I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad samlar du på?

Övrigt - Blandat

2010-04-21 13:53
Samlar på gitarrer.. har 4 elgitarrer, 2 akustiska och en ukulele om det räknas. Och fler ska det bli! ;) Har dock inte plast för fler just nu, men såfort jag flyttar så kommer det igång igen!

Sen har vi min nya hobby. Gameboy (orginal såklart)! Samlar inte alla jag hittar, men så många som möjligt ska det vara av dom mest sällsynta. Dock har jag inte fått tag i något värst sällsynt men har letat varje dag i ett par månader över internet och andra affärer. Haha nörd? Yes I am!

Och så slutligen. Snusdosor! Den perfekta hobbyn! Sparar alla dosor jag snusar och i slutet av året räknar jag ihop på ett ungefär hur mycket pengar jag snusat upp och får fet ångest :) Fast nu ligger samtliga från förra och detta året i samma låta..

2010-04-21 14:00
Och just det! Kalle Pocket :) Fast det har jag nyligen slutat med.. Har runt 300 nummer skulle jag tro :P

2010-04-21 14:10
Coke: oh lord vad du projicerar en himla massa. Vad vet du om vad jag gör med min samling? Man kan ju fortfarande samla saker som man faktiskt använder? Eller är det att inte samma sak? Så alla de där parfymerna och nagellacken jag har hemma det räknas inte som en samling för att jag använder dem? Obegripligt.

2010-04-21 14:12
eh_japp: själv samlar jag bara på fina påsar. Men kul med ngn som också samlar på påsar!

Någon som kollar på Norges Härligaste? Det var en kille som hade en helt sjuuuuk samling pennor.

2010-04-21 14:20
"LOL" på 3/4 av de sk "samlare" i den här tråden.

2010-04-21 14:29
Coke

jag plockar ut figurinerna ur förpackningen, dvs jag använder dem. ^^
jag skiter i värdet på mina grejer, de är mina och jag tänker inte sälja dem bara för att de blir mer värdefulla ju längre jag har dem inlåsta i plast. jag låter mina leksaker leva och läser väl igenom mina serier minst 1-2 ggr under varje 5-årsperiod.
visst kan jag spara mina pengar och lägga dem på annat men jag är tillräckligt ekonomisk för att ha kunnat spara till leksaker, serier, resor och tatueringar, och det bara på garantipension. det du. så rik är jag knappast. ekonomisk dock. ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-21 14:50
Kaneida

varför?

2010-04-21 22:53
medoria på min förra arbetsplats så var min chef en som också sammlade på påsar. de va som att se sig själv som en 65åring. blev lite rädd haha...

kan du slänga dina påsar?
kul att de körs

2010-04-21 22:56
eh_japp: det är ju skillnad på påsar och påsar. skulle aldrig kunna slänga en fin påse som ser speciell ut, även om det fanns hur många som helst.

2010-04-21 23:27
medoria jag förstår dig precis. min garderob börjar bli full haha. . .
kul att de körs

2010-04-21 23:33
medoria F28

Är det typ matvarupåsar då eller? Borde ju finnas sjukt många olika bara i sverige

2010-04-21 23:44
choppa: nej. tre påsar jag har är kungliga biblioteket, moderna muséet och casablanca video. tre mycket fina påsar. det ska helst ligga lite tanke bakom designen, det är formgivningen som är intressant, inte bara samla så många påsar som möjligt.

2010-04-22 01:00
Jag finner det väldigt märkligt att folk njuter av att låta objekt de inte brukar uppta deras tid, begränsade utrymme samt ekonomi. Jag har för mig att Chuck pahlanuik skrev något vackert om det en gång i tiden.

candide: Nej, jag lägger mina pengar på upplevelser samt saker som jag använder. Folk får gärna samla på vad de vill sålänge de faktiskt använder produkterna. Att jag valde orden "rena nödvändigheter" syftade mer till skillnaden mellan samlingar som du kan köpa för enbart pengar och samlingar som faktiskt kräver något annat. De flesta faller in i kategori ett.

Medoria: Jag har ingen aning om vad du gör med din samling. Givetvis kan man samla på saker som man använder, vilket jag redan har konstaterat Vad är inte samma sak som vad? Menar du att du har en samling så har du en samling. Jag kan inte se att jag, i mitt förra inlägg, någonstans skrev något om huruvida du är stolt ägare av en samling eller ej.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2010-04-22 14:21
Jag ser vitsen med det hela om man faktiskt använder det man samlar på men majoriteten av folket har ju bara sina saker ståendes hemma där de tar upp plats och inte fyller någon praktiskt funkton förutom att man kan visa för sina vänner att man minsann är tillräckligt rik för att lägga pengar på annat än rena nödvändigheter.

Coke: Men som du formulerar dig låter det på dig som om man inte kan använda de saker folk i tråden samlar på, och det är där jag tycker du tänker helt fel för huruvida en sak faktiskt går att använda är ju helt upp till var och en. Jag kan välja att använda nagellacken jag samlat på mig, eller låta bli. På samma sätt kan jag använda plastpåsar, parfymerna, påsarna och tidningarna. Till en massa olika saker. ALLT GÅR ATT ANVÄNDA, det är bara en fråga om hur.

2010-04-22 15:11
Allt man samlar fyller ju en funktion, oavsett om den funktionen innebär faktisk användning i någon sorts traditionell bemärkelse att man måste konsumera den, som upplevelser.

Samlar man på leksaksfiguriner så fyller de ju en dekorativ funktion, om man har den stående i en hylla, och då använder man dem ju. Har man dem istället nedstoppade i lådor på vinden så fyller de ju fortfarande en funktion i form av att de gör ens samling mer komplett, och det har ju ett egetvärde för en samlare.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-04-22 17:39
jag samlar på rocky böckerna och sneakers.. new era kepsar är något jag har en del utav oxå.

2010-04-22 17:42
Samlade på gamla Metro-tidningar, fast kom till sist fram till att det hela var tragiskt. Så jag gick till sophuset med famnen full, ca femton omgångar. Nu är det färdigt, hädanefter samlar jag endast på Rocky & Kingsize Magazine.

2010-04-23 02:03
medoria: Jag kan inte se att jag någonstans i tråden sagt det som du menar att jag har gjort. Min kommenterar riktade sig inte specifikt till vad någon i denna tråd samlar på utan var en reflektion över samlandet som koncept utifrån vad jag själv har upplevt.
Var har jag gett uttryck för att jag på något vis stör mig på folk som samlar på något som de använder?

Kanske är det bara jag som inte ser charmen med att leva i överflöd och som grädden på moset stapla mina sweat shop-tillverkade produkter på hög utan att använda dem ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Moderator

2010-04-23 05:31
Jag samlar på problem, vet inte riktigt hur många jag är uppe i just nu. Återkommer efter räknande.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-04-23 10:24
muskler och tomma vinkartonger
 9-1

2010-04-23 13:08
tydligen pizzakartonger, av någon outgrundlig anledning
mama said knock you out

2010-04-23 16:26
samlar på lite olika stenar med historia bakom sig typ Berlin muren.
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>

2010-04-23 17:12
artcrime

Visste inte att du fanns på Whoa

9-1

2010-04-23 17:58
underground-serier
mestadels saker av peter bagge men även mycket johnny ryan, robert crumb, charles burns och på tidningen POX där dessa verkade på det ljuva 80-talet.
sen har jag samlat på rocky-albumen ända sen de började komma 98. inte för att jag vill kalla rocky för underground men den var ju det när den kom så sen har det fortsatt i formen av att min mor köper varje nytt album och ger mig i julklapp. tycker inte ens att serien är bra längre. det var bätre förr när han snodde mycket från peter bagge.

skivor
samlat på skivor enda sen jag var 11 men slutat att köpa cd helt sen några år tillbaka. har börjat köpa lite vinyl men har inte blivit så mkt än. Har massa gammal looptroop och annan värdelös svensk hiphop som säkert kan vara värt en del då de enbart är upptryckta i 300 ex typ.
kuk - kunst und kultur

2011-09-25 12:49
vroksjab:
Har en polare som samlar på 50öringar.. I syftet att få bort dom ur "svenska-penga-systemet" . haha

hahaha han lyckades ju!, undra vad hans reaktion var när han fick reda på att dem tagits bort :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-25 15:05
Tottenham

haha, sjukt bra!

2011-09-25 17:19
Utländska ocirkulerade sedlar. Har ett bra gäng!
Ålltzen, Växjö, Bremen.