I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låna ut sin bil till en person utan körkort?

Övrigt - Blandat

2009-03-20 08:19

Låna ut sin bil till en person utan körkort?

hej, det är såhär att jag lånade ut min bil till en kompis utan körkort.
nu tre dagar senare har inte bilen kommit tillbaks, och fick ett samtal i morse att han sitter häktad.
Blir jag skyldig till något nu?, Vi har själv gjort upp att jag INTE ska behöva ta någon smäll för något han orsakar, men visst bli man lite orolig nu i efterhand, så någon som har vart med om, eller vet hur det funkar?

2009-03-20 08:21
Smart drag där. Vet inte vad som kan hända riktigt men skyll dig själv iaf.

2009-03-20 08:25
har också lånat ut bilen till en som inte hade körkort. iofs sa han att han hade körkort och han körde bland annat den skolans minibussar.
vilken idiot..
...

2009-03-20 08:26
Kommer det fram att du lånade ut bilen samtidigt som du visste att han inte hade körkort så kan ditt körkort komma att ryka.

Är inte helt 100% säker på detta men förhoppningsvis är det så, man är inte mogen nog att köra bil om man lånar ut en till någon som inte har körkort.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2009-03-20 08:27
luthgr3n Okej Mamma.

2009-03-20 08:59
Beror väl på i vilket syfte du lånade ut bilen. Lånade du ut bilen med vetskap om att det var personen utan körkort som skulle köra den? Annars kan man ju låna ut en bil till någon utan körkort men vars flickvän/mamma/bror skulle vara den som gjorde körandet. Jag vetifan om det är olagligt, däremot kan det bli problem med försäkringen ifall nu något hänt med din bil.

(Inlägget ändrat av Frozen 2009-03-20 09:12:33)

Editering:
Hittade den här länken: Hej hej där det verkar som om man kan dömas för medhjälp till olovlig körning. Källan för uppgifterna verkar iaf stämma, men där rör det sig om rattfylleri bla.

2009-03-20 09:12
Det är en gammal vän som inte riktigt kommit ifrån "gangster" livet man lekte när man var yngre, skitjobbig kille, men som sagt ändå än gammal vän som behövde hjälp,(fan att man är så snäll!) och nu kommer väl antagligen jag få massa skit utan något tillbaks.
Vet inte ens om han stannat direkt, försökt sticka eler what so ever, men kommer väl ett samtal idag eller imorgon från polisen.

2009-03-20 09:19
pinsam
hävda bara en av två scenarier:
1) att din polare sa att han hade körkort och du lånade ut bilen i god tro och därmed krävde inte se körkortet för att du hade ingen anledning och misstro honom
2) att du visste att din polare saknar körkort men att han påstått att en tredje part som hade körkort skulle framföra fordonet

Kommer det fram att du vetat om att han saknade körkort och att det var han som framfört fordonet så lär du ju åtminstone åka dit för medhjälp till brott och skulle inte förvåna mig om ditt körkort ryker också, dock väldigt svårt att bevisa, blir bara indicier och tyvärr är jag inte helt hundra på det så vi får se om någon mer sakkunnig i frågan kan uttala sig.

Rekommenderar dig regga på flashback och fråga i deras juridik forum, lär få mycket korrekt svar där.

Var dock inte så smart gjort nej, har han inte en körkort så är det av en anledning, samtidigt finns det många som kan köra bil men har inte råd med de hutlösa priserna. Men även om själva bilkörningen inte är något problem så är det en del teori och andra tips som man mer eller mindre bara kan få av erfarna förare, i detta fall lärare så lär man inte uppföra något vidare i trafiken. Moralkaka deluxe som lämnar mycket öppet för tolkning.

Kan du berätta hur det kommer sig att smurf squad fick tag på polaren? Rutinkontroll? Killen kör som crap? Polisspan aka han använde din bil i brottsammanhang?

I alla fall lycka till dig o din polare, får du inte vettigt svar här, dra upp en tråd på flashback.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-20 09:24
Iaf, kom ihåg, neka neka neka neka neka neka utifall polisen kontaktar dig.
Lånade du ut bilen - jadu du anmälde inte den stulen så guess so.
Visste du att han inte hade körkort - nej
osv.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-20 09:35
Ja vet inte hur dom tog honom, han har inte hört av sig, utan hans gamla tjej, som bor hos sina föräldrar hade fått besök av mister blå, så ringde hon till mig och berättade vad som hade hänt.
Men fan asså hjälpa en kriminell är som att stjälpa sig själv! Om man nu inte är inne i skiten själv!
Two Face Thansk1, Ah ska göra en tråd på flashback också!

2009-03-20 09:47
Hittade en gammal tråd på Flashback.. Länki

Har iofs för mig att mina körskollärare sa att det inte spelar någon roll om man visste och att god tro inte existerar, men det verkar ju vara lugnt att hävda det. Använd dina sociala skills och ta det lugnt när de knackar på dörren så kommer det lösa sig. :)
Göteborg på låtsas.

2009-03-20 11:08
Hm. Man får väl äga en bil utan att ha körkort, varför skulle det vara olagligt att låna ut en? Förutsatt att man är bergsäker på att snubben saknar körkort, lånar ut i alla fall, och bevittnar att människan kör iväg själv på allmän väg.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2009-03-20 15:48
Det händer inget med dig, du säger bara att du inte viste att han inte hade kort, sen så drar du bara o hämtar bilen om den e beslagtagen.

2009-03-20 15:58
haha fyfan va korkat. klart det blir efterföljder

2009-03-20 16:11
ja, det kan ge rätt sköna böter. du ska självklart skita i din bögkompis och anmäla bilen som stulen, finns ju inte en rille att dom skulle tro honom mer än dig.
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2009-03-20 16:45
"Vi har själv gjort upp att jag INTE ska behöva ta någon smäll för något han orsakar"

Sådär låter det alltid, men vad ni gamla polare tummar på skiter oftast lagen i. Man kan inte ta på sig andras brott hur som helst.

Och ja, hela storyn bekräftar väl att darwin hade rätt - olämpliga individer tar olämpliga beslut.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-03-20 16:46
Precis som några andra skrev säg bara att du trodde han hade körkort, punkt slut du får inga problem. (jag tror inte ens att polisen kommer ställa dig frågan)
och vem fan är du?

2009-03-20 16:54
Remy: Om det bara vore så enkelt. Polisen är sällan så dum, har en person som de har i häktet kört någon annans bil så vill de förstås veta varför - antingen för att sätta dit för bilstöld eller ev. knyta fler personer till ev. brott som begåtts med bilen.

Att bara säga "åh, mina gamla polare som jag kännt skitlänge ville låna min bil och jag hade ingen aning om att han inte hade körkort" lär polisen kunna, om de vill, få en åklagare att bestrida och juridiskt få det till att han borde kännt till detta och därför kan hållas skyldig.
Att hävda okunskap och "min polare sa det va lugnt" är ingen garanti.

Har bilen använts i något som helst brott kan en del saker hända:
-Bilägaren hålls ansvarig för vårdslöshet för att ha lånat ut bilen.
-Bilägaren kan ev. åtalas för medhjälp till brott om bilen i sig använts till att fly etc.
-Bilen kan, i värsta fall, komma att skrotas då den kan anses som "förverkad" om den använts för brottsliga ändamål.

Nu kan det ju också va på andra sätt och att polisen inte orkar bry sig så mycket.. men man ska ju ändå vara medveten om hur illa det kan gå, det är liksom sånt man ska tänka på innan man gör såna här saker.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-03-20 17:03
Om han nu är din vän så säger han att han snodde bilen av dig för att få dig ur bilden och ta på sig allt själv. annars ryker nog ditt kort skapligt fort

2009-03-20 17:12
Bara på rubriken skulle jag säga "Grattis, dumbass"

Lite som "Jag stoppade kuken i kaustiksoda, får jag ont nu?"
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2009-03-20 17:59
Att du ens lånar ut den till honom när du vet att han ej har körkort visar ju bara på bristande omdöme! Du borde inte få ha körkort om du inte förstår hur allvarligt de hade kunnat sluta....
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-03-20 17:59
Endeavour2, talar du av egen erfarenhet? om du inte gör det så borde du inte tala, själv varit i liknande situation.

2009-03-20 18:06
Alltså, så typiskt Whoa, å lägga såna dumma moraliska komentarer, och visa sig duktiga själva. Det blir ju inte bättre av att skriva som Psycholess P28 eller 360Flip P23 gör. Förstår själv att det är mycket dumt gjort av mig, men det är inte alltid så lätt att säga nej till vissa personer...Jag är helt enkelt för "snäll"
Men tillbaks till ämnet, KAN jag klara mig undan, är helt ostraffad, håller inte på med några olämpliga saker m.m??

2009-03-20 18:16
Ja oroa dig inte

2009-03-20 18:50
hahahahhahahhahahhahahhHAHAHhhahahHAHA...

Är inte helt 100% säker på detta men förhoppningsvis är det så, man är inte mogen nog att köra bil om man lånar ut en till någon som inte har körkort.
BIT POP is taking over klockan 8

2009-03-20 18:52
aftbg: Måste man va en idiot för att få kommentera idiotiska beslut?

Nej, jag har inte lånat ut min bil till en kriminell polare utan körkort som sen försvinner ett par dar och hamnar på häktet.

Det har förmodligen inte de som stiftat lagarna i sverige heller.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-03-20 18:57
"jag va fan säker på att han hade körkort...."

ända rätta att säga.
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...
Producent

2009-03-20 18:58
jag hoppas lite att något kommer att hända dig, så du lär dig en läxa :)

2009-03-20 18:59
endeavour

Vad ska polisen säga? att han skulle ha begärt att få se körkort ?
och vem fan är du?

2009-03-20 19:09
Remy: Har man känt varandra i flera år är det rimligt att man vet sånt (dessutom är det vårdslöst att inte ta reda på det). Alla nekanden håller helt enkelt inte om åklagare bestämmer sig för att ta det till en rättegång.

Det finns massa exempel på när det är rimligt att ett vittne/medåtalad ska ha haft vetskap om vissa förhållanden och därför kan hållas ansvariga, trots nekande.
Det finns självklart även massa exempel på att man kan anses inte ha haft sådan insikt.

Vad jag menar är att läxan man kan lära sig av det här är att tänka igenom först och inte tro att man har nåt "ut ur fängelse-kort"* bara för att man nekar/har blivit lovad att inte få skit/är ignorant.

*talesätt, tänk monopol, jag menar inte att pinsam riskerar fängelse.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-03-20 21:29
Remy
Ja om han inte hade vetat hur det låg till skulle han ju ha försäkrat sig om att kompisen hade körkort! Varför skulle det vara konstigt?
Nu gjorde han ju sitt val iaf! Vilket jag inte förstår varför det skulle va fel att kritisera, om nått nu hade hänt, hade du kunnat sova gott då?
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-03-21 08:57
Blir jag skyldig till något nu?

-Du är skyldig. Medhjälp till olovlig körning. Men du räknas inte som skyldig innan du blir dömd....vilket är inte väldigt troligt att du blir då du inte tänkt berätta att du var medveten om att han inte hade körkort. Med tanke på polisens resurser idag skulle det förvåna mig om dem orkade bry sig även om dem fattar att du kanske visst visste om det...

Vi har själv gjort upp att jag INTE ska behöva ta någon smäll för något han orsakar, men visst bli man lite orolig nu i efterhand,

Men fan asså hjälpa en kriminell är som att stjälpa sig själv! Om man nu inte är inne i skiten själv!

-Det där måste nog vara bland det mest korkade jag har läst. För du är inte en stackars oskyldig varelse, utan du har faktiskt lånat ut bilen till honom. Det handlar inte om att du är för "snäll" utan en tanklös människa. Det handlar inte om att ta hans smäll, utan din egen! Fatta hur många han kan ha skadat i trafiken under dem dagar han lånade ut den? Vad han har kunnat åstadkomma? Snäll?

Jag tycker det är vidrigt att du försöker framstå som någon form av offer, då du i själva verket är en ansvarslös gärningsman. Jag tycker givetvis att du ska tala om vilken ansvarslös människa du är före polisen så du får ta konsekvenserna av ditt handlande. Gärna att du missar ditt körkort, så att du får ta det åter igen och inser kanske då att det inte är så förbannat lätt och hur dumt det var att låna ut en rullande plåtlåda på över ett ton till en person som inte har körkort.
Delam tange barat

2009-03-21 10:54
Rachel F21, Han har haft körkort själv i flera år, bara det att dom har tagit det när han åkte in, efter det har han inte tagit det igen.
Han är inte mer trafikfara än någon som har körkort.

2009-03-21 13:16
pinsam

Du är inte för snäll. Du är naiv och korkad. En jävla tur att din polare inte körde ihjäl ett par ungar. Folk som du ska inte ha körkort eller bil. Väx upp förfan!

2009-03-21 13:58
Det finns för många här inne som leker judge judy.
Skyldig? yea right han är inte skyldig han behöver inte ta reda på om hans vän har körkort eller inte. Hitta mig paragrafen som säger det är hans skyldighet.

Bara för att han känt kompisen i många år betyder det inte att han måste veta. Dom har inte umgåts varje dag precis bara en gammal kompis som dyker upp en dag och behöver låna en bil.

Sen i detta fall så säger han att killen haft körkort innan men blivit av med det, då kan han bara säga jag visste inte att han hade blivit av med det.

och vem fan är du?

2009-03-21 15:00
pinsam Och det var ju av ingen anledning alls att han förlorade sitt körkort? Eller vad menar du? Heh.

Remy
då kan han bara säga jag visste inte att han hade blivit av med det.

Om vi ska uppmuntra honom till att ljuga, ja. Men det är inget jag tänker göra.
Delam tange barat

2009-03-21 15:36
Rachel

Ja klart han ska ljuga. Vad lever du i för värld igentligen, kom ut ur din bubbla det är såhär de funkar.
och vem fan är du?

2009-03-21 15:47
Remy

ja det gäller att vara paragrafryttare.

Lag eller inte, sunt förnuft säger att du kanske ska veta lite om en person du lånar ut din bil till.

Är du helt tom i skallen?

2009-03-21 15:54
behöver inte dra kassa paralleller här men alltså, det är la klart man är medskyldig om man bidragit (underlättat) till att ett brott har begåtts? att skylla på god tro eller rentav ljuga gör inte saken bättre... samvete, är det inget på dagens meny längre, eller?

du vet alltså inte än vad som skett med bilen eller?
om bilen har kraschats, vad tänker du säga till försäkringsbolaget egentligen?

2009-03-21 16:06
Remy Nej, det är inte klart att han ska ljuga. Jag tycker människor inte ska göra sådana handlingar som dem inte kan ta konsekvenserna av. Sen att han inte skulle ljuga för att rädda sitt eget skinn ser jag inte som särskilt troligt. Trots det, så är det ju inget jag tänker uppmuntra honom till att göra.
Delam tange barat

2009-03-21 16:29
yessir

Nej,är du tom i skallen? han ville veta ifall han kan bli straffad och vad han bör säga det är vad tråden går ut på, inte att du eller någon annan ska förklara hur att det var en korkad idé
och vem fan är du?

2009-03-21 19:55
fan vilka vidriga jävla moraltanter ni är, jävla freaks fan ta mig! gud vad hemskt att han lånade ut sin bil till en kille utan körkort...har ni någonsin tänkt på att det finns folk som exempelvis haft körkort men kanske blivit av med det eller folk som kan köra men inte har ngt körkort? Jag menar att låna ut bilen till någon som är full det hade varit moraliskt förkastligt men någon som inte har KÖRKORT...vafan asså??? bilar går på bensin/etanol/diesel/el INTE körkort!

o ärligt talat...säg bara att han sa att han hade körkort så kan dom inte bevisa ett skit! du behöver inte lyssna på rachel o dom andra moraltanterna "medhjälp till olovlig körning" hahahahaha vad fan är det????

Finns ju garanterat många som har körkort som inte borde ha det är dom bättre i trafiken än någon som inte har körkort bara för att dom har lappen liksom?

aja orkar inte skriva mer är allmänt äcklad av era präktiga kommentarer och ert överdrivet svenska moralpredikande!

2009-03-21 20:01
och där satte MRsalesman punkt för den här diskussionen.

Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2009-03-21 20:28
så lätt att sitta och säga att han borde nekat sin kompis. klart att det var dumt men jag tycker fan det kan vara tecken på att vara lite sympatisk när man inte säger nej hur lätt som helst.

2009-03-21 20:34
Ptolemajo P22

haha är jag sympatisk om jag ger mina bilnycklar till en person som är full och vill ut och köra?

Den här tråden håller fan inte hög standard alltså. Känns ju f.ö som ingen har körkort i den här tråden, minst sagt MRsalesman som tycker att alla ska få köra bil bara man kan navigera den bättre än en apa!

2009-03-21 20:41
Jag lånar aldrig ut min bil till folk utan körkort och inte till alla som har det för den delen heller...jag kör inte heller full så fuck you yessir!

Fylla är ju ngt helt annat än att inte ha körkort så långt måste vi väl vara överens?

Jag tycker att paragrafryttande är ett dåligt persondrag...precis om snålhet!

2009-03-21 20:45
sen när var personen full?

2009-03-21 20:47
De är ngt som yessir har kommit på själv...

2009-03-21 20:48
den dryga nedra jäkeln alltså

2009-03-21 20:57
jag vet sån åsna jag svär

2009-03-21 21:07
Fan anger management nästa alltså.