I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hiphopminnen

Övrigt - Blandat

2009-03-01 23:59

hiphopminnen

Jag minns när jag var yngre, kunde hänga hela dagarna på basketplanen, gå hem och titta på VHS inspelningar från ztv programmet 1200. Sen banda varje program av p3 soul och tillverka egna mixtapes min min dubbeldäckare till mina polare.

har ni några sånna minnen att dela med er?

(Inlägget ändrat av JP 2009-03-02 10:29:00)

And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.

2009-03-02 12:04
Haha. När vi hade kvällar då man kollade på graffilmer tills solen gick upp. Vafan hette dom.. overdose och area nånting... Det var tider det!
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-03-02 12:33
area 08 ?

kommer ihåg när eminem slog igenom, har ett svagt minne av när tupac blev skjuten, bilder satt uppe på stan. satt bakom det nerlagda ålderdomshemmet o rulla spliffar..

2009-03-02 12:38
Mina hiphopminnen från när jag va yngre är typ: Negerjävel,hoppare,höpperö, osv osv.
Jag gick nämligen i ett blöjnassetempel/högstadiet.

Annars är det alltid fint att minnas när man spelade basket och hockade med sig sin musik,och polare på sommaren.
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2009-03-02 12:46
jag och en polares föräldrar målade oss svarta i ansiktet sedan mimade vi till ayo - betongdjungelboken inför hela låg/mellanstadiet, det var väl kring -99 nån gång.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-02 12:52
norpade åt mig en papperslapp av masse i latin kings i ett rum innan en konsert för mången dag sedan, där han hade dragit lite tags med en bläckpenna, och denna lilla lapp banade väg för en kommande klotterkarriär.
Tu m'emmerdes!

2009-03-02 13:48
Ja att dra med polare efter skolan för att sätta sig och kolla på musikvideos inspelade på vhs från ztv var schysst, även sitta och glo på graffrullar timme efter timme och bara sitta och skissa tills handen inte orkade längre.
När man faktiskt gick ut och kollade skumma ställen efter platser att måla/se och fota målningar.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-03-02 14:01
egna inspelningar från ztv och mtv är ju en klassiker
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2009-03-02 14:02
ZTV var skiten, jag och min kusin satt och kollade på det så fort vi kunde typ. Sen minns jag när jag fick 2pacs California Love-singel av farsan, woho
HOJTA PÅ DIN HUMMER

2009-03-02 16:27
Den här tråden har ju potential som fan, jag sitter faktiskt ganska ofta och drömmer mig tillbaka till tiden då allt kändes nytt och spännande, den känslan som man inte riktigt kan uppnå på samma sätt längre, det är lite nostalgi över det hela.

- Jag kommer ihåg när jag gick i åttan i högstadiet (tror jag iaf, runt den tiden) och hörde "mina hundar" av Fattaru för första gången. Då satt alla i gänget vid datorn och stämningen var fan otrolig, man kände verkligen att man var med om någonting speciellt fast man kunde inte sätta fingret på vad.

- Att upptäcka graffitin mot märsta. Jag har bott på den linjen i hela mitt liv, men en vacker dag var det som att väckas upp ur en lång dvala när man för första gången la märke till piecarna. Att åka pendeln fram och tillbaka några gånger i veckan för att kolla in det nya, att upptäcka alla fames och andra ställen som verkligen hade en mystisk aura omkring sig och höra alla historier från linjen, att få lära sig och ta del av den speciella världen kändes som en jävligt stor grej. För att citera promoe, "like a secret society, like we knew what was up" haha :)

- Allt det självklara; första piecen, första spelningen, första rackade-öl-och-baguette-picknicken, första gången jag gick på tågspåren i natten.

- Kanske inte ett enskilt minne i sig, men första sommaren tillbringad med hiphop, dvs. måla, softa med polarna, vara ute hela kvällarna, kolla på videos och bara njuta av allt det nya. Den sommaren var ju såååå grym.

Nooooooostalgi.... :)
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2009-03-02 16:36
Helt plötsligt känner jag mig riktigt gammal :/
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-03-02 16:39
kommer ihåg när man stod o beatboxade samtidigt som polarna freestylade i ett trapphus .. var runt 01, hehe. Galet fan.. eller när man snodde latin kings album av store brorsan för att i smyg lyssna med kompisarna. försökte sen rippa den till kasset men gick inge bra..

2009-03-02 16:42
har även kvar ayos och blues första skivor.. dock fattas det en avriven bit på omslaget av ayos skiva eftersom var i akut behov av filter till splirren hehe

2009-03-02 16:48
Mitt största, och kanske första, riktiga hiphopminne var julen 99 när jag och syrran fick Eminems "Slim Shady LP". Syrran tyckte han var ball (även om hon var hardcore punkare) och jag tyckte mest musikvideon till "My name is" var rolig. Så jag satt och rappade med, med påhittad engelska såklart.
Sen när jag verkligen blev intresserad av hiphop var jag väl runt 13 och man satt och sökte på Organism 12 på Kazaa. Glömmer aldrig när gänget upptäckte "Top Dogz" och vi satt och skissade graffiti till den på repeat. Fina minnen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-02 16:52
kommer ihåg hur man brukade däcka framför Yo Mtv Raps, programmet sändes sent som fan under skoldagar, polaren däckade nästan varje gång. Själv så kunde jag inte slita mig ifrån Craig Mack - flava in ya ear, Gangstarr - Code of the streets, Pete Rock & CL Smooth - The Main Ingredient hela Wu tang eran osv osv...
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-03-02 16:59
Men PenDragon, vad butter du låter, dela med istället :)

RenegadeHard Jag fattar fortarande inte att jag missade Yo!MtvRaps helt och hållet, surt som fan. Måste nog youtubea lite klipp nu haha.

Kommer någon ihåg Stocktown?
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2009-03-02 17:00
Alla timmar som har spenderats på att gå och gå och gå och gå i avlägsna och skumma områden bara för att spana in graff asså...sjukt

2009-03-02 17:08
mad chill tråd :) inget kan fucka med tiden innan man blev 18 ungefär. Som många som skrivit ovan så var graffit the main thing, nattvandringar längs spåret, sitta och skissa med sitt crew i polarens stökiga rum till musik från bla lopptroop, mbma, d6aa etc. Lever på dom dagarna än idag och känner mig stolt.

2009-03-02 17:11
inget kan fucka med tiden innan man blev 18 ungefär.

Word.

2009-03-02 17:13
Första hiphop minnet måste varit 93-94 när farsan hade köpt Snoops Doggystyle och spela den jävligt mycket, kommer ihåg hur bra man tyckte den var :) Sen började brorsan lyssna på kriss kross och hade byxorna bak och fram tror detta var under sommaren -94, det var också ett roligt minne!
Kommer även ihåg runt -96 när jag hade Tupacs Makavelli skiva på "freestylen" och så lyssnade man på den till och från skolan i 1 år framöver :) Och nånstans runt -96 tror jag de här var också, så började jag spela in låtar från p3-hiphop till kassettband, bla Rakim-Guess whos back var en favorit!
Nu var de dax för Wu-tang att bli stora det var väl -97 om jag inte minns fel, brorsan tog hem Enter the Wu-tang som han hade lånat av en polare och man blev genast såld på Wu tang clan aint nothin to fuck with!, sen kom deras wutang-forever platta ut då fick den ta plats på freestylen och vara där ett bra tag framöver :) Lite senare började alla kids gå runt med wutang brallor från speedway!
my name is xelly smelly

2009-03-02 17:29
FarmorBerit P23

Haha men jag KÄNNER verkligen mig gammal när folk upptäckte hiphop i samband med 2001 :(

I mitt fall var första frälsningen House of Pain omkring 1993-94 eller så, sen låg det hela i dvala i några år innan Nas och Rakim drog igång intresset igen.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-03-02 17:32
Ajuste House of pain hade jag glömt bort! hehe de var tider de
my name is xelly smelly

2009-03-02 17:41
Kriss kross will make u jump jump XD
house of pain, Da brat , Da lynch mob vilken skum musik smak man hade back in the days asså =P.

2009-03-02 18:12
ja minns alla jams i sthlm/uppsala...
Ungdomsgårdar, Kulturhuset i Sthlm, Grand i Uppsala...

Fuck, vi behöver få tillbaks scenen irl!

2009-03-02 19:36
PenDragon Haha jag förstår vad du menar, men sånt ska man inte tänka på :) Det är ju kul att det finns en helt ny generation och samtidigt har ju alla äldre samma problem; man klagar på dom yngre, och det antar att det aldrig kommer vara lika bra som det var back in the days... Lite ledsamt är det nog faktiskt.

House of pain förresten, yes yes!

Fuck, vi behöver få tillbaks scenen irl!

'Logga ut' knappen hittar du till vänster ;)

2009-03-02 20:06
när otto breakade i femman
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här
Moderator

2009-03-02 23:59
Jag minns en gång när jag satt och klickade runt på diverse graffiti-hemsidor och vips så hittade jag Whoa. Det var hiphop!
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-03-03 01:22
Minns när jag och mina vänner citerade gamla cypress hill verser i lågstadiet, 8 bast och sjöng "a to the motherfucking k homeboy, a to the motherfucking k" var inte så populärt bland lärarna :). Sedan så breddades vår kärlek för hiphopen när wu-tang, snoop och latin kings kom in i bilden. Sedan så minns jag hur sura mina föräldrar blev när jag kom hem med marijana smycken från en klassresa i 5:an, varifrån kom inspirationen tro?

2009-03-03 01:34
När jag campade med säng framför tvn en hel helg. Jag skulle "banda" Eminem weekend på mtv. Sen sträck såg jag skiten i ex antal veckor.
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2009-03-03 10:19
När jag brorsan skissade till Cypress Hill - IV skivan, det var fan riktigt najs =)

2009-03-03 10:31
När jag o två polare förstörde en mysig lägereld med gitarrer o skönsång på en klassresa med att sätta på bl.a. "The Saga Continues" med N.W.A. :)

sen vare ju en klassiker att alltid lyssna på P3 Hiphop, ibland spela in på band...

När jag var på koncert med Petter år 2000 tror ja, och hade hoppats på autograf men fick nöja mig med Spotrunnaz ;) haha

alla "coola" events på Kulturkammarn

2009-03-03 10:33
Ett annat hiphopminne är min första fylla, som gick ut på att sitta hos en kompis och dricka vodkagroggar, lyssna på Gangstarr och bläddra runt i graffitiforumet här på Whoa. Långt innan jag reggade mig minns jag det som, var väl tretton kanske? Sweet var det iaf

2009-03-03 11:35
Vi var tre tjejer som satt på ett café och sneglade bort på de häftiga hiphoparna som satt i rökhörnan. För att känna oss lite yo så satt vi och skrev texter på baksidan av servetter. Det är nog tur att vi inte sparade de där servetterna..

Första gången på whoa var också spännande, då var det B&C som gällde (eftersom en kille jag var intresserad av ville battla mig).
My heart lives in my vagina.

2009-03-03 12:01
när brossan bankade på dörren när jag duschade och sminkade mig i flera timmar innan discot varje månad för att han hatade att jag spelade två låtar av latin kings på repeat:
bästa gussen på bussen och halva inne

*ligger och rullar på golvet av skratt*

2009-03-03 12:12
när jag försökte flirta med dj:n på ett disco för att han skulle spela i got 5 on it om och om igen hahhaha och getting all the babes and bitches.....
fan vilken jävla skit man kunde lyssna på ibland som snoop dogg usch blähh

men så fanns det ju guldkorn,
Adina Howard freak like me, hela albumet e ju guld
2pac och Nas kunde sitta i timmar och bara förundras över deras texter tex

när jag hörde krs one sound of the police första gången på toppmötet i gbg2001
wow helt ny värld.

Första gången jag såg svenska akademien live i hgb 2002 tror jag det var...

vita bergs parken första maj 2004 eller 2005?
Svenska akademien och looptroop det var som all sång på skansen fast med bra musik och schysst folk....nästan en religös upplevelse

2009-03-03 12:19
Trimmade moppar, stulna crossar, folköl, färgstänk, superstars, Public enemy och rakat huvud.
Jag vill vara tonåring igen.

2009-03-03 12:32
Non phixion i på four elements jamet, känns som igår ;/

2009-03-03 13:50
Yo! Mtv raps hemma hos vänner (vi hade bara 1'an och 2'an... kanske 4'an, kollade inte så mycket på tv) och röda sten på kvällarna.

Skoldisco med Vanilla Ice, public enemy och Bestie boys + "hiphop byxor" med vida ben men inget häng i röven eller vad man nu ska säga + running man.

Fast när jag var så liten kändes ju typ Snow hiphopigt.

Rock out with your cock out!

2009-03-03 14:19
De La Soul på Grönan, 12-13 bast och hade med mig en polare som tyckte det var "för högt" eller liknande och småförstörde spelningen för mig (han gillade Fat Boys & senare Dr. Alban)...

Sen innan det när jag fick Run DMC & Aerosmith-singeln Walk this way var härliga tider också :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-03 14:21
two_grand - Min claim to fame är f.ö. att jag var typ den ende i plugget som kunde köra Informer-texten :D

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-03 14:23
Mabande

Haha ditt svin, jag fattade aldrig det där snabba =)
Rock out with your cock out!

2009-03-03 14:25
Sommar, in på ica och racka, börja röka holk, bombingrundor, breaka ute på kartong, lyssna på tung musik med polarna. Fan det var tider..
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke

2009-03-03 14:37
Yo! Mtv Raps, Public Enemy, Eric B & Rakim - Follow The Leader, 36 Chambers, Writers Bench osv.. Fantastiskt!

2009-03-03 14:40
* bli intresserad av hiphop genom att lyssna på min syrras Infinite Mass skiva
* banda p3 hiphop och p3 soul
* göra egna mixtapes på kassett
* lyssna på Bring Da Ruckus på högsta volym i klassrummet på mellanstadiet (Boom! Shake The Room är en annan klassiker från samma tid)
* få Ghostface Killah - Iron Man i födelsedagspresent av föräldrarna och tokdigga fastän jag inte förstod texterna för fem öre.
* åka ner till STHLM med farsan och komma hem med ett Priority Records samlingsskivor på CD och bli westcoast frälst genom NWA, Paris mfl. pumpade den här hur mycket som helst:

ett par låtar som det lyssnades flitigt på i högstadiecafeterian:

Länk till http://www.youtube.com/watch?v=c4RY-eJgHHs

2009-03-03 14:46
annars är det klassiska att minnas särskilda låtar som anthems för sommaren det och det året...

2002 var det utan tvekan "Scarface - On My Block", haha minns att vi satt hemma hos en polare och vände högtalarna ut mot gatan och spelade den om och om igen

fast när jag tänker efter var "Onyx - Slam Harder" ett lika stort anthem för sommaren 02 (eller om det nu var 03), hade en bekant som hade föräldrafritt hela sommaren och där dracks det mången folköl till den här låten

haha älskar nostalgitrådar

2009-03-03 15:50
slam harder var en jävla klassiker

minns även en sommar man köttade fat joe-whats love...haha,, helvette va bra
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2009-03-03 17:43
Minnen, tankar... oj, ämnet är nästan för stort för att gå in på. Men hiphopminnena börjar väl nån gång i mellanstadiet. Lite märkligt att man i min ålder fortfarande diggar det man diggade när man var så ung. Hjärnan måste slutat utvecklas eller nåt. Man kunde 10:ans gångertabell, lyssnade på hiphop och beskådade graffiti längs linjen med stora ögon... och så är det än idag, 20 år efter... :/

2009-03-03 17:57
Igår när jag skrev en hiphop text... Fan att vara 15 alltså, dock har jag några vaga minnen av 90-tal och Looptroops nationalteaterntolkningar.
Blunted in stockholm

2009-03-03 18:06
spelade sönder latin flavors get away singel. Vill fan ha en ny. Don diego har väl inte toppat den än?

2009-03-03 18:10
fy fan jag har pussat rodde på kinden groupiestyle på en av infinite mass konserter omg vad tragiskt. Haha

2009-03-03 18:39
snapphona

Jag tafsade på PstQ's mage á la kåt tonåring, där snackar vi tragiskt. Särskilt som han stod på scen och försökte "köra sin grej"
My heart lives in my vagina.