Th1ef jag tafsade på Roddes ben tror jag när han rappade... det är nog ingen fara jag tror de överlever om inte har de råd med terapi... hehe ;P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Cykla runt i lund (ÖVERALLT), åka runt i hela skåne så gott det gick utan bil o se så mkt graffiti som möjligt, åka buss för att skaffa cans, åka tåg till konstiga ställen där jams hölls o hitan o ditan...fan när man var ung pallade man saker som inte innebar bil/taxiresa....those where the days! Jamet i lund var fett också, minns inte när det var men jag tyckte inte om öl så det var säkert när jag var 15 eller ngt:) opak o co målade, non phixion hade bara släppt nån 12" typ black helicopters, company flow var där, tror att roots var där...moks slog sönder toan, ken ring gav en shoutout till thed/ner under hans gamla alias, jag höll knas när skil o några locals målade på hardeberga spåret osv...fet kväll!
kom ihåg runt 95 så lyssna syrran på 2pac och hade fet affisch på kriss kross. Hon drog in mig i allt, fick hennes 2pac kassettband och efter det har jag alltid lyssnat på hiphop. Kom ihåg när jag kom hem från skolan å min syrra baa tupaaac är dööööd. Buhu. Kom inte riktigt ihåg hur min reaktion var. Börja med breaking när jag var 12 och var alltid så nervös innan träningen för att jag var den enda tjejen. Men det var riktigt kul när jag vann en headspinn tävling, kunde snurra tre varv faktiskt. Haha När man satt och skissa till klockan tre på natten. Och fick fram en fet skiss kunde man lägga sig nöjd och belåten. Eller när man låg och titta på yo mtv raps på natten, när man inte fick titta på tv. När det var bra musik på mtv. Det var tider det.
tyckte inte mtv raps var så bra, det var aldrig nåt kul när jag tittade så gav upp, däremot älskade jag att titta på mtvs amour...ahhhh går det fortfarande?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
amour haha wtf? Jag och brorsan följde MTV Raps under en period tror det var -99/-00 nånstans där, det var riktigt mysigt att ligga uppe i sängen och vänta på att de skulle börja. Så diskutera vi om vilka som var bra och vilka som var keffa :) Så kom jag ihåg att Noreaga hade en röd NY keps så det blev min dröm att införskaffa en sån och en röd pele pele "dräkt" men de hände aldrig.. Jag har iofs en röd NY keps nu men den har jag aldrig haft på mig i princip :)
my name is xelly smelly
Mrsalesman, Jag avundar dig något så enormt.
Blenda shonarna som vill spela mangas, en ozman i din skalle och det blir en kongas!
Man kunde 10:ans gångertabell, lyssnade på hiphop och beskådade graffiti längs linjen med stora ögon... och så är det än idag, 20 år efter... :/ :D
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mitt första minne är blandbandet min bror (storebror) gjorde åt mig på fritids när jag var 7 eller 8 år gammal, det var relativt mycket åldersanpassad musik men mittemellan Fångad av en Stormvind och nån annan låt hade han tryckt in Fuck The Police med N.W.A som jag älskade och försökte sjunga med i med mindre lyckat resultat. Det blandbandet har jag fortfarande kvar... Sen kom slutet av mellanstadiet med knyckta Gangstarr och Snoopskivor (också dem från brorsans samling) och sen rullade det på.
Fååångad av en Fuck the police comin' ... Det förklarar
så mycket :D
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Min första kontakt med hiphop va i Nordostpassagen tunneln i gbg när dom stog och hade jam där o piecade en hel dag o lyssnade på musik, stog där 9 basst o var helt förvånad, hade aldrig lagt märke till graff innnan men den dagen förändrade mitt liv !
Xelly P23 ja äta glass eller onanera, prata i telefon med killen och kolla på mtvs amour vad annars fanns det att göra nätter man inte kunde sova innan internet fanns?
Var väll 94-95 som en polare hade med sig band med Snoop Dogg - doggystyle, första "hip hop" musiken jag lyssnade på. Sen så minns jag hur vi gick till skolan med byxorna bak och fram efter att ha sett videon till Kriss Kross - jump. Har även något minne av hur jag lyssnade sönder bandet med Coolio - See you when you get there.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
Skivsamlare
2009-03-09 00:56
B-Boy Unit jams i mitten på 90-talet är hiphop för mej..... och som många andra har sagt: P3 Soul, Yo MTV Raps, ZTV's 1200 (Hette hiphop&soul innan har jag för mej) Att se Promoe stå på scen innan han knappt hade börjat odla skägg... hehe Those were the days..
Kommer ihåg det här mest...Lauryn Hills debutplatta hade kommit ut och jag kom på den briljanta idén att försöka rappa till Everything is everything och Forgive them father. Då hade jag en hybriddialekt mellan norrländska och stockholmska, lespade och kunde för den delen inte engelska nästan alls. Önskar att jag spelat in hur det lät :D
Delam tange barat
När jag som liten grabb tillsammans smög upp på 2 äldre snubbar som stod och målade i en tunnel i kvarteret, dom blev rasande och jagade iväg oss innan vi ens hunnit se vad de skrev. Nåt år senare sprang jag in i ett par mer etablerade målare som jag och polarna länge sett upp till, dom var dock supersjyssta och lät mig kolla på, hjälpa till med att fylla och yo:ade mig sedan. Jag var så exalterad efter det att jag inte visste vart jag skulle ta vägen haha. Det var nog en av de bästa målningarna jag någonsin sett, då.. Annars saknar jag de dagarna, kvällarna och nätterna när man rännde runt ute hela tiden för att hitta nya ställen, kolla målningar osv. Man kunde allvarligt talat vara ute från 6 på morgonen tills nästa morgon och ändå ha så mycket överskottsenergi att man inte kunde sova haha. Fuck internet, det var bättre förr!
va?
Haha javisst! .. fan dagar då man sprang omkring och skrek WESTSIDE! Basket och Pac.. det är back in the days det!! :)
wutang, ayo, ken och sen allt jag fick tag i, den ordningen var det i sjuan-åttan. kommer ihåg fjärde världen dokumentären mer än musiken som gick, bandade den på vhs till och med. alla jams överallt. det var mer levande förut. när jag såg mbma och looptroop tillsammans när mbma fortfarande höll på innan. har även ett minne av att jag gick på en spelning med ayo i samband med hans genombrott och min lillebror som va åtta-nio skulle med. och jag kommer ihåg att jag inte var i närheten av äldst och han inte i närheten av yngst på den spelningen.
Toastare
2009-03-09 12:48
Jag satt och spelade in och kollade Yo! MTV Raps klockan 00.00 på kvällarna och 1200 med Magnus Frykberg. Spelade in P3 Soul på söndagar och gjorde sen blandband av de låtarna jag gillade. Lika så med Asfalt och Notion Blend som gick på Radio AF i Lund. På fredagarna låg jag i badet och lyssnade på DJ Noize på Dansk P3... Har fortfarande sparat band som jag aldrig kommer kasta. Det roligaste var ju att man inte fick titlarna och internet fanns inte så jag fick gissa mig till vad låtarna hette och vad artisten hette. På mellanstadiet så gjorde några av killarna i klassen en rap.. och jag minns fortfarande refrängen "it's hard to be young in the world to day, whatever you take you got to pay" Och i femman så briljerade Sebbe och David (som gick i 6an) på discona med att dansa hiphop till Naughty by Natures - OPP. 1996 då det var raptävling i Lund i Folketspark. Loop troop spelade och jag visste inte riktigt vilka de var. Ryktet sa dock att de var hemlösa, något som jag tycker är skitroligt nu! Dagens ungdom (yes, där satt den!) tycker ibland att vi äldre är löjliga med vår kärlek till 90s hiphop. Men det var så jävla speciellt.. samma sak när svensk hiphop blommade upp. Att få vara med om det, uppleva det.. nästan lika stort som eurotechnon ;)) Man var så sjukt svältfödd på hiphop.. ens dj vänner var guld värda när de kom hem från USA med nya skivor och gjorde mixtapes åt en. På högstadiet har jag hiphopen att tacka för att jag inte drog på technofester och poppade pills som mina andra vänner. Bara chronic och gin n juice ;)
Jag skyller allt på Emma!
Redline Jam. Kommer dock inte ihåg vilket år det var. Fett var detiaf, man satt i gräset en solig sommardag, lyssnade på musiken, drack några 3,5or och bombade sönder toaletterna.
haha bounty Det hade vart kul o se dig med chronic o gin n juice, kom ner så kan vi återuppväcka dina gamla minnen, jag bjuder, bara jag får titta på spektaklet!
Dagens ungdom (yes, där satt den!) tycker ibland att vi äldre är löjliga med vår kärlek till 90s hiphop. Men det var så jävla speciellt.. samma sak när svensk hiphop blommade upp. Att få vara med om det, uppleva det.. nästan lika stort som eurotechnon ;)) Även jag som är nästan lika gammal som du Bounty tycker att kärleken till 90s hiphop som de flesta 80-talister visar upp är löjlig. Det mesta är gammalt skit som fyllde sitt syfte då men som idag egentligen är skräp.
Självklart finns det undantag men i det stora hela är det rätt outvecklat.
Redline!
Toastare
2009-03-09 14:27
MRsalesman, nej du vet att starksprit och röka inte är min grej. Eller ja starkspriten funkar ju.. aja vi tar det i sommar! Dr.Octagon, men du är ju bara bitter.. och sen att kolla tillbaka på en era och kalla det "outbecklat" säger du det samma med den första rocken etc. klart musik utvecklas. Men man kan väl ändå gilla det som varit, det var en känsla jag pratade om.
Jag minns när man hörde NWA's "Niggas 4 life" allra första gången typ 1993, koppade skivan av en polare och spela in på band och spelade den konstant en sommar på semestern med päronen... Tyckte det var häftigt att dem svor så mycket .... ogillade starkt Eazy-E av någon konstig anledning... tyckte han lät som en seriefigur. Mc Ren var favoriten då:) samtidigt var ja torsk på Chris Isacs hitt "Wicked Game" och lite smått kär i nån brud... Skissade ofta av Mini-uzi'n på Ice-T's omslag till Rhyme Pays som oxå var min första köpta skiva. Kommer ihåg när man drog till speedway och köpte en Raiders och cypress Hill hoody, kom hem från storstan och var kung i hemstaden. Raiders tröjan blev senare snodd på ett badhus, grät som fan efter det... Hårda bud! Fastna i graffiti svängen såklart som många andra. Jag och kompisarna brukade springa till en närliggandes gångtunnel nästan varje dag och se om det hade hänt nått... mestadels var det klotter sen en dag kom det en urfet målning och då ballade man ju ur helt och hållet. Efter det var det bara graffiti som gällde, sommaren -94 var härlig....skissade varje dag och kollade på skräck filmer. Men kommer faktist ihåg att vi skissade graffiti typ på dagis, jag hade inte början skolan och kunde bara stava till Snus. Sen första målningen 95 gjorde ett starkt intryck och det var verkligen något speciellt. Äventyren man fick från av graffitin är oslagbara... bara som att bli stoppad av snuten på moped med väskorna fulla med burkar, måla på konstiga ställen... cykla omkring över hela staden för att checka nya målningar var som en sport på den tiden. Så graffitin var helt klart det jag minns mest...
Crime Pays, ask the Rothschilds!
BountyBoo: Jag är inte bitter. Varför skulle jag vara bitter för? Jag tycker mer att det är synd att människan fungerar så. Alltså att man höjer en viss typ av musik till skyarna för att det var det man lyssnade på den där magiska tonårssommaren då allting var så soft etc. Nu säger jag inte att du gör det men många menar på att hiphopen var som bäst t.ex. 90-94 fast det säger sig själv att om skiten har fått utvecklas i nästan 20 år så kan det väl inte riktigt stämma. Sen finns det såklart definitioner på vad som är bäst men nu menar jag rent musikaliskt.
Redline!
jag fick en kasett en gång med cypress hills första platta på , det var grejer det !!
För mig började allt när man började åka skateboard runt 98-99 och jag haffade Moment of truth-plattan. Den sommaren banade väg för ett hiphop-intresse som bara växt större sen dess, och nu är det en stor del av min identitet. Vilka minnen! Smutsig eastcoasthiphop och skateboarding hela dagarna.
http://www.myspace.com/kpeemusic Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART! FET SKIT!
Toastare
2009-03-10 09:32
Dr.octagon, sorry men det lät lite så... anledningen är ju inte att jag är nostalgisk utan att jag faktiskt ofta föredrar de gamla låtarna över den hiphop som får spelutrymme idag. Inte sagt att det finns sjukt mycket bra hiphop som inte får sin tid i limelighten..
Jag kommer ihåg de dagar då man åkte skate. Lyssnade mycket på band som no fun at all. Kollade på massa skate filmer och helt plötsligt från hardcore i alla filmer så började skatearna använda hip hop musik. Det var då jag blev trollbunden. Nas, Pac, Wu-Tang, Coolio. Slutade sedan skatea. Köpte bredare brallor. Hängde ute och spelade basket, körde moped överallt och ingenstans för att leta efter den perfekta festen. Vilka minnen. Sommarkvällarna var varma och tjejerna var fräscha. Vilken tid. 15år och man trodde man var Top of the world. huua.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second! En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
BountyBoo: Så du har egentligen en grudge mot media men tar ut det på nutidens hiphop? ;P
Redline!
När en "local gangster" ska inte nämna namn men han kom till våran förskola och lärde oss hur man brejkade. Sen hade vi byxorna bak och fram ren krisskross inspiration. Sen att stå och röra munnen till en raplåt framför tv'n med avklippta vantar och ninja band på pannan var också vardagligt.
och vem fan är du?
Ooh! Hiphopminne #1: När den nye killen i klassen skulle flasha på bildlektionen och visade hur graffarna (okänt uttryck för oss 9-åringar) gjorde! "åsså när de skriver typ 'ice' så har de istappar på ordet och 'fire' så brinner bokstäverna* / Åkersberga anno 1986 :)Doc Ock * "tycker att kärleken till 90s hiphop som de flesta 80-talister visar upp är löjlig. Det mesta är gammalt skit som fyllde sitt syfte då men som idag egentligen är skräp. " - Javisst, men nostalgi är ju sån: man associerar låten till känslorna man hade när man lyssnade (naturligtvis filtrerat genom nostalgins finkorniga nät). Dessutom så var ju, som du sa, inte allt skräp :) * "Självklart finns det undantag men i det stora hela är det rätt outvecklat. " - Javisst var det outvecklat, men outvecklat är inte nödvändigtvis samma som dåligt. Bara en sån låt som Top billin' (ja, den är ju inte riktigt 90-tal, men ändå), som är sunkigt inspelad och har skrikiga rappare utan speciellt avancerade flyt - hur bra är inte den egentligen? :) Sen så har vi ju Wu Tangs debutplatta också: många riktigt osnyggt mixade grejer och en hel del texter som bara låter som deirium, men det går bara inte att säga att den var sämre än en hel del av det som kommit efter att RZA utvecklats som producent... Det mesta som produceras nu är ju ny skit som fyller sitt syfte men egentligen är skräp - så det gäller att hitta guldkornen att kunna bli nostalgisk över senare i livet ;) 10-4, over...
En julafton när jag fick ICE-T, Original Gangsta skivan. Spelade den om och om igen... det var hip hop... tror favvolåten hette "the tower"... "who had the power, the whites, the blacks or just the gun-tower"... sen var man ju på biopremiären av higher learning... i minsta salongen i stan...
haha kommer ihåg att jag blev utskrattad och halvt mobbad både när jag köpte petter - vinden har vänt och eminems "Hi my name is".... Eller ´när man tog med sig en bandare till skolan och spelade tung hip hop på rasterna, då var man riktigt cool alltså =))
BAHA!
Även jag som är nästan lika gammal som du Bounty tycker att kärleken till 90s hiphop som de flesta 80-talister visar upp är löjlig. Det mesta är gammalt skit som fyllde sitt syfte då men som idag egentligen är skräp. vilket otroligt märkligt resonemang. att just DU har tröttnat på musiken som du lyssnade på under 90-talet betyder ju inte att alla måste älska den utveckling som har skett inom genren...man lyssnar väl på det man tycker är bra, oavsett när musiken skapades? blir musik per automatik bättre för att studioutrustningen har blivit dyrare? jag förstår verkligen inte vad du menar.
Det trevliga är väl ljudbilden som man får mellan olika år, årtionden.
http://www.aktivdemokrati.se/
Doc Ock: Varför tror du så många fortfarande tycker om Beatles, Elvis osv? Gammal musik, med mycket nostalgi och dom var lite utav trendsättare. Kanske jag inte tyckt om hip hop idag om jag inte lyssnat på "skit" när jag var mindre. Men musiken spelade stor roll i 13 - 16 års ålder och med största sannolikhet reflekterar den hur jag är idag. Idag så lyssnar jag verkligen inte alls lika mycket på musik, utan väljer mer ut vad jag vill lyssna på, om man då jämför för 10 år sedan. Då lyssnade man på allt som var nytt gammalt. Idag väljer jag mer med omsorg och är inte lika positiv till musiken. Det mesta som släpps idag, förmedlar inte någon riktig känsla. Inte såsom den gjorde för längesedan. Det hade ju även stor betydelse inom umgängeskretsen vilken musik man lyssnade på, vilka låtar man tyckte var bra. Bisarrt, men sant.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second! En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
Mabande:
- Javisst var det outvecklat, men outvecklat är inte nödvändigtvis samma som dåligt. Som sagt, allt var inte skit.
Sen så har vi ju Wu Tangs debutplatta också: många riktigt osnyggt mixade grejer och en hel del texter som bara låter som deirium, men det går bara inte att säga att den var sämre än en hel del av det som kommit efter att RZA utvecklats som producent... Jag kan säga det. Jag tycker att RZA's båda soloskivor som Bobby Digital är bland det bästa som släppts från Wu. Dessutom är produktionerna på t.ex. Forever hästlängder bättre än de på Enter. Jag vet att det är blasfemi men jag tycker att Enter är en rätt fattig skiva idag där bara ett par låtar faktiskt är riktigt bra.
Peacerich:
Varför tror du så många fortfarande tycker om Beatles, Elvis osv? För att folk är idioter? Hehe, närå...men både Beatles och Elvis var gudar på sin tid och folk lyssnar på grejer de lyssnade på i sin ungdom och förkastar det mesta andra för att de inte känner igen det.
Det är det jag försöker komma fram till här, att folk lyssnar på väldigt mycket musik för att det är familjärt. De flesta vågar inte utforska nya artister och bredda sin smak av någon anledningen när de når en viss ålder. Det är synd för man missar väldigt mycket och man slutar utvecklas på ett plan.
Redline!
Demento:
vilket otroligt märkligt resonemang. att just DU har tröttnat på musiken som du lyssnade på under 90-talet betyder ju inte att alla måste älska den utveckling som har skett inom genren... Vart har jag påstått att alla måste älska utvecklingen? Sen när försökte jag tvinga någon till att göra något de inte vill?
man lyssnar väl på det man tycker är bra, oavsett när musiken skapades? blir musik per automatik bättre för att studioutrustningen har blivit dyrare? jag förstår verkligen inte vad du menar. Jag klistrar in mitt svar jag byss skrev till peachrich:
Det är det jag försöker komma fram till här, att folk lyssnar på väldigt mycket musik för att det är familjärt. De flesta vågar inte utforska nya artister och bredda sin smak av någon anledningen när de når en viss ålder. Det är synd för man missar väldigt mycket och man slutar utvecklas på ett plan. Så egentligen handlar det inte om när musiken skapades utan mer när individen först utsattes för just den musiken som fastnade.
Redline!
Doc Oct: Okej, jag förstår vad du menar. Dock så är det mesta som släpps idag skräp. Det görs med ett intresse, att tjäna pengar. Det var bättre förr, då gjorde man musik för att förmedla något vettigt. Majoriteten av alla artister idag är bara komersiell skit. Visst lyssnar jag på sånt också, men det är inte samma sak som när man var mindre. Då kände man musiken och den tog upp saker som var aktuellt just då. Det mesta den tar upp idag är hur mycket pengar man har, vad man kör för bil och hur många tjejer man har i sängen samtidigt. Nu kände jag mig helt plötsligt som en pensionär som beskriver hip hop, men det är faktiskt inte bara inom den genren som det handlar om dessa saker. Viss pop och rock är också så tråkigt komersiell. Se på Metallica. Vilken skillnad det är på dom, nu och då.
Peacerich: Som sagt, jag skyller på media. Förr spelades mer musik med innehåll i media men det betyder inte att det inte finns sådan musik idag. Jag vågar påstå att det finns mer musik som förmedlar något vettigt idag men att den musiken inte serveras på samma sätt som förr. Man måste hitta den själv helt enkelt. Även på 80-talet var det väldigt mycket pengar, brudar och bilar i hiphop.
Redline!
Dr.Octagon sen jag gjorde egna tolkningar av det du skrev hehe...ok, jag la kanske orden i din mun lite. med din komplettering så förstår jag vad du menar och är nöjd med det!Även på 80-talet var det väldigt mycket pengar, brudar och bilar i hiphop. så sant, stör mig så sjukt mycket på folk som hävdar att materialismen inom hiphopen är något nytt fenomen. då har man antingen ingen koll på hiphopens historia eller helt enkelt ett väldigt selektivt minne...
Hip pop är väl ett relativt nytt fenomen =)
http://www.aktivdemokrati.se/
Är det inte märkligt att påstå att musik blir bättre och bättre i någon slags rak utvecklingskurva. Varför skulle det vara så? Jaha ja The Clash var ju hyfsade, men i dag är ju punken mycket bättre eftersom det gått så lång tid sen Clash fanns...eh. NÄR JAG VAR UNG (ojoj) lyssnade jag på Low end theory och 36 chambers, det var kvalitet det. När jag idag av olycklig slump får se nån rapparjävel på teve står han i dagiskläder och gafflar om knulla till mobilsignalsmusik med nån outhärdlig vocoder-dynga som vevas tills man förlorar förståndet. Nä men det är väl hundraprocentigt en smaksak. Att nutiden ständigt är kronan på någon slags musikalisk evolution är nonsens. Konst är inte att bygga bilar. När Wu-Tang släppt sin första skiva sa RZA i någon intervju att han ville att det skulle låta "som om någon hällt grus i högtalarna". Att det är smutsigt och trasigt är det jag gillar bäst med skivan. Andra gillar Lille Wejne och allt vad fan de heter. Smaksak.
Personligen kan jag gilla både ruffigt grusigt rått sound och lite mer lil wayne a la carter 3. Beror nog på vilket humör jag är. Ett av mina äldre och roligare minnen är när jag i 6:an gick med en bergsprängare på axeln och spelade Fuck The Police med NWA för polisen på torget. Hehe "Kan du vara snäll och sänka det där.."
Im the motherflippin...
Bazooka:
Är det inte märkligt att påstå att musik blir bättre och bättre i någon slags rak utvecklingskurva. Varför skulle det vara så? Eftersom mer erfarenhet har ackumulerats har ribban höjts och den nya generationen börjar alltid med ribban lite högre. Men det betyder såklart inte att all musik blir bättre och speciellt inte den som går på TV (finns förklaring i tråden).
Samtidigt kan man ibland undra om utvecklingen gått åt fel håll vilket är lätt hänt.
Redline!
Alla sena nätter när man satt och lyssnade på anton och affe.. Det var innan man fick bredband och kunde lyssna på andra låtar. Då man fann whoa, hittade alla Gamla Graffitifilmer, när man började måla och sedan dricka smuggel öl/vin/sprit. Sen kombinera det, det var tider det!
que sera sera.. vi håller på AIK!
Egorius: hehe härliga tider på torget med andra ord =))
BAHA!
Sommar, in på ica och racka, börja röka holk, bombingrundor, breaka ute på kartong, lyssna på tung musik med polarna. Fan det var tider.. Kajaman Din jävel, du hann före ;)..
100 boombox = hiphopminnen :>