I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rånet på G4S värdedepå

Övrigt - Blandat

2009-09-27 20:34
Piloten verkar vara svensk?
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2009-09-27 20:59
Har sagt hela tiden att de var folk från forna Jugoslavien med ett förflutet inom militären. Borde nästan bli professor i kriminologi.

Du var ju inte direkt ensam om den teorin, dessutom verkar den inte stämma.. :)
Walking the street of dreams

2009-09-27 21:12
Slå på tvåan nu gott folk! Agenda tar ska diskutera ämnet. :)

Agenda SVT2 kl 21:15

2009-09-27 21:47
Var väl ingen imponerande diskussion och inget nytt sades. Men Lasse har rätt, klart många ändå väger in att ta ett straff om dom ändå får behålla bytet när dom kommer ut.

Xelly: Har inte sett dig skriva nåt om din teori här innan, men kom du på den innan varenda tidningen skrivit om det och i sånafall vad var det som ledde dig in på det spåret? För att vi haft högt uppsatta juggar i den kriminella världen i Sverige?

2009-09-27 22:34
Jag sa det samma dag som rånet ägde rum, innan jag hade läst att någon annan skrev de.. Jag har inte sagt de i den här tråden nej, har sagt de till kompisar som jag diskuterat detta med.

Jag tyckte att de kändes ganska självklart att de som hade gjort detta var ex militärer, just på grund av hur proffsigt det hela var utfört, och jugoslaver har alltid sett Sverige som ett lätt byte när de kommer till att råna banker, men i det här fallet var det en depå.
my name is xelly smelly

2009-09-27 22:40
Xelly: Okej. Av detta kan vi konstatera en sak, vilken bana du än väljer i livet så kan du ha nytta av din militära utbildning.

En allmän fråga bara: Hur lyckas man somna kvällen innan en sån här stöt? Dom flesta tror jag kan ha lite svårigheter inför prov, resor, och annat. Hur fan slappnar man av inför en sån där grej? :)

2009-09-27 22:48
CapKillah Ja om man har varit yrkesmilitär, legosoldat eller dylikt och vart med i ett riktigt krig så har man nog ganska många egenskaper som vanliga människor inte har, när det kommer till att tex råna saker :)

Tror dessa grabbar är jävligt iskalla, så man vet ju aldrig de kanske sov som barn!
my name is xelly smelly

2009-09-27 23:05

2009-09-27 23:58
jag hoppas verkligen dom tagit fel personer!!
Fan så underbart bra gjort =) Det där är klockrent!

2009-09-28 00:23
Då vet vi, Paolo Roberto!
Forumssignatur...<br>

2009-09-28 01:49
Man kan inte sluta le åt att varje svensson blir dektektiv så fort spektakulära brott sker, "men öhh sätt in JAS mot choppern då, busenkelt ju!"
 DIF!

2009-09-28 10:45
om det nu är så att polisen redan har börjat nysta upp sanningen och har fångat in en del av gärningsmännen, som det verkar, då var ju inte det här rånet särskilt klockrent alls, faktiskt...

något måste ju gått väldigt fel om de åker dit på rekordtid. den stora frågan blir väl dock om man får tag i rånbytet eller ej.

2009-09-28 11:54
Men att vara gripen är inte att vara dömd, får se vad som händer..
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-09-28 12:14
Länk till http://www.expressen.se/Nyheter/1.1722675/sa-gick-helikopterranarna-i-polisfallan

Polisen verkar ju vara väldigt säkra på att de gripna är gärningsmännen.

2009-09-28 14:13
Communityregel 4 - Det är inte tillåtet att hänga ut människor
Av i flera fall förklarliga anledningar väljer människor att hänga ut folk, som till exempel civilpoliser, fascister, pedofiler och så vidare. Även om vi kan förstå syftet, är det inte tillåtet att hänga ut folk här på sidan eller länka till sidor som gör det i och med att det bryter mot regeln om personlig integritet, samt i de fall där uppgifterna inte stämmer kan klassas som personangrepp eller förtal.

När namnen nämns i seriösa (gammel-)media är det helt lugnt.

Mabande - Admin Crew: Regulators
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-09-28 15:00
Den misstänkta piloten som greps i natt bor där jag växte upp.

Jag och min mor spekulerade dagen efter rånat om att det kunde ha varit han som flög eftersom han hade kopplingar till G4 från jobb tidigare.

Undrar om man skulle ha kunnat casha in på belöningen om man ringt in med ett namn redan i det skedet... hade man suttit med 7 millar på fickan.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-09-28 15:02
Eller ja, inte i natt....
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-09-28 15:35
bob P21

på vilket sätt är det "leka detektiv" att man tycker det var dåligt av polisen att tacka nej till hjälp av 2st gripen som dessutom redan lämnat en övning och är påväg till platsen?

Konstigt att polisen är säkra när serbisk polis tydligen gett svenska polisen info, tex vilka, var och hur?

Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-09-28 15:48
henkso:
att ringa in hade knappast skadat, men för att kunna casha ut belöningen var väl villkoret att man kunde ge tips så att både gärningsmän och rånbytet kunde återskaffas?

2009-09-28 15:56
Känns fan skumt om gärningsmännen kan genomföra en sån här mästerlig kupp, och sen stannar kvar i sthlm?

Själv skulle jag troligen befunnit mig i någon avlägsen by i Asien som inte ens har tillgång till telefoner det första året..
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-09-28 16:11
Simba - Serbiska polisen ska tydligen givit info om när också, men eftersom det var en vecka tidigare så satte svenska polisen bara span under den perioden, d.v.s. de var off med en vecka...

psyko_slusk - Ja, det känns ju som att en snabb väg ut ur landet hade varit en plan.

10-4, over...

2009-09-28 20:51
Jag tror mer på lokala förmågor, som kanske fått hjälp utifrån /CapKillah
;)
Nu är ingen dömd än, men enligt tidningarna är dom gripna från Stockholm. Fittja, Roslagen, söderort, närförort, centrala Sthlm är områden som angivits.

"Samtliga misstänkta är från Stockholmsområdet."
Källa: Expressen

Mabande & psyko_slusk:
"Flygbiljetterna med destination Asien låg klara på skrivborden hemma hos helikopterrånarna."
Källa: Expressen
Helikopterpiloten greps tydligen på Arlanda på väg till Spanien.
Källa: Aftonbladet

Personligen skulle jag nog inte haft en flygtur inbokad i så tidigt skede efter kuppen. Det är väl så dom flesta tänker, fly illa kvickt. Borde ju bara leda till större misstankar.

2009-09-28 20:53
hoppas inte kampsportaren är skyldig!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-28 21:29
CapKillah - Är väl bättre att chansa på att komma undan kvickt än att chansa på att polisen inte kommer få upp några spår snart?
Genom telefonavlyssning och annan spaning har polisen kunnat kartlägga deras aktiviteter efter rånet.(...) De fick snart reda på att de misstänkta gärningsmännen köpt flygbiljetter till platser i Asien och räknade med att fly landet från bland annat Arlanda i går.
(från din expressenlänk)
Så, rånarna plockar pengarna, hänger ut ett par dar (medan polisen börjar avlyssna dem), snackar om vart de ska (medan polisen lyssnar), köper biljetterna och åker fast.
Kuppa och dra samma dag hade ju i det här fallet varit en bättre plan ;)

10-4, over...

2009-09-28 22:17
måste säga att det känns så ogenomtänkt hela alltet så här i efterhand nu.
hur kan man planera en stöt ett halvår och inte ha förberett utlandsflykt eller annan åtgärd efter ett eventuellt lyckat rån bättre än så här innan?

det är ju så man börjar undra på om de antingen:
1: räknade med att misslyckas.
2: vill åka fast.

2009-09-29 17:25
Intressepenisen hårdnar!

2009-09-29 17:51
De gripna är bara bottenskrapet och många av dessa killar har setts ihop på bröllopsbilder, facebooksidor och bloggar. Alla känner alla och det finns en mängd kopplingar som tycks leda till både det ena och det andra. Helt sanslöst intressant ska ni veta.

T.ex:
"piloten" har, enligt källa, haft Silbersky som försvarsadvokat vid ett annat tillfälle gällande ett grovt brott där rätten valde att fria honom. 21åringen är son till en känd fotograf som i sin tur är anställd vid en stor kvällstidning.

Finns så mycket information. :)

2009-09-29 18:24
21åringen är också en stor traderabedragare.

2009-09-29 20:20

2009-09-29 20:42
Den släppte "kampsportaren" har skrivit ett kortare inlägg om detta på sin blogg. Vet inte om det räknas som uthänging av honom om man länkar till bloggen med tanke på att han själv skriver om det. Men jag väljer att inte göra det eftersom jag är osäker.

Det är ju dock knappast någon hemlighet vem det handlar om och alla som har lite koll på Brottning/Kampsport känner nog redan till detta.

Så ni kan ju kolla in bloggen om ni är intresserade av det. Han skriver att han snart ska uppdatera med ett längre inlägg om detta.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-09-29 20:50
det är ju så man börjar undra på om de antingen:
1: räknade med att misslyckas.
2: vill åka fast.

eller 3: de lämnade några nollor med alla bevis pekande mot sig, och sen drog de nyrika människorna illa kvickt utomlands.

2009-09-30 10:40
67 miljoner kom dom åt :P
ellt was here !

2009-09-30 17:27
Finns inget officiellt mer än mediasnack på hur mycket de fick med sig. Serbisk media skrev idag (?) om att de fått med sig 100milj. euro, till exempel.

2009-09-30 20:18
Anenkefali

håller med dig, det är väl sällan samtliga rånare klarar sig undan.
med i beräkningarna är väl att nån/några får ta smällen och förhoppningsvis lite rikare när man kommer ut igen..

otippat med en svensk chaufför på flyktmedlet dock, trodde stenhårt på en utländsk..
Tu m'emmerdes!

2009-09-30 20:51
måste säga att det känns så ogenomtänkt hela alltet så här i efterhand nu. /Priyan

Kan inte göra annat än hålla med. Om det då inte var meningen att dom skulle "torska", så att det största sökandet och den största bevakningen/gränsbevakningen drogs in så att dom riktiga rånarna kunde återvända i lugn och ro till sitt/sina hem. Som andra skrivit så låter det helt otroligt om polisen släpper t ex kampsportaren om han fortfarande är misstänkt som polisen/media säger. Vet ju flera som suttit häktade för betydligt mindre saker mycket längre tid. Något är skumt.

Men skulle det nu ingå i ligans plan att dessa personer, som har varit intressanta för polisen tidigare, handplockats för att leda polisen på fel spår redan innan rånet begåtts så är det ju en genial efterplanering. Deras uppgift kanske var att stressa, snacka, hålla sig borta under och efter rånet, tills snuten plockar dom och kanske även fäller dom i rätten. Lägger dom misstänkta/fällda sedan fram helt vattensäkra alibin efter en tid på kåken (ju längre straff, ju större skadestånd och ju svårare blir det för polisen att börja om utredningen) för vad dom gjorde under rånet, så skulle dom släppas med riktigt fina skadestånd (plus kanske en del av bytet) och dom som utförde kuppen skulle sitta säkert då polisen måste börja om från början.

Ska bli intressant att höra om dom hittar spår efter dom andra misstänkta killarna i helikoptern. Piloten har ju kört den vid andra tillfällen, så att det finns spår efter honom är ju ganska säkert.

Efterlyst tar upp fallet ikväll. Börjar om ca 10 min på TV3. Tjo!

2009-10-02 17:07

Sen finns det ju inte så många helikoptrar i det här landet, så det bör ju gå att forska lite där. Men vi får väl anta att den är nystulen, annars är de riktigt dumma. Dessutom behövs en pilot, även av dessa finns det begränsat i Sverige, men de kanske har tagit in en från annan ort eller läst hemläxa.

Seriöst, dom gör ett såhär pass grovt rån och så säger du ens något som detta? :D "Grabbar, vi kan ta min helikopter till vårat värdedepå-rån och sedan dumpar vi den i skogen, för jag har ju ändå en helikopter över som bara står och solar i bakgården ändå.. Va? Spåra den till mig? Hur skulle det gå till menar du?".

Klart som fan dom har snott helikoptern :D Allt annat vore väl lite dumt? Lite som att köra in i en polisstation med sin egna bil och hoppas på att inte bli tagen om man mot alla odds lyckas komma ut.

Var det rånarna som saboterade polis helikoptrarna också? Isåfall måste dom ha insiders vid polishuset/husen också för att kunna saba dom...

Måste dom? Nej, det räcker tydligen med att göra rånet och placera "bomber" i ett land där man har en obevakad polis-helikopterbas, trots att man har fått varningar om att något som detta var på väg att ske.

Tror ändå att det är något lättare att hitta en avdankad/skuldsatt helikopterförare än att tvätta så stora summor.

Jovisst, det är det nog, men jag tror inte att det är lätt att hitta en "avdankad" helikopterpilot som kan göra denna sorts avancerade landning, som det påstås vara. But I get your point.

okej, tänkte fel. men de måste ju ändå ha mellanlandat någonstans. vilket väl också är förklaringen till att de inte flög längre än de gjorde efter rånet, då den inte var fulltankad.

De gjorde en mellanlandning, lämnade rånarna som sedan tog sig därifrån i andra fordon, sedan flög piloten vidare, lämnade helikoptern där han gjorde och tog sig på egen hand därifrån. Jag vet ju inte detta med 100% säkerhet, men det är tydligen såhär det ska ha gått till.

Shitmannen

Vem har sagt att det är kroner dom fick med sig?
Kan vara euro? Det finns ju 1000 Erusos-sedel..

Shit mannen, äh, jag orkar inte ens lägga ner tiden.

Jag är inte grinig och hatar inte, jag försöker bara föra fram rätt information :)
- grind or die -
Moderator

2009-10-02 21:05
haha, 67 milj, o vissa trode de va närmare 1 milj xD hahahahha
//TW

2009-10-03 00:00
bemir: Fint att du kommer in och är efterklok med facit på hand. Föra fram rätt information? Du har citerat spekulationer som vi i de flesta fall har svar på idag. Så jag tycker nog inte du tillfört något.

Men välkommen in i debatten, hur många var inblandade totalt?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-10-03 00:54

Sen finns det ju inte så många helikoptrar i det här landet, så det bör ju gå att forska lite där. Men vi får väl anta att den är nystulen, annars är de riktigt dumma. Dessutom behövs en pilot, även av dessa finns det begränsat i Sverige, men de kanske har tagit in en från annan ort eller läst hemläxa.

Seriöst, dom gör ett såhär pass grovt rån och så säger du ens något som detta? :D "Grabbar, vi kan ta min helikopter till vårat värdedepå-rån och sedan dumpar vi den i skogen, för jag har ju ändå en helikopter över som bara står och solar i bakgården ändå.. Va? Spåra den till mig? Hur skulle det gå till menar du?".

Klart som fan dom har snott helikoptern :D Allt annat vore väl lite dumt? Lite som att köra in i en polisstation med sin egna bil och hoppas på att inte bli tagen om man mot alla odds lyckas komma ut.

bemir: Seriöst, läs vad det står så du slipper säga något om detta. Med "nystulen" menar jag att den är stulen i samband med rånet. Alternativet hade varit att stjäla den en vecka innan. Det hade inneburit att man hade särat tillgången till helikopter men också att man behöver förvara den någonstans. Dessutom var det ju jag som först påtalade att allt annat vore dumt.

Så i fortsättningen föreslår jag min gode bemir att du har kött på benen innan du försöker göra narr av folk.

2009-10-03 01:58
Så jävla vackert rån måste jag säga, slår dom vanliga jävla skitrånen man får se nuförtiden
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-10-12 19:23
bor i kanada å har svårt att följa nyheterna. nån som kan berätta hur sagan slutade?
Music for film: http://www.nimashams.com

2009-10-12 22:45
^Sagan har ej slutat, men de har i alla fall häktat ett gäng, tror ej det är spikat något datum för rättegång. Bytet är ännu ofunnet...