att en kaninjävel ska dyka upp, bara för att missa skottet och gå hem hungrig, så ska vi se hur jävla kul det är! Vi lever i ett samhälle där vi kan VÄLJA att göra nästan inget alls om det är det vi vill, och ändå leva anständigt. Inte lyxigt, men vi kan äta anständigt och slipper frysa ihjäl. Och ÄNDÅ klagar folk på att samhället tvingar dem att jobba. Om det är så jävla kasst så gör det inte. Om dina vänner inte vill leka med dig för att de jobbar så skaffa fler vänner eller något!
Jag tar ansvar alla mina val och skyller inte på samhället om något går fel. Jag påpekar bara att samhället ÄR sjukt. Och de är såklart att det finns naturfolk som sliter dock långt ifrån alla. Jag tror förresten jag skulle klara mig excellent i naturen. :] Du är för gammal, du är redan förstörd. God natt.
ett samhälle bygger på att man producerar och konsumerar. frågan varför mat inte är en rättighet beror på att produktionen inte är demokratisk. jag bajsar snett på marknadens osynliga hand. fördelningen av resurserna i samhället är skeva hur man än vänder och vrider på det. människor förväntas producera mer eller mindre lika mycket i sitt liv. jobba lika länge, jobba lika många timmar. men vi förväntas även godta att vissa ska få konsumera allt och andra ingenting. mänskliga rättigheter i all ära, men det är produktionssystemet i sig som brister.
ZoO-Man Ingeting hindrar mig ifrån och skaffa mig egen mat så jag slipper betala någonting för någon, dock är jag inte intresserad av att skaffa egen mat så jag betalar andra. Gnäll mindre och odla mer mat om du inte klarar av och betala andra.. eller flytta till en random by i Afrika som lider av hungersnöd, då får du gratis mat av Röda Korset.
Hangaround
2009-12-07 11:33
Förstår inte problemet. Det är dig helt fritt att jobba och köpa mat. Vill du inte ta del av den service det faktiskt innebär att andra människor jobbar för att skörda, slakta, packetera, frakta och lägga upp maten i butik så måste du inte. Du kan utan problem börja odla din egen mat eller börja jaga älg som det finns ett enormt överflöd av i Sverige. Men det system vi har idag där vi byter tjänster mot möjlighet att köpa mat, är så mycket enklare för oss människor än något tidigare alternativ. Förstår inte heller denna naiva romantisering av naturfolk och stenålderssamhällen, a la Christopher McCandless. Sen tycker jag också att det är skönt att inte tillbringa tid med släkt och vänner hela tiden. F ö hade man nog inte kunnat läsa Nietche utan konsumtionssamhället (vem skulle trycka boken?), vilket ju gör hela diskussionen lite ironisk.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution P26 Låt oss anta att det ligger någon sanning i det du säger och förklara gärna för mig följande: Hur ska jag få tag i mark att börja odla på när någon annan redan äger all mark? Hur ska jag få tag i byggmaterial att tex bygga ett hus av när någon annan redan äger all mark och kontrollerar alla naturresurser? Hur ska jag kunna jaga älg när det är förbjudet utan licens av någon som anser sig äga rätten att döda? Listan kan göras lång, men den kanske viktigaste frågan av alla är. Vem gav dessa personer rätten till att äga jorden från första början? Om du är så naiv (gäller en hel del folk i den här tråden) så du tror att det bara är att gå ut i skogen smälla upp ett hus och bli eremit så tycker jag väldigt synd om dig/er. Vi är inte fria, vi är slavar allihopa. Den som säger nånting annat har inte tänkt till ordentligt.
the_real_apa * "Folk brukar säga: bygg ett hus i skogen då och jaga/odla din mat. Grejen är den att bara(förutom det faktum att man inte får bygga ett hus i skogen)för att man vill leva mer enkelt/självklart betyder det inte att man vill bli en eremit. Människan är ett flockdjur och behöver en strävan i en samhörighet för att vara lycklig. " - Det finns många som skulle kunna tänka sig samma sak. Hell, det finns många som i dagsläget gjort samma sak. Du kan lätt hitta ett smärre samhälle med liktänkande som dragit off-grid och är självförsörjande. * "Dock inte för människor och andra flockdjur. Vi har oftast delat med oss av födan. " - Vi har delat med oss till dels de som har bidragit till att vi klarat oss (d.v.s. de som är för gamla för att ordna föda själva, men har fixat åt oss när vi var för unga för att göra det själva) och dels de som vi förväntar oss kommer hjälpa oss att överleva (d.v.s. de som är för unga för att samla föda, men kommer växa upp och bidra), men sällan till de som bara hänger runt och latar sig utan anledning (handikappade eller religiösa uttolkare har dock haft sin anledning till att inte kunna bidra på samma nivå). Slumpmässigt valt flockdjur är än värre: Alfadjuren käkar först och sen får betadjuren sin chans. Om det blir någonting över får de omegadjur som inte blivit bortkörda från flocken skrapa i sig resterna. Gamla och sjuka lämnas åt sitt öde om de inte kan hänga med. * "Det är heller inte socialt accepterat att jobba endast 1 dag i veckan, man ställer sig utanför samhörigheten vilket gör en olycklig. " - Kul släkt och vänkrets du har om de skulle frysa ut dig för att du bara jobbade en dag i veckan. Jag tror inte jag skulle vilja umgås med såna typer oavsett hur mycket jag jobbade, så mitt tips är att säga upp bekantskapen med de missundsamma förlorarna.Dummy * "Hur ska jag få tag i mark att börja odla på när någon annan redan äger all mark? " - Gör en av två investeringar: 1. flytta till ett land där de inte har lika strikta regleringar som här. 2. jobba ihop tillräckligt med pengar för att köpa loss en bit mark som du kan bygga på. * "Hur ska jag få tag i byggmaterial att tex bygga ett hus av när någon annan redan äger all mark och kontrollerar alla naturresurser? " - Se föregående svar. * "Hur ska jag kunna jaga älg när det är förbjudet utan licens av någon som anser sig äga rätten att döda? " - Är du tvungen att jaga älg för att överleva? Odla käk på din jordplätt och rocka loss vegostylee. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Dummy Hur ska jag få tag i mark att börja odla på när någon annan redan äger all mark? Du är motsägelsefull. Om ingen ägde mark skulle du kunna ta för dig och odla marken, antyder du. Då är du lika "illa" som den som äger marken idag. Hade inte någon annan ägt marken hade du, i samma sekund som du beslutar dig för att odla den, markerat den som din. Du skulle då ha ägt marken, även om det inte står på något papper. Kommer någon och säger att du inte äger marken och försöker ta över så blir det konflikt. Äganderättsfrågan är svår. Jag säger inte att jag tycker den är optimal. (Bland annat kan man ju ifrågasätta arvsrätten...). Samtidigt är det en del av ett större maskineri som får samhället att fungera. Alla har tillträde till i stort sett all natur i Sverige. Även om ägandefrågan ger upphov till konflikter så förhindrar den ännu fler konflikter. Att gå ut i skogen och smälla upp ett hus är nog ganska enkelt att göra i just Sverige. Större delen av landet är täckt av skog och även om industrin tar upp mycket så går det. Men visst, blir du upptäckt kan du säkert räkna med att bli avhyst. Vad gäller älgjakt så finns det en poäng i licens. Fri jakt kan riskera beståndet. För att du ska kunna jaga din älg måste det väl finnas älg att jaga? Att ordna licens är i stort en engångsinvestering. Vi är så pass civiliserade att det krävs vissa regler för att samhället i stort ska fungera. Det är svårt att ställa sig utanför, men det går. Även om man ändå måste hålla sig till vissa regler som att det är olagligt att döda andra människor. Vi är inte slavar, men inte heller fria. Vi är en blandning av fria, säkra, slavar och många andra komponenter. Det är väl det som är en demokrati. Aldrig perfekt, men det fina är att den är väldigt flexibel. Tyvärr, för vissa, är det svårt att hitta alternativ. Men det handlar mest om att de som söker alternativ inte riktigt vill ge upp vissa bekvämligheter.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Tycker det är värre med vatten. Finns ju hurtiga entrepenörer som vill privatisera vatten i utvecklingsländer och sälja den till folk för "marknadspris". De hävdar att det inte är "hållbart" att särbehandla vatten som en mänsklig rättighet längre, utan att marknaden måste tillåtas lösa problemet. Såna personer skulle jag inte pissa på om de brann.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Producent
2009-12-07 17:38
nej du slavar inte för mat, du jobbar för pengar.
Dummy: Vi är inte fria, vi är slavar allihopa. Den som säger nånting annat har inte tänkt till ordentligt. Om du med slav menar att vi måste anstränga oss för att överleva, så visst. Men med den definitionen är varenda levande varelse som någonsin levat slav. Inklusive "naturfolken". (var tror ni de fick sin mat ifrån?)
Dessutom har det aldrig gått att överleva med så lite ansträngning som det gör nu. Ta ett timjobb och jobba två-tre dagar i veckan så lär du klara dig utan problem.
Om jag inte jobbar för en annan människa har jag absolut inga möjligheter att äta mig mätt, såvida jag inte tar mod till mig och går och fångar ett rådjur eller ett par ankor från dammen (och riskerar fyllecell och åtal självklart). Finns ingen anledning att påstå att det inte är som jag säger, de tär ett faktum, att försvara det är bara ett försök till att rättfärdiga ens egna felaktiga beteende.
Zoo-Man: Det är lite oklart exakt vad du är så upprörd över. I ditt senaste inlägg verkar det som om du inte vill jobba åt någon annan - men starta då ett eget företag! Finns massor av folk som livnär sig som sin egen arbetsgivare.
Människan har alltid varit en slav för mat eftersom vi dör utan det och mat har aldrig varit tillgänglig utan arbete. Innan jagade vi och plockade i skogen, nu sitter vi vid en datorskärm för att få pappersbitar som vi byter mot det vi förr jagade och plockade i skogen.
Redline!
Refused P29 Är det oklart vad tråden handlar om? Den handlar inte om mig i alla fall.
Zoo-Man: Det enda helt tydliga är att dina teorier inte riktigt håller för närmare granskning... till alla kommentarer du fått här i tråden är det närmaste svar du lyckats komma: "Finns ingen anledning att påstå att det inte är som jag säger".
"Vad äter vi? " "andra djur " ok, förstår, vi är också djur "och " "andra växter " ok, förstår inte, är människan en växt också?
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
Alla som inte dansar är våldtäktsmän, och alla som inte håller med trådskaparen har fel. Jag antar att förmågan att formulera hållbara argument inte är något som behövs i det idealiserade naturtillståndet.
Nu har jag ju inte läst hela tråden, men.. Primitivism, Zoo-Man - det kanske är något för dig!
SEX, DRUGS & AEROSOL
Har du hört talas om "bondgårdar", TS? Det låter som en ypperlig lösning för dig. Där kan du själv odla växter och husera djur som du kan äta. Du slipper då gå och palla ankor i den lokala dammen och åka in i fyllecell.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Varför ska du vara full när du jagar? Bättre du köper mat för alkohol pengarna istället.
Mabande Du har rätt i att det faktiskt går, men är det ändå inte lite konstigt att jag ska behöva söka mig bort från min födelseplats för att få lov att leva på det sättet jag vill? Varför ska det vara svårare för mig att leva enkelt än komplicerat?
Det är möjligt att jag faktiskt sätter det hela på ett piedestal. Men du måste ju hålla med om att det inte är så lätt som att bara dra ut och smälla upp ett hus så som vissa verkar framställa det?
Sen har vi andra faktorer så som att samhällets klor faktiskt är så starka att det är extremt svårt att bryta loss. Jag personligen är världens hycklare och lever inte alls så som jag anser att man bör göra. Men jag försöker iaf där så många andra bara blundar, och det är det som får mig genom dagen.
Och angående älgarna var det inte jag som tog upp dem.
Evolution P26 Du är motsägelsefull. Om ingen ägde mark skulle du kunna ta för dig och odla marken, antyder du. Då är du lika "illa" som den som äger marken idag. Hade inte någon annan ägt marken hade du, i samma sekund som du beslutar dig för att odla den, markerat den som din. Du skulle då ha ägt marken, även om det inte står på något papper. Kommer någon och säger att du inte äger marken och försöker ta över så blir det konflikt. Det är väl ändå lite skillnad på att bruka marken och att bara äga den? Jag pratar inte om att tvinga nån bort från en plats de behöver för att överleva. Men när folk äger hela skogar bara pga. värdet är det någonting som är allvarligt fel.
Refused P29 Om du med slav menar att vi måste anstränga oss för att överleva, så visst. Men med den definitionen är varenda levande varelse som någonsin levat slav. Inklusive "naturfolken". (var tror ni de fick sin mat ifrån?) Nej med slavar menar jag att vi inte har någon självständighet. Det är som att vi går igenom livet utan att något mänskligt faktiskt krävs av oss. "All" kunskap, "alla" ideal, din individualitet. Allting är färdiga koncept som olika institut har berättat för dig från födelsen att såhär ligger det till. Att jaga efter mat för att överleva skulle möjligen innebära att du slavar för din egen skull. Men att slava för att någon annan ska ha det bättre än du, så att du ska kunna överleva är en helt annan sak.
Du tror att du är fri men om du tar ett steg tillbaka och analyserar ditt liv så kommer du se att de flesta beslut du tar görs av någon annan eller för någon annan.
Ex. när du går upp på morgonen gör du det för din egen skull eller för att du vet att du måste till jobbet en viss tid för att inte få sparken?
Men visst fortsätt att tro att du är fri för att du kan välja mellan pizza eller kebab rulle. De få rättigheter vi faktiskt har tas ifrån oss i en rasande takt, medan "ansvaren" bara ökar.
Jag vill tro att jag talar för det flesta här att vi inte har något emot teknologin. Jag vill inte leva som grottmänniskor. Jag vill leva utan konsumerings hetsen och utan att ha någon som bestämmer över mig.
Är det inte konstigt att vi idag har mindre fritid än vi hade förr när teknologin borde göra det enklare för oss att arbeta? Är det inte konstigt att så många människor svälter när det idag borde vara enklare för oss att föda hela jordklotet? Och kom nu inte och säg att vi är överbefolkade, vi har kapacitet att skapa ett paradis, det är systemet och den girighet som systemet uppmanar till som står i vägen.
marvingaye Har du hört talas om "bondgårdar", TS? Det låter som en ypperlig lösning för dig. Där kan du själv odla växter och husera djur som du kan äta. Du slipper då gå och palla ankor i den lokala dammen och åka in i fyllecell. Han måste ju fortfarande betala skatt åt staten? Vart ska han få de pengarna ifrån om han bara odlar mat till sig själv?
Nu har jag inte någon säker källa på det här men vad jag har hört, så får du inte ens
använda dig av solenergi utan att köra det hela genom något elbolag eller liknande.
Självförsörjningen motarbetas starkt av samhället, och faktum är att förr kunde du jobba ihop en mindre förmögenhet och sedan dra dig tillbaka. Nu för tiden tvingas du jobba i princip hela livet, och för vad? En pension som det förmodligen inte kommer finnas pengar till att betala ut när jag bli gammal? Fuck d!
Mabande, Klart det finns något som hindrar mig att gå och odla mat på en matplätt. Äganderätt kallas det. Visst, jag kan sannolikt köpa mig en plätt, men det i sig kräver ju just att jag inledningsvis slavar åt någon annan, inte sant? Du har säkert redan bemött kritik avseende detta, men det är likväl på sin plats. Det är långt ifrån alla förunnat att bara kunna skaffa sig en jordplätt och klara sig själv. Refused, din invändning (inlägg till zoo-man) är väldigt intressant. dock tycker jag en viktig pusselbit fattas i praktiken. alternativet. visst är det fånigt att se arbete->ersättning, ersättning->mat som värre per se än arbete->egenproducerad mat. men finns inte möjligheten till arbete->egenproducerad mat (eller egenproducerad vadsomhelst för den delen) så är man likväl tvungen att arbeta för någon annan. Personligen är jag principiellt väldigt tveksam till ägande av naturtillgångar, inkl. mark.
cry me a river! --> thcrew
Dummy: "All" kunskap, "alla" ideal, din individualitet. Allting är färdiga koncept som olika institut har berättat för dig från födelsen att såhär ligger det till. Bara för att du går i skolan innebär det inte att du blir en viljelös zombie. Du är fri att ifrågasätta, och jag hoppas du gör något konstruktivt av det (dvs något rent praktiskt utanför internet).
Att jaga efter mat för att överleva skulle möjligen innebära att du slavar för din egen skull. Men att slava för att någon annan ska ha det bättre än du, så att du ska kunna överleva är en helt annan sak. Bara det faktum att du använder begreppet "slaveri" även i betydelsen att jobba för sig själv visar att resonemanget är way off. Är det själva anställningen du är emot står det dig fritt att bli egen företagare!
De få rättigheter vi faktiskt har tas ifrån oss i en rasande takt, medan "ansvaren" bara ökar. Oj vad åttiotalist du låter! Faktum är att vi aldrig haft det så bra som nu, och sannolikt (gissar jag vilt) aldrig gnällt så mkt som nu.
Jag vill leva utan konsumerings hetsen och utan att ha någon som bestämmer över mig.Jag håller med om att det finns en stor konsumtionshets i samhället, men återigen: du är ingen zombie. Konsumera inte så mycket, helt enkelt! Ingen kommer att sätta dig i fängelse för det. Vad gäller auktoriteten kan du som sagt jobba för dig själv.
Är det inte konstigt att vi idag har mindre fritid än vi hade förr när teknologin borde göra det enklare för oss att arbeta? Det är konstigt att du kommer med grundlösa påståenden som är lätta att kolla upp om du hade bemödat dig. För hundra år sedan jobbade folk som djur, och kunde bara drömma om den mängden fritid vi har idag. Dessutom: det står dig fritt att ta ett deltidsjobb, konsumera mindre, och ha mkt mer fritid!
Är det inte konstigt att så många människor svälter när det idag borde vara enklare för oss att föda hela jordklotet? Det går alldeles för långsamt, men andelen svältande minskar ju stadigt samtidigt som tekniken blir bättre. Så jag ser inte den stora motsägelsen här?
Och kom nu inte och säg att vi är överbefolkade, vi har kapacitet att skapa ett paradis, det är systemet och den girighet som systemet uppmanar till som står i vägen.Hur har vi kapacitet att skapa ett paradis? Nej, jag tror inte att vi är överbefolkade, och jag håller med om att det är ett systemfel som ger upphov till snedfördelningen av resurser.
joda: Jag förstår hur du menar, men det förutsätter att du dels även ser egenföretagande som att jobba åt någon annan (eftersom man måste ha kunder), och dels avskriver möjligheten att starta t ex eget jordbruk (eftersom man måste ha startkapital). Men båda dessa invändningar tycker jag är relevanta.
Refused P29 Bara för att du går i skolan innebär det inte att du blir en viljelös zombie. Du är fri att ifrågasätta, och jag hoppas du gör något konstruktivt av det (dvs något rent praktiskt utanför internet). Säg det till alla lärare jag inte lyckats komma överens med genom årens gång. Deras ord är alltid lag, de gillar inte när du ifrågasätter.
Och jag skulle inte vilja säga att alla blir viljelösa zombies, men faktum kvarstår att en majoritet faktiskt blir det. Jag ser det dagligen i min bekantskapskrets, och som värst i min mamma. Det gör ont att se.
Oj vad åttiotalist du låter! Faktum är att vi aldrig haft det så bra som nu, och sannolikt (gissar jag vilt) aldrig gnällt så mkt som nu. Även om vi har det "bra" kvarstår ändå det faktum att våra rättigheter allt mer försvinner.
Jag håller med om att det finns en stor konsumtionshets i samhället, men återigen: du är ingen zombie. Konsumera inte så mycket, helt enkelt! Ingen kommer att sätta dig i fängelse för det. Vad gäller auktoriteten kan du som sagt jobba för dig själv. Tyvärr finns inte auktoriteten endast i arbetslivet. Narkotikapolitiken är ett praktexempel på något som hindrar mig från att leva mitt liv som jag vill. Har du något tips på hur jag kan undfly den? Visst har jag klarat mig bra hittills, men det är inte rätt att jag konstant ska behöva leva i rädsla när jag inte skadar någon annan.
Det är konstigt att du kommer med grundlösa påståenden som är lätta att kolla upp om du hade bemödat dig. För hundra år sedan jobbade folk som djur, och kunde bara drömma om den mängden fritid vi har idag. Här har du förmodligen helt rätt då jag inte gjort nån efterforskning innan jag skrev kommentaren och faktiskt inte kan komma ihåg vart ifrån jag har fått det.
Dessutom: det står dig fritt att ta ett deltidsjobb, konsumera mindre, och ha mkt mer fritid!Det gör jag redan, men jag kan inte ens gå ut på gatan utan att bombarderas med reklam överallt. Oavsett om vi har fri vilja eller inte så matas vi ändå hela tiden undermedvetet med ideal.
Hur har vi kapacitet att skapa ett paradis? Jag har ingen perfekt lösning, men vi kan ju kanske börja med att ta alla pengar som vi lägger på vapen och krigsindustrin och lägga dem på mat, bostad, och kläder till ALLA människor på hela jordklotet (så gott som det går). Det tycker jag är en bra början.