Sellish P13 körda? tror aldrig att pengarna kommer hittas, och hur länge är ett livstids fängelse i sverige liksom? när dom kommer ut har dom alla pengar som väntar på dom (:
Haha alkor.
jagvillocksåhaenblog.com
läste nyss på aftonbladet
Den helikopter som användes vid rånet i Västberga hade liten lastkapacitet och fick troligtvis inte med sig mer än 100 kg. – Det innebär att rånarna som mest fick med sig 25 miljoner kronor
Flashbacks snillen spekulerar nämnt i tråden apropå helikopters lastkapacitet, att dom förmodligen lyft ur säten etc för att öka lastkapaciteten.
På grund av säkerhetsrisken fick helikoptrarna stå. - Det ledde till att polishelikoptrarna inte kunde lyfta, säkerheten går naturligtvis alltid först, säger Varg Gyllander. Varför gör de någonsin ingripanden om du "säkerheten alltid går först"? Löjligt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
medoria Tror ändå att det är något lättare att hitta en avdankad/skuldsatt helikopterförare än att tvätta så stora summor. – Det innebär att rånarna som mest fick med sig 25 miljoner kronor Äh, va klent.
Walking the street of dreams
naizo: som inte går att på något sätt spåra? de flesta, i Sverige utbildade helikopterpiloter har militär bakgrund, och visst att det finns korrupta militärer men att de skulle vara beredd ställa upp på ett rån finner jag föga troligt.
militärligan is back!
JONIS REST IN POWER
Frågan är ju om en sådan här hade kunnat plocka med sig hela statskassan:'
Intressepenisen hårdnar!
men var har dom förvarat helikoptern innan stöten är min fråga. inte så man frågar en kompis om man får parkera en helikopter man stulit på bakgården och sedan säger att man kommer hämtar den lite senare.
Jag tänkte på det där med storleken på helikoptern med. Kan ju inte ha fått in hur mycket som helst i den.
jagvillocksåhaenblog.com
Medoria. De snodde den natten innan, dvs strax innan rånet sägs det.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
vidar: okej, tänkte fel. men de måste ju ändå ha mellanlandat någonstans. vilket väl också är förklaringen till att de inte flög längre än de gjorde efter rånet, då den inte var fulltankad.
Whoas rånkomission arbetar för fullt!
Intressepenisen hårdnar!
Ja man får ju gratulera den losern som sitter fast nu, han tog uppenbarligen hem första priset.
dom är och förblir mina idoler Tror inte seriöst du skulle säga så om du var på plats med automatvapen riktade emot skallen.
Lite för mkt nät-thuglife här för att folk ska ta hänsyn till sånt när de droppar tunga kommentarer... yo! Ändå så kvarstår detta faktum: Det här rånet kommer göra det svårare i helgen att hämta cash i bankomater runt omkring i svealand. 100 milioner är nåt man trycker upp på några timmar, dock har vi Sveriges ekonomi att ta hänsyn till. Dessutom så har g4s säkert ett register över sedlarnas serie nummer eller dylikt. De kommer vara ogiltigt betalningsmedel om de används.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
ja har dom fått med sig en miljard, som gw hävdar fanns i lokalen, så blir det nog tajt om cash i helgen.
i det här fallet var det ingen som fick något automatvapen riktat emot sig...
JONIS REST IN POWER
jobro P37 ingen sitter väl fast för rånet? vad jag har förstått har dom inget med rånet att göra, bara att aftonbladet publicerar det under samma ställe som rånet.medoria F27 nyheterna sa dom att det fanns ca 100 miljoner där dom räknade pengarna.
mhhk: ja men i HELA byggnaden TROR GW att det fanns en miljard.
Mhhk Aftonbladet publicera den där för att när de gjorde kontroller hos folk som ev var kapabla till detta så hitta dem andra saker hos dem och tog dem i samma veva.: ) så sa aftonb. eller vilken tidning de var.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
riktiga hjältar! dom är värda varenda krona
Nu kommer nya Gta säkert utspelas i Sverige!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
crs word
JONIS REST IN POWER
medoria Det är väl mer troligt att dom har hyrt in någon utifrån i så fall. Finns nog en hel del shady ex-militär ute i europa. Om man tänker efter är det väl mer troligt att dom har fixat ett proffs än nån snubbe som spelat lite för mycket på solvalla.
Detta, plus den organiserade brottsligheten, är faktiskt rätt tunga argument för ett kontantfritt samhälle.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Fakal - Nej, vad det verkar så fick ingen ett automatvapen mot skallen, men det kan nog ha varit lite oroande att vara i samma (jäkligt låsta) utrymme som folk med automatvapen som dessutom håller på och sopränger dörrar och väggar lite här och var. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Crime Pays, ask the Rothschilds!
dirtydave: och hur räknar du då?
Lite kul att helikopter turen framförs som något utöver denna värld. För en erfarenhet pilot kan det väl inte vara så jävla svårt?
men vi vet ju inte om dom tagit bort säten och dylikt, och på alla rapporter låter det som om dom fått med sig säckvis med pengar, vilket i mina öron är mer än 100 kg. i och med att g4s aldrig kommer lämna ut hur stort bytet var, kan vi ju bara spekulera.
Papper väger en del. Sen hur många gånger rånarna virrade sig upp och ner från huset till helikoptern är oklart. På 20 minuter var rånet över, iof... det är jävligt lång tid för ett rån. Kanske det var 3 rånare i huset och packade på sig kanske dem får med sig 50 kg per skalle. Har man ett jävla pyramidformat växthus på taket får man skylla sig själv.
först och främst vill jag bara säga till alla som stödjer dem och inte hoppas dem ska åka fast att ni är idioter. jag reagerade också på att dem hade glasfönster där uppe, hur jävla smart är det på en sådan byggnad med det ändamålet? förövrigt tror jag inte dem är kvar i sverige..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Varför sa befälhavaren till polisen att inte skjuta mot helikoptern? Polisen böna och bad att få skjuta. Det är roligt att sånt här sker speciellt om det när några otippade underdogs utan korrupta polisers hjälp eller insider jobb. All respekt då för ett suveränt jobb att ta ner storebror på jorden ibland.
Bra jobbat, hoppas att dom klarar sig! Kanske inte så smart att skjuta ner en helikopter då massor med folk kan skadas?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
höll dem på i 20 minuter? Vad fan gjorde polisen då? Det är uppenbart att aftonbladet samarbetar med polisen. Basunerar ut massa "åtgärder" polisen har gjort efter rånet. Syftet är bara att vissa att polisen jobbar, att dem har nåt på spåret, att dem itne är fullständigt värdelösa och inkompetenta, vilket dem är. Seriöst, man ser på artiklarna om rånet att aftonbladet försöker rädda polisens ansike. Men det hela är pinsamt. 20 minuter och ingen som ingriper.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Läste en grymt bra post i Flashback;
Världens flataste poliskår tar sig an fallet... Ju mer man läser om desto mer uppenbart blir det att svenska polisen bara duger till dela ut fortkörningsböter. Till att börja med så arbetade jag 5 år i det aktuella G4S-huset, fast med helt andra uppgifter än kontanthantering och uppräkning. Jag kan säga som så att om man inte har något att göra med just denna arbetsuppgift så har man ingen access till "uppräkningen", och absolut ingen rätt till information därifrån, och jag kan ärligt säga att 99,5% av resten av personalen i huset aldrig suttit sin fot inne på uppräkningscentralen. Detta styrker misstankarna om att någon som haft full access till uppräkningscentralen är inblandad. Det som är uppseendeväckande är hur svenska polisen trots de bästa av förutsättningar lyckas med att misslyckas. Västbergapolisen ligger bokstavligen talat ett stenkast bort; de borde ha varit på plats omgående. Stockholmspiketen, vilka torde ha kompetens och utrustning för att möta den här typen av brottslingar med våld, har sitt högkvarter på Lilla Essingen och borde med tanke på att dom har ständig beredskap ha varit på plats omgående. De har väl även fordon med däck som klarar eldgivning och fotanglar? Dessutom: Att det som tydligen är stockholmarnas enda flygande polisresurs är så pass obevakad att den kan saboteras av förhärdade brottslingar är under all kritik. Fy fan vad dåligt, här borde huvuden rulla. Svenska polisens feghet gör mig illamående. Har kärringar, fittlirare och bögar tagit över helt? Varför beskjuter man inte helikoptern medans den låg ovanför taket på byggnaden? Ett par träffar i vindrutan hade kanske varit tillräckligt för att göra den svårflugen. Överhuvudtaget så är mitt bestående intryck av svenska polisen att de är onödigt konflikträdda. Deras taktik att låta rånare fullborda sina brott påstås vara för att göra det lättare att fälla dem efteråt. Men det sätter dels stor press på människorna som blir utsatta, och leder även till att rånarna kommer undan och i förlängningen den usla lagföringen av dessa kriminella svin. Vi behöver ett par ihjälskjutna rånarsvin för att de ska inse att de inte är odödliga och att om de väljer att gå i krig mot det civila samhället så kommer de mötas av stenhårt våld. Det skedde ett annat tämligen välorganiserat rån mot G4S i Strängnäs för något år sedan, även här låg polisstationen en gatkorsning bort. Trots att rånarna här öppnade eld mot G4S-personal så avvaktade polisen runt en husknut 200 meter bort. När jag frågade befälet varför de inte agerat sa han att de inte ville riskera en eldstrid pga att "rikoschetter kunde skada folk" trots att hela centrum var utrymmt. Feghet hade varit en ärligare förklaring. Svenska poliser är tycker det är väldigt ballt att utöva sin makt mot vanligt folk som knappt vågar säga ifrån. Då känns det bra att ha ett vapen vid sidan. Men när de möter samhällets riktiga fiender så skiter dom knäck och sitter och gömmer sig.
Dirty-Dave P27 Varför sa befälhavaren till polisen att inte skjuta mot helikoptern? Polisen böna och bad att få skjuta. polisen får väl inte skjuta sålänge inte rånarna gör hot mot dom?
Ryktas att det är Ken Ring, stämmer detta ? Nu har han pengar till huset i Kenya iaf
http://www.JunkyardRec.com
http://junkyardrec.blogspot.com
[email protected]
100 kg? Joo, vi kan ju anta att de noga studerat instruktionsboken för att inte överskrida max tillåtna vikt för farkosten! Det skulle ju vara förbjudet och kunna skada människor. Att de dessutom har haft möjlighet att dumpa gods på vägen talar ju för att de kan ha tagit med mer. Sen beror ju aftonblaskans resonemang väldigt mycket på hur mycket de 4 passagerarna väger. Fan vad arg jag blir för att ni ens citerar det! Medoria F27: Du tror inte de tolkat GW väl bokstavligt (läs: helt fel) när de publicerat de uppgifterna?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
dirtydave: kanske för att det inte är så lyckat att skjuta ner en helikopter i ett tätbebyggt område. bakeman: självklart.
från någon blogg:
"Ser att ingen reflekterat över det faktum att denna händelse faktiskt är positiv för sveriges ekonomi. G4S är försäkrade i England vilket innebär att det i princip är det engelska försäkringsbolaget som blivit rånat och inte ett svenskt bolag, det är med andra ord ingen förlust för landet som sådant. När de stulna pengar ska tvättas kommer rånarna behöva betala skatt för dem samt moms, vilket ger ökade intäkter för staten. Om huvudmännen dessutom bor i Sverige så lär de förbruka en hel del av de tvättade pengarna här vilket innebär ännu mer inkomster till staten i form av moms samt ökade intäkter för de svenska företag som de spenderar pengarna hos." intressant synsätt
^Whoa, stämmer det att den svenska delen av G4S är försäkrade i UK så ligger det något i det.
men samtidigt kostar ju polisinsatserna i såna här lägen rätt mkt skattepengar också. hur mkt kostar en utryckning med nationella insatsstyrkan? inte fan är det billigt i alla fall. men jag förstår bloggarens poäng.
Moderator
2009-09-24 16:14
vet inte om nån redan skrivit detta. Men jag är riktigt tveksam att dom fick med sig 1 miljard som man hört vissa påstå. Om ni läser på lite så låter det inte genomförbart alls. för det första, om vi säger att dom det enbart var 1000 kr sedlar dom fick med sig (Vilket det antagligen inte var) så väger 1 miljard ca 1 ton. Hur fan ska 3 pers orka bära 1 ton på en stege på den korta tiden? du hör ju själv hur det låter. Det var nog blandade pengar, 100kr sedlar, 500, 1000. Och skulle jag uppskatta att vikten hamnar på ca 2 ton om dom fick med sig 1 miljard, och bära det upp för stegen på den tiden är fan inte möjligt... Ni hör ju själv hur det låter... Sen för det andra så ligger den helikopterns rekomenderade maxlast en riktigt bra bit under 1 ton, visst det går att överlasta lite men inte hur mkt som hellst :P...
//TW
100 millar är inte fy skam det heller :) Någon som såg Efterlyst igår? Kom det fram något intressant? Läs: är det värt att tanka ner?
^Diskussionen ligger snarare kring om de fick med sig mer än 45 miljoner eller inte. 45 miljoner väger i runda slängar 100kg (5hunkor) vilket helikoptern har som gräns utöver 4 personer. Men att 4 personer arbetar i 20 min för att baxa 100kg låter ju onekligen orimligt lite. Det är ju rätt brett spann mellan 45 millar och 1 000 millar.
naizo: det nämdes i förbifarten, men jag har för mig att hela nästa veckas program kommer handla om rånet.
Moderator
2009-09-24 18:36
Jag tycker de är så roligt att se Whoa spekulera om detta, med alla särskrivningar, stavfel och jag är bättre än dig snack. själv personligen tycker jag det var ett döcoolt rån men inte acceptabelt och undrar också varför polisen inte ingrep som de ska göra (om de nu är till för att skydda samhället?).
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Dom där killarna är mina nya idoler, 100%! Hyllar dom till max och även om det visar sig att själva bytet inte slog det gamla svenska rekordet så kan dom gå med hög haka resten av sina liv för att ha utfört denna makalösa kupp. Det som sänker betyget på kuppen är hur pass mycket inside-info som delgivits. Ju fler gubbar och mer info man fått serverat, ju lättare är det såklart att genomföra och framförallt komma på själva kuppen. Sveriges vaktbolag är ett skämt. Sparka alla höga chefer inom vaktbolagen som fått miljonbonusar för sina goda insatser! Hade jag varit säkerhetschef för en värdedepå av denna kaliber hade jag låtit täcka hela glaskupolen med pansar. Visst är det lätt att vara efterklok, men tacka fan för att man åtminstone säkrar byggnaden från topp till tå om man tänker förvara så pass stora belopp i den. Att göra inbrott genom taket, som oftast varit den svagaste länken, har länge varit populärt. Var inte längre än några månader sen såg jag en polis som stod och kliade sig i huvudet när han tittade upp på ett uppklippt hål i Coops tak. Sen att Sveriges polisstyrka inte klarar av alla sorters attacker är ju bara sorgligt. Dom kanske skulle behöva anställa ett par kriminella killar i kåren för att få in det "rätta" tänket. Nu är det såklart inte dom patrullerande poliserna som ska ha skit för sin usla insats. Nytt tänk och nya metoder/resurser ska komma uppifrån. Hello Sweden, vi lever inte på 70-talet längre! Jag har varit både glad, deprimerad och sur sen jag fick höra om helikopterkillarna. Glad för att det är så fräckt, deppig för att mitt knegande känns helt jävla värdelöst och alla planer man haft i huvudet helt plötsligt känns som helt meningslösa och sur för att kuppen faktiskt gick att genomföra och att dom lyckades komma undan. Så pinsamt. Men snacka om vilket skönt adrenalinrus grabbarna måste haft och säkerligen fortfarande känner av. Heder och kärlek till killar med ballar av stål!medoria: Du är inte den första som nämner det, men jag undrar, varför skulle det kosta såna enorma belopp för t ex insatsstyrkan att rycka ut? Är det för att dom får OB-tillägg tidiga morgnar eller? Jag trodde poliser, brandmän, osv hade lön oavsett om det var övning eller skarpt läge. Vad är det som gör riktiga uttryckningar så dyra?